Presse
San Marinos Grand Prix


 San Marino GP - Williams preview
 San Marino GP - BAR preview
 San Marino GP - Jaguar preview
 San Marino GP - Toyota preview
 San Marino GP - Bridgestone preview
 San Marino GP - Michelin preview
 San Marino GP - Sauber preview
 San Marino - Toyota - fredag
 San Marino - BAR - fredag
 San Marino - Ferrari - fredag
 San Marino - Jaguar - fredag
 

San Marino GP - Williams preview

Williams teamet anså GP’et i Brasilien som lidt af et lotterispil, det har man nu lagt bag sig, og kikker i stedet frem mod San Marinos GP på Imola.

Det var lidt af en blandet fornøjelse for Williams teamet at deltage i det brasilianske GP. Montoya udgik og Ralf Schumacher sluttede ikke i pointene. Williams havde håbet på at godt resultat i det brasilianske da man for første gang indsatte den nyeste version af BMW P83 motoren. Resultatet var dog ikke som ønsket.

Montoya
”Jeg er glad for at vi er tilbage i Europa, specielt på Imola. Det er et løb hvor jeg endnu ikke har været på podiet, men alle i teamet ser frem til det. Den største forandring udover at det er en ny bane, er temperaturen. Det bliver nok noget koldere end i de første 3 løb i år. Men det skulle ikke være noget problem da Michelin også har de rigtige dæk til de lavere temperaturer. Jeg tror at bilen vil være ok på Imola, og så må vi se om vi kan få ændret den serie af små, men vigtige uheld som vi har haft hidtil i år.”

Ralf Schumacher:
Min skuffelse over resultatet i det brasilianske GP var heldigvis meget kort. Det er nu lagt bag os. Nu ser jeg fremad. Sidste år havde vi ikke en chance mod Ferrari på banen, men i år ser det jo meget anderledes ud. Vores seneste test på Le Castellet har været meget positiv. Vi er kommet et skridt videre, og nu er den største opgave at forhindre at McLaren udbygger et for stort forspring. Selvfølgelig skal vi også holde øje med Ferrari. Jeg glæder mig til at komme tilbage til den bane hvor jeg vandt min første GP sejr.”

I teamet er man glade for at være tilbage i Europa. Nu slipper man for alt besværet med at have det hele pakket ned i containere. Nu kan man anvende teamets busser og lastbiler, de sidste især er specialdesignet til Williams. Det betyder at arbejdet generelt bliver meget nemmere. Også i forhold til planlægning. Alt i alt en ret god stemning i teamet en uge før San Marinos Grand Prix.

PDL  


San Marino GP - BAR preview

BAR teamet har haft en lidt vanskelig tid siden det brasilianske GP. Bl.a. blev en del af teamets udstyr forsinket under transporten.

BAR glæder sig til den europæiske del af Formel 1 sæsonen. De lange rejser fra kontinent til kontinent, kan være meget uforudsigelige. Teamet måtte vente på at en del af lasten fra Sydamerika kom frem. Fabrikken hjemme i England fik derfor ekstra travlt da der var forberedt test på Paul Ricard i Frankrig. Men man fik klaret tingene og fik testet næsten 900 km. i det franske, og det med et positivt resultat. Bl.a. blev en ny motor testet, og man har allerede besluttet at man vil bruge den på Imola.

Ligesom i det brasilianske GP skal man nu køre den ”forkerte” vej rundt på banen. Altså mod uret. BAR teamet er glade for at man nu er kommet til Europa. De første 3 løb er efter teamets mening alt for uforudsigelige. Vejret og temperaturerne er de vigtigste faktorer i det spil. Nu kommer man til Europa hvor man er mere bekendt med disse forhold. Så er det ikke ubelejligt at fabrikken ikke er længere væk end England hvis man skulle få behov for reservedele.

BAR har af en eller anden grund altid opnået forholdsvis gode resultater på Imola. Man håber selvfølgelig på at det forsætter, især efter den forholdsvis gode pointhøst i år mod tidligere på samme tidspunkt.

Kørernes mening om banen er lidt blandede. Jacques Villeneuve er ikke specielt begejstret for den, bl.a. pga. kerberne som han føler meget anderledes i forhold til så mange andre baner. Dog kan han godt lide dem, og mener faktisk at andre baner burde kopiere dem. På Imola bruger man kerberne meget i de fleste af svingene. Han ser positivt frem til løbet især fordi BAR havde en rigtig god test på banen forud for sæsonen.

Jenson Button synes at det er en fantastisk bane. Atmosfæren er helt enestående, hvilket nok hænger sammen med at det er Ferrari land. Selve banen finder han meget udfordrende og meget anderledes at køre på, men ser det ikke som noget minus, snarere én større udfordring.

I teamet ser man frem til netop dette GP. Man håber at man her får endnu større gavn af det nye kvalifikationssystem. Hidtil i år har det ikke været nogen bagdel for teamet at man skal kvalificere sig på en anderledes måde. Tværtimod. David Richards er specielt glad i denne tid. Der er kommet ro i teamet efter en del uro inden sæsonen startede for alvor. Han glæder sig over at de forskellige enheder i teamet nu er begyndt at arbejde sammen for alvor i stedet for at passe hvert sit. Det er sikkert en del af succesen i den fremgang resultatmæssigt som teamet har haft hidtil i år.

PDL  


San Marino GP - Jaguar preview

Siden det brasilianske GP har Jaguar haft travlt hjemme i England. Man havde visse problemer i Brasilien som skulle løses inden det næste GP.

Optimismen er absolut til stede i Jaguar teamet. Trods tabet af 2 måske vigtige points efter at resultatet er blevet reguleret, så ser man med stor optimisme på fremtiden. Det vel nok største problem som teamet havde i Brasilien var benzinpåfyldningen. Det betød at Mark Webber faktisk kørte kvalifikationen med næsen fuld benzintank. På trods af det imponerede han alligevel med at sætte den tredje hurtigste tid.

Efter hjemkomsten fra Brasilien har teamet arbejdet med at få løst problemet med benzinpåfyldningen og nu skulle det være i orden. Man har testet det på Silverstone en hel dag, samtidigt med at man selvfølgelig også testede andre ting. Det drejer sig selvfølgelig om aerodynamikken som er i en stadig udvikling. Samtidigt har man også testet andre ting, men det er foregået inde på fabrikken i simulatorprogrammer.

På Imola gælder det for Mark Webbers vedkommende at han selvfølgelig har kørt her før. Ikke bare sidste år i Formel 1 for Minardi, men også i Formel 3000. 2 poles med en sejr og en tredjeplads som resultat. Hans favoritsteder på banen er Tossa chikanen og Rivazza. For Antonio Pizzonia gælder det at han kommer til en bane han kender. Han har ligesom Mark Webber også kørt her flere gange i Formel 3000, dog ikke med samme succes som Webber. Pizzonia er vild med banen. Han synes at den indeholder stort set alle de elementer man kan ønske sig som racerkører.

Teamet glæder sig også til at komme til Europa at køre. De lange rejser er tidskrævende, og nu er man samtidigt væsentligt tættere på fabrikken. Det der måske ikke er så godt i Jaguars øjne er at motorkollegaerne fra Jordan, efter en revurdering af resultatet har fået sejren. Det er godt for Ford men ikke så godt for Jaguar. Men mon ikke at især Mark Webber vil gøre sit til at der bliver lavet om på det.

PDL  


San Marino GP - Toyota preview

Toyota mangler én ting i år endnu, og det er at begge biler kommer i mål. Det håber man stærkt på sker på Imola.

Toyota har haft meget travlt siden man kørte det seneste GP. På hjemmebanen Paul Ricard har teamets tre kørere alle været i aktion for at teste. Man er dog blevet noget forstyrret af det omskiftelige forårsvejr i det sydfranske, men har opnået mange gode ting under testforløbet. Man har især arbejdet med dæktest, forbedringer af bremser, affjedring og elektronik.

Olivier Panis er jo en næsten gammel rotte i faget, så han kender Imola godt. Han er dog ikke specielt begejstret for banen. Kerberne er ret høje, men alligevel skal man hen over dem for at sætte nogle respektable tider. Cristiano da Matta kender faktisk også banen rimelig godt. Toyota testede nemlig på banen i februar og ved den lejlighed fik da Matta kørt over 100 omgange på banen. Det var dog i Toyotas testbil, men vejen rundt kender han fuldt ud nu.

Toyotas teamchef, Ove Anderson, er lidt skuffet over forløbet af sæsonen indtil nu.

”Mens vi nu kommer til den europæiske del af sæsonen, må vi erkende at vi har mistet en del gode points i de tre første løb. Nogle gange har bilerne været ekstremt hurtige, mens de andre gange knapt har kunnet følge med. Det blev meget klart demonstreret i Brasilien hvor vi var meget hurtige lørdag morgen, mens vi efter kvalifikationen var helt tilbage i feltet. Vi skal arbejde på at finde kilden denne store afvigelse i vores præstationer. Konstanthed er nøglen. Vi håber på at have fundet den, det første store mål er at vi på Imola kvalificere os i top 10 og får begge biler i mål.”

PDL  


San Marino GP - Bridgestone preview

Med afgørelsen af FIAs side, hvor Fisichella fik overdraget sejren i Brasilien, har Bridgestone sikret sig at scoren i antal sejre nu står 2-1 til Michelin. På Imola går de efter at udligne.

Der har været testet på forskellige baner som optakt til det første Grand Prix i Europa og som altid medbringer Bridgestone små 1.100 forskellige dæk.

Hiroshi Yasukawa, sportsdirektør
"Hvilket fantastisk resultat for Giancarlo - det lod vente på sig et godt stykke tid, og vi er stolte over at have spillet en rolle. Det er Jordans fjerde sejre og deres tredje med Bridgestone, og vi ser frem til mere af det. Da vi er på vej til Europa kan vi nu forvente at konkurrencen bliver endnu hårdere. Der har været et stort fokus på det seneste angående dæk, og den rolle som de spiller, og vi ser fremtil at vise alle hvad vi er i stand til. Kom an med San Marino - vi vil presse på for endnu en sejr!"

Der køres ligesom på Interlagos mod uret, og banen kræver en del af dækkene, eftersom den har mange chikaner - hurtige såvel som langsomme. Samtidig er temperaturen ved asfalten noget lavere end de deltagende teams har været vant til i årets første tre løb.

Hisao Suganuma, tekniker
"Sidste uges test i Italien og Frankrig satte os i stand til at afslutte vores dækvalg til Imola. Vi har allerede fået masser af vigtig information var vintertests på Imola og i sidste uge blev disse resultatet bekræftet... Vi har valgt vores specifikationer var den bløde side af vores række så det passer til den mindre hårde overflade på Imola, og også når der tages i betragtning at der er behov for mere traction og greb ud af de langsomme sving."

BB  


San Marino GP - Michelin preview

Michelin og Ralf Schumacher fik i 2001 deres første sejr. Men sidste år blev de i den grad sat i skyggen. Er Michelin blevet bedre på det år der er gået? Der er optimisme at spore, efter at Michelin har været helt fremme i årets første tre løb.

Pierre Dupasquier, sportsdirektør
"Efter Interlagos, er Autodromo Enzo e Dino Ferrari den anden - og sidste - bane hvor der køres mod uret i denne sæson. Gennemsnitshastigheden pr. omgang er høj - omkring 220 km./t. Banen er markant med antallet af lange stræk, som er afbrudt af chikaner og presset på ydersiden af dækkene vil være større end det var på de årets tre første baner. Straffen for at køre med meget benzin er meget høj - omkring 0,4 til 0,5 sekunder pr. omgang for hver ekstra 10 kilo som man kører med."

Pascal Vasselon, projektleder
"Vores seneste test på Le Castellet (Paul Ricard) satte os i stand til at afslutte vores valg til San Marino. Vores partnerteams valgte til sidst på en række af 3 tørvejrsdæk. De tre Michelin-valg i San Marino har ikke været brugt før under en løbsweekend. For første gang i denne sæson kommer compounds fra den bløde side af listen... Pitind- og udgangen er forholdsvis korte her, og planlagte stop er ikke så lange - omkring 25-27 sekunder, modsat 40 på Interlagos. Det gør det muligt for teams at overveje forskellige strategier - men hvis man vil kvalificere sig på pole position, vil en top-stop strategi være det mest nærliggende valg."

BB  


San Marino GP - Sauber preview

Sauber teamet fordoblede deres pointscore i det brasilianske GP. Det skal der følges op på nu hvor den europæiske del af sæsonen starter.

Sauber teamet er et af de teams som testede på Imola inden sæsonstarten. Faktisk var det sidste sted Sauber testede inden man tog til Australien. Imola er en af de mere svære baner. Der er sving af alle typer der er bakker som kræver motorkraft, og så er der hurtige strækninger på banen. Det kræver noget af teknikere og ingeniører.

Willy Rampf:
”Imola har adskillige langsomme til middelhurtige sving, men alligevel har man brug for mange hestekræfter pga. bakken efter Aqua Minerale chikanen. Det er en af mange chikaner, og derudover har man brug for en enestående bremseevne og stabilitet, og et godt vejgreb for at kan accelerere hurtigt. Bremserne får i særdeleshed en hård dag, og får så vidt også kørerne. Vi har under nedbremsning målt op til 4 G på banen. Det er vanskeligt at sætte en bil op til denne bane. På den ene side set vil man gerne have et maksimalt mekanisk vejgreb og bremseevne. På den anden side set skal man finde det rigtige aerodynamiske kompromis. Vi har brug for relativ meget downforce til de langsomme sving.”

Begge kørere er glade for at være tilbage i Europa. De mange og lange rejser trætter.

Nick Heidfeld:
”Jeg ser frem til det første løb i Europa. Efter et stykke tid bliver man træt af at rejse så langt. Vores sidste test inden sæsonstarten var netop på Imola og det gik rigtig godt. Jeg kan virkelig godt li’ Imola. Den har nogle meget langsomme chikaner og en dejlig kombination af sving. Det er en udfordring at finde den rigtige rytme på banen. Jeg mener at vores bil passer godt til banen.”

Heinz-Harald Frentzen:
”Ligesom Nick synes jeg at det er dejligt at være tilbage i Europa. Imola er en slags klassisk bane tilsat noget af det moderne. Atmosfæren her er altid fremragende takket være den store entusiasme fra de mange tifosis. Jeg har mange gode minder fra banen, især fordi det var her jeg vandt min første GP sejr. Og ligesom Interlagos kører vi mod urets retning. Det er nu ikke noget problem for mig. Her får man lidt af det hele, og det er noget af en udfordring at kunne køre en omgang uden at lave for mange fejl.”

PDL  


San Marino - Toyota - fredag

Problemer med set-up satte Toyota en del tilbage. Det lovede ellers godt for teamet inden de ankom til Imola, blandt andet efter deres test på den italienske bane. Alligevel blev det blot til 12. og 18. pladser i den første kvalifikation.

Panis tog det dog rimelig pænt, til trods for at han måtte nøjes med en 12. plads. Han lægger især vægt på at de gjorde fremskridt fra den frie træning og frem til den første kvalifikation.

Olivier Panis
"Når jeg sammenligner resultatet som vi fik i kvalifikationen i forhold til den frie træning, mener jeg at vi gjorde gode fremskridt. Til morgen var raceren meget svær henover kerbs, og vi havde ikke nok greb. Jeg tror at teamet reaktion i at ændret set-up'et var god, og jeg er meget glad for 12. pladsen i dag. Jeg ved ikke om det er godt nok, men jeg mener at vi er på vej i den rigtige retning til i morgen. Vi tog nogle chancer med set-up ændringen mellem træning og kvalifikation, og jeg tror at det gav pote."

En kørerfejl på den første del af banen kom til at betyde at Cristiano da Matta satte en del tid til og derfor blev det blot til en 18. plads.

Cristiano da Matta

"Jeg lavede en stor fejl i den første sektor, hvilket ødelagde hele omgangen. Vi skal stadig finde noget mere fart i de andre sektorer, og nogle ændringer af racerens set-up er nødvendigt. Det er en langsom start på weekenden for os, så forhåbentlig bliver det en bedre dag i morgen. Vi har 90 minutters fri træning i morgen til at forbedre racerens styring. Jeg kan virkelig godt lide banen, men jeg føler at vi har et bedre potentiale i raceren end vi viste i dag."

Gustav Brunner, chefdesigner
"Efter morgenes resultat lavede vi selvfølgelig nogle ændringer på set-up. Ændringerne var mere radikale på Panis' racer for at klare problemerne med styringen i træningen, men det samlede resultat er for at være ærlig, stadig ikke godt. Vi vil fortsætte med vores set-up arbejde i morgen tidlig, hvor Cristianos racer bliver ændret på samme vis som det vi gjorde på Olivers racer, og jeg håber at vi kan tage nogle skridt fremad."

BB  


San Marino - BAR - fredag

BAR kan være godt tilfredse med deres indsats. Begge kørere er indenfor pointplaceringerne, og med Jenson Button marginalt hurtigere end Jacques Villeneuve.

Jenson Button
"Tingene gik ikke så godt for mig til morgen: balancen var ikke rigtig og raceren føltes ikke god. I kvalifikationen føltes den helt anderledes; faktisk ret god. Fordi det var en anden racer, er det svært at vide hvor dens grænser lå. Jeg havde lidt overstyring og mistede noget tid i den midterste sektor, men generelt er jeg ret tilfreds med omgangen. Vi har en ny specifikation af motor med til dette løb, og selvom vi stadig skal gøre fremskridt, er det et godt første skridt."

Jacques Villeneuve
"Jeg er glad for at vi fik en god omgang, men det er en skam at vi - for trejde løb i træk - ikke fik så mange omgange til morgen. Vi havde problemer med software under træning som påvirkede gearskiftet og det var også gældende i kval'en, så vi var ikke på grænsen til eftermiddag. Der er stadig tid i raceren, men i det mindste fik vi en omgang som sætter os i en god position til den endelige kvalifikation i morgen."

David Richards, teamchef
"Vi kom her med store forventninger efter vores test her i vinters. Det var derfor skuffende at miste banetid med Jacques, og bruge den første træning for at få balancen på plads i Jensons racer. Tingene kom dog bedre til eftermiddag, og jeg er glad for 6. og 7. pladserne, og at være klart det næstbedste Bridgestone-team. Jeg tror vi er i god form til i morgen."

Geoffrey Willis, teknisk leder
"Jacques kørsel til morgen blev forkoret af nogle skader på gearkassen, hvilket resulterede i en fejl i softwaren. Ud over det, har raceren og den seneste motor præsteret godt. I eftermiddagens varme vejr så der ikke ud til at være stor forskel i dækkenes præstation. Begge kørere undervurderede forbedringen i banens forhold til eftermiddag, og følte klart at de kunne have kørt hurtigere. Det er en god første kvalifikation for os på en bane hvor vi forventer at være stærke, og det betyder at vi nu kan fokusere på den optimale strategi til løbet. Vi er fortrøstningsfulde for et godt resultat."

Shuhei Nakamoto, motoringeniør, Honda
"Ikke så dårligt, men jeg er ikke helt glad. Begge kørere satte tider som er sikkert indenfor top 10 til eftermiddag, hvilket sætter os i en god position til at kæmpe for flere point i denne weekend."

BB  


San Marino - Ferrari - fredag

Ferrari fik en rigtig god start på det de betragter som deres første 'rigtige' løb i år. Men de holder sig stadig på jorden, da vejret fortsat kan spille ind. Samtidig kan der stadig komme nogle taktiske forsøg fra de øvrige teams.

Jean Todt
"En meget god start på vores hjemmebane Grand Prix foran vores fans. I øjeblikket går alt den rigtige vej, men vi skal ikke blive revet med af den teoretiske røde front. Resultatet af den første kvalifikation bekræfter potentialet i F2002'en. Bridgestone har gjort et meget godt stykke arbejde, og har givet os et dæk som er meget hurtigt på en flyvende omgang. Nu skal vi arbejde på at træffe det rette valg til den anden kvalifikation og løbet, både når det kommer til dæk og strategi."

Michael Schumacher
"Det er godt at have begge racere på første række i dag. Vi troede at vi kunne få dette resultat, men konkurrenterne, især Williams er meget tæt på. Vi mener at vi har en god racer til resten af weekenden, og jeg tror den er i stand til at vinde. Jeg håber det for alle tifosi. Vi vidste hele tiden at Malaysia og Brasilien ville blive svære for os, sådan som det har været tilfældet sidste år. Dengang kom vi til Imola og havde overtaget. I år ser det også ud til at blive det der sker. På grund af vores erfaring med F2002'eren, ser det ud til at være en god beslutning at køre med den indtil videre."

Rubens Barrichello
"Det var en normal dag, med prøver på forskellige ændringer på raceren til morgen. Vi koncenterede os om at sammeligne de to typer dæk som Bridgestone har medbragt til os. Til eftermiddag lavede jeg en lille fejl på min hurtige omgang. Andenpladsen og den samlede præstation i F2002'eren gør mig meget optimistisk for i morgen og resten af weekenden."

Ross Brawn
"Eftermiddagens præstation er en god start på weekenden for os, og det er rart at være nummer et og to igen. Michael kørte af banen til morgen, men den manglende banetid er ikke noget problem, da vi har testet intenst her sidste februar. Mekanikerne gjorde et godt stykke arbejde i at reparere skaden hurtigt. Racerne ser ud til at være i god balance. Dækkene fungerede godt over den flyvende omgang, men vi har stadig mere arbejde at se på i morgen, for at sikre vores endelige valg. I øjeblikket er der en chance for regn på søndag, så vi kunne være på vej tilbage på regnvejrsdæk."

BB  


San Marino - Jaguar - fredag

Den gode form fra Jaguar og i særdeleshed Mark Webber fortsætter også på Imola. Webber blev nummer 5, mens Antonio Pizzonia igen skuffede fælt - blot med en 15. plads.

Dog skal det siges til Pizzonias forsvar at han havde en hel del problemer med sin racer, og derfor måtte skifte til reserveraceren til den første kvalifikation.

Mark Webber
"Jeg kunne ikke have håbet på en bedre start på weekenden. Vores forberedelser til kvalifikationen var meget gennemført og jeg er meget tilfreds med min omgangstid. I den første sektor kunne jeg have været bedre, men min sidste sektor var meget god. Udfordringen i at sætte en hurtig, problemfri omgang er langt fra let, og jeg er meget tilfreds med balancen og præstationen i raceren. Vi skal dog huske at banen bliver hurtigere mod slutningen af kvalifikationen og med det i tanke, får de kørere der starter tidligt ud ikke det samme ud af det. Dette til trods, er vi stadig tilfredse med fremskridtene i Jaguar R4'en - især når man husker på at Imola var et af de hårdeste løb for Jaguar sidste år. Teamet led af alle tænkelige problemer på banen sidste år og Imola giver ofte en 'vækning' til mange teams efter de tre løb udenfor Europa... Vejret forventes at skifte til regn på søndag og hvis det bliver regn, bliver det meget interessant at se hvilke strategier teams vil lægge i morgen."

Antonio Pizzonia
"Min banetid blev ødelagt til morgen af et motorproblem og det hindrede mig i at køre med mindre benzin som forberedelse til timen med kvalifikation. Benzinmængden gør en markant forskel på racerens styring, især under nedbremsning, og da jeg ikke var bekendt med det under den frie træning, kostede det mig noget tid under kvalifikationen. Da jeg var i reserveraceren, var der også en begrænsning i hvor meget set-up tid jeg havde før kvalifikationen, men for at være ærlig er jeg ikke bekymret. Det er et faktum at vi har en meget kapabel racer til løbet, hvilket er et meget markant skridt frem fra sidste års R3 og den reelle test i kvalifikationen er i mrogen, hvor vi vil fokusere på at forbedre mit set-up natten over for at vise det fulde potentiale i den pakke vi har."

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk