Offentliggørelsen af hvad M. Schumacher vil efter denne sæson har været længe ventet. Parterne har begge sagt at offentliggørelsen kommer i forbindelse med det Italienske Grand Prix på Monza. Men det er en beslutning som Schumachers manager, Willi Weber, ikke er specielt begejstret for. Tværtimod. Han mener at det faktisk lægger et unødvendigt pres på M. Schumacher.
Willi Weber:
"De burde lade ham tage beslutning i fred og ro ved at vente indtil slutningen af sæsonen."
M. Schumacher har tilsyneladende også følt et stort pres i denne forbindelse. Til det tyske blad Kickers har han tilsyneladende udtalt, at han havde håbet på mere tid til at tage den endelige beslutning.
Willi Weber mener også at Ferrari på den måde lægger et helt unødvendigt pres på M. Schumacher. Et pres som for det første er meget stort og helt unødvendigt i øjeblikket. Willi Weber mener også at Ferrari i stedet skulle tage bruge deres kræfter og energi på at koncentrere sig om titlerne der er at køre om.
"Kører du for os næste år?"
(Foto: Ferrari)
Fra Ferraris side har kritikken kun medført én bemærkning indtil videre:
"Vi vil offentliggøre vores kørersammensætning for 2007 i forbindelse med det Italienske Grand Prix på Monza."
Ganske som det hele tiden har været meldt ud fra Ferraris side. Man kan så diskutere hvor heldigt det er at Willi Weber går til offentligheden lige nu. Ferrari - og M. Schumacher - har ganske givet meget at se til i bestræbelserne på at sikre M. Schumacher titlen som verdensmester og også - og det er endda mere vigtigt for Ferrari - verdensmesterskabet for konstruktører. For megen uro - både internt og eksternt - er på ingen måde gavnligt for nogen af parterne.
I de inderste Formel 1 kredse er der for så vidt ingen tvivl. Man vil gerne køre Grand Prixer i USA - også på Indianapolis Motor Speedway (IMS). Og IMS vil for så vidt også gerne have Formel 1 feltet på besøg, men der er stadigvæk efterdønninger efter Grand Prixet i 2005. IMS vil gerne forlænge, men ser i øjeblikket nærmere på den nye Concorde aftale, som der endnu ikke er fuld tilslutning til. Derfor har IMS bossen Tony George i første omgang sagt at man tager et år ad gangen. Derfor køres der også på IMS i 2007. Tony George er dog forsigtig, og mener at visse ting forsat er meget usikre i forhold til Formel 1.
Præsidenten for selve IMS banen, Joie Chitwood, er dog af en anden opfattelse. Han mener og håber på, at man bliver enige om en flerårig kontrakt med FOM. I baggrunden af hans opfattelse ligger det måske også, at det har vist sig at Formel 1 tilskuerne lægger flere penge på banen og især i byen Indianapolis end tilskuerne til både NASCAR og ICS serierne gør. Analyser af den økonomiske tilførsel til byen viser at når Formel 1 feltet kommer til byen, lægges der mere end $ 100 millioner i kasseapparaterne rundt omkring. Væsentligt mere end når de 2 andre serier møder op. Så måske med det in mente forsætter det amerikanske Grand Prix på IMS - også flere år frem i tiden.
Der kan dog foregå forhandlinger bag kulisserne som vi ikke kender til. Gisninger kunne være at man vil være sikre på dækkenes holdbarhed, ligesom man måske kunne diskutere opbygning af en midlertidig chikane på banen. Ganske som der har været tale om før ved flere anledninger. Grand Prixet i år viste dog ikke de problemer man havde i 2005. Der er ganske givet lært nogen ting.
Jenson Button kørte galt i Parabolica svinget. Bilen skred af banen, trillede rundt og stødte kraftig mod barrieren. Jenson Button slap uskadt fra ulykken omend at han klagede over lidt hovedpine, da han blev kørt tilbage til pitgaragen. Teamet har en mistanke til at det ene baghjul måske har revet sig løs i svinget, og som så har forårsaget ulykken. Men det er noget som i de kommende dage skal undersøges nærmere.
Der var også andre røde flag, men disse skyldes tekniske defekter og en enkelt ganske uskyldig afkørsel begået af C. Klien. Barrichellos motor eksploderede, Alonso havde elektriske problemer med bilen og Nico Rosberg havde en bil der pludselig døde. Det var de mere alvorlige hændelser på Monza.
Massa var på tredjedagen igen den hurtigste kører dog skarpt fulgt til dørs af Alonso og M. Schumacher.
Tiderne fra Monza - torsdag:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omgange: |
1. | F. Massa | Ferrari | 1:21.098 | 84 |
2. | F. Alonso | Renault | 1:21.884 | 124 |
3. | M. Schumacher | Ferrari | 1:22.034 | 95 |
4. | N. Rosberg | Williams | 1:22.070 | 75 |
5. | C. Klien | Red Bull | 1:22.135 | 65 |
6. | PDL 31.8.2006 Monza test - onsdagDet var en travl dag på Monza onsdag. 20 kørere var i aktion onsdag.Der blev kørt rigtig mange omganges testkørsel på Monza banen onsdag. Antallet af kørere var steget til 20. Og hvor det tirsdag var Ferrari der dominerede, så var der 4 forskellige teams blandt de 5 hurtigste onsdag. Det var dog en dag der var markeret med en hel del røde flag, som følge af mange stop på banen. Tiderne fra Monza - onsdag: |