Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.7.2000
 Franchitti´s første test hos Jaguar
 Er Gascoyne allerede blevet gået?
 Frentzen går på ferie
 Prost: trængsler i kø.
 Williams: Godt samarbejde
 Franchitti klar til Jaguar test
 
17.7.2000
 A1-Ring - Minardi race
 Hakkinens sejr i fare
 Tom K tester for Michelin
 

Hop til top18.7.2000

Franchitti´s første test hos Jaguar

Skotske Dario Franchitti var i dag for første gang i aktion for Jaguar-teamet i test-kørslen på Silverstone, hvor han var 9. hurtigst ud af de i alt 11 kørere.

Franchitti kørte i tiden 1 minut, 29,4 sekunder, hvilket var et godt stykke efter den hurtigste kører, Oliver Panis (test-kører hos McLaren), der kørte i tiden 1 minut, 25,2 sekunder.

Selvom det selvfølgelig lyder voldsomt, så var der næppe nogen, der havde forventet, at Franchitti ville opnå den hurtigste tid.

Jaguar-teamet var da også ganske godt tilfredse med test-dagens første resultater. Det er kun 2 dage siden, at Franchitti kørte i Toronto, og man skal nok ikke forventet alt for hurtige tider fra skotten, førend han har kørt en del flere ture i Jaguars F1 racer.

Resultatet af den første test-kørsel blev:
Olivier Panis, McLaren-Mercedes, 1m25.20s
David Coulthard, McLaren-Mercedes, 1m25.55s
Jarno Trulli, Jordan-Mugen Honda, 1m26.88s
Ricardo Zonta, BAR-Honda, 1m27.31s
Luciano Burti, Jaguar, 1m27.40s
Mika Salo, Sauber-Petronas, 1m27.64s
Alex Wurz, Benetton-Supertec, 1m28.34s
Patrick Lemarie, BAR-Honda, 1m28.53s
Dario Franchitti, Jaguar, 1m29.40s
Ralf Schumacher, Williams-BMW, 1m31.35s
Giancarlo Fisichella, Benetton-Supertec (ingen tid)

www.cart.dk

AN  


Hop til top
Er Gascoyne allerede blevet gået?

Meget kunne tyde på at Mike Gascoyne kan tage på ferie fra sit arbejde som teknisk leder og designer hos Jordan. Gascoyne forlader som bekendt Jordan-teamet til fordel for nye udfordringer og en større årsgage hos Benetton/Renault.

Hos Jordan forsøger man dog hele tiden at dementere at Gascoyne skulle være uønsket i teamet. Men omvendt er der også forlydender om at den nuværende tekniske leder ikke har fri adgang til hele fabrikken. Blandt andet får han kun lov til at arbejde på at udvikle den nuværende racer og står således også bag B-modellen af EJ10'eren som bliver klar til det tyske grand prix. Men ellers er der lukket i for Gascoyne, og i takt med at han kan lave mindre og mindre på fabrikken ved Silverstone-banen, kan han snart pakke sit grej og forlade teamet - før tid!

En del af spekulationerne kommer også efter at Mike Gascoyne ikke var med til det østrigske grand prix. Jordan-teamet har ikke kommenteret Gascoynes fravær.

BB  


Hop til top
Frentzen går på ferie

Næste mand på ferie - Heinz-Harald Frentzen. Det er blevet populært at gå på ferie, og en af de kørere der måske kunne trænge til det, er Heinz-Harald Frentzen. I forhold til sidste år har han haft en meget skuffende sæson, og der er ikke meget der tyder på at han kommer til at score sejre i år.

Samtidig skal han også til at finde ud af hvor han vil kører næste år. Valget står mellem Jaguar og hans nuværende team, Jordan. Meget tyder dog på at tyskeren vælger at blive hos Jordan, selvom det ikke har været en nem sæson. Blandt andet har det stor betydning at Jordan har sikret sig Honda som fabriksmotor fra næste år og flere år frem. Modsat har en et økonomisk stærkt tilbud fra Jaguar, men spørgsmålet er om teamet sportsligt lever op til det niveau som Frentzen søger. Eller tør han satse på at de går frem indenfor kort tid?

Udover at lade op til det kommende grand prix på Hockenheim skal han også bruge ferien til at gennemtænke fremtiden. "Jeg har en uges fri før Hockenheim. Jeg planlægger et par dage på min båd i Sardinien, hvor jeg kan slappe af og tænke over næste års planer, da det er ved at være den tid på året igen," siger tyskeren efter det skuffende østrigske grand prix hvor han allerede på de første omgange måtte udgå. Han håber da også at ferien giver den samme effekt som det var tilfældet for Hakkinen og Barrichello.

Frentzen forventer at være afklaret om sine planer for 2001 når han kommer til Hockenheim, hvor det også ventes at han offentliggør hvor han kører i 2001.

AN  


Hop til top
Prost: trængsler i kø.

Weekendens race på A1-Ring lettede ikke presset fra Alain Prosts skuldre. Formentlig pga svigtende kommunikation mellem pit og biler lavede Heidfeld en eklatant brøler, da han på 39. omgang 'smækkede døren' for holdkammeraten Alesi så eftertrykkeligt, at de kolliderede og begge endte som vrag i gruset...

Uheldet kommenterede en skummende Jean Alesi således: "Vi havde lige haft vore pitstop og Nick havde meget mere brændstof ombord end jeg. Derfor var jeg meget hurtigere end ham og holdet vidste vi havde forskellige strategier, så der var i team'ets interesse at give ham besked om at slippe mig forbi. Jeg havde endda forsøgt tidligere, hvor vi rørte hinanden og gav håndsignal. Desværre så han mig ikke i det sving og kørte lige ind foran mig. Jeg er meget skuffet. Det eneste vi kan gøre nu, er at se frem mod Hockenheim og forberede os så godt som muligt."

Heidfelt var også i skudlinien fra anden side, nemlig fra Jacques Villeneuve: "Jeg havde faktisk ingen særlige problemer, undtagen med Heidfelt. Han kørte som var han i formel 300 og troede åbenbart han kunne tvinge alle andre ud i græsset."

"Jeg havde en god start, men uheldet i første sving betød jeg må undvige på ydersiden, så jeg mistede en del placeringer," sagde Nick Heidfelt efter løbet. "Med fulde tanke var raceren svær at håndtere, men det blev bedre for hver omgang. Jeg lå på 8.pladsen, da jeg tog mit eneste pitstop. Jean var meget tæt på mig efter stoppet og han var meget hurtigere, fordi han skulle pitte senere. Ved det første sving rørte han mig, da han forsøgte at overhale indenom. Jeg så ham på langsiden, men ikke da han var oppe på siden af mig i svinget. Det var en skam vi kolliderede, for jeg havde en god placering og ingen af os kunne fortsætte."

Sådan kørsel kan nok ikke undgå at kølne Prosts interesse for at udnytte den option, man har med McLaren for 2001 på unge Heidfeld, og som holdet skal tage stilling til indenfor den næste måned.

Men spørgsmåler er måske, om der overhovedet eksisterer et Prost-team til næste år. Man har mere end svært ved at sikre sig en god motor til 2001, og under det Franske GP antydede Alain Prost, at i mangel af en løsning på dette felt ville han undersøge alternativer. Det kunne nemt være salg af team'et, antyder kilder indenfor sporten, og der verserer rygter om at et Canadisk konsortium har ført drøftelser om et management buy-out. Andre vil vide, at Prost overvejer at sælge til enten et Tysk konsortium eller endog til Peugeot, som må imødese en voldsom kamp på markedsføring med Renault, der er på vej tilbage til formel-1.

GRN  


Hop til top
Williams: Godt samarbejde

Selvom man er vidt forskellige, kan man sagtens lærer af hinanden og arbejde godt sammen. Denne påstand kommer fra BMWs motorsportschef Gerhard Berger efter det Østrigske Grand Prix i en kommentar om samarbejdet mellem Williams kørerne Jenson Button og Ralf Schumacher. Han kommenterede yderligere om deres forskellige kører stil:

"Jenson har en meget glidende stil, mens Ralf kører aggressivt og hårdt og udnytter materiellets potentiale til det yderste. Jeg synes ikke, man kan sammenligne dem med min måde at køre på, fordi man kun kan sammenligne, når man kører i samme slags bil. Selvom det kun er to et halvt år siden jeg stoppede med at køre, er bilerne allerede meget forskellige fra dengang og kræver en helt anden teknik".

TNR  


Hop til top
Franchitti klar til Jaguar test

Skotske Dario Franchitti er for alvor på vej til Formel 1 eftersom at han i dag i morgen deltager i en test-kørsel for F1 Jaguar-teamet på Silverstone banen i England.

Franchitti har ikke lagt skjul på, at han gerne vil skifte til Formel 1, og han har bestemt heller ikke lagt skjul, at han meget gerne vil køre hos Jaguar. Hans gode venskab med Jackie og Paul Stewart har han holdt vedlige siden hans tid hos Paul Stewart Racing.

Efter hans tidlige exit fra søndagens løb i Toronto, så fløj Franchitti direkte til England, for at gøre sig klar til test-kørslen.

Grunden til Franchitti's hurtige farvel til løbet i Toronto var, at han og columbianske Juan Pablo Montoya begge var indblandet i et sammenstød. Og netop Montoya er jo, efter alle rygter at dømme, også på vej til Formel 1, så hvem ved - måske kæmper de videre næste år i motorsportens fornemste klasse.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top17.7.2000

A1-Ring - Minardi race

MARC GENÉ
Chassis 03. Nr. 8. Tid 1:38:59.823
"Dagens løb var meget spændende. Jeg havde en god start, og var heldig ikke at være indblandet i det store uheld i starten af løbet. Jeg indhentede hurtigt den gruppe biler der lå foran mig, og jeg prøvede hårdt af følge med dem. Jeg kæmpede med Jenson Button, Mika Salo og Johnny Herbert, men min racer var ikke lige så hurtig som deres, og derfor kunne jeg ikke overhale dem. Måske hvis jeg havde været heldig kunne jeg have endt i pointene, men jeg pressede raceren til sit yderste, og helt ærligt så kunne jeg ikke gøre mere."

GASTÓN MAZZACANE
Chassis 04. Nr. 12.
"Det var et utroligt hårdt løb for mig. Nu har vi kørt 10 løb, og jeg syntes at det var det hårdeste indtil videre. Jeg havde mange problemer med det første sæt dæk lige fra starten af løbet. Efter det planlagte pit stop blev det meget bedre. Hvis man kigger på mine tider med de 2 sæt dæk, vil man se at der er stor forskel på tiderne. Jeg håber at jeg er mere heldig i næste løb."

GABRIELE RUMI
"Dagens løb var næsten en fornøjelse for vores team. Vores kørere gjorde det godt, og dagens resultat viser at vi er ved at få en konkurrencedygtig racer. Gastón havde problemer med de første dæk, men han fortalte teamet hvad problemet var, og sammen kunne de løse det. Igen kom begge vores racere i mål."

BKP  


Hop til top
Hakkinens sejr i fare

Mika Hakkinen må vente yderligere noget tid inden han kan få sin sejr godkendt. Det blev kendt da FIAs delegerede Jo Bauer fandt frem til at der manglede en forsegling i racerens elektronik.

Meget tyder dog på at der er tale om at forseglingen forsvandt under løbet som følge af vibrationer i raceren.

Racerens computer bliver nu undersøgt i London indtil der kommer klarhed om det var lovligt eller ulovligt. Selv siger McLaren i en udtalelse at de ikke har udført noget på raceren som ville være ulovligt.

BB  


Hop til top
Tom K tester for Michelin

Tom Kristensen er taget til Spanien for på Barcelona-banen at teste for Michelin. Den danske Le Mans-vinder fortsætter dermed det testarbejde som han har været i gang med de sidste måneder, hvor han kører i chassiser der er stillet til rådighed af Williams og Jaguar - to af de teams der får dæk fra den franske dækleverandør når sæsonen begynder næste år.

Testen køres med størst mulig hemmelighedskræmmeri, så det er sparsomt med oplysninger om hvordan testen går og hvordan Michelin står. Dog ved vi så meget at det er en Jaguar som Tom kører ved testen i Barcelona.

Vi håber at kunne få kommentarer til testen.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk