Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.1998
 STEWART-FORD efter Fredagens frie træning
 Hakkinen kan stadig vinde over Schumacher
 Villeneuve skifter til BAR.
 Bøder til McLaren
 Fredagens frie træning
 
9.7.1998
 Korea bliver ikke klar til 1999
 BAR åbner ny fabrik
 Magnussen og Formel-1.dk
 Magnussen tror på Hakkinen
 Stewart får ny Ford motor
 Vejrudsigten for weekenden
 

Hop til top10.7.1998

STEWART-FORD efter Fredagens frie træning

Paul Stewart:
'Begge kørere brugte meget af dagen på at finde ud af hvilke dæk der skal bruges til kvalifikationen og på hvilket et set-up de vil bruge. Der blev også testet mange forskellige set-up's under sidste uges test. Rubens føler ikke at han har fundet det helt rigtige set-up så han kan angripe banen rigtigt, så¨det er vores at arbejde på at finde det helt rigtige imorgen, for at løse dette problem. Vores mål er stadig at blive blandt top 10 i kvalifikationen.'

Alan Jenkins:
'Under sidste uges test her på Silverstone, lykkedes det ikke nogen af kørene, at komme igennem hele Bridgestones dækprogram. Konsekvensen heraf blev at, meget af dagens testtid blev brugt på at teste en ny dæk kombination, med hvilken vi håber på at det rigtige grip, og den rigtige balance. Det gik egentligt meget godt, men jeg tror at vi går tilbage til et set-up og en dæk kombination som vi kender lidt bedre.. Men vi ser frem til at begge kørere kommer til at køre med den nye serie 5 motor, som er bedre og køre med, og den har også mere top-end power.'

Martin Whitaker:
'Set fra vores synspunkt, er dagen gået godt. Begge kørere kørte med Serie 4 motoren, uden have nogle fejl på den. Vi montere Serie 5 motorer i begge bilerne til morgendagens kvalifikation, hvilket også vil blive race debut for den nyeste Ford Zetec-R V10 motor.'

Rubens Barrichello:
Bil nr.18: SF-2/04
Antal omgange: 23
Bedste tid:1:28.339
'balancen i min bil er ikke så god lige nu. Dette betyder at vi er nød til at ændre vores planer omkring set-up. Banen er ikke helt som den var under sidste uges test, så vi kæmper for at finde grip. Vi havde også problemer med den stæke vind idag. Men forholdene er jo ens for alle, og det betyder bare at vi har noget vi skal have indhentet..'

Jos Verstappen:
Bil nr.19: SF-2/03
Antal omgamge: 32
Bedste tid:1:28.983
'Helt ærligt så havde jeg håbet på at jeg var hurtigere. Vi lavede mange ændringer på bilen idag, og prøvede forskellige set-ups i begge sessions, men vi kæmber stadig med understyring i nogle sving. Vi håber på at finde en løsning på dette problem inden morgendagens kvalifikation. Efter sidste uges test, føler jeg mig bedre tilpas i bilen, og jeg på at jeg kan gøre det bedre imorgen.'
Reseve bil-car: SF-2/02
HVJ  


Hop til top
Hakkinen kan stadig vinde over Schumacher

Den førende køre i mesterskabet Mika Hakkinen tror på at hans erfaring og at McLarens forberedelse, vil gøre ham istand til at vinde over Michael Schumacher, på Silverstone på søndag. Schumacher, bestræber sig på at presset på McLaren, efter at have vundet i Canada og Frankrig, oog han har dermed indskrænket Häkkinens forspring fra 22, til nu kun at være 6 points, efter kun halvdelen af serien er kørt "Der vil altid være et pres på en køre, og specielt på ham der føre serien hvor presset vil være endnu større," siger finnen , som har ført dette års mesterskab siden det første løb. "På den anden side er jeg i en meget favorabel position fordi jeg føre, og de andre er nød til at jage mig. Jeg føre mesterskabet og det er det vigtigste for mig. "Men jeg har køret racerløb i mange år og har derfor en stor erfaring. Jeg har været med mange flere grand prix'er end de fleste køre i feltet og vil blive overrasket hvis de er bedre til at forberede sig til et løb, end mig." Set i bagspejlet med deres sejer i det Franske Grand Prix sidste måned, tror Ferrari nu for første gang på, at de kan blive en seriøs konkurrent til kørenes mester, siden 1979 hvor Jody Scheckter vandt, og på deres første konstruktør mesterskab siden1983. Ferrari har en god grund til at være tilfredse med deres performance på Magny Cours, hvor de fik deres første 1-2 sejer siden 1990 (Det Spanske Grand Prix), fordi det var første gang de slog McLaren, som dominerede tidligt på sæsonen. Men Schumacher's team kamerat Eddie Irvine har advaret mod over optimisme med Ferrari's mesterskabs chancer. "Vi må stadig erkende at McLaren er foran os," siger Irvine, som har haft podieplaceringer fem gange i år. "Silverstone bliver et svært løb for os, fordi McLaren har testet der hele året, men så tror jeg også på at vi vil være meget tæt på McLaren resten af sæsonen." David Coulthard, som er 20 point bag team kameraten Häkkinen, er sikker på at han kan vende sit held, så han bliver fri for de mekaniske problemer, som har drillet ham siden det Spanske Grand Prix i Maj. "Jeg har virkeligt brug for et godt resultat, for at hænge på i mesterskabet og det Engelske Grand Prix er årets løb, og et godt sted at vinde," siger han. "Det bliver svært for mig at indhente de 20 point, som jeg er bagud, men vi er kun halvvejs i sæsonen, og jeg er nød til at sige til mig selv at det er muligt at hente." Søndagens løb markere 50 årsdagen for det første Engelske Grand Prix, som blev afholdt på en flyveplads i 1948 og det var to år før officielle verdensmesterskab begyndte. Løbet dengang blev iøvrigt vundet af Italieneren Luigi Villoresi i en Maserati.
HVJ  


Hop til top
Villeneuve skifter til BAR.

Denne meddelelse er ikke specielt overraskende: Lige før det Britiske Grand Prix på Silverstone i denne weekend, vil Jacques Villleneuve offentliggøre at han ikke fornyer kontrakten med Williams. Efter to år i teamet - er han blevet kaldt den mest succesfulde Rookie og verdensmester, men han har også oplevet følelsen som mesterens fald, lige som Damon Hill - Han vil underskrive en kontrakt med Britsih American Racing Team, som styres af Craig Pollock.
HVJ  


Hop til top
Bøder til McLaren

Begge McLaren kørerne, Mika Hakkinen og David Coulthard, kørte for stærkt i pitten under dagens fri træninger, og de blev begge idømt bøder.
$3250 til Mika Hakkinen og $8000 til David Coulthard.
AN  


Hop til top
Fredagens frie træning

Så er de 2 første frie træninger overstået. Selv om det var meget overskyet, holdt det tøre vejr. Det var (igen) de to McLaren racerer som dominerede, med Coulthard som hurtigste mand, efterfulgt af Hakkinen, Frentzen og Villeneuve. Tiderne kan ses ved at klikke på "Resultater" i oversigten til venstre.
HK  


 

Hop til top9.7.1998

Korea bliver ikke klar til 1999

Det er meget usandsynligt at Formel 1 vil komme til Korea inden udgangen af år 2000. Ifølge direktøren for Sepoong banen, John Kim, er banen kun 25% klar på nuværende tidspunkt, og den vil ikke være færdig ved udgangen af denne sæson. De Koreanske tilskuere vil heller ikke være i stand til at købe biletter til Grand Prix'et, fordi de simpelthen ikke har råd. Det skyldes hovedsageligt den økonomiske krise der er i Asien for øjeblikket.
HVJ  


Hop til top
BAR åbner ny fabrik

Det yngste Formel 1 team, British American Racing, har nu formelt færdiggjort "den teknologisk mest avancerede racer-fabrik i verden" i går i Brackley.
 
Direktør Craig Pollock åbnede bygningen, der er blevet opført ved siden af partneren Reynard Racing Cars bygninger tæt ved Silverstone. Fabrikken påregnes fuld funktionsdygtig hen mod slutningen af oktober, og faciliteterne vil includere en første-klasses vindtunnel, der er blevet bygget i løbet af de sidste 6 måneder.
 
Pollock udtaler at dette er den første i en lang serie af begivenheder over de kommende måneder, der vil kulminere med navngivningen af holdets kørere i debutsæsonen næste år, samt afsløringen af teamets helt nye bil. Nærmere adspurgt fortæller Pollack at de væsentligeste navne på hans ønskeliste over kørere er Jacques Villeneuve, Damon Hill og US CART champion Alex Zanardi. Som et første skridt håber Pollcak på at skrive kontrakt med en testkører allerede her i den kommende week-end, selvom det endnu ikke vides, hvem der påtænkes pladsen.
HAL  


Hop til top
Magnussen og Formel-1.dk

Formel-1.dk har indgået en aftale med Jan Magnussen der indebærer, at han laver en optakt til de kommende Grand Prixer i resten af 1998 sæsonen. Det er trods alt ikke mange mennesker der har oplevet de forskellige baner fra cocpittet på en Formel 1 racer - og nu får Formmel-1.dk's læsere lejlighed til at "snuse" til oplevelsen. Jan vil lave en detaljeret gennemgang af banerne, forhåbentligt startende med Silverstone. Han vil tage os gennem banen sving for sving, fortælle om de muligheder der er for at overhale, han vil sætte gear på de mest interessante sving, og vil komme med sit personlige bud på, hvordan løbet vil udvikle sig. Vi er glade for, at Jan har sagt ja til at gøre dette for Formel-1.dk's læsere, og ser frem til på denne måde at få et lidt tættere indblik i det der sker op til et løb, samt et indblik i de enkelte baners særheder set fra en kørers synspunkt. Vi håber på at kunne bringe Jans første optakt til Silverstone allerede i morgen. Og vil med sikkerhed bringe Jans optakt til de resterende løb i sæsonen.
HAL  


Hop til top
Magnussen tror på Hakkinen

Jan Magnussen tror på Mika Hakkinen som vinder af dette års verdensmesterskab. Formel-1.dk havde i går mulighed for at gennemføre et interview med danskeren, der de sidste 2 måneder, har været gennem en noget turbulent tilværelse i sin Formel-1 karriere. "McLaren har ganske enkelt feltets bedste bil med feltets bedste motor" og Jan fortsætter: "Selvom Goodyear nu er begyndt at levere konkurrencedygtige dæk til bl.a. Ferrari, skal der en god portion held til, hvis Schumacher og Ferrari skal vinde i år."
 
På spørgsmålet om Jans fremtidsplaner, bliver det pludseligt lidt mindre konkret. Bruddet med Stewart er et definitivt brud, og selv om der har været spekuleret i en evt. testkarriere for Stewart afviser Jan dette kategorisk. "Jeg vil holde alle muligheder åbne - Champ Cart serien er klart den serie der står mit hjerte nærmest efter Formel 1, men der kunne også være tale om Touringcar." Formel-1.dk spurgte på dette grundlag, om der kunne blive problemer med at skifte fra f.eks. Touringcar tilbage til Formel-1. Det havde jo tidligere af den danske presse været angivet som en del af årsagen til de manglende resultater, men også dette afviste Jan. "Jeg må holde alle muligheder åbne, og se hvad der byder sig. Jeg har naturligvis et stærkt ønske om at vende tilbage til Formel-1, men jeg tror ikke det vil have betydning om jeg kører en anden serie i mellemtiden." På spørgsmålet om hvor Jan ser sig selv næste sæson svarer han uden tøven: "Jeg sigter efter et sæde hos et af de teams der ligger blandt de bedste seks", og det siger måske mere om Jans tillid til, at han fortsat vil være at finde i Formel 1.
 
Sidst men ikke mindst spurgte vi Jan hvordan han så på Tom Kristensens og Jason Watts muligheder i Formel 1. "Tom er vist meget tæt på at få plads i rækken af Formel 1 kørere, så hans situation ser meget lovende ud. Hvad angår Jason, vil jeg helst ikke sige noget, da jeg ikke vil risikere at mindske hans muligheder ved at udtale mig på hans vejne. Jason arbejder koncentreret på at finde en plads". Formel-1.dk vil naturligvis følge Jan meget tæt i den kommende tid, og vil rapportere så snart der er nyt at fortælle. Vi har alle vores personlige favorit, men der er vist ingen dansker der, mens jan har kørt Formel 1, kan sige sig fri for at have heppet på Jan og ønsket ham alt det bedste. Lad os håbe vi snart ser Jan tilbage i den mest eftertragtede og exclusive motorsportsklasse.
 
HAL  


Hop til top
Stewart får ny Ford motor

Ford's works-team Stewart Grand Prix vil komme til Silverstone med en ny Ford Zetec Serie 5 motor. "Serie 5 versionen af Ford Zetec-R V10 motoren, havde sin debut under Silverstone testen i sidste uge og Rubens var meget imponeret over motorens top-end power," siger Martin Whitaker, Ford's Europæiske motorsports direktør, og tilføjer. "Vi vil medbringe to Serie 5 motorer til Silverstone til selve løbet, men beslutningen om de vil blive brugt eller ej er ikke taget endnu.".
HVJ  


Hop til top
Vejrudsigten for weekenden

Det ser ud til at vi skal have sæsonens første regnvejrsløb, når Englands Grand Prix bliver kørt på Silverstone på søndag. Da der endnu ikke har været et regnvejrsløb i år, er det svært at sige hvilke dæk som er bedst. Sidste år var Bridgestone jo bedst i regnvejr, men Michael Schumacher viste jo i Monaco sidste år, at han var den bedste kører i det våde føre.
Fredag21 Coverskyet
Lørdag20 Coverskyet
Søndag19 Cregnvejr
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk