Presse
Italiens Grand Prix


 Monza - Overblik
 Monza med nyt layout og ny belægning
 Monza - Arrows preview
 Monza - BAR preview
 Monza - Pressemøde liste
 Monza - Ferrari preview
 Monza - Wurz fortæller
 Monza - Sauber preview
 Monza - Benetton preview
 Monza - Jaguar preview
 Monza - Jordan preview
 Monza - McLaren preview
 Monza - Honda preview
 Monza - Williams preview
 Monza - Vejrudsigt
 Monza - Prost preview
 Monza - Williams prewiev
 Monza - torsdagens pressemøde
 Stor enighed om hvordan Monza skal køres
 Monza - Minardi preview
 Monza - 1. fri træning
 Monza - 2. fri træning
 Monza - Arrows fri træninger
 Monza - BAR fri træninger
 Monza - Jordan frie træninger
 Monza - Ferrari fredagens frie træninger
 Monza - Minardi frie træninger
 Monza - Prost frie træninger
 Monza - McLaren frie træninger
 Monza - 3. fri træning
 Monza - 4. fri træning
 Monza - kvalifikation
 Monza - Sauber kvalifikation
 Monza - lørdagens kommentarer
 Monza - Bridgestone lørdag
 Monza - Benetton kvalifikation
 Monza - Jaguar kvalifikation
 Monza - BAR kvalifikation
 Monza - Jordan kvalifikation
 Monza - warm up
 Monza - søndagens pressekonference
 Monza - Sauber race
 Monza - Arrows race
 Monza - Ferrari race
 Monza - BAR race
 Monza - Prost race
 Monza - Jaguar Race
 Monza - McLaren race
 Monza - Jordan Race
 Monza - Benetton Race
 

Monza - Overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Monza som pdf (437kb).
MRR  


Monza med nyt layout og ny belægning

Som den første har Jean Alesi prøvet at køre på den nye Monza, under Prosts test op til det belgiske Grand Prix. De mest markante ændringer på Monza er det første sving - chikanen er nu en højre-venstre i stedet for en venstre-højre og en ny belægning visse steder. Og Alesi er begejstret for den nye bane. Han beskriver her:
"Det er blevet meget nemmere at bremse, fordi langsiden nu er lige i stedet, som før, at dreje svagt til højre. Før blev man nødt til at bremse op før den første chikane og derefter fortsætte 'flat out' over kerbs'ne. Men nu er strækningen helt lige. Man bremser op 80 meter før svinget, hvorefter man fortsætter mod højre og derefter venstre i modsætning til venstre og højre, som det var før. Hastigheden er meget lig dén ved Suzuka chikanen, og man tager svinget i første gear. Men man hopper ikke over kerbs'ne længere. Man kører en lille smule på kerben, men ikke helt over den. Og hvis man, af en eller anden årsag, har et teknisk problem, og man ikke kan tage chikanen, kan man fortsætte ligeud og ende på den gamle Curva Grande bane. Det er derfor fuldstændig sikkert. Det er meget mere sikkert end tidligere, og det er vigtigt, når man kører 360 km/t.

Den anden chikane er ikke så forskellig, men hastigheden ud af svinget er lavere. De har øget afstanden mellem det venstre og højre sving, så man bliver nødt til at tage farten lidt mere af bilen. Der er ingen ændringer på den tredje chikane."

Formel 1 byder også på højteknologi i vejene. Om Monzas nye og avancerede belægning fortæller Alesi:
"De har ændret belægningen til den helt nye ENI-belægning, lavet af AGIP, der passer til alle vejr. De testede den for knap to år siden på Monza, og den er meget god, hvis det er vådt. Den er meget bedre at bremse på, og der er meget lidt sprøjt. Sprøjt er forfærdeligt for os og dårligt for TV, fordi man kun kan se én bil. Så dette er mere sikkert og bedre for TV.

De ønskede at teste asfalten under acceleration og opbremsning for at se, om kræfterne fra en Formel-1 bil ville ødelægge belægningen. Det var perfekt. Der er kommet 200 meter før den første og anden chikane og 200 meter efter. Charlie Whiting var meget imponeret. Han ønsker at uddele disse informationer til samtlige baner. Dæklyden er anderledes, der er næsten perfekt 'grip' i tørvejr. Nu venter de på at se, hvordan det klarer næste uges test, men jeg er sikker på, at de vil benytte denne belægning på alle baner!"

Monza er den hurtigste bane i F1-kalenderen, og med de nye ændringer skulle der være lagt op til flere overhalinger. Alesi fortsætter:
"Det er også blevet bedre at overhale. Tidligere var der én linie gennem chikanen, men nu kan man køre side-om-side. Desværre er kerbs'ne ikke de samme i hvert sving, men hvis man kommer for højt oppe på nogle af chikanerne, vil planken (under bilen) blot kaste dig tilbage på banen, når den rammer."

Som bekendt vil der i denne uge testes på Monza før GP'et om 14 dage. Det bliver derfor interessant at følge, hvilket team der tilpasser sig de nye ændringer bedst.

ISH  


Monza - Arrows preview

"Vi ser frem til GP'et på Monza, specielt efter den skuffelse, som vi oplevede på Spa. Bilen skulle køre godt her, fordi det er en bane med flere lange stræk, så forhåbentlig kan vi få et godt resultat her."

Ordene er Pedro de la Rosas. Og næsten samstemmende lyder det fra Jos Verstappen: "Monza har nogle lange lige stræk, og det passer godt til vores bil. Men det kræver, at vi skal arbejde hårdt, for at være konstant hurtige, rundt på banen. Vi har testet her i 4 dage, så forhåbentligt har vi kunnet forbedre bilen til GP'et."

Men hvad har de bedrevet tiden med under testen. Man har ikke haft de optimale forhold at teste under, da det ind i mellem har regnet ganske gevaldigt. Men når forholdene har været til det har man testet. Jos Verstappen har koncentreret sig om, at finde et set-up. Det gælder både det aerodynamiske, og det mekaniske. de la Rosa har primært koncentreret sig om at arbejde med at finde et optimalt affjedrings set -up.

Pedro de la Rosa er åbenbart blevet træt af al snakken om, hvad man må og ikke må, når starten på løbet går. Han har derfor indkaldt til kørermøde, for at få endelig klarlagt, hvad der er tilladt. Han er blevet spurgt om, han mener at reglerne skal gøres tydeligere. Til det svarer han: "På en måde - ja. Vi skal have en større klarhed om reglerne for starten. Specielt hvor mange gange det er tilladt at ændre retning. I øjeblikket er det ikke så klart defineret, som det burde være. Jeg tror dog, at det er en ting som FIA arbejder med at få klarlagt."

PDL  


Monza - BAR preview

På Monza kommer der en ny mulighed for BAR-Honda teamet for at vise, hvor meget fart de kan få i bilerne. Monza er den absolut hurtigste i hele sæsonen. Flere steder kommer bilerne op hastigheder omkring de 350 km/t. Og med en gennemsnitshastighed omkring de 230 - 240 km/t, er der vist ingen af kørerne der keder sig. BAR teamet har ligesom resten af feltet forberedt sig på Monza i den forgangne uge.

Sidste års GP på Monza, var ikke nogen speciel succes for teamet. Jacques Villeneuve startede fra ellevte position, og sluttede på en ottende plads. Ricardo startede fra en attende plads, men udgik senere i løbet med problemer i et forhjulsophæng.

I år er der tilgengæld forhåbninger om et bedre resultat.

Ricardo Zonta: "Vores præstation ved forrige weekends GP på Spa, var en stor skuffelse, fordi vi havde forventet at gøre det godt der, og havde også regnet med points. Jacques og jeg kvalificerede os rimeligt, men fik noget modgang undervejs i løbet. Efter den uges test, føler jeg mig mere overbevist. Vi havde fin fart i bilen, og den føltes rigtig god, så vi har gode forhåbninger om, at vi kan opnå et godt resultat. Jeg kan godt lide banens layout, og kan også li' at køre her. Det vil være godt, at få et topresultat her, det er vigtigt for Honda. Jeg vil gøre mit bedste."

Malcolm Oastler, teknisk direktør: "Efter den sidste uges test, er vi glade for at have lavet forsatte forbedringer, specielt siden det sidste low downforce løb på Hockenheim. Vi forventer at være fuldt konkurrencedygtige på Monza. Den største udfordring, er at opnå så meget fart på de lige stræk som muligt, og så samtidigt have nok downforce til svingene og chikanerne. Monza har en fantastisk historie, når det drejer sig om F1. Det vil være et specielt privilegium, at være partner med Honda i deres GP nr. 200 på denne bane."

PDL  


Monza - Pressemøde liste

Her er tidspunkterne for de for planlagte pressemøde afholdt af FIA

Torsdag d. 7 september kl. 15.00.

Giancarlo Fisichella
Mika Hakkinen
Michael Schumacher
Jarno Trulli
Ricardo Zonta

Fredag d. 8 september kl. 15.30.

Jean Alesi
Rubens Barrichello
Jenson Button
Ralf Schumacher
Flavio Briatore
Eddie Jordan

Lørdag d. 9 september kl.14.15.

De 3 hurtigste fra kvalifikationen.

Søndag d. 10 september.

De 3 bedst placeret i løbet.

BKP  


Monza - Ferrari preview

Det italienske GP markerer afslutningen på dette års F1 løb i Europa. Ferrari på Monza. Det er noget helt specielt. Og det bliver endnu mere en speciel oplevelse, hvis en af de røde biler vinder. Det er faktisk en højborg i F1 historien, og en højborg for de specielt de italienske Ferrari fans. Men det kommende GP kan vise sig at være uhyre vigtig for Ferrari.

Stillingen i VM gør, at afgørelsen kan hælde til hvilken som helst side det kan være. Og det er man fuldt ud, klar over hos Ferrari. Der er i løbet af testdagene netop på Monza, arbejdet utrolig meget med flere nyudviklede aerodynamiske dele, og der er arbejdet meget med den nye motor,(049C), for at man kan få en vigtig sejr i hus. Og en sejr er nødvendig.

Michael Schumacher:
"Det er helt klart noget særligt at vinde på Monza i en Ferrari. Men lige nu er det mere vigtigt at vinde på grund af VM. Vi har ikke været helt så konkurrencedygtige som McLaren i de sidste løb. Men vi arbejder i øjeblikket 110% for ændre det. Med kun 6 points imellem Hakkinen og jeg, og med 4 løb endnu, så er jeg stadig optimistisk med hensyn til vores chancer. En sejr eller en der udgår, kan gøre hele forskellen på afgørelsen af VM."

Rubens Barrichello:
"Jeg har drømt om, at køre for Ferrari siden jeg var en knægt. At være på gridden i en Ferrari, er stadig noget helt specielt. Og at gøre det foran alle de italienske tifosis på en bane, som indeholder så meget historie som Monza, det gør det endnu mere specielt. Hvis jeg kunne slutte på podiet eller endda vinde på Monza, vil gøre det til mindst en lige så stor oplevelse, som da jeg vandt på Hockenheim."

Jean Todt:
"Selvom vi måske har hjemmebane, så er det en højhastighedsbane, som passer bedre til vores rivaler om titlen. Men, Michael Schumacher har vundet her både i 1996 og i 1998. Og igen i år vil vi prøve at vinde, det betyder meget for vore tilhængere her, og ikke mindst for vores chance i VM."

Og det ser ud til at vigtigheden af sejr, er gået op for de ledende Ferrari og Fiat folk. Luca de Montezemolo og Gianni Agnelli har været på Monza i den forgangne uge, for at bakke op om teamet.

PDL  


Monza - Wurz fortæller

Formel 1-feltet kommer til en af kalenderens hurtigste baner, Monza.

Benetton-køreren Alexander Wurz beskriver den klassiske Monza-bane, og forklarer hvordan han tackler banen og de høje hastigheder.

Virtuel omgang på Monza med Alexander Wurz.

BB  


Monza - Sauber preview

Det schweiziske Sauber team håber på at få succes på Monza. Det er en hurtig bane og kørerne er meget vilde for at komme i gang med løbet. Teamet har ligesom de øvrige teams testet på den italienske bane, men testen viste ikke at de for alvor kommer til at ligge med fremme.

Willi Rampf, teknisk leder:
"Monzas karakter har ikke ændret sig meget årene igennem. Den kræver den højeste topfart som vi ser hele sæsonen, og den kræver den laveste downforce. Kørerne når op på 350 km/t. på langsiden før de bremser hårdt til den første chikane. Det er power-bane, hvor det stilles mindre krav end normalt til chassisets præstation.
Den har også den længste tid hvor der gives fuld speeder. Der er stykket fra 'Ascari' til 'Parabolica', og så skal motoren igen i omdrejninger fra 'Parabolica' lige ned til den første chikane. Det er steder hvor motoren belastes.
Samtidig er der også store krav til bremserne og kølingen af bremserne. På vej mod den første chikane ser vi omkring fire G's pres. Bremseområdet er også meget bumlet, så racerne bliver ret nervøse med lav downforce.
Sauber C19'eren kørte godt i sidste uges test på Monza og var konkurrencedygtig med lav downforce på Hockenheim, så vi skulle være godt udrustet til Monza."

Pedro Diniz
"Monza er en ny hurtig bane som jeg virkelig nyder fordi det er en lav downforce-bane som vil passe C19'eren. Jeg ser frem til en stærk kvalifikation og løbspræstation."

Mika Salo
"Jeg har haft gode løb på Monza, og jeg ser ud til at have scoret point der hver gang jeg har gennemført et grand prix. Vi viste at vores racer var god med lav downforce på Hockenheim, så jeg ser ingen grund til at vi ikke også skulle være stærke i Italien. Jeg håber på et nyt stærkt løb."

BB  


Monza - Benetton preview

Benetton har ikke haft meget held med sig i mellemsæsonen og håber derfor lykken vender nu hvor der skal konkurreres på hjemmebane. I første del af sæsonen gik det nærmest forbavsende godt for Fisichella, men siden blev han forfulgt af uheld. Dels i løbene, hvor han ofte er udgået tidligt, og dels under test hvor han har haft nogle alvorlige ulykker – senest i den forløbne uge.

“Jeg krydser startlinien med omkring 320 km/t og når op på ca 350 km/t, før jeg bremser meget kraftigt ind i den nye chikane,” forklarede Giancarlo Fisichella. “Jeg står på pedalen (bremse- red.) mere end 180 meter før svinget, som højst skal tages med 70 km/t – og G-påvirkningen er ekstrem høj vel omkring 3.5. Desværre svigtede bremsebelægningerne og med de nye kerbs havde jeg ikke en chance. Heldigvis kom jeg ikke alvorligt til skade, men det ødelagde jo resten af testen.”

Benettons andenkører Alexander Wurz måtte derfor klare resten af testarbejdet, der i øvrigt blev besværliggjort af kraftig regn. Der kom faktisk så meget at pitten blev oversvømmet ! Alligevel er Benetton optimistiske.

Pat Symonds: “Trods alle vanskelighederne fik vi testet en del, især bremser som jo er vitale på Monza. Det er en ekstremt hurtig bane, meget stop/go-agtig, meget hurtige langsider fulgt af snævre chikaner og skarpe sving. Desuden er lay-out’et sådan, at kørerne kun meget vanskeligt kan forfølge en konkurrent gennem svingene eller udbremse ham i indgangen. Så det er meget vanskeligt at overhale her. I vor forberedelser har vi koncentreret os om at finde et godt kompromis mellem høje hastigheder til langsiderne og god balance og trækkraft gennem svingene.”

“Monza kræver det optimale af bremserne, så man må ofte finjustere set-up’et for at sikre bremserne holder gennem hele løbet. Bridgestone giver os valget mellem hårde og mellemhårde dæk, hvor de fleste nok vælger det sidste og endda gå efter en 1-stops-strategi. Vi havde dog kraftigere dækslid end forventet i testen og overvejer stadig, hvad vi gør. Desuden kører man med meget høje omdrejninger i lange perioder, og det kan godt give vanskeligheder med motorens holdbarhed. Men vi føler os godt forberedte og håber naturligvis på at indhente noget af forskellen op til nr. 3.”

“Men vi er lidt bekymrede for hvordan det går i første sving lige efter starten. Det er blevet så smalt og skrapt, at alene det at få alle vognene sikkert igennem vil være en kæmpe-præstation i sig selv. Vi må bare håbe på at vore racere klarer sig godt- uden at tabe placeringer.”

GRN  


Monza - Jaguar preview

Jaguar og deres kørere kommer til Monza med gode minder i bagagen. Dog kommer man ikke langt ved at være nostalgiker og drømme tilbage til tidligere tiders triumfer. Jaguar har ikke haft en god sæson - det erkender de også selv. Men Monza kan måske blive et højdepunkt (ligesom alle de andre også skulle have været det.)

Eddie Irvine kender følelsen af at blive båret frem, da han fra 1996 til 1999 kørte for Ferrari. "Det italienske grand prix er altid lidt specielt, fordi der er en fantastisk atmosfære på Monza. Banen er blevet hugget lidt til de seneste år, men 'Parabolica', 'Ascari' og 'Lesmo' er stadig interessante," forklarer ireren om Monza.

Han har selvfølgelig også en mening om den nye chikane, men han er usikker på den effekt den får. "Det er svært at sige hvad der bliver effekten af dette års ændringer, men jeg tror at ændringerne i den første chikane vil forbedre sikkerheden. Om det vil forbedre flaskehalsen på den første omgang eller give flere overhalinger, må vi vente og se," siger han.

Johnny Herbert har gode minder om Monza - det var her at han i 1995 vandt sin anden sejr i karrieren, da han samlede resterne op efter Damon Hills knock-out af Michael Schumacher. "Jeg kan virkelig godt lide Monza og ser altid frem til kvalifikationen her. Man skal have racerens balance helt perfekt, så man kan bremse dybere ind i chikanerne og holde en ren rytme. Den nye chikane er ret snæver, men den nye asfalt er meget god og har ingen bump. Når det så er sagt, så må vi se om overhalinger bliver lettere," forklarer Herbert.

Humøret skulle heller ikke fejle noget. Teamet leverede en pæn præstation i Belgien, selvom det ikke blev til point. Det gode moment vil teamet gerne føre videre. "Humøret er ret godt i øjeblikket. Vi blev opmuntret over resultatet på Spa, da vi forventede meget hårdere tider. Vi håber at vi kan føre momentet videre til Monza og få en solid weekend hvor vi forhåbentlig kører for point."

Jaguar var i sidste uge på Monza for at teste, der koncentrerede de sig især om at finde det rette set-up og vælge de rette dæk. De to kørere delte raceren imellem sig med to dage til hver. Luciano Burti kørte den 'kedelige' test på Elvington hvor han udelukkende kørte topfarts-test.

BB  


Monza - Jordan preview

Jordan kommer fra festlighederne på Donington i weekenden, til en ny grand prix-weekend hvor de igen skal i arbejdstøjet. De har meget at leve op til, hvis de skal være i stand til at gentage sidste års bedrift, hvor Frentzen overvandt alle farer og sikrede sig sin anden sejr i 1999.

Teamet har da også en stærk tro på at løbet bliver en succes. "Monza er en lav downforce bane som Hockenheim og jeg tror at vi kan være stærke i den kommende weekend," siger den tyske kører. "På Spa kunne vi ikke holde på McLaren eller Ferrari under løbet, men jeg håber at vi kan kæmpe mere med dem i Italien. Vores testprogram på Monza koncentrerede sig særligt om bremserne, og det var en succes," forklarer tyskeren.

Han ser også frem til at skulle køre rigtig hurtigt, og han håber på en god kvalifikation. "Jeg nyder virkelig at køre på Monza da det er kalenderens hurtigste bane, og at køre raceren rundt i de hurtige sving er en stor udfordring. En god placering på grid'en vil være vigtig, fordi overhalinger er overraskende svære, og jeg fornemmer at vi kan kæmpe med om placeringerne på den forreste række," vurderer Frentzen.

Han er dog noget bekymret over det nye layout i Goodyear-chikanen, eftersom man har ændret den fra at bestå af to 'knæk' til at være en enkelt højre-venstre kombination. "Farten ind i chikanen er blevet reduceret fra 80 til 60 km/t., så omgangstiderne vil være godt 2 sekunder langsommere. Det bliver interessant at se hvordan feltet klarer den nye chikane i starten, da den er endnu tættere og langsommere end før, hvilket kan give ret mange problemer," siger en noget bekymret Frentzen.

For Jarno Trulli gælder det også om at vise sit værd overfor det italienske publikum. "Monza er en meget vigtig bane for mig. Vores racer vil være stærk, da den passer til baner som Monza. Jeg vil sige at det er en af de sidste baner hvor vi virkelig kan gå efter en plads på podiet, og jeg ser frem til at levere en god præstation foran mine hjemmefans," siger Trulli.

Han vil dog modsat Frentzen vente og se om ændringerne af Goodyear-chikanen har den store betydning. "Ændringerne på Monza er meget vigtige af hensyn til øget sikkerhed, men det er for tidligt at sige hvordan ændringerne vil påvirke præstationen. Tidligere gik vi ind i det første sving hvor vi brugte kantstene fuldt ud," siger Trulli om den første chikane som der er delte meninger om.

I den forgående weekend har Jarno Trulli været med til Jordans jubilæumsfest - og det blev afholdt i fornem stil. "Kun Jordan kunne holde en fest som det," siger italieneren der kom til teamet til denne sæson. "Vi havde det meget sjovt," siger Frentzen samstemmende. "Det er meget specielt at vise vores racere i disse utrolige omgivelser hvor alle fans er så tæt på begivenhederne," forklarer tyskeren videre. Eddie Jordan som arrangerede jubilæet var rørt. "Jeg vil sige at det var utroligt - en ret følelsesmæssig oplevelse," siger Eddie Jordan der fik sat tyk streg under at han har været med i Formel 1 i et årti.

BB  


Monza - McLaren preview

Det er det sidste europæiske Formel 1-grand prix i denne sæson, så McLaren er indstillet på at udbygge deres føring i VM på den 5,772 km. lange bane.

McLaren har gode traditioner på Monza som gennem tiderne har ændret sig meget. Samlet har McLaren vundet det italienske grand prix 7 gange, første gang i 1968 med Dennis Hulme, og senest i 1997 da David Coulthard sikrede sig sejren foran Jean Alesi.

Mika Hakkinen
"Jeg kan lide den store udfordring som der er på den hurtige Monza-bane. Banen er meget svær og et af de vigtigste steder hvor jeg skal gøre det rigtigt, hvis man skal sætte en god tid, er i 'Parabolica'-svinget."

David Coulthard
"Det er et vigtigt løb for mig. Jeg kommer ikke kun til Italien for at score point- jeg kommer for at vinde. Jeg var på pole i 1995 og vandt løbet i 1997. Jeg er ikke sikker på at ændringen af 'Retifilio'-chikanen, da det er svært at se bremsepunktet og ved testen skar flere folk igennem chikanen."

Ron Dennis
"Vi går efter at sluttede den europæiske del af 2000-mesterskabet i fornem stil og vores resultater bekræfter at vi har en hurtig 'pakke' som vi skal optimere til Monza."

BB  


Monza - Honda preview

GP'et på Monza bliver noget helt specielt for Honda. Det bliver deres GP nr. 200. Og forhåbningerne er store hos Honda. Det var netop på Monza, at man sikrede sig sin anden GP sejr, og den første i Europa. Det skete i 1967, hvor John Surtess i det sidste sving overhalede Jack Brabham, og kørte sejren hjem. Siden er det blevet til 68 sejre, og specielt Ayrton Senna, var med til at hente mange sejre hjem til Honda. Men en ting er fortiden, noget er nutiden. Hvordan ser det ud for Honda forud for søndagens GP?

Takefumi Hosaka, Honda R&D: "Dette GP er en milepæl for Honda, og som selskab er vi stolte over det vi har opnået. Vi har altid haft høje mål, og F1 har specielt i år, været en stor udfordring for vores ingeniører. I sidste uge havde vi en rigtig god test. Vi fik lavet nogle fremskridt, specielt med at finde et godt set-up til bilen. Det stilles store krav til bilen og dens forskellige set-ups på en så krævende bane som Monza. Det er andet end bare en lang langside. Der er også svære sving og chikaner. Men kørerne ved hvad det drejer sig om. Så vi er meget optimistiske."

PDL  


Monza - Williams preview

Monza er en speciel bane at komme til. Det er nærmest indbegrebet af Ferrari-land. Ikke andre steder møder man så mange Ferrari fans. Hos Williams frygter man dog ikke at komme til Monza, selvom det absolut er Ferraris hjemmebane. Man ved, at når andre teams eller kørere laver en flot præstation, så bliver det respekteret af de mange tifosis.

Williams teamet var ikke helt tilfreds med testen i sidste uge, men de var ikke de eneste. Årsag: vejret var ikke med, da det til tider regnede, og der var meget kraftige byger ind i mellem. Men nu er man trods alt ved at være klar til det italienske GP.

Ralf Schumacher: "Vores præstation på Spa var meget tilfredsstillende, og gav os nogle vigtige points. Teamet har arbejdet hårdt med videreudvikling af bilen, og jeg er fuld fortrolig for de resterende løb. Banen er sammen med Spa, en af de absolut hurtigste i F1. Der skal køres med absolut low downforce. Det betyder, at der skal findes en god balance i bilen, og et rigtig godt mekanisk grip til chikanerne og de enkelte langsomme sving. Man kommer eksempelvis hen ad langsiden i absolut topfart, og så skal man bremse ned til chikanen. Der startes med at bremse ca. 110 m før chikanen. Der køres i gennem chikanen i andet gear, og man bruger kurberne, så det er med at ramme rigtigt, for at få den rigtige acceleration ud chikanen, for at komme hurtigt hen til den næste. Men det er svært at finde den rigtige balance. Vi fik ikke en optimal test i sidste uge, men har gode forhåbninger til GP'et."

Jenson Button: "Jeg har ikke kørt i en F1 bil på Monza før, men kender banen lidt fra F3, og fra testen i sidste uge. Det er en meget hurtig bane, som stiller store krav til bilen og især motoren. Vores resultat fra Spa var meget lovende, og jeg vil gøre mit bedste for at forsætte dette på Monza. Bilen føltes god i sidste uge, og jeg ser frem til at køre på en af de mest spændene og udfordrende baner i F1."

Frank Williams: "Banen er meget hurtig, og har nogle krævende højfarts kurver. Den er meget hård ved bilerne. Det er virkelig en test af bilernes holdbarhed. Jeg mener, at publikum gør en forskel, og adskiller dette løb fra andre. Jeg har altid set publikum som et fodboldpublikum, der er ved at varme op til fodboldsæsonen. På trods af det, er det godt og meget aktivt publikum, som også respekterer andre teams, også selvom de ikke er Ferrari røde."

Med det tempo og den stabilitet, som Williams bilerne viste på Spa, er der måske mange Ferrari fans på Monza, der håber, at en af McLaren kørerne måske vil gentage fejlen fra sidste år, og gå ud i skoven og ærgre sig.

PDL  


Monza - Vejrudsigt

Der står solskin på programmet når Formel 1-feltet skal køre på Monza. Hele weekenden igennem er der lovet sol og masser af varme, sådan som det ofte er på Monza.

Varmen vælter nemlig indover Norditalien, så de mange danskere der tager turen til Monza for at se race i Ferrari-land kan sagtens finde shortsene frem igen. Fredag loves der 27 grader, og i dagene efter bliver det lidt varmere og kommer op i nærheden af 30 grader. Der er ikke meget mere at sige om vejret, andet end at de har det rigtig godt nede i Italien.

BB  


Monza - Prost preview

Prost har testet to dage på Monza som forberedelse til det italienske grand prix. Testen blev gennemført med masser af benzin om bord, og selvfølgelig med lav downforce. Både Heidfeld og Alesi var i aktion.

Jean Alesi har på sin egen krop kunnet mærke hvordan det er at køre på Monza, især i en Ferrari. Nu vender han tilbage til den hurtige italienske bane. Banen er siden sidste år blevet ændret forskellige steder, hvor det især er den første chikane der er gået med overskrifterne.

Veteranen kommenterer ændringerne. "Det er meget lettere at bremse til den første chikane, fordi banen nu er plan i det område hvor den tidligere var kurvet. Man skulle bremse meget hårdt og køre direkte på kantstenen, men nu kører man direkte og bremser 80 meter før chikanen, kører ned i første gear og er ikke presset til at køre op på kantstenen. Den anden chikane er ikke så anderledes, men farten er meget mindre vigtig på vej ud," forklarer Alesi.

Som et samlet hele er han da også ovenud tilfreds. "Det samlede resultat af ændringerne er tilfredsstillende. På trods af den høje hastighed, føler man sig helt sikker."

BB  


Monza - Williams prewiev

"På grund af det usædvanligt dårlige vejr på Monza i sidste uge kunne vi ikke fuldføre vores testprogram, men ikke desto mindre, ser vi frem til weekendens italienske grand prix." Ordene er Ralf Schumachers, men alle i Williams-teamet er enige om sagernes tilstand. Spa var et glimrende løb for BMW og Williams og det har styrket selvitlliden endnu mere.

"Vores præstation på Spa var meget tilfredsstillende og resulterede i en forøgelse af vores pointtal. BMW WilliamsF1-teamet forsætter med at arbejde hårdt med udviklingen af FW22'eren og jeg ser trygt frem til de resterende løb," fortæller Ralf Schumacher. Den nye, stærkere motor hjalp ham og Jenson Button, til både at kvalificere og slutte i top 6. "Vi vil bruge den samme motor på Monza, som den Ralf blev 3'er på Spa med", siger dr. Mario Thiessen, BMW's motorsportsdirektør, der er tilfreds med den måde teamet har rustet sig til løbet: "Selvom vores test til løbet på Monza blev afbrudt af dårligt vejr, er vi tilfredse med den forberedelse som vi har opnået, fordi vi både har trænet løb og kvalifikation."

Jenson Button kender banen fra sine formel 3-dage og fra testen i sidste uge. Han siger: "Det er en meget hurtig bane og den stille store krav til bilen, især motoren." Også han udtrykte sin tilfredshed med resultatet og sagde at han håber at han vil kunne forsætte i samme stil. "Bilen føltes afbalanceret i vores test sidste uge og jeg ser frem til at køre på hvad der formodentlig er en af de hurtigste og mest udfordrende baner i kalenderen."

Sir Frank Williams uddybede også hvad det var der gjorde Monza så speciel for ham: "Jeg elsker at køre løb på Monza. Banen er hurtig med nogle meget krævende højhastighedssving og det er også meget hårdt for bilen. Det er en sand pålidelighedstest. Jeg vil tro at det er publikum, der gør forskellen og adskiller dette løb fra andre. Jeg har altid opfattet publikum som det italienske fodboldpublikum, der varmer op til vintersæsonens kampe, men hvem end de er, tilføjer de en ægte atmosfære, der er entusiastisk og yderst støttende, selv hvis vi ikke er Ferrari-røde. Jeg ser frem til denne weekend."

CBA  


Monza - torsdagens pressemøde

Deltagere: Mika Hakkinen, Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli og Ricardo Zonta.

Sp: Dette er Ferrari hjemmebaneløb, Michael. Hvordan har du forberedt dig på det? Hvor vigtigt er det for dig?
Schumacher: Det er som egentlig ikke meget anderledes end Spa. Vi havde testen her i sidste uge hvor vi kunne sætte raceren op. Mentalt og fysisk er der overhovedet ingen forskel. Dette løb er vigtigt for os. Men uanset hvad der sker efter dette løb, så er mesterskabet ikke ovre. Det er blot et af de fire som vi har tilbage, så jeg føler ikke at dette er altafgørende. Til en vis grad kan det gøre livet mere eller mindre svært for os. Sådan er det.

Sp: Fra den tekniske side - har I masser af nyt grej med her?
Schumacher: Vi har en naturlig udvikling på raceren. Men der er ikke noget specielt at pege ud.

Sp: Når det kommer til banen, er det så en af dine favoritter?
Schumacher: (trækker på det) Nej. Det vil jeg ikke sige. Alle ved at favoritterne er Spa, Suzuka, Monaco, Ungarn - baner som er teknisk svære. Denne er ikke så svær: den har lange stræk, hårde nedbremsninger og chikaner der skal forceres. Det er ikke en rigtig udfordring.

Sp: Hvor meget er tifosi'ernes støtte værd på omgangstiderne?
Schumacher: Det vil vi finde ud af! Det giver helt sikkert ekstra motivation. Jeg har altid sagt at jeg fornemmer mere til motivationen, end til noget pres når man kommer til et løb på hjemmebanen. Vi har haft gode stunder her, specielt sidste gang jeg var her - og sidste gang hvor jeg ikke var her. Lad os håbe at vi kan begynde hvor vi slap i 1998.

Sp: Hvad er dine følelser for dette, Mika?
Hakkinen: Det er et virkelig vigtigt løb, ligesom alle andre grand prix'er. Koncentrationen og forberedelserne er de samme som til ethvert grand prix. Målet er at få så mange point som muligt til mig og teamet.

Sp: Jeg forstår at I har en nyudviklet motor med her
Hakkinen: Mario Illien kan fortælle dig mere om hvad der sker på motorsiden. Da vi testede i sidste uge, testede vi som sædvanlig nogle nyt ting på motoren. Tal med Mario om det.

Sp: Er det en bane du holder af?
Hakkinen: Ja og nej. Der er nogle sving som er meget interessante og udfordrende at køre igennem. Der er nogle sving som ikke er så gode. På én måde er det en meget svær bane: man kører med 350 km/t. på langsiden og så skal man bremse på det rigtige sted for at få den rette fart ind i svinget, og så skal man igen accelerere meget. Psykologisk er den også meget krævende og svær at køre på i sammenligning med andre baner.

Sp: Er tifosis rimelige overfor dig?
Hakkinen: Der er altid nogle gode og dårlige fans, og der er nogen som er mindre venlige og viser den midterste finger. Fra en sportslig side er det ret skuffende at se. Men samtidig kan følelserne også komme lidt op, og jeg forstår det italienske temperament. Nogle fans her er også meget venlige: de kan trykke en i hånden og få en autograf og lignende. Så er der er to sider, men de fleste fans er meget behagelige.

Sp: Ricardo, sidste gang Mika og Michael var på hver side af dig, var det på Spa og hvor I alle tre kørte over 300 km/t. Vi har hørt meget fra dem om det, men hvad med dig?
Zonta: Jeg så en Ferrari komme bagfra, så jeg kørte lidt langsommere og gav plads til at han kunne overhale. Da jeg så den anden racer komme forbi på højre side, tænkte jeg at det var et farligt træk - men det virkede ret godt.

Sp: Du gjorde det godt, fordi du holdet hovedet koldt
Zonta: Ja, men jeg havde kun set Michael indtil jeg kørte på midten af banen. Jeg kørte ikke helt over til højre, fordi banen stadig var ret våd der. Et øjeblik efter, følte jeg at der kom noget forbi der - og det var Mika.

Sp: Hvad var din reaktion på det?
Zonta: Jeg kom på radioen og mit hold sagde at de to and

BB  


Stor enighed om hvordan Monza skal køres

Der er normalt flere forskellige måder, som en bane kan køres på. Det er selvfølgelig helt afhængig af den bil, som man har til rådighed. Det afhænger ligeså meget af en kørers individuelle kørestil.

Så kommer der en masse andre faktorer ind i billedet. De mange muligheder der er i set-ups, både det aerodynamiske og det mekaniske grip. Hvor meget downforce vil man have til rådighed? Hvordan er balancen i bilen? Osv. Begynder man at tælle sammen, er der næsten uendeligt mange kombinationer.

Monza er en højfartsbane, med en meget lang langside. For enden af denne langside når hastigheden op på 350 - 360 km/t. for de flestes vedkommende. Nogle har en seks trins gearkasse i bilen, andre en syv trins. Men alle kørerne er enige om, at der skal foretages en kraftig nedbremsning inden den første chikane. I den forbindelse har Ralf Schumacher udtalt i Williams previewet, at han begynder nedbremsning til første chikane ca. 110 m før. Nogle kloge mennesker har regnet ud, at man bliver udsat for ca. 3,5 G under nedbremsningen. En kraftig nedbremsning i en almindelig personbil, svarer til lidt over 0,5 G. F1 kørerne kommer dermed ud for en påvirkning, der er ca. 7 gange så stor.

Ved at læse de forskellige artikler rundt omkring, om hvordan kørerne vil køre på Monza, ja så vil man opleve, at det faktisk er den bane, hvor der er størst enighed om, hvordan den skal køres. Man er enige om, at det hele stort set afhænger af bilen og dens egenskaber. Der hvor der næsten er størst uenighed, er hvorvidt man skal bruge kurberne i chikanerne og hvor meget. Det er igen afhængighed af, hvilket set-up der valgt. Resten af banen rundt, er der ikke meget forskel på, hvordan der skal køres. Det bliver spændene at se, hvordan modifikationen af banen, har ændret kørelinjerne i forhold til tidligere.

PDL  


Monza - Minardi preview

Det lille ydmyge Minardi team, kan risikere at komme langt bagefter i det italienske GP. Men måske ikke så meget alligevel. På Spa fulgte bilerne rimeligt med, men måtte som sædvanlig nøjes med de sædvanlige beskedne placeringer. Selvom Spa er en hurtig bane, så er det helt andre krav der stilles på Monza. Banens layout er meget anderledes end Spa. Der er brug for meget motorkraft, og det er ikke hvad Minardi bilerne har for meget af.

Marc Gene:"Testen i sidste uge frembragte nogle gode ting i forhold til bilernes ydeevne. Bilen føles rigtig god, og er nem at køre på den bane. Den er i en god balance, men måske skulle vi koncentrere os lidt mere om kerberne, for at få et endnu bedre set-up. Men generelt er jeg meget godt tilfreds med det set-up vi har fundet. Som sædvanlig bliver kvalifikationen yderst vigtig for os. Jeg kan godt li' de ændringer der er lavet på banen. Det er måske den vej man skal gå i fremtiden, når man vil gøre banerne langsommere og sikre. En mere aggressiv kerb er måske vejen frem."

Gaston Mazzacane: "Jeg synes, at vi havde en god test i sidste uge, selvom vejret ikke ligefrem var med os. Vi nåede ikke igennem det planlagte testprogram, det var nogle ting som vi godt kunne drage erfaring af, men det ødelagde vejret. Jeg håber på, at strategien for mig, bliver lige som på Hockenheim. Det passede mig fint, og måske kan vi være heldige. Banen er ændret en del siden jeg var her første gang i -94 (F2000). Den seneste ændring tror jeg skaber en masse problemer ved starten, men lad os nu se."

Tiden er ved at nærme sig for Minardi teamet. De har ikke scoret nogle points i år endnu. Points giver visse rettigheder med transport til de oversøiske områder i sæsonen efter. Lad os håbe, at det lille italienske team, kan gøre en god figur på hjemmebanen.

PDL  


Monza - 1. fri træning

Så er vi klar til at tage fat på det Italienske Grand Prix 2000. Og det bliver på en ombygget bane, så man kan ikke umiddelbart sammenligen tiderne fra de foregående år med de tider som kørene sætter i denne, den 1. fri træning, og de øvrige kørsler i denne weekend. De fleste teams var her på Monza og testede i sidste uge, så kørene har stort set alle prøvet det nye baneforløb, hvor den mest markante ændring er den første chicane, der tidligere var en dobbelt venstre - højre kombination, men som nu er en højre - venstre kombination. Der har fra flere kørere været udtrykt bekymring om den nye chicane, specielt i forbindelse med starten på løbet, men vi må da ikke håbe at den kommer til at give problemer.

Under sidste uges test var det Ralf Schumacher der var hurtigst på en enkelt omgang på den ny ombyggede Monza bane, hans tid var 1:25,495. Så det er pt. vores eneste referance tid.

Monza - 1. fri træning:
TidHændelse
10:55 Det er solskin og varmt på Monza i dag.
Luft temp.: 21 C.
Bane temp.: 33 C.

Eddie Irvine og Ricardo Zonta kommer ned af pitlane, de vil åbenbart være sikre på at komme først ud på banen.

11:00 Så tændes de grønne lamper og den 1. fri træning er igang.

Eddie Irvine, Ricardo Zonta, Marc Gene, Gaston Mazzacane, Pedro de la Rosa, Johnny Herbert, Nick Heidfelt og Jos Verstappen er de første kørere på banen.

11:01 Så kommer også Jarno Trulli, David Coulthard og Jacques Villeneuve.
11:02 Alle kører kun en enkelt "installation lap" og kører så tilbage i pitten.
11:03 Giancarlo Fisichelle på banen.
11:04 Så kører også Ralf Schumacher ud på banen.
11:05 Mika Hakkinen og Mika Salo på banen.
AN  


Monza - 2. fri træning

Det er nu blevet tid til den 2. fri træning forud for det Italienske Grand Prix 2000 på Monza banen. I den 1. fri træning var der livlig trafik på banen timem igennem, og eneste kører der ikke var på banen var Mika Hakkinen i hans McLaren racer.
Ligesom i den 1. fri træning, så er der her tale om en 60 minutters session. Dette til forskel fra de to frie træninger om lørdagen, som kun er på hver 45 minutter.

Monza - 2. fri træning:
TidHændelse
12:55 Verjet på Monza er fortsat solrigt, og bane temperaturen er steget til 35 C. og luft temperaturen til 22 C.
13:00 Så er de grønne lamper tændt.

Først på banen er de to Prost racere, med Jean Alesi foran Nick Heidfelt.

13:01 Mika Hakkinen er på ud på banen i hans McLaren.

Michael Schumacher kører nu sin Ferrari ud på banen.

13:02 Det ser også ud til at David Coulthard er ved at gøre sig klar til en tur på banen.

Mika Hakkinen tilbage i pitten.

13:04 Ralf Schumacher og Giancarlo Fisichella på vej ud på banen.

Michael Schumacher forbedre sin tid til 1:25,417, men det rækker stadig kun til 3. pladsen.

13:05 Jean Alesi - 1:27,904 - 19. pladsen.

Mika Salo - 1:26,752 - 7. pladsen.

Jean Alesi har mekaniske problemer og må stoppe i pitindkørslen. Og hans mekanikere kommer og skubber ham til hans garage.

Michael Schumacher misser den første chicane.

13:06 Ricardo Zonta - 1:27,203 - 14. plads.
13:07 Michael Schumacher - 1:25,117 - 2. plads
AN  


Monza - Arrows fri træninger

Arrows fulgte godt op på sidste uges test på Monza, og leverede en stærk præstation under fredagens træning. De la Rosa blev nummer 7 og Jos Verstappen viste at det ikke blot var et enkeltstående tilfælde, da hollænderen satte 9. bedste tid. Dermed aspirerer de til pladser i top-10 når der i morgen skal køres kvalifikation.

Pedro de la Rosa
"Vi har haft en god træning i dag, og testen i sidste uge havde givet os flere informationer om racerens set-up, og raceren var ret god og stærk i dag, da den passer til denne type bane. Vi koncentrere os nu om morgendagens kvalifikation, da den er vigtig, meget mere vigtig end i dag."

Jos Verstappen
"Jeg er ret glad for den plads som vi sluttede på i dag, og raceren føltes god selvom vi skal have forbedret bremserne, hvilket jeg tror vi er i stand til i morgen."

Tom Walkinshaw
"Jeg er rimelig tilfreds med dagens præstation og vores klar mål i morgen er at få begge racere i top-10."

Mike Coghlan, teknisk leder
"Træningen gik godt og raceren klarer sig som forventet. Jeg ser frem til lørdagens kvalifikation."

BB  


Monza - BAR fri træninger

BAR gik meget roligt til værks under fredagens træning, eftersom de kom til Monza med gode testresultater i bagagen. Det er også en særlig weekend for BAR og i særdeleshed Honda, eftersom det er deres grand prix nummer 200. Hvis dagens træning skal være en indikation af hvordan det kommer til at gå, så bliver det ikke en stor succes! Det blev blot til en 16. og 17. plads til de to kørere.

Jacques Villeneuve
"Vi var hurtige her i testen, men det ser ikke sådan ud i dag. Der har dog været løb hvor vi ikke så godt ud om fredagen, og så var vi i orden resten af weekenden, så vi venter til i morgen inden vi drager nogle konklusioner. Jeg har ingen ide om hvor vi kvalificerer os. Ved hvert løb hvor vi har testet forud for grand prix'et, har folk ofte kørt med lidt benzin om fredagen, så det er svært at vide hvor vi præcist er nu."

Ricardo Zonta
"Jeg havde til at begynde med understyring i midten af svingene, og gjaldt først om at få det løst. Vi forsøgte mange ting, men vi fandt ikke en god løsning. Nu håber jeg at min ingeniør, Dave Lloyd, og jeg kan finde en løsning natten over, og at vi kan gøre gode fremskridt i morgen."

David Lloyd
"Vi var ikke så hurtige som vi kunne have ønsket i dag, og vi har lidt arbejde natten over. Vi forbedrede generelt raceren i dag, og vi fik også nogle brugbare informationer om dækkene. Vi har udført en stor mængde simuleringsarbejde på Brackley siden Monza-testen i sidste uge, og forhåbentlig vil det hjælpe os til at forbedre raceren. Jeg mener dog at dagens tider ikke betyder så meget. Vi har en meget bedre ide om hvor vi er efter træningen i morgen."

Takefumi Hosaka
"Da det er Hondas 200. løb har vi forberedt os meget og har haft en meget god test på Monza i sidste uge. Jeg forventede at vi kunne have gjort det godt, så jeg er lidt skuffet over dagens resultat. I nogle sektorer var Jacques meget hurtig i dag, så vi skal finde ud af hvordan vi maksimerer motorens gode præstation i forhold til chassiset."

BB  


Monza - Jordan frie træninger

Det gik både godt og dårligt for Jordan. Men selvom Frentzen ikke var med fremme, så er der rimelig gode forventninger til resten af weekenden. Jarno Trulli kørte sig til en fornem 3. plads mens Frentzen blot blev nummer 14.

Forskellen på de to kørere var dog at Trulli kørte med lidt benzin, mens Frentzen kørte med mere benzin ombord. Teamet har også brugt dagen til at teste en ny opsætning af baghjulsophænget for at minimere dæksliddet.

Jarno Trulli
"Alt gik godt. Vi har udført det planlagte arbejde, og testet forskellige ting og fået positive resultater. Raceren er godt balanceret, lige så god som den var i testen som vi havde her i sidste uge. Banen er blevet lidt bedre siden da, som forklarer de hurtigere tider. Alt i alt, er jeg rimelig tilfreds."


Trulli leverede en god indsats på hjemmebanen

Heinz-Harald Frentzen
"Jeg kørte med benzin til løbet, og vi finjusterede de opsætninger. Vi lærte meget under testen og de ting vi fandt har båret frugt. 'So far so good', men nu skal vi se hvad vi kan i kvalifikationen i morgen."

BB  


Monza - Ferrari fredagens frie træninger

Rubens Barrichello glædede alle tifosis, som havde pakket sig sammen på opløbsstrækningen lige overfor Ferraris pit på Monza - denne morgen - da han satte hurtigste tid - i den første frie træning. Han fortsatte i samme spor og sluttede foran feltet, i den anden frie træning , som gav endnu mere opmuntring til teamets hjemmefans.

Michael Schumacher var 3. hurtigst, næsten et 1/2 sekund efter Barrichellos bedste tid.

De 2 Ferrari kørere arbejdede med forskellige benzinmængder og fintunede deres aerodynamiske setup, efter at have testet aerodynamik under sidste uges test. Begge biler kørte med den "standard" 049B motor, men Ferrari forventer, at have den udviklede 049C motor klar til tidskørsel lørdag og måske også for selve racet på søndag.

Begge kørere fortsatte på samme sæt dæk under session 2, hvor Michael Schumacher forbedrede sin plads til næsthurtigst, lige efter teamkammeraten Rubens Barrichello, som forblev den hurtigste - med sin hurtigste tid fra om morgenen.

"Bilen er meget letkørt her på Monza" udtalte Rubens, "Vi havde lavet få forbedringer på håndteringen af bilen siden testen. Jeg fandt min bil meget bedre end under de sidste 3 dages test, som foregik i sidste uge. Alt det arbejde vi lavede idag betød, at vi var i stand til at forbedre os mht. at få bilen optimeret til denne banes karakter. Selvfølgelig arbejdede vi hen imod søndagens løb, med test af forskellige setups og justeringer og jeg brugte kun 1 sæt dæk."

Før Michael Schumacher ankom til Monza, var han dagen forinden på Fiorano for en enkelt test session.
Efter 1 omgang - hvor alt blev checket og fundet OK, praktiserede han 8 starter i chassi 199.
Michael koncentrerede sig hovedsaglig på et reelt race setup, under dagens træning med totalt 36 omgange, og sluttede så 6/100 af et sekund langsommere end Rubens.
Tyskeren var tilfreds med dagens resultater og håbede, at Ferrari kunne matche denne dags resultater - under hele weekenden.

"Det var en god start på weekenden - jeg håber, at det fortsætter" sagde Michael. "Jeg er generelt glad for arbejdet som vi udførte. Jeg fik en masse omgange og vi lavede en del fin-tuning af bilen. Dette medførte en del forbedringer. Dagens præstation bekræfter det stykke arbejde, som vi lavede her i sidste uge.
Bilen kører meget godt - faktisk bedre end tidligere, når vi er kommet hertil. Denne gang er det en fornøjelse at køre bilen. De nye chikaner en ret smalle, men jeg er tilfreds med ændringerne. Du kan "skære" dem, men vi er alle professionelle nok til at kunne håndtere dem. Det bliver vigtigt for alle, at køre med hovedet i starten af løbet - men set udfra et sikkerheds synspunkt er det en god ændring."

"Idag arbejdede vi med at fintune bilerne, hvilket så ud til at virke" udtalte Jean Todt. "Udviklingen idag bekræftede de konklusioner, som vi nåede i sidste uges test. Jeg tror på, at vi imorgen er med helt fremme i kampen om de første startpladser på grid'en. Drømmen er selvfølgelig, at have en helt rød startrække, når der startes på søndag - akkurat som idag - men vi kender alle den sande værdi af fredagens tider" - afsluttede Jean Todt.

Per Liebst

BKP  


Monza - Minardi frie træninger

Marc Gene havde en 2. god fri træning på Monza banen, og han kom ind på en flot 13. plads. Marc Gene var kun lidt over et sekund langsommere end dagens hurtigste mand, Rubens Barrichello fra Ferrari teamet.

Gaston Mazzacane havde end mindre god dag, men han var dog ikke dagens langsomste mand, og kom en på en 20. plads. Gaston Mazzacane havde et spin i den anden træning, og kunne derefter ikke fortsætte i træningen.

Marc Gene:
” Det har været en rigtig god dag i dag. Raceren var faktisk bedre i dag end den var under sidste uges test, men det beviser jo bare at vi er på rette spor. Balancen i raceren var god, og jeg havde ingen problemer under de 2 træninger. Når der er træning i morgen formiddag, skal vi fokusere mere på at lave et godt kvalifikations set-up, da vi sikkert godt kan finde et par 1/10 sekund mere, ved at finde det helt rigtige set-up. Jeg er overbevist om, at det går godt i morgen.” Gaston Mazzacane:
”Jeg tror at vi gør det godt i morgen, raceren kører nemlig rigtigt godt. Under den 1. træning havde jeg nogle problemer med motoren, og i den 2. træning spandt jeg af, og derved fik jeg ikke udnyttet de nye dæk jeg lige var kørt ud med. Jeg er godt tilfreds med mine tider, og jeg håber at jeg kan forbedre min placering i kvalifikationen.”

BKP  


Monza - Prost frie træninger

De 2 Prost kørere prøvede at få det bedste ud af dagens frie træning, og begge kørere var også ude på banen lige så snart det grønne lys blev tændt. Nick Heidfeld var den mest ivrige af de 2 kørere. I den 1. træning kørte Nick Heidfeld 22 omgange, og i den anden træning nåede han at køre 44 omgange. Trods de mange omgange, så blev det kun til en 19. plads.

Nick Heidfeld:
”Det bedste ved dagens træning, var at vi fik kørt en masse omgange. Ligesom for 2 uger siden, så var det vigtigt for mig at komme ud og lære banen at kende. Vi fik ikke testet alt det vi gerne ville have testet i sidste uge, så i havde nogle ting der lige skulle afprøves. Vi fik lavet nogle forbedringer på raceren i dag, men vi mangler meget endnu, men vi er på rette vej. Denne bane er en low downforce bane, og ligesom på Hockenheim har vi problemer med vores grip. Men, vi vil arbejde hårdt i nat på at løse problemet, og så må vi se om vi har gjort fremskridt i morgen formiddag.”

Jean Alesi var den første mand til at sætte en tid i morges, og selv om Jean Alesi stod øverst på skærmen et stykke tid, så sluttede han som rosinen i pølseenden.

Jean Alesi:
”Jeg kunne ikke finde den rigtige ”vej” i dag. Raceren er meget svær at sætte op til denne slags baner. I den 2. træning havde jeg problemer med hydraulikken, så jeg mistede en masse tid på det, og kom slet ikke på banen.. Jeg håber bare at nogle ting går bedre i morgen.”

Alain Prost:
”Som vi forventede, ville vi få det svært på denne bane. Vi har brugt tiden på at gøre racen holdbar, derfor har vi ikke arbejdet på et set-up, så derfor var det ekstra kedeligt at Jean Alesi mistede hele den 2. frie træning. Jeg håber vi kan nå at finde et tilfredsstillende set-up i morgen tidlig.”

BKP  


Monza - McLaren frie træninger

David Coulthard var den eneste af McLaren-Mercedes kørerne der var ude i den 1. frie træning. David Coulthard kørte træningens 4. bedste tid. David Coulthard havde dog sine problemer med at blive på banen. Hele 3 gange kørte skotten af i 2. chikane. Chikanen er blevet moderniseret siden sidste år.

McLaren-Mercedes teamet afprøvede flere forskellige set-ups, men en tur ud i gruset i 2. chikane, satte en stopper for David Coulthard videre deltagelse i den 2. træning.

David Coulthard:
”Den første træning var god, desværre røg jeg tidligt af banen i den anden træning. Jeg røg af i Lesmo svinget, men jeg er ikke sikker på om det var en køre fejl, eller om der var fejl på raceren, men teamet vil undersøge sagen nøje. Vi havde en god test her i sidste uge, så jeg er sikker på at det går som det plejer, når vi skal køre kvalifikationen..”

Mika Hakkinen kørte kun en enkelt omgang, før han igen kørte i pit pga. en upålidelig kobling. Det tog resten at træningen at gøre raceren klar.
Mika Hakkinen kom ud til den anden træning, og nåede at køre i alt 22 omgange. Han satte dagens 4. bedste tid.

Mika Hakkinen:
”Jeg fik kun en omgang i den første træning, da jeg havde problemer med min gearkasse. Vi fik løst problemet, og forbedret nogle andre ting på raceren. I morgen gælder det om at finde et godt set-up, så vi er klar til kvalifikationen. Vi har også fået mere erfaring med de 2 første chikaner, og jeg tror at hvis alle holder hovedet koldt på søndag, så kan vi undgå ulykker.”

Ron Dennis:
”En dårlig dag for os. Første mister Mika Hakkinen den 1. træning pga. gearkasse problemer, og så mister David Coulthard næsten hele den 2. træning, da han ender ude i gruset, men vi vil nu undersøge hvorfor han røg en tur i gruset.”

Norbert Haug:
” Vi testede race set-up i dag, og vi fandt et godt set-up, det skal bare lige justeres, så er vi klar til på søndag.”

BKP  


Monza - 3. fri træning

Ferraris Michael Scumacher var hurtigste mand i 3. fri træning med tiden 1:24,262 som han satte i 20. minut. Det var hans tredje forbedring, men selvom han prøvede ihærdigt resten af tidtagningen, lykkedes det ham ikke at sætte den yderligere ned. Rubens Barrichellos hurtigste tid var et halvt sekund langsommer og det rakte til en fjerdeplads.

Williams kan se frem til resten af weekendens tidtagninger, hvis de regner med at kunne holde tempoet oppe. Jenson Button forbedrede sin 6.-plads til en 2.-plads med ti minutter tilbage og Ralf Schumacher færdiggjorde sin bedste omgang efter træningens slutning og satte 5. hurtigste tid.

McLaren har David Coulthard oppe på en 3.-plads, men Mika Hakkinen, der nu nærmest enstemmigt af den forsamlede f1-verden er blevet udnævnt til verdens bedste kører, satte blot 8.-bedste tid. I går viste den forsvarende verdensmester sig ikke engang på banen pga. gearvanskeligheder. I dag tilbragte han meget tid i pitten med diskutere set-up med Adrian Newey, så mon ikke finnen vender stærkt tilbage i 4. fri træning.

Benetton havde også en blandet træning. Fisichella er ikke mere mærket af sine to ulykker, end at han kunne sætte sjette hurtigste tid, men Alexander Wurz efter bare ti minutter tilbage i pitten, da der opstod et problem med brændstoftilførslen.

British American Racing-bilen er, ifølge rygter, blevet opdateret med en ny og meget kraftfuld kvalifikationsmotor i anledning af Hondas jubilæum. Fredagen var skuffende for teamet, men i dag var Villeneuve oppe og blande sig i front. Om Zonta også skulle være udstyret med den nye motor, virker, set ud fra morgenens resultat, mere tvivlsomt. Blot en 18.-plads blev det til. Villeneuve blev i de sidste minutter skubbet ned på 6.-pladsen.

Sauber siger farvel til Mika Salo efter denne sæson. I 3. fri træning satte finnen 6. bedste tid efter lidt over kvarter, der da træningen skred frem blev det reduceret til en 9.-plads. Pedro Diniz var en tur over den ny chikane lige efter at han havde kørt 12. bedste tid. Det blev siden til en 14.-plads.

Jaguar-, Prost- og Minardi-kørerne ligger parvis side om side på listen over dagens tider som heholdsvis nr. 10-11, 16-17 og 19-20. Pedro de la Rosa og Jos Verstappen fra Arrows var 12'er og 15'er.

Jordan fik ikke så meget ud af dagens første træning. Frentzen totalsmadrede sin bil ved Parabolica halvvejs inde i tidskørslen. Han kom heldigvis ikke noget til. Trulli fik problemer med mekanikken og tilbragte de sidste tyve minutter i pitten hos mekanikerne. Italieneren fik ikke engang sat en ordentlig tid.

3. fri træning blev kørt i lidt under tyve grader og skyfrit vejr. Se det samlede resultat af 3. fri træning på vores resultat side.

CBA  


Monza - 4. fri træning

De to Williams-kørere var de første på banen i lørdagens anden fri træning, weekendens fjerde. Mika Hakkinen var som ventet mere aktiv i denne tidskørsel og var den første til at forbedre Schumachers tid fra 3. fri træning, men kun indtil tyskeren selv tog en omgang rundt på banen i 1:23,904, en forbedring på 0,238 sekund! De var fulgt af Coulthard og Barrichello, men ingen så ud til at kunne blande sig med de to topteam, bortset fra netop Ralf Schumacher og Jenson Button.

Trulli fik ikke lang tid på banen i 4. fri træning.

Imens var der travlhed i Jordan-pitten for at få begge biler klar til om ikke andet så de sidste minutter af træningen. Efter femogtyve minutter var Trulli klar. Det samme var Alexander Wurz, men efter fem minutter var endnu en tidskørsel ødelagt for østrigeren pga tekniske problemer. Evigt uheldige Wurz var tydeligvis ikke i godt humør efter denne hændelse. Med så lidt forberedelse inden kvalifikationen, er det begrænset hvor meget optimisme han kan tillade sig. En dårlig weekend gavner ikke hans videre karriere i f1.

Trulli fik sat 12. bedst tid, men Heinz-Harald Frentzen kom slet ikke ud på banen. Zonta derimod kan glæde sig over at have været hurtigere end den holdkammerat, som tidligere har luftet sine tvivl om Zontas berettigelse til at være en del af f1-feltet. Han og Villeneuve er 8'er og 9'er.

Resultatet af 4. fri træning fra Monza finder du her.

CBA  


Monza - kvalifikation

Til at begynde med så der meget tamt ud i dagens kvalifikation på Monza. Efter tyve minutter havde kun fire kørere fået noteret tider: Villeneuve, Wurz, Gene og Mazzacane. Sidstnævnte måtte endda vende tilbage til pitten med mekaniske problemer inden længe. Også Alexander Wurz har været plaget af tekniske svigt i dag, så han kørte i reservevognen. Langsomt kom flere til, først Arrows- og Williams-kørene siden McLaren og Ferrari. Ikke overraskende dannedes det samme mønster som vi har set i de tidligere træninger sig hurtigt og efterhånden som flere kørere kom til faldt de ind på deres vante plads, bestemt af evner og materiel. Michael Schumacher tog en provisorisk pole, mens Barrichello skubbede Hakkinen fra 2. position, ned foran David Coulthard som havde sat 4. bedste tid. .

Derved blev det indtil Schumacher og Coulthard forlod pitten stort set samtidigt. Et par minutter senere tikkede resultaterne ind. Begge var forbedrede den hurtigste tid, men Schumacher havde endnu sin pole i behold. Det varede til Barrichello lige akkurat skar sig ind foran få minutter senere. Hakkinen var også i aktion, men det rakte kun til 3. position. Bag disse fire kæmpede Villeneuve med Williams-kørene og de to italienere, Fisichella og Trulli, om de følgende pladser i startrækken.

Italiensk-talende Barrichello er en næste lige så populær figur blandt tifosierne som Michael Schumacher, og der var begejstring blandt publikum der så frem til begge Ferrari'er i front, når starten går i morgen. Michael Schumacher fik foretaget nogle ændringer på vingerne, inden han for tredje gang begav sig ud på banen. Han tog pole i tiden 1:23,770, men derved var det også slut for tyskeren, der havde opbrugt det tilladte antal kvalifikationsomgange. Barrichello forbedrede sin tid, men blev bag holdkammeraten. Kun Ferrari var under 1:24. Villeneuve havde kørt sig op imellem de to McLaren, men da Hakkinen, Barrichello og Coulthard indtog banen for at for sidste gang i kvalifikationen, så det ud til at canadieren ville rykke en række ned. Men nej, Coulthard blev blokeret af Frentzen. Hakkinen kunne ikke heller ikke forhindre Ferraris dobbeltpole, deres første i år. Da det stod klart brød jubelen for alvor ud blandt masserne af fans ved banen. I den modsatte ende af feltet vil man i morgen finde det andet italienske team, men hvor mange gange det sket er der ingen der holder regnskab med.

Resultatet af kvalifikationen fra Monza finder du her.

CBA  


Monza - Sauber kvalifikation

Mika Salo og Pedro Diniz kvalificerede deres RED BULL SAUBER PETRONAS C19, på en henholdsvis 15. og 16. plads forud for det Italienske Grand Prix på Monza banen i morgen.

Pedro Diniz:
"Det gik ikke ligeså godt i dag som det gjorde i går. Vi havde en del problemer med bremsesystemet, og det kostede mig noget tid, for man ikke var færdig med at løse problemet da kvalifikationen startede. Pga. af problemet ødelagde det mit sidste forsøg i kvalifikationen, da raceren bremsede meget kraftigt ind i den første chikane.

Mika Salo:
"I dag fik jeg det bedste ud af raceren, og jeg er næsten helt sikker på at jeg ikke kunne have gjort det meget bedre. Jeg var ret heldig i dag. Jeg kom ind i et hul hvor der overhovedet ikke var trafik, og jeg fik en omgang uden gener. På mit sidste forsøg kom jeg til at bremse for hårdt i den første chikane, og begge forhjul blokerede, og derfor havde jeg ikke mulighed for at forbedre min tid til sidst. Raceren kørte rigtigt godt, og jeg glæder mig til at køre løbet i morgen."

Willy Rampf:
"I dag viser hvor tæt team'sne er på hinanden, specielt under kvalifikationen. Begge vores racere er i god balance. De har begge været pålidelige, og jeg syntes at det lover godt for i morgen."

BKP  


Monza - lørdagens kommentarer

En lidt overraskende kvalifikation for mange. Nogle havde måske set de to MacLaren biler længere fremme, men Ferrari overraskede ved at tage begge pladser i forreste startrække. Den største overraskelse kom vel egentlig fra Jacques Villeneuve i BAR bilen.

Jacques Villeneuve: "Det føles rigtig godt at blive kvalificeret som nr. 4 - det er den bedste startplacering hidtil for teamet. Der var ikke noget ekstra pres, selvom det er Hondas GP nr. 200, men Honda har produceret en ny kvalifikationsmotor til i dag. Motoren var stærk og bilen føltes virkelig godt i balance. Forhåbentlig kan vi blande os i kampen om en podieplacering i morgen. Det vigtigste er dog at få en god start. Vi ønsker ikke at være i midterfeltet, når vi når det første sving, hvor der helt sikkert vil ske en masse, og nogle vil ryge af."

Ricardo Zonta: "Jeg er meget skuffet, for jeg skulle have været i top 6 ligesom Jacques. Jeg var ret hurtig igennem chikanerne, motoren var virkelig god, og der var blevet en del forbedringer på bilen, så det så godt ud. Men så fik vi nogle elektriske problemer med bilen, og jeg blev nødt til at parkere bilen ude banen. Senere prøvede jeg at forbedre resultatet igen, men reservebilen var sat op til Jacques og det lykkedes ikke at opnå en bedre position."

Takefumi Hosaka: "Vi er meget glade for dagens resultat. Vi var specielt forberedte til dette løb med nogle nye indstillinger og ideer, specielt til denne krævende bane. Jacques's 4 plads bringer os op blandt de to topteams, og det giver os en stor tiltro til den teknologi, som vi har frembragt til vores motorer. Det var en skam, at Ricardo ikke kunne være ligeså hurtig som i formiddags, hvor han var meget hurtig."

Benetton

Giancarlo Fisichella: "Det er ikke så dårligt et resultat. Målet var at blive imellem de 8 bedste, så vi tabte kun én placering. Men vi har et stærkt racetrim, så jeg tror at vi kan klare os fint i morgen. I dag var vi egentlig der hvor vi forventede, efter testen og den frie træning i går. Selvfølgelig havde det været bedre hvis vi havde været længere fremme."

Alex Wurz: "Jeg er egentlig noget ophidset, måske mere end jeg nogensinde har været i min F1 karriere. Det er en bane, som jeg virkelig godt kan li', og hvor jeg plejer at være hurtig. Men med de problemer, som jeg havde med brændstoftilførslen i morges, så lykkedes det ikke engang, at køre en ordentlig omgang. I kvalifikationen kørte jeg i reservebilen, men den fik vi aldrig til at fungere optimalt. På trods af alt dette, må jeg være tilfreds, men jeg er stadig meget skuffet."

Pat Symonds: "I Giancarlos tilfælde, fik vi aldrig den samme gode balance i bilen, som i formiddagens træning, hvor banen var meget afkølet. I forhold til de problemer som Alex havde i formiddags, har han klaret det utrolig fint ved at blive nr. 13. Alt i alt en stor kompliment til ham. Under testen og i fredagens træninger, har vi koncentreret os om løbs set-up, og vi er sikre på, at vi er konkurrencedygtige i morgen."

Flavio Briatore: "Alt i alt, især taget i betragtning af, at Alex ikke fik kørt en ordentlig omgang i formiddags pga. af tekniske problemer, er jeg meget tilfreds. Vi havde forventet, at Giancarlo ville placere sig som nr. 7 eller 8, men vi er sikre på, at han kan vinde nogle placeringer i løbet. Alex gjorde virkelig et fint stykke arbejde, på trods af de store vanskeligheder han havde med bilen."

Jordan

Jarno Trulli: "Det var en meget skuffende formiddag. Det var meget vanskeligt at finde problemet, og det betød, at jeg ikke kunne gøre ret meget i kvalifikationen. Men det lykkedes helt godt alligevel, fordi bilen var i en rigtig god balance. Hele teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde, og på trods af at bilen ikke var helt i orden, så er det fantastisk at slutte foran Williams og Benetton."

Heinz-Harald Frentzen: "Vi prøvede forskellige set-ups. Den sidste omgang var p

PDL  


Monza - Bridgestone lørdag

Alle vil under søndagens GP på Monza, benytte Bridgestones medium compound dæk. og det er med en vis risiko. Medium dækkene har en tendens til at lave varmeblærer. Bridgestone har som sædvanlig medbragt to forskellige compounds. Og de typer de har medbragt, er af en anelse bløder type end ved sidste års GP på Monza.

Hvorfor har alle teams så valgt den bløde compound fremfor den lidt hårdere, som umiddelbart vil holde længere med de høje hastigheder der køres med på Monza? Svaret er egentlig ganske enkelt: Det blødere dæk er 0,3 sek. hurtigere på en omgang, samt at man under testen i sidste uge, stort set kun brugte det bløde dæk, og dermed kender alle kørerne reaktionerne i dette dæk.

Men dermed øges risikoen væsentlig for varmeblærer i dækkene. Samtidig vil dæksliddet øges, bl.a. på grund af den relativt hårde nedbremsning til den første chikane, som nu er blevet noget langsommere. Og ifølge teknikere fra Bridgestone, skal kørerne koncentrere sig meget mere om at holde øje med dækkene end de ellers gør. Ifølge de samme teknikere kan den væsentligt øgede risiko for ødelagte dæk, minimeres ved at ændre bilens set-up.

En af grundene til at man vælger dette dæk er at der måske tages en masse risici, både hos kørerne og i alle teams. Så måske vil vi være vidne til en lidt anderledes pit-strategi i søndagens GP.

PDL  


Monza - Benetton kvalifikation

Benetton kørerne Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz sluttede henholdsvis på en 9. og en 13. plads forud for løbet på Monza banen i morgen.

Flavio Briatore:
"Når man tænker på at Alex's racer slet ikke var på banen i morges, så er jeg ganske tilfreds med dagens resultat. Vi havde forventet at Giancarlo var sluttede på 7. eller en 8. plads, men jeg er sikker på at vi kan vinde et par pladser i løbet. Alex lavede et fortrinligt stykke arbejde i dag , når man tager i betragtning af hvor svær en weekend han har haft.

Pat Symonds:
"Vi endte der hvor vi forventede at slutte, efter gårsdagens træning, men selvfølgelig ville det da have været bedre, hvis vi var kommet længere frem på gridden. Vi havde nogle problemer med Giancarlos racer. Vi fandt aldrig rigtigt den rette balance i den, da banen var noget køligere i dag end i går. Når jeg tænker på de problemer Alex har haft, så syntes jeg han lavede et flot resultat med en 13. plads.

Giancarlo Fisichella:
"Dette er ikke et dårligt resultat. Jeg satsede på en 8. plads, så jeg tabte kun en plads, men jeg tror jeg har fundet et godt set-up, og jeg er sikker på at jeg kommer længere frem under løbet."

Alex Wurz:
"Aldrig har jeg været så vred i hele min Formel-1 karriere. Denne bane er en af mine ynglings baner, og jeg plejer at være meget hurtig på den. Men når en sølle benzinpumpe kan sætte en stopper for at jeg kan komme ud og træne, så skal man blive sur. Jeg var nødt til at køre min kvalifikation i reserveraceren. Men den var slet ikke sat op til mig, den passede ikke til min kørestil, så det at jeg sluttede på en 13. plads, synes jeg selv er meget godt. Men det gøre mig ikke mindre sur."

BKP  


Monza - Jaguar kvalifikation

Eddie Irvine og Johnny Herbert vil starte det Italiensk Grand Prix fra en henholdsvis 14. og en 18. plads på gridden.

Eddie Irvine:
"Efter sidste uges test her, var jeg ikke sikker på hvad jeg skulle mene, men efter dagens præstation blev alting vendt på hovedet. Mine første 2 forsøg blev ødelagt af andet trafik. Jeg havde forventet at ende omkring en 10 plads, så det var skuffende kun at ende på en 14. plads, men jeg kunne bare ikke finde mere fart i den anden sektor, og det er grunden til min dårlige placering. Balancen i raceren er god, men vi mangler at finde mere fart."

Johnny Herbert:
"Jeg er skuffet over min placering, men der hvor jeg er er tiderne meget lige. Jeg er kun 1/10 efter Eddie, men der er 4 placeringer på gridden. Det har været en hård weekend for os her på Monza, men vi er bare ikke hurtige nok. Jeg ser frem til mit sidste Formel-1 løb her i Europa, da atmosfæren er helt fantastisk her på Monza, og man ved aldrig hvad der sker."

Gary Anderson:
"Det var en skuffende dag, vi var ikke dygtige nok til at sætte de rigtige ting sammen, det så ellers lovende ud efter de frie træninger. Eddie blev fanget af trafikken et par gange, og da alle ved at det er meget vigtigt at komme ind i en god rytme for at få en god omgang, så er det svært hele tiden at skulle bremse for de langsommere racer. Det blive spændende i den første chikane i morgen. Der hvor vores racere er, er et meget dumt sted. Alle vil gerne hurtigt igennem der, så jeg vil sige til mine folk i morgen, at de skal holde hovedet koldt første gang de skal igennem der."

BKP  


Monza - BAR kvalifikation

Honda vil i deres jubilæums løb nr. 200, starte i anden række på gridden, efter at Jacques Villeneuve scorede den bedste placering for BAR Honda teamet i Formel-1. Honda var kommet med en speciel motor til Monza. Den skulle kun bruges i kvalifikationen, og den var så god at den fik Jacques Villeneuve op i top 4 på gridden.

Ricardo Zonta satte dagens hastigheds rekord ned af langsiden, med en tophastighed på 325 km/t. Desværre for Ricardo Zonta, satte det elektriske system en stopper for en god tid. Da han var på en hurtig omgang brød det sammen. Da Ricardo Zonta kom tilbage til pitten, fortsatte han i reserveracen, men desværre for ham, var den sat op til Jacques Villeneuve. Ricardo Zonta sluttede på en 17. plads.

Jacques Villeneuve:
"Det er fedt at kvalificere sig som nr. 4. Det er den bedste placering teamet nogensinde har haft. Der har ikke været noget specielt pres på os kørere, bare fordi det er Honda's 200 løb i Formel-1. Honda havde dog lavet en kvalifikation motor til i dag. Motoren var meget stærk, og vores racere var velbalanceret. Jeg håber at vi kan kæmpe om en podium plads i morgen , men det hele kan blive afgjort i starten. Man skal ikke fanges midt i feltet, for så er der en stor chance for at man ikke kan komme videre, da alle der kæmper hårdt for deres plads, speciel i den første chikane."

Ricardo Zonta:
"Det var en skuffende dag, jeg kunne helt sikkert været endt i top 6, ligesom Jacques. Vi var meget hurtige gennem diverse chikaner, og den nye motor var utrolig stærk. Derudover havde vi nogle nye ting til vores racer, og de fungerede også perfekt. Desværre begyndte en advarselslampe at blinke, og jeg var nødt til at stoppe ude på banen. Jeg prøvede at forbedre min tid i reserveraceren, med den var sat op til Jacques."

Takefumi Hosaka (Honda R&D):
" Vi er yderst tilfredse med dagens præstation. Vi har forberedt os specielt til dette Grand Prix, med en helt ny motor, og det bragte os op mellem de 2 store teams. Det giver en masse selvtillid, og beviser at vi er på rette vej med den nye motor til næste år. Det var en skam at Ricardo ikke klarede sig bedre, men han fik vist at han kan køre stærkt."

BKP  


Monza - Jordan kvalifikation

Efter en meget skuffende morgen, kom Jordan stærkt tilbage i kvalifikationen. De sikrede sig en 6. og en 8. plads på gridden til i morgen eftermiddag.

Jarno Trulli som næsten slet ikke var ude at træne i morges, var meget tilfreds med sin 6. plads, mens Heinz-Harald Frentzen som startede fra 0 i kvalifikationen, efter at han smadrede sin racer i den 4. træning, var også tilfreds med sin placering på gridden.

Jarno Trulli:
"Det var en meget skuffende morgen. Det var meget svært at finde problemet med racen, og det betød at vi ikke fik testet før kvalifikationen. Men til gengæld, var det vi fik lavet på racen det rigtige. Hele teamet har lavet et fantastisk stykke arbejde, og selv om racen ikke er helt perfekt, så var det dejligt at være foran både Williams og Benetton."

Heinz-Harald Frentzen:
"Vi prøvede forskellige set-ups, men det var det sidste der var det bedste. Desværre var jeg nødt til at bremse i det sidste sving, da jeg blev sænket af en langsom racer, og det kostede mig omkring 4/10 af et sekund. Jeg er sikker på at jeg kunne have gjort det bedre i dag, men da jeg skulle starte fra 0, så syntes jeg ikke at en 8. plads er så dårlig."

BKP  


Monza - warm up

Ved starten af søndagens warm up, var det et herligt vejr. Solen skinnede igennem morgendisen, temp. havde allerede sneget sig op i nærheden af 19 graders varme, og præcis kl. 9,30 var alle mand på banen.

Alle foretog den sædvanlige ene omgang, for lige at få en fornemmelse af banen. Og modsat ved de fleste andre GP'er, var der ikke nogen der havde regnvejrsdæk på, til den første omgang. Efter den første omgang, skiftede flere kørere til reservebilen, for at få denne afprøvet også.

Flere havde lidt problemer med at finde det rigtige bremsepunkt på den første omgang. Mange blokerede bremserne, men det skyldes nok, at bremserne ikke har været oppe på den rigtige arbejdstemperatur.

Efter 8 min. havde Ricardo Zonta den bedste tid. Selvom det ikke var kvalifikation, var det alligevel mærkværdigt, at se hvor længe det varede, inden top 4 kørerne fik presset tiden. Længe var Zonta mere end et sekund hurtigere end den næsthurtigste. Efter 13 min. fik alle DC fans en hurtigere puls. DC mistede totalt bilen i Roggia kurven, men heldigvis spandt den "bare" rundt, og alle kunne igen ånde lettet op. Bilen blev på banen, og DC kørte tilbage i pittet. Også Irvine spandt rundt, det skete ved udgangen af den dobbelte Lesmo kurve. Igen blev bilen på banen, og Irvine kunne køre i pit.

Efter 20 min. af sessionen var Zonta stadig hurtigst, men nu var konkurrenterne rykket væsentligt tættere på. Dog ikke de to Williams biler, der var placeret helt tilbage. Det var interessant at se hvordan bilerne var sat op. Under nedbremsningen til den første chikane, var det tydeligt, at flere havde mindre problemer. Mange biler slingrede væsentligt mere end normalt under nedbremsning. Hurtigste bil for enden af langsiden var Verstappens, og det var også Arrows bilerne der havde de største synlige problemer ved nedbremsningen til chikanen.

På allersidste omgang lykkedes det for Mika Hakkinen, at presse sig foran Michael Schumacher, der indtil da, havde næsthurtigste tid. Det bliver interessant at se, om dækvalget til dagens GP, får indflydelse på pitstrategien. Bridgestone meldte i går, at alle vil køre på den blødeste compound, med stor risiko for at der dannes varmeblærer.

Se det samlede resultat af Morning Warm up på vores resultat side.

PDL  


Monza - søndagens pressekonference

Deltagere: Michael Schumacher, Mika Hakkinen og Ralf Schumacher.

Sp: Michael - et stort tillykke. Det er din sjette sejr i denne sæson. Du har ikke vundet et løb i seks løb, og nu har du gjort det foran dine fans, tifosi'erne, og du må være glad?
M. Schumacher: Jeg tror at glad er det forkerte ord. Jeg har ikke noget ord for noget der er større end det. Undskyld - men jeg er bare glad og jeg er udmattet.

Sp: Jeg er ikke sikker på om du ved det, men det er din 41. sejr, som sætter dig lige med Ayrton Senna. Betyder det noget for dig?
M. Schumacher: Ja, det betyder meget for mig. (Derefter bøjer han hovedet og begynder at græde - og får trøst af Mika Hakkinen og lillebroder Ralf.)

Sp: Mika - i de to seneste løb mener jeg at Michael har været stor nok til at indrømme at du på dagen havde en hurtigere racer i McLaren. Mener du at Ferrari i dag havde den hurtigste racer?
Hakkinen: Kan vi ikke afbryde det? Gå videre til Ralf - han kan fortsætte.

Sp: Ralf du særlig af de tre kørere her, fordi du så det store uheld i den anden chikane. Kan du fortælle os hvordan du så det, og hvordan du kom igennem det?
R. Schumacher: Jeg så faktisk en masse støv og bildele der fløj omkring. Og Jacques og jeg var på en eller anden måde i stand til at komme rundt, men det så meget uhyggeligt ud. En eller anden blev ramt som vi så, men jeg ved ikke hvem det var.

Sp: Tilbage til dit løb. Da du kørte og så Ricardo Zonta og Jos Verstappen komme forbi, tænke du så om du var på den forkerte strategi?
R. Schumacher: Vi vidste hele tiden at der var nogle der var på den lette strategi, men på Monza har man med en længere strategi en fordel. Og vi var hurtigere end Verstappen til sidst, og jeg vidste at vi ville være hurtigere end Zonta, så jeg bekymrede mig ikke så meget.

Sp: Mika, som jeg sagde før, tror du at Ferrari i dag var hurtigere i forhold til McLaren?
Hakkinen: Lidt, ja. Men ikke meget - men nok.


De tre første sprøjter med champagne - kort efter var stemningen ret trykket

Sp: Da du kom ud fra dit pitstop, og på trods af at det var umuligt at hente ind på Michael, kørte du en serie meget hurtige omgange, inklusiv den hurtigste omgang. Hvordan kan det være?
Hakkinen: Vi lavede nogle ændringer under pitstoppet og det gjorde balancen i raceren bedre. Men det var tydeligvis ikke nok. Men afstanden til Michael var så stor og det var umuligt at hente ham. Der var også nogle langsommere kørere - et par Minardi'er der var en belastning, og de lod mig ikke overhale nemt, så jeg mistede måske to eller tre sekunder på det. Men det er ingen undskyldning eller noget, og jeg tror at Michael ikke havde nogen grund til at give det maksimale mere. Så det var situationen.

Sp: Michael - er du ok til at fortsætte? Du er tydeligvis meget følelsesladet omkring dette. Hvorfor betyder det så meget for dig?
M. Schumacher: Stil et andet spørgsmål, tak.

(Det valgte spørgeren så at lade være med - det var vist også meget klogt.)

BB  


Monza - Sauber race

Det var en blandet fornøjelse at være Sauber kører i dag. Selve starten gik for så vidt udmærket lige indtil første sving. Der blev Mika Salo involveret i et sammenstød, der fik betydning for resten af hans løb. Lidt senere på første omgang, blev Pedro Diniz ramt af andre omstændigheder der fik indflydelse på hans kørsel.

Mika Salo: "Jeg lavede en god start, hvor jeg passerede begge Arrows biler, Wurz og Irvine. Men da vi bremsede ned før det første sving, gled min bil lidt sidelæns, og jeg kunne mærke at Irvine skubbede til mig, da han ramte mig bagfra. Venstre baghjul punkterede og den ene sidekasse blev beskadiget. Da sikkerhedsbilen kom ud, kørte jeg i pit og fik et nyt dæk på. Jeg pressede hårdt for at nå op igen, men kunne mærke at der var meget overstyring i bilen. Vi diskuterede det over radioen, og da jeg alligevel var på sidste pladsen, og sikkerhedsbilen stadig var på banen, valgte vi at jeg skulle komme ind igen. På det tidspunkt havde jeg også mistet noget af skjoldet over motoren. Da jeg kom ind, fik jeg et nyt på, samt en ny sidekasse. Det fjernede den overstyring jeg havde i bilen. Jeg nåede op til feltet igen, og avancerede et par pladser, men så tabte bilen det øverste af skjoldet over indsugningen. Og så overstyrede bilen igen. Nu var der ingen ide i, at komme i pit. Vi skulle have haft points i dag, sådan som det udformede sig, men sådan gik det ikke."


Mika Salo

Pedro Diniz: "Ved starten på vej til det første sving, ramte Eddie Irvine Mika, og da Eddie skred sidelæns, blev jeg skubbet ud i græsset. Så blev jeg nødt til at køre ind i skiltene i det gamle spor. Det beskadige næsen på bilen, og gav også nogle beskadigelser på affjedringen. Det ødelagde set-uppet på bilen, og gjorde det meget vanskeligt at styre bilen under nedbremsning. Bilen blev generelt meget langsommere, det var en sej kamp. Ved ulykken ved den første chikane, var jeg heldig at komme igennem uden om de værste vragstykker, så der skete ingenting. Heldigvis skete der ikke noget med nogen af kørerne, men vi må ikke glemme brandmanden som desværre døde."

Willy Rampf: "Vi ændrede strategien for Mika efter hans uheld ved starten. Det var det eneste rigtige at gøre, men med hans problemer og det som ramte Pedro også, så var det en af de dage vi godt kunne have undværet."

PDL  


Monza - Arrows race

De 2 Orange Arrows kørere Jos Verstappen og Pedro de la Rosa oplevede i dag, 2 helt forskellige løb på Monza. Jos Verstappen lavede teamets bedste placering indtil videre i år, med en flot 4. plads, mens Pedro de la Rosa var indblandet i et grimt uheld i den anden chikane.

Pedro de la Rosa (Racer 18)
Slut position - Udgik på 1.omg.
Grid position - Nr. 10
Chassis nummer - Nr. 04

Pedro de la Rosa:
"Jeg så det gule flag, og så begyndte jeg at bremse. Banen flød med bildele og afrevne dæk, og da jeg kom igennem alt røgen var der 2 biler foran som kørte meget langsomt, og jeg kunne ikke nå at bremse ned i fart. Jeg tror at den ene var Zonta, og jeg ramte hans baghjul. Det sendte mig op i luften, og raceren begyndte at snurre rundt i luften. Raceren landede med bunden opad, men der kom hurtigt folk hen og begyndte at vende raceren. Det viste sig hurtigt at man ikke kunne vende raceren, men man kunne løfte den så meget, at jeg kunne klemme mig ud under den. Heldigvis slap jeg uskadt."

Jos Verstappen (Racer 19)
Slut position - Nr. 4
Grid position - Nr. 11
Chassis nummer - Nr. 05

Jos Verstappen:
"Jeg lavede en elendig start, men det var måske mit held, for jeg undgik alle uheldene. Da vi kørte mod chikane nr. 2, kørte jeg side om side med Pedro, men jeg undgik at ramme noget af alt det der lå og flød på vejen. Raceren kørte perfekt, og med den topfart jeg kørte, så betød det at jeg kunne overhale mange af de andre let og hurtigt. Jeg pressede raceren igennem hele løbet, og det viste sig at være en god taktik. Jeg er meget glad for min 4. plads i dag."

Tom Walkinshaw:
" Pedro var i dag indblandet i et meget grimt uheld. Jeg er meget glad for at han er uskadt. Jos og hans team udførte deres job til UG. Raceren var driftsikker igen, og vi opnåede en god og solid 4. plads, men jeg mener at vi havde chancen for et komme på podiet"

BKP  


Monza - Ferrari race

Jean Todt: "Vi er meget berørte af at en banemedarbejder er afgået ved døden. Han tilhørte en gruppe mennesker, som hvis de ikke var til stede, så blev der heller ikke kørt motorløb. Jeg har tilegnet denne sejr til denne gruppe folk.
Jeg er meget skuffet på vegne af Rubens, og jeg kan godt forstå at han er meget vred.
Michael kørte et meget flot løb, med en perfekt racerbil, og et team der ikke lave nogle fejl.
Hans sindsbevægelse og følsomhed under pressekonferencen rørte mig dybt.
Det var Michaels 6. sejr i år, og der var Ferrari teamets 7. i år. Så godt et resultat har vi ikke haft siden 1953. Vi er nu kun 2 point efter i kørernes mesterskab. Det var meget vigtigt at vinde her på Monza foran vores egne fans, og selv der har været et stort pres på os alle i de sidste par uger, så ville vi vinde her, og det gjorde vi, og vi viste at vi ikke har tabt noget endnu."

Michael Schumacher: " Jeg har ikke ord der beskriver mine følelser, det eneste jeg kan sige er at jeg er glad og udmattet. At vinde min 41. Grand Prix sejr, betyder meget for mig, men der er tidspunkter, hvor man bare ikke kan svare på de spørgsmål man bliver stillet. Dette var en meget følelsesladet sejr, mere end i 1998. Vi er i Italien, og efter nogle løb med problemer, så viste vi at vi er på vej tilbage, men det har vi vist hele weekenden. Jeg er stadig ikke foran i mesterskabet, men at vinde var en stor lettelse. Vi har 500 mænd der arbejder for os, og det er deres skyld at teamet vandt i dag.
Min start var god, der var ikke for mange omdrejninger, så denne gang lavede jeg ikke hjulspind. Da sikkerhedsbilen kom ud, havde det ingen indvirkning på raceren, det eneste problem jeg havde, var at dæktrykket faldt da dækkene ikke var oppe på den rigtige temperatur. Da sikkerhedsbilen var på vej ind, accelerede jeg kraftigt og bremsede igen lige bagefter for at varme mine bremser op. Hvis nogle har misforstået min hensigt med det, og har haft problemer pga. det, så vil jeg gerne her sige undskyld for det.
Raceren var velafbalanceret og kørte perfekt. Til slut i løbet, satte jeg tempoet ned for at skåne motoren.
Jeg er meget ked af at en medarbejder ved banen er død. Under disse omstændigheder, så kommer selve løbet kun i anden række."

Rubens Barrichello: "Jer er meget bitter over at mit løb kun varede mindre end 1 omgang, specielt når det forgik på teamets hjemmebane.
Frentzen bremsede alt for sent, og ramte mig og det medførte at en masse andre biler blev indblandet i uheldet. Det bedste ved dagen, er at Michael vandt løbet, og vi fik vist at Ferrari er konkurrencedygtig igen. Min egen racer var god, og jeg er sikker på at hvis jeg ikke var blevet påkørt, så var jeg kommet langt frem i feltet. Nu er jeg klar til at tænke frem mod næste løb om 2 uger i USA."

BKP  


Monza - BAR race

Ricardo Zonta: "Jeg startede med meget lidt benzin, og derved håbede jeg, at jeg kunne overhale nogle af de forankørende racere, men da sikkerhedsbilen kom ud var den mulighed væk. Jeg var på en 2 stop strategi i dag, men da Pedro de la Rosa påkørte mit baghjul, punkterede det og jeg var nødt til at køre i pit og få det skiftet. Hvis det ikke var sket, så var jeg sluttet foran Jos Verstappen.

Jacques Villeneuve: "Jeg ved ikke rigtigt hvad der skete, ud over at raceren pludselig stoppede. Det var lidt ærgerligt, for jeg tror at jeg havde chancen for at komme på podiet for første gang i år. De resterende 3 løb vil, selv om raceren går godt, blive domineret af McLaren og Ferrari, og vi kan højst forvente en 5. plads."

Craig Pollock: " Ricardo kørte et helt igennem perfekt løb, og strategien var rigtig. Det arbejde der er udført på fabrikken, for at få begge racere så langt frem på gridden i dag er helt fantastisk, og vi er også glade for at Ricardo fik vist hvad han kan i en racerbil. Vi ønsker ham alt held og lykke i det næste team han skal køre for, og jeg håber at for muligheden for at vise hvad han kan.
Jacques var oppe i pointene i dag, så er det ekstra skuffende at han ikke kom i mål, for han havde valgt en god pit stop strategi, og det var nok den sidste chance for at komme på podiet i år."

Takefumi Hosaka: "Selv om Ricardo kørte et fantastisk løb i dag, så må jeg sige at vi er skuffede. Begge kørere kom flot gennem første omgang, og derfor var vi sikre på at vi ville få et godt resultat. Det var synd at Jacques var nødt til at udgå pga. elektriske problemer, men vi kender ikke helt præcist grunden, før vi har undersøgt hans racer når den kommer tilbage på fabrikken."

BKP  


Monza - Prost race

Endnu engang måtte Prost Peugeot teamet forlade et Grand Prix fyldt med skuffelser. Jean Alesi var den første der fik skuffelserne ind på livet, da hans motor stoppede på selve gridden. Jean Alesi var dog i stand til at fortsætte da han blev skubbet i gang. Men da sikkerhedsbilen kom på banen, da var han allerede 1 omgang bagud. Jean Alesi sluttede på en 12. plads, 2 omgange bagud.

Jean Alesi:
"Jeg havde ikke den bedste position på gridden, og det hjalp mig ikke at motoren satte ud. Det er aldrig før sket for mig. Marskalerne skubbede mig i gang igen, men desværre kom de til at skubbe til en kontakt, så gearkassen blev ved med at stå i "neutral". Da jeg endelig kom med i løbet, så var sikkerhedsbilen kommet på banen, men da var jeg allerede 1 omgang bagud, så mit løb var næsten ovre, inden det begyndte."

Nick Heidfeld udgik fra løbet på 15 omgang, og den unge tysker er meget skuffet over weekendens forløb. Han var heldig ikke at blive indblandet i det første uheld, som han undgik med nød og næbbe. Senere spandt han af pga. af noget olie på banen, men det kom højst sandsynligt fra hans egen Peugeot motor.

Nick Heidfeld:
"Igen en skuffende weekend. Vi var meget heldige ikke at blive indblandet i nogle af uheldene i starten af løbet. Derefter udviklede løbet sig som vi forventede. Desværre lavede jeg et spin i den anden chikane, og så var mit løb slut. Selve raceren opførte sig meget mærkeligt i dag, det var som om at bagenden hele tiden forsvandt."

Alain Prost:
"Som vi hele tiden har sagt, så er denne bane ikke vores kop te. Det er nu tid til at få klarhed over situationen, da alle nu føler et stort pres på deres skuldre. Det næste Grands Prix hvor alle teams starter fra nul, vil måske være stedet hvor vi kan få nogle friske input, og vise hvad vi kan præstere."

BKP  


Monza - Jaguar Race

Jaguar kørerne Eddie Irvine og Johnny Herbert deltog ikke længe i det Italienske Grand Prix, da begge kørere var indblandet i et uheld på første omgang.

Eddie Irvine havde kun kørt nogle få 100 meter, da han stødte sammen med Mika Salo i en Sauber racer.

Johnny Herbert var indblandet i det sammenstød der skete i Roggia chikanen, og her måtte han udgå sammen med 5 andre kørere.
Johnny Herbert kunne dog køre tilbage til pitten på 3 hjul, men kom aldrig ud igen.

Eddie Irvine:
"Jeg trak over i venstre side af banen som jeg havde planlagt. Jeg vidste at det var med en stor risiko for at udgå, men man får den bedste vej gennem chikanen fra den position. Desværre var der andre der også havde lagt den taktik, så der var ikke plads til os alle sammen, og derfor kørte vi sammen"

Johnny Herbert:
" Da jeg nærmede mig den anden chikane, var der allerede gang i den. Jeg kunne se hjul 35 meter oppe i luften, og en masse røg. Pedro de la Rosa kørte op bag i mig, og så var min dag slut."

BKP  


Monza - McLaren race

Mika Hakkinen: "Jeg lavede en god start , og jeg kom forbi Barrichello. Senere var jeg heldig at jeg ikke blev indblandet i den anden chikane. Jeg var ikke helt tilfreds med balancen i min racer, men ved mit pit stop lavede vi nogle små ændringer som virkede. Men selv om jeg lavede et godt pit stop, og det viste sig at ændringerne virkede, så var jeg ikke i stand til at indhente Michael. Alt i alt ville det da have været dejligt at vinde dette løb, men jeg fik nogle vigtige point i dag."

David Coulthard: "Jeg har ikke ord til at beskrive min skuffelse. Jeg lavede en god start, jeg kørte mig op fra en 5. til en 3. plads, men så var det hele forbi i 2. chikane."

Ron Dennis: " Begge kørere lavede en god start, men desværre var Davids løb slut efter 2. chikane.
En ubalance i Mika's racer, gjorde livet surt for ham i den første del af løbet. Teamet lavede et godt pit stop, hvor man lavede nogle justeringer, og efter det var Mika den hurtigste mand på banen. Vi var kommet til Monza for at vinde i dag, men resultatet er til at leve med. Nu vi vil fokusere på løbet om 14 dage."

Norbert Haug: "Vi var ikke i stand til at vinde i dag, men vi fører stadig begge mesterskaber, og det vil vi arbejde meget hårdt på stadig at gøre om 6 uger."

BKP  


Monza - Jordan Race

Det er et af disse Grand Prixer man hurtigt ønsker at glemme. Jordan teamet vil i hvert til fald gerne glemme det hurtigt. Begge kørere var ude af løbet før det næsten nåede at komme i gang.
Efter en lovende kvalifikation, hvor Jarno Trulli sluttede på en 6. plads, nåede italieneren ikke gennem de 2 første chikaner. Desværre var det hans holdkammerat Heinz-Harald Frentzen, som satte en stopper for begges videre deltagelse i løbet, da han under et overhalingsforsøg af Ruben Barrichello, kom for tæt på ham. Iflg. Heinz-Harald Frentzen selv, skyldtes det at Rubens Barrichello helt umotiveret begyndte at bremse ned, og da der ikke var meget plads, ramte Frentzen så ind i Barrichello, og de fortsatte begge ind i Jarno Trulli.

Heinz-Harald Frentzen:
" Rubens Barrichello skiftede linie, og så bremsede han alt for tidligt ned. Jeg havde overhovedet ingen chancer for at undgå at påkøre ham. Jeg er heldig, for jeg fik kun nogle blå mærker.
Det var en dårlig dag for Jarno og jeg, for vi var opsatte på at gøre det godt, og score nogle point til teamet."

Jarno Trulli var også heldig, han fik også kun nogle blå mærker, men han mener til gengæld at løbet burde have været stoppet, i stedet for at man skulle køre 11 omgange bag sikkerhedsbilen.

Jarno Trulli:
" Jeg lavede en god start, og så bliver jeg kørt af bagfra. Jeg er ikke kommet til skade, med jeg er meget skuffet. Jeg mener at man skulle have stoppet løbet. Der var mange biler involveret i denne ulykke, og med alle de dele der var på banen, kunne der godt have opstået en farlig situation."

Eddie Jordan:
" Dette her er frygteligt resultat for teamet, men vi skal være taknemlige for at der ikke skete kørerne noget. Når det er sagt, så skal det siges at vores tanker og medfølelse er hos den døde brandmands familie.
Vi har vist at vi har lavet mange forbedringer på vores racer, men hver gang at nu ser det ud til at lykkes, så er der altid noget der går galt. Det er svært ikke at lade sig gå på af det.
Begge kørere lavede en god start, men når man har 2 kørere med forskellige strategier, så kan der opstå problemer når man kommer ind i nedbremsnings områderne. Der var simpelthen for mange biler der skulle igennem det sving, og der var ikke plads til dem alle, og det var det der udløste ulykken. Sidste år på denne bane var en triumf for teamet, men i dag var det en katastrofe."

BKP  


Monza - Benetton Race

Benetton køreren Alexander Wurz fik sæsonens første point, da han kom ind på en 5. plads i det Italienske Grand Prix. Alexander Wurz var selvfølgelig glad for sine point, specielt efter alle de problemer han har haft i teamet i år.
Trods sin gælde for sine point, så overskygges Alexander Wurz's glæde, af at en brandmand døde af de kvæstelser han pådrog sin under løbet. Benetton udtrykker deres dybeste medfølelse for alle de indblandede.

Alexander Wurz:
"Først vil jeg udtrykke min medfølelse for brandmanden og hans familie. Denne sag overskygger helt løbet, men jeg er dog nødt til sige, at jeg er glad for mit eget resultat, når man tager i betragtning af hvor mange problemer jeg har haft i denne weekend, og over hele året. Jeg vil gerne takke teamet, for at de fik sat raceren op, og at den kunne komme i mål på en 5. plads.

Giancarlo Fisichella sluttede på en 11. plads, og det var en skuffelse for ham, foran sine egne fans. Giancarlo Fisichella klarede at holde sig fri af diverse ulykker, men fik senere problemer med koblingen. Det betød at hans pit stop varede over 1 minut.

Giancarlo Fisichella:
"Jeg er skuffet. Jeg ønskede at score point her foran mine fans, men desværre opstod der problemer med koblingen tidligt i løbet. Jeg havde ingen problemer når jeg kørte, men da jeg skulle ud fra mit pit stop, satte motoren ud da jeg satte den i 1. gear. Det lykkedes langt om længe at få den startet igen og komme af sted, men da var jeg røget ned fra en 4. plads til en 11. plads.

Flavio Briatore:
"Dette løb var som dag og nat for teamets kørere. Alex kørte et kanon løb, og scorede sine første point i år. Giancarlo kørte også et godt løb, uheldigvis fik han problemer med koblingen, og vi mistede en næsten sikker podiumplads. Men vigtigst for i dag, er at alle i teamet har deres tanker og medfølelser hos den døde brandmand og hans nærmeste.

Pat Symonds:
" Jeg er meget glad for at Alex endelig fik scoret nogle point, dem har han virkeligt fortjent, da han har haft mange problemer i denne weekend og gennem hele sæsonen. Han kørte en godt løb, hvor han pressede hele vejen igennem. Giancarlo var ikke helt så heldig i dag. Han fik problemer med koblingen på 19. omgang. Han kunne godt fortsætte med at køre, og han fik da også først problemer da han skulle af sted igen efter sit pit stop. Vi vil nu hjem og undersøge hvad der gik galt med koblingen."

BKP  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk