Presse
Spaniens Grand Prix


 Barcelona - Michelin preview
 Barcelona - Orange Arrows preview
 Barcelona - Minardi preview
 Barcelona - McLaren preview
 Barcelona - Jaguar preview
 Barcelona - Jordan preview
 Barcelona - Sauber preview
 Barcelona - Williams preview
 Barcelona - Ferrari preview
 Barcelona – Benetton race
 Barcelona – Sauber race
 Barcelona – Jaguar race
 Barcelona - Ferrari race
 

Barcelona - Michelin preview

Hvordan har Michelin klaret det indtil nu i comeback sæsonen? Ganske overbevisende må man sige. Allerede i det malaysiske Grand Prix kunne man se hvor det bar hen ad.

Mange har fulgt Michelin på nært hold i de første løb. Hvordan ville dækfirmaet klare sig? Og det har vel indtil nu været en lille succeshistorie. I Australien var det så som så, grundet andre omstændigheder. I Malaysia kom nogle af de forventede takter. I Brasilien fik man den første store indikation på, at Michelin er på rette vej, da Montoya indhentede og udbremsede Michael Schumacher på start/mål langsiden. Montoya tog føringen og holdt den indtil Jos Verstappen kørte ham af banen. Den første helt store succes, kom i San Marinos Grand Prix hvor Ralf Schumacher tog starten og førte løbet til slut. Det var samtidigt Michelins 60 sejr i Formel 1.

Det der nu bliver svært for Michelin, er at følge op på succesen. Det er stadigvæk sådan, at alle baner - med et par enkelte undtagelser - er nye. Man har dog et godt kendskab til Circuit de Catalunya, da det er der en meget stor del af de indledende tests er foretaget. Hos Michelin mener man dog ikke, at det nødvendigvis behøver at være den helt store fordel.


"Vi gjorde egentlig ikke så meget før løbet på Imola, men betyder det at løbet i Barcelona bliver endnu bedre for os? Overhovedet ikke. Vi har udført en masse tests på netop denne bane, men siden da, er både biler og dæk udviklet meget. For os bliver det spanske Grand Prix lige som alle de andre. Nemlig en ny bane hvor vi skal bruge det vi har og samle en masse data og erfaring."

Barcelona banen kræver noget af bilen, eller rettere sagt, de som skal sætte bilen op. Der kræves en rigtig god balance i bilen. Meget af banen består af meget forskelligartede sving, som faktisk kommer ret hurtigt efter hinanden. Asfalten er samtidig meget hård ved dækkene, specielt det venstre forhjul bliver påvirket rigtig meget. Især det 3 og 4 sving trækker søm ud af dækkene.

Spændende bliver at følge Michelin i de kommende løb. Det er meget forskellige typer baner der skal køres på.
PDL  


Barcelona - Orange Arrows preview

Efter syv års "fravær" vender tracktion control tilbage til Formel 1. Arrows har haft travlt med at udvikle deres system.

Arrows har haft travlt med at udvikle deres version af systemet, og ikke mindst hersker der en stor spænding i teamet, for at se hvor godt det virker i forhold til konkurrenterne. Banen kender de fleste af kørerne, i og med at det er en af de mest benyttede testbaner. Enrique Bernoldi har dermed en fordel frem for de fleste andre baner, da han har kørt her før.

Bernoldi:
"For mig er det en rigtig god bane. Der er et herligt mix af tætte sving og hurtige sving, hvilket jeg godt kan li'. Jeg tror at tilbagekomsten af tracktion control vil bringe flere teams tættere på hinanden, men det vil blive afsløret i løbet af weekenden."

Jos Verstappen havde en hel del problemer på Imola, og mon ikke at han håber på, at det skal blive bedre i denne weekend.

Verstappen:
"Det spanske Grand Prix vil blive meget interessant at følge, da det med tilbagekomsten af tracktion control systemet næsten bliver som at starte på en ny sæson. Forhåbentligt vil vores system være effektivt. Men vi ved det ikke før det er blevet afprøvet i forhold til de andre teams. I denne uge vil vi arbejde på at få det helt færdigt. Resultatet får vi at se på søndag."

Mike Coughlan, teknisk direktør:
"Tracktion control vil kun få en lille indvirkning på omgangstiderne. Det er i selve løbet, at det vil have den store virkning. Bilen bliver lettere at køre, dækkene vil ikke blive slidt helt så hurtigt og ikke mindst, kørerne kan ikke lave så mange fejl. Men modsat vil det få indflydelse på overhalinger, det vil blive sværere at overhale. Kun hvis den forankørende laver en fejl, kan man få mulighed for at overhale. Den største fordel lige nu er, at nu er alle i princippet i ens. Ingen kan snyde, eller blive beskyldt for at snyde. Starten vil måske blive lidt vanskeligere at udføre, og det kan måske skabe nogle overraskelser. Vi har nogle sammenligninger vi skal have foretaget. Det bliver en meget interessant weekend."
PDL  


Barcelona - Minardi preview

Minardi teamet har netop afsluttet deres første officielle test i år. Det lille team har haft masser af problemer op til sæsonstarten, inden det blev afgjort at det kunne forsætte.

For første gang i år, deltog Minardi i en test. Inden sæsonstarten var der ikke ret mange der vidste om teamet var i stand til at komme til start. Men efter at Paul Stoddard gik ind og købte teamet, kom der ro på, og man er nu i gang med en slags genopbygning og videreførelse af teamet. På Mugello hvor man testede for første gang i år, blev der selvfølgeligt gennemført test af Minardis udgave af tracktion control systemet. Men samtidig testede man de sidste to dage en ny gearkasse, som nærmest fungerer som en automatgearkasse. Man håber hos Minardi at den kan leve op til forventningerne.

Sidste år lavede Marc Gene en udmærket indsats i hans hjemlands Grand Prix, da han sluttede på en 14 plads. I år håber man på at Tarso Marques og Fernando Alonzo, kan lave et lige så godt resultat, specielt i forhold til konkurrenterne. Først og fremmest håber man på fremgang i forhold til de nærmeste konkurrenter. Målsætningen er i første omgang at komme foran Prost, Benetton og Jaguar.
PDL  


Barcelona - McLaren preview

Hos McLaren ser man frem til det spanske Grand Prix. Det gør man bl.a. fordi at teamet altid har fået gode resultater med fra Spanien.

Faktisk er det sådan, at siden starten af Grand Prix'er i Spanien, er McLaren kun sluttet uden for pointene 4 gange. Det må siges at være ret imponerende. De sidste 3 år er det ydermere blevet til 1-2 sejre på den spanske bane. Noget man håber på at man kan gentage i år.

I den seneste uge har McLaren teamet testet på Silverstone. Den første dag havde man teamets 2 testkørere, Alex Wurz og Darren Turner, i bilerne. De to kørere arbejde primært med test af Bridgestone dækkene og med udviklinger foretaget på motoren. De andre dage var Mika Hakkinen og David Coulthard bag rattet, hvor de forsatte testen. Og selvfølgelig test af det tilbagevendende traction control system. Men hvad forventer man i Spanien?

David Coulthard:
"Jeg ser frem til det spanske Grand Prix, hvor jeg håber på at kan udbygge de resultater jeg har hidtil har opnået i denne sæson. Det er nu det gælder om at kunne fastholde den position jeg har i kørernes mesterskab. Vi tester jævnligt på banen, så vi kender den godt. Det er rimelig teknisk med god blanding af sving og lange stræk."

Mika Hakkinen:
"Resultaterne i år har endnu ikke været så gode for mig. Kampen om mesterskabet er dog stadigvæk meget åben. Ingen er endnu for langt foran, og der er stadig mange points at køre om. Jeg har en god rekordliste fra Barcelona, hvor jeg har vundet de sidste 3 år, og det håber jeg at jeg kan gøre igen i år."

Ron Dennis:
"West McLaren Mercedes står i en stærk position i begge mesterskaber. Vi kommer nu til et meget interessant løb i Barcelona, hvor traction control bliver genindført, og samtidig er kampen om titlerne meget åben. Især efter løbet på Imola. Vi er gået meget frem i de seneste løb, og det tilstræber vi også at gøre i Spanien."

Selvom McLaren må siges at have stolte traditioner i Spanien, så er der 2 andre teams der gerne vil blande sig. Ferrari har noget at skulle have indhentet efter specielt Michael Schumachers dårlige resultater i de seneste 2 Grand Prix'er. Men den nye bejler i topkampen, Williams, har også markeret sig flot i år, og vil sikkert gøre sit til at det måske ikke går så let for McLaren i det spanske Grand Prix.
PDL  


Barcelona - Jaguar preview

Weekendens Grand Prix på Circuit de Catalunya bliver noget helt specielt for Pedro de la Rosa. Udover at det er hans hjemmebane, så er det her han debuterer for Jaguar teamet.

Det blev afgjort i sidste uge, at de la Rosa skulle have andetsædet hos Jaguar. Ledelsen i teamet var øjensynlig af den mening, at han i højere grad vil være i stand til at lægge pres på Eddie Irvine. Ud røg så Luciano Burti, der til gengæld fik plads hos Prost i stedet for Gaston Mazzacane.

Efter sidste uges test på Silverstone, skulle alt dermed være på plads hos Jaguar. Sidste år fik de la Rosa et kedeligt Grand Prix i Barcelona. Han måtte starte bagerst, da hans daværende team havde fyldt forkert brændstof på hans bil. Og da han senere kolliderede med Jean Alesi, var løbet nærmest afgjort for hans vedkommende. Eddie Irvine sluttede på 9 pladsen sidste år.

Pedro de la Rosa:
"Jeg kan næsten ikke tro, at mit hjemlands Grand Prix falder sammen med min debut for Jaguar. Mange tror, at fordi det er min hjemmebane, at så kender jeg banen bedre. Jeg ville ønske at det var sandt. Jeg kender banen ligeså godt, som alle andre Formel 1 kørere. Jeg har for nyligt testet Jaguar R2 på banen, og jeg forventer egentlig ikke at vi bliver placeret bedre eller dårligere end ellers. Aerodynamikken bliver en vigtig faktor, og vores arbejde med at finde forbedringer, foregår hele tiden. Jeg har endnu ikke kørt med den seneste Michelin specifikation, men jeg har forstået, at der er nogle forbedringer i dækkene. Denne bane er en af de hårdeste ved dækkene, og som jeg ser det, er Michelin velforberedt til dette Grand Prix."

Eddie Irvine:
"Vi har testet her så meget, at vi stort set ved hvad vi kan forvente. De vigtigste faktorer her er de lange hurtige sving, aerodynamikken og dækkene. Vinden kan blive en vigtig faktor, fordi den har det med at skifte retning når man mindst venter det. Det bliver det første løb, hvor bl.a. traction control bliver indført. Som jeg tidligere har sagt, så er jeg ikke tilhænger af det. Men bortset fra ændringerne, så bliver det interessant at se hvilken virkning og indflydelse det vil have på dækkene."

Bobby Rahal:
"Vi byder Pedro velkommen i teamet. Vi ser frem til denne weekend, og det er specielt for os, da det er hans hjemme Grand Prix. Pedro har udført et bemærkelsesværdigt testarbejde for os, og jeg tror helt på hans evner på en racerbane. Han har virkelig anbefalet ham selv meget fint, og har meget hurtigt opnået en stor respekt i teamet. Hans job indtil nu har været i testteamet. Nu er han i løbsteamet, og besøgte i sidste uge fabrikken i Milton Keynes for at stifte bekendtskab med løbsteamet. Jeg tror hurtigt at han vil tilpasse sig. Vi ser frem til denne weekend."
PDL  


Barcelona - Jordan preview

Når Jordan bilerne kører ud på Circuit de Catalunya i weekendens Grand Prix, kan man ikke sige at de kommer uforberedt. Op til Grand Prix'et i Barcelona har Jordan haft et travlt 3-dages testprogram at afvikle, hvilket har holdt Heinz-Harald Frentzen fuldt beskæftiget. Programmet var delt i 2, mens Frentzen testede dæk og software på Silverstone, var Ricardo Zonta samtidig i fuld sving med aerodynamiske tests på Lurcy Levis. Begge Jordan kørere er glade for den spanske bane, og ser frem til løbet.

Heinz-Harald Frentzen: "Jeg nyder Barcelona men fordi vi tester her så ofte, kender jeg banen godt og løbet er mindre udfordrende. Det er dog en krævende bane, og du er nødt til at være i god form for at køre godt. Det er en af de hurtigere baner med hurtige sving, hvor aerodynamikken spiller en hovedrolle. Det er svært at finde den optimale opsætning, da forholdene er meget omskiftelige, så det er en teknisk udfordring."

Jarno Trulli: "Dette er endnu en bane jeg meget godt kan lide. Bil er godt afbalanceret og har ydet godt indtil videre i år, så vi håber bare vi kan bevise vort potentiale i dette næste løb. De hurtige sving kræver god fysisk form and gør banen ret teknisk, hvilket er hovedårsagen til at mange teams tester i Barcelona."

RS  


Barcelona - Sauber preview

Efter at have testet TC systemet og nogle aerodynamiske ændringer i sidste uge på Mugello og Vairano banerne i Italien, mener man nu, at man er klar til det spanske Grand Prix.

Sauber har i år overrasket positivt. Man har opnået den hidtil bedste placering nogensinde, da Nick Heidfeld for nylig kom på podiet. Måske er den satsning som Peter Sauber har lavet i år, hele risikoen værd. I forhold til tidligere er det nemlig 2 helt unge kørere der styrer Sauber racerne rundt på banerne. Men vil vi forsat se dem blande sig i kampen om pointene?

Nick Heidfeld:
"Jeg tror at Circuit de Catalunya passer ganske godt til vores bil, så jeg ser frem til løbet. Jeg tror også, at kørerne kommer til at spille en vigtig rolle, da det her er nødvendigt at passe meget på dækkene. Det vil holde en på mærkerne, da man selvfølgelig skal køre så hurtigt som muligt, men samtidigt så skånsomt som muligt."

Kimi Räikkönen:
"Jeg kender Barcelona banen ganske godt efter at vi har testet der flere gange. Jeg er derfor sikker på, at vi kan præstere et godt løb igen. Jeg vil i hvert fald forsøge at få flere points."

Willy Rampf:
"Det er første gang siden 1993, at elektroniske hjælpemidler som TC og automatiske gearkasse igen bliver tilladt, så det bliver et interessant løb med mange udfordringer. Heldigvis, så er Circuit de Catalunya ganske god til en sådan genindførelse. Det er fordi at den har nogle ret hurtige sving, og det vil derfor være noget nemmere end eksempelvis Monacos Grand Prix. Det er i første omgang noget nemmere for alle at sætte bilerne rigtigt op. Alle kender banen ganske godt, fordi den er blevet brugt meget til at teste på. Men det er en bane, hvor de nye regler betyder, at vi er nødt til at køre med meget downforce, både i kvalifikationen og i selve løbet. Og fordi at alle svingene er medium eller højfartssving, betyder det at aerodynamikken skal indstilles så effektivt som muligt. Banen er også hård ved dækkene, fordi den giver et godt vejgreb. Samtidig er den lidt ujævn. Bagdækkene vil selvfølgelig være lidt beskyttede i og med at TC nu forhindrer hjulspind. Men tilgengæld skal kørerne faktisk i højere grad passe på fordækkene, specielt venstre fordæk. Det betyder at man skal køre med en god del konservatisme for at dækkene kan holde længere."
PDL  


Barcelona - Williams preview

Årets store positive overraskelse, Williams, er så godt som klar til det spanske Grand Prix. Teamet har tidligere testet meget på banen.

Williams teamet har på forskellig måde været meget aktive på den spanske Grand Prix bane. Man har selv været meget aktiv i mange tests på banen. Men også indirekte har man været med. Som et af de to teams der lagde biler til Michelins test inden comebacket i denne sæson, så har man et overordentligt godt kendskab til banen, men kan det så udnyttes? Ikke hvis man spørger kørerne.

Ralf Schumacher:
"Circuit de Catalunya er bane med en kombination af langsomme og hurtige sving, så det bliver interessant og krævende. Holdbarheden af dækkene kan blive et problem her. Sidste år sluttede jeg på 4 pladsen, og i -98 på 5 pladsen, så det viser at banen passer til mig. Det er svært at sige hvor vi egentligt står. Vi har haft nogle virkelig gode tests her, men også nogle der ikke var tilfredsstillende. Vi skal stadig udføre et godt stykke arbejde for at vores TC system virker optimalt. Vi kan faktisk bare vente og se hvordan det kommer til at gå."

Montoya:
"Circuit de Catalunya har været en hel god bane for mig hidtil. Jeg kørte her i -98 i Formel 3000 og vandt. Nu må vi se hvad der sker. Jeg tror at det bliver et ganske hårdt løb, hvis jeg skal være ærlig. Vi har haft nogle rigtig gode test i december og januar måned, mens de seneste tests ikke har været ret gode. Jeg føler, at vi er derhenne hvor vi er ved at være klar og konkurrencedygtige. For mit eget vedkommende, ser jeg frem til at komme i mål og helst få nogle points også."

Mario Thiessen:
"På Barcelona banen bliver TC systemet genindført. Selvom Ralf på Imola viste, at en manuel start sagtens kan være perfekt, så har vi arbejdet videre med udviklingen af TC systemet. Nu bliver det interessant at se, hvem der har udviklet det bedste system. Vi har alle meget travlt i øjeblikket, så det er ikke til at vide, hvem der har det bedste system. Generelt er vi tilfredse med at systemet bliver genindført. En af de vægtigste grunde er, at det vil stoppe alle rygter om, at nogle måske har tolket reglerne anderledes hidtil. En anden grund er at BMW altid har været i front, når det gælder udvikling af elektronisk til automobilindustrien. Vi glæder os til at vise vores ekspertise i et Formel 1 felt også."
PDL  


Barcelona - Ferrari preview

Ferrari har haft travlt de seneste uger. Michael Schumachers manglende resultater har medført, at arbejdet er blevet utroligt intensiveret.

Der har virkelig hersket travlhed i det italienske team. Udover at man har skullet finde årsagen til de manglende resultater for Michael Schumachers vedkommende, har man også arbejdet med færdiggørelsen af TC systemet. Ved siden af dette arbejde, har der været videreudviklet på aerodynamikken. Forberedelserne har været hektiske. Denne gang har man ikke mindre end 4 chassiser med til Spanien. De 2 løbsbiler, en reservebil samt et ekstra chassis. Hele fabrikken i Mugello har sydet af aktivitet. Samtidigt har der været travlt på testbanerne.

Udover denne klargøring af bilerne, har man også set på det taktiske oplæg. En ny bejler er kommet frem i rampelyset for alvor. Williams-BMW med Ralf Schumacher i spidsen, markerer sig mere og mere. Senest med en sejr på Imola.

Michael Schumacher:
"Det ser ud til at Ralf og jeg får nogle tætte løb i år. Det er da herligt at kunne konkurrere med sin egen bror i denne sport. Vi kender også hinanden godt nok til at vide, at ingen af os vil gøre noget tosset på banen, hvis det gælder om at vinde. På banen er han en konkurrent lige som alle andre."

Barcelona banen er noget krævende bane. 6 venstresving og 8 højresving af forskellige karakter, gør banen spændende. Ydermere er der en meget lang langside. Og sammen med at banen er temmelig ujævn, og at der blæser stærke vinde fra vidt forskellige retninger, gør det at bilen skal sættes utrolig præcist op. Et af stederne hvor man kan se, hvor godt bilen er sat op, er det sidste sving inden langsiden. Gennem tiderne er der flere kørere der har haft problemer netop der.

Flere kørere er ikke begejstret for TC systemet. Rubens Barrichello er en af dem. Hans indstilling er, at det er køreren der skal styre hvad bilen gør, og ikke omvendt. Men stadig er der dog visse ting, som det er køreren der skal bestemme.

Rubens Barrichello:
"Selvfølig er der nogle ting som køreren bestemmer over. Nedbremsning, at styre rigtigt ind i sving, sætte farten rundt i svingene er stadig noget som helt afhænger af køreren. Men den vigtige acceleration i eksempelvis vådt føre ud af svingene, er nu ikke noget man skal tænke for meget over. Det er kun et spørgsmål om at trykke på gaspedalen, og vente på bilen gør resten."

Nu er systemet jo altså genindført. Alle kørere har direkte adgang til at bruge systemet. Dermed har alle i princippet ens betingelserne. Så er det kun de enkelte teams variationer af systemet der afgør hvor effektivt det er. Alle kørere har i de seneste uger haft al mulighed for at tilpasse sig systemet, hvad enten de kan lide det eller ej. Ferrari er i hvert fald klar.

PDL  


Barcelona – Benetton race

Et af de teams der hidtil har været en skuffende oplevelse i denne sæson, er Benetton teamet. Man havde forventet mere med en ny motor, og en ny kører.

Benettons forventninger inden sæsonen fejlede ikke noget. Men adskillige problemer med motor og chassis har sat teamet meget tilbage. Man havde håbet at en ny aerodynamiske pakke, skulle gøre det bedre, men det har endnu ikke været tilfældet.

Fisichella:
”Jeg blev involveret i noget karambolage med en anden bil i det første sving. Det ødelagde min frontvinge, det ødelagde noget af balancen i bilen. Det var dog ikke så galt, så jeg fik ikke rettet skaden før det første pitstop. Vi er nødt til forsat gøre vores bedste og udvikle bilen så meget vi kan, indtil nogle nye forventede forbedringer kommer.”

Jenson Button:
”Hvad skal jeg sige? Jeg ved at jeg gentager mig selv, men vi er simpelthen nødt til at blive ved og være tålmodige. Det eneste vi i virkeligheden ønsker, er jo at vinde. For mit eget vedkommende øger jeg hele tiden min erfaring, også selv om det sker i den nederste ende af feltet.”

Mike Gascoine:
”Vi har tidligere sagt, at på dette tidspunkt af året, er det nødvendigt at have pålidelighed og komme i mål i løbene. Hvis vi vælger at betragte dette som en testsession, så har vi fået kørt mange gode kilometer. Men vi har ikke fået testet nok pga. flere omstændigheder. En meget positiv ting vi har erfaret i dag, er at motorens pålidelighed har virket perfekt i hele weekenden, og det er godt skridt fremad. Vi får en ny motorudvikling senere på sæsonen, og udviklingen af chassiset foregår løbende. Vi skal forsat være meget tålmodige, og vente på disse forbedringer. Alt i alt, har vores præstationer i løbende været bedre, end præstationerne under kvalifikationerne, en undtagelse har det dog været i dag. I dag måtte kørerne kæmpe med flere forskellige problemer. Nogle af dem har været relateret til dækkene. Men der er mange andre ting, som vi selv skal arbejde videre med, for at sikre at vi kan være med når den nye motor kommer.”

PDL  


Barcelona – Sauber race

Et team i fremgang. Det må være en af betegnelserne for Sauber teamet. En af årsagerne må absolut være, at der er to unge kørere i teamet.

Nick Heidfeld scorede igen points til teamet, takket være en 6 plads, som dog kun kom i hus pga. Mika Hakkinens uheld på sidste omgang. Teamkammeraten Kimi Räikkönen kom ind på 8 pladsen, kun 18 sekunder efter.

Nick Heidfeld:
”Jeg lavede en god start, og kom næsten forbi Jacques Villeneuve. Men det var ret tæt i det første sving, hvor han næsten fik mig presset ud i græsset. Jeg tror ikke at vi rørte hinanden, men det var meget tæt. Men det var rigtigt race, jeg ville ha’ gjort det samme. Bilen var rigtig god, specielt efter det første pitstop, hvor det lykkedes mig at indhente Trulli. Det 3 sæt dæk var dårligere end de andre to, og jeg skulle kæmpe med bilen. Jeg nød virkelig at køre mod David Coulthard, men jeg ville ønske at jeg kunne blive foran ham. Det var rart igen at score point.”

Kimi Räikkönen:
”Min start var rimelig god, men jeg tabte nogle placeringer i det første sving. Bilen var ikke i helt så god balance som den var under kvalifikationen. Undervejs i løbet begyndte den at understyre mere og mere, så det var et vanskeligt løb.”

Peter Sauber:
”Et point mere er godt, det er det niende point i denne sæson, og det er mere end vi fik i hele –99 sæsonen. Vi ville gerne have kunnet udfordre de 2 Honda teams noget mere. Vi skal arbejde meget mere med vores præstation, det starter vi på i næste uge på Silverstone, hvor vi skal teste i 3 dage.”

En stor fremgang for Sauber teamet. Godt for Formel 1 at flere teams er begyndt at markere sig.

PDL  


Barcelona – Jaguar race

Et af de teams der snart skal til at bevise noget er Jaguar. Men det skulle ikke ske i det spanske Grand Prix. Allerede på 6 sjette omgang udgik den første af teamets biler.

Debutanten hos Jaguar, Pedro de la Rosa, blev skubbet af banen af Heinz-Harald Frentzen under et overhalingsforsøg. Værre blev det senere i løbet. Eddie Irvine lå på en ganske god placering, da han måtte udgå grundet at han var kørt tør for olie.

de la Rosa
”Det var slet og ret en uheldig episode, men stopper mig ikke i at være skuffet alligevel. Heinz-Harald kom bag fra, jeg havde set ham i spejlene, og trak ud for at lade ham komme forbi. Men han havde åbenbart for meget fart på ind i svinget, og tabte bilen. Han ramte derefter min bil, og vi røg begge to af banen. Det var ærgerligt, fordi jeg var kørt op fra 20 pladsen til 16 pladsen. Jeg ville ikke presse for hårdt på, fordi jeg satsede på at bringe bilen i mål.

Eddie Irvine:
”På trods af at jeg måtte udgå, var det faktisk den bedste præstation for teamet i denne sæson. Bilen føltes rigtig god hele vejen, der var ikke de store problemer indtil motoren stod af. Teamet kontaktede mig ca. 25 omgange før mål, og informerede mig om, at der var problemer med olien. Jeg sænkede tempoet for at prøve at holde til mål, men det gik ikke. Bagenden føltes noget løs under hele løbet, men det var ikke det store problem at kontrollere. Det var ærgerligt igen at gå glip af mulige points.”

Bobby Rahal:
”Der er en lille trøst at tage med hjem fra dette Grand Prix. Teamet har arbejdet utrolig godt, og det er ærgerligt at se nogle points forsvinde pga. en motorfejl. Eddies bil måtte udgå pga. oliemangel. Jeg var faktisk noget overrasket over, hvor længe den faktisk kunne køre uden olie. Det er endnu for tidligt at sige hvad der skete i motoren. Vi er ganske udmærket klar over det pres det hviler på os. Vi har nogle forbedringer undervejs, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi kan begynde at score nogle points. Der er ingen mirakelkur på dette, kun hårdt arbejde.”

PDL  


Barcelona - Ferrari race

En utrolig heldig sejr til Michael Schumacher. Med fare for at underdrive, må det vist være betegnelsen for Ferrarikørerens sejr på Circuit de Catalunya.

Efter at have taget starten og ført i en stor del af løbet, kom Mika Hakkinen i front ved den sidste runde pitstop. Og der blev han - lige indtil sidste omgang. Motoren i McLaren bilen ville ikke mere, og Mika Hakkinen måtte udgå kun ganske få sving før mål. Bittert, meget bittert. Efter det 2 pitstop gled Michael Schumacher længere og længere bagud. Problemer med dækkene skabte voldsomme vibrationer i bilen. Men da det ikke blev værre efter nogle omganges kørsel, kunne Michael Schumacher dog holde nogenlunde samme tempo som Mika Hakkinen.

For Rubens Barrichello var det ikke et heldigt løb. Han måtte udgå som følge af et brud på affjedringen ved højre baghjul. Men indtil da havde han holdt et pænt jævnt tempo, og var stadig med i pointene.

Barrichello:
"Jeg tror at årsagen til at jeg måtte udgå, var et brækket hjulophæng. Jeg kom hen til sving nr. 7 og skulle bremse lidt ned, der tabte jeg pludseligt bilen og endte i sandgraven. Jeg troede først at det var en punktering, men bilen føltes stadig lige forkert efter dækskiftet, så jeg blev nødt til at udgå. Jeg er meget skuffet, for det så ud til at jeg kunne komme på podiet igen. Selv om jeg ikke kunne følge med de forreste, så regnede jeg med at jeg kunne bevare min placering."

Fokus var selvfølgelig mest på Michael Schumacher efter den meget ufortjente sejr. Men det var godt at se, at noget af det første han gjorde efter at han havde parkeret bilen i parc fermé, var at løbe hen og tale med Mika Hakkinen.

Michael Schumacher:
"Vi havde begge et godt løb. Men at se ham udgå på sidste omgang, var noget overraskende. Jeg føler virkelig med ham. Jeg gik hen til ham lige efter løbet, og talte med ham. Indtil det sidste pitstop, lavede vi et ret underholdende løb. Men han var hurtigere ude end beregnet. Jeg var meget overrasket over at se, at han var udgået på sidste omgang. Det er ikke den måde at jeg ønsker at vinde på. Men det er også sket for meget tidligere. Bilen kørte rigtig godt indtil til det sidste pitstop. Det sidste sæt dæk føltes meget dårligt. Der var nogle rigtig grimme vibrationer i bilen. Vi talte endda om at lave et 3 pitstop. Vibrationerne blev dog ikke værre, så vi valgte at blive på banen."

Jean Todt:Dagens sejr var meget vigtig. Det var Michaels 3 sejr i år, og den første under det nye reglement. Efter en god start, kunne Michael holde føringen igennem 2/3 af løbet. I den sidste tredjedel havde han nogle voldsomme vibrationer som kom fra dækkene, hvilket betød at han ikke kunne køre maksimalt. Vi valgte at lade ham blive på banen, fordi der ikke var så mange omgange tilbage. Jeg har lidt ondt af Rubens, som kørte et godt løb, og som holdt et godt og jævnt tempo. Han måtte desværre udgå med et brækket hjulophæng, noget som også tvang ham af banen, lige inden at han måtte udgå. Løbet var nøjagtigt lige så tæt og hårdt som vi havde regnet med."

Til statistisk brug, kan det oplyses, at det var Ferraris 6 sejr i det spanske, og det var sejr nr. 138 for Ferrari. Michael Schumacher har nu vundet 47 sejre i 150 Grand Prix'er. En rate på næsten 1 sejr for hvert 3 løb. Ganske imponerende.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk