Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.2004
 Raikkonen på pole
 
9.7.2004
 Statistik om Silverstone
 Englands GP - Teams preview - top 5
 

Hop til top10.7.2004

Raikkonen på pole

For en uge siden var det Fernando Alonso der lavede revner i Ferrari dominansen. I dag var det så McLaren og Kimi Raikkonen der anrettede det næste slag mod det italienske team. I den nye bil der fik premiere for kun en uge siden, sikrede finnen Raikkonen sig sæsonens første pole-position i en ganske spændende kvalifkation.

Det hele startede i den for-kvalifkationen. Med mørke skyer på vej mod den tidligere militære lufthavn Silverstone, og meldinger fra meteorologer om at der det snart ville begynde at regne, gik der taktik i den første tidskørsel. De fleste satsede på at sætte en langsom tid, så de ville køre tidligt i den rigtige kvalifkation. Kun Jenson Button knaldede igennem i den første tidskørsel. Dermed var hjemmebane helten hurtigst, og skulle derfor køre som den sidste - måske i silende regnvejr.

Montoya var ude som den første af de store. Uden at imponere specielt var han hurtigst, men den hiditige konkurrence taget i betragtning var det forventeligt. Umiddelbart efter kom Michael Schumacher, der uden de store problemer satte Montoya en plads tilbage, da han tog den foreløblige hurtigste tid. Williams har på det seneste virket en anelse skarpere end i begyndelsen af sæsonen, men i dag var de nærmest gået lidt baglæns i forhold til de nærmeste konkurrenter. Marc Gene imponerede heller ikke synderligt sin kvalifikation.

Næste mand på banen var Rubens Barrichello, der vandt på Silverstone sidste år. Brasilianeren præsterede allerede på første sektor en tid der var hurtigere end Schumachers, og det forspring udbyggede han på den resterende del af omgangen. Dermed havde Barrichello taget den foreløblige pole fra sin holdkammerat, men dermed var spændingen ikke forbi.

De to McLaren racere havde hele weekenden igennem været i storform. Den nye bil har på mirakuløs vis hjulpet på de noget ustabile motorer. Den første af dem på banen i kvalifkationen var David Coulthard, der formåede at kile sig ind mellem Schumacher og Montoya.

Men den store helt i McLaren lejren blev Kimi Raikkonen. Han var ikke hurtigst på den første sektor, han hentede en hel del på den anden og da han passerede målstregen var han 0.072 sekunder foran Barrichello. Dermed var den foreløblige pole skiftet fra Ferrari til McLaren.

Renault racerne kunne ikke gøre stort. Både Trulli og Alonso leverede tider der var pæne, uden at være prangende. Trulli blev 5'er, mens Alonso blev 6'er. Men da spanieren havde skiftet motor i løbet af weekenden blev han straffet med ti placeringer, og rykkede dermed ned som nummer 16.

Den største trussel mod Raikkonens pole kom fra den lokale helt Jenson Button. Da regnvejret stadig bare var en trussel fremfor en realitet havde englænderen en realistisk chance. Men på trods af en god tid, måtte han alligevel nøjes med 3. pladsen bagved Raikkonen og Barrichello. Men da det var foran Schumacher er pladsen som 3'er alligevel ganske ærefuld. Og med hans Button som den sidste mand, var der vitterligt spænding til det sidste i dagens kvalifikation.

I morgen eftermiddag går det så løs med selve løbet. Og med Michael Schumacher helt nede som nummer 4, er der måske et håb om at løbet ikke bliver ren walk-over for Ferrari. Vi så i Frankrig at de blev tvunget til at ændre deres taktik for at være sikre på sejren. Ferrari er ikke længere lysår foran konkurrenterne, omend de stadig må formodes at være det bedste hold på asfalten. Men efterhånden er det realistisk og tro på at de kan slåes.

MMT  


 

Hop til top9.7.2004

Statistik om Silverstone

Der findes mange forskellige statistikker om Formel 1, kørerne og banerne. Her er lidt statistik om Silverstone, hvor vi ikke kommer nærmere ind på nogen af kørerne.

Vidste du at:

348 kørere har deltaget i det engelske Grand Prix på Silverstone.
Det totale antal starter på Silverstone i Formel 1 er på 900 med 509 fuldførte løb.
Silverstone har været vært for det engelske Grand Prix 38 gange.
Det øjeblikkelige layout er 5.141 km lang og har 17 sving.
De 20 kørere er begrænsede til kun at kan anvende i alt 1360 dæk tilsammen.
Det engelske Grand Prix afvikles over 60 omgange, i alt km 308,355.
Jordan er det team der bor tættest på, ca. 300 m fra hovedindgangen.
Minardi har længst, nemlig godt 1700 km, Ferrari ca. 110 km kortere.
En omgang på Silverstone indeholder anslået 37 gearskift. Det betyder at hver eneste kører vil skifte gear ca. 2250 gange, eller i alt ca. 45.000 gearskift i alt hvis alle fuldfører på samme omgang.

PDL  


Hop til top
Englands GP - Teams preview - top 5

Hvad sker der i toppen af feltet? Jo de samler points sammen. McLaren er begyndt at få flere og flere points samlet sammen, og kan med lidt held snart begynde at drille Williams.

Der knytter sig mange forhåbninger til det engelske GP. Der er mange traditioner knyttet til banen. Bl.a. fordi at de fleste teams gennem tiderne - og også nu - har deres base i England. Blandt top teamene vil især BAR, Williams og McLaren gerne vise flaget. BAR vil gerne have deres første GP sejr og helst med Jenson Button bag rattet, Williams er handicappet i øjeblikket med R. Schumacher ude og Montoya tvivlsom. McLaren har fået lidt mere vind i sejlene og samler nu vigtige points sammen.

Ferrari:
De fleste forventer sikkert at Michael Schumacher igen vinder. Det er dog ikke sikkert at han gør det alligevel. Silverstone er nemlig en af de få steder hvor han kun har vundet to gange, og kun én gang siden han brækkede det ene ben i 1999. Kikker man dybere i statistikken, er der ikke her at M. Schumacher har oplevet den største succes. Faktisk var det Barrichello der vandt her sidste år, det har den lille brasilianer ikke noget mod at gøre igen. Ferrari kommer som sædvanligt utrolig velforberedte. Det der kan drille - ikke alene Ferrari, men alle andre teams - er vejret. Det engelske vejr viser sig i de disse dage fra den slemme side, men de foreløbige vejrudsigter tyder på tørvejr lørdag og søndag. Måske holder det.

Renault:
Kørerne er opsatte på at igen at prøve at give Ferrari kamp til stregen. De mener i den forbindelse at Silverstone skulle være en særdeles god mulighed for at kunne gøre det. Og så har Trulli lige lidt at bevise efter at han lod Barrichello smutte forbi på Magny-Cours. Dog er Renault opmærksomme på flere ting. Vinden har det med at skifte både i styrke og retning på Silverstone. Ved tidligere tests har man i teamet bemærket at det er bilerne ret følsomme overfor. Man har dog gjort sig nogle erfaringer fra både Silverstone og Barcelona, så man er forberedt på det. I teamet er man klar på at forspringet til BAR skal bevares og helst øges, samtidigt skal afstanden til Ferrari mindskes. Altså: topmotivation, holdbarhed og fart er nøgleordene hos Renault i øjeblikket.

BAR:
BAR og Jenson Button vil i særdeleshed gerne have en sejr på Silverstone. I så fald vil det være den første GP sejr for både Jenson Button og BAR teamet. Men der skal nogle ting til før det kan lade sig gøre. Ferrari må ikke styre løbet og Renault skal holdes bag ved. Ydermere er det vigtigt at Honda får mere styr på motorerne så Takuma Sato ikke udgår igen. Senest i Frankrig var det nemlig ikke med den sædvanlige fejl. Det er også nødvendigt at Sato kommer i mål i det hele taget. Forspringet til Renault er vokset. Men begge kørere er fortrøstningsfulde og da stemningen i teamet er i top, så arbejdes der hårdt på at den første sejr kommer i hus netop på Silverstone.

Williams:
Det har knebet med at få points i de seneste løb for Williams teamet. Og hvordan det kommer til at gå for teamet på Silverstone er svært at spå om. Ralf Schumacher er ude i et stykke tid og substitutten Marc Gene var ikke synderligt imponerende i Frankrig. Men måske kommer det denne gang. Hvad værre er, er at Montoya stadig har problemer med nakken efter det heftige crash han var involveret i om fredagen før det franske GP. Det bliver først afgjort i sidste øjeblik om han er stand til at køre eller ej. Det er hårdt at være i Williams teamet i øjeblikket. Uheldene rammer dem hårdt i øjeblikket. Men tilsyneladende er moralen stadig i top. Man har sammen med BMW fået udregnet nogle gearinger som gør at man kan udnytte de mange omdrejninger i BMW motoren. Specielt på Silverstone har det flere fordele, som man ser det i Williams teamet. Så optimismen er i behold, nu gælder det om at komme ud af dødvandet og få halet ind på BAR som er nærmeste konkurrent op ad i pointstillingen.

McLaren:
Hjemmebane, det gælder også for McLaren, selvom man do

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk