Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.7.2004
 Ralf hjælper Pizzonia
 
22.7.2004
 Tysklands GP - Teams preview - bunden
 Tysklands GP - Teams preview - top 5
 

Hop til top23.7.2004

Ralf hjælper Pizzonia

Ralf Schumacher vil være til stede på Hockenheim. Udover at hans tilstedeværelse måske vil løfte moralen, skal han især hjælpe Antonio Pizzonia.

Ralf Schumacher vil være til stede på Hockenheim i denne weekend. Mange har glædet sig til at se Ralf Schumacher tilbage igen. Dog varer det lidt inden han sidder i bilen igen. Men hans fysiske tilstedeværelse kan måske være med til at løfte moralen. Teamets fjerdekører, Antonio Pizzonia vil nyde gavn af Ralfs tilstedeværelse. Ralf Schumacher er blevet bedt om at assistere Pizzonia når det gælder setup og finjustering af bilen. Ralf skal her hjælpe med hans erfaring.

Dr. Mario Theissen er glad for at have Ralf Schumacher med i denne weekend. Mario Theissen har udtrykt at Ralf Schumacher var savnet på Silverstone, hvor Marc Gene havde synlige problemer med at få bilen til at fungere. Nu får Pizzonia chancen for at vise at han måske kan gøre det bedre end Gene. Han har i hvert fald en kører med erfaring bag sig til at hjælpe.

PDL  


 

Hop til top22.7.2004

Tysklands GP - Teams preview - bunden

Hvad kan Sauber finde på? De bliver nærmest hægtet af, af McLaren i øjeblikket. Hvordan vil den nye Toyota TF104B klare sig? Det er næsten i sidste øjeblik at en så alvorlig opdatering kommer.

Toyota lancerer deres TF104B model i det tyske GP. En bil som ifølge Toyota selv ikke har gennemgået det fornødne testprogram inden den får sin debut, det er et alvorligt sats at foretage sig. Sauber skal se både opad og nedad i tabellen. McLaren kører tilsyneladende fra dem nu, mens Toyota kan begynde at presse Sauber hvis Toyotas nye bil fungerer.

Sauber:
Sauber har i sinde at tage konkurrencen op med de omkring liggende teams. McLaren bliver nok svære, mens Toyota er en ubekendt faktor da de ny lancerer en ny bil. Hvor god er den? På hjemmefronten har Sauber haft travlt i vindtunnelen. Den nye aerodynamiske pakke man for første gang anvendte på Silverstone, er blevet yderligere udbygget og forbedret til det tyske GP. Går tingene Saubers vej, forventer man igen at kunne følge rimeligt med Williams bilerne som det var tilfældet på Silverstone. Især Fisichella glæder sig til Hockenheim som efter sin opbygning, passer lige i Fisichellas kram efter hans egen mening. Massa derimod har "kun" den almindelige begejstring i sig. Hans erfaring med banen tæller et enkelt GP i 2002. Han ser dog visse muligheder på banen for at lave overhalinger, noget som den lidt ustabile kørere godt kan finde på at udnytte. Peter Saubers evige optimisme er igen smittet af på alle teamet, der ventes et godt og positivt løb.

Toyota:
Toyata har haft en sæson hidtil som ikke har levet op til forventningerne. Bilen har af forskellige årsager været for langsom. Men med tilgangen af Mike Gascoine er der sket forbedringer. Den første store ændring bliver introduceret ved det tyske GP. Man har bygget et nyt chassis med betegnelsen TF104B. Problemet er bare at der ikke er kørt ret mange testkilometer med den nye bil. Man har selvfølgelig forventninger, men de er begrænsede da testen i sidste uge på Jerez ikke var alt for vellykket, der var adskillige problemer med den nye bil. Det er ikke kun bilen der er ny, Toyota kommer også med en ny og revideret motorspecifikation. Sideløbende arbejdes der på næste års TF105 model. Men det er en helt anden historie. Selvom man havde problemer med den nye bil ved testen, kunne man dog spore en markant fremgang. Det er også det der skal til hvis man vil gentage femte og sjette pladserne fra sidste års tyske GP.

Jordan:
For en gangs skyld har Jordan teamet testet i et lidt større omfang. Det sker hovedsageligt fordi at det var sidste chance inden sommerpausen, og også fordi at det næste GP der køres efter det tyske GP, er i Ungarn på en helt anden type bane end netop Hockenheim. Teamet flyttede bilerne over på den anden side vejen til Silverstone banen og testede bl.a. dæk, men også nogle mekaniske ændringer. Den motoropgradering der blev benyttet på Silverstone fik også nogle yderligere kilometer, så Jordan teamet kommer til Hockenheim godt forberedte - i det omfang det økonomisk plagede team nu har mulighed for.

Jaguar:
Jaguar kom ved det engelske GP op på 4 points og er nu kun ét point efter "kunde" teamet fra Jordan. For at overhale Jordan i stillingen - og selvfølgelig af flere andre grunde også - har Jaguar udviklet en ny aerodynamisk pakke der er testet i sidste uge på Jerez og bliver introduceret på Hockenheim. Samtidigt er der hjemme i England arbejdet yderligere med at sikre holdbarheden i bilerne. Det er ved at være sidste udkald for Jaguar hvis de skal forbedre deres placering væsentligt. Toyota kommer med en ny bil, Sauber forbedrer hele tiden deres biler, og Jordan, ja det er den mest usikre del af det regnestykke. Det ser ud til at Jaguar bilerne kører bedre, men der er for mange løb hvor der ikke er scoret points. Det samme oplever Jordan, men de har hidtil formået at score - indtil nu - flere points end Jaguar der må siges at have skuffet noget i denne sæson. Der ventes

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - Teams preview - top 5

Så er der igen dømt hjemmebane. De tyske kørere har hjemmebane, et par motorfabrikanter har hjemmebane. Og så ligger Hockenheim ikke så langt fra Stuttgart.

Hjemmebanefordel er noget man tit taler om i sport generelt, men i Formel 1 har det som oftest ikke den måske afgørende betydning, som man som oftest ser i andre sportsgrene. Taler vi om Hockenheim, er der dog flere ting som gør det til en måske mere betydningsfuld hjemmebane, og så alligevel ikke. De tyske kørere har selvfølgelig hjemmebane. BMW og Mercedes har hjemmebane. Det er lige før at det også er en hjemmebane for Toyota der har deres base i Köln lidt længere nordpå. Men frem for alt, det er Mercedes land. Det var oprindeligt Mercedes der byggede banen, men afhændede forholdsvis hurtigt til byen Hockenheim. Det er dog ikke tilfældigt at der er bygget en ret ny tribune der netop hedder Mercedes tribunen.

Ferrari:
Ferrari har noget at køre for. Med en 1-2 sejr vil de nemlig vinde konstruktørernes VM. Så forberedelserne har fået ekstra motivation frem i folkene fra Maranello. Det er bare det at Michael Schumacher kun har vundet her 2 gange tidligere, modsat kunne det til en forandring være rart at se en anden øverst på podiet. Barrichello vandt her i 2000, en sejr han aldrig vil glemme. Men det var på den gamle udgave af banen. Og rent faktisk savner han den gamle udformning af banen. "Det er lige som ikke det samme mere", udtaler han. Ferrari har testet både på Monza og på Jerez i forberedelserne. Et intenst testarbejde på bilen, men især med Bridgestone. Ferrari var måske ikke de hurtigste på Jerez, men mon ikke de finder den endelige fart frem på Hockenheim. Ross Brawn har for længst annonceret at der er ændret på aerodynamikken på bilen til GP'et på Hockenheim.

Renault:
Endnu en motorforbedring, også kaldet en evolution. Teknikerne hos Renault har endnu en gang fundet steder hvor motoren kan forbedres. Den nye motor er blevet testet i sidste uge, og vil blive anvendt på Hockenheim. Det er ikke en helt ny motor, men en ny og revideret udgave. Hos Renault venter man sig et godt løb. Renault mener at deres biler passer rigtig godt til netop den type baner. De største problemer umiddelbart er at finde det rigtige setup, og finde de rigtige dæk. Begge ting afhænger af vejret som ikke ser alt for lovende ud endnu. Kørerne er igen opsatte på at vise deres værd. Alonso var skuffet efter Silverstone over flere ting som ikke gik hans vej, men det meste skulle være rettet nu. Trulli skal bare ud at køre igen efter sit voldsomme uheld på Silverstone. Begge kørere er opsatte og klar igen. Fra teamet forventer man igen et topresultat. Ferrari kan man ikke nå, men man kan arbejde på at holde sig foran BAR.

BAR
BAR har øjnene i to retninger. Foran dem ligger Renault som kan indhentes. Det kræver dog points i hvert eneste løb og helst til begge kørerne, det har det knebet lidt med. Bare spørg Takuma Sato. Også bagfra skal der holdes øje. Der ligger Williams, og så McLaren endelig meldt sig på banen. Bare fra det franske til det engelske Grand Prix var der stor forskel på præstationerne. BAR kørerne er dog opsatte på at det er dem der skal være best of the rest. BAR har testet på Jerez og det var specielt endnu en videreudvikling fra Honda der blev testet, sammen med dæk og endnu en gang aerodynamiske ændringer. Begge kørere er optimistiske forud for det tyske GP. De mener begge at det er en bane som passer både dem og bilen. Især Sato venter et godt løb.

Williams:
Det er vel ingen nyhed mere at det er Antonio Pizzonia der skal være makker med Montoya denne gang. Begge var på Jerez for at teste i sidste uge, og Pizzonias testresultater så rigtig lovende ud. Nu skal de omsættes til noget tilsvarende i det tyske GP. En lille sidebemærkning er, at det vist er længe siden at der har været en ren sydamerikansk kørersammensætning i et team, og især hos Williams. Ved testen i sidste uge havde Williams travlt. Der skulle testes til Hockenhe

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk