Ferrari og McLaren var igen de førende da den første fri træning forud for det belgiske Grand Prix blev kørt. Banen var våd i den første del af træningen, men efterhånden som der blev kørt - denne gang ret flittigt - så tørrede banen op, og der kom hurtige tider på tavlen. Faktisk så hurtige at de første fire var hurtigere end hurtigste omgang under Grand Prixet sidste år.
Tiderne fra 1. fri træning:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:47.284 | 26 |
2. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:47.623 | 26 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:47.878 | 27 |
4. | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:47.932 | 24 |
5. | Fernando Alonso | Renault | 1:48.104 | 26 |
6. | Mark Webber | Red Bull | 1:48.428 | 29 |
7. | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:48.557 | 31 |
8. | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:48.958 | 24 |
9. | Timo Glock | Toyota | 1:48.997 | 26 |
10. | Nelson Piquet jr. | Renault | 1:49.068 | 25 |
11. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:49.139 | 25 |
12. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:49.185 | 26 |
13. | Nico Rosberg | Williams | 1:49.611 | 30 |
14. | Jarno Trulli | Toyota | 1:49.625 | 14 |
15. | David Coulthard | Red Bull | 1:49.849 | 18 |
16. | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:49.986 | 27 |
17. | Adrian Sutil | Force India | 1:50.117 | 19 |
18. | Kazuki Nakajima | Williams | 1:50.125 | 30 |
19. | Jenson Button | Honda | 1:50.464 | 25 |
20. | Rubens Barrichello | Honda | 1:50.905 | 25 |
Kinetic Energy Recovery System, eller KERS som det populært kaldes, er efterhånden ved at udvikle sig til at være den varmeste kartoffel i Formel 1. Hvad der startede ud, som værende den absolut mest progressive og visionære idé i Formel 1 i mange år, tegner nu til at blive Formel 1's nye problembarn. I hvert fald kan teamene ikke enes om hvornår systemet skal indføres.
Sagens kerne er, at udfordringerne forbundet med udviklingen af KERS, har vist sig langt større end først antaget, hvilket har øget presset på teamene, deres ressourcer og den i forvejen stramme tidsplan de opererer under. På baggrund heraf har flere teams forslået at udsætte introduktionen et år, men ikke alle er enige i det forslag. Baggrunden for de delte vande, skal findes i, hvilken strategi/rute teamene har valgt, i deres jagt på succes. For nogle er KERS en kærkommen lejlighed til at skaffe sig et godt udgangspunkt for 2009 sæsonen, ved tidligt at skifte fokus fra 2008 over på 2009. For andre, dem der kæmper for at hente tabt terræn tilbage, eller for at bevare positioner i VM stillingen, er det et forstyrrende element der koster tid, penge og energi.
På nuværende tidspunkt menes 4 teams, McLaren, Honda, BMW Sauber og Williams at være for KERS introduktion i 2009, mens resten ønsker at få det udsat. Da KERS imidlertidig ikke er obligatorisk i 2009, kan vi ende i en situation, hvor nogle teams vil bruge det, mens andre venter med dens introduktion. Under alle omstændigheder må FOTA, The Formula One Teams Association, siges at stå foran sin ilddåb. Kan det lykkes dem at skabe enighed eller må den nyoprettede organisation inkassere det første nederlag allerede inden de for alvor er kommet på banen?
I 2009 er det slut med diverse winglets og andre tilføjelser til karrosseriet. FIA og dets tekniske arbejdsgruppe ønsker et "rent" karrosseri uden diverse avancerede aerodynamiske hjælpemidler. Desuden bliver vingerne mindre og bagvingen får en anden placering højdemæssigt. Det er hvad teamene i deres udarbejdelse af 2009 bilerne skal forholde sig til. Og umiddelbart er flere kørere allerede ret begejstrede efter at have afprøvet ændringerne i simulatorer.
Formålet er at give flere overhalinger, hvilket i større eller mindre omfang, virkeligt har været en mangelvare i snart mange sæsoner. Sebastian Vettel blandt andet beklaget sig over især den meget turbolente slipvind der kommer fra især Toyotas biler.
"Især Toytas biler er virkelig slemme. Man kan faktisk ikke komme tættere på end ét sekund bag deres biler."
Det er ikke sådan at forstå at han bebrejder Toyota for deres aerodynamiske design. Han påpeger derimod at den udvikling som man i de senere år har lavet, gør det umuligt at komme tæt nok på den forankørende til at udnytte det drag, som en slipvind normalt ville give.
Hos McLaren har man haft Garry Paffett og Pedro de la Rosa til at foretage flere simuleringer med de nye ændringer af karrosseriet. Og indtil videre er de ovenud begejstrede for ændringerne, dog uden at nærmere præcisere af hvilke årsager de er begejstrede.
Holder disse tiltag og også de foreløbige resultater stik, burde der være al mulig grund til at se flere overhalinger og dermed mere aktion i form af flere tætte dueller om placeringerne. Det bliver en ny kæmpe opgave for de aerodynamiske troldmand at få gjort netop deres biler til de bedste. Vinterens testkørsler vil give de første indikationer af både det nye udseende af bilerne, mens også ikke mindst - effekten af reglementsændringerne. Hvordan vil bilerne té sig?