Mika Salo |
Kører info | Teams | Grand Prix |
| |
Nationalitet | Finsk |
Familie | single |
Hobby | squash, mountain bike riding, snowmobiles |
Sport | snowboarding |
Højde | 166 |
Vægt | 66 |
www | http://www.mikasalo.net |
Fødselsdato | 30.11.1966 |
Baggrund | ||
(nov. 2000) Salo træder ud af Formel 1 et års tid, hvor han tiltræder hos Toyota i deres udviklingsarbejde. Han skal sammen med skotten Allan McNish udvikle Toyotas Formel 1-racer der bliver sat ind i grand prix-sammenhæng i 2002. Der ventes det at Salo bliver teamets førstekører. Salos karriere kan meget vel komme til at ende hos Toyota, da alderen efterhånden er ved at indhente den finske kører. (feb. 2000) Mika Salo har haft heldet med sig. Få uger før sæsonstarten '99 blev han droppet af Arrows til fordel for Takagi og dennes sponsorpenge – en ting da først blev afsløret da skiltene over pitten i Melbourne kom op. I længden skulle det vise sig at japaneren trak det korteste strå: Takagi fik problemer med sponsoren PIAA og kommer ikke til at køre formel 1 i 2000. Men det var ikke til et se på det tidspunkt. Salo var arbejdsløs og håbede blot på at noget skulle dukke op. Det gjorde der også, for da Zonta brækkede foden i træningen op til Brasiliens GP indledte Salo sin karriere formel 1s superreserve i tre grand prix'er for BAR. Mens Villeneuve kæmpede for at få bilen i ål scorede Salo teamets bedste resultat, en syvendeplads i Barcelona. Michael Schumachers Ferrari havde finnen lidt sværere at vænne sig til, men da han først var ude over disse problemer, fungerede han som Eddie Irvines andenkører til UG. Man kunne godt have undt ham den sejr han overlod til ireren på Hockenheim. Efter fire løb var Schumachers sygepause ovre, men Salos aktier var steget. Denne sæson kører han for Sauber, hvor han genforenes med makkeren fra Arrows '98, Pedro Diniz. 1999 reddede hans karriere, men løbet er så at sige kørt for Mika Salo, der indledte sin formel 1-karriere i 1994 hos Lotus, siden Tyrrell. Trods sit drengede udseende og sit stort-talent-der-blot-mangler-den-rette-bil-image er Salo 33 år = ikke helt ung i professionel motorsport-målestok, for en kører der endnu ikke har slået igennem. (CBA) | ||