Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.7.2000
 Mika Hakkinen kommer igen
 Mugello test - fredag
 Estoril test - fredag
 Fiorano test - fredag
 
7.7.2000
 Silverstone Test - Torsdag
 Mugello Test - onsdag og torsdag
 Estoril - Williams test- torsdag
 

Hop til top8.7.2000

Mika Hakkinen kommer igen

Formkurverne hos de to McLaren-kørere har bevæget sig i forskellige retninger. Coulthard har været bedre set over sæsonen og har indtil videre nået det foreløbige højdepunkt. Derimod har Hakkinen ikke vist samme styrke som i de to foregående sæsoner, og finnen er blevet slået af Coulthard på det felt hvor han ellers har været stærkest - i kvalifikationen.

Coulthard tror da heller ikke at det varer ved. "Han er en stor mester og er meget hurtig. Han og Michael er dem man skal måle sig efter hvad angår hurtighed. Mika har haft problemer, men dem vil han ikke have i lang tid," siger Coulthard.

Mika Hakkinens manager, Keke Rosberg mener at McLaren skal satse på finnen - en kommentar der selvfølgelig skal komme fra den finske lejr. "Hvis McLaren fortsætter med at skifte præference hele tiden, vil de aldrig blive i stand til at slå Michael Schumacher," siger Rosberg. Man kan så undre sig over den kommentar, da McLaren jo selv siger at ingen at kørerne får særlig fokus.

Om der har været krisemøde finnerne imellem er ikke utænkeligt. Der skal nemlig til at ske noget nu hvis Hakkinen skal få fat i den lange ende. "Det er vigtigt for Mika at han begynder at dominere og han skal være McLarens førstekører. Jeg tror han kan det - han er ikke langt fra det nu," mener Rosberg. Det østrigske grand prix bliver derfor meget vigtigt for Mika Hakkinen. Indtil videre har finnen kun vundet et løb - det var i Barcelona, hvor han vandt foran Coulthard, der ikke kunne køre helt fremme med tre brækkede ribben, og således havde det forholdsvist nemt.

BB  


Hop til top
Mugello test - fredag

McLaren og Ferrari fortsatte med at køre direkte mod hinanden på Mugello. Olivier Panis sluttede med hurtigste tid, lidt over 3/10 bedre end Michael Schumachers tid. Franskmanden understregede dermed at han er sulten nok til at få et sæde i Formel 1 næste år. Panis kørte 91 omgange i McLaren-raceren.

Michael Schumacher arbejdede hårdt dagen igennem for at blive helt klar til det østrigske grand prix. Blandt andet blev der testet en del på motoren, samt at de udførte dæktest for Bridgestone hvor Ferrari både evaluerede de dæk som anvendes nu, og dem som de skal bruge næste år. 114 omgange blev det til inden weekenden og den bedste tid blev 1:25,499.

Michael Schumacher er tilfreds. "Jeg er glad for det vi har opnået de sidste to dage her i Mugello," bemærker Michael. "Vi fik kørt mange kilometer, og arbejdede på dæk, motor og aerodynamik," siger han og mener at det i det hele taget var en positiv test for teamet.

Valget af Mugello som testbane er ikke helt uden grund. "Karakteristikken af Mugello er ideel til at forberede sig til et løb som A1-ring," slutter Michael Schumacher der ikke har vundet det østrigske grand prix.

Testtider fra Mugello, fredag den 7. juli 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,18291
Michael SchumacherFerrari1:25,499114

BB  


Hop til top
Estoril test - fredag

Williams har brugt tre dage i Portugal for at forberede sig til det østrigske grand prix. På sidstedagen satte Ralf Schumacher den bedste tid hvor BAR også lagde vejen forbi. Ralf var tilfreds inden han kunne gå på weekend. "Det var en produktiv dag, med masser af kørsel og gode fremskridt når raceren skulle sætte op. Jeg tror at vi er godt forberedte til Spielberg," siger tyskeren der også er glad for at vende tilbage til Estoril som har været ude i kulden de sidste år fordi sikkerheden ikke har været for god - men det er blevet forbedret siden da.

Testtider fra Estoril, fredag den 7. juli 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ralf SchumacherBMW-Williams1:21,10365
Ricardo ZontaBAR-Honda1:21,73025
Darren ManningBAR-Honda1:24,32911

BB  


Hop til top
Fiorano test - fredag

Ferrari testede på to fronter, og Luca Badoer begyndte testen på Fiorano som er teamets hjemmebane. Italieneren kørte 64 omgange i varmt vejr. Bedste tid noteret i F1-2000'eren chassis nr. 201 blev 1:02,56.

I dag deltager også Michael Schumacher i testen hvor både han og Badoer kører shake-down på de racere der skal sendes til Østrig.

BB  


 

Hop til top7.7.2000

Silverstone Test - Torsdag

Det ser ud til, at Jos Verstappen er helt ovenpå, efter sit uheld under testen på Magny-Cours inden det franske GP. Torsdagen startede med en våd bane, som først tørrede op omkring middagstid. Så var der til gengæld tørt resten af dagen. Arrows teamet var i fuld gang med deres program med at sætte bilen op, samt at teste dæk for Bridgestone. Pedro de la Rosa koncentrerede sig primært om at lave pitstops, for at også mekanikerne kunne holde sig i form med deres opgaver. Pedro de la Rosa måtte dog køre rundt i en periode med en lækage i en køler, hvilket selvfølgelig hindrede ham i at sætte de hurtige tider.

Eddie Irvine, som var hurtigst onsdag, og Luciano Burti arbejde primært med set-up, samt test af aerodymamiske dele. Jaguar udtalte senere, at de har fuldført deres testprogram i denne omgang, og er klar til at tage til Østrig, for at lave de sidste forberedelser der.

Ligeså var det for Jordans vedkommende. Balancen i bilen, var det som man arbejde med torsdag.

Også Sauber havde et testprogram der blev fuldført. En af deres største opgaver var at finde ud af, hvorfor de havde problemer med at få et ordentligt grip på Magny-Cours. Og det lykkedes. Det viste sig at fejlen lå i motoren, som ikke havde en optimal programmering i motorstyringen.

BAR teamet testede nye aerodynamiske dele, som måske vil blive brugt senere på sæsonen, eller måske først til næste år. I hvert fald var Villeneuve ude at køre i BARs Athena konceptbil, som er en meget speciel udviklingsbil.

Efter testen var alle udtalelser fra de respektive teams meget positive. Alle havde gennemgået det planlagte testprogram, og var meget glade for de resultater som man havde opnået.

De uofficielle tider fra Silverstone torsdag:
<
PDL  


Hop til top
Mugello Test - onsdag og torsdag

Duellen mellem McLaren og Ferrari forsætter på testbanen. Begge teams har valgt forberede sig til det østrigske GP på samme bane, nemlig Mugello i Italien.

Og indtil videre har McLaren forsat, hvor de slap i det franske, nemlig med at være at hurtigst. Men målsætningen er måske ikke helt den samme. Luca Badoer som kørte førstedagen for Ferrari, kender næsten ikke Mugello banen ret godt. Så meget af tiden den første dag gik med at køre sig ind på banen, alligevel fik han kørt i to af chassiserne, som Ferrari har medbragt til testen. Nemlig no. 199 og no. 201. Olivier Panis som testede den første dag for McLaren, var over et sekund hurtigere end sin kollega hos Ferrari.

Torsdag kom David Coulthard og Michael Schumacher til, og var med til testen også. For Ferraris vedkommende, drejede det sig primært om denne dag, at teste forskellige affjedringssetups, og dæk, samt nye aerodynamiske tiltag. Rent tidsmæssig viste det sig, at Olivier Panis igen var hurtigste mand:

Torsdagens tider på Mugello:

Plac.KørerTeamTidomg.
1Jos VerstappenArrows1:24,97046
2Mika SaloSauber1:26,23066
3Alexander WurzBenetton1:26,39017
4Eddie Irvine
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Olivier PanisMcLaren1:26,169105
2Michael SchumacherFerrari1:26,30698
3Luca BadoerFerrari1:27,51867
4David CoulthardMcLaren1:27,54828

Torsdag fik man prominent besøg på banen, da den argentinske fodboldstjerne, Gabriel Batistuta, kom på besøg. Michael Schumacher og Batistuta fik selvfølgelig en fodboldsnak, og Batistuta blev inviteret til at overvære fodboldkampen mellem F1 kørerne og Tysklands VM mestre fra 1990. Kampen finder sted i morgen lørda

PDL  


Hop til top
Estoril - Williams test- torsdag

Estoril banen, som ikke har været vært for F1 løb de seneste år - der har ikke været kørt GP på siden 1996 - lægger i denne uge asfalt til test for et par af feltets teams, Williams og BAR. Banen har i de senere år, været under ombygning, for at blive moderniseret og for at leve op til FIA's krav om sikkerhed.

På førstedagen, onsdag, fik Jenson Button kørt i alt 54 omgange, og en bedste tid der sagde 1.23.727.

Jenson Button: "Banen var her til morgen, meget glat og snavset, specielt udenfor sporet. Det er selvfølgelig noget vi må tage hensyn til. Det er en rimelig langsom bane og noget bumpet, men alt i alt synes jeg at det er en god bane. Ved udgangen af de fleste sving, knækker vinklen på banen, og det kan give en del hjulspind. Med nogle få ændringer, kunne der godt køres F1 løb her. "

Tim Preston, løbs ingeniør: "Banen ser ud til at være rimelig god, selvom der i øjeblikket er meget snavset og støvet. Men det bliver bedre efterhånden som vi får kørt nogle flere omgange. Man skal dog passe på, for ved kerberne og ved inderkanten af banen er der stadig meget skidt og endda græs."

Torsdag kom Ralf Schumacher til banen også, for at tage del i testen. Han fik kørt i alt 15 omgange, med en bedste tid på 1:24.023, hvorimod Jenson Button, som nu havde vænnet sig til banen, klokkede ind med en tid, der sagde 1:22.612. Testen afsluttes fredag.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk