Det hele startede som bekendt under det italienske Grand Prix, hvor Alonsos chance for en topplacering, endte i en kæmpe røgsky, da Renault motoren besluttede sig for at holde tidligt fri. At dette så efterfølgende har vist sig ikke at være et enkeltstående tilfælde, beviste Alonsos holdkammerat Giancarlo Fisichella forleden under testkørslerne på Jerez banen i spanien.
Fisi formåede nemlig to gange inden for få timer, at opleve den samme uvelkomne røgudvikling fra sin racer, hvilket omgående medførte at Renault ingeniørerne måtte reducere motorernes omdrejningstal kraftigt, for at forhindre yderligere havarier.
Efter forlydende, skulle motor versionen som Fisichella kørte med på Jerez være af den samme "D" specifikation som Alonso kørte med i italien. Renault teamet har endnu ikke officielt bekræftet at der var tale om et decideret motorhavari, men kun at det drejede sig om tekniske vanskeligheder.
Teamets biler har omgivet af del blå på det sidste
(Foto: Renault)
Det store spørgsmål er så, om Renault bliver tvunget til at anvende den ældre "B" version i næste løb for at genetablere deres stabilitet.
Nelson Piquet jr. imponerede igen da der blev testet på Silverstone. For anden dag i træk var han den hurtigste kører.
Mere bemærkelsesværdig var det at det faktisk blev en afsked med Olivier Panis. Torsdag blev den sidste testdag for franskmanden for Toyota. I 2007 venter nye opgaver andetsteds. Han testede torsdag sammen med Ralf Schumacher.
Lewis Hamilton opnåede på tredjedagen at være hurtigere end teamkollega de la Rosa. Williams forsatte deres test af Toyota motoren de skal køre med i næste sæson. Sato i Super Aguri opnåede ret pæne tider i forhold til tidligere tests.
Tiderne fra Silverstone torsdag:
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omgange: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | N. Piquet jr. | Renault | 1:19.510 | 84 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | H. Kovalainen | Renault | 1:19.585 | 102 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | L. Hamilton | McLaren | 1:20.153 | 50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | de la Rosa | McLaren | 1:20.277 | 111 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | R. Schumacher | Toyota | 1:21.390 | 54 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | O. Panis | Toyota | 1:22.214 | PDL ![]() ![]() ![]() Rory Byrne forlænger med FerrariEn af hjørnestenene hos Ferrari i det sidste årti, er den nu tidligere chefdesigner, Rory Byrne. Han har netop forlænget sin kontrakt med teamet for yderligere 2 år.Da Ferrari midt i 1990'erne satsede stort og ansatte stort set alle store kapaciteter for at komme tilbage til toppen i Formel 1, var Rory Byrne en af de udvalgte. Alle de store navne fik samarbejdet til at fungere næsten over evne, hvilket kan ses i statistikkerne. En del af navnene er der stadig, selvom at det begynder at tynde ud i listen. Det er dog lykkedes at få Rory Byrne til at blive 2 år mere i teamet. Byrne selv havde ellers annonceret at han ville trække sig ud når hans aftale med Ferrari udløb. Med henblik på dette, havde han allerede afgivet en del af ansvaret til blandt andet Aldo Costa. Også Nicholas Tombazis som nu er chefdesigneren i teamet har fået overdraget en del af Byrnes arbejdsopgaver og ansvar. Byrne forsætter hos Ferrari i en stilling der mest har karakter som konsulent. Ferrari og Fiat chefen Luca di Montezemolo annoncerede på Monza i forrige weekend, at man hos Ferrari er ved at omorganisere hele teamet, således at det bliver plads til en ny tid og udvikling for teamet. Det skal blandt andet ske ved et miks af gamle og nye ansigter på de primære pladser i teamet. Det ventes blandt andet at Jean Todt forsætter som teamchef og sportslig direktør for Formel 1 teamet endnu en sæson. For Ross Brawns vedkommende er det lidt mere usikkert. Han har længe truet med at enten at stoppe eller tage et sabbatår fra Formel 1. Hvorvidt det sker, vil de kommende uger og måske måneder vise. Hele omstruktureringen hos Ferrari skal sikre en konstant udvikling og fremgang for og hos teamet. Den tekniske udvikling vil ifølge Luca di Montezemolo møde nye udfordringer, ligesom at kørersammensætningen også ændres. Derfor er det nu at man skal lave forberedelserne til fremtiden. Og det skal blandt andet Rory Byrne være med til at sikre, således at udvikling osv. går i den rigtige retning. PDL Onsdag var der øget aktivitet på Silverstone. Nye kørere og nye motorer blev testet. Også en ny konstellation.Onsdag blev der igen testet på Silverstone. Enkelte nye kørere dukkede som tidligere annonceret op. Nye dele og motorer blev testet. Williams testede for eksempel deres 2007 motorer som jo bærer Toyota navnet. Vejrguderne var dog ikke med testdeltagerne onsdag på samme måde som tirsdag. Vejret skiftede en del onsdag, dog uden at der blev våd asfalt. Til gengæld kæmpede man med skiftende vind. Onsdag fik Lewis Hamilton så endelig kørt nogle omgange. I tørre tal var han knapt et sekund langsommere end de la Rosa som jo kender bilen ud og ind. Hos Toyota forsatte Franck Montagny sin gæstevisit, ligesom teamet fik besøg af Mark Gillian, som fra 1. januar tiltræder som den ansvarlige aerodynamiske chef hos teamet. Gillian har tidligere arbejdet for Red Bull Racing.
Onsdagens tider fra Silverstone:
|