Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.7.2004
 Tysklands GP - Set og sket - top 5
 Fisichella til Renault?
 
25.7.2004
 Sæsonens hidtil bedste
 

Hop til top27.7.2004

Tysklands GP - Set og sket - top 5

Det var vel nok sæsonens bedste Grand Prix set fra tilskuernes synsvinkel. Sejren gik som sædvanligt til en vis tysker, men der var dueller længere nede i feltet.

Man kan roligt udråbe det tyske Grand Prix som værende det bedste GP hidtil i år - godt efterfulgt af det engelske. Det tyske Grand Prix gav mange gode dueller undervejs. Flere overraskende gode placeringer, og i den ende også store skuffelser for nogle. Barrichello fik for første gang ikke points i år. Renault var lidt af hvert, BAR ligeså, Williams en rimelig præstation, mens McLaren fik vist at de stadigvæk er på vej frem, men mangler lidt endnu.

Ferrari - 184 points:
For en gangs skyld fik Rubens Barrichello ikke points med hjem. Det var sådan set også hans egen skyld. Var han ikke kørt ind i David Coulthard og ved den lejlighed mistede frontvingen, havde hans resultat ganske givet været noget anderledes. Han har da også erkendt efterfølgende at det var helt og holdent hans egen skyld at det gik sådan. Lidt overraskende var det måske at det tog forholdsvis lang tid at køre sig op gennem feltet, han var dog langt fremme til sidst inden et spin og en sivepunktering ødelagde hans indsats i det tyske GP. Det så man også da bilen fik et pænt brasiliansk fodboldspark da løbet var slut. En godt frustreret Barrichello skulle have afløb for sine følelser. Michael Schumacher derimod havde det forholdsvis let. Kun i starten var der lidt pres på fra Kimi Raikkonen, der dog senere kørte ret voldsomt af banen. Ellers var det næsten rent ferie for Michael Schumacher. Sejren var der ingen tvivl om. Der var dog et lille spændingsmoment undervejs. Da Barrichello var inde til sit andet pitstop, kom Schumacher også ind, men mekanikerne fik sendt Barrichello af sted, og sat nye dæk frem til Schumacher lige da han stoppede i pittet. Meget tæt, men det gik.

Renault - 85 points:
Alonso treer og Trulli uden for pointene. Det var resultat for Renault. Alonso kom på podiet for en anden gang i tre løb, mens Trulli blev offer for en ødelagt frontvinge efter at have ramt nogle vragrester fra en anden bil. Det forsinkede ham så meget at han endte udenfor pointene - ligesom Barrichello der havde en lignende situation. Alonso havde et spændende sidste stint. Pludseligt begyndte bilen tilsyneladende uden årsag at køre langsomt, han var endda på vej i pit, men fik at vide at han skulle blive ude. Efter et lidt voldsomt møde med en kerb kørte bilen pludseligt normalt igen. Årsagen er endnu ukendt. Alonsos problem kostede ham andenpladsen men formåede at holde Coulthard bag sig.

BAR - 76 points:
BAR fik begge kørere i pointene. Sato sluttede på ottendepladsen efter et noget tamt løb fra hans side. Sato havde et spin midtvejs i løbet. Han kom dog hurtigt i gang igen, men fik problemer senere med hans hjelm, noget som også Jenson Button fik. Begge havde problemer med de remme som HANS er fastgjort med til hjelmen. Værst var det nok for Button hvor den ene rem gik helt løs og han måtte flere gange have den ene hånd på hjelmen for at give støtte. Han kom således over målstregen med en hånd på rattet og den anden for at støtte hjelmen. Undervejs havde han flot kæmpet sig op fra sin startplads som nr. 13 til den vel nok bedste duel med Alonso om andenpladsen. Da Alonso af uforklarlige årsager begyndte at tabe fart, fik Button det dermed noget nemmere med at få overhalet Alonso. De ni points til BAR betyder at de har indhentet lidt på Renault der dog stadig er foran BAR med ni points mere.

Williams - 47 points:
Efter et års GP pause var Pizzonia tilbage igen. Det gik hæderligt med en syvendeplads og dermed 2 points til ham og teamet. Pizzonia var da også tilfreds med pointene men mente at det godt kunne være blevet til flere, hvis ikke det var fordi at han røg i noget trafik undervejs. Dårlig undskyldning i mange tilfælde, trafik kan overhales og det burde Williams bilerne være i stand til. Montoya startede fra andenpladsen, men mistede totalt starten da ko

PDL  


Hop til top
Fisichella til Renault?

Der har sviret ufatteligt mange rygter om Trulli i de seneste uger. Hvor vil han køre efter denne sæson? Meget tyder nu på at afløseren er klar hos Renault.

Trulli til Williams, Trulli til Toyota, sågar Trulli til Sauber. Det er nogle af de mange overskrifter den italienske kører har været midtpunkt i, i de seneste uger. Men nu tyder alt på at afløseren er klar hos Renault.

Trulli selv har fortalt medierne at han meget nemt kunne forlade Renault efter denne sæson, men hvor han skal han er endnu ikke afklaret, i hvert fald er der ikke kommet noget endeligt frem. Ifølge flere rapporter - der endnu ikke er bekræftet - er Fisichella og Flavio Briatore i mellemtiden blevet enige om en kontrakt i weekenden på Hockenheim.

Den nye kontrakt vil - ifølge de tidligere nævnte rapporter - blive offentliggjort i morgen onsdag. Det forlyder også at kontrakten lyder på to år. Såfremt at bekræftelsen på disse rygter kommer onsdag, vil Renault dermed få ny kørerkonstellation de næste to år. Briatore som er den ene del af denne aftale, var ved at afsætte Trulli til Williams, som også er yderst interesseret i Mark Webber fra Jaguar. Briatore betingede sig dog at Williams kun kunne lave aftale med den ene af kørerne. Med den endnu ubekræftede kontrakt med Fisichella, fortæller Briatore dermed at Webber efter al sandsynlighed er den ene af to nye kørere hos Williams teamet næste år. Men lad os se hvad der sker onsdag, så falder den ene brik på plads ifølge rygterne. Briatore er manager for flere af kørerne i Formel 1 feltet. Der er ingen tvivl om at han også plejer egne interesser i dette puslespil.

PDL  


 

Hop til top25.7.2004

Sæsonens hidtil bedste

Det var ikke fordi at kampen om sejren var vældig interessant, at løbet på Hockenheim blev sæsonens hidtil bedste. Godt nok virkede både Raikkonen og Button skarpe i dag. Men Button havde fået 10 strafplaceringer i kvalifikationen, efter et motorskift og reelt set var 2. pladsen mere end han kunne forvente på forhånd. Og Raikkonens løb sluttede alt for tidligt, på et tidspunkt hvor det ellers så ud til at han kunne true Schumacher. Fra Raikkonens exit havde Schumacher og Ferrari ingen problemer og kunne trille en legende let sejr hjem.

Bag Schumacher var der tilgengæld gang i duellerne. Kampen mellem Button og Alonso bød på flere gode detaljer og overhalingsforsøg, inden det til sidst lykkedes for Button at komme forbi og skabe et hul ned. Også og Montoya var mand for et par gode overhalinger tidligt i løbet.

Michael Schumacher lavede en perfekt start på løbet, i modsætning til Montoya ved siden af, der nærmest gik i stå et par meter inde i løbet. Det virkede som om bilen havde svært ved at ramme andet gear eller sådan noget. Montoya røg helt ned på 7. pladsen. Oppe foran var det i stedet Kimi Raikkonen der førte angrebet mod Schumacher an. Og det virkede faktisk som om at McLaren havde noget at have håbet. Pitstoppene kom inden for det samme tidsrum, hvilket tydede på en ens strategi, i modsætning til i England. Så i dag var der reelt håb om at få en seriøs kamp om sejren. Men sådan skulle det ikke blive.

Kort efter pitstoppet, på vej ud på en ny omgang, mistede Raikkonen bagvingen lige ved nedbremsningszonen. Den fløj simpelthen af bilen, som derefter selv overtog styringen fra finnen. Bilen endte i barrieren og Raikkonen måtte kravle ud. Der var ikke meget Iceman over ham da han kylede rattet fra sig og ned i siddebrønden.

Længere nede i feltet havde Montoya kæmpet sig et par pladser op, blandt andet ved en fremragende overhaling af en stærkt kørende Mark Webber. På vej ned mod hårnålen lagde Montoya an til angreb på ydersiden, da Webber så forsvarede den linje på vej rundt i svinget opstod der et hul på indersiden som Montoya kunne udnytte.

Men meget længere op i rækkerne kom Montoya ikke. Han brugte det meste af løbet på, forgæves, at jagte den foranliggende Coulthard. Da løbet sluttede var Montoya på den 5. plads, mens Coulthard fik 4. pladsen. En fornuftig placering for den snart arbejdsløse skotte.

Dagens mand var uden tvivl Jenson Button der takket været nogle fornuftigt placerede pitstop kom helt frem i feltet. Et par gange var han i front for løbet, efter Schumachers stop. Efter sit eget tredie stop, kom han ud lige bag Fernando Alonso, der havde kørt et godt løb i den lidt motorsvage Renault. De to havde tidligere haft nogle fremragende dueller, og de blev straks genoptaget.

Igen var det hårnålen der var centrum for duellerne. Button lavede en Montoya og prøvede at finde vej udenom Alonso. Men Alonso holdt på og blev i indersporet og tvang dermed Button ud på en meget lang tur rundt i svinget. Da de trådte på gassen igen var Alonso en næsespids foran Button, men Button var på Alonsos venstre side og næste sving var et venstresving. Button holdt på i inderbanen og ved nedbremsningen overgav Alonso sig. En god, ren duel, som man desværre ser alt for lidt af i Formel 1. Button fik en 2. plads som belønning for sin kæmpe indsats i dag. Havde han ikke været sendt nedad i feltet kunne have han have kæmpet med Ferrari om sejren.

Mark Webber var en anden der kørte et godt løb. En 11. plads i kvalifikationen var ikke dårligt, men heller ikke fremragende. Tilgengæld lavede han en fremragende start der sendte ham op i pointene allerede på første omgang - og der blev han resten af løbet. Tre gode point til australieren der efter al sandsynlighed er på vej til noget større næste år.

På 7. pladsen kom den anden Williams, kørt af Antonio Pizzonia. Det var ikke fordi han var specielt imponerende, men han kørte et fornuftigt løb og viste helt klart at Williams har set rig

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk