Mika Häkkinen

Kører infoTeamsGrand Prix 
 
 
ØgenavnDen flyvende finne
NationalitetFinsk
FamilieGift i 1998 med Erja, har sønnen Hugo
SportSkiløb, svømning
Højde179
Vægt73.5
Fødselsdato28.09.1968 
Baggrund
(januar 2002)

Har valgt at lade sig pensionere for et års tid. Er stadig på kontrakt med McLaren. Officielt har han et års orlov, men det er tvivlsomt om han stiller op igen i 2003. Grunden er at han er blevet familiefar - sønnen Hugo optager familien Häkkinen mere og mere.

(mar. 2000)

Mika Hakkinen er igen i år udråbt til en af favoritterne til dette års verdensmesterskab, men spørgsmålet er om Hakkinen var lige så skarp i '99 sæsonen som han var i 1998. Hakkinen lavede åbenlyse kørerfejl både i San Marino og på Monza, og finnens meget følelsesladet udbrud umiddelbart efter afkørslen på Monza satte yderligere Hakkinens form i fokus.

Men hvis man skal se objektivt på det, så var det nok mere McLaren Mercedes-teamet som havde slækket på formkurven, først kom skandalen med det tabte baghjulet på Silverstone, så fulgte dækeksplosionen på Hockenheim, så blev han kørt af banen af sin team kollega David Coulthard i Østrig og sluttelig kaldt for tidlig i pit under det europæiske Grand Prix på Nürburgring. Så det er nok her vi skal finde hovedårsagen til Hakkinens problemer i '99.

Man bør huske på, at Hakkinen også lavede oplagte kørerfejl i 1998, hvor han kørte af banen både på Magny Cours og på Monza. Begge gange kunne finnen dog forsætte. Og så var der det unødvendige uheld med Michael Schumacher på Spa, hvor Hakkinen uden held prøvede at klemme Schumacher ved udgangen af det første sving. Forsøget mislykkedes og den tvivlsomme manøvre sendte Hakkinen ud af løbet med en ødelagt front. Mika Hakkinen har altså begået kørefejl i begge sæsoner så debatten har nok været præget mere af pressens ønske om en god historie. Der skal dog ikke herske tvivl om at presset på Hakkinen har været større i 1999 end året tidligere og de mange defekter og fejl satte helt
sikkert sit præg.

Spørgsmålet er hvor Hakkinen står i dag? Efter de første testkørsler på Circuit de Catalunya har finnen ikke været overbevisende og Coulthard har ved flere lejligheder vist sig at være hurtigere en sin teamkollega. Man skal dog nok være lidt forsigtig med at drage for mange konklusioner da forudsætningerne for de tider som er blevet sat på Catalunya kan skyldes forskellige set-up’s dæk og meget andet. McLaren har været meget stille omkring de første testkørsler, så det er svært, at vurdere Hakkinens øjeblikkelige form og om han er mættet af succesen. Og netop det kunne
forskyde magtbalancen til David Coulthards fordel, da skotten stadig er "sulten" og har lukket en del af hullet til sin finske team-kollega.
(CS)
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk