Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.1999
 Det lykkedes ikke for Schumacher
 4. fri træning
 Dødsfald på Silverstone
 McLaren Mercedes gadebil
 Barrichello bliver hos Stewart?
 3. fri træning
 Et anderledes Tysk Grand Prix
 Sauber´s motor aftale med Ferrari
 Webber bliver støttet af Bernie Ecclestone
 Taktikken er vigtig på Silverstone
 Budweiser går i F1
 Spekulationer om Herbert´s fremtid
 Mercedes har lagt pres på McLaren
 Michael Schumacher umotiveret?
 Reynard giver igen
 Supertec til Arrows
 
9.7.1999
 Ford vil have Häkkinen og Coulthard
 Toyota kommer som et helt team
 

Hop til top10.7.1999

Det lykkedes ikke for Schumacher

Mika Häkkinen fik igen pole position foran rivalen Michael Schumacher. Selvom Schumi pressede hårdt på i slutningen af kvalifikationen lykkedes det ikke for ham at presse sig foran finnen. På de næste pladser kom David Coulthard, Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen og Hill. I øvrigt kan hele resultatet ses på vores resultatside
Tidspunkt Hændelse
14:01Pedro Diniz er første mand på banen.
14:02Diniz startpå sin flying lap.
Villeneuve, Zanardi, Fisichella kommer også på banen.
14:04Diniz' første tid er 1:27.789.
14:05Villeneuve har kørt sin første flying lap i tiden 1:27.233 og er foreløbig hurtigst.
14:06Fisichella har kørt sin første flying lap i tiden 1:27.857, og er tredie hurtigst.
14:08Hill kommer på banen. Og starter på sin første flying lap.
14:09Hill er 0.4s hurtigere end Villeneuve på 1. sektor.
Hill laver den forelg hurtigste tid 1:26.720.
14:10Både Barrichello og Wurz går ud på deres flying laps nu.
Barrichello er hurtigst med tiden 1:26.511.
14:11Irivine kørte 1:26.105 hvilket gør at han er hurtigst lige nu. Ralf Schumacher er 4. hurtigst.
14:14Irvine er allerede hurtigere end sin hurtigste tid, men abryder omgangen og kommer tilbage til pitten.
Frentzen kører1:26.209 og han er dermed nummer 2. Michael Schumacher køre 1:25.223 og er hurtigst lige nu.
14:15Schumacher fortsætter på en hurtig omgang.
14:16Men Schumacher
HVJ  


Hop til top
4. fri træning

Denne træning var endnu mere udramatisk end dagens første, så vi må forvente at alt krudtet er samlet sammen til dagens kvalifikation, som køres klokken 14 Dansk tid
Tidspunkthændelse
11:15Efter et kvarter af den sidste træning er der stadig ingen biler på banen
11.17Häkkinen som vandt dagen første træning, er første mand på banen, og Coulthard følger lige efter.
11:18Ferrari mekanikere justerer på det forreste hjulophæng på Irvine's bil. De måler også bilen ud igen, så Irvine sikkert fået nye ophæng på bilen.
11.20Hakkinen første flying giver ham tiden 1:25.476, hvilket er 1 sekund langsommere end morgenens tid.
Coulthard's første flying lap,1:26.124.
11:21Häkkinen kørte 1:25.037 på sin ande flying lap, kun et ½ sek. Langsommere end i morges.
Jacques Villeneuve kommer på banen og kører en flying lap, 1:29.693.
11:24Villy kører 1:27.475 på sin anden flying lap. Hvilket ikke var nogen forbedring.
Wurz kom en lille smule af banen, men kommer tilbage på banen igen og fortsætter.
11:27Ralf Schumacher er tilbage på banen, og kører 1:27.485.
Michael Schumacher kommer også på banen. Han kører 1:25.863 hvilket ikke er nogen forbedring, selvom det var tæt på.
11:32Hakkinen har været i pit og er nu kommet på banen igen og har lige startet en flying lap.
Michael Schumacher kører tilbage til pitten.
11:33Irvine er på banen. Han kører omkr. 1½ sek. Langsommere end Häkkinen.
Häkkinen kører 1:25.737
11:34Top 6: 1. Hakkinen (1:24.489); 2. Coulthard (+0.662); 3. M Schumacher (+0.812); 4. Frentzen (+0.917); 5. Irvine (+1.253); 6. Hill (+1.447)
11:36
HVJ  


Hop til top
Dødsfald på Silverstone

En mand blev dræbt i hans MGF sportsvogn efter et uheld på Silverstone banen natten mellem fredag og Lørdag.

Politiet siger – En af de mænd der sad i bilen er en del af the Royal Navy helicopter crew – Han måtte skæres fri af vraget af det lokale brandvæsen men blev straks erklæret død.

Politiet siger at bilen væltede ud i gruset imellem Vale og Club corners. Chaufføren og to passagerer blev udskrevet fra hospitalet efter endt undersøgelse.

Politiet vil ikke offentliggøre navnene på de døde som kommer fra Salisbury i Wilstshire, før de berørte familier er underrettede

HVJ  


Hop til top
McLaren Mercedes gadebil

McLaren og Mercedes skulle efter sigende meget snart offentliggøre et multi-millioner pund projekt om en y gaderacer.

McLaren bossen Ron Dennis var dog ikke til vriste meget ud af om dette projekt som efter sigende skulle have fået grønt lys fra Mercedes (Daimler-Chrysler) i Stuttgart, og projektet skulle blive offentliggjort idag på Silverstone.

McLaren har jo allerede en gang lavet en helt fantastisk gadebil, den havde dog en BMW V12 motor – og bilen kostede i England 600,000 £. I Danmark var prisen oppe i nærheden af 18 mio. Kr.

Det var teknisk set en fantastisk bil, men ikke nogen økonomisk succes for mcLaren for der blev ikke bygget der forventede antal.

HVJ  


Hop til top
Barrichello bliver hos Stewart?

Det ser ud til at Rubens Barrichello forlænger sin kontrakt med Stewart.

Den nye kontrakt skulle indbringe ham 16 millioner $ over de næste to år.

Denne nyhed kommer efter der har været meget snak om at Brasilianeren skulle køre for Ferrari næste sæson, men der er som sagt ikke skrevet nogen kontrakt endnu.

‘jeg har lavet mange dumme beslutninger før i min karriere,’ siger Barrichello. ‘men denne gang vil jeg gøre det rigtige.’
‘Den vigtigste faktor for mit valg, vil være hvor konkurrencedygtig bilen er. Jeg går kun efter den bedste bil.’
‘Det er rigtigt at jeg har talt med Ferrari, og jeg snakker også med Jackie, men der er ikke truffet nogen afgørelse endnu.

HVJ  


Hop til top
3. fri træning

Dagens første træning er kørt uden de helt store overraskelser. Wurz havde dog problemer med sin bil her i den første session. Hele resultatet kan ses på resultatsiden
TidspunktHændelse
10:00Det er overskyet og en lille smule tåget her til morgen på Silverstone.
10:01Der er allerede et par biler på banen, men de kommer i pit med det samme.
10:02Både Häkkinen og Schumacher er allerede på banen... Forholdene er gode selvom der stadig ligger en smule morgendug på banen.
10:04Wurz har nogle problemer med sin bil, han stopper ved indgangen til pitlane og skubber sin bil hen til sin pitbox. Han ønsker ikke assistance fra de tililende marshalls for han vil ikke smides ud af denne session.
10:06Zanardi har kørt sin første hurtige omg. 1:28.686. omkr. Et ½ sek. Langsommere end den tid han satte igår.
10:08Johnny Herbert er på en hurtig omg.
Frentzen har kørt en hurtig omg. 1:27.114.
10:10Herbert er en lille smule langsommere end Zanardi. Ralf Schumacher er på en flying lap, og kørte tiden 1:27.137
Frentzen forbedre sin tid 1:27.046, og er stadig hurtigst.
Alesi er hurtigst 1:26.912.
Michael Schumacher går på en flying lap nu.
Schumacher er allerede hurtigere end Alesi på 1. split.
10:11Schumacher afbryder sin flying lap.
Diniz har lige kørt 1:26.827.
10:12Schumacher starter på endnu en flying men hane er allerede et ½ sek. Ned på 1. Split, så han afbryder igen.
Ralf Schumacher er nu hurtigst 1:26.250
10:15Häkkinen og Coulthard kommer på banen.
10:16Häkkinen køre hurtigste tid
HVJ  


Hop til top
Et anderledes Tysk Grand Prix

Det kommende Tyske Grand Prix, som skal køres den 1. August, kan blive lidt anderledes end det plejer, set fra tilskuernes side.

En aftale mellem den Tyske regering har igennem de sidste 25 år, tvunget alle teams til at køre med deres biler uden tobaksreklamer, men som følge af en aftale mellem EU og FIA, er eksisterer denne lov ikke mere. Dette betyder at alle biler har lov til at køre med deres ”normale” tobaksreklamer under dette Grand prix

Det forventes nu at andre lande følger i Tysklands fodspor i den kommende sæson, men det fraviger selvfølge ikke at man skal skære 20% af tobaksbudgettet fra 2003 til 2006.

HVJ  


Hop til top
Sauber´s motor aftale med Ferrari

Sauber teamet har som bekendt en aftale med Ferrari, om at de skal leverer motorer til dem. Denne aftale er lige blevet forlænget således at Sauber også skal køre med Ferrari motorer i år 2000 sæsonen.

Sauber's aftale med Ferrari har fungeret siden 1997 og de har været meget tilfredse med motoren i denne sæson. Sauber betaler 11½ million pund motorerne, hvor imod Supertec motoren koster BAR, Williams og Benetton i omegnen af 5 millioner pund.

Efter den sidste test af den nye Ferrari 048B motor, forventer Ferrari at køre med motoren i løbet på søndag, den siges at udvikle over 800 HK, og den trækker meget tæt på 18000 omdr./m. Sauber håber på at komme til at køre med 048B motoren i 2000 sæsonen.

HVJ  


Hop til top
Webber bliver støttet af Bernie Ecclestone

Den Australske sportsvognskører Mark Webber, håber på at komme til at erstatte Damon Hill i Jordan teamet, når han slutter karrieren på søndag.

Webber har aldrig kørt en formel 1 racer, men hans kandidatur bakkes op af selveste Bernie Ecclestone, og direktøren for det Australske Grand Prix Ron Walker.

I maj havde Webber en snak med Bernie Ecclestone og han ytrede ved den lejlighed, sim ambition om at komme til at køre Formel 1 "Jeg sagde til ham: 'Look mate, Vi afholde verdens bedste formel 1 løb, vi har Mick Doohan, og nu er det på tide at Australien får en formel 1 kører. Bernie's er ham der bestemmer i F1, og han ved hvordan Australier er, og han ved godt hvad det vil betyde for sporten at få mig ned i sådan en bil."

Det betyder ikke noget at jeg aldrig har kørt en formel 1 racer siger Webber, Jordan skal bare give mig et par test. Jordan nægter at udtale sig om hvem der skal afløse Hill, men Eddie Jordan har tidligere sagt at Hill’s afløser bliver en overraskelse. Dette betyder at vi stadig kan håbe på at Eddie tænker på Jan Magnussen, som jo har gjort god reklame for sig selv, ved at vinde den sidste afdeling af den Amerikansk Le Mans Serie, og så har Jan tilmed formel 1 erfaring

Webber ønsker nok at komme ned på jorden igen, efter sine flyeture i Mercedes raceren på le Mans i år.

HVJ  


Hop til top
Taktikken er vigtig på Silverstone

Benettons tekniske direktør Pat Symonds siger at taktikken vil spille en større rolle end sædvanligt ved denne weekends Grand prix. Dette skyldes at man forventer at bilerne kommer til at køre med meget brændstof fra starten af løbet, og derved kommer der mere slid på dækkene.

He explained by saying: "Taktikken er helt vital ved det Britiske grand prix. pit lanen er meget lang og øger derfor den totale tid der bruges på pitstop. Banen er ret hård ved dækkene, og da man forventer at køre med meget brændstof på bilerne, er dækslidet på denne bane større end på de fleste baner. Derfor skal vil finde den helt rigtige balance i bilen".

HVJ  


Hop til top
Budweiser går i F1

De fleste teams leder efter andre sponsorer end tobaksfirmaerne, som følge af de nye EU regler.

Det Amerikanske øl firma Budweiser, har sagt at de måske gerne vil gå ind i formel 1 i et forsøg på at komme mere ind på det Europæiske marked. Det er ikke sikkert endnu om de vil sponsorer et enkelt team, eller om de smider alle pengene ind på at være hovedsponsor for det Amerikanske Grand Prix i år 2000.

Lachky slutter med at sige "Vi prøver på at blive et lidt mere internationale og er derfor interesseret i et sted hvor vi kan visse os frem ".

HVJ  


Hop til top
Spekulationer om Herbert´s fremtid

Det er kun lykkedes Johnny Herbert at komme igennem et løb i år, og han har sagt mere end en gang at han tror på at hans held vil ændre sig.

Nu da vi er kommet halvvejs i 99 sæsonen ligger alt presset på Herbert og han skal vise at han lige så meget værd som teamkammeraten Rubens Barrichello. Han siger at denne GP weekend race Silverstone bliver god, og optakten har også været god for ham.

"Jeg har haft en meget frustrerende sæsonstart, men jeg tror på et godt resultat på Silverstone"
"Jeg venter bare på at mit held skal vise sig, for Rubens har jo allerede vist at vores bil er god nok."

Herbert håber på at løbet vil udvikle sig, som det gjorde i 1995, da han vandt sit første Formel 1 løb, Han kørte dengang for Benetton.
"At krydse linien, og se alle flagene var helt fantastisk. Alle ønske at vinde på deres hjemmebane"

Herbert har stadig et år tilbage af sin kontrakt med Stewart team, men kilder siger at Ford er parart til at betale ham ud af kontrakten, således at man kan komme af med Herbert ved udgangen af 99 sæsonen. Rygtet siger at McLarens David Coulthard skal erstatte Herbert næste år, imens Barrichello ifølge rygterne skal til Ferrari næste sæson og erstatte Eddie Irvine. Hvis Herbert bliver tvunget til at forlade Stewart efter denne sæson, er det formodentligt også enden på hans Formel 1 karriere.

HVJ  


Hop til top
Mercedes har lagt pres på McLaren

Kilder har indikeret at Mercedes øger presset på McLaren, for at skrive kontrakt med en Tysk chauffør, som teamkammerat til Mika Häkkinen til 2000 sæsonen.

Indtil nu kan David Coulthard's sæson beskrives som dårlig, og den har været fyld med mange mekaniske problemer. Indtil nu har både David Coulthard og Ron Dennis sagt at Coulthard's plads ikke er truet. Men der er alligevel mange spekulationer om Coulthard's situation i teamet, og om han får lov til at blive hos McLaren i næste sæson.

Det ser dog ud til at alle de gode Tyske chauffører i F1 er optaget til næste sæson. Frentzen har forlænget sin kontrakt med Jordan, Michael Schumacher bliver hos Ferrari og hans bror Ralf bliver hos Williams. Derfor er det nærliggende at tro, at McLaren vil ansætte Deres formel 3000 chauffør Nick Heidfeld til den kommende sæson.

Der skulle allerede være aftalt et møde mellem Heidfeld og Ron Dennis i slutningen af Juli hvor et kontraktforslag skulle diskuteres.

HVJ  


Hop til top
Michael Schumacher umotiveret?

Har han mistet noget af hurtigheden? Går han med tanker om at stoppe? Er han ved at blive mindre motiveret? Eller tænker han i større grad over familien i Schweiz? Dette er nogle af de spørgsmål som er blevet rejst - vedrørende Michael Schumacher. Det er hans tidligere teamchef Eddie Jordan der har 'analyseret' en af 90'ernes største kørere - der trådte sine 'barnesko' i Jordans team. Blandt andet har Michael Schumacher mistet meget af hans tidligere forspring i forhold til Eddie Irvine. "Nu da han har familie og to børn - og al det testarbejde der er - har Michael måske ikke det samme forspring som før. Jeg ved det ikke. Jeg følger ikke Ferrari tæt fordi jeg har mit eget team at se til, men der må være et eller andet. Enten er Eddie blevet hurtigere eller også er Michael ikke nær så hurtig som han har været," siger Eddie Jordan, men peger også på at Irvine for første gang siden 1996 har fået en racer der tilnærmelsesvis ligner Schumachers.

Mere ballade mellem Irvine og Schumacher er igen i luften. Eddie Irvine bør allerede nu aspirere til at være dette års mest aggressive kører - i hvert fald udenfor banen! Ved en pressekonference sagde han følgende: "Hvis Michael besluttede at stoppe ville det være godt for mig!" Ireren der er bundet af klausulen om at hjælpe Schumacher er ikke så populær for Irvine og derfor fortsatte han: "Drømmesituationen ville være at høre at Michael stopper efter sæsonen og teamet valgte mig til at føre dem til VM." Udtalelserne kunne læses i en engelsk avis - og selvom han efterfølgende har afvist udtalelserne vil det da være rart hvis det skulle ske, selvom det ikke er sandsynligt at det sker...

Irvine har derefter forsøgt at gentage at der ikke er noget anspændt forhold mellem ham og Schumacher, men udtalelser om at 'han er en flink fyr' og 'vi arbejder godt sammen.' Om ikke andet har Irvine sat farve på Formel 1 - vi vender tilbage i næste uge med næste afsnit i føljetonen 'Irvines hammer'!

BB  


Hop til top
Reynard giver igen

Efter at Jacques Villeneuve har kritiseret Adrian Reynard i al offentlighed for hans manglende engagement, har den tekniske leder taget til genmæle på den tidligere verdensmesters udtalelser. Ifølge Villeneuve har Reynard kun været meget lidt til stede ved tests og løb. Men ifølge Reynard har han været meget aktiv - ifølge designeren har han været til tre løb og fem testdage. Det med de tre løb kan man imidlertid betvivle ret kraftigt... Til Villeneuves udtalelser siger den ellers meget succesrige designer: "Jeg var ret overrasket over at blive kritiseret af ham på den måde, eftersom vi er tæt på hinanden. Det er svært fordi der er mange folk der kræver min tid. Da jeg gik ind til dette med BAR vidste de at jeg havde andre ansvar og andre firmaer som jeg er ansvarlige for. Jeg tager til Indycar-løb osv. Andre der tager min tid må være min kone og fem børn - samt andre firmaer incl. BAR og Villeneuve," siger Adrian Reynard.

Craig Pollock har udtalt at man vil have at Reynard finder ud af at prioritere sin tid på en anden måde - ellers vil man søge efter en anden teknisk leder! Ifølge Reynard er de udtalelser Villeneuve kom med blot et udtryk for at han vil have opmærksomhed! Nu skulle luften dog være renset. Det ventes dog at teamet ikke vil acceptere at Reynard ikke er tilstede vil alle løb. Et team der vil vinde løb og gøre sig gældende skal have en teknisk leder ligesom i de ti andre teams. Og meget overraskende: Reynard er faktisk til stede på Silverstone!

Her er han - Adrian Reynard overværer i hvert fald fredagens træning!

BB  


Hop til top
Supertec til Arrows

Det er lykkedes Flavio Briatore at få solgt sine ellers meget kritiserede Supertec-motorer til Arrows. Teamet der ellers har forsøgt at udvikle deres egen motor i samarbejde med Hart, har slet ikke haft succes med dette eventyr og derfor vil de forsøge sig med Supertec-motorerne fra år 2000. Teamet har ellers forsøgt at overbevise Formel 1-tilskuerne om at 1999 blot var et mellemår inden man satsede stort i år 2000 - og det har været Tom Walkinshaws budskab siden 1996 hvor han købte teamet og uden at overdrive må man sige at der ikke rigtig er sket noget... Teamet har officielt udtalt at de kører med Supertec, som der har været rygter om de sidste par måneder. Det ventes at teamet vil teste den nye motor inden for de kommende måneder.
BB  


 

Hop til top9.7.1999

Ford vil have Häkkinen og Coulthard

Ford viser virkeligt hvilke ambitioner de har i F1, ved at gå efter Mika Häkkinen og David Coulthard til næste sæson.

De to McLaren chauffører er blevet tilføjet til en liste som allerede indeholder Eddie Irvine, idet Detroit bil giganten vil vinde flere løb i år 2000.

Ford har for nyligt købt Stewart teamet, og de har nu besluttet at de vil bruge teamet til at promovere Ford og Jaguar. De tror virkeligt fuldt og fast på at de kan vinde løb til næste år, og vinde mesterskabet i år 2001, men for at kunne udfører det skal man have fat i en chauffør á Häkkinen's kaliber.

Ford har sagt at de vil bruge 10 millioner $ på at få en top chauffør. Hvis dde virkeligt forsøger at få fat i Häkkinen må de nok hoste op med lidt mere, idet finnen i dag er hyret af McLaren, og man gætter på at han får i omegnen af 15 millioner $.

Allerede nu snakker man at Häkkinen vil bruge interessen fra Ford til at hæve sin egen løn hos McLaren. Men man skal dog ikke helt negligerer at Stewart kan blive er seriøs kompetant næste sæson. Ford investerer en frygtelig masse penge i dette team, og man kan ikke helt udelukke at det kunne blive en attraktiv plads i år 2000.

Det er derimod meget sandsynligt at pladserne i Ford teamet, bliver besat af Irvine og Coulthard. Ford forhandler lige nu med Rubens Barrichello, men Brasilianeren vil have flere penge for at køre for Ford, og han vil formodentlig også arbejde mere seriøst på at få en plads hos Ferrari.

Det ser dog stadig ikke ud til at Coulthard forlader McLaren med sin gode vilje. Han siger "Jeg har lagt så meget arbejde i McLaren teamet, så jeg vil ikke bare forlade dem."

HVJ  


Hop til top
Toyota kommer som et helt team

Der er igen tale om at den store Japanske bilproducent Toyota, vil komme ind i formel 1 som konstruktør, og det bliver ikke i et eksisterende team. Ifølge en talsmand fra Cologne, er der flere teams der vil indgå partnerskab med Toyota.

"Næsten alle teams i formel 1 er interesseret i et partnerskab med os, men det kommer ikke til at ske," siger han. "Situationen har ikke ændret sig de sidste par måneder Alt vil blive lavet her hos TTE i Cologne." Der er dog snakket med et par teams i den forgangende måned, og det er Sauber, BAR og Jordan. Det forventes ikke at Toyota vil fylde den 12 og sidste plads ud i feltet til næste år, det var den plads som Honda skulle have haft, men vi ved jo alle hvordan det gik. Vi forventer først at se Toyota i F1 i år 2001.

Med den formodning i baghovedet kan vi nok forvente at se Toyota på Le Mans til næste, hvor de endnu engang vil forsøge at vinde verdens mest berømte motorløb

hvis Toyota beslutter sig for at gå ind i Formel 1 i 2001, er der plads hos TTE (Toyota Team Europa) til at gøre endnu et forsøg på at bygge en vinderbil til Le Mans. 'Det er selvfølgelig svært at sige så kort tid efter Le Mans, om vi vil vende tilbage til næste år,' siger TTE's talsmand. 'men beslutningen skal tages snart, hvis det skal blive til noget, og chancen er 50-50.' selvom ITV's F1 kommentator Martin Brundle, som kørte en af Toyota'erne i år, nægter at udtale sig om, han evt. kunne blive en del af næste års team. 'Det er alt for tidligt at sige noget om det,' siger han. 'jeg er stadig meget skuffet over at vi ikke vandt i år.'

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk