Derfor må Ferrari's forhåbninger dreje sig om Asien og mulighederne for, at Schumacher der vil være tilbage bag rattet, og at teknikkerne vil være i stand til at levere de lovede forbedringer af F399'eren. Trods sit dramatiske uheld i England er tyskeren meget opsat på (omsider) at blive klar til den tid. F1-sædet har åbenbart så stor en tiltrækningskraft, at Schumacher endda legede med tanken om at vende tilbage allerede ved det Tyske Grand Prix blot en måned efter ulykken. Adspurgt om han på noget tidspunkt troede at hans karriere var slut, medgav MS: "Et eller to minutter efter ulykken, ja. Fordi når du er udsat for så voldsom et sammenstød og du ved hvad der kan ske, så tænker man i den retning. Men jeg talte med Jean Todt om han måske kunne få bilen klar til Hockenheim, og bare det at tænke på at køre væddeløb igen... Det var en dum tanke ... man må være realistisk med hensyn til at vende tilbage til bilen. Men det ligger mig i blodet, det er nok noget jeg er født med, og det er alt hvad jeg ønsker at foretage mig."
Bortset fra Schumacher søger Ferrari at finde nye tekniske løsninger på de problemer, Irvine og hans midlertidige holdkammerat Mika Salo har haft i de seneste to løb, hvor det har været arbejdet meget med aerodynamikken. Irvine er citeret for at have sagt at innovative ændringer ligger i kortene til løbene i Asien, mens det Italienske team satser alt i et desperat forsøg på at vinde den tyve år lange kamp om VM-titlen.
Redaktøren af Gazzetta dello Sport, Candido Cannavo påpegede imidlertid i torsdags, at Schumacher's historie er en påmindelse om, at man - trods den moderne teknik's (vid)undere - ikke skal prøve at fornægte naturen. "Hvis der er en morale at drage fra denne hændelse, er det denne: at hverken hverdagens hastværk, eller de videnskabelige fremskridt, eller de dygtige ortopæder, eller de vidunderlige apparater der anvendes til genoptræning, har vist sig i stand til at bryde naturens historiske ret til at bestemme."
Selv siger Patrick Head at han ikke hader Ferrari men at han har større sympati for den måde som det britiske team kører på... Men det er jo næste den samme!
Tusinde af ferrarifans, der var mødt op til pressekonferencen, fik den
sørgelige nyhed: "Jeg holder
pause og stopper med træningen foreløbig. Men det kommer nok til at tage
et stykke tid før jeg er tilbage. Men når det
sker, så er vi vel forberedte og klar. Jeg har smerter hele vejen ned
gennem benet og jeg har prøvet at tage nogle smertestillende
piller, men det hjælper ikke. Jeg kan jo ikke køre med smerter i benet.
Lægerne sagde, efter operationen, at jeg ikke ville være tilbage, før
efter en 12 - 16 uger og det har
vel vist sig at være rigtigt. Men på den anden side var det nødvendigt
for mig at se om jeg var klar nu!
Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe Irvine med at vinde," siger
Schumacher.
Han udpeger også at han og Irvine altid har kørt for Ferrari's
interesser og aldrig for medkørerens.
Han ville, hvis han kom tilbage, ikke køre for Irvine. "Jeg kører for
holdet's interesser og det
gør jeg med glæde, for vi har samme interesser."
Da Schumacher blev spurgt om hvad han havde af "tips" til
Holdkammeraten, var svaret:
"Kør hurtigt og lad være med at køre galt! M.h.t. bilen er der stadig en
del arbejde, men den bliver bedre!
Der er 4 grandprix'er tilbage og alt kan ske!"
Schumacher valgte selv, efter de 24 omgange på Monza, at sige stop. Han
kørte tider som var over 1 sekund lang-
sommere end Mika Salo. Ud over hans ben, har han også en skade i hælen,
der giver ham stor smerte
når han skal bremse. Man har prøvet at polstre vognen bedre, men uden
resultat.
"Jeg vil først kunne køre omgange uden smerte, før jeg vender tilbage,"
siger en tydelig skuffet Michael Schumacher.
"Desuden kan jeg ikke køre med fuld styrke, så der er ingen grund til at
teste videre. Vi ser på det igen,
når vi nærmer os det Europæiske grandprix."
Det fremgik også tydeligt, at Schumacher under ingen omstændigheder
ville være hjælpekører for Irvine.
Nogle tror at han ser tiden an på følgende måde. Hvis Irvine ikke får
nok point, så kan Schumacher komme ind igen, som den
holdet burde køre for. Hvis Irvine får point, vil Schumacher højst
sandsynligt vente til næste sæson.