Presse
Frankrigs Grand Prix


 Magny-Cours - Williams preview
 Magny-Cours - Sauber preview
 Magny-Cours - Jordan preview
 Magny-Cours - Renault preview
 Magny-Cours - Jaguar preview
 Magny-Cours - McLaren preview
 

Magny-Cours - Williams preview

Den nye aerodynamiske pakke som Williams brugte på Silverstone, gav gode løfter til de næste løb. En uge efter det franske køres der på Hockenheim.

Williams præsenterede en ny aerodynamisk pakke til det engelske Grand Prix. Teamet kunne virkelig mærke en forbedring i forhold til den tidligere. Endnu en gang fik Montoya pole position, men måtte nøjes med en 3 plads da løbet var slut. Den nye aerodynamiske pakke vil blive brugt til de næste løb - Frankrigs og Tysklands Grand Prix'er - dog med enkelte justeringer. Nu gælder det i første omgang det franske Grand Prix på Magny-Cours.

Magny-Cours har det med at byde på enten regnvejr eller virkelig høj sol med høje temperaturer. Sidste år havde man en gennemsnitstemperatur under løbet på 30 grader. Og det er som bekendt en fordel for Michelin dækkene. Jo varmere jo bedre. Desuden er Magny-Cours også Michelins hjemmebane hvor en meget stor del af testarbejdet er udført, så det er absolut en bane hvor data er kendte for Michelin.

Kørerne er dog ret optimistiske i forhold til England hvor især Ralf Schumacher blev udsat for en del problemer ved benzinpåfyldningen. Begge kørere er dog enige om at den nye aerodynamiske pakke har givet et løft i den rigtige retning. Michelin har meddelt teamet at der kommer helt nye dæk til det franske Grand Prix. De nye dæk skulle efter sigende have ændret karakter i retning af at være mere konstante. Altså så dækkenes ydeevne er mere ens end de har været tidligere.

Hos Williams og deres partnere er man fuldt ud klar over at VM er overstået. Det man har at kæmpe for er andenpladsen hos konstruktørerne hvor kampen i øjeblikket er mellem Williams og McLaren, med stor fordel til Williams. Der er også en anden og en tredjeplads i kørernes mesterskab at køre for. Skulle Barrichello kikse er både Montoya og Ralf Schumacher lige efter.

Efter det franske Grand Prix får teamet - lige som alle andre teams - rigtig travlt. Kun en uge efter det franske Grand Prix køres det tyske. Det betyder at meget af klargøringen faktisk bliver foretaget i Frankrig. Der er simpelthen ikke tid til at tage hjem og derefter til Tyskland. Motorer og gearkasser vil blive skiftet i Frankrig hvorefter man kører til Tyskland for at lave de endelige forberedelser.

PDL  


Magny-Cours - Sauber preview

De fysiske rammer på og omkring Magny-Cours, kan få stor betydning for bilernes setup. Hvad der er korrekt om formiddagen, kan være helt anderledes om eftermiddagen.

Magny-Cours banens beskaffenhed er meget lig Nürburgring, vel at mærke inden den seneste ændring. Til forskel fra mange andre baner, er Magny-Cours en meget glat og jævn bane. Det er for så vidt godt nok. Men området hvor banen ligger, har det med at ændre vejrlig ret hurtigt. Det kan betyde at det setup som er perfekt om formiddagen stor set ikke kan bruges om eftermiddagen. Temperaturen kan svinge meget her. Er der høj sol, er der som regel også utroligt varmt her. Det alene ændrer mange ting.

Det er nogle af de faktorer alle teams og selvfølgelig også Sauber skal have med i deres planlægning til det franske Grand Prix. Ifølge Willy Rampf er traction utrolig vigtig på netop denne bane.
"Traction er utrolig vigtig her, den har en meget stor indflydelse på omgangstiderne, bl.a. fordi udgangen af det sidste sving lige før mållinjen er medbestemmende for farten på den næste halve omgang. Setuppet er meget afhængig af hvordan det er tilpasset til Estoril svinget."

Nick Heidfeld:
"Jeg kan godt li' Magny-Cours fordi den ikke er kedelig og kræver en masse koncentration. De to hurtige chikaner er smalle og man skal virkelig se på hvordan de skal køres. Indgangen til den anden chikane er næsten blind, bilen har en tendens til at føles for let der. I den sidste chikane skal man være varsom, ellers er der risiko for at ødelægge bunden af bilen. Man skal være fuldt koncentreret hele tiden her."

Felipe Massa:
"Jeg har aldrig været her før, men normalt har jeg ikke de store problemer med at lære en ny bane at kende. Jeg har hørt at banen er meget jævn, og det giver også en fordel når man skal lære den at kende. Vores bil er meget hurtig og i god balance, så jeg tror at vi vil være konkurrencedygtige igen."

PDL  


Magny-Cours - Jordan preview

Jordan lever stadig højt på det for dem fremragende resultat som Frentzen kørte hjem i 1999 på Magny-Cours banen, men meget er sket siden da.

1999 var året hvor Frentzen - nu Arrows - kørte en meget overraskende sejr hjem. Det skete i et løb hvor det vekslede mellem regnvejr og høj sol. Frentzen kørte endda med en skade i det ene ben. Dette resultat satte sig markant i erindringen hos Jordan, men meget er sket siden da. Der er ny folk i teamet. Der er andre kørere osv.

I det seneste Grand Prix på Silverstone sluttede Jordan lige uden for pointene. Det resultat håber man på at forbedre i det franske. Pitlane hører til blandt de korte. Det betyder at der knap tabes så meget tid ved et ekstra pitstop, hvis det da ikke er af den alvorlige type. Men frem for alt gælder det om at kvalificere sig bedst muligt på denne bane. Banen kan være ond ved dækkene, det er ikke ualmindeligt med 2 eller måske 3 pitstop.

Gary Anderson:
"Normalt er der meget varmt her, dog har der været enkelte gange hvor det har regnet meget, som i 1999 hvor vi vandt. Kvalifikationen er det vigtigste element her. Man skal være med helt fremme, og så prøve at klare resten med den rigtige strategi. Pitlane er ikke så lang så man har faktisk mulighed for et ekstra pitstop uden at tabe for megen tid. Jeg forventer at det vil være meget varmt i år, og det påvirker banen i den retning at vejgrebet bliver mindre. Vi håber på en god top 10 kvalifikation, ud af den placering har vi mulighed for at gøre ting og sager."

Fisichella:
"Magny-Cours er en meget moderne bane med en rigtig god sikkerhedsstandard. Efter den gode syvende plads på Silverstone, har teamet arbejdet hårdt for at gøre bilen endnu mere konkurrencedygtig. Jeg er meget fortrøstningsfuld over for både bilens og dækkenes præstationsevne."

Takuma Sato:
"Jeg har aldrig kørt race på Magny-Cours. Jeg har kørt her i vinters, men det var i en mindre bil. Jeg var her sammen med min ingeniør for at se banen an. Bilen føles rigtig god i øjeblikket, og vi håber på at få yderligere forbedringer fra Honda, så jeg ser positivt på løbet."

Eddie Jordan:
"Det er altid dejligt at komme tilbage til en bane hvor man har gode minder fra. Dog er vores fokus selvfølgelig på denne sæson. Vi var tæt på at få points på Silverstone, det er vigtig for os at komme tilbage i top seks. Vi ved at vi kan gøre det, så vi må simpelthen gøre det bedste vi kan for at lave den bedste bil til omstændighederne uanset hvor vi er."

Det lader til at Jordan efter de mange nedskæringer er faldet en del til ro. Det har selvfølgelig også givet mere ro til arbejdet, og kan man forsætte fremgangen fra Silverstone, ser det lysere ud for Jordan igen.

PDL  


Magny-Cours - Renault preview

Renault kikker efterhånden efter teamets første sejr. Den kunne passende komme på hjemmebanen i teamets debut år i Formel 1.

Renault vil snart gerne have en sejr. Det kan dog godt gå hen og blive vanskeligt, men håbet om i det mindste at få en podieplacering er absolut til stede. Et af de store problemer kan gå hen og blive dækslid. Bliver det varmt mindskes vejgrebet på banen, modsat alle andre steder. Det betyder et større dækslid. Til gengæld kan det vise sig at have andre fordele. Michelin dækkene har det bedst når det er meget varmt. Renault håber ikke på at det bliver regnvejr. Det seneste løb på Silverstone viste teamet at Michelin dækkene nok ikke er de bedste i det føre. Og slet ikke hvis der er steder på banen hvor der er tørt og andre steder hvor der er vådt.

Renault udvikler hele tiden nye dele til bilen. Der kommer til stadighed nye dele som skal testes. Også til dette Grand Prix kommer der nye småændringer. Teamet har til det franske Grand Prix forberedt sig meget i forhold til setup - det gælder både bil og motor. Banen er absolut ikke den hurtigste, højeste hastighed når man for enden af Golf langsiden lige før Adelaide hårnålen. Farten vil der komme lige over de 300 km/t. Det langsomste sted på banen er i Adelaide hårnålen og i det sidste sving - Lycée - lige før målstregen hvor hastigheden er lige omkring de 60 km/t.

Hos Renault håber man på en god kvalifikation. Det er vigtigt på Magny-Cours at komme helt frem straks fra starten. Renault ved at banen er meget jævn. Det giver mulighed for at køre med en meget lav ridehøjde på bilen. Det betyder også at bilen kan gøres mere stiv. Det skal så afpasses med dækkene. Og det er igen afhængig af vejret. Renault har gennem den overståede del af sæsonen langsomt forbedret sig. Dog blev det ikke til det helt store på Silverstone hvor ingen af bilerne kom i mål. Jenson Button udgik 6 omgange før mål, og Trulli udgik midt i løbet. Begge kørere og især Trulli glæder sig til at køre på Magny-Cours igen. Det er en slags hjemmebane for ham i og med at han jo tidligere har kørt for andet fransk team. Så hans relationer til banen og tilskuerne er ret gode. Jenson Button håber på flere points, både til ham selv og teamet. Der er fremgang at spore i teamet, og hvor ikke vise det på hjemmebanen.

PDL  


Magny-Cours - Jaguar preview

Hvis noget kan glæde Jaguar teamet ved det franske Grand Prix, må det være at vise hvor langt man er kommet med den nye R3B.

Jaguar har ikke haft meget at glæde sig over endnu i år. Men måske kommer det. I sidste uge var teamet på Monza for at teste den næsten nye bil der. På Silverstone var der ikke den store fremgang at spore, man undskyldte sig med at man skulle lære specielt den nye aerodynamiske pakke at kende bedre. Nu har man haft nogle dages test til at lære den at kende i. Eddie Irvine testede en dag på Monza, hvor han fandt flere forbedringer der kunne foretages på setuppet. Så nu gælder teamets undskyldning ikke mere. Nu har man haft mere tid til at lære bilen at kende.

Om det så vil vise sig på Magny-Cours er en helt anden sag. Banen stiller nogle andre krav end Silverstone gør. Forhåbentligt er det dét man har forberedt sig på. Som nogle af de andre teams ser Jaguar faktisk frem til at det skal blive rigtig varmt. Hvorfor – såmænd fordi at det giver deres Michelin dæk en fordel. Hos Jaguar er man stort set også enige om at banen er ret kedelig, selvom den er moderne og har sikkerhedsforanstaltninger der er helt i top. Det vil blive interessant at se hvilken strategi man vælger hos Jaguar. Det har virket som om at man ofte har startet med fulde eller næsten fulde tanke for at have en mulighed for at ændre strategi undervejs. Trist er det så at andre ting tit går galt undervejs i løbet.

Teamet viste dog ved enkelte lejligheder på Silverstone under diverse træninger at bilen faktisk godt kan sætte en god tid, men uanset diverse forbedringer, så skal teamet snart til at vise noget hvis ikke der kommer til at rulle hoveder. Det må have kostet mange penge at udvikle så meget som Jaguar har på R3B. Man har dog lidt erfaring at hælde sig til. Eddie Irvine har 2 gange været på podiet på Magny-Cours, dog ikke i en Jaguar.

PDL  


Magny-Cours - McLaren preview

Efter skuffelsen på Silverstone hvor meget glippede, har teamet forberedt sig til det franske Grand Prix - i Frankrig.

McLaren havde en meget uheldig dag på Silverstone for små 2 uger siden. David Coulthard havde det med ikke at kunne finde ud af hvilke dæk der skulle på bilen, med hjælp fra teamet. Kimi Räikkönen havde en motor der sagde puf og det var så det. Det skal være anderledes denne gang. McLaren har i forberedelserne til det franske Grand Prix testet i Frankrig på Le Castellet banen i det sydlige Frankrig. Et meget omfattende testprogram er blevet gennemgået, hvori alle tre kørere deltog. I alt har man kørt på den høje side af 1880 km ved testen. Også hjemme i Woking er der arbejdet med tingene. Le Castellet har en karakter der ligner Magny-Cours rigtig meget, og teamet har derfor fundet det velegnet at teste netop der.

Derudover har man et rigtig godt kendskab til Magny-Cours eftersom det er en af de officielle testbaner. McLaren plejer heller ikke at klare sig specielt dårligt på den franske bane. Så sent som i 2000 hentede man en et-to sejr. Sidste år satte David Coulthard løbets hurtigste omgang. Desværre for ham sluttede han kun på en 4 plads da han fik problemer med bilens affjedring. Kimi Räikkönen havde sit debut år sidste år, men kørte fremragende i den første del af løbet indtil han fik problemer med at håndtere det manglende vejgreb, som kommer når banen bliver varm. Normalt plejer man at få et bedre vejgreb når banen bliver varm, men ikke på Magny-Cours.

Begge kørere glæder sig til banen som er mere teknisk end hurtig. Det er begrænset hvad der er af overhalingsmuligheder. Det er faktisk kun lige før Adelaide hårnålen at muligheden er der. Det er dog også set adskillige overhalingsforsøg inden den sidste chikane før målstregen. Sommetider med et noget pudsigt udfald. Alt i alt glæder man sig til det franske Grand Prix og er ret optimistiske. Det er der nok også grund til efter misseren på Silverstone.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk