Presse
Europas Grand Prix


 Nürburgring overblik
 FIAs officielle pressekonference-tidsskema
 Ferrari - Nürburgring preview
 Arrows - Nürburgring preview
 Honda - Nürburgring preview
 Kørselstidspunkter for det Europæisk GP
 Jaguar - Nürburgring preview
 Williams - Nürburgring prewiev
 McLaren - Nürburgring preview
 Jordan - Nürburgring preview
 Vejrudsigten for det Europæiske Grand Prix
 TV-guide til Nürburgring
 Benetton - Nürburgring preview
 Sådan køres Nürburgring
 Bridgestone - Nürburgring preview
 Prost - Nürburgring preview
 BAR - Nürburgring preview
 Nürburgring - 1. fri træning
 Minardi - Nürburgring preview
 Nürburgring - 2. fri træning
 Ferrari - 1 og 2 frie træninger
 Sauber - Nürburgring preview
 Sauber - 1 og 2 frie træninger
 Nürburgring - 3. fri træning
 Nürburgring - 4. fri træning
 Williams - 1 og 2 frie træninger
 Nürburgring - kvalifikation
 Nürburgring - Lørdagens pressemøde
 Arrows - Nürburgring kvalifikation
 Sauber - Nürburgring kvalifikation
 Minardi nyt - lørdag
 Nürburgring - Morning Warm-Up
 Nürburgring - Arrows race
 Nürburgring - Søndagens pressemøde
 Nürburgring - Bridgestone race
 Nürburgring - Sauber race
 Nürburgring - Ferrari race
 Nürburgring - Benetton race
 Nürburgring - Prost race
 Nürburgring - Jaguar race
 

Nürburgring overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Nürburgring som pdf (435kb).
MRR  


FIAs officielle pressekonference-tidsskema

Her er FIAs officielle pressekonference tidsskema for det europæiske Grand Prix:

Torsdag starter man kl. 15.00 med et optakts pressemøde med
Mika Hakkinen (McLaren)
Michael Schumacher (Ferrari)
Ralf Schumacher (Williams)
Norbert Haug (Mercedes)
Mario Theissen (BMW)

Efter den frie træning vil der være pressemøde kl. 15.30 med
Heinz Harald Frentzen (Jordan)
Nick Heidfeld (Prost)
Jacques Villeneuve (Bar)
Alexander Wurz (Benetton)
Takefumi Hosaka (Honda)
Jean Todt (Ferrari)

Når der er kørt kvalifikation om lørdagen, vil de tre hurtigste på gridden holde pressemøde kl. 14.15. Og når løbet er kørt om søndagen, så vil de tre, der endte på podiet, deltage i det efterfølgende pressemøde.

BKP  


Ferrari - Nürburgring preview

Michael Schumacher håber på en hjemmesejr på Nurburgring .
På trods af en skuffende femte plads ved det Spanske Grand Prix, hvor Michael Schumacher startede fra pole position – hans første i år - så håber han at klare sig bedre i næste weekend på Nurburgring.

Sidste år da løbet blev kørt i kørt i slutningen af september, udviklede løbet sig til at været et rent lotteri, og Johnny Herbert – som genopstod fra de døde – vandt løbet i en Stewart-Ford.
Michael Schumacher deltog ikke sidste år på Nurburgring, da han var ved at komme sig efter sin ulykke på Silverstone, men Michael Schumacher ved hvordan det er at vinde på Nurburgring, da han vandt her i 1995.

Den nye Nurburgring er i dag kun en skygge af sig selv. Den gamle Nurburgring blev i 1976 erklæret uegnet til modernet Grand Prix, efter at Niki Lauda havde en meget alvorlig ulykke på banen. Den gamle bane var 23 km lang, mens den nye bane kun er 4,5 km lang og opfylder alle sikkerhedsregler for at kunne deltag i Formel-1 kalenderen. Det var en af de mange punkter som den gamle led under. Og så mangler den nye bane noget af den gamle ”glød” der var omkring Nurburgring. Men i dag skal det hele jo være så ensrettet og upersonligt.

Med et godt mix af hurtige sving og langsomme sving, så gør det banen til en meget teknisk bane at køre på, og svært at finde det rigtige set-up til bilen.
Hvad angår vejret på Nurburgring i maj måned, så kan man nok forvente at det bliver lige så uberegneligt som sidste år i september.
Scuderia-Ferrari-Marlboro – uanset vejret – forventer at man skal kæmpe med de sædvanlige teams om de første pladser på gridden. McLaren-Mercedes vandt det sidste løb, efter at Michael Schumacher havde problemer med sit pit-stop, og senere havde problemer med venstre baghjul.

Nigel Stepney som var uheldig ved Michael Schumacher’s første pit-stop, og som senere fik konstateret at anklen var brækket, forventes ikke at være klar til næste weekend. Derfor har teamet øvet pit-stop med nye folk sammen med Luca Badoer på Fiorano banen, og Rubens Barrichello på Mugello banen.

br>Scuderia-Ferrari-Marlboro testede forskellige nye aerodynamiske enheder til F1-2000, om man testede også en nyudviklet motor. Den er blevet brugt under kvalifikationen men ikke under selve løbet. Man har ikke endnu ikke besluttet om man vil bruge den til selve løbet, eller om man igen kun vil bruge den til kvalifikationen.

Da Scuderia-Ferrari-Marlboro kun fik 6 point ved det Spanske Grand Prix, og nu kun fører med 7 point til McLaren-Mercedes, så vil Scuderia-Ferrari-Marlboro nu prøve at øge det spinkle forspring man har til McLaren-Mercedes i konstruktørens mesterskab. Efter at Mika Hakkinen vandt det Spanske Grand Prix, så er Michael Schumacher’s forspring skrumpet indtil kun 14 point.

Rubens Barrichello som sidste år blev nr. 3 på Nurburgring, håber at kunne forbedre sin placering efter at han blev nr. 3 ved det Spanske Grand Prix.

BKP  


Arrows - Nürburgring preview

Efter det spanske grand prix rejste Arrows' testteam til Jerez i Spanien for en 3-dages test, for at forsætte testen og udviklingsprogrammet. Hovedfokus var at arbejde med holdbarhed og teste Bridgestone-dækkene som forberedelse til det europæiske løb på Nürburgring. Pedro de la Rosa kørte alle tre dage, da Jos Verstappen var ramt af en forkølelse.

På førstedagen, var den første kørsel koncentreret om elektronik og gearkasseopsætning, men blev forkortet af kraftig regn. 60 omgange blev dog gennemført uden problemer.
Den anden dag fortsatte arbejdet gennem et omfattede testprogram, hvor det vigtigste element var dæk, software og mekanisk opsætning af chassiset. Regn om morgenen og flere røde flag var frustrerende for arbejdte. Teamet var i stand til at evaluere flere chassis opsætninger om eftermiddagen og gennemførte yderligere ændringer opsætningsændringer.
På sidstedagen kom temperaturen over 30 grader. Pedro kørte totalt 69 omgange, da forskellige bremse og mekaniske opsætninger blev testet. Teamet var tilfreds med de tre dages kørsel og de indhentede informationer da testraceren kørte markant mange omgange som tillod ingeniørerne at få en bedre forståelse for holdbarhedsspørgsmål. Fundene vil nu blive lagt i de tre racere i løbsteamet som vil være ved det europæiske grand prix på Nürburgring.

Pedro de la Rosa

"De lange stræk på Nürburgring er meget lig dem på Jerez hvor vi har testet i sidste uge, så vi er i god træning. Vi har koncentreret os om opsætningen af raceren og udvikling, og jeg føler mig sikker på at raceren vil klare sig godt i næste uges grand prix."

Jos Verstappen

"Jeg kender Nürburgring ret godt fordi jeg kørte 2 løb i Formel 3 der, og det er en god bane, men i Formel 1 er den ret langsom i svingene og ikke så udfordrende som andre baner. Der vil være mange hollændere ved løbet, da det ikke er så langt fra Holland, så vi kommer til at se en masse orange, som er nationalfarverne - det vil være godt for vores sponsor Orange og for teamet. Forhåbentlig vil vejret være godt da der godt kan blive regn på Nürburgring, men det gør mig ikke noget."

BB  


Honda - Nürburgring preview

6. runde i Formel 1-mesterskabet tager Reynard BAR-Honda teamet til sydøst-Tyskland i denne weekend til det europæiske grand prix på Nürburgring. Kørerne Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta, håber at forbedre sidste år resultat for begge kører, og det blev øget efter den seneste test og ser frem til at føje point til BAR-Hondas score. Sidste uges tredages test i Jerez tillod alle fire officielle kørere at få vigtige kilometer i BAR-Honda'en.

Formel 1-kørerne fik besøg af testkørerne Darren Manning og Patrick Lemarie da udviklingsarbejdet blev delt blandt folkene. Mere end 1000 kilometer blev gennemført og teamet var i stand til gøre gode fremskridt som forberedelse til Tyskland, hvor Ricardo Zonta var foran om onsdagen og var samlet næsthurtigst.

Takefumi Hosaka, leder af Hondas R&D, bekræfter at Hondas konstante udviklingsprogram fortsætter med normale modifikationer på RA000E-motoren. "Vi har altid små justeringer til motoren. Vi er tilfredse med vores retning i udviklingen går rigtigt, og lidt for lidt gør vi fremskridt. Vi begynder at komme tættere på førerne, men vi må sikre at vi fortsat bevarer holdbarheden."

Jacques Villeneuve fik sin første grand prix-succes på 'Ringen' i 1996, et år efter blev det til to i træk på den tyske bane. Canadieren håber på mere af det samme med BAR-Honda i denne uge. "Vi gjorde helt sikkert fremskridt i sidste uge," siger Villeneuve. "Nummer 6 på grid'en i Spanien var en markant forbedring og i løbet kørte vi hurtigere end racerne bag os."

Nürburgring

Banen med 176 sving på den gamle 22,7 kilometer lange 'Ring' forsvandt fra Formel 1-kalenderen efter Niki Laudas uheld i 1976, vedte tilbage i 1984 til en helt ændret 4,55 kilometer bane, med meget moderne faciliteter.

Den nye Nürburgring giver en god udfordring til kørerne, hvor 3. og 4. gears sving tillader dem at opbygge en rytme igennem omgangen, mens gode afkørselsmuligheder og grusgrave har tilladt banen at beholde nogle af de hurtige karakteristika fra den oprindelige bane.

Honda på Nürburgring

Overraskende nok har ingen af Hondas 71 grand prix givet succes på Nürburgring. John Surtees fik Hondas bedste præstation på den oprindelige bane, og sluttede som nummer 4 i 1967 efter 15 udfordrende omgange. I 1985, i det første grand prix på den drastisk forandrede bane, førte Keke Rosberg i Williams-Honda før han udgik, og overlod det til holdkammeraten Nigel Mansell at få et point for 6. pladsen. Det europæiske grand prix var alligevel godt for Honda det år, da Mansell vandt løbet på Brands Hatch, hvor Rosberg var nummer 3.

BB  


Kørselstidspunkter for det Europæisk GP

Her det så tiderne for alle 3 dage hvor der skal køres Formel-1 på Nurbergring Alle tiderne er lokaltider, men jeg tror ikke der er forskel på den danske tid og den tyske tid.

Fredag d. 19 maj.

Første frie træning kl 11.00 - 12.00
Anden frie træning kl 13.00 - 14.00

Lørdag d. 20 maj

Tredje frie træning kl. 09.00 - 09.45
Fjerde frie træning kl.10.15 - 11.00

Kvalifikation kl 13.00 - 14.00

Søndag d. 21 maj

Warm-up kl. 09.30 - 10.00
Europæisk Grand Prix kl. 14.00

BKP  


Jaguar - Nürburgring preview

Om nogen, ser i hvert fald Johnny Herbert frem til det europæiske GP på Nürburgring. Sidste år vandt han løbet på banen. Det var samtidigt Stewart teamets første sejr - og den sidste. Og dermed gjorde Johnny Herbert sit til historieskrivningen i Stewart teamet. Mange mener, at det var dybt uretfærdigt, at Johnny Herbert vandt, det skulle i stedet have været Rubens Barrichello. Han havde været med fra starten, og var den af teamets skiftende kørere, der havde udviklet bilen mest. Han havde også været den mest konstante kører i teamet. Men det går ikke altid efter fortjeneste.

I år har Jaguar teamet, som det hedder nu efter at Ford har overtaget teamet, kæmpet med mange problemer. Jackie Stewarts trin ned af stigen, han er stadig med i bestyrelsen, og har ansvaret for nye og eksisterende sponsorer. Paul Stewarts midlertidige afgang pga. sin kræftsygdom. Det er et par af de organisatoriske ting, der er sket i teamet. Det ser ud til at den "nye" ledelse, nu har fået sat lidt mere gang i teamet. Men tiden må vise om det virker.

Desuden har der været adskillige mekaniske og elektroniske problemer med bilen. Oliesmøresystemet og koblingen, har været nogle af de helt store problemer, man har kæmpet med. Det har sat den egentlige udvikling af bilen tilbage. Men ved den seneste test på Jerez, har man løst mange problemer. Hvornår det så begynder at give point, ja det må tiden vise. Måske allerede i den kommende weekend, hvis det bliver regnvejr, og hvis ellers tingene vil forløbe ligesom sidste år.

Johnny Herbert: "Jeg ser virkelig frem til at komme tilbage efter sejren sidste år. Jeg håber virkelig, at al den testen vi har lavet på det sidste, vil være til fordel for os nu."

Eddie Irvine: "Sidste års løb, var F1's forsøg på at vinde en pris for underholdning, da mit gamle team troede at jeg kørte i en af de gamle trehjulede Morgan biler. På den positive side, var det et stort øjeblik for Johnny og teamet. Noget andet er, at der på denne bane er adskillige muligheder for at overhale."

Neil Ressler: "Det ser ud til at vi nu har fået løst problemerne med oliesystemet. Vi har mistet en masse tid på at løse diverse problemer, og har derfor ikke fået udviklet så meget på bilen som vi gerne ville. Men noget af det forsømte er vi i gang med at indhente. Vi forventer ikke, at vi vil have nogle af "de gamle" problemer ved det kommende GP."

PDL  


Williams - Nürburgring prewiev

Williams BMW teamet er ved at være klar til det europæiske GP. Efter overstået test i sidste uge, har man øjensynligt fået løst nogle problemer, specielt med Jenson Buttons bil. Det er også noget at køre efter. Sidste år lå Ralf Schumacher til en første plads i den sidste del af løbet, men en punktering ødelagde den chance, og han måtte nøjes med en fjerde plads. Det var for øvrigt første gang i hans F1 karriere, at Ralf Schumacher førte et F1 løb.

Dr. Mario Thiessen: "Efter en god start på sæsonen, skal vi nu til det første løb på hjemmebane. Et hjemme GP er altid en speciel oplevelse, og i vores tilfælde oplever vi en enorm stor opmærksomhed og interesse fra vores ansatte i hele BMW koncernen. I de sidste par uger, har vi arbejdet hårdt for forøge stabilitet og ydelse i vores motorer. De er testet både på bane og på fabrikken i München. Vores motorudviklingsprogram følger et nøje planlagt skema. Indtil nu, er vi glade for vore fremskridt, og glæder os selvfølgelig til det kommende løb."

Sir Frank Williams: "Vi bliver stadig glædeligt overrasket over det vi præsterer, og vi ser frem til lignende resultater i weekenden. Sidste år var Ralf meget tæt på hans første sejr, men var uheldig med en punktering. Hvis jeg kender Ralf ret, så er han opsat på at forbedre sidste års resultat."

Patrick Head: "Jeg er ikke så glad for at komme med forudsigelser, de plejer ikke at holde. I år har resultaterne dog været bedre end jeg havde spået. Ferrari og McLaren er nok ikke til at fange. Vi er nu på tredje pladsen i konstruktørernes VM. Deres biler er bare en lille smule bedre end vores. Forskellen er, at de er det på alle områder. Og det er det der tæller."

Ralf Schumacher: "Nürburgring er en af mine favoritbaner, jeg kender den ganske godt, den ligger ikke så langt fra Kerben, hvor jeg er opvokset. På banen er der to store overhalingsmuligheder, de fleste af svingene er middelhurtige og hurtige. Det kræver en god del downforce og mekanisk grip. Jeg er sikker på, at vi kan finde det helt rigtige setup til banen, og score nogle flere point til teamet."

Jenson Button har derimod aldrig kørt på banen før. "Jeg har aldrig været her før. Men som de andre gange når det er ny bane for mig, kikker jeg meget på nogle onboard optagelser. Jeg regner med, at vil køre banen rundt på cykel torsdag, for at danne mig et indtryk på den måde. Teamet har arbejdet hårdt den seneste tid, for at løse nogle af de motorproblemer jeg har haft, og jeg er sikker på, at de er ved at være væk."

Om Jenson Button siger Patrick Head: "Han gør nøjagtig det han skal på de rigtige tidspunkter. Dog kunne hans kvalifikation godt være bedre, men det skal nok komme." Det tales stadig meget om muligheden for, at Jenson Button kan blive i teamet. Ifølge rygter taler Frank Williams stadig med Chip Ganassi om at få Montoya i 2001. Men jo mere Jenson Button præsterer, jo større er chancerne for at han kan beholde sædet hos Williams.

Og nu vi er ved rygterne, så har dele af den tyske presse været ude med meldinger om at McLaren har lagt billet ind på Ralf Schumacher, men det afviser han: "Jeg har det godt hos Williams, hvorfor skulle jeg skifte. Jeg bliver her i nogle år endnu." Ifølge forlydender udløber hans kontrakt hos Williams efter sæsonen 2002.

Williams har indkaldt til pressemøde fredag. Man har ikke meddelt hvorfor, men det ventes, at man vil informere om en ny sponsoraftale med det tyske forsikringsselskab "Allianz".

PDL  


McLaren - Nürburgring preview

I den kommende weekend danner den nye Nürburgring rammerne for det europæiske GP. Og der er mulighed for, at løbet kan gå hen og blive ligeså spændende og afvekslende som det var sidste år. Johnny Herbert vandt løbet sidste år, i et løb hvor føringen skiftede flere gange end normalt. En væsentlig faktor var vejret, som skiftede hele tiden, og som kom Johnny Herbert til gavn til sidst.

Men i år skal det være anderledes, hvis det står til McLaren. Alle i teamet er i hvert fald opsatte på at forsætte den stime man er kommet ind i.

Mika Hakkinen: "Jeg testede to dage på Jerez i sidste uge, og sammenholdt med min sejr i det sidste løb, er jeg overbevist om, at jeg kan forsætte min sejrskurs i denne weekend. Løbet sidste år var lidt af et lotterispil, og jeg var glad for at kunne tage hjem med et par point. Men denne gang skulle det gerne blive til mere."

David Coulthard: "Det kunne være ideelt, hvis vi kan gentage vores et-to sejr fra Spanien. Det vil åbne både kørernes og konstruktørernes mesterskab. Nürburgring kan være meget vanskelig, og understyring er et udbredt fænomen på banen, men jeg tror vi har bilen der passer bedst til banen."

Ron Dennis: "Hele teamet ser frem til endnu en udfordrende weekend, og jeg håber, at vi kan forsætte den gode rytme vi er kommet ind i. Jeg tror ikke, at der er nogle baner hvor vi er svage. Nu kan vi slå Ferrari i pittet også. Vi havde sikkert vundet i Spanien, selvom Ferrari ikke havde haft deres uheld. Men jeg tror heller ikke, at Ferrari er svage på nogle baner, det bliver en hård kamp mellem dem og os."

David Coulthard har holdt fri siden det spanske GP, grundet hans brækkede ribben. Hans manager Ian Cunningham udtaler: "Han er ok. i hvert fald så ok, som man kan forvente med tre brækkede ribben. Han har lavet en del øvelser den sidste uge, dog ikke strækøvelser. Men han bliver klar til weekenden."

Der har været rygter fremme om, at Mika Hakkinen ville stoppe sin karriere efter denne sæson, men ifølge Ron Dennis har det intet på sig. "Der er ikke et gran sandhed i dette. Vi har en langtidskontrakt med Mika. Sommetider kunne man godt ønske sig, at vide hvor disse historier opstår. Det er sikkert bare nogle mennesker der sidder og keder sig, og så finder på nogle historier. Der er absolut intet sandt i disse rygter, og som jeg allerede har sagt; Mika har en langtidskontrakt med os."

PDL  


Jordan - Nürburgring preview

Jordan kommer til Nürburgring med en succesfuld test i bagagen, der skal sætte dem i stand til at klare udfordringerne ved løbet.

Teamet kommer til en af de baner der har en utrolig historie - Nürburgring er en institution i Formel 1 og motorsport som man ikke kan komme udenom. Begge teamets kørere er godt kendt med banen - Frentzen som tysker og Trulli fra hans succesfulde dage i Formel 3.

Teamet fik en 6. plads i det forgående grand prix - ikke prangende men trods alt et point. Det regner de med kan gøres bedre, og nu skal der til at komme point på tavlen for teamet. "Vi har forbedret antallet af kilometer på de komponenter der har givet problemer," forklarer teamets tekniske leder Mike Gascoyne. Og der har ikke været problemer siden da. "Siden Barcelona har der ikke været nogen problemer og vi er meget sikre på at vores bekymringer om holdbarheden nu er bag os," siger den afgående Jordan-designer.

Teamet har været på Jerez og Danielson - for blandt andet at arbejde med aerodynamik. Ifølge Gascoyne skulle begge kørere nu være mere tilfredse med balancen i raceren. Og det er der behov for - "Nürburgring er en høj-downforce bane med få overhalingsmuligheder ligesom alle andre moderne racerbanen. Modsat Barcelona, der pr. tradition har været en af vores værste baner, er Nürburgring en ret god bane for os før i tiden," siger Gascoyne.

Sidste år blev det således til pole position, men Frentzen kunne ikke omsætte det i en sejr - et resultat som kunne have gjort ham til en af favoritterne til at tage VM-titlen. Frentzen husker udmærket løbet sidste år. "At sætte raceren på pole i den måske mest spændende kvalifikation i hele sæsonen var et af de store højdepunkter i 1999," siger tyskeren der gerne vil gentage bedriften. Han førte løbet indtil halv-distancen da et teknisk problem gjorde at han måtte udgå.

Lidt overraskende er banen ikke en af Frentzens favoritter. "Nürburgring er ikke på listen over mine favoribaner, men den har nogle gode kvaliteter. Den er sikker og er en af de bedste baner for tilskuerne, da de har et godt overblik over store dele af banen," siger Frentzen.

Målet med løbet på Nürburgring er at komme tættere på de forreste og så igen blive 'best of the rest'.

BB  


Vejrudsigten for det Europæiske Grand Prix

Det Europæiske Grand Prix som køres den 21. maj ser ud til at blive en våd og kold omgang for kørerne. Man forventer at det vil regne alle 3 dage, men mest som byger.

Vejrudsigten for torsdag: Man forventer regn og lave temperaturer fra 8 til 17 grader.

Vejrudsigten for fredag: Man forventer igen regn og lave temperaturer fra 9 til 15 grader.

Om lørdagen skulle vejret blive en smule bedre. Det bliver overskyet og man forventer kun få lokale byger. Lave temperaturer fra 8 til 15 grader.

Om søndagen skulle vejret igen blive bedre, ikke helt så overskyet som om lørdagen, men stadigvæk muligheder for spredte lokale byger. Igen lave temperaturer fra 7 til 21 grader.

BKP  


TV-guide til Nürburgring

En ny Formel 1-weekend står for døren - så mens sommeren holder en en kort "ferie" i Danmark, er der gode muligheder for at følge med i en spændende weekend ved det europæiske grand prix på Nürburgring.

Bemærk at det nu er muligt at følge to af de frie træninger live - ZDF viser træning i morgen fredag, og RTL viser den sidste træning forud for kvalifikationen fra klokken 11.00 lørdag.

DagKl.KanalBeskrivelse
Fre.13:00 - 14:00ZDFFri træning - live
Fre.17:00 - 18:00EurosportF3000 - kvalifikation
Lør.11:00 - 12:00RTLFri træning - live
Lør.12:45 - 14:20RTLKvalifikation - live
Lør.14:30 - 16:30EurosportF3000 - race
Søn.09:15 - 10:15RTLWarm-up - live
Søn.10:30 - 12:00EurosportF3000 - (g)
Søn. 13:00 - 14:00RTLOptakt
BB  

Benetton - Nürburgring preview

Pat Symonds giver sit syn på hvordan det europæiske grand prix på Nürburgring skal køres. Han peger på to vigtige faktorer der kommer til at påvirke weekenden - valget af dækcompounds og vejret!

Men først lidt om teamets forberedelser: "Som forberedelse til det europæiske grand prix har teamet brugt tre dage på Jerez i det sydlige Spanien, en bane som blev valgt fordi den har visse sammendald med Nürburgring," forklarer han indledningsvis. Testen var yderligere delt op i to enkeltstående tests.

"En racer blev brugt til at evaluere testkørere, mens vi brugte den anden til at se på specifikke opsætninger til denne weekends grand prix og fortsat med at udvikle aerodynamikken og chassis udviklingsprogrammet som har kørt de sidste par uger," forklarer han. "Teamet brugte også lejligheden til at evaluere den ekstrabløde compound som Bridgestone tager med til Nürburgring, og som der ikke har været kørt med i denne sæson," siger teamets tekniske direktør.

En af de faktorer som er forandret i forhold til tidligere løb på banen, er vejret. Tidligere har der været kørt sidst på året, selvom man indenfor de sidste fem år har kørt et løb om foråret. "Det mest usædvanlige ved Nürburgring i år, vil sikkert være vejret, da det er første gang at vi kører race her om sommeren. Det giver nogle komplikationer når vores data og erfaring fra tidligere år skal anvendes, da vi altid har kørt på en kold bane," siger Symonds. Derfor bliver det sværere end hidtil at finde den rigtige compounds til løbsweekenden.

Men han har dog en god ide om hvad der bliver mest anvendt. "På trods af varmere banetemperatur, er det stadig forventet at de fleste teams vil forsøge at køre på de ekstrabløde dæk og forsøge sig med en 2-stop strategi," siger han og indikerer også hvad der kan blive Benettons udgangspunkt til løbet.

Symonds peger også på kvalifikationen som yderst vital for udfaldet af løbet. "Kvalifikationen vil være af største vigtighed, men på Nürburgring er der et par få gode overhalingsmuligheder, specielt under nedbremsning på den sidste langside forud for den snævre chikane, som har givet store øjeblikke i tidligere løb," forklarer Symonds - specielt med løbet i 1995 i tanke hvor Jean Alesi og Michael Schumacher duellerede om sejren.

BB  


Sådan køres Nürburgring

Alexander Wurz giver igen Formel 1-fans en forklarende runde på en af de baner der køres på i år. Så her følger den forklarende omgang.

"Nürburgring er en meget traditionel bane og jeg behøver et godt set-up uden for megen understyring for at være hurtig. Omgange starter på langsiden hvor, alt efter vinden, den højeste fart på banen bliver opnået, det er godt 295 km/t på vej mod det første sving. Det sving tages i 3. gear til højresvinget, og til venstresvinget bliver jeg i 3. gear og har næsten fuld speeder på en kvalifikationsomgang.

Så kommer der en kort strækning hvor jeg kommer over 270 km/t i 5 gear, som fører til en meget svær del af banen med et hurtigt venstresving som tages i 4. gear med omkring 185 km/t, og det følges umiddelbart af et snævert andet gears højresving, som tages med lige under 110 km/t.

Det næste er et kort stræk hvor jeg kommer op til godt 280 km/t før den snævre hårnål der tages i andet gear med lige over 90 km/t. Traction ud af det sving er meget vigtigt da det fører til et meget hurtigt 'kink' der tages i femte gear med 250 km/t. Dette sving er fladt, jeg letter kun lidt og trykker let på bremsen for at stabilisere raceren.

Ud af dette sving accelererer jeg til over 290 km/t i højeste gear før jeg ind i 2/3. gears sving til venstre og så højresvingene som fører til det sidste stræk. Disse tages respektivt med 145 km/t og 155 km/t. Den lange strækning til chikanen er generelt den hurtigste del af banen (alt efter vinden) hvor jeg runder 300 km/t før jeg bremser meget hårdt til 2-gears chikanen, som tages med godt 100 km/t. På vej til det sidste sving er jeg oppe i 225 km/t i 4. gear inden jeg kører ned i andet gear og 110 km/t til dette vigtige sving der fører tilbage til start/mål-strækningen."

BB  


Bridgestone - Nürburgring preview

Bridgestone giver deres 'extra soft' compounds debut i denne sæson. Efter at Formel 1-teams'ene har testet dækkene i sidste uge og fået god feedback fra de enkelte teams, har Bridgestone valgt at tage den ekstra bløde dæk med til Nürburgring.

Der medbringes 2400 dæk som vil være til rådighed for de 11 teams weekenden igennem. Men de tager naturligvis ikke kun de meget bløde dæk med, men stiller også 'soft' compounds til rådighed. Den compound er teams'ene allerede godt bekendt med, så flere vil måske tage udgangspunkt i at anvende de dæk. "De ekstra bløde dæk vil virke særlig godt på Nürburgring da det er en ret glat bane og baneoverfladen er mindre ru og hård, modsat Silverstone, Barcelona og Spa," siger Bridgestones tekniske leder Yoshihiko Ichikawa.

"Vi forventer ikke at alle teams tager chancen med de ekstra bløde dæk. Dækkene giver mere vejgreb og traction, men flere teams kan opleve øget understyring når der køres med så blød en compound," forklarer Ichikawa. Dækket medbringes blandt andet fordi det kan virke meget effektivt hvis det er forholdsvis køligt på banen. Endvidere mener Ichikawa at de teams som har problemer med understyring bør holde sig til de mindre bløde dæk for at minimere problemet.

Derudover medbringer Bridgestone også to forskellige regnvejrsdæk - der kan vælges mellem blød eller hård compound hvis der skulle komme regn.

BB  


Prost - Nürburgring preview

Imens de fleste andre teams testede på Jerez i sidste uge, så tog Prost teamet den korte vej til Magny-Cours. Nick Heidfeld var den eneste af kørerne det tog del i testen.

Der blev testet en del nye ting til bilen. Alan Jenkins, teknisk direktør, fortæller: "Vi har testet nogle helt nye ting, bl.a. en ny bagvinge, en ny forkant på frontvingen og nogle små ændringer på nogle af vindafviserne. Det har stort set været en god test, vi mistede dog noget tid pga. nogle holdbarhedsproblemer. De skyldtes dog nogle problemer med andre, endnu ikke afprøvede dele, og så havde vi nogle problemer med noget software. Det er ting som endnu ikke vil blive brugt i løb. Men de første ting jeg nævnte, vil højest sandsynligt blive brugt på Nürburgring. Banen har et lavt grip, og det gælder om at finde det rigtige aerodynamiske setup. Det er grunden til, at vi har testet på Magny-Cours, som har nogle stræk og sving, som minder rigtig meget om Nürburgring. Prost teamet har altid klaret sig rimeligt godt på netop denne bane, sidste år blev det således til en anden plads for Jarno Trulli."

Nick Heidfeld: "Jeg glæder mig utrolig meget til dette løb, som er mit første F1 løb på hjemmebane. Det er altid spændende at køre foran sit hjemmepublikum. Jeg kender banen temmelig godt, og kan godt lide den. Jeg har kørt på den i Formel Ford, F3 og i F3000. Jeg har vundet der i de tre klasser, det er dog nok ikke muligt endnu i F1, men jeg vil gøre mit bedste for at få et så godt resultat som muligt."

PDL  


BAR - Nürburgring preview

I forhold til den oprindelige Nürburgring, er den nye bane en tynd kop te - det er hvad BAR lægger op til. Den indeholder ikke rigtig nogle hurtige sving - det som teamets førstekører Jacques Villeneuve er mest vild med. For at være hurtig på banen skal raceren derfor være i god balance - have god traction og være stabil under nedbremsninger - alle egenskaber som gør sig gældende på banerne i Formel 1.

Sidste år gik det ikke så godt for teamet - de lå til at score deres første point, men det blev til endnu en nitte. Zonta kom igennem fra en 17. plads på grid'en, og blev nummer 8 i løbet. Jacques Villeneuve lå til en 5. plads i regnvejret hvor han kørte på tørvejrsdæk... Men fire omgange før tid ville raceren ikke mere - og så kunne BAR igen inkassere et DNF til den i forvejen lange række af den score.

Zonta ser frem til løbet. "Jeg kender banen rigtig godt fra min tid i Formel 3000 og i FIA GT-mesterskabet, selvom det sidste år var første gang i en Formel 1-racer," siger Ricardo Zonta. Han kan godt lide raceren. "Det er ikke en hurtig bane, men det er en jeg kan lide fordi man kan få en god rytme," siger han videre.

Brasilianeren har et klart mål: at forbedre sin placering på start-grid'en. "Hovedområdet som jeg skal koncentrere mig om i denne weekend vil være at forbedre min kvalifikation. Vi har arbejdet på dette med succes på Jerez i sidste uge, så jeg håber at vi kan få det vi lærte med til Nürburgring og få et godt resultat," siger Zonta. Sidste år var han med fremme, dog uden at få point - det skal der gøres noget ved. Han går efter at score point.

Steve Farrell tror også på et godt resultat til BAR-teamet. "Alt for mange gange i år har der været løb hvor der har været tekniske problemer som har tvunget vores kørere til at udgå fra pointgivende placeringer," siger chefingeniøreren. Men de regner med at have luget ud i de tekniske problemer. "Sidste uges test på Jerez gav os et markant gennembrud når det kommer til holdbarheden i transmissionen, som har ramt os et par gange i år," forklarer Farrell.

Han regner blandt andet med at Villeneuve kommer til at være deres bedste kort. "Jacques har klart vist at vi er i stand til sætte hans racer på mindst 6. pladsen på grid'en og køre med i pointene. Teamets fokus på Nürburgring vil være at gøre hvad der er muligt for at hjælpe Ricardo til at forbedre sin præstation i kvalifikationen," siger Farrell og begrunder det med at de anser det for opnåeligt at have begge racere i top-10.

BB  


Nürburgring - 1. fri træning

Hundekoldt - det er hvad det var på Nürburgring her til formiddag da den første træning blev kørt. En iskold bane på blot 7 grader og en lufttemperatur i samme niveau. Derudover var der lidt vand på banen efter regn, men det holdt dog tørt mens der blev kørt - og så dukkede solen senere op gav lidt varme.

Første mand til at sætte en tid var Jarno Trulli - og det var en tid der tydeligvis var præget af at der var vand på banen. Efterhånden tørrede banen godt op og tiderne blev markant hurtigere - der var kun enkelte steder på banen hvor der stadig lå lidt vand efter at solen og kørerne havde tørret banen. Blandt andet nåede de to Jaguar-kørere at lægge helt i front - men kun en kort tid.

Med tyve minutter igen blev der hektisk aktivitet, da banen nu var så godt som 100% tør - og tiderne blev bedre og bedre, så stillingen ændrede sig hele tiden. Ricardo Zonta var den der i den store bølge af forsøg tog teten og lagde sig i front. Men der var ikke meget at give af - de to McLaren racere lå lige efter indenfor lidt over en 1/10. Villeneuve understregede at der måske var noget om snakken da han også lå godt til på 4. pladsen. Derefter lå de to Ferrari-kørere, inden de sidste ti hektiske minutter skulle overståes.

Michael Schumacher er i front efter den første time på Nürburgring
Foto: Allsport

Og her kom Michael Schumacher fra en 5. plads til at tage føringen. Frentzen følger kort tid efter, og tager 2. pladsen - han har en pole position fra sidste år at skulle forsvare. Trulli, der ikke har kørt mange omgange, tager tredjepladsen. Zonta som førte inden de sidste ti minutter falder tilbage og slutter på 7. pladsen, men i forhold til tidligere præstationer er det da et fremskridt for brasilianeren.

Jacques Villeneuve viser at teamet måske kan være med fremme og tager i de sidste sekunder 2. pladsen, mens Hakkinen tager en snurretur, dog uden at beskadige sin racer. Barrichello bliver nummer 5 og Coulthard nummer 6 - men der kan ske meget mere når der skal køres yderligere en træning om en times tid.

Se tiderne fra den 1. frie træning

BB  


Minardi - Nürburgring preview

Weekendens GP på Nürburgring er noget som Minardi teamet glæder sig til. Sidste år scorede man sæsonens eneste point på denne bane. Og det kunne måske endda være blevet til mere, hvis ikke det var fordi Luca Badoer, var udgået kun tretten omgange før mål. Han lå da på en fjerde plads. Det ene point var nok til at man kunne gå ind i puljen om transportpenge, og få dækket en del af udgifterne til transporten rundt i verdenen i denne sæson. Det lykkedes ikke for BAR som selv må betale. De har dog også væsentlig flere penge at tage af.

Indtil nu er det lykkedes for Minardi at få mindst en bil i mål i hvert af løbene indtil nu. Gaston Mazzacane har været den mest stabile hidtil. Og måske giver det resultat i denne weekend. Man introducerer et par nyskabelser i denne weekend på bilerne. I udviklingsarbejdet i vindtunnel, har man kreeret en ny frontvinge, som får sin debut i det europæiske GP, sammen med nogle andre aerodynamiske ændringer. Man har også arbejdet videre med den nye titaniumgearkasse, og den vil i dette løb igen blive benyttet i Gaston Mazzacanes bil.

Gaston Mazzacane er tilbage i Europa efter lidt ferie, afholdt i hans hjemland, Argentina. Han er glad for det arbejde som ingeniørerne har lavet, og kan mærke, at det går fremad med bilen og dens præstationer.

Marc Gene, som havde en meget travl weekend under det spanske GP, med pressemøder og promotionsarbejde for sponsorerne, glæder sig til Nürburgring. Han scorede teamets eneste point der sidste år. Og selvfølgelig håber han på lignende forhold, så han igen får mulighed for at score point til teamet.

PDL  


Nürburgring - 2. fri træning

Den første dag ved det europæiske grand prix er overstået - og det har været en underlig dag. Ligefør den anden træning skulle til at begynde kom der er et regnvejr ind over en del af banen - næsten som det er typisk på Nürburgring. Vejret har altså indtil videre vist at der fra den front også kan komme forviklinger.

Lad det være sagt med det samme - hvis afstanden mellem kørerne holder sig sådan som det har været til middag går vi et interessant og uforudsigeligt løb i møde. Dækvalget kan måske give en lidt anderledes grid.

Tiderne blev forbedret, på trods af den lille byge, og flere kørere rykkede frem i stillingen, men Schumacher forblev i front i længere tid. Det blev til en del gule flag på banen - blandt andet tog Coulthard et mindre spin og Irvine var også en tur udenfor banen. Michael Schumacher barberede en del af sin tid, men så slog Hakkinen til og satte en tid der var tæt på tyskerens - en indikation af at de to teams stort set står lige.

Der var problemer for Ralf Schumacher i den første træning med motoren, og da lillebroder Schumacher endelig kom på banen eksploderede hans motor. Han har vist ikke fået den bedste start på det europæiske grand prix.

Som altid er det i de sidste minutter at det hele bliver afgjort. Flere kørere tog store spring frem - blandt andet Nick Heidfeld der kørte sig ind i top-10. Alexander Wurz så ud til at løbe med laurbærene i fredagens tidskørsler - en tiltrængt succes. Men så dukkede Jenson Button op med dagens hurtigste tid, og som den eneste kom han under 1 minut og 20 sekunder. Dagens bedste tid: 1:19,808 - over 4/10 bedre end Wurz bedste tid. På 3. og 4. pladsen lå de to McLaren-kørere der har et marginalt overtag over de to Ferrari-kørere. Iøvrigt var Barrichello blot 29/1000 langsommere end Schumacher i dagens træning - men meget kan ske endnu.

Jenson Button tog teten på Nürburgring
Foto: Allsport

Det bliver en interessant weekend - 11 kørere var indenfor 1 sekund af den bedste tid, og hvis Button ikke havde sat en så hurtig tid havde tallet været 16... Det kan derfor blive meget interessant hvad der sker i denne weekend. Du kan finde resultatet ved at klikke her

Så nu skal de 11 teams og 22 kørere evaluere dagens arbejde og forberede sig på kvalifikationen i morgen. Før det er der dog yderligere to træninger - du kan følge den sidste på RTL fra klokken 11:00.

BB  


Ferrari - 1 og 2 frie træninger

Michael Schumacher.
Nr.5
1m 20.519
35 omgange
Chassis nr. 200

Rubens Barrichello.
Nr.14
1m 20.891
33 omgange
Chassis nr. 202

Jean Todt.:
”Det var en af de dage man ikke kan bruge til ret meget, da vejret skiftede hele tiden under den frie træning. Vi brugte det meste af tiden på at finde et set-up der kunne bruges, og vi fandt et godt set-up til begge biler. I morgen vil der igen blive hård kamp om de første pladser på gridden, og vi skal nok gøre vore bedste for at tage kampen op mod McLaren.

Michael Schumacher.:
”Det var en fredag som alle de andre fredage før et Grand Prix. Den eneste forskel var det omskiftelige vejr, så vi nåede ikke alt det vi skulle, men vores racer er utrolig stabil, den er lige så god i dette kolde vejr, som den var i varmen ved det Spanske Grand Prix. Bilen kører godt, men vi skal i morgen arbejde videre med vores set-up inden kvalifikationen.”

Rubens Barrichello.:
”Det var en god dag, og jeg er tilfreds med det vi nåede i dag. Vi arbejdede på at få et godt set-up, men der skal arbejdes videre med det i morgen. Forskellen på nye og gamle dæk er stor på denne bane, så dagens tider har ikke den store betydning. Det var meget koldt i dag, og der blæste en strid vind på banen, så det gjorde det ikke lettere.”

BKP  


Sauber - Nürburgring preview

Sauber teamet tilbragte tre dage med intensiv test på Jerez i sidste uge. Der blev fokuseret på nye aerodynamiske ændringer, og på forskellige dæk set-ups. Udfra de resultater som man opnåede i testen, ser teamet meget positivt på det kommende løb.

Willy Rampf: "Vi havde en meget positiv test på Jerez i sidste uge, og med test af alle de forskellige ændringer, står vi godt rustet til det europæiske GP. Vi nåede igennem al den planlagte test, og ser frem til yderlige forbedringer i vores præstation i selve løbet."

Pedro Diniz: "Mit løb her sidste år, var meget dramatisk. Jeg tror ikke på, at lynet slår ned to gange det samme sted, men jeg vil være meget glad for at komme igennem det første sving uden problemer."

Hvem husker ikke den voldsomme tur som Pedro Diniz fik, hvor han efter det sædvanlige "slagsmål" om pladserne i de første sving, blev ramt af en af Jordan bilerne, væltede og kurede på hovedet ud af banen, hvor styrtbøjlen knækkede af. Meget dramatisk.

Mika Salo: "Nürburgring er en af de moderne baner, hvor alle kan køre hurtigt rundt. Det er samtidig en bane med megen downforce. Jeg tror, at vi har en hel god chance for at få point her. Vejret vil være en væsentlig faktor, det kan være hvad som helst på denne tid af året. Så vi skal være klar til at ændre taktik, hvis forholdene ændrer sig undervejs."

PDL  


Sauber - 1 og 2 frie træninger

Sauber teamet var virkelig opsat på at få det bedste ud af dagens frie træninger. Vejret var ikke specielt godt. Det var overskyet, og banen var delvis våd efter regnvejr. Temperaturen lå på omkring 8 - 10 grader. Ikke de ideelle betingelser at skulle køre en bil ind i. På den anden side giver det mulighed for at prøve forskellige set-ups af på samme tid.

Pedro Diniz sluttede dagen på en tolvte plads og Mika Salo på en toogtyvende plads. Der var 1,3 sekund i mellem de to kørere.

Pedro Diniz: "Bilen føltes rigtig god i dag, hvor vi prøvede den nye aerodynamiske pakke, som vi testede på Jerez. Jeg kørte på det samme sæt dæk det meste af dagen, men min bedste tid blev sat til sidst på helt nye dæk, hvor jeg endda blev generet af trafik. Det ser virkelig lovende ud til kvalifikationen i morgen."

Mika Salo: "Min placering er ikke så dårlig som den ser ud til. På grund af regnen i morges kørte jeg ikke ret mange omgange, og jeg brugte det samme sæt dæk hele dagen. Vi skal bruge lidt mere tid end vi havde til rådighed, for at finde den helt rigtige balance i bilen, men nu ved vi i hvilken retning vi skal gå i morgen."

Peter Sauber: "Mika og Pedro fulgte helt forskellige strategier i dag. Vi fokuserede på løbs set-up på den ene bil, og kvalifikations set-up på den anden. Da vejret kan være meget uforudsigeligt her, er det logisk at gøre det på den måde. Vi håber at kan drage fordel af dette senere i weekenden."

PDL  


Nürburgring - 3. fri træning

Det var stadig koldt og fugtigt da den første lørdagens træninger begyndte. Det bedste man kunne sige om vejret var at det ikke regnede, men med temperaturer på under 6 grader må man håbe publikum var pakket godt ind. Banen var våd enkelte steder.

Alle kørere var hurtigt ude til en indstillingsomgang og vendte derpå tilbage til pitten, hvor efter banen lå tom hen en periode. Første mand til at sætte en tid var Marc Gene, men snart var alle ude. Efter 17 minutter havde alle kørere fået noteret en tid og der var virkelig trafik når op til 16 biler var på banen samtidig. 20 minutter inde var allerede fem kørere under 1:20 med meget tætte tider: Mika Hakkinen., Heinz-Harald Frentzen, Michael Schumacher, David Coulthard og Ralf Schumacher.

Disse tider blev der ikke pillet ved før Michael Schumacher kom ud med friske dæk og tiden 1:19,049 mod Hakkinens 1:19,280. Imens holdt Barrichello sig anonym og satte først 6.-bedste tid i slutningen af træningen, men faldt hurtigt ned til 10.-pladsen igen. Nederst på skemaet lå Verstappen og Wurz. Verstappens motor var eksploderet og hollænderen havde måtte parkere bilen i græsset. Hos Benetton fik mekanikerne en langt mere travl træning end Alexander Wurz, der måtte vente med komme tilbage på banen til de sidste minutter.

Med 5 minutter tilbage forbedrede Michael Schumacher sin tid markant. Toptiden hed nu 1:18,527! I sekunderne efter anbragte gårsdagens hurtigste mand, Jenson Button, sin Williams i barrieren og beskadigede vognen en del. Tidligere spandt begge Pedro'er, Diniz og de la Rosa, og ramte barrieren, men banen skulle være tør når 4. fri træning begynder.

Se tiderne under Resultater.

CBA  


Nürburgring - 4. fri træning

Mika Hakkinen var først ude i 4. fri træning og havde snart forbedret sin tid fra morgenens tidskørsel, men slå Michael Schumachers formidable 1:18,527, kunne han ikke. Kort tid efter satte Barrichello næstbedste tid og stillingen med de to Ferrari'er, fulgt af de to McLaren'er stod urørt gennem træningen.

På de følgende pladser lå skiftevis Ralf Schumacher, Heinz-Harald og Jacques Villeneuve. Villeneuve og Eddie Irvine er ikke kendt for deres gode forhold og mon ikke der falder et par bemærkninger efter at Irvines nedbremsning betød en tur ud i græsset for canadieren?

David Coulthard røg af banen i et forsøg på at forbedre sin 4.-plads. Han kom tilbage på banen, men motoren sagde stop og skotten kom ikke videre. Verstappen kørte i de sidste 10 minutter, men springet fra en 22.- til en 21.-plads kan næppe kaldes et stort fremskridt. Barrichellos Ferrari-motor gik op i røg og dermed var hans chance for at ændre ved top 4 forspildt. Michael Schumacher og Hakkinen var ude på banen da tidskørslen sluttede, men ændrede intet ved slutresultatet. Frentzen og Fisichella fik i de sidste minutter sat tider, der rakte til 5.- og 6.-pladser.

Vejret var blevet lidt bedre og holdt sig stabilt, men der hænger et tykt skydække over banen. Vejret til kvalifikationen er ikke til at spå om.

CBA  


Williams - 1 og 2 frie træninger

Det var en god dag for begge BMW WilliamsF1 kørerne Jenson Button og Ralf Schumacher. Jenson Button var dagens hurtigste mand, mens Ralf Schumacher sluttede på en sjette plads.

Jenson Button nr. 1
Chassis.: FW22 04
Bedste tid.: 1:19.808

Jenson Button.:
”Nu skal jeg ikke forvente mig for meget af kvalifikationen i morgen. Der er meget der helt sikkert vil ændre sig når den går i gang, men jeg må indrømme at bilen føles rigtig god, og jeg skal kun have lavet et par små justeringer på den, så kører den perfekt. Da jeg kørte ud for at køre de sidste omgange var jeg sikker på at jeg ville få en god tid, og jeg blev ret overrasket da jeg strøg helt til tops.”

Ralf Schumacher nr. 6
Chassis.: FW22 05
Bedste tid.: 1:20.548
Reservebil – Chassis.: FW22 03

Ralf Schumacher.:
”Jeg er meget skuffet over at være nødt til at udgå fra dagens frie træning p.g.a. motorproblemer. Bilen føles ellers god selv om jeg ikke fik kørt så mange omgange, så er jeg optimistisk hvad ang. selve kvalifikationen, og jeg er sikker på at vi nok skal klare os godt, selv om det skulle regne eller være tørvejr.”

Patrick Head.:
” Jenson Button havde en rigtig god dag, og har gjort en godt stykke hjemmearbejde, ved at studere banen hjemmefra, så han vidste hvordan han skulle spare på dæk og bremser. Det var synd for Ralf Schumacher, han fik alt for få omgange ved den anden frie træning, så den time var spildt for hans vedkommende.”

Dr Mario Theissen
”Vi er meget tilfredse med vores omgangstider i dag. Det var dejligt at se BMW WilliamsF1 være den hurtigste bil for første gang i år, og det er selv om det ikke betyder noget for det endelige resultat, da man ikke ved hvordan de andre teams kører ved de frie træninger. I dag var det ekstra svært, for vejret skiftede hele tiden. Jenson Button er hurtig blevet fortrolig med Nurburgring, og det er meget vigtigt, da banen er helt ny for ham. Ralf Schumacher havde en mindre god dag, han blev ramt af flere motor fejl, og vi er ved at undersøge motoren for fejl, og hvad vi evt. kan gøre for at udbedre dem.”

BKP  


Nürburgring - kvalifikation

Vejret var imødeset med en vis spænding. Luftens temperatur ved starten af kvalifikationen var kun 8 grader, og der blæste en rimelig stærk vind. Banen havde enkelte våde områder, der dog tørrede op. Delvist overskyet. På trods af vejret, var der næsten udsolgt til kvalifikationen. Omkring 85.000 tilskuere trodsede vejret og var på plads.

Alle startede med det nye dæk fra Bridgestone, nemlig supersoft compound, og ifølge forlydender var Ferrari udstyret med en ny lidt stærkere motor. Små forbedringer har gjort, at den har 5 - 10 hk mere. Det vides ikke om den vil brugt i løb endnu.

Kl. 13,03 kom den første bil på banen, det var Marc Gene, derefter fulgte Barrichello og begge Williams biler. Bedst af de tre sidstnævnte var Ralf Schumacher. Og så begyndte de ellers at komme. Og tiderne blev forbedret stille og roligt. Kl 13,13 kom de tre førende i VM på banen for første gang, og Michael Schumacher var hurtigst til tilskuernes store jubel.

Kl. 13,22 kom Barrichello på banen til sin anden runde, og satte pole. Et par minutter efter kommer DC, MH og MS igen ud. Udfaldet af deres anden runde, bliver med DC på pole, MS på anden pladsen og MH på tredje pladsen. Nick Heidfeld slutter sin anden runde af med en foreløbig ellevte plads.

Hakkinen har problemer med bremserne, og de bliver justeret flere gange under kvalifikationen.

KL. 13,32 går det galt, og alle kører i pit. Årsag: det begynder at regne. Men dog kun spredte byger. Der er ingen aktivitet på banen før kl. 13,47 hvor Jean Alesi prøver til, men spinder af banen og ender i barrieren. Slut for ham, og det på en syttende plads på det tidspunkt. Derefter igen stille indtil kl. 13,57 hvor alle tog muligheden for en sidste runde, efter at banen var tørret lidt op igen. Michael Schumacher, som var kørt først ud, lavede en fejl ved at komme for stærkt ind i et af svingene, og tabte dermed muligheden for at sætte pole. På vej tilbage til pittet sænkede han dog kun tempoet én lille smule, og da Mika Hakkinen skulle passere ham var der ikke meget plads, og det har måske kostet Hakkinen lige nøjagtig de tiendedele der skulle til for at sætte pole.

Michael Schumacher ønsker Coulthard tillykke med pole position
Foto: Allsport

Som sædvanlig skulle Michael Schumacher også lige kikke lidt på McLaren bilerne, da de parkerede i parc ferme. Han var dog ikke mere interesseret, end at han kunne lykønske David Coulthard med pole. Det lader til at David Coulthard er ved at være i topform igen, på trods af de brækkede ribben. I hvert fald var Norbert Haug sikker på, at han kun er meget lidt efter de andre kørere, i at være helt klar. Det må man sige, når DC kan sætte pole.

PDL  


Nürburgring - Lørdagens pressemøde

1. David Coulthard (McLaren-Mercedes), 1:17.529s
2. Michael Schumacher (Ferrari), 1:17.667s
3. Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes), 1:17.785s

Spørgsmål: Tillykke, til din første pole siden Canada i 1998. Din hurtigste omgang så ud til at være meget rolig og kontrolleret, og du kørte ud lige før regnen kom. Vidste du besked om vejret?
DC: Ja, som de alle teams, har vi vejrudsigter og folk ude for at kigge, så vi fik at vide hvornår vi kunne forvente regn. Faktisk kom regnen ret sent. Ikke desto mindre, var det godt at komme ud på det tidspunkt - og resten af kvalifikationen blev ordnet af regnen.

Spørgsmål: Hvis banen fortsat havde været tør, hvor meget hurtigere havde pole positionen så været?
DC: Det ville helt sikkert have blevet en hurtigere tid, fordi det dryppede lidt på min hurtigste omgang, og som du lagde mærke til, undgik jeg kerberne, pånær i chikanen. Det betyder at der kunne køres hurtigere. Nogen gange kan det også betyde at du før en hurtig omgang, selvom du ikke rigtig kører efter det. Men jeg følte at jeg ikke udnyttede bilens fulde kraft på den omgang, og at jeg kunne have kørt nogle tiende- dele hurtigere. Bilen føltes ret god.

Spørgsmål: Michael, til sidst i kvalifikationen så du ud til at være lidt sur, var det igen en pole position der glippede?
MS: Sur?, nej, slet ikke. Vi er på første start-række. Der var en mulighed for at køre lidt hurtigere, men jeg lavede en fejl og blokere mine forhjul i 5. sving. Men jeg tror ikke at nogen kunne køre det optimale i dag. Så jeg er ret glad.

Spørgsmål: Så meget som vejret skiftede i dag, er det så svært at finde en rytme?
MS: Det er faktisk ikke så galt, fordi vi har haft det tørt de fleste træninger her. Vi kørte næsten 40 omgange i går. Det gav os nok tørkørsel til at vi kom ind i en rytme.

Spørgsmål: Mika, du har været hurtig i alle kvalifikationer indtil i eftermiddag. Men bilen var ikke så hurtig i dag som på andre baner, vil du fortælle hvorfor?
MH: Jeg har ikke været 100% glad med de frie træninger hele weekenden, for at være ærlig, og kvalifikationen beviste at bilen ikke er på optimal ydelse for mig i øjeblikket. Vi var ikke i stand til at lave hurtige ændringer, i løbet af kvalifikationen, for at kunne køre hurtigere. Så vi var tilfredse med tredjepladsen.

Spørgsmål: Du kører foran Mercedes' tilskuere her i Tyskland. Er du opmærksom på al den support du får?
MH: Der er helt sikkert en masse fans der støtter McLaren-Mercedes her. Det er et godt team! Men det er svært at føle det når man kører derude, fordi man ikke har tid til at kigge på tribunerne. Men når jeg er i pitten er jeg klar over hvor mange fans der er. Og det er jeg virkelig glad for.

Spørgsmål: David, Hvordan har du trænet op til dette løb, med hensyn til dine tre trykkede ribben og andre skader?
DC: Jeg har simpelthen ikke været i stand til at træne normalt. Jeg kan godt træne på en motionscykel, men jeg kan ikke træne min overkrop. Nogen gange kan en "ferie" være godt for en, men i dette tilfælde har det været frustrerende for mig. Heldigvis, tror jeg at jeg har nok reserver i mig, så det ikke kommer til at spille nogen rolle.

Spørgsmål: Forventer du at løbet bliver afgjort i starten?
DC: Nej, løbet er ikke færdigt før det ternede flag bliver vinket. Og mens starten er tydeligvis er vigtig, kan der ske meget i pitstoppene. Vi har allerede set at pistoppene har spillet en rolle i alle tidligere løb. Nu håber jeg på at jeg bliver den første der vinder fra pole postion i år, der er nemlig ingen andre der har gjort det!

PH  


Arrows - Nürburgring kvalifikation

Efter en fredag, hvor Arrows teamet eksperimenterede med flere ting, og som følge deraf, ikke fik verdens bedste tider - 19 og 20 plads - så skulle der gøres noget i dag. Det var dog ikke i formiddags. Jos "the boss" Verstappen havde et uheld med motoren. Teamet arbejde dog enormt hurtigt, og han nåede at komme ud og få et par enkelte omgange, med en ny motor installeret.

Tom Walkinshaw: "Det har ikke været en speciel hurtig dag, men vi har fået samlet en masse informationer. De skal bruges i det videre arbejde med at sætte bilerne op."

Så kommer tidspunktet for kvalifikationen, og nu skulle det så være. Og det må siges, at begge kørere fik rettet op på tingene. Pedro de la Rosa kørte i chassis no. 3 og fik en tid der siger 1:19.024, hvilket rækker til en tolvte plads på startgridden. Jos Verstappen kørte i chassis no. 4 og fik en tid der siger 1:19.190, og landede på en fjortende plads.

Pedro de la Rosa: "Det var en typisk Nürburgring dag, og lige som sidste år, tørrede banen utrolig hurtig op. Vi gjorde - forholdene taget i betragtning - et godt job. Banen blev bedre og bedre til sidst i kvalifikationen. Bilen var god i hele kvalifikationen, takket være ingeniørerne og mekanikerne. Vi kunne måske have gjort det lidt bedre, men det vi har opnået, er ikke så dårligt."

Jos Verstappen: "Taget i betragtning med de få omgange vi nåede i formiddags, skal vi være tilfredse med det, vi har opnået i kvalifikationen. Dækvalget var svært, og det bliver det sikkert også til løbet. Men alt i alt gik det godt."

Tom Walkinshaw: "Udfra de forholdsvis få omgange kørerne fik kørt i formiddags, kan vi kun være tilfredse. Alle i teamet har arbejdet utroligt godt, og vi fik en udmærket kvalifikation."

PDL  


Sauber - Nürburgring kvalifikation

Sauber teamet som var meget optimistiske efter fredagens to frie træninger, fik dæmpet forventningerne under kvalifikationen i eftermiddags.

Det kunne næsten ikke siges bedre og kortere end Peter Sauber fik det udtrykt: "Kvalifikationen var lige så dårlig som vejret for os i dag, jeg er sikker på at begge dele bliver bedre."

Lidt mere uddybende var de to køreres kommentarer.

Pedro Diniz: "Kvalifikationen var ret frustrerende. Bilen havde en god balance i de første to runder. I den tredje runde var den endnu bedre, men som kom regnen, og det gik galt ved chikanen. Indtil da var jeg et par tiendedele hurtigere, men omgangen var ødelagt. Til sidst i kvalifikationen, nåede vi desværre ikke at passere mållinien inden tiden udløb. Jeg kan kun sige, at er vejret ligeså omskifteligt i morgen, kan alt ske."

Mika Salo: "Vi prøvede noget helt anderledes på bilen i den første omgang, men det fungerede overhovedet ikke, så vi skiftede tilbage til morgenens setup. Så havde den lige pludselig for meget overstyring, men det fik vi justeret. Og i den tredje runde gik det rigtigt godt, og ligesom for Pedro, gik det galt ved chikanen. Til sidst var der for meget trafik, så vi nåede ingen forbedringer. Ser vi lidt positivt på det, er der nogle sving, hvor der skal bremses meget kraftigt, og der er der mulighed for overhalinger."

PDL  


Minardi nyt - lørdag

Vil Minardi kunne overraske positivt i dette års GP på Nürburgring, ligesom man gjorde sidste år? Mange tvivler på det, og det ser da heller ikke umiddelbart ud til at det lykkes. Fredagen gik med forberedelser til lørdagens tidskørsler, og umiddelbart så det lovende ud, idet at Marc Gene faktisk fik ellevte bedste tid i den frie træning. Mazzacane fik enogtyvende bedste tid, eller næstsidst om man vil.

Marc Gene: "Vi arbejde i dag med bilens set-up, og jeg tror at vi går i den rigtige retning. Vi kan stadig forbedre os, specielt på de langsommere dele af banen. Jeg kan godt lide den måde som bilen opfører sig på. Jeg kan godt lide at køre på banen, og jeg føler mig rigtig godt tilpas her. De forbedringer teamet har lavet på aerodynamikken, ser ud til at virke, men der er et stykke vej endnu, inden vi helt kan se resultatet af forbedringerne."

Gaston Mazzacane: "I dag vi fik meget ud af at prøve forskellige set-ups, det var vi også næsten nødt til, sådan som vejret ændrede banetilstanden. Uheldigvis fik vi ikke så meget ud af den sidste del af træningen, da der var problemer med det sidste sæt dæk, jeg fik på bilen. Men alt i alt, ser det godt ud til i morgen."

Så kommer vi til lørdag og det skulle vise sig om kørerne, og specielt Marc Gene kunne indfri de forhåbninger, der var efter fredagens ellevte plads i den frie træning. Men om vejret gjorde sin indflydelse gældende, eller andre faktorer påvirkede tiden, ja der kan være mange årsager, men i hvert fald var det ikke et imponerende forløb af kvalifikationen. Som sædvanligt endte Minardi bilerne allerbagerst i feltet. Gene på enogtyvende pladsen, og Mazzacane på toogtyvende og sidste pladsen.

Marc Gene: "Der er ikke så meget at sige om kvalifikationen, andet end at jeg er meget skuffet. Jeg oplevede egentlig ikke nogle problemer med bilen, men alligevel hang det ikke sammen. På den sidste omgang lå jeg til en god tid, men det hele blev ødelagt, fordi der var en masse trafik på banen."

Gaston Mazzacane: "Jeg er selvfølgelig meget skuffet over den tid jeg fik sat. Efter at regnen stoppede, ventede vi på at banen skulle tørre op, men det gjorde alle, og der var tæt trafik på banen til sidst, og det forhindrede mig at sætte en god tid. Nu er det eneste vi kan gøre, at forberede os og bilen til selve løbet. Det er ligesom om, at bilen klarer sig bedre i løb end under kvalifikationen."

Men hvad sker der med Minardi teamet i fremtiden? Efter at det øjensynligt ikke bliver til nogen handel med hovedsponsoren, Telefonica, som er på jagt efter det hollandske teleselskab KPN Telecom, så er Minardi gået på jagt efter andre sponsorer. Det forlyder, at man i øjeblikket taler meget med det amerikanske megaselskab, Tony Johnson, som laver reservedele til bilindustrien, og med et andet selskab, ledet af den tidligere Tyrrell direktør, Rupert Manwaring. Dette selskab skulle ifølge forlydender, få sin økonomiske støtte fra Asien. Hvad alle disse forhandlinger munder ud i, det må fremtiden vise.

Teamet engagerer sig dog på andre områder også. Således har man lige ansat F3000 køreren Giorgio Vinella som testkører. Han tiltræder i juni måned og starter med at teste på Vairano banen i Italien.

PDL  


Nürburgring - Morning Warm-Up

I morning warm-up er det så kørenes sidste chance for at få testet banen af, samt til at få prøvekørt racerne, efter at de er blevet justeret fra kvalifikations trim til race trim. Flere af kørene vil sikkert også benytte lejligheden til at køre med fyldte tanke, så også racerens reaktioner under disse forhold er afprøvet.

Vejret til dagens warm-up er følgende:
Let overskyet
Luft temperatur: 9 C.
Bane temperatur 11 C.

Da det grønne lys bliver tændt, så kører næsten samtlige kørere en omgang, hvor efter at de fleste skifter over til deres reserve vogne og også tager en omgang i den.
Det var bemærkeselsværdigt at det kun var Mika Hakkinen der hørte med regndæk, på disse første omgange, ikke fordi det regnede, men nok mest for lige at "skrubbe" dem lidt hvis der skulle blive brug for dem i eftermiddag.

Den første kører der sætter en tid er Eddie Irvine, og hans tid på 1:22,850 og 234,4 km/t. holder i de næste 10 minutter. Og det selv om Ralf Schumacher forsøger så hårdt at han laver en mindre afkørsel for enden af langsiden, men han kan dog fortsætte.
Eneste kører der endnu ikke har været på banen er Jenson Button.

Ca. midt i dagen warm-up går det hurtigt med at presse tiderne ned:
Først David Coulthard - 1:21,763
Efterfulgt af Michael Schumacher - 1:20,719
Så Mika Hakkinen - 1:20,659

Med 10 minutter tilbage så er stillingen i toppen:
Mika Hakkinen
Michael Schumacher
Rubens Barrichello

Så får også Jenson Button sat en tid - 1:22,703.

Med fem minutter tilbage så taber Giancarlo Fisichella sit venstre baghjul, men det sker heldigvis med meget lav fart, så han kan stille og roligt kører ind til siden.

Da det ternede flag kommer ud, så er både Mika Hakkinen og Michael Schumacher igang med flyvende omgange, og deres tider bliver:
Mika Hakkinen - 1:20,260 - så er han på 1. pladsen.
Michael Schumacher - 1:20,251 - så Hakkinens 1. plads holdt kun i 15 sekunder.

To andre kørere gjorde sig også bemærket på sidste omgang, det var Heinz-Harald Frentzen der havde en mindre afkørsel samt Mika Salo der stoppede ude på banen med mekanish defekt.

Stillingen i top 6:
Plac. Kører Team Tid
1 Michael Schumacher Ferrari 1:20,251
2 Mika Hakkinen McLaren 1:20,260
AN  


Nürburgring - Arrows race

Orange Arrows havde en opmuntrende warm-up til morgen, som satte Jos Verstappen og Pedro de la Rosa i godt humør til eftermiddagens løb. Succes'en fortsatte hvor både Jos og Pedro kørte et solidt løb i meget vådt føre mod slutningen. Pedro de la Rosa sluttede på 6. pladsen, og scorede hans og teamets første point i sæsonen, men uheldigvis var Jos Verstappen ikke i stand til at slutte løbet efter en mindre kollision på 30. omgang med Eddie Irvine.

Pedro de la Rosa
"Jeg er selvfølgelig meget glad og tilfreds for teamet. Vi har taget det rette valg på det rigtige tidspunkt og tog ikke et forkert skridt løbet igennem. Jeg havde nogle meget gode første omgange og var altid med i gruppen, men ikke fordi kørere udgik - det var velfortjente point. Jeg arbejdede meget godt med min ingeniør og havde lidt problemer i regnen, men jeg tror at der er mere tid at vinde ved pitstops end i løbet. Teamet havde en dårlig start på sæsonen, så resultatet er meget godt for teamet. Mekanikerne og ingeniørerne har arbejdet nat og dag for mig, og det er en meget god anledning til at sige tak."

Jos Verstappen
"Jeg havde en meget god start på løbet og det gik godt. Jeg var på de hårde af de to dæk, som ikke var ideelt da andre racere havde mere traction end jeg, så jeg mistede lidt tid på grund af dette, men det var også svært at overhale. Det begyndte at regne så jeg kom tidligt ind, da jeg mistede en masse vejgreb, som var det rigtige træk da jeg vandt et par sekunder efter det. I regnen kørte raceren meget godt og jeg skulle forbi Irvine da jeg var hurtigere, men det var lidt for svært at komme forbi på grund af regnen og det var også svært at se. Jeg fik muligheden til at komme forbi og han bremsede meget sent og vi ramte hinanden. Heldigvis kunne jeg fortsætte, men i de næste fire sving blev styringen meget tung, og jeg er sikker på hvorfor, og bagenden af raceren gik af og jeg spandt af. Det er godt at teamet fik et point og det tager lidt at presset væk fra teamet."

Tom Walkinshaw
"I løbet kæmpede vi med top-teamsene og Pedro gjorde det rigtig godt ved at få raceren hjem uden at lave en fejl. Det lægger nu en god grund for teamet til at gøre det bedre."

BB  


Nürburgring - Søndagens pressemøde

1. Michael Schumacher (Ferrari), 1:34m01.987s
2. Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes), + 13.821s
3. David Coulthard (McLaren-Mercedes), + 1 lap

Spørgsmål: Tilykke, Michael, med en flot sejr her på NurburgRing. Alle kunne se på TV da regnen startede på 12. omgang, men hvordan var det at køre da regnen blev kraftigere?
MS: Det eneste kritiske tidspunkt var da det startede med at regne og man var på tørvejrsdæk. Der var selvfølgelig ikke nogen af de førende der turde køre i pit, og bagefter finde ud af at man kører langsommere. (På det tidspunkt) regnede det ikke så meget. Vi vidste den kraftige regn ville komme, men igen vidste hvornår det startede. Så det var selvfølgelig svært. Men så kørte nogle kørere i pit, og da vi så de kørte hurtigere, kørte vi ind med det samme.

Spørgsmål: Var der problemer med Aquaplaning i dag?
MS: Et par gange, ja. Især på det sidste sæt regnvejrsdæk. Jeg kørte mere end 30 omgange på dem og de var temmelig nedslidte til sidst, som gjorde det svært på dele af banen, især på langsiden. Men det var ikke lige så galt som på Silverstone, der var det meget værre.

Spørgsmål: Dit første pitstop var langsomt, ved du hvad der skete?
MS: Jeg ved det faktisk ikke, jeg bliver nødtt til at analysere det. I der sidder derude har muligheden for at se det hele udefra, og I kan se tiden for stoppet. Jeg sidder bare og venter i bilen, jeg tæller ikke, jeg kører bare når jeg får besked på det.

Spørgsmål: Mika, du gik fra 3. pladsen til 1. pladsen inden første sving. Var det din karrieres bedste start?
MH: Egentlig ikke, men det var en af de bedste. Jeg kan godt lide at komme hurtigt afsted som i dag. Du kan lynhurtigt forbedre din plads og jeg var glad for at jeg kunne gøre det, især på grund af skuffelsen i kvalifikationen.

Spørgsmål: Mod enden af løbet, da du kørte hurtigere omgangstider end Michael, havde mange backmakers (kørere der skal overhales) - Wurz, Herbert og Button. Hvis du ikke havde været bag dem, tror du så at du havde indhentet Michael?
MH: Jeg ville helt sikkert have været tæt på. Men naturligvis, tror jeg også at Michael kunne presse hårdere på. Men det er klart der kan laves forbedringer (i at signalere) hos backmakere, og i dag hjalp den situation ikke mig meget.

Spørgsmål: David Coulthard, du mistede to pladser i starten og så ud til at kæmpe hele løbet igennem. Hvilket problem havde du?
DC: Jeg ved det ikke I øjeblikket, men hvad end problemet var, så tror jeg at det var en mekanisk fejl, fremfor en aerodynamisk. Min start var egentlig ikke så dårlig - men jeg missede lysene, sikkert fordi jeg var for langsom til at reagere. Men hurtigt havde jeg problemer med bagenden af bilen, som blev mere og mere problematisk, da det blev vådt. Det var et af mine sværeste løb. Så under omstændighederne, føler jeg mig heldig med tredjepladsen.

Spørgsmål: På de sidste 7-8 omgange, var du ved at blive indhentet af Barrichello. Var situationen under kontrol?
DC: Der var ikke noget jeg kunne gøre: Det var op til ham om han følte at han var i stand til at overhale mig eller ej. Jeg kørte hele løbet så hurtigt som jeg kunne taget i betragtning af balancen af min bil. Mine omgangstider var lidt dårlige mod slutningen. Jeg tror at Rubens indhentede mig ret hurtigt, så det var et spørgsmål om han kunne se nok til at overhale. Men jeg vidste at udsynet bag andre biler var meget dårligt. Så jeg koncentrerede mig bare om at køre min bil og ventede på at se hvilken plads jeg fik når løbet var ovre.

Spørgsmål: Michael, vi tager nu til Monaco, hvor du har et 18. points forspring i titel-kampen. I starten af sæsonen kunne du nogensinde have forestillet dig denne situation?
MS: Jeg drømte om den! Nogengange går drømme i opfyldelse, og nu er vi i en rigtig god situation. Vi har en god bil og et godt team. Vi har også nogle point i ærmet (over Hakkinen og McLaren), det er den modsatte situation for os, i forhold til de sidste fire år. Lad os se hvorda

PH  


Nürburgring - Bridgestone race

Til weekendens GP på Nürburgring, havde Bridgestone medbragt et spritnyt supersoft compound dæk. Og det var noget som skulle prøves af alle teams. Fredag var første rigtige mulighed for at prøve dækket, men vejret havde en indflydelse på, hvad de fik ud af det.

Yoshihiko Ichikawa, Bridgestone: "Størstedelen af kørerne brugte de nye ekstra soft dæk i dag. Uheldigvis var det meget fugtigt ved starten af træningen, men til sidst var der flere, der fik kørt nogle gode omgange med de nye dæk. Dækket klarede sig ret godt efter forholdene, dog var der flere kørere, der klagede over en stigende understyring. Størstedelen af kørerne vil bruge dækket til kvalifikationen, og til de første omgange af løbet. Derefter vil de nok skifte til softcompound dækket, for at minimere understyringen."

Lørdag skulle det så vise sig, hvordan dækket klarede kvalifikationen, og ikke mindst hvilke dæktyper der vil blive brugt til løbet.

Ichikawa: " Alle kørere brugte det nye dæk, undtagen de to Ferrari kørere og Jacques Villeneuve. Det ser ud til at dækket klarede det fint, men igen frembragte det mere understyring end forventet. Nogle har prøvet at raspe dækkene, og det ser ud til at, det har en rigtig god virkning. Flere vil sikkert gøre det samme."

Søndag skulle det så vise sig, hvad dækvalget blev. Vejrudsigten kunne love alting, dog ikke sne. Da løbet startede, havde alle ekstra soft dækket på bilerne, undtagen Ferrari, der valgte soft compound. Men så kom regnen, og alle skulle i pit og skifte. Alle skiftede til soft compound regnvejrsdæk, og det viste sig, at stort set alle kunne køre bedre tider end sidste år, under de samme forhold. Efter løbet fik Bridgestone tilkendegivelser fra alle, at det valgte regnvejrsdæk havde klaret forholdene perfekt.

PDL  


Nürburgring - Sauber race

Pedro Diniz var meget tæt på at sikre Sauber teamet et meget vigtigt VM point i det Europæiske Grand Prix, men den brasilianske kører sluttede lige uden for pointene, nemlig på den kedelige syvende plads der netop ikke giver point. Pedro Diniz var skuffet over at være så tæt på pointene, og så blev det ikke til noget. Men alt i alt, var han dog tilfreds med selve løbet, når han ser bort fra sit spin.

"Når man slutter på en syvende plads, så ønskede man at man bare havde sluttet på en sjette plads, så havde man da i det mindste fået et point for sine anstrengelser. Men jeg skal være tilfreds med min syvende plads, fordi jeg lå sidst da jeg spant af på tredje omgang. Jeg havde netop overhalet Jenson Button, men så var jeg nødt til at bremse sent i sving 6 og så spant jeg af. P.g.a vejret og den våde bane havde jeg meget understyring. Derudover var sigtbarheden meget nedsat, og det gjorde det uhyggeligt svært at overhale, så derfor er jeg tilfreds med at kunne indhente og overhale mange af de andre biler." siger Pedro Diniz

Holdkammeraten Mika Salo var nødt til at udgå efter 28 omgang p.g.a. gearkasse problemer.

"Bilen var rigtigt god da banen var tør, men da jeg var i pit for at få regnvejrs dæk og benzin på, så havde jeg masser af overstyring. Selv om jeg sloges med overstyring, så lå jeg lige bag ved de la Rosa. På 28. omgang skete der noget bag bilen, og lige pludselig så var jeg ude i gruset og mit løb var dermed færdigt for i dag. Det viste sig senere at en drivaksel var knækket. Det var lidt ærgerligt, for jeg tror at jeg kunne have lavet et godt resultat under disse forhold." siger Mika Salo.

"Uheldigvis udgik Mika Salo med en knækket drivaksel, men heldigvis så lavede Pedro Diniz et godt løb. At komme fra en sidste plads og så arbejde sig op på en syvende plads, mere kan man vist ikke forlange af en kører, men det havde da været dejligt hvis der var kommet point på kontoen." udtaler Peter Sauber

BKP  


Nürburgring - Ferrari race

Michael Schumacher var den der havde mest tålmodighed da det begyndte at regne, og derfor vandt han det Europæisk Grand Prix, og dermed den fjerde sejr i år. Dette var Ferrari's første sejr på Nürburgring siden 1995.
Selvom Mika Hakkinen kørte hurtigt i den sidste del af løbet, og var ved at indhente Michael Schumacher, så kom der trafik der reddede Michael Schumacher. På det tidspunkt var der kun 4 sekunder mellem de to kombattanter, men p.g.a. trafikken kunne Michael Schumacher udvide sit forspring og han vandt med et forspring på mere end 13 sekunder.

"Jeg vidste at vi ville være stærke i denne weekend, og stærke nok til at vinde. Alting virkede bare perfekt. Dette er en af de bedste dage i mit liv. Det er første gang jeg har vundet i Tyskland for Ferrari, og det har været fantastisk at se at mine fans stå for at heppe på mig i 3 dage i alt slags vejr, og jeg håber at de har fået varmen efter at jeg vandt løbet ." siger Michael Schumacher og forsætter " Jeg vidste at vi havde en god bil, men jeg vidste også at jeg skulle kæmpe hårdt hvis vi ville vinde her på Nürburgring. Der var kun et kritisk punkt i løbet, og det var da det begyndte at regne. Ingen af os der lå i front ønskede at køre i pitten, men da vi så at dem der havde skiftet dæk kørte hurtigere end os, ja så kørte jeg i pit med det samme for at skifte dæk. Jeg havde en del problemer med akvaplaning, specielt til sidst i den sidste del af løbet, da jeg havde kørt over 30 omgange på det samme sæt dæk.
Nu skal vi se frem mod det næste løb i Monaco, og det er et løb jeg ser frem til da jeg næsten altid har gjort det godt i Monaco's gader."

Holdkammerat Rubens Barrichello var til gengæld skuffet over sin fjerde plads, efter at han kæmpede med David Coulthard om tredje pladsen på de sidste par omgange.

"Jeg er skuffet da jeg mener at jeg kunne have gjort det bedre. Det var et vanskeligt løb, mest p.g.a. det ringe udsyn." siger Rubens Barrichello.
"Bilen kørte godt, det eneste problem der var, var når jeg skulle ned i gearene. Min taktik i begyndelsen var at køre nogle lange stints, men det ødelagde regnen, og måske kørte jeg også for længe med mine tørvejrs dæk da regnen startede. Med mine 3 stop var ikke det bedste valg, det tog for lang tid at overhale de langsommere biler p.g.a. det dårlige udsyn, men det var den bedste taktik hvis man skulle indhente tabt tid. Jeg havde set frem til en hård kamp i dag, og jeg mener at jeg skulle have endt på podiet i dag." slutter Rubens Barrichello.

Helt som vi forventede blev det et meget hårdt løb, mest p.g.a vejret i denne weekend. Vi var konkurrencedygtige i både tør- og regnvejr. Det er fordi vi har lagt så meget arbejde i at have en pålidelig bil der også er hurtig. Dette er Michael Schumachers fjerde sejr i år, og det betyder at vi bevarer vores føring i begge mesterskaber. Vi satsede lidt med Rubens Barrichello's strategi ved at lave en 3 stops strategi, men det viste sig at være meget svært at overhale under disse forhold, så en 3 stops strategi var en fejl, men alligevel klarede Rubens Barrichello at køre en fjerde plads hjem efter flot kørsel." siger Jean Todt

Med sejren fører Michael Schumacher nu med 18 point i kørerens mesterskab foran Mika Hakkinen. Ferrari fører konstruktørernes mesterskab med 10 point foran McLaren. Dette var den fjerde sejr for Ferrari og Michael Schumacher i år, og det var Scuderia Ferrari's første gevinst i det Europæisk Grand Prix. I alt har Scuderia Ferrari vundet 130 Grand Prix gennem tiderne.

BKP  


Nürburgring - Benetton race

Som nævnt andetsteds på formel-1.dk, fører Benetton en underlig tilværelse i F1 i år. Deres præstationer går meget op og ned. Efter fredagens træninger, var det overraskende at se Wurz på en anden plads efter Jenson Button. Men en ting er frie træning, noget andet er når det virkelig gælder.

Lørdagens kvalifikation var igen en positiv oplevelse for teamet. Denne gang var det Fisichella der stod for det positive, idet han kvalificerede sig på en syvende plads. I teamet var der glæde over kvalifikationen, men Fisichella selv var ikke helt tilfreds: "At kvalificere sig på syvende pladsen er godt nok, men jeg er lidt vred over, at miste mindst en position på grund af Ralf Schumacher. Han bremsede meget hårdt ved det sidste sving, og det bremsede mig så meget, at jeg ikke nåede at komme over målstregen, inden tiden udløb. Han ødelagde det ikke kun for mig, men også for 2 - 3 andre kørere, deriblandt Jacques Villeneuve."

Derimod var Wurz alt andet end tilfreds med sin kvalifikation: "Det var en underlig kvalifikation. Min første runde blev jeg nødt til at afbryde, og den anden var ikke meget bedre, jeg kæmpede med en del understyring og manglende grip. Så kom regnen, og jeg havde faktisk kun en chance for at sætte en tid. Jeg er skuffet over min femtende plads, specielt efter min anden plads i træningen."

I selve løbet fik Fisichella en flot femte plads, og dermed to point til teamet og sig selv. Det luner på tavlen hvor teamet nu indtager fjerde pladsen i konstruktørernes VM. Wurz udgik ganske få omgange fra mål efter et sammenstød med Johnny Herbert. Efter løbet udtalte Wurz, at han fik en ganske god start, men da regnen kom, koncentrerede han sig mest om at holde bilen på banen. Om sammenstødet med Herbert, siger han: "Sent i løbet så jeg en chance for at overhale Johnny. Desværre kom jeg lidt skævt ind i svinget og begyndte at skride, og så ramte jeg ham. Jeg vil gerne undskylde over for Johnny, men det er også en del af racet."

Johnny Herbert svarede efterfølgende: "Pointene var alligevel udenfor rækkevidde, så for at være helt ærlig, så kan jeg ikke bruge en syvende plads til noget, hændelsen med Wurz er ikke noget jeg vil gå op i. Men det var en brat afslutning på et ellers godt løb."

Der har også i den senere tid været utrolig mange rygter fremme om Wurz's fremtid i teamet. Men søndag var Flavio Briatore ude med en benægtelse af de mange rygter. "Wurz vil helt sikkert blive hos os til sæsonen er slut. Jeg ved ikke hvor alle de historier kommer fra." Så skulle det jo være sikkert, men der er stadig et par stykker der skal til testkørsel hos Benetton. Skal de testes, så en af dem måske kan overtage Wurz's sæde fra næste sæson, eller træder en af dem ind, og efterlader Wurz som testkører?

Peter Sauber har fornyelig været ude med en udtalelse om, at pointsystemet i F1 skulle laves om. Wurz er helt på linie med Sauber i den holdning. "Det er blevet utroligt hårdt at score point. Flere og flere har forslag om et andet system. Et system som man har i Nordamerika kunne være en mulighed. F.eks. points til de første ti placeringer. Der vil være mere at kæmpe for, specielt for de svagere teams."

Det kunne være en mulighed. Som det er nu, er det kun Ferrari og McLaren der kører med de gode points. Men der er flere ting i det, hvad skal en første plads eksempelvis give af point, og hvad med de efterfølgende placeringer?

PDL  


Nürburgring - Prost race

Der var knyttet en del forventninger til Prost teamet i denne weekend. Nok mest fra teamet selv, og så fra de mange tyske Nick Heidfeld fans. Man har udviklet og testet på livet løs i den senere tid, og løbet på Nürburgring skulle vise hvor langt man var nået. Efter fredagen måtte man konstatere, at det var både godt og skidt. Nick Heidfeld fik en niende bedste placering om fredagen, hvor Jean Alesi måtte nøjes med en attende plads. Han håbede dog meget stærkt på, at kunne gøre det bedre i kvalifikationen.

Lørdag skulle man så se, om man kunne gøre det bedre. Men træning er en ting, kvalifikation noget helt andet. Og det viste sig da også, at da de store drenge begyndte at køre stærkt kunne Prost bilerne ikke helt følge med. En elvte plads til Heidfeld og igen attende plads til Alesi blev resultatet, da kvalifikationen var overstået. Men trængslerne var ikke overstået. Ved den efterfølgende kontrolgennemgang af bilerne, fandt officials ud af, at Heidfelds bil var et par kilo for let. Og så var GP'et ovre for hans vedkommende. Stor skuffelse for Prost teamet, som dog erkendte, at de havde lavet en fejl. Endnu større skuffelse for Heidfeld, som på hjemmebanen havde håbet på, at kunne vise en god figur.

Søndag var det store løbsdag. Alesi var rykket en plads frem, pga. af Heidfelds diskvalifikation. Men det blev en blandet fornøjelse for Alesi. Først kom regnen, som nødvendig gjorde et pitstop, for at få skiftet dæk. Så skulle der tankes, det gik også godt, men efterfølgende klagede han over problemer med at skifte gear. Nyt pitstop og et nyt rat i bilen. Men på grund af, at elektronikken ikke virkede korrekt, da han skulle i pit, overtrådte han fartgrænsen i pitlane, og fik en 10 sekunders straf. Alt i alt blev det til fire pitstop, som var mere end man havde lagt strategi efter. Men i mål kom han og fik en niende plads.

Efter løbet var Alesi ikke helt tilfreds: "Det er et af den slags løb, hvor man er nødt til at tage nogle chancer på grund af de svære forhold. Jeg er skuffet over ikke at kunne opnå et bedre resultat, men det blev svært på grund af de tekniske problemer vi havde. Nu må vi helt bestemt til at løse disse problemer, som hele tiden sætter os tilbage."

Alain Prost var heller ikke tilfreds, men kunne spore en fremgang. Og sagde også, at der nu var noget at arbejde videre med til det næste GP, som jo er en af klassikerne, nemlig Monacos GP. Der kunne der være chance for point, det er en langsom og snoet bane, som giver de langsommere biler en lille fordel, specielt hvis det regner.

For en gangs skyld kunne man ikke give Peugeot motoren skylden, den holdt nemlig hele løbet og der var ingen problemer med den. Den mangler måske hestekræfter i forhold til de øvrige, men den manglende stabilitet fra tidligere i sæsonen, er måske blevet genoprettet.

PDL  


Nürburgring - Jaguar race

Jaguar har ikke haft en speciel heldig start på sæsonen. Adskillige problemer med koblingen, og andre problemer, har gjort at resultatet, i hvert fald på pointtavlen, ikke er bedre end bunden af feltet. O point er det blevet til. Men hvordan gik det i weekenden?

Man havde set næsen lidt op efter, at det skulle være dårligt vejr, som til en vis grad kan hjælpe de lidt svagere biler. Men efter formiddagens træning var resultatet ikke optimistisk. Irvine indtog 12 pladsen og Herbert 15 pladsen. Irvine udtalte, at koblingen stadig ikke fungerer. "Man skulle tro, at koblingen selv bestemte hvad den ville, det ene øjeblik staller motoren, det næste øjeblik forsvinder det hele i hjulspind. Vi har prøvet en masse forskellige muligheder, for at få styr på koblingen, men den gør ligesom det passer den."

Fredag eftermiddag gik det endnu værre. Irvine nr. 16 og Herbert nr. 17. Stemningen er mere dunkel end den mørkegrønne farve på bilen. En masse ting skal rettes og tilpasses til lørdagens kvalifikation.

Inden kvalifikation havde man fået rettet nogle af tingene, og man gik i gang med kvalifikationen. De første runder var ikke specielt gode, og så kom regnen. Man ventede til allersidst med at sætte de bedste tider, ligesom alle andre havde planlagt. Banen nåede at tørre lidt op, så det var lidt af et chancerytteri. Tæt trafik med kun 5 minutter tilbage af kvalifikationen er ikke optimalt. Det endte med en 16 plads til Johnny Herbert. Irvine har fået en helt god vane med at slutte i top ti i kvalifikationen, hvilket han også gjorde her. Én 8 plads blev det til. "Jeg kunne endda have kvalificeret meget bedre, men jeg blev holdt tilbage af Heidfeld på min sidste hurtige omgang, hvor jeg havde bedre mellemtider, indtil jeg kom til at hænge bag Heidfeld." 8 pladsen var dog i hus.

Løbet startede godt nok for Irvine. Han kom godt med fra starten, og lå endda i pointene en kort overgang, men mistede nogle placeringer i forbindelse med et pitstop. På 30 omgang, lige efter det første sving, var det sket. I nærkamp med Verstappen skete der det, at ingen af dem rigtig ville gi' sig, med det resultat at de begge kom i spind, og Ralf Schumacher der lå bag dem ville køre indenom. Resultatet var, at der var nærkontakt mellem alle tre. Ralf Schumacher spandt af banen, hækvingen røg af, race is over. Verstappen kunne forsætte, men sad lige pludselig med næsten det halve af bilen afmonteret efter et møde med dækmuren. Irvine forsatte, med en meget løs hækvinge, der dog faldt af, og ved næste sving var det exit for ham. Ingen grip på bagenden af bilen, så bliver den meget løs. Ud i græsset. Irvines kommentar efter løbet: "Det var en løbshændelse. Mit løb gik godt indtil dette skete. Vi kørte med tørvejrssetup, det var absolut ikke ideelt, bagenden var meget løs. Efter uheldet kikkede jeg i spejlene, og det så ud som om der ikke var sket noget med bilen. Men helt klart, hækvingen var lige pludselig væk, jeg prøvede at køre tilbage til pittet, men kunne ikke holde bilen ved det næste sving. Jeg er overbevist om, at med de baneforhold vi havde, kunne jeg være sluttet i pointene."

For Herbert var løbet faktisk endnu bedre. Han startede langt tilbage i feltet, men blev, trods hans afkørsel, forårsaget af Wurz, klassificeret på én 9 plads. Han indrømmede efter løbet, at han ingen chance havde for at komme i pointene alligevel. Han havde nok haft i tankerne, hvordan han vandt løbet sidste år. Han var faktisk en af de første til at skifte til regnvejrsdæk, men desværre for ham, var det sæt dæk han fik på ikke særlig godt. Både Jaguar og Bridgestone har efterfølgende vurderet, at under næsten alle forhold, er det en fordel, hvis regnvejrsdækkene er raspede, i stedet for helt nye.

Det endte med en forholdsvis positiv oplevelse for Jaguar teamet. Ingen ved hvor langt Irvine kunne have kørt og hvilken placering han evt. kunne have opnået, men Herbert lå på en 7 plads, indtil han blev kørt af banen ca. 9 omgange før mål. Noget tyder

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk