Presse
Tysklands Grand Prix


 Torsdagens pressekonference
 Post-race pressemeddelelser
 

Torsdagens pressekonference


 
Deltagere: Giancarlo Fisichella, Mika Hakkinen, Ralf Schumacher og Jean Todt.
 
Q. Mika, Siden sidste løb, er du blevet set på TV, iført arbejdstøj - Hvad har du lavet siden sidste løb?

MH: Livet er ikke nemt for en Formel 1 køre, eller for nogen top sportsmand, fordi man er tvunget til at lave så meget promotion. Men siden det Østrigske GP har jeg besøgt Mercedes fabrikken og mødt nogle af deres ansatte i produktions linen. Det er altid interessant at møde mennesker og at skrive autografer. Det var rart at se hvor interesserede de ansatte hos Mercedes, er i motorsport og modtage deres support. Det du så på TV var da David og jeg var iført Mercedes arbejdstøj under vores besøg på fabrikken..
 
Q. Giancarlo, for et år siden vand Gerhard Berger det Tyske GP for Benetton. Kan du gøre det samme?

GF: Jeg føler mig godt forberedt til dette løb, specielt fordi det er en af mine favoritbaner. Sidste år [Jordan] var jeg nummer 2 på gridden, og jeg førte et par omgange inden jeg punkterede.
 
Q. Tidligere på sæsonen lavede Alexander Wurz bedre resultater end dig. Har han stadig det forspring?

GF: Tidligere på sæsonen var jeg igennem en MEGET uheldig periode. Jeg lavede et par fejl, og var indblandet i et par ulykker. Men nu er jeg meget tilfreds med mine resultater. I de sidste par løb har jeg været hurtigere end Alex, selvom vi ligger meget tæt - untagen selvfølgelig i Østrig, hvor jeg havde pole og Alex startede som nr. 17.
 
Q. Ralf, Du må være meget tilfreds med det VM point som du fik i Østrig.

RS: Helt ærligt - Vi havde ikke forventet at få point i Østrig. Vi startede fra 9. Pladsen på griden og vi havde mange problemer gennem hele den weekend, så vi er meget tilfredse med vores point.
 
Q. har din gode placeringer i de sidste to løb, intensiveret arbejdet i Jordan teamet?

RS: De to løb har givet os vores motivation igen, og vi arbejde stadig hårdt på at forbedre bilen. Til dette GP er vi kommet et lille skridt videre ved at få en ny motor, og så håber vi på at vores dæk passer bedre til denne bane, end de gjorde i Østrig. Hvis alt fungere kan vi måske score 1 eller 2 point her.
 
Q. Var det sjovt at køre race med din storebror, under det Østrigske GP?

RS: Det beviste bare at det er muligt at køre fair i F1. Jeg skiftede kun linie en gang, men han kunne alligevel ikke komme forbi mig i 3~4 omgange. Det beviser bare at det er muligt at holde en konkurrent bag dig med fair midler.
 
Q. Mr. Todt, på spørgsmålet om team orders, har FIA udtalt, at det ikke er acceptablet at et team påvirker løbene, 'med mindre det kan påvises at det er på grund af VM kampen.' Da alle teams er interesseret i mesterskabet, betyder det så at team order er accepteret?

JT: Hvis du har læst presse-meddelelsen, vil du se at FIA har udtalt at de vil holde øje med alt hvad der sker under løbene, og så beslutte hvad der skal ske, hvis det er nødvendigt. Det er op til løbets officials at beslutte om en bestemt hændelse skal få konsekvenser.
 
Q. det betyder at i løber en risiko uanset hvilken en strategi i vælger ?

JT: Jeg er enig. Det er op til hvert enkelt team at beslutte deres strategi-og hvis om nødvendigt - at kunne overbevise FIA's Stewards om lovligheden heraf.
 
Q. Vil det betyde at nogle teams vil fortsætte med at påstå at deres kørere har 'bremse problemer,' når eller hvis de følger team orders?

JT: Det er stadig op til de enkelte bane officials at beslutte det. Jeg har ikke noget at gøre med at lave reglerne. Jeg skal kun følge dem.

HVJ  


Post-race pressemeddelelser

Jordan


Damon Hill sluttede på en fjerdeplads og vandt dermed sine første point i denne sæson: "Dette er mere i stil med de løb jeg har været vant til - det var hvad jeg kalder et rigigt motorløb med kørere at jage og kørere at holde bag sig. Teamet gjorde et godt stykke arbejde med at fortælle mig hvad der skete under løbet og de havde samtidigt valgt den rigtige strategi...bilen var god og vi var i stand til at presse hårdt. Mugen-Honda hjalp os enormt med stabiliteten. Dette er nu tredie løb i træk hvor teamet har fået point og bilen forbedres hele tiden, så jeg regner med at vi kan fortsætte på samme måde."

Ralf Schumacher: "Når jeg ser på det, så mener jeg at den pitstop-strategi jeg valgte i samarbejde med mine ingeniører, var forkert, men jeg mener ikke at det var den eneste grund til at jeg ikke sluttede så højt som jeg havde håbet. Efter det første pitstop, føltes bilen ikke som den havde gjort resten af weekenden. Jeg kunne ikke bremse så sent som ellers og jeg mistede vejgreb så jeg var ikke i stand til at holde den fart, jeg havde startet med."

Eddie Jordan: "Vi har haft det svært indtil nu, men belønningen kommer nu. Kørerne gjorde et godt stykke arbejde og jeg er meget imponeret over hvordan alle har vendt udviklingen. Vi er nødt til at fortsætte og blive ved med at vinde point. Jeg elsker at være oppe foran!"


Tyrrell


Toranosuke Takagi kørte et stærkt løb i dagens tyske grand prix på Hockenheim banen og fik sin Tyrrell-Ford op på en 13. plads. Teamet valgte en et-stop brændstof og dæk strategi til denne meget krævende og hurtige bane. Den anden Tyrrell, som normalt køres af Ricardo Rosset, deltog ikke i dagens grand prix efter at brasilianeren havde et voldsomt uheld søndag morgen, før kvalifikationen. Efter at have hørt lægens anbefaling, to teamet den svære beslutning at trække Rosset ud af løbet. Takagi havde også et uheld om lørdagen og startede derfor det tyske grand prix i reservevognen, fordi hans racer var for medtaget til at den kunne repareres på stedet.

Toranosuke Takagi: "Det var godt at være i stand til at kæmpe mod Tyrrell-kørerne fra 1997, Mika Salo og Jos Verstappen, under det meste af løbet. Takket være godt arbejde i pitten, kom jeg ud foran Salo og nød derefter at være i stand til at kæmpe med ham. To omgange før løbet var slut, blev jeg overhalet af Michael Schumacher på vej ind i en af chikanerne. Jeg mistede downforce på grund af overhalingen, låsede bremserne og kørte ligeud gennem chikanen, heldigvis uden at forvolde skade på raceren. Jeg blev ved med at kæmpe med Salo og overhalede han til sidst lige efter den sidste chikane. Overordnet føles det godt at have sluttet godt efter lørdagens uheld. Min ingeniør, David Brown, gav mig besked på at bringe bilen tilbage i ét stykke, og det gjorde jeg, så jeg er glad. I Ungarn kan vi være i endnu bedre form end vi var her, hvis vi bare er i stand til at finde en god opsætning. Mit mål er nu at score et VM point."

Dr. Harvey Postlethwaite (Managing Director) : "Toras slutresultat yder ingen retfærdighed i forhold til hans kampe med Verstappen og Salo, som demonstrerede styrke og stabilitet. Han fortsætte med at vise godt potentiale. Det er et skulderklap til teamet som har været fejlfrie, under en weekend med meget skade."


McLaren


Mika Hakkinen: "Det er skønt at være på toppen af podiet igen da det er Mercedes-Benz's hjemmegrandprix. Vi valgte at starte med meget brændstof for at være på den sikre side men efter mit pitstop var der bekymring i teamet for at mit brændstofforbrug var
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk