Presse
Spaniens Grand Prix


 Spaniens GP - Williams - preview
 Spaniens GP - Toyota - preview
 Spaniens GP - BAR - preview
 Spaniens GP - Michelin - preview
 Spaniens GP - Bridgestone - preview
 Spaniens GP - Ferrari - lørdag
 Spaniens GP - Toyota - lørdag
 Spaniens GP - McLaren - lørdag
 Spaniens GP - BAR - lørdag
 Spaniens GP - Williams - lørdag
 Spaniens GP - Toyota - søndag
 Spaniens GP - Jaguar - søndag
 Spaniens GP - Renault - søndag
 

Spaniens GP - Williams - preview

Det spanske Grand Prix som køres på Circuit de Catalunya, er en af de mest krævende løb i hele sæsonen. Selv om det er en af de baner der bliver brugt mest til at teste på, så er det en bane som er meget svært at finde et godt set-up på, da de meget skiftende vind- og vejrforhold gør at der aldrig er to 2 dage der er ens.
BMW WilliamsF1 teamet har ved flere lejligheder haft problemer ved dette Grand Prix, men i år har teamet forberedt sig ekstra grundigt, og ser frem til weekendens løb med store forhåbninger, om at være med til at være helt fremme når der skal uddeles point.
Specielt Ralf Schumacher har arbejdet hårdt op til dette løb. Ralf var på Circuit de Catalunya d. 27 og 28 marts for at teste for teamet.

Ralf Schumacher:
"Efter at jeg mistede min mor forrige uge, har jeg haft det hårdt på det personlige plan. Derfor er jeg meget glad for den støtte jeg og Michael har fået af vores fans og i de forskellige media.
Hvad angår løbet på Circuit de Catalunya, så plejer det at være et meget krævende løb. Vi har brugt meget tid på at teste netop på denne bane, så derfor mener jeg vi er godt rustet til denne weekend. At finde det helt rigtige set-up til denne weekend er meget svært, da det blæser meget her på banen. Men som sagt tidligere, så har vi testet meget på denne bane i år, så vi er godt rustet til denne weekend."

Juan Pablo Montoya:
"Circuit de Catalunya er den bane vi har brugt mest tid på i år. Det betyder ikke at vi er favoritter til at vinde weekendens løb. Da jeg kørte her i 1998 i Formel 3000 vandt jeg løbet, og i de 2 seneste løb er jeg sluttet på 2. pladsen. Det var bedre resultater end forventet på daværende tidspunkt.
Det er en bane som kræver et godt set-up, og vi vil bruge de aerodynamiske forbedringer vi brugte på Imola banen, så jeg tror at vi nok skal gøre det godt i denne weekend.
Vi har ikke opfyldt vi mål indtil videre i denne sæson, men jeg regner med at denne weekend er vendepunktet for teamet."

Sam Michael:
" På Imola var vores racere rimelige konkurrencedygtige. Godt hjulpet på vej af de aerodynamiske forbedringer vi fik op til sidste løb. Normalt er vores pitstop teams at være nogle af de hurtigste, og det viste de også sidste gang, da Ralf havde løbets hurtigste pitstop. Desværre lavede kørerne nogle simple kørefejl, og derfor kom vi ikke helt til tops i sidste Grand Prix.
Vi håber at med de forbedringer vi har fået til racerne, at vi kan når helt til tops i denne weekend.
I sidste uge var vi på Silverstone banen i sidste uge, og vi brugte det meste af tiden på at videreudvikle chassiset. Vi fik nogle vigtige oplysninger op chassiset, og ved nu hvordan vi kan videreudvikle det, og det er selv om Juan Pablo havde et større uheld på dag 2. Heldigvis har han det godt, og Marc kørte de sidste test.
Desværre blev vi lidt forsinket, da det regnede ind imellem, men så fik vi chancen for at udvikle videre på vores regnvejrsdæk.
Barcelona er en meget krævende bane, både for tekniker, ingeniør, kørere og materiellet. Selv om vi har brugt meget tid på denne bane i år, så kan man ikke bare tage et af de gamle set-up og bruge det. På grund af de meget vanskelige vindforhold der er på banen, er man hele tiden nødt til at justere på set-upet for at finde det bedste.
Med 4 meget hurtige sving er man nødt til at køre med hårdere dæk end man normalt vil kører med, og med de høje hastigheder kræver at man kan udnytte sit chassis og set-up fuldt ud.
Ved sidste Grand Prix var der ikke den store forskel om man havde 2 eller 3 pitstop, men her hvor der ikke er så oplagte muligheder for at overhale, er det vigtigt at have en god grid position når løbet går i gang."

Mario Theissen:
" End til i dag, så har Barcelona altid været en udfordring for os, og det er selv om Juan Pablo i de sidste par år er sluttet som nummer 2. Det er en bane der ikke kræver det helt store af motoren. Det er det vi kalder en "medium" bane. Den nye motor BMW

BKP  


Spaniens GP - Toyota - preview

Toyota fik begge deres racere til mål i Europa premieren på Imola. Nu håber de at der efterhånden begynder at falde nogle point af til teamets to kørere. Banen i Barcelona kender de særdeles godt fra utallige testdage.

Derfor burde der ikke være nogle undskyldninger for ikke at levere en god præstation, selvom set-up forhold også spiller en rolle, da vinden ofte kan drille undervejs. Teamet har været fire dage på Mugello sammen med testkøreren Ricardo Zonta, hvor racerne blev gjort klar til løbet og der blev også prøvet dæk fra Michelin. Samlet kørte de tre kørere 482 omgange!

Ove Andersson, teamchef
"Vi har vist gode tegn på fart og den samlede præstation i Barcelona i tests før sæsonen, og efter vores dobbeltresultat på Imola, tror jeg at vi kan se frem til det spanske Grand Prix med point som et realistisk mål... Løbet på Imola var et stort skridt frem, testen på Mugello gav os værdifulde resultater så det næste skridt for os er at begge racere gennemfører i Spanien, hvor både Olivier og Cristiano scorer point. Når det så er sagt, skal det huskes at de fleste andre teams har testet meget i Barcelona og vil være på toppen i weekenden, så vi skal være forsigtige i vores indgang."

Olivier Panis
"Jeg kan virkelig godt lige Circuit de Catalunya. Det er en hurtig, teknisk og fornøjelig bane at køre på. Den er særlig sjov i det sidste sving, som er meget hurtigt, og modsat på Imola, er der nogle muligheder for at overhale, især for enden af langsiden. Vi har haft en 4-dages test på Mugello lige efter et opmuntrende resultat på Imola. Det var frustrerende at slutte San Marinos Grand Prix på 9. pladsen, lige udenfor pointene, men at få to racere igennem beviser at vi har fået holdbarheden igen, hvilket øgede teamets moral. Ligesom de fleste andre teams har vi kørt meget test på Catalunya-banen, og hele teamets indsats fortsætter med at imponere mig, så jeg håber at tage et vigtigt skridt frem i Barcelona denne weekend, ved at kvalificere mig i top 10 og slutte løbet i pointene."

Cristiano da Matta
"Barcelona er en bane som jeg kender meget godt efter al test før sæsonen i TF103'eren. Jeg har endda kørt der i Formel 3000 tilbage i 1996. Af de 16 baner i kalenderen, er det uden sammenligning den jeg kender bedst... Jeg har nu fået flaget de sidste tre gange i træk, og jeg er sikker på at vi kan gennemføre en hel løbsdistance igen i denne weekend og score vores første point i sæsonen og få vores sæson godt og grundigt på vej."

BB  


Spaniens GP - BAR - preview

Efter en noget blandet weekend på Imola, håber BAR og Honda at sæsonen rigtig kommer i gang på den velkendte Barcelona-bane.

Tre dage har teamet været på Mugello for at teste dæk, aerodynamik og lidt motorer for Honda.

Jacques Villeneuve
"Jeg var meget skuffet over at mit løb blev afsluttet på Imola. Vi har haft alt for mange mekaniske problemer siden begyndelsen af sæsonen, hvor vi skulle have hentet så mange point som muligt. Jeg var sikker på at vi kunne være hurtige på Imola, og det var frustrerende igen at tage derfra uden nogle point.
Jeg var i stand til at få ret mange kilometer ved testen på Mugello, men vi oplevede stadig mekaniske problemer som forsinkede vores fremskridt. Teamet arbejder ekstremt hårdt og jeg håber at vi er i stand til at sikre et godt resultat ved det næste løb. Vi har før tiden allerede haft rimelige løb i Barcelona.
Vi har kørt mange test i Barcelona og til tider bliver det lidt kedelige test på den samme bane hele tiden, men det er en god bane. Der er nogle spændende hurtige sving. Selvom der ikke er mange overhalingsmuligheder, er det en hård bane som burde give spændende rae."

Jenson Button
"Barceloan vil altid give gode minder for mig, da det var her jeg første gang kørte en Formel 1-racer. Vi kender alle banen rigtig godt, da det er en populær testbane, men den er også fysisk krævende, da de lange sving presser meget på ens krop. Byen er meget sjov, men den ser vi ikke meget til under en løbsweekend - vi må vente til vintertest for at prøve alle restaurenterne!
Banen i sig selv er en god udfording med et mix af mellemhurtige og højfartssving, sat sammen med lange stræk. Den aerodynamiske effektivitet er vigtig her, da raceren har brug for at være i perfekt balance for at sikre os en ren omgang.
Jeg havde ikke et godt resultat i Barcelona sidste år. Jeg kvalificerede mig som nummer seks, men kunne ikke få raceren i den rette balance, så i løbet havde jeg understyring i de hurtige sving og overstyring alle andre steder! Så det sluttede med et hydraulisk problem. I år er mit mål at hente flere point, men gerne noget længere fremme i tabellen."

David Richards, teamchef
"Jeg er tilfreds med at vi konsekvent har scoret point i år, men presset fortsætter da vi er i stand til at få bedre pointplaceringer. Som vi har sagt før ønsker vi at begge racere er i pointene og jeg tror at vi er i stand til at opnå det. Vi har yderligere en runde af udvikling til den kommende weekend, både med raceren og motoren.
Barcelona er ofte en hård bane, men teamet har klaret sig godt her tidligere og tests har gået godt, så jeg er håbefuld for et godt resultat.
Vi har gjort fantastisk fremskridt henover de sidste 12 måneder, og opgaven går nu på at holde momentet og fortsætte med at forbedre vores præstation. Moralen fortsætter med at sige hos BAR, hvor alle ser frem til de udfordringer der ligger forude."

Geoffrey Willis, teknisk leder
"Selvom det var skuffende for os ikke at få begge racere i pointene på Imola, er vi tilfredse med at være i stand til at score point i de seneste tre løb. Vores mål er stadig det samme - at få begge kørere hjem i pointene.
"BAR-Honda 005'eren har kørt godt i den seneste test i Barcelona, og vi har noget aerodynamiske udvikling der introduceres der. Raceren skal have en god aerodynamisk effektivitet til at køre på grænsen, på grund af de lange og hurtige sving. Vi vil køre med et hårdere dæk end i de sidste fire løb, da hastigheden i svingene og banens råhed kræver det. Vi har gennemført flere dæktest som forberedelse til dette løb og jeg tror at dækkrigen vil blive meget interessant her. Vi ser frem til resultatet af al det hårde arbejde som Bridgestone har lagt i det."

Shuhei Nakamoto, ingeniør leder, Honda
"Det var opmuntrende at score point for tredje løb i træk i San Marino. Vi har haft rimelige resultater på Circuit de Catalunya i de sidste par år, og jeg

BB  


Spaniens GP - Michelin - preview

Dækkene kommer til at spille en vital rolle i det kommende spanske Grand Prix på Circuit de Catalunya nær Barcelona.

Pierre Dupasquier, sportsdirektør
"Det er vitalt at have et godt chassis i Barcelona og at have det rette set-up kan være en speciel øvelse. Banen har en meget lang strækning og også et par hurtige og udfordrende sving som giver store belastninger på dækkene - noget som forstærkes af banens overflade, som er meget ru.
"Aerodynamisk balance spiller en stor rolle fordi der er flere hurtige sving som kræver meget downforce. Teamsene skal dog samtidig også sikre at de ikke kører med for meget vinge, fordi de ikke vil undgå topfart på langsiden, som er en af de længste i mesterskabet.
"Straffen for at køre med meget benzin på denne bane svarer til omkring 0,4 sekunder pr. 10 kilo."

Pascal Vasselon , F1 projektleder
"Vi har gennemført meget research og udviklings arbejde i Barcelona sidste vinter. Efter den sidste serie test har vores fem partnerteams valgt fire tørvejrsdæk til denne weekends spanske Grand Prix. De har den samme grundkonstrukton, men compounds er forskellige, og har ikke tidligere været brugt i en løbsweekend.
"I Barcelona er kontaktflade meget lille - presset på dækkene bliver ikke spredt jævnt og det øger dæksliddet.
"Selvom bløde compounds genererer mere greb, vil de i Barcelona stadig være langsommere fra første omgang, end et dæk som er specielt designet til banen. De vil lide meget af slid over nogle omgange, blive bedre for en kort tid, og så falde sammen igen indtil de er helt ødelagt.
"Pitstop i Barcelona tager mellem 30 til 33 sekunder, som er omkring gennemsnittet for sæsonen. Som det var tilfældet på Imola, vil nogle teams vælge at gå efter en 2-stop strategi, men tre vil være en anden åben mulighed."

BB  


Spaniens GP - Bridgestone - preview

Det bliver ikke et rent afslapningsrace for Bridgestone-dækkene. Banen i Barcelona kræver meget på grund af den meget rå overflade og de hurtige sving. De store forhåbninger til sejr sættes igen til Ferrari.

Og som det allerede er skrevet flere gange stiller Ferrari til start i Spanien med deres nye F2003-GA.

Hiroshi Yasukawa, motorsportschef
"San Marino Grand Prix var en hård weekend, men vi fik nogle gode resultater under svære omstændigheder og jeg forventer at se en ændring i heldet for alle Bridgestone teams. Barcelona kan være en utilgivende bane og som en konsekvens af det har vi lagt meget arbejde i tests der, men jeg håber at have god grund til at juble på søndag. Jeg ser også frem til at se Ferraris F2003-GA køre - vi har store forventninger."

Hisao Suganuma, teknisk leder
"Jeg er meget tilfreds med den måde som vores testprogram har udviklet sig. Som forudsagt har antallet af specifikationer som er taget med til løbene gradvist blevet mindre, og vi vil have syv specifikationer denne weekend modsat ni i San Marino. Selvom det ikke er en let bane, har vi klaret os godt i Barcelona i tidligere år."

BB  


Spaniens GP - Ferrari - lørdag

Årets 4. pole position kom i dag i hus med Michael Schumacher. Det var årets 3 pole position han har indtaget i år. Det er den 10. pole position til teamet på denne bane, og den 4. i træk. Det er Scuderias 162 pole position, og Michael Schumachers 53 pole position.

Jean Todt:
"Det var en meget spændende kvalifikation. Vi var i stand til at lave en ren Ferrari front på gridden i dag, og det var den bedst mulig måde at introducere den nye F2003-GA. Det giver os også nogle gode muligheder for at ligge en god strategi forud for morgendagens løb.
Den nye F2003-GA har vist dens potentiale fra dens allerførste Grand Prix, og har derved vist de andre at det er en racer der er klar til at tage kampen op om mesterskabet.
Vi forventer en meget hårdt løb i morgen, og driftsikkerhed og strategi kommer til at spille en meget vigtig rolle. Vores samarbejdspartnere har været en meget vigtig del i at vi har nået så langt som vi er. Specielt Bridgestone som hele tiden udvikler dæk som passer til vores racere, men også Shell som har udviklet en helt ny brændstof type som passer perfekt til 052 motoren."

Michael Schumacher:
"Det var første gang at jeg kørte den nye F2003-GA på denne bane, og det var ikke helt nemt at finde det rigtige set-up til raceren, men dagens resultat viser med al tydelighed at vi fandt det helt rigtige set-up. Som sædvanlig er der altid mere arbejde med at sætte en ny racer op til løb, end der er med en gammel og gennemprøvet model. Nu har vi haft den nye F2003-GA i 3 måneder, og selv om den er gennemtestet på vores testbaner, så er det altid noget andet når man skal starte med den for første gang. Jeg må sige at alle i teamet har gjort et fantastisk stykke arbejde, for at få raceren klar til dette Grand Prix.
Angående selve min kvalifikations omgang, så var den ikke helt perfekt, da jeg valgte en forkert linie ind i sving 9 og 11.
Da Rubens var meget hurtig i sin kvalifikation, var jeg faktisk sikker på at jeg skulle starte bag ham, men til sidst viste det sig at jeg lige var lidt hurtigere end Rubens.
Vi vidste godt at vi havde en chance for at tage pole position, da vi vidste at den nye racer er hurtigere end den gamle racer, og på denne bane er det meget vigtigt at man har en racer der kan yde det maksimale."

Rubens Barrichello:
"Den nye racer virkede helt perfekt i dag, da vi fandt den rigtige balance i racen. Ligesom Michael, var min kvalifikationsomgang heller ikke helt perfekt. Men at vi har indtaget de to første pladser på gridden, viser bare at vi har skabt en rigtig god racer, som allerede i det første løb viser sit værd.
I kvalifikationen er det altid en kombination mellem at køre på grænsen og tage det med ro på de kritiske områder på banen. Netop på denne bane er det vigtigt at klappe heste, da den godt kan meget snavset på nogle områder.
Hvad angår selve løbet, så tror jeg at vi har en god mulighed for at vinde det. Det kræver en god strategi, og det mener jeg vi har."

Ross Brawn:
"I år har det vist sig at være svært at finde den rette kombination mellem kvalifikationen og løb. Man skal nu også prøve at regne ud hvordan de andre teams angriber kvalifikationen, og ud fra det, må man lægge sin egen strategi. Indtil videre har vi selv været gode til at finde den strategi der passer os godt.
Til dette løb er Bridgestone kommet med nogle nye dæk, men vi har valgt at bruge nogle dæk vi testede tilbage I marts på denne bane, da de gav bedre vejgreb og gav en bedre præstation på racerne."

BKP  


Spaniens GP - Toyota - lørdag

Igen havde Toyota en kører med blandt de ti første. Olivier Panis var den mest heldige af de to kørere, og skal lægge ud fra 6. pladsen, mens Cristano da Matta må lægge ud fra 13. pladsen.

Olivier Panis
"Jeg er meget glad for dagens resultat. Vi havde lidt problemer med styringen i går, men teamet reagerede meget godt ved at forbedre raceren og jeg føler et stort fremskridt med opsætningen til morgen. Min kvalifikationsomgang var meget god, og jeg tror vi har en positiv strategi til løbet i morgen. Vi har vist i test tidligere på sæsonen og i løbet af weekenden at TF103'eren er meget konkurrencedygtig i Barcelona. Startende fra 6. pladsen på grid'en, føler jeg at vi har en stærk placering til løbet."

Cristiano da Matta
"Jeg mener ikke at min omgang var perfekt, men det var heller ikke dårlig. Vi ramte lidt ved siden af med opsætningen og balancen i raceren, og jeg havde problemer med overstyring, så jeg kunne ikke presse hårdt. Jeg er ikke så glad for racerens balance som jeg var i går, så nu skal vi finde ud hvorfor og lære til fremtiden. Vi ligger for meget på overstyrings-siden. Vi kan lave små ændringer til løbet, men ikke noget større, så jeg vil gøre mit bedste for at være så langt fremme i feltet som det er muligt med denne startplacering."

Keizo Takahashi
"Jeg er meget glad for dette top 6 resultat og hele Panasonic Toyota Racing teamet er tilfredse. Vi fandt et godt set-up til Oliviers racer, og han kørte meget stærkt og fik 6. plasen - en af vores bedste kvalifikationer. I Cristianos tilfælde, var raceren ikke sat så godt op som i går, men vi tror at vi har en strategi til løbet, og vi har chancen for at nå vores første point i morgen."

BB  


Spaniens GP - McLaren - lørdag

Der kom grus i maskineriet for McLaren under den anden kvalifikation. Coulthard kørte i reserveraceren, og Kimi Raikkonen kunne ikke holde sin racer på banen. Dermed er skotten på en 8. plads og finnen starter bagerst!

David Coulthard
"Ligefør kvalifikationen, udviklede motoren et problem og måtte skiftes. Teamet gjorde et godt stykke arbejde og fik raceren klar lige inden det var min tur, men vi havde allerede sat os på reserveraceren. Vi måtte selvfølgelig lave nogle få ænddringer på reserveraceren, da den var sat op til Kimi. Efter morgenens træning var jeg blevet vant til at køre med Kimis opsætning, så jeg var alt i alt ikke så utilfreds med fjerde række, når man tager i betragtning at det var første gang jeg kørte raceren. Nu ser vi hvad der sker i løbet og håber det bedste."

Kimi Räikkönen
"Jeg begik en fejl ved nedbremsning til sving 7 og kørte gennem gruset og mistede meget tid. Det var en skam, da jeg var hurtig men det er noget der sker. Teamet bad mig om at afbryde omgangen og vende tilbage, da der ikke var andre muligheder for at jeg ville få en god tid. Jeg starter løbet fra sidtepladsen, hvilket selvfølgelig ikke er ideelt, men som løbene har vist indtil videre i år kan alt ske, og vi vil gøre vort bedste for at komme ind i pointene."

Ron Dennis
"Jeg tror kommentarerne fra vores kørere giver en klar forståelse for dagens kvalifikation. Vores løbsstrategi burde give både David og Kimi chancen for at slutte i pointene."

Norbert Haug
"Det var ikke det resultat fra kvalifikationen som vi ønskede. Vi måtte skifte Davids motor som en sikring, så han endte med at køre kvalifikation i reserveraceren. Startende fra 8. og sidste pladserne bliver løbet svært - men lad os se hvad morgendagen bringer."

BB  


Spaniens GP - BAR - lørdag

Hos BAR rammer Jenson Button for tiden formen, og briten skal lægge ud fra 5. pladsen. Jacques Villeneuve kom ikke ind blandt de ti første, og skal derfor starte i den langsomme halvdel af feltet. Men de er også på forskellige strategier.

Jenson Button
"Jeg er meget tilfreds med 5. pladsen i dag. Det føltes som en hurtig omgang, men jeg lavede nogle fejl. Jeg pressede lidt for hårdt i nogle af svingene og fik lidt overstyrung, men det er ikke noget der ikke kan blive klar til i morgen. Det har indtil videre været en meget positiv weekend. Vi har gjort gode fremskridt mod løbet og det viser sig i kvalifikationen i dag. Jeg mener at vores strategi er den rigtige, så jeg håber vi kan sikre et godt resultat til teamet i morgen."

Jacques Villeneuve
"Det var en god og ren omgang - intet specielt, men jeg er ret glad. I forhold til i går, er vores racere meget tættere når man tager i betragtning at vi har forskellige strategier. Vi mistede lidt i går da raceren var umulig at køre, men vi har været i stand til at arbejde på det til i dag. Jeg er glad for vores strategi og Jensons omgang viser at vi har et godt set-up til løbet. Vi ser stærke ud i forhold til de andre Bridgestone-kørere."

David Richards
"Begge kørere kan være tilfredse med deres placeringer, når man tager i betragtning at det er forskellige strategier til løbet i morgen. Det er opmuntrende for hele teamet at se vores fremskridt vi har gjort siden starten af sæsonen."

Geoffrey Willis
"Vi havde en problemfri morgen og var i stand til at koncentrere os om at finde et godt kompromis til set-up mellem de nye og gamle dæk, og mellem en omgang og den længere distance. Jacques startede dagen i reserveraceren og var i stnad til at gøre gode fremskridt med opsætningen, selvom han kørte af til sidst i morges. Vi nød en solid indsats i kvalifikationen fra begge kørere og på vej mod morgendagens løb er vi sikre på at vi vil køre efter point."

Shuhei Nakamoto
"At kvalificere sig på 3. og 6. række giver os en god chance for at score flere point. Samlet har weekenden været opmuntrende for os, så jeg er meget positiv for i morgen, og jeg er sikker på at begge kørere får et stærkt løb."

BB  


Spaniens GP - Williams - lørdag

Weekenden for Williams har været svær - og resultaterne af kvalifikationen bekræfter at det ikke går som de gerne ville hos Grove-teamet. Ralf Schumacher lægger ud fra 7. pladsen, mens Montoya ligger lige efter på 9. pladsen.

Ralf Schumacher
"Der er ingen tvivl om at vi ikke kan være tilfredse med resultatet i kvalifikationen, da vores fart er for langt fra de andre topteams. Jeg tror dog at vi kan køre godt i morgen med vores strategi. Vi havde højere forventninger til vores præstation på denne bane efter de seneste tets. Nu handler det om at håbe at vi har den rette balance til løbet så vi kan score et brugbart antal point."

Juan Pablo Montoya
"Det har været en svær weekend, men jeg tror vi endelig har fået styr på min racer, som dog stadig ikke er meget god, men i det mindste er styringen blev forbedret og den er nu mulig at køre. Ligefør opvarmningen blev det fortalt at der var et problem med benzinpumpen på min racer, så jeg måtte skifte til reserveraceren og det hjalp så heller ikke. Vi starter i morgen fra nogle dårlige placeringer men det er hvad vi kan i øjeblikket og vi må leve med det og få det bedste ud af vores løb."

Sam Michael
"Vi ville tydeligvis gerne have sluttet længere fremme. Vi har brugt weekenden på at kigge efter forbedringer på balancen i raceren, som er blevet forbedret til dagens anden kvalifikation. Nu skal vi arbejde på at optimere vores strategi til i morgen og håbe på et godt løb."

Mario Theissen
"Efter at have sat hurtigste tid i marts og i fredagens frie træning af Ralf, var begge vores kørere ikke særlig glade for opsætningen af deres racere. Da vi forventer at der er forskellige strategier i løbet, er det svært at evaluere vores præstation i kvalifikationen i forhold til vores konkurrenter.

"Juan skiftede til reserveraceren ligefør opvarmningen da vi opdagede et problem med at få benzinpumpen til at fungere. Selvom vi kunne have kørt med begge i opvarmningen og den sidste kvalifikation med den benzinpumpe, da vi kunne skifte den til løbet uden at blive straffet, så valgte vi for at være på den sikre side, at sætte Juan Pablo i reserveraceren, som i forvejen var sat op til ham."

BB  


Spaniens GP - Toyota - søndag

Endelig - de første point kom til Toyota og til debutanten Cristiano da Matta, der nu er den bedstplacerede 'nybegynder' i Formel 1 med sin 6. plads. Panis udgik da gearkassen ikke ville mere.

Cristiano da Matta
"Jeg er glad for dagens resultat, for mig selv og hele teamet. Det var et af de første rene løb som vi har haft i sæsonen, og samlet var det en problemfri weekend for mig. Det føles godt at score point for første gang - de første af mange håber jeg! Vi fortjente virkelig 5. pladsen, men jeg kunne bare ikke komme forbi Ralf til sidst. Min bremsepedal blev lidt blød midtvejs i løbet, så jeg kunne ikke presse hårdt nok. Barcelona er en bane hvor vi vidste at vi ville være gode, og vi har været hurtige hele weekenden, men jeg håber vi også kan finde dette niveau på andre baner. Jeg håber at disse tre point blot er en begyndelse."

Olivier Panis
"Selvfølgelig er jeg irriteret. Vi har været så stærke her hele weekenden og løbet så ud til at virke godt på en 2-stop strategi, og være fremme igen i pointene. Vi mener at jeg udgik på grund af et problem med gearkassen, men det skal undersøges og bekræftes. Jeg er så skuffet - vi skal virkelig forsøge at stoppe med at tabe point som her, selvom jeg selvfølgelig er glad for at Cristiano og teamet sikrede en 6. plads."

Ove Andersson, teamchef
"Jeg er meget tilfreds med resultatet. Det har ladet længe vente på sig, men vi har været hurtige her hele weekenden, så jeg mener at vi fortjener disse tre point. Cristiano kørte et meget stærkt løb og var meget tæt på at tage 5. pladsen til sist, men jeg vil også gladeligt tage 6. pladsen. Jeg er ked af det på Oliviers vegne, da han har været hurtig hele weekenden og igen lå i pointene. Vi skal se på det der ligner et problem med gearkassen på hans racer for at finde frem til hvad der præcist var i vejen. Alt i alt har det været en positiv weekend, men det er kun ét løb af mange."

Teamet tester fire dage på Paul Ricard med deres tre faste kørere.

BB  


Spaniens GP - Jaguar - søndag

Det blev en blandet fornøjelse for Jaguar - Webber fik de første point i år, mens Pizzonia ikke kørte mange centimeter inden han blev torpedret bagfra af David Coulthard i McLaren.

Med en 7. plads til Webber kom der dog lidt med hjem fra Barcelona, efter at Mark Webber flere gange har været med fremme. Samtidig indikeres det at Pizzonia også kører for teamet på A1-Ring om 14. dage.

David Pitchforth
"En dag med blandede følelser! Det er stort endelig at få noget for al det hårde arbejde med to vitale point. Mark gjorde et godt stykke arbejde derude og var han ikke blevet lukket inde i det første sving, kunne han have sluttet højere oppe. Trulli og Coulthard kørte sammen i det første sving og flere andre racere, inklusiv Mark, måtte køre alternativt og det kostede os pladser. Ikke desto mindre kom vi til denne weekend med holdbarhed og sammen med racernes styrke, kan vi forlade Barcelona tilfredse, selvom vi også skal have forståelse for det der skete med Antonio. Vi brugte tre dage på Mugello i sidste uge hvor vi arbejdede med forskellige ting, blandt andet launch control og der bemærkede vi intet - indtil i dag... Vi har nu tre dage med test i næste uge på Paul Ricard i det sydlige Frankrig og vi vil koncentrere os om dæk, mekanisk arbejde og igen launch control. Både Mark og Antonio vil dele testopgaverne og ud fra farten i Jaguar'en i dag, er jeg sikker på at begge kørere glæder sig til at komme på A1-Ring om to uger."

Mark Webber
"Jeg er glad for resultatet og at tage to VM-point til arbejdsindsatsen er en belønning for det hårde arbejde. Jeg fik en god start og forsøgte at komme på indersiden af Frentzen i det første sving. Så kom jeg på indersiden af Villeneuve i sving to og da så jeg støv fra Trullis og Coulthards sammenstød. Jeg havde intet valg end at køre i gruset, men jeg blev bekymret for at ramme Coulthard der dansede rundt foran mig. Heldigvis skete der intet med min frontvinge, men jeg kom på radioen for at se om vi skulle ændre strategi, fordi jeg var bekymret for at blive blokeret bag Minardi'erne. Vi holdt os til planen og da vores mål var holdbarhed, er jeg meget tilfreds med at han nået i mål på 7. pladsen. Jeg siger ikke at vi skudsikre, men vi har klart taget nogle positive skridt siden Imola. Michelin gjorde det godt og selvom vi gerne ville have gjort det bedre i kvalifikationen, er vi på vej i den rigtige retning. Før weekenden ville jeg have været glad for en 7. plads og al credit skal gå til gutterne tilbage på fabrikken som fortjener det. Målet er nu at arbejde på dagens data og med tre dages test på Paul Ricard i næste uge, burde Jaguar R4'en også være god i Østrig."

Antonio Pizzonia
"Jeg er virkelig meget skuffet. Vi lavede noget godt arbejde på raceren i denne weeknd indtil løbet, hvor jeg mener vi henover de to sidste dage fik flere kilometer end nogen andre. Med det i tanke er det meget uheldigt ikke at få fordel af det i løbet. Det er forholdsvis simpelt: launch kontrol systemet virkede ikke - ligesom det var tilfældet på Imola - og desværre for Kimi blev han ramt af det. Teamet vil nu undersøge dette og i mellemtiden vil mit fokus være på Paul Ricard testen i næste uge. Farten i dagens løb viser at raceren er konkurrencedygtig, og jeg ser frem til at køre i R4'en i Østrig om to uger."

BB  


Spaniens GP - Renault - søndag

Det kan godt være at Michael Schumacher vandt det spanske Grand Prix for femte gang, men Fernando Alonso var det helt store navn i weekenden. Med andenpladsen ligger spanieren på 3. pladsen i VM.

Fernando Alonso
"Det er mit livs bedste dag og jeg føler at jeg drømmer. Det er svært at beskrive hvordan jeg havde det på den sidste omgang med alle flagene og tilskuerne der råbte til mig. Jeg fik en god start og kunne leve på en meget god strategi og utrolige pitstops. Det er fantastisk at have scoret point i alle løb indtil videre, og jeg håber det fortsætter. Jeg er ked af det på Jarnos vegne - jeg er sikker på at han også ville have taget point."

Jarno Trulli
"Jeg fik en god start og var på vej ganske rent, hvor jeg holdt min linie, da jeg i det andet sving så Coulthards racer komme mod højre fra ydersiden. Han ramte mig og jeg var ude. Det er virkelig en skam, fordi jeg ved at det kunne have været et godt løb for mig."

Flavio Briatore, direktør
"Det er en sejf for hele teamet. Fernando gjorde det utrolig godt. Jeg mener at vores strategi var perfekt. Det er virkelig en skam at Jarno blev presset ud af Coulthard, fordi han var meget hurtig hele weekenden, og vi kunne have haft et stærkt løb. Samlet en stor præstation af hele Renault her i Spanien."

Mike Gascoyne, teknisk direktør
"Først - det var en skam med Jarno, da jeg er sikker på at han også ville have haft et fantastisk løb. Vi var meget optimistiske fra begyndelsen og sikre på vores potentiale. Jeg behøver ikke at tilføje mere om Fernando. Han leverede en fejlfri præstation: vores strategi var meget god - men ikke god nok til at hente Michael. En stor tak til hele teanet, fra Viry og fra Enstone for det utrolige arbejde. Godt klaret!"

Denis Chevrier
"Det er tilfredsstillende at se vores racere kæmpe løbet igennem mod Schumachers racer. Fernando var i stand til at slutte mellem de to Ferrarier: det var det ene af målene og det klarede vi! På samme tid, er vi kede af det på Jarnos vegne, fordi han helt sikkert i dag kunne have været sammen med Fernando på podiet."

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk