/ritzau/
Luca Badoer var igen på banen i går, hvor han skulle lave shakedown på de 3 Ferrari racere der skal sendes til Hockenheim, hvor der skal køres Grand Prix i denne weekend.
Luca Badoer kørte i alt 21 omgange, hvor han kørte 8 omgange på den lange bane, og 13 omgange på den korte bane.
Luca Badoer kørte 3 omgange på den lange bane og 7 på den korte bane i Michael Schumacher's racer, og 3 omgange på den lange bane og 7 på den korte bane i reserve raceren. Rubens Barrichello's racer kørte 2 omgange på hver af banerne. Dagens bedste tid var 1.08.095, men så var alle racerne også udstyret med de nye dele, og sat op til banen i Hockenheim.
Med Jacques Villeneuves beslutning, sluttede flere måneders spekulationer om hans fremtid. Men Jacques Villeneuve indrømmer også at det har været en svær beslutning. "Det har været meget svært at skulle vælge, men nu er jeg glad for mit valg, for jeg er sikker på at det er det rigtige valg. Vi har arbejdet meget hårdt her teamet i 2 år, og nu kan vi se resultatet af det hårde arbejde."
Jacques Villeneuve har indtil videre haft et godt år. Han har scoret 11 point, de seneste 6 point i de sidste 2 løb. I 1999 sæsonen fik Jacques Villeneuve overhovedet ingen point.
Jacques Villeneuves kontrakt skulle indbringe den kontroversielle canadier 25 millioner pund.
1 Mika Hakkinen, (Finland) Mclaren-Mercedes - 999 Point
2 David Coulthard, (England) Mclaren-Mercedes - 898 Point
3 Michael Schumacher, (Tyskland) Ferrari - 869 Point
4 Dale Jarret, (USA) Robert Yates Racing - 853 Point
5 Juan Pablo Montoya, (Colombia) Chip Ganassi Racing - 798 Point
6 Rubens Barrichello, (Brasilien) Ferrari - 774 Point
7 Bobby Labonte,(USA) Joe Gibbs Racing - 744 Point
8 Jeff Burton, (USA) Roush Racing - 703 Point
9 Michael Andretti, (USA) Newman Hass Racing - 672 Point
10 Paul Tracy, (Canada) Team KOOL Green - 625 Point
Ricardo Zonta skulle fortsætte i BAR teamet, hvis Jacques Villeneuve havde forladt teamet når hans kontrakt udløb. Men i stedet for, skal Ricardo Zonta nu ud og lede efter et sæde hos et andet team.
Ricardo Zonta var kun lånt ud til BAR teamet fra McLaren Mercedes teamet. Kontrakten med McLaren Mercedes udløber i år.
Den største bejler til det frie sæde hos BAR teamet, er i.flg. de seneste rygter Jenson Button, og Ricardo Zonta skulle i.flg. de samme rygter være på vej til Arrows teamet.
Der skulle han blive holdkammerat med Pedro de la Rosa.
Peugeot og Prost har indtil nu haft det problematisk med hinanden især i denne sæson, og kombinationen har endnu tilgode at vinde et Formel-1 GP. Bilfabrikken vil nu koncentrere sine ambitioner på det sportslige område omkring World Rallye Championships, da man i langt højere grad har haft succes dér.
AMT har indgået ekslusivaftale med Arrows om motorleverancer i 2001, hvilket sætter Prost i endnu en penibel situation. Alain Prost må givet have så dybe panderynker, at han kan skrue kasketten på. Han skal hurtigst muligt have løst disse store problemer: Den tilskærpede strid mellem team'ets to kørere Alesi og Heidfelt må ikke udvikle sig yderligere til skade for holdets samlede præstationer; Der skal findes en ny motorleverandør til næste sæson, her kan man forestille sig Supertec; Derudover forlyder det, at holdets tre vigtigste sponsorer, Gaulioses, Total og BIC vil slutte samarbejdet.
Set i det lys er det vel ikke urimeligt, at der rundt om gættes på et snarligt salg af Prost-team'et, og rygterne går på et prisniveau omkring 45.000 Britiske Pund. Hvis det sku' være...
Ved den seneste test på Silverstone, testede Olivier Panis prototypen på et nyt Head Up Display (HUD) system. På dansk betyder det, at relevante informationer for køreren, kommer til at stå på visiret på hans styrthjelm. Det har den store fordel, at han ikke skal fjerne blikket fra banen, for at læse informationer på det lille display der er på rattet. Det kan på sigt, betyde en større sikkerhed. Kørerens koncentration vil på den måde hele tiden være på banen, i stedet for inde i bilen.
McLaren har ikke kommenteret udstyret, andet end at det er en prototype, og at det skal afprøves mange gange, før man tager stilling til om det evt. skal bruges.
Plomberingen er anbragt af FIA, bl.a. for at undgå, at der bliver manipuleret med den elektroniske motorstyring. Man tillader med andre ord ingen afvigelser udover det afstukne regelsæt.
En gennemgang af FIA's tekniske rapport er sendt til de involverede officials ved det østrigske GP, og de vil sammen med repræsentanter for McLaren være tilstede i London i dag, hvor det ventes, at konklusionen og en evt. dom offentliggøres kl 15,00 dansk tid.
Det lader til at McLaren tager det helt stille og roligt. I hvert fald har de hele tiden, udtrykt deres overbevisning om, at der ikke er ændret i softwaren. Men det er alligevel en spændt situation. Mange venter at Mika Hakkinen og McLaren går fri. Hvis de ikke gør, er spændingen om VM for konstruktører lige pludselig vendt, for så vil Ferrari være i føringen igen. Der vil også ske det, at David Coulthard kommer tættere på Michael Schumacher i kørernes VM.
Der har nogle steder været antydet, at skulle dommen gå McLaren imod, så kan Norbert Haug lige pludselig befinde sig i et varmt sæde. Mercedes har ansvaret for motorerne, og dermed også for motorstyringen. Han selv er overbevist om at FIA og den tekniske kontrol ikke finder noget ulovligt, for der er ikke noget ulovligt at finde. Men mange venter spændt på eftermiddagens afgørelse. Uvisheden øger på mange områder den spændte situation i toppen af F1 feltet.
Og ifølge Andy Green, chef designer hos BAR, er der ingen af delene i Athena projektet, der vil blive brugt før til næste år. Der skal arbejdes mere med projektet endnu, før der bliver deciderede brugbare resultater. Bilen har dog været brugt til test af dele der allerede nu er at finde på dette års bil.
Det er en af grundene til at BAR udover de to kørere, som er med til diverse tests, også har to testkørere, som er med ved diverse test. De er primært med for at teste Athena projektbilen. Darren Manning er dog også involveret i opsætning af løbsbilerne til de kommende GP'er.
Trevor Foster, Jordan: "Vi tog ikke chassiset med til Østrig, da visse ting i den aerodynamiske opbygning ikke var testet færdigt. Nu er testen gennemført og vi har fået fremstillet ekstra reservedele, og vi vil bruge det nye chassis på Hockenheim. Det nye chassis har allerede vist sig at være bedre end det gamle, og vi ser frem til en bedre præstation i resten af sæsonen."
Men en talsmand fra Jordan siger, at det ikke er rigtig. Rygterne havde ellers fået ekstra grobund, fordi Gascoyne ikke havde været tilstede i Østrig. Men ifølge førnævnte talsmand, er Gascoyne på ferie. Tim Holloway, som er en af topkandidaterne til at efterfølge Gascoyne, var heller ikke tilstede. Talsmanden tilføjede også, at Gascoyne ikke tager til ret mange løb på denne tid af sæsonen, han er begyndt at arbejde på næste års Jordan bil, og at der derfor ikke vil være den samme tid til rådighed. Udover Tim Holloway er HHF's løbsingeniør, Sam Michaels også nævnt som kandidat til at efterfølge Gascoyne.
At Jacques Villeneuve har valgt at forblive hos BAR kan kun tilskrives Canadierns tætte forhold til BAR teamets Direktør Greg Pollock. Pollock var tidligere Jacques Villeneuves personlige manager, og det ser nu ud til at være "Pay back time". Der kan næppe herske tvivl om, at Jacques Villeneuves beslutning også vil være med til at sikre Pollocks position i BAR teamet.
Greg Pollock lægger da heller ikke skjul på sin begejstring: " Vi er meget begejstrede over Jacques beslutning. Og ikke mindst at han har tilkendegivet sin tro på British American Racing. Jacques har været en integreret del af teamet siden starten for snart to år siden, og hans beslutning om at forblive i teamet indikerer, at han deler vores tro på, at vi kan vinde løb. Ultimativt vinde Verdensmesterskabet."
Jacques Villeneuves beslutning om at forblive hos BAR efterlader et tomt, men også eftertragtet sæde i næste års Benetton Renault team, og kampen om dette sæde starter allerede nu.
Prost selv har ikke ønsket at udtale sig, men mon ikke at han mere eller mindre har opgivet en næsten fortvivlet kamp. Problemerne med Peugeot, en sæson der har været alt andet en vellykket. Fyringen af chefdesigneren, og en masse andre problemer, har ganske givet, givet ham grå hår i hovedet. Men en handel kan gennemføres på mange måder, det kan være at Alain Prost, kan bevare Prost navnet på teamet alligevel. Der findes mange konstruktioner.
Jeg vidste, at Jean skulle have et pitstop mere, og jeg ville ikke lade ham komme forbi, fordi han var et halvt sekund langsommere end jeg var, og det ville have forsinket mig i at komme frem og kæmpe om points. Efter løbet talte jeg med ham, men han holder fast på sin mening, så vi skal nok have snakket noget mere."
Jean Alesi mener, at han havde den hurtigste bil af de to, og derfor skulle have lov til at overhale.
Ron Dennis: "Vores måde er den bedste for os. En af de ting som man skal have mulighed for når man kommer til os, er at få ens materiel og dermed lige stor chance for at vinde løb. Hvis kørerne skiftes til at vinde og ingen af dem vinder VM, ja, så skal man nok overveje det, men omvendt så har Ferrari ikke vundet VM i over 20 år, og vi er overbeviste om, at den måde vi gør det på, er den bedste for os, og sådan bliver det."
David Coulthard glæder sig til de næste løb. Og måske med god grund. McLaren har vist, at de kan holde tempoet, og der kommer nogle hurtige baner som de næste i kalenderen, undtagelsen er Ungarn. Ferrari derimod, har haft nogle ikke helt så gode resultater på det seneste.
David Coulthard: "Vi har nok gjort dem lidt bekymrede. Michael og Ferrari skulle se på, hvordan det er gået i de seneste løb. Michael kunne dog ikke gøre for det i Østrig, men alligevel fik han ingen points. Da vi var bagefter, holdt vi hovedet koldt og forsatte med at arbejde videre. Vi gik ikke i panik, og selvom Ferrari måske gjorde, tror jeg ikke at de gør det alligevel, det er det for godt et team til. Måske skal Michael til at tænke anderledes, nu er hans forspring skrumpet væsentligt ind."
"Det har været en meget positiv test, og vi har kunnet gennemføre testen uden nævneværdige problemer. De modifikationer og ændringer vi har lavet, har været virkelig virkningsfulde, og der er samlet masser af data, som vi kan bruge i det videre forløb. Det skulle nu være mulighed for, at vi resten af sæsonen kan forbedre os virkelig meget, og det er muligt at vi allerede i weekenden vil se de første resultater af dette."