Presse
Englands Grand Prix


 Silverstone – Williams preview
 Silverstone – Ferrari preview
 Silverstone – Minardi preview
 Silverstone - lørdagens pressekonference
 

Silverstone – Williams preview

Et af årets store positive overraskelser hvis vi ser på de deltagende teams, er Williams. To sejre er det bl.a. blevet til i år. Mon den næste kommer på Silverstone?

Man må i hvert fald sige at teamet har forberedt sig grundigt. Teamet har testet i 4 dage i Barcelona. Derudover har man været 3 dage på den franske bane Lurcy-Levis for at lave aerodynamisk test under ligeud kørsel. Og for en måneds tid siden testede man på Silverstone. Så forberedelserne skulle være i orden.

Historisk set har man gode traditioner fra Silverstone. Det var her at Williams teamet vandt sin første sejr, den gang med Clay Regazzoni. Den seneste sejr som Williams har vundet på Silverstone, var i 1997 hvor Jacques Villeneuve vandt. Det var samtidigt teamets sejr nr. 100. Men hvordan ser kørerne løbet på søndag?

Ralf Schumacher:
”Banen er både hurtig og meget udfordrende. Desværre er det ret svært at overhale her. Man skal passe meget på i nogle af svingene da der er meget lidt afkørselsplads hvis det skulle gå galt. Der er altid en god atmosfære her og jeg glæder mig til løbet. Og det er samtidig en hjemmebane for teamet.”

Montoya:
”Silverstone er et sted hvor dækkene er af afgørende betydning. Vi har dog indtil nu været meget heldige med vores dæk. Det er en bane som jeg kender udmærket. Vi har også fået nye dele til bilerne siden vi testede her sidst, så vi vil være godt forberedte.”

Frank Williams:
”Vi har haft gode tider her, og det er normalt et sted hvor vi altid kommer i mål. Denne gang føler jeg at vi kommer her på lige fod med vore konkurrenter. Der er dog altid noget der skal indhentes og det prøver vi også på denne gang.”

Teamet har siden det franske Grand Prix fået kikket nærmere på Montoyas bil. Årsagen til at han udgik i Frankrig var som mange gættede på, en fejl ved motoren. Det er siden blevet analyseret hos BMW og man har fundet en forbedring som skulle sikre at dette ikke sker igen. Ved de to tests som man har haft siden det seneste Grand Prix har det da heller ikke været problemer. Så alt i alt er man ved rigtig godt mod hos Williams inden det traditionsrige britiske Grand Prix.

PDL  


Silverstone – Ferrari preview

Dette års Grand Prix på den gamle hæderkronede racerbane i England, markerer et jubilæum for Ferrari og Shell.

Det er 50 år siden at Ferrari vandt deres første Grand Prix med Shell som benzin og olieleverandør. Det skete på netop Silverstone, som dengang dog så noget anderledes ud. For at markere jubilæet har Ferrari inviteret 3 specielle gæster til dette års britiske Grand Prix. Først og fremmest er det José Froilan Gonzalez som vandt Grand Prix’et. Desuden har man inviteret en mekaniker fra dengang, Ener Vecchi, og så en af Shells ingeniører fra dengang, Alistair Wadsworth.

Forud for dette års britiske Grand Prix har Ferrari testet på Mugello og Fiorano i Italien. Som altid har Ferrari været med i udviklingen af nye Bridgestone dæk. Desuden er noget nyt elektronik blevet testet godt og grundigt igennem. Modsat flere andre teams, har Ferrari derimod kun testet en gang på Silverstone i år.

Ian Galliard, Teknisk chef hos Shell:”Silverstone er generelt set en højfartsbane med enkelte langsomme sektioner. Der er mange gearskift, specielt i Brooklands og Luffield sektionerne. Da banen er anlagt på en flyveplads er den meget åben. Det betyder at vinden kan ændre retning uden varsel. Det påvirker den aerodynamiske effekt og i sidste ende også benzinbeholdningen. Vi må derfor arbejde tæt sammen med kørerne om valg af pitstopstrategi, for at vi kan opnå den bedst mulige fleksibilitet.”

Der skal arbejdes med flere ting. Bl.a. skal man prøve at undgå at David Coulthard i hans McLaren ikke får sin tredje sejr i træk på banen. Derimod vil en sejr til Michael Schumacher sætte yderligere pres på DC og McLaren. Noget helt andet er at Grand Prix’erne på Silverstone ikke altid har været de bedste for Michael Schumacher. En misforståelse omkring en stop-and-go straf i 1994 kostede en diskvalifikation. Og for 2 år siden kostede det et brækket ben for Michael Schumacher grundet en bremsefejl ved bilen. Men mon ikke den store stabilitet som Ferrari har udvist i år kan lave om på det.

PDL  


Silverstone – Minardi preview

Det lille, men stædigt kæmpende Minardi team glæder sig til dette års britiske Grand Prix. Om man kan få byttet sidste års placeringer med nogle bedre, må søndagens løb vise.

Sidste års vandpantomime sikrede Minardis 2 daværende kørere, Gene og Mazzacane 14 og 15 pladserne. Der havde man fordelen i at regnvejret sænker tempoet for de mere kraftfulde teams. Men der er ingen garanti for at det sker i år. I hvert fald har FIA indset at det var en stor fejl at placere det britiske Grand Prix i april måned som det var tilfældet sidste år. Nu er det flyttet tilbage til juli måned – og tak for det.

Endnu har man den samme kørerkonstellation, men noget kan blive ændret senere på sæsonen. Minardi testede i sidste uge på Mugello. Men egentligt mere at få prøvet et par nye køreremner. Tarso Marques har længe været på vej ud, og derfor har man testet et par nye kørere. Andrea Piccini og Alex Yoong fik fornøjelsen. Hvad det så ender ud med må tiden vise. I hvert fald er det stadig Tarso Marques der sidder bag rattet.

PDL  


Silverstone - lørdagens pressekonference

Tre af de mest dominerende kørere i de seneste år var endnu engang samlet til en pressekonference i dag lørdag efter kvalifikationen. Det drejede sig om de to verdensmestre Michael Schumacher og Mika Hakkinen og dennes teamkammerat, David Coulthard.

Michael, var det en vanskelig tidtagning eller en god tidtagning? Hvordan fungerede det?
Michael Schumacher: Vanskelig og interessant fordi der tydeligvis kun var en halv time tilbage, da de fleste besluttede sig for at forlade pitten og prøve at nå de fire forsøg, prøve at arbejde bilen igennem, for vi havde ingen erfaring i dag på tør bane til kvalifikationen i dag. Så det var ganske underholdende, og så virkede monitorerne ikke mere, så vi ikke kunne få omgangstiderne. Vi vidste ikke om vi var hurtige eller langsomme. Nogle gange hjælper det en lidt til at vide hvilke område man skal koncentrere sig på. Så det var meget spændende.

Det så meget travlt ud nede i garagen, næsten kaotisk, men ikke helt.
Michael Schumacher: Nej, det ser måske sådan ud for folk her oppe, fordi man sidder roligt og kan se os dernede, men tingene er under kontrol, men selvfølgelig skynder alle sig rundt i de sidste minutter, fordi man vil af sted.

Hvor meget ændrede du på bilen under tidtagningen?
Michael Schumacher: En lille smule, vi tilpassede kun et par få ting for få den til at passe til banen og forholdene.

Men hver eneste forsøg?
Michael Schumacher: Næsten. Ingen større ændringer, for det var der ingen tid til, men visse småting, man altid kan ændre.

Hvad med denne morgens spin?
Michael Schumacher: Det var blot pga. aquaplanning. Jeg rørte den kun lidt for meget med bagenden og røg af.

Hvilke forhold ville du foretrække i morgen?
Michael Schumacher: Hvad som helst, for at være ærlig. Nok helst tørre, for det er mere stabilt. Vi har set hvor meget regn, vi kan få her. Vi har set den anden træning, da nærmest ingen ønskede at komme ud, fordi det var for vådt, for meget regn, for megen aquaplanning. Så vi vil ærlig talt ikke se de forhold, men den første træning var acceptabel. Men tørvejr er mere stabilt og mere sikkert.

Gjorde det nogen forskel, at du ikke vidste hvilken tid, du gik efter?
Michael Schumacher: Vi havde den samlede tid, dem kendte vi. Men det er altid godt at have en ide, om hvor man mister tid, og hvad man skal koncentrere sig om, men før vi tog det tredje forsøg, fik vi tiderne tilbage, så vi havde en ide. Men på den ande side vidste gutterne det, og de fortalte mig det, men når man kommer tilbage til pitten og ser på monitoren, kan jeg i hvert fald godt lide først at se på det, og se hvad der foregår. Sådan her tog det lidt længere. Hvor vi mistede tid og hvor vi kunne vinde noget, ja.

Mika, er du skuffet over ikke at have pole?
Mika Hakkinen: En smule, ja, men ikke alt for meget. Det har været lang tid, siden jeg har været så tæt på pole og været 2'er i kvalifikationen. Så jeg er ganske tilfreds, for bilens præstationen var meget fin, og så det var en nydelse at køre.

Du vidste hvad, du skulle sigte mod til sidst, hvad skete der i dit sidste forsøg?
Mika Hakkinen: Jeg tror, at jeg mistede en del tid i de to sidste sving, fordi jeg var fanget bag en Benetton. Men jeg har ikke undersøgt tiderne om det er helt rigtigt eller ej endnu. Så hvis jeg havde haft fri bane i de to sving, havde det nok været bedre.

Vil du tillade dig selv en smule selvsikkerhed nu, hvor du starter på første række?
Mika Hakkinen: Ja, afgjort. Vi har været gode i starterne - ikke altid - men vi har været ganske gode, så jeg er selvsikker, hvad angår i morgen. Jeg kan mærke, at bilens præstation er meget stabil og dækkene så ganske gode ud i fredags, så vi burde være temmelig stærke.

Tror du regnen i morges, din præstation i går taget i betragtning,

CBA  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk