Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.7.1999
 Sejr til Coulthard
 Schumacher ude resten af sæsonen?
 Stor forvirring om Hills fremtid
 Dæksituationen til løbet
 Total fiasko for Benetton
 Mosley stopper om to år
 Løbet på Spa i fare
 Heidfeld skal til Sauber eller Prost
 Stewart tager kampen op
 Stewart får ny Black Box
 Skal Stewart køre med Jaguar
 Burti skal teste for Stewart
 Ny Sponsor til Stewart
 Warm-up på Silverstone
 
10.7.1999
 Det lykkedes ikke for Schumacher
 4. fri træning
 Dødsfald på Silverstone
 McLaren Mercedes gadebil
 Barrichello bliver hos Stewart?
 3. fri træning
 Et anderledes Tysk Grand Prix
 Sauber´s motor aftale med Ferrari
 Webber bliver støttet af Bernie Ecclestone
 Taktikken er vigtig på Silverstone
 Budweiser går i F1
 Spekulationer om Herbert´s fremtid
 Mercedes har lagt pres på McLaren
 Michael Schumacher umotiveret?
 Reynard giver igen
 Supertec til Arrows
 

Hop til top11.7.1999

Sejr til Coulthard

Det blev andenkørernes dag, da Michael Schumacher allerede på den første omgang kørte af banen og senere da Mika Hakkinen havde store problemer med et meget løst bagdæk. Eddie Irvine og David Coulthard duellerede om sejren - uden dog at komme i decideret infight. Skotten kom foran efter det første pitstop som var noget hurtigere end Irvines. Mod slutningen af løbet fik Damon Hill et minde - han lå i front af løbet men da manglede han endnu et pitstop. Løbet var måske ikke det mest spændende, men der var enkelte momenter med drama, desværre lidt kedeligt i Michael Schumachers tilfælde.

Det var David Coulthards første sejr i år - og den første siden Imola sidste år. Andenpladsen gik til Ferraris nye førstekører i dette års VM, Eddie Irvine. Ralf Schumacher gør det forsat godt og tog tredjepladsen efter sidste løbs vinder Heinz-Harald Frentzen. Damon Hill slutter - måske - med en femteplads og den sidste pointgivende placering gik til Pedro Diniz.

BB  


Hop til top
Schumacher ude resten af sæsonen?

På den første omgang af det britiske grand prix måtte Michael Schumacher parkere sin racer i dækbarrieren efter et overhalingsforsøg på Eddie Irvine. Meget kunne tyde på at Schumacher fik pladsen, men at ireren bremsede meget sent, og da der ikke var plads til begge kørere mistede Schumacher herredømmet over sin Ferrari og kørte med høj hastighed ind i dækkene. I første omgang forsøgte Michael Schumacher selv at komme ud af raceren, men var ikke selv i stand til at komme ud. Uheldet skete på et tidspunkt hvor løbet var stoppet - men hvorvidt de to Ferrari-kørere vidste det er uvist. Efter at proffesor Sid Watkins undersøgte ham på banens 'medical center' kunne det konstateres at Michael Schumacher har brækket det højre ben. Han er blevet overført til et andet hospital for videre behandling.

Uheldet vil med stor sandsynlighed koste Michael Schumacher alle muligheder for at vinde VM i år. Hvor længe han må holde sig udenfor er uvist, men det kan i værste fald betyde at Michael Schumacher ikke kommer tilbage i år.

BB  


Hop til top
Stor forvirring om Hills fremtid

Kan han bestemme sig til at stoppe i dag, eller fortsætter han? Ingen ved det - ikke engang hans arbejdsgiver! Efter at Hill for godt en måned siden fortalte at efter denne sæson var det slut blev hans farvel til Formel 1 rykket frem til det franske grand prix - for derefter at blive udskudt til løbet på Silverstone hvor han kunne give en sidste optræden for de mange engelske fans. Men der er opstået stor forvirring om han virkelig har lyst til at stoppe hvis han klarer sig godt i det forstående grand prix. Eddie Jordan er meget forvirret - og ikke engang han kender Hills endelige beslutning: "Han er ved at gå igennem en svær tid. Sæsonen har ikke været god for ham, men signalerne til teamet har hele tiden været skiftende. Efter Frankrig vidste vi ikke om han skulle køre på Silverstone. Så forstod jeg at Silverstone ville være han sidste løb og vi skulle have et stort farvel. Men den anden aften fortalte han at han ønskede at gennemføre sæsonen. Det er svært fordi vi som et team skal skabe en struktur og vide hvor vi skal hen," siger en noget forvirret Eddie Jordan. Det ventes at Damon Hill på et pressemøde efter løbet vil sige endelig farvel - eller fortælle at farvel-festen er udsat til efter løbet på Suzuka.
BB  


Hop til top
Dæksituationen til løbet

Bridgestones tekniske leder Yoshihiko Ichikawa har fortalt at langt størstedelen af kørerne har valgt at køre med de bløde dæk, også kendt som 'soft compound.' "Det eneste problem som var rapporteret til os i denne weekend har været en tendens til at de bløde dæk giver understyring når de er helt nye," siger han. Derfor ventes det at man ikke vil køre på banen med helt nye dæk, men i stedet køre med letbrugte dæk. Men hvem bruger hvilke dæk? Det vides aldrig med sikkerhed! Hos McLaren vil de ikke sige det officielt - men tiderne kunne antyde at de er på de bløde dæk. Ifølge Steve Hallam der er chefingeniør hos McLaren har teamet siden de testede på Silverstone i sidste uge været sikker på hvilken type dæk de ville anvende. Derimod er Ross Brawn mere åbenmundet: "Ligesom næsten alle andre har vi valgt de bløde dæk, hvilket naturligvis ikke vil være så holdbare som medium-dækkene. Det betyder at kørerne skal passe på ikke at mishandle den under løbet, men det var det eneste logiske valg fordi medium-dækket var godt et halvt sekund langsommere," siger han og forventer et tæt løb hvor det bliver strategien der bliver den vigtigste faktor.
BB  


Hop til top
Total fiasko for Benetton

Hvad er det gået galt for et af de bedste teams i Formel 1? Benetton der var teamet bag Michael Schumacher i hans VM-titler i 1994 og 1995 er faldet helt igennem. Flere gange har man talt om krise hos Benetton - så har de et godt løb og derefter følger en stribe elendige løb! Den totale ydmygelse og bestem en præstation der med rette kan betegnes som meget katastrofal blev et faktum under kvalifikationen til det britiske grand prix. 17. pladsen til Fisichella og 18. pladsen til Wurz. Problemer med at finde et set-up var grunden - men det er altså for ringe af et team der normalt hører til i front, og endda lige efter at de har testet på Silverstone i sidste uge. Kommentarer fra de to kørere: "Vi forsøgte alle mulige ændringer men raceren reagerede ikke til dem og problemerne med manglende vejgreb, balance samt understyring ind i svingene og overstyring på vej ud, fortsætter," siger Giancarlo Fisichella. "Min racer var meget anderledes fra morgenens træning og noget af dette skyldtes ændrede forhold på banen. Raceren er stadig ramt af manglende vejgreb og glider ret meget, så jeg kunne ikke have en rimelig omgang," siger Alexander Wurz.

Benetton-raceren der blev lanceret i vinters med budskabet: 'det er den mest ændrede og udviklede vogn i Formel 1' er sandelig blevet noget af en fuser. Pat Symonds der er teknisk leder for teamet siger at teamet kun kan gøre en ting: "Vi vil bevare moralen og bruge alle vores kræfter på at studere data, for at finde ud af om vi kan finde en løsning til løbet."

BB  


Hop til top
Mosley stopper om to år

FIAs præsident har indikeret at han stopper som leder af bilsportsunionen når hans kontakt udløber. "Som jeg føler det i øjeblikket, hvis jeg fortsætter indtil oktober år 2001, må det være det. Jeg vil tænke meget grundigt før jeg vil stille op for tredje gang, fordi det egentlig er forkert at folk har disse job i al for lang tid," siger Max Mosley der har været udsat for meget kritik, blandt andet for indførelsen af de rillede dæk. Han holder stejlt på at man skal fortsætte med de rillede dæk. "Jeg tror at de rillede dæk skal blive fordi de har vist sig at være de mest effektive til at holde svinghastighederne under kontrol," siger han. Han afviser al kritik om at det er blevet sværere at overhale - og henleder til det forgående franske grand prix hvor der skulle have været 68 overhalingsforsøg!
BB  


Hop til top
Løbet på Spa i fare

Det belgiske grand prix er igen kommet i fare for at blive aflyst i år. Årsagen er de meget omtalte regler for tobaksreklamer. Problemet med det belgiske grand prix er at regionen hvor Spa-banen ligger tillader at der reklameres for tobak, men det gør man ikke i Belgien som et hele. Derfor verserer der en sag i den belgiske højesteret, hvor det skal afgøres om hvilke love der kan anvendes. Hvis det viser sig at teamene ikke må køre med disse reklamer vil de måske vælge at springe over - og så er det ikke sandsynligt at der bliver kørt løb på banen. Om ikke andet bliver det kun Arrows og Stewart der kunne komme til start! Det vil være ærgerligt hvis løbet på Spa ikke bliver gennemført - det er trods alt den bedste bane i kalenderen. Der er planlagt løb på Spa til næste år, men dette løb kan naturligvis også komme i fare.
BB  


Hop til top
Heidfeld skal til Sauber eller Prost

Det forventes at Nick Heidfeld bliver ofret til fordel for en Tysk kører hos McLaren. Når nu der ligger en Mercedes motor i McLaren raceren, ser Norbert Haug ikke så gerne at Heidfeld kommer derned, men der går spekulationer om at han skal til Sauber eller Prost.
HVJ  


Hop til top
Stewart tager kampen op

Stewart forventede nogle tekniske problemer i den første halvdel af sæsonen, men de problemer er nu løst, De tror på en meget god anden halv sæson.

"Vi tror på at vi har bilen til at lave gode resultater i anden halvdel af sæsonen, bilen er i hvert fald meget bedre nu". Han siger også at teamet skal være realistisk i forhold til deres fremskridt. "Lige nu er vi hurtigere end Benetton, Jordan, Williams og Sauber. Men det er en helt anden ting at komme niveau med Ferrari og McLaren. Det er rart at vi er kommet dertil hvor vi er nu, men det næste trin på stigen bliver noget vanskeligere."

HVJ  


Hop til top
Stewart får ny Black Box

Visteon Automotive Systems har lavet en helt ny, meget integreret black box som skal bruges af Stewart teamet for første gang ved det Britiske Grand Prix. VCS (Visteon Vehicle Control System) er en sammenlægning af 4 elektroniske systemer som før har været brugt. Det fungerer som et drive by wire system som skal kontrollerer motoren, gearkassen og koblingen. Systemet kan håndterer mere end 100 Million instruktioner pr. sekund, disse operationer bliver foretaget af CPU’er på hver 24 Mhz. Systemet vejer ikke så meget som det gamle, og så er det tilmed 30 hurtigere.
HVJ  


Hop til top
Skal Stewart køre med Jaguar

Ford motor company købte Stewart GP teamet i Juni og fra det tidspunkt startede spekulationerne om Ford ville køre med Jaguar reklamer i år 2000.

På pressekonferencen i torsdags sagde Jackie Stewart siger at det logisk set har været i deres tanker, men der er ikke noget konkret endnu.".

HVJ  


Hop til top
Burti skal teste for Stewart

Luciano Burti som fører det Britiske F3 mesterskab, kommer til sin karrieres gennembrud på tirsdag hvor han skal køre en test for Stewart på Monza sammen med Johnny Herbert. Han skal være stand-in for Rubens Barrichello som tager en tur til Brasilien og får en velfortjent pause.

Burti har sagt "Jeg køre testens første dag og så tager Johnny Herbert over onsdag og torsdag. Det er en helt normal test hvor der skal prøves nogle nye stumper".

Burti testede også for Stewart i 1998, Men han er lidt mere opsat på den kommende test, på grund af den ligger halvvejs inde i sæsonen og derved mere vigtig end testen i 1998, som å i slutningen af sæsonen.

Han slutter med at sige "Jeg tænker ikke så meget på det. Jeg har set lidt video så jeg ved noget om hvordan banen ser ud, men jeg tænker mere på F3 lige nu".

HVJ  


Hop til top
Ny Sponsor til Stewart

Stewart Grand Prix har skrevet en 2 årig kontrakt med Global Beach. Global Beach skal udvikle et nyt medie program til Stewart, og startskuddet på det bliver en helt ny web site Internet web site for teamet.

Stewart vil køre med en meget modificeret SF3 i denne weekend. Som betyder at man vil køre med en helt ny aerodynamisk pakke som ændre hele undervognen og sidepods og så skulle den komme med høje udstødninger, lige som Ferrarien. Ford kommer ogå med en revideret version af V10 motoren. Rubens Barrichello er glad for ændringerne på bilen og var næst hurtigst i sidste uges test bag Mika Häkkinen.

HVJ  


Hop til top
Warm-up på Silverstone

Mellem kl. 9:30 og 10:00 blev der afholdt warm-up på Silverstone hvor de 22 kørere havde mulighed for at prøve deres racere i løbs set-up og med fyldte tanke.

Allerede på den første omgang ud af pitten kørte Toranosuke Takagi af banen, fordi han satsede for hårdt på kolde dæk - uproffessionelt. Første mand til at sætte en tid var Ralf Schumacher. Pedro Diniz måtte også en tur i græsset. Træningen forløb ellers meget roligt - og de to McLaren-kørere satte de bedste tider, mens det kun var Michael Schumacher der kunne følge Hakkinen og Coulthard. Mika Hakkinen virker rigtig godt kørende og satte meget gode tider med tiden 1m26,788 sek. som den bedste. Damon Hill ser ud til at få et godt afskedsløb - han blev nummer 4 i warm-up'en foran Rubens Barrichello og i de sidste sekunder fik Eddie Irvine en 6. plads.

BB  


 

Hop til top10.7.1999

Det lykkedes ikke for Schumacher

Mika Häkkinen fik igen pole position foran rivalen Michael Schumacher. Selvom Schumi pressede hårdt på i slutningen af kvalifikationen lykkedes det ikke for ham at presse sig foran finnen. På de næste pladser kom David Coulthard, Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen og Hill. I øvrigt kan hele resultatet ses på vores resultatside
Tidspunkt Hændelse
14:01Pedro Diniz er første mand på banen.
14:02Diniz startpå sin flying lap.
Villeneuve, Zanardi, Fisichella kommer også på banen.
14:04Diniz' første tid er 1:27.789.
14:05Villeneuve har kørt sin første flying lap i tiden 1:27.233 og er foreløbig hurtigst.
14:06Fisichella har kørt sin første flying lap i tiden 1:27.857, og er tredie hurtigst.
14:08Hill kommer på banen. Og starter på sin første flying lap.
14:09Hill er 0.4s hurtigere end Villeneuve på 1. sektor.
Hill laver den forelg hurtigste tid 1:26.720.
14:10Både Barrichello og Wurz går ud på deres flying laps nu.
Barrichello er hurtigst med tiden 1:26.511.
14:11Irivine kørte 1:26.105 hvilket gør at han er hurtigst lige nu. Ralf Schumacher er 4. hurtigst.
14:14Irvine er allerede hurtigere end sin hurtigste tid, men abryder omgangen og kommer tilbage til pitten.
Frentzen kører1:26.209 og han er dermed nummer 2. Michael Schumacher køre 1:25.223 og er hurtigst lige nu.
14:15Schumacher fortsætter på en hurtig omgang.
14:16Men Schumacher
HVJ  


Hop til top
4. fri træning

Denne træning var endnu mere udramatisk end dagens første, så vi må forvente at alt krudtet er samlet sammen til dagens kvalifikation, som køres klokken 14 Dansk tid
Tidspunkthændelse
11:15Efter et kvarter af den sidste træning er der stadig ingen biler på banen
11.17Häkkinen som vandt dagen første træning, er første mand på banen, og Coulthard følger lige efter.
11:18Ferrari mekanikere justerer på det forreste hjulophæng på Irvine's bil. De måler også bilen ud igen, så Irvine sikkert fået nye ophæng på bilen.
11.20Hakkinen første flying giver ham tiden 1:25.476, hvilket er 1 sekund langsommere end morgenens tid.
Coulthard's første flying lap,1:26.124.
11:21Häkkinen kørte 1:25.037 på sin ande flying lap, kun et ½ sek. Langsommere end i morges.
Jacques Villeneuve kommer på banen og kører en flying lap, 1:29.693.
11:24Villy kører 1:27.475 på sin anden flying lap. Hvilket ikke var nogen forbedring.
Wurz kom en lille smule af banen, men kommer tilbage på banen igen og fortsætter.
11:27Ralf Schumacher er tilbage på banen, og kører 1:27.485.
Michael Schumacher kommer også på banen. Han kører 1:25.863 hvilket ikke er nogen forbedring, selvom det var tæt på.
11:32Hakkinen har været i pit og er nu kommet på banen igen og har lige startet en flying lap.
Michael Schumacher kører tilbage til pitten.
11:33Irvine er på banen. Han kører omkr. 1½ sek. Langsommere end Häkkinen.
Häkkinen kører 1:25.737
11:34Top 6: 1. Hakkinen (1:24.489); 2. Coulthard (+0.662); 3. M Schumacher (+0.812); 4. Frentzen (+0.917); 5. Irvine (+1.253); 6. Hill (+1.447)
11:36
HVJ  


Hop til top
Dødsfald på Silverstone

En mand blev dræbt i hans MGF sportsvogn efter et uheld på Silverstone banen natten mellem fredag og Lørdag.

Politiet siger – En af de mænd der sad i bilen er en del af the Royal Navy helicopter crew – Han måtte skæres fri af vraget af det lokale brandvæsen men blev straks erklæret død.

Politiet siger at bilen væltede ud i gruset imellem Vale og Club corners. Chaufføren og to passagerer blev udskrevet fra hospitalet efter endt undersøgelse.

Politiet vil ikke offentliggøre navnene på de døde som kommer fra Salisbury i Wilstshire, før de berørte familier er underrettede

HVJ  


Hop til top
McLaren Mercedes gadebil

McLaren og Mercedes skulle efter sigende meget snart offentliggøre et multi-millioner pund projekt om en y gaderacer.

McLaren bossen Ron Dennis var dog ikke til vriste meget ud af om dette projekt som efter sigende skulle have fået grønt lys fra Mercedes (Daimler-Chrysler) i Stuttgart, og projektet skulle blive offentliggjort idag på Silverstone.

McLaren har jo allerede en gang lavet en helt fantastisk gadebil, den havde dog en BMW V12 motor – og bilen kostede i England 600,000 £. I Danmark var prisen oppe i nærheden af 18 mio. Kr.

Det var teknisk set en fantastisk bil, men ikke nogen økonomisk succes for mcLaren for der blev ikke bygget der forventede antal.

HVJ  


Hop til top
Barrichello bliver hos Stewart?

Det ser ud til at Rubens Barrichello forlænger sin kontrakt med Stewart.

Den nye kontrakt skulle indbringe ham 16 millioner $ over de næste to år.

Denne nyhed kommer efter der har været meget snak om at Brasilianeren skulle køre for Ferrari næste sæson, men der er som sagt ikke skrevet nogen kontrakt endnu.

‘jeg har lavet mange dumme beslutninger før i min karriere,’ siger Barrichello. ‘men denne gang vil jeg gøre det rigtige.’
‘Den vigtigste faktor for mit valg, vil være hvor konkurrencedygtig bilen er. Jeg går kun efter den bedste bil.’
‘Det er rigtigt at jeg har talt med Ferrari, og jeg snakker også med Jackie, men der er ikke truffet nogen afgørelse endnu.

HVJ  


Hop til top
3. fri træning

Dagens første træning er kørt uden de helt store overraskelser. Wurz havde dog problemer med sin bil her i den første session. Hele resultatet kan ses på resultatsiden
TidspunktHændelse
10:00Det er overskyet og en lille smule tåget her til morgen på Silverstone.
10:01Der er allerede et par biler på banen, men de kommer i pit med det samme.
10:02Både Häkkinen og Schumacher er allerede på banen... Forholdene er gode selvom der stadig ligger en smule morgendug på banen.
10:04Wurz har nogle problemer med sin bil, han stopper ved indgangen til pitlane og skubber sin bil hen til sin pitbox. Han ønsker ikke assistance fra de tililende marshalls for han vil ikke smides ud af denne session.
10:06Zanardi har kørt sin første hurtige omg. 1:28.686. omkr. Et ½ sek. Langsommere end den tid han satte igår.
10:08Johnny Herbert er på en hurtig omg.
Frentzen har kørt en hurtig omg. 1:27.114.
10:10Herbert er en lille smule langsommere end Zanardi. Ralf Schumacher er på en flying lap, og kørte tiden 1:27.137
Frentzen forbedre sin tid 1:27.046, og er stadig hurtigst.
Alesi er hurtigst 1:26.912.
Michael Schumacher går på en flying lap nu.
Schumacher er allerede hurtigere end Alesi på 1. split.
10:11Schumacher afbryder sin flying lap.
Diniz har lige kørt 1:26.827.
10:12Schumacher starter på endnu en flying men hane er allerede et ½ sek. Ned på 1. Split, så han afbryder igen.
Ralf Schumacher er nu hurtigst 1:26.250
10:15Häkkinen og Coulthard kommer på banen.
10:16Häkkinen køre hurtigste tid
HVJ  


Hop til top
Et anderledes Tysk Grand Prix

Det kommende Tyske Grand Prix, som skal køres den 1. August, kan blive lidt anderledes end det plejer, set fra tilskuernes side.

En aftale mellem den Tyske regering har igennem de sidste 25 år, tvunget alle teams til at køre med deres biler uden tobaksreklamer, men som følge af en aftale mellem EU og FIA, er eksisterer denne lov ikke mere. Dette betyder at alle biler har lov til at køre med deres ”normale” tobaksreklamer under dette Grand prix

Det forventes nu at andre lande følger i Tysklands fodspor i den kommende sæson, men det fraviger selvfølge ikke at man skal skære 20% af tobaksbudgettet fra 2003 til 2006.

HVJ  


Hop til top
Sauber´s motor aftale med Ferrari

Sauber teamet har som bekendt en aftale med Ferrari, om at de skal leverer motorer til dem. Denne aftale er lige blevet forlænget således at Sauber også skal køre med Ferrari motorer i år 2000 sæsonen.

Sauber's aftale med Ferrari har fungeret siden 1997 og de har været meget tilfredse med motoren i denne sæson. Sauber betaler 11½ million pund motorerne, hvor imod Supertec motoren koster BAR, Williams og Benetton i omegnen af 5 millioner pund.

Efter den sidste test af den nye Ferrari 048B motor, forventer Ferrari at køre med motoren i løbet på søndag, den siges at udvikle over 800 HK, og den trækker meget tæt på 18000 omdr./m. Sauber håber på at komme til at køre med 048B motoren i 2000 sæsonen.

HVJ  


Hop til top
Webber bliver støttet af Bernie Ecclestone

Den Australske sportsvognskører Mark Webber, håber på at komme til at erstatte Damon Hill i Jordan teamet, når han slutter karrieren på søndag.

Webber har aldrig kørt en formel 1 racer, men hans kandidatur bakkes op af selveste Bernie Ecclestone, og direktøren for det Australske Grand Prix Ron Walker.

I maj havde Webber en snak med Bernie Ecclestone og han ytrede ved den lejlighed, sim ambition om at komme til at køre Formel 1 "Jeg sagde til ham: 'Look mate, Vi afholde verdens bedste formel 1 løb, vi har Mick Doohan, og nu er det på tide at Australien får en formel 1 kører. Bernie's er ham der bestemmer i F1, og han ved hvordan Australier er, og han ved godt hvad det vil betyde for sporten at få mig ned i sådan en bil."

Det betyder ikke noget at jeg aldrig har kørt en formel 1 racer siger Webber, Jordan skal bare give mig et par test. Jordan nægter at udtale sig om hvem der skal afløse Hill, men Eddie Jordan har tidligere sagt at Hill’s afløser bliver en overraskelse. Dette betyder at vi stadig kan håbe på at Eddie tænker på Jan Magnussen, som jo har gjort god reklame for sig selv, ved at vinde den sidste afdeling af den Amerikansk Le Mans Serie, og så har Jan tilmed formel 1 erfaring

Webber ønsker nok at komme ned på jorden igen, efter sine flyeture i Mercedes raceren på le Mans i år.

HVJ  


Hop til top
Taktikken er vigtig på Silverstone

Benettons tekniske direktør Pat Symonds siger at taktikken vil spille en større rolle end sædvanligt ved denne weekends Grand prix. Dette skyldes at man forventer at bilerne kommer til at køre med meget brændstof fra starten af løbet, og derved kommer der mere slid på dækkene.

He explained by saying: "Taktikken er helt vital ved det Britiske grand prix. pit lanen er meget lang og øger derfor den totale tid der bruges på pitstop. Banen er ret hård ved dækkene, og da man forventer at køre med meget brændstof på bilerne, er dækslidet på denne bane større end på de fleste baner. Derfor skal vil finde den helt rigtige balance i bilen".

HVJ  


Hop til top
Budweiser går i F1

De fleste teams leder efter andre sponsorer end tobaksfirmaerne, som følge af de nye EU regler.

Det Amerikanske øl firma Budweiser, har sagt at de måske gerne vil gå ind i formel 1 i et forsøg på at komme mere ind på det Europæiske marked. Det er ikke sikkert endnu om de vil sponsorer et enkelt team, eller om de smider alle pengene ind på at være hovedsponsor for det Amerikanske Grand Prix i år 2000.

Lachky slutter med at sige "Vi prøver på at blive et lidt mere internationale og er derfor interesseret i et sted hvor vi kan visse os frem ".

HVJ  


Hop til top
Spekulationer om Herbert´s fremtid

Det er kun lykkedes Johnny Herbert at komme igennem et løb i år, og han har sagt mere end en gang at han tror på at hans held vil ændre sig.

Nu da vi er kommet halvvejs i 99 sæsonen ligger alt presset på Herbert og han skal vise at han lige så meget værd som teamkammeraten Rubens Barrichello. Han siger at denne GP weekend race Silverstone bliver god, og optakten har også været god for ham.

"Jeg har haft en meget frustrerende sæsonstart, men jeg tror på et godt resultat på Silverstone"
"Jeg venter bare på at mit held skal vise sig, for Rubens har jo allerede vist at vores bil er god nok."

Herbert håber på at løbet vil udvikle sig, som det gjorde i 1995, da han vandt sit første Formel 1 løb, Han kørte dengang for Benetton.
"At krydse linien, og se alle flagene var helt fantastisk. Alle ønske at vinde på deres hjemmebane"

Herbert har stadig et år tilbage af sin kontrakt med Stewart team, men kilder siger at Ford er parart til at betale ham ud af kontrakten, således at man kan komme af med Herbert ved udgangen af 99 sæsonen. Rygtet siger at McLarens David Coulthard skal erstatte Herbert næste år, imens Barrichello ifølge rygterne skal til Ferrari næste sæson og erstatte Eddie Irvine. Hvis Herbert bliver tvunget til at forlade Stewart efter denne sæson, er det formodentligt også enden på hans Formel 1 karriere.

HVJ  


Hop til top
Mercedes har lagt pres på McLaren

Kilder har indikeret at Mercedes øger presset på McLaren, for at skrive kontrakt med en Tysk chauffør, som teamkammerat til Mika Häkkinen til 2000 sæsonen.

Indtil nu kan David Coulthard's sæson beskrives som dårlig, og den har været fyld med mange mekaniske problemer. Indtil nu har både David Coulthard og Ron Dennis sagt at Coulthard's plads ikke er truet. Men der er alligevel mange spekulationer om Coulthard's situation i teamet, og om han får lov til at blive hos McLaren i næste sæson.

Det ser dog ud til at alle de gode Tyske chauffører i F1 er optaget til næste sæson. Frentzen har forlænget sin kontrakt med Jordan, Michael Schumacher bliver hos Ferrari og hans bror Ralf bliver hos Williams. Derfor er det nærliggende at tro, at McLaren vil ansætte Deres formel 3000 chauffør Nick Heidfeld til den kommende sæson.

Der skulle allerede være aftalt et møde mellem Heidfeld og Ron Dennis i slutningen af Juli hvor et kontraktforslag skulle diskuteres.

HVJ  


Hop til top
Michael Schumacher umotiveret?

Har han mistet noget af hurtigheden? Går han med tanker om at stoppe? Er han ved at blive mindre motiveret? Eller tænker han i større grad over familien i Schweiz? Dette er nogle af de spørgsmål som er blevet rejst - vedrørende Michael Schumacher. Det er hans tidligere teamchef Eddie Jordan der har 'analyseret' en af 90'ernes største kørere - der trådte sine 'barnesko' i Jordans team. Blandt andet har Michael Schumacher mistet meget af hans tidligere forspring i forhold til Eddie Irvine. "Nu da han har familie og to børn - og al det testarbejde der er - har Michael måske ikke det samme forspring som før. Jeg ved det ikke. Jeg følger ikke Ferrari tæt fordi jeg har mit eget team at se til, men der må være et eller andet. Enten er Eddie blevet hurtigere eller også er Michael ikke nær så hurtig som han har været," siger Eddie Jordan, men peger også på at Irvine for første gang siden 1996 har fået en racer der tilnærmelsesvis ligner Schumachers.

Mere ballade mellem Irvine og Schumacher er igen i luften. Eddie Irvine bør allerede nu aspirere til at være dette års mest aggressive kører - i hvert fald udenfor banen! Ved en pressekonference sagde han følgende: "Hvis Michael besluttede at stoppe ville det være godt for mig!" Ireren der er bundet af klausulen om at hjælpe Schumacher er ikke så populær for Irvine og derfor fortsatte han: "Drømmesituationen ville være at høre at Michael stopper efter sæsonen og teamet valgte mig til at føre dem til VM." Udtalelserne kunne læses i en engelsk avis - og selvom han efterfølgende har afvist udtalelserne vil det da være rart hvis det skulle ske, selvom det ikke er sandsynligt at det sker...

Irvine har derefter forsøgt at gentage at der ikke er noget anspændt forhold mellem ham og Schumacher, men udtalelser om at 'han er en flink fyr' og 'vi arbejder godt sammen.' Om ikke andet har Irvine sat farve på Formel 1 - vi vender tilbage i næste uge med næste afsnit i føljetonen 'Irvines hammer'!

BB  


Hop til top
Reynard giver igen

Efter at Jacques Villeneuve har kritiseret Adrian Reynard i al offentlighed for hans manglende engagement, har den tekniske leder taget til genmæle på den tidligere verdensmesters udtalelser. Ifølge Villeneuve har Reynard kun været meget lidt til stede ved tests og løb. Men ifølge Reynard har han været meget aktiv - ifølge designeren har han været til tre løb og fem testdage. Det med de tre løb kan man imidlertid betvivle ret kraftigt... Til Villeneuves udtalelser siger den ellers meget succesrige designer: "Jeg var ret overrasket over at blive kritiseret af ham på den måde, eftersom vi er tæt på hinanden. Det er svært fordi der er mange folk der kræver min tid. Da jeg gik ind til dette med BAR vidste de at jeg havde andre ansvar og andre firmaer som jeg er ansvarlige for. Jeg tager til Indycar-løb osv. Andre der tager min tid må være min kone og fem børn - samt andre firmaer incl. BAR og Villeneuve," siger Adrian Reynard.

Craig Pollock har udtalt at man vil have at Reynard finder ud af at prioritere sin tid på en anden måde - ellers vil man søge efter en anden teknisk leder! Ifølge Reynard er de udtalelser Villeneuve kom med blot et udtryk for at han vil have opmærksomhed! Nu skulle luften dog være renset. Det ventes dog at teamet ikke vil acceptere at Reynard ikke er tilstede vil alle løb. Et team der vil vinde løb og gøre sig gældende skal have en teknisk leder ligesom i de ti andre teams. Og meget overraskende: Reynard er faktisk til stede på Silverstone!

Her er han - Adrian Reynard overværer i hvert fald fredagens træning!

BB  


Hop til top
Supertec til Arrows

Det er lykkedes Flavio Briatore at få solgt sine ellers meget kritiserede Supertec-motorer til Arrows. Teamet der ellers har forsøgt at udvikle deres egen motor i samarbejde med Hart, har slet ikke haft succes med dette eventyr og derfor vil de forsøge sig med Supertec-motorerne fra år 2000. Teamet har ellers forsøgt at overbevise Formel 1-tilskuerne om at 1999 blot var et mellemår inden man satsede stort i år 2000 - og det har været Tom Walkinshaws budskab siden 1996 hvor han købte teamet og uden at overdrive må man sige at der ikke rigtig er sket noget... Teamet har officielt udtalt at de kører med Supertec, som der har været rygter om de sidste par måneder. Det ventes at teamet vil teste den nye motor inden for de kommende måneder.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk