Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.7.2004
 Frankrigs GP - Set og sket - top 5
 Fransk sejr til Ross Brawn
 "McLaren og Williams er tættere på"
 
3.7.2004
 Alonso på pole
 

Hop til top4.7.2004

Frankrigs GP - Set og sket - top 5

Den sædvanlige vinder, men med en anden på andenpladsen. Og så faldt Williams lidt af på den, mens McLaren hurtigt fandt deres placeringer som de holdt i resten af løbet.

Michael Schumacher vandt igen, men fik ikke hevet Barrichello med på andenpladsen som vanligt. Det er muligt at M. Schumacher vandt løbet, men den egentlige vinder er vel Barrichello der startede som nr. 10 og i sidste sving erobrede tredjepladsen. McLaren ligner noget der er på vej tilbage. Renault øgede forspringet til BAR der igen havde et motorproblem i Satos bil.

Ferrari - 158 points:
Ross Brawn må snart forlange bonus, lønforhøjelse og hvad han ellers kan finde på. Strategen over alle strateger slog til igen. Uden ham var der ingen garanti for at Michael Schumacher havde vundet. Ved pludseligt at ændre strategien til en næsten ulogisk - ikke ulogisk mere - strategi, vandt Schumi igen igen. Ændringen af strategien samt nogle kanonhurtige omgange satte Alonso lige nøjagtigt så meget tilbage at han ikke kunne slå igen. Det var faktisk ikke Ross Brawn der kom med ideen. Ross Brawn har skyndt sig at give æren til Luca Baldisseri som kom med ideen. Brawn sagde ja til det og iværksatte det. Barrichello viste igen at den seneste tids stigende formkurve og måske motivation stadig er der. Flot at køre sig fra en tiendeplads og frem til tredjepladsen. Det var lidt et sats at overhale Trulli i det sidste sving men det lykkedes for den hoppende brasilianer.

Renault - 79 points:
Renault fik en andenplads og en fjerdeplads ud af anstrengelserne. Det betyder et øget forspring over BAR som ellers hænger godt på. Alonso førte fra sin pole til efter det andet pitstop hvor M. Schumacher kørte et par rigtig hurtige omgange og bragte sig i spidsen, hvor han blev resten af løbet. Det virkede som om at Alonso kørte alt hvad han kunne men bilen var bare ikke hurtigere. Det virkede som at Renault'erne lige havde det mere downforce som gjorde at topfarten ikke var tilstrækkelig. I deres iver efter at komme frem, havde begge kørere lidt løse næver i starten. I hvert fald ville nogle af konkurrenterne ikke flytte sig hurtigt nok efter Alonsos og Trullis mening. Ellers et flot løb af de to kørere, der dog ikke kunne slå Ferrarierne i de afgørende situationer.

BAR - 62 points:
BAR må til at få begge biler i mål hver gang. Ellers render Renault fra dem for alvor. Det duer ikke at det kun er den ene og primært Jenson Button der skal køre pointene hjem. Nej, begge biler i mål i pointene, må være kravet. Sato "røg" ud allerede på 16 omgang. Denne gang dog ikke med den sædvanlige fejl ifølge teamet. Men effekten var den samme nemlig at Sato parkerede bilen for tidligt. Jenson Button havde sit at slås med. Ved det sidste pitstop satte motoren ud da antistall funktionen pludseligt slog til. Det kunne måske være blevet til en tredjeplads men det skulle ikke være i det franske at det skete i denne weekend. Geoff Willis, den tekniske direktør i teamet, erkender dog at bilerne denne gang manglede noget fart i forhold til tidligere løb. Honda ingeniørerne må til at kikke på Satos motor endnu en gang. Denne gang har de dog noget at lede efter.

Williams - 37 points:
Man fristes næsten til at spørge: Hvor var Williams i dag? Det var ikke meget man så til dem. Gene kørte bagud i placeringen stille og roligt, og Montoya så man enten når han spandt rundt foran alle på start/mål langsiden eller kørte af banen. Nej det var ingen succesoplevelse. Modsat de to seneste GP'er fik Montoya dog kørt et enkelt point hjem i dag til ham og teamet. Montoya forklarede efter løbet i dag, at han havde smerter i nakken fra det heftige crash han havde forleden. Han klagede også over at balancen i bilen i starten af løbet var dårlig. Det blev dog bedre undervejs. Marc Gene havde håbet på noget bedre, men havde lidt problemer med koblingen. Han havde også en lille sammenkørsel med Webber i et af de første sving. Sam Michaels har fået noget at arbejde med efter at han har

PDL  


Hop til top
Fransk sejr til Ross Brawn

Ganske vidst var det Michael Schumacher der, som sædvanligt, sad i den bil der kørte først over stregen på Magny-Cours i Frankrig, men den virkelige genistreg kom fra Ferraris taktiske troldmand, Ross Brawn. I et løb hvor Ferrari for første gang i sæsonen blev presset, satsede han på en alternativ taktik og på at Michael Schumacher kunne levere de hurtige omgange der skulle til. Og da tyskeren leverede varen, kom en stensikker sejr i hus. Og det der kunne have været en storslået duel om sejren, blev i stedet til en demonstration af Ross Brawns taktiske evner.

I virkeligheden udstiller sejren det store problem i Formel 1. Løbene bliver ikke afgjort af kørere på banen, men af teknikere og taktik i pitten. Renault og Alonso havde fra pole en god mulighed, som de forsøgte at udnytte. Og da de efter første runde pitstops stadig var i front, valgte Ferrari at ændre på deres pitstrategi. Så i stedet for de normale tre stop, valgte Ferrari at forsøge sig med fire. Nu kan det lyde som om det var en impulsiv afgørelse der blev truffet under omstændigheder. Sandsynligheden taler dog for at taktiske Brawn altid opererer med netop den mulighed. Og det at arbejde med alternative pit-strategier under løbet er en af Ferraris største forcer - det er bare længe siden der har været brug for den!

Mit gæt er at Schumacher allerede ved andet stop fik mindre benzin i bilen i forhold til Alonso. Derfor kunne han begynde at grundlægge en stor føring inden det tredie stop, hvor han forblev foran Alonso. At tyskeren var på en fire-stops strategi begyndte at være tydeligt da hans omgangstider i forhold til Alonsos var pænt bedre. Tidligere i løbet havde de to været mere jævnbyrdige.

Med 13 omgange tilbage havde Schumacher knap 21 sekunders forspring til Alonso. Og på grund af den korte pitindkørsel/udkørsel satte han kun 13 sekunder til under sit fjerde og sidste pitstop. Nu havde Ferrrarien cirka ligeså meget benzin som Alonsos Renault. Men Schumacher havde fordelen af nye dæk og kunne derfor igen trække fra den hjælpeløse Alonso, der måtte nøjes med en 2. plads.

Havde det været en ideel verden havde vi i dag set Fernando Alonso og Michael Schumacher kæmpe på banen om sejren. I stedet blev det til en taktisk triumf for Ferrari, Ross Brawn og Michael Schumacher. Det har ikke meget med racerløb at gøre, men derfor skal man da ikke være blind for at der var en vis spænding i starten af løbet, ligesom man heller ikke skal være blind for Ferraris lidt dristige, mens absolut fantastisk udførte pit-strategi.

Der var også andre kørere på banen, rigtig mange faktisk. Kun to biler udgik i hele løbet. Satos BAR demonstrerede igen at det er usundt at ryge, mens Baumgartner satte sig selv af banen i et sving. Resten gennemførte løbet. Man så bare ikke så meget til dem. I starten af løbet var den frankse producer så benovet over at en franks bil førte løbet, så vi ikke så meget andet. Dog blev der lidt skærmtid til Schumacher, der jo pressede den franske bil. Da Schumacher kom i front, valgte produceren i lang tid at holde stilen, med stor fokusering på tyskeren og en anelse på Alonso. Mod slutningen gik det dog op for ham (eller hende) at der faktisk var en god duel i gang om 3. pladsn hvor Trulli lå og kæmpede med en aggressiv Barrichello, mens Button forsøgte at holde fast i de to andre.

På vej gennem det sidste sving, inden den afsluttende chikane, lykkedes det for Rubens Barrichello at komme forbi Trulli, i en alt-eller-intet-manøvre. Det virkede tilgengæld som om Trulli ikke forventede noget, eller kørte definsivt. Men nu kan det være at han for fremtiden husker at løbet slutter ved målstregen, og ikke et par sving før!

McLaren racerne så man slet ikke noget til, et par pitstops undtaget. De spillede egentlig heller ikke nogen større rolle i løbet. De sluttede som nr. 6 og 7 med Coulthard forrest. På trods af en lovende kvalifikation, var der ikke de store fremskridt i den nye bil. Men lad os se hvordan fremtiden

MMT  


Hop til top
"McLaren og Williams er tættere på"

Michael Schumacher måtte erkende efter lørdagens kvalifikation at McLaren og Williams tilsyneladende er ved at få et rigtig godt greb om tingene.

For en gangs skyld er det ikke Michael Schumacher der har pole. Han måtte "nøjes" med at have næstbedste tid og er dermed stadig i forreste række. Barrichello derimod måtte nøjes med en plads i femte startrække. Han var dog mere eller mindre uden skyld i dette, da han ikke fik kørt i prækvalifikationen pga. en hydraulisk defekt i bilen. Dermed en chance mindre for at få føling med banen, som har den specielle egenskab at den ændrer karakter meget hurtigt.

Michael Schumacher kunne efter lørdagens kvalifikation se at McLaren og Williams med de seneste ændringer på deres biler - McLaren med en helt ny bil - er rykket tættere på. Ikke at han ikke glemmer BAR og Renault, men hvor især McLaren tidligere har haltet noget efter, er de nu lige pludselig med igen. Det skal dog lige tilføjes at vi endnu ikke har set McLaren MP4-19B i race endnu, men kan de holde linien fra kvalifikationen, er der lige pludselig flere bejlere til podieplaceringerne - også det øverste trin. Og heldigvis for det da. Forhåbentlig er ensformigheden snart slut.

Michael Schumacher:
"Feltet er meget tættere end ved tidligere løb. McLaren og Williams er tilbage igen med en mere konkurrencedygtig pakke. Det bliver en interessant udfordring. Vi er i forreste række og der vil vi blive. Jeg fik ikke pole pga. flere forskellige faktorer, men jeg er i det mindste i forreste række. Vi var ikke gode nok i den sidste sektor. Andenpladsen var ikke det jeg havde forventet, men i stedet bliver strategien meget mere interessant. Den kan meget vel ændre sig over de 70 omgange løbet varer."

PDL  


 

Hop til top3.7.2004

Alonso på pole

På Renaults hjemmebane lykkedes det for det franske team at hente pole-position i en spændende kvalifikation, hvor kørerne på skift satte den hurtigste tid.

I den tidlige kvalifikation havde Juan Pablo Montoya og Michael Schumacher været de to hurtigste. I den rigtige kvalifikation var de nogle af de eneste topkørere der ikke satte den hurtigste tid. De var ellers begge tæt på. For begge var det den tredie sektor der satte dem tilbage. Mens det for Schumacher for at brøkdele der kostede ham pole, fejlede Montoya helt og endte nede på en 6. plads.

Første mand ude var ellers Rubens Barrichello, der satte en ikke imponerende tid, der til sidst gav ham en 10. plads. Barrichello har flere gange i år været på en anden strategi end Schumacher, og den tungere bil har før sat ham lidt tilbage. Men at være den sidste af de gode er under ingen omstændigheder tilfredsstillende.

Blandt de 10 bagerste var der ingen overraskelser. Minardi, Jordan og Sauber holder parvis, mens Jaguarene begge har kilet sig ind melle Toyotaerne. Webber var den hurtigste i Jaguar, da Matta den hurtigste i Toyota.

McLaren præsenterede deres nye bil og i den første kvalifikation gik det godt. Coulthard var nummer 3 og Raikkonen nummer 4. I selve kvalifikationen gik det dog knap så godt for Kimi Raikkonen der måtte nøjes med en 9. plads. David Coulthard klarede derimod kvalifikationen med bravour og holdt sin 3. plads. Men under alle omstændigheder virker det som fremgang for McLaren.

Williams virkede også mere skarp end de sidste par gange. Nu skal de bare undgå at blive diskvalificeret! Montoyas hurtigste tid i den første kvalifkation lovede godt, men som tidligere nævnt smed han det hele væk i den sidste sektor. Han lavede ikke nogle store fejl, han var bare ikke hurtig nok.

Marc Gene kørte den anden Williams i dag, som vikar for sygemeldte Ralf Schumacher. Spanieren gjorde det fornuftigt, kørte en fremragende første sektor, men måtte nøjes med en 8. plads på gridden. Men en god indsats af spanieren, der prøver at overbevise Williams teamet at han er den permanente løsning, ikke bare i år, men også næste år.

Hos BAR teamet tabte Sato den interne duel og sluttede på 7. plads, mellem de to Williams kørere. Men også Sato kørte en god omgang, men manglede lige de afgørende mikrosekunder. Button blev nummer 4 og er dermed på anden startrække. En solid præstation af englænderen, der ellers har været presset lidt af Sato på det sidste.

Jarno Trulli har sæsonen igennem også lagt et vældigt pres på Fernando Alonso. Det unge spanske stjernefrø har haft lidt svært ved at få tingene til at hænge sammen, mens Trulli er den eneste udover Schumacher, der har vundet løb i år. Trulli lavede en god tid og fik en 5. plads. De fire næste lavede bare bedre tider.

Alonso kørte på sin side en aldeles fremragende omgang. Han var den tredie sidste der var ude. Og da både Schumacher og Montoya så ud til at slå tiden, men ikke gjorde det, blev det til en spændende afslutning på tidskørslen. Måske formatet ikke er så ringe som Bernie Ecclestone mener!

Til løbet i morgen kan vi vente os tæt race i de første omgange. Det virker som om de andre teams har fået lukket en del af hullet op til Ferrari. Men hvor meget de har hentet det italienske team, hvis overhovedet, må vi vente med at finde ud af. At Ferrari vinder virker stadig som det mest sandsynlige.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk