Presse
Canadas Grand Prix


 Arrows - Preview
 Benetton - Prewiev
 Kvalifikation
 

Arrows - Preview

Bil: Arrows A20
Motor: Arrows F1 V10
Kører: Pedro De La Rosa (5. Grand Prix)
Toransuke Takagi (21. Grand Prix)

I den forgangende uge har Arrows teamet testet på Silverstone, sammen med mange af de andre teams. Pedro De La Rosa brugte den første dag på at lave throttle mapping, til dette formål havde man fundet et lille stykke bane hvor dette kunne gøre optimalt. 2. Dagen startede dårligt, på rund kraftig regnvejr, men Pedro De La Rosa fik kørt 31 omgange om eftermiddagen, på regnvejrsdæk. 3. Dagen brugte Pedro De La Rosa til at lave Motor mapping, imens Takagi lavede shake down test på de biler som skal med til Canada.

Teknisk direktør Mike Coughlan Vi kommer med en helt ny bagvinge til det Canadiske Grand Prix, som producere lidt mindre downforce

HVJ  


Benetton - Prewiev

1999 har indtil videre været en skuffende sæson for Benetton. De foreløbige 8 pts rækker til en femteplads i konstuktørernes mesterskab - det er 47 pts efter teamet i spidsen, Ferrari, og halvdelen af hvad Jordan, der indtager pladsen som "best-of-the-rest", har. Det positive er at Williams kun ligger et point foran og at BAR slet ikke har fået nogen points hjem i år - begge med Supertech-motorer. Pat Symonds, Benettons tekniske direktør har heller ikke tabt modet. Her er hans kommentarer til den kommende weekends GP:

FORBEREDELSE: Canada er den bane som har mindst downforce, af de baner vi har besøgt i år og derfor er forberedelserne også en smule anderledes fra de andre løb. I næste weekend har vi en helt ny front og forvinge sektion til at modsvare banens krav. Denne nye del er unik for Benetton eftersom det er det første design udført udelukkende ved hjælp af Computational Fluid Dynamics [CFD].Man har, siden sidste løb, forsat med at teste på Silverstone, både downforce og set-up som i Canada, men voldsomme uvejr i de tre dage testen varede, begrænsede det arbejde vi kunne have udført. Ikke desto mindre, har vi lært lektion fra Barcelona og fundet nogle løsninger frem ved denne forkortede test.

BANEN: Canada er altid en af teamenes favoritter, med meget behageligt arbejdsmiljø i en by der kombinerer det bedste af det europæisk-prægede Nordamerika. Selve banen, p.g.a. den kun bruges denne ene gang om året, er som regel meget og klistret i de første træninger og man er nød til at opmærksom på dette. Banen har en del chikaner og et enkelt højhastigheds-stykke plus nogle meget smalle sving. Så når man hvad angår bilens set-up er det nødvendigt med relativ lav down-force for de hurtige steder, men samtidig forsøge at bibeholde så meget grip som muligt, på den glatte baneoverflade og de hurtige retningsændringer gennem chikanerne. I Montreal er trækkraften altid en førsteprioritet. Banen er også meget hård ved bremserne og brændstofforbruget er også meget højt.

LØBET: I dette løb vil Bridgestone medbringe samme type dæk som i Barcelona og, eftersom Canada som regel køres på et-stops-strategi, er det sandsynligt de fleste teams vil vælge den hårdeste af de to compound-typer vi har til rådighed. Vejret i Montreal i Juni kan være ret varmt og banetemperaturer over 40°C er ikke usædvanlige. Dette kan også en grund for de ledende teams til at vælge hårdere dæk. Banen har mange gode overtagelsesmuligheder, selvom det at udbremse en anden bil ved høj fart i det sidste sving kræver store kørerfærdigheder og dedikation fra chaufførens side.

CBA  


Kvalifikation

Så er det tid for kvalifikationen til det Canadiske Grand Prix 1999. Og det er efter de frie træninger oplagt at det bliver endnu en kamp imellem Ferrari og McLaren. Men mon ikke også at specielt Jacques Villeneuve vil gøre en ekstra anstrengelse her foran sit hjemmepublikum. Ligeledes så bliver det også spændende at se hvordan Rubens Barrichello i Stewart-Ford'en klarer sig.
Så god fornøjelse med denne kvalifikation.

TidHændelse
00 Solen skinner fra en skyfri himmel her hvor kvalifikationen går igang.
05 Efter 5 minutter har der endnu ikke været en racer på banen.
10 Der er stadig ingen aktivitet på banen.
15 Jacques Villene3uve er første mand på banen, hans tid er 1:23,183 - 191,332 km/t.
18 Der har indtil nu kun været to kørere på banen, og stillingen er:
1 - Jacques Villeneuve
2 - Olivier Panis
22 Så begynder der at komme lidt mere liv i kvalifikationen.
Stillingen:
1 - Olivier Panis - 1:22,341
2 - Toranosuke Takagi
3 - Pedro de la Rosa
4 - Jacques Villeneuve 5 - Marc Gene

David Coulthart og begge Arrows kørene er nu på banen.

25 David Coulthard ligger nu forrest med tiden 1:20,074 - 198,761 km/t.
27 11 kørere har indtil nu været på banen.

Mika Hakkinen er nu først med tiden 1:20,071 - 198,769, derefter kommer

AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk