Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.7.2002
 Alonso bekræftet hos Renault
 Arrows gik bevidst efter dårlige tider
 Femte pole i træk til Montoya
 Fisichella står over i kvalifikationen
 
19.7.2002
 Frankrigs GP - 2. frie træning
 Frankrigs GP - 1. frie træning
 Silly Season tager fart
 Mark Webber klar til nye udfordringer
 Verstappen optimistisk
 

Hop til top20.7.2002

Alonso bekræftet hos Renault

Så kom den endelige bekræftelse som vi blot har ventet på. Fernando Alonso kører Renault i 2003.

Det blev verdenspressen orienteret om her i eftermiddag, og dermed er Jenson Button ude af Renault-teamet og skal derfor søge ny arbejdsgiver. Italieneren Jarno Trulli kører igen i 2003 for teamet, så dermed 'Middelhavs'-trioen forenet.

Alonso har en enkelt sæson i Formel 1, da han sidste år kørte for Minardi med god succes. Tidligere har han kørt Formel 3000 og også vundet Formel Nissan-serien. En serie der i år har deltagelse af den tidligere Formel 1-kører, Ricardo Zonta.

Jenson Buttons muligheder for et sæde næste år er således placeret hos enten Jaguar, Toyota, BAR eller Sauber. Der har været samtaler med Jaguar om at overtage sædet efter Irvine og derudover har Button også været en tur i Schweiz i sidste uge for at tale med Peter Sauber, så de to teams må siges at være de bedste bud på et team til Englands darling-kører.

BB  


Hop til top
Arrows gik bevidst efter dårlige tider

3 omgange til Frentzen og 3 til Bernoldi. Det blev alt hvad Arrows leverede af indsats. Men nok til at de stadig er med i Formel 1-cirkusset.

Begge kørere 'magtede' nemlig ikke at kvalificere sig. "Desværre var vi ikke i stand til at kvalificere nogle af vores racere i dag. Vores prioritering har været at få teamet tilbage på fode, og i en position hvor vi kan se en positiv fremtid. Det er kedeligt, men vi vil tage hjem og forberede os til Hockenheim," lød det fra Tom Walkinshaw.

Desværre kunne de ikke kvalificere sig - men sandheden er at de godt kunne være med. Begge kørere var faktisk meget godt med på splittiderne på de første sektorer. Men pudsigt nok tabte de lidt over 4 sekunder på banens sidste tredjedel!

Og det var helt bevidst. Arrows havde fået en stor bøde og ville kunne få svært ved at blive i Formel 1 hvis de ikke deltog. Det gjorde det, omend det må siges at være rendyrket spil for galleriet. Og FIA kan intet stille op! Om Arrows så forsøger det samme stunt igen om en uge på Hockenheim må vi vente og se, men en ting er sikkert: Arrows-teamet er virkelig på spanden!

BB  


Hop til top
Femte pole i træk til Montoya

Juan Pablo Montoya har ingen sejr i år, men en lang række pole positions. Således blev den forlænget med yderligere en, så han nu har holdt i pole fem gange i træk og seks gange i alt i år.

Hvor løbene i år har været dødsyge og blottet for al spænding, er der meget mere spænding i kvalifikationen. Det blev en meget interessant 3-teams duel, hvor McLaren også blandede sig med fremme. Kampen om pole stod primært mellem Michael Schumacher og Montoya, men også Rubens Barrichello og Kimi Raikkonen lagde pres på. Det gav alt i alt en meget spændende kvalifikation, hvor intet var afgjort før den sidste omgang.

Tiderne viste sig også at være meget tætte. Efter det næstsidste forsøg var der få tusindedele mellem Montoya og Michael Schumacher og det var også tilfældet da de to duellanter havde kørt sig ud på det sidste forsøg. Det gav det intense show, og så er det så meget desto mere ærgerligt at løbene på det seneste ikke har givet sammen spænding som i dagens kvalifikation!

Billedet var ellers som vi kender det. Michelin-teams'ene har det godt på Magny-Cours - bedste ikke-Ferrari Bridgestonekører var således Nick Heidfeld på 10. pladsen. Derudover er det også værd at bemærke at Jaguar har fået nogenlunde styr på deres racer. Irvine kørte sig ind på 9. pladsen, og det må siges at være tilfredsstillende for et team der har været på randen af den store krise. Det er irerens bedste startplacering i år - den bedste placering var ellers en 13. plads på Interlagos. Helt let var det dog ikke for Pedro de la Rosa. Hans Jaguar stod af midtvejs i kvalifikationen, og derfor fik spanieren ikke brugt alle sine omgange.

Arrows-kørerne kom på banen - men fik kun ét forsøg. Så kørte de ikke mere. Deres tider var et godt stykke fra 107%-tiden, så det ventes ikke at de to kørere får lov at starte i morgen. Der kan ligge flere ting i det at ingen af de to kørere bliver klar til løbet i morgen. Havde Arrows ikke stillet op til det franske Grand Prix, havde de fået en massiv bøde af FIA. Men nu har de jo trods stillet op, men kan så officielt sige at de jo ikke kunne gøre for at de ikke kunne kvalificere sig. Krisen hos Arrows må siges at være blevet værre end den var på Silverstone for 14 dage siden!

Dermed kan vi komme til at se et mindre felt i morgen end normalt. Fisichella kørte ikke kvalifikationen efter råd af Sid Watkins, men her ventes dog at italieneren får dispensation til at starte.

BB  


Hop til top
Fisichella står over i kvalifikationen

Jordans Giancarlo Fisichella kommer ikke i aktion i kvalifikationen. Italieneren var udsat for et heftigt uheld i den sidste frie træning, hvor han måtte hjælpes ud af sin total smadrede racer.

Kort efter blev Fisichella fløjet væk fra banen i helikopter til et hospital i Nervers. Her viste det sig heldigvis at han ikke fik nogen skader i hovedet.

Dog har den omrejsende læge, Sid Watkins rådet Fisichella til ikke at køre mere i dag. Om Jordan-køreren så bliver klar i morgen må tiden vise, men eftersom han er blevet rådet til at stå over og normalt kan kvalificere sin racer til løbet, bør han blive klar til at starte i morgen. Det bliver i givet fald som sidste mand.

BB  


 

Hop til top19.7.2002

Frankrigs GP - 2. frie træning

McLaren satte sig igennem i den anden frie træning, og sikrede sig de to første pladser.

Flere kørere tog en tur af banen og i gruset - listen tæller navne som Jarno Trulli, Olivier Panis, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella, Eddie Irvine og i de sidste sekunder Michael Schumacher.

I tabellen blev der så flyttet noget rundt. Ferrari rykkede ind efter McLaren med begge deres kørere. Barrichello faldt tilbage og ind efter Michael Schumacher. Irvine kørte sig derimod ind i top-6, hvilket lover godt for Jaguar.

Skuffende må det siges at BAR var i dag i den tunge ende. Det var iøvrigt også tilfældet med det andet Honda-team, Jordan. Også Sauber var noget tilbage, men meget kan ske endnu.

Du kan se resultaterne fra 2. frie træninger hér.

BB  


Hop til top
Frankrigs GP - 1. frie træning

Det ligner en almindelig weekend som alle de andre. Barrichello er hurtigst ude, men noget overraskende ligger McLaren godt til.

Netop det faktum at McLaren er pænt med, kan skyldes Michelin, som det forventes vil være bedre med på Magny-Cours end de var det på Silverstone, hvor det var køligere.

Det bliver derfor en spændende kamp mellem de tre store teams, Ferrari, Williams og McLaren. Renault følger trop på 4. pladsen men har svært ved at hægte sig på topkampen.

Derudover glimrede Arrows igen ved sit fravær. De skulle dog denne gang have styr på betalingen at motorerne, men mon ikke de så sparer dem når de nu har det med at sætte hurtigt ud... Jaguar viste for en gangs skyld god form, og kan måske være på vej frem i deres ombyggede R3B-racer.

Du kan se resultaterne fra 1. frie træninger hér.

BB  


Hop til top
Silly Season tager fart

Kørere i en usikker position, testkørere og nye talenter, flokkes i øjeblikket overalt hvor der bare er skyggen af en chance for et sæde. Jagten på et sæde i Formel 1 skærpes mere og mere.

Fernando Alonso som valgte at forlade Minardi til fordel for at blive testkører hos Renault, er lovet et sæde i feltet til næste år. Det har Flavio Briatore udtalt indtil flere gange på det seneste. Så er spørgsmålet hvor. Mest oplagt er vel Renault, så scorer Briatore lidt der også, eftersom at han er manager for bl.a. Alonso. Men så ryger der en ud. Det er højst sandsynligvis Jenson Button. Han er af mange spået på vej til Jaguar, hvor mange gerne ser at der er en britisk kører. Men der skal også være plads. Tilsyneladende er Eddie Irvine på vej ud.

Men også Sauber kunne være en mulighed for Button. Peter Sauber udtalte forleden at han gerne vil have en mere erfaren kører end Felipe Massa er. Rygter siger endda at Heidfeld også er på vej væk - til Toyota. Sauber skal så teoretisk bruge 2 kørere. Frentzen har været nævnt som et emne hos Sauber.

Toyota har ikke været tilfreds med Allan McNish endnu og er derfor på udkig efter en anden kører. Også der har Frentzen været nævnt. Mulighederne er tilsyneladende mange. Det store spil er i gang. Senest forlyder det at Jacques Villeneuve bliver hos BAR. Så sent som i denne uge skulle han ved en pressekonference have udtalt at han ikke ser nogen grund til at forlade BAR. Også Olivier Panis bliver tilsyneladende hos BAR, han er i øjeblikket i gang med forhandlinger om en kontraktforlængelse. Meget vil blive afgjort i den næste måneds tid eller to. Vi venter spændt.

PDL  


Hop til top
Mark Webber klar til nye udfordringer

Mark Webber er efter kun 10 løb i Formel 1 klar til nye og større udfordringer. Minardi er én ting, et større team noget ganske andet.

Mark Webber er ikke blevet træt af Minardi, men vil gerne prøve at være hos et større og måske mere veletableret team. Tilsyneladende har australieren fået blod på tanden. Allerede i hans første Grand Prix, på hjemmebane i Australien, scorede han 2 points til ham selv og teamet. Det var Minardis første points i over et år. Så er spørgsmålet så hvor han evt. drager hen.

Èn mulighed kunne jo være Jaguar. Mark Webber testede for nylig hos Jaguar, og mange mener at han er et godt bud på et sæde der. Det kunne være i forbindelse med en handel mellem Minardi og Cosworth hvori Minardi kan købe kundemotorer hos firmaet mod at Webber kommer til Jaguar. Der skal dog sikkert nogle penge på bordet også.

Mark Webber har prøvet at sammenligne sine tider med David Coulthards, og mener at nu er tiden ved at være kommet dertil, hvor han er ved at være klar til at komme i et team hvor konkurrencen er hårdere.

Mark Webber:
”Jeg er klar til at gå et skridt videre. Jeg kunne godt tænke mig en dygtigere holdkammerat i et mere konkurrencedygtigt miljø. Jeg vil gerne have mere konkurrence indbyrdes. Det kunne være hos Minardi eller et andet sted. Jeg vil gerne nå dertil, at man om et års tid vil sige at han er en af vore. Jeg kan godt li’ at sammenligne mig med andre. Derved kan jeg sætte nogle mål. Eksempelvis ved kun at være 1,1 sek. langsommere end David Coulthard i Montreal, eller at overhale Panis ved udkørslen fra tunnelen i Monaco. Jeg kan kun håbe på at andre har lagt mærke til det.”

Der er flere kandidater til det måske ledige sæde hos Jaguar, men også andre teams vil skifte kørere. Tiden vil vise om der bliver plads til Mark Webber andre steder, ellers må han blive hos Minardi.

PDL  


Hop til top
Verstappen optimistisk

I følge Jos Verstappen så ser hans mulighder for igen at køre Formel 1 i 2003 sæsonen gode ud i øjeblikket, han har positive kontaker indenfor både teams og sponsorere - hævder han.

Jos Verstappen debuterede i Formel 1 i 1994, og siden da, har han flere gange været både ude og inde, og sidst blev han fyret af Arrows teamet, og erstattet med Heinz-Harald Frentzen.
Og netop i sagen med hans fyring hos Arrows teamet, så har Verstappen lagt sag an mod Arrows teamet. og det var planlagt at der skulle være faldet dom i sagen i ugen op til det Engelske Grand Prix, men dette blev udsat på grund af Arrows teamet økonomiske problemer og de deraf følgende motorproblemer.

I sin lange Formel 1 karriere har Verstappen kørt for følgende teams i kortere eller længere tid:
1994 - Benetton
1995 - Simtec
1996 - Arrows
1997 - Tyrrell
1998 - Stewart
2000 - Arrows
Ialt har Jos Verstappen kørt 91 Grand Prix løb og scoret tilsammen 17 point, og de bedste placeringer var to 3. pladser i 1994 sæsonen for Benetton, og de blev kørt hjem i Ungarns og Belgiens Grand Prix'er.

Og nu er Verstappen altå igen overbevist om at han holder på startgridden, i forbindelse med Australiens Grand Prix 2003.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk