Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.7.2004
 Statistik om Silverstone
 Englands GP - Teams preview - top 5
 
8.7.2004
 Englands GP - Teams preview - bunden
 

Hop til top9.7.2004

Statistik om Silverstone

Der findes mange forskellige statistikker om Formel 1, kørerne og banerne. Her er lidt statistik om Silverstone, hvor vi ikke kommer nærmere ind på nogen af kørerne.

Vidste du at:

348 kørere har deltaget i det engelske Grand Prix på Silverstone.
Det totale antal starter på Silverstone i Formel 1 er på 900 med 509 fuldførte løb.
Silverstone har været vært for det engelske Grand Prix 38 gange.
Det øjeblikkelige layout er 5.141 km lang og har 17 sving.
De 20 kørere er begrænsede til kun at kan anvende i alt 1360 dæk tilsammen.
Det engelske Grand Prix afvikles over 60 omgange, i alt km 308,355.
Jordan er det team der bor tættest på, ca. 300 m fra hovedindgangen.
Minardi har længst, nemlig godt 1700 km, Ferrari ca. 110 km kortere.
En omgang på Silverstone indeholder anslået 37 gearskift. Det betyder at hver eneste kører vil skifte gear ca. 2250 gange, eller i alt ca. 45.000 gearskift i alt hvis alle fuldfører på samme omgang.

PDL  


Hop til top
Englands GP - Teams preview - top 5

Hvad sker der i toppen af feltet? Jo de samler points sammen. McLaren er begyndt at få flere og flere points samlet sammen, og kan med lidt held snart begynde at drille Williams.

Der knytter sig mange forhåbninger til det engelske GP. Der er mange traditioner knyttet til banen. Bl.a. fordi at de fleste teams gennem tiderne - og også nu - har deres base i England. Blandt top teamene vil især BAR, Williams og McLaren gerne vise flaget. BAR vil gerne have deres første GP sejr og helst med Jenson Button bag rattet, Williams er handicappet i øjeblikket med R. Schumacher ude og Montoya tvivlsom. McLaren har fået lidt mere vind i sejlene og samler nu vigtige points sammen.

Ferrari:
De fleste forventer sikkert at Michael Schumacher igen vinder. Det er dog ikke sikkert at han gør det alligevel. Silverstone er nemlig en af de få steder hvor han kun har vundet to gange, og kun én gang siden han brækkede det ene ben i 1999. Kikker man dybere i statistikken, er der ikke her at M. Schumacher har oplevet den største succes. Faktisk var det Barrichello der vandt her sidste år, det har den lille brasilianer ikke noget mod at gøre igen. Ferrari kommer som sædvanligt utrolig velforberedte. Det der kan drille - ikke alene Ferrari, men alle andre teams - er vejret. Det engelske vejr viser sig i de disse dage fra den slemme side, men de foreløbige vejrudsigter tyder på tørvejr lørdag og søndag. Måske holder det.

Renault:
Kørerne er opsatte på at igen at prøve at give Ferrari kamp til stregen. De mener i den forbindelse at Silverstone skulle være en særdeles god mulighed for at kunne gøre det. Og så har Trulli lige lidt at bevise efter at han lod Barrichello smutte forbi på Magny-Cours. Dog er Renault opmærksomme på flere ting. Vinden har det med at skifte både i styrke og retning på Silverstone. Ved tidligere tests har man i teamet bemærket at det er bilerne ret følsomme overfor. Man har dog gjort sig nogle erfaringer fra både Silverstone og Barcelona, så man er forberedt på det. I teamet er man klar på at forspringet til BAR skal bevares og helst øges, samtidigt skal afstanden til Ferrari mindskes. Altså: topmotivation, holdbarhed og fart er nøgleordene hos Renault i øjeblikket.

BAR:
BAR og Jenson Button vil i særdeleshed gerne have en sejr på Silverstone. I så fald vil det være den første GP sejr for både Jenson Button og BAR teamet. Men der skal nogle ting til før det kan lade sig gøre. Ferrari må ikke styre løbet og Renault skal holdes bag ved. Ydermere er det vigtigt at Honda får mere styr på motorerne så Takuma Sato ikke udgår igen. Senest i Frankrig var det nemlig ikke med den sædvanlige fejl. Det er også nødvendigt at Sato kommer i mål i det hele taget. Forspringet til Renault er vokset. Men begge kørere er fortrøstningsfulde og da stemningen i teamet er i top, så arbejdes der hårdt på at den første sejr kommer i hus netop på Silverstone.

Williams:
Det har knebet med at få points i de seneste løb for Williams teamet. Og hvordan det kommer til at gå for teamet på Silverstone er svært at spå om. Ralf Schumacher er ude i et stykke tid og substitutten Marc Gene var ikke synderligt imponerende i Frankrig. Men måske kommer det denne gang. Hvad værre er, er at Montoya stadig har problemer med nakken efter det heftige crash han var involveret i om fredagen før det franske GP. Det bliver først afgjort i sidste øjeblik om han er stand til at køre eller ej. Det er hårdt at være i Williams teamet i øjeblikket. Uheldene rammer dem hårdt i øjeblikket. Men tilsyneladende er moralen stadig i top. Man har sammen med BMW fået udregnet nogle gearinger som gør at man kan udnytte de mange omdrejninger i BMW motoren. Specielt på Silverstone har det flere fordele, som man ser det i Williams teamet. Så optimismen er i behold, nu gælder det om at komme ud af dødvandet og få halet ind på BAR som er nærmeste konkurrent op ad i pointstillingen.

McLaren:
Hjemmebane, det gælder også for McLaren, selvom man do

PDL  


 

Hop til top8.7.2004

Englands GP - Teams preview - bunden

Blandt de nederste fem teams kæmpes der stadig indædt om at få points. Ambitionerne vil have mere. Sauber ligger pt. øverst af de fem, men vil Toyota snart hele ind på dem?

Konkurrencen er ikke kun tæt i toppen, også blandt de nederste fem teams er der en kamp. Sauber og Toyota er de som hidtil har fået mest ud af det. Jordan og Jaguar får nu hjemmebane med dertil hørende forhåbninger og forventninger, ikke mindst fra de engelske og britiske fans. Der har været fremskridt at spore også blandt de to teams, men kan de blive ved? Jaguar har pres hængende over hovedet fra Ford som gerne vil se resultater, og så bør de vel være foran Jordan hvilket ikke er tilfældet i pointstillingen.

Sauber:
Sauber vil igen anvende den nye frontvinge som man anvendte for første gang på Magny-Cours sidste weekend. Men siden det franske GP, har man også ændret flere ting bag på og i bilen. Der er kommet nye kølere som fylder mindre. Det er anden gang siden sæsonstarten at man ændrer på det område. Kølerne er nu så små at man også kan ændre motorcoveret og gøre det lavere. Desuden bliver vinden over bagenden af bilen nu også styret på en anden og mere effektiv måde. Den nye vindtunnel har allerede bevist sit værd og her er endnu et resultat fra det arbejde. Og ikke nok med det, på Silverstone vil teamet også anvende en ny spec motor som teamet ikke har anvendt tidligere i løb. Den har fået betegnelsen type "B" og vil have flere hk end den hidtil anvendte type "A".

Toyota:
Toyota førte en overgang det engelske GP sidste år. Det forventer man dog ikke at komme til at gøre i år. Faktisk har man lidt betænkeligheder. Det har vist sig over sæsonen at TF104 faktisk ikke er ret god når det drejer sig om at køre på baner med næsten maks. eller maks. downforce. Og det er jo netop det man bliver nødt til at anvende på Silverstone. Der er dog kommet forbedringer på bilen løbende, men ifølge teamet selv ikke nok til at gøre bilen så meget bedre på denne type bane. I øjeblikket drejer det sig mest om at få mest muligt ud af bilen inden den opgraderede bil får sin debut efter al sandsynlighed på Hockenheim. Fokus har der været nok af på teamet i den seneste uge. Men der er af helt andre årsager. Det er jo blevet offentliggjort at Ralf Schumacher har underskrevet en treårig kontrakt med Toyota. Nu får de nuværende kørere resten af sæsonen til at overbevise teamet om, at de også er værd at satse på.

Jordan:
Er der nogen der er på hjemmebane, så er det Jordan teamet, eftersom de har deres adresse på den anden side af gaden lige overfor Silverstone. Men hvad hjælper det når bilerne ikke fungerer optimalt og ikke er konkurrencedygtige. Det kniber lidt med holdbarheden, der er mange småfejl som forårsager at man ikke kan fuldføre løbene. Men der testes dog ind i mellem alligevel, og sammenholdt med de forbedringer som man har kapacitet til at udvikle, så lykkedes det ind i mellem alligevel at få kørt lidt points ind på kontoen. I øjeblikket fryder Eddie Jordan sig sikkert over at man er foran Jaguar i pointene. Det er trods alt en lille cadeau til den indsats der bliver lavet i det økonomisk trængte team. Især når man sammenligner med Jaguar som har de - i teorien - samme motorer nemlig Cosworth, som også er ejet af Ford ligesom Jaguar er det. Jordan teamet markerer som sædvanligt deres hjemme Grand Prix med en masse arrangementer. Men man har ikke glemt at trods stor viden om netop Silverstone, så bliver det ikke verdens nemmeste løb for det lille team. Man har arbejdet meget med setup, disse ting skal så afprøves under fredagens træning hvor man har tre kørere til rådighed. Om det så holder til selve Grand Prixet er en helt anden sag. Vejret i England har det med at være temmelig omskifteligt, så alle planer kan nemt blive ødelagt.

Jaguar:
Jaguar har noget at bevise overfor omgivelserne. Teamets mange fans i England mangler gode resultater. Det samme gør ejerne, Ford, der snart gerne vil se nogle væsentligt bedre resu

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk