Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.7.2000
 McLaren slipper med bøde
 Ferrari shakedown
 Jacques Villeneuve - onsdag
 Kørernes rangliste
 Er Zonta på vej ud ?
 Peugeot ude af Formel-1 !
 McLaren tester nyt udstyr
 Dommedag i dag
 BAR arbejder ihærdigt videre med Athena projekt
 Nyt chassis hos Jordan
 Gascoyne stadig hos Jordan
 Jacques Villeneuve bliver hos BAR.
 
24.7.2000
 Prost sat til salg?
 Heidfeld er uskyldig
 McLaren nyt - mandag
 Prost teamet tilfreds med test
 Benetton med Michelin?
 

Hop til top25.7.2000

McLaren slipper med bøde

Mika Häkkinens sejr i det østrigske Formel 1 Grand Prix står fast, selv om der efter finnens sejr den 16. juli blev fundet en uautoriseret computer i hans racer. I stedet valgte det Internationale Automobilforbund(FIA) at give en bøde på 400.000 kr. til McLaren-holdet. FIA begrundede beslutningen med, at det er holdet bag køreren, der er ansvarlig for, at raceren lever op til kravene. Häkkinen ligger dermed stadig på tredjepladsen i kapløbet om verdensmesterskabet i Formel 1 otte point efter Ferrari-køreren Michael Schumacher, som fører.

/ritzau/

AN  


Hop til top
Ferrari shakedown

I lørdags fortsatte Luca Badoer med at teste nye dele til F1-2000. En test man startede sidste mandag. I lørdags kørte Luca Badoer i alt 43 omgange. Luca Badoer lavede en strint på 37 omgange, og den bedste tid var 1.02.290.

Luca Badoer var igen på banen i går, hvor han skulle lave shakedown på de 3 Ferrari racere der skal sendes til Hockenheim, hvor der skal køres Grand Prix i denne weekend.

Luca Badoer kørte i alt 21 omgange, hvor han kørte 8 omgange på den lange bane, og 13 omgange på den korte bane.

Luca Badoer kørte 3 omgange på den lange bane og 7 på den korte bane i Michael Schumacher's racer, og 3 omgange på den lange bane og 7 på den korte bane i reserve raceren. Rubens Barrichello's racer kørte 2 omgange på hver af banerne. Dagens bedste tid var 1.08.095, men så var alle racerne også udstyret med de nye dele, og sat op til banen i Hockenheim.

BKP  


Hop til top
Jacques Villeneuve - onsdag

Jacques Villeneuve indrømmer at det var British American Racing's fremgang der overbeviste ham om at fortsætte i BAR teamet i endnu 3 år.

Med Jacques Villeneuves beslutning, sluttede flere måneders spekulationer om hans fremtid. Men Jacques Villeneuve indrømmer også at det har været en svær beslutning. "Det har været meget svært at skulle vælge, men nu er jeg glad for mit valg, for jeg er sikker på at det er det rigtige valg. Vi har arbejdet meget hårdt her teamet i 2 år, og nu kan vi se resultatet af det hårde arbejde."

Jacques Villeneuve har indtil videre haft et godt år. Han har scoret 11 point, de seneste 6 point i de sidste 2 løb. I 1999 sæsonen fik Jacques Villeneuve overhovedet ingen point.

Jacques Villeneuves kontrakt skulle indbringe den kontroversielle canadier 25 millioner pund.

BKP  


Hop til top
Kørernes rangliste

Her er den seneste rangliste efter det Østrigske Grand Prix. Listen er udarbejdet at Champion Spark Plugs.

1 Mika Hakkinen, (Finland) Mclaren-Mercedes - 999 Point
2 David Coulthard, (England) Mclaren-Mercedes - 898 Point
3 Michael Schumacher, (Tyskland) Ferrari - 869 Point
4 Dale Jarret, (USA) Robert Yates Racing - 853 Point
5 Juan Pablo Montoya, (Colombia) Chip Ganassi Racing - 798 Point
6 Rubens Barrichello, (Brasilien) Ferrari - 774 Point
7 Bobby Labonte,(USA) Joe Gibbs Racing - 744 Point
8 Jeff Burton, (USA) Roush Racing - 703 Point
9 Michael Andretti, (USA) Newman Hass Racing - 672 Point
10 Paul Tracy, (Canada) Team KOOL Green - 625 Point

BKP  


Hop til top
Er Zonta på vej ud ?

Da man onsdag aften annoncerede, at Jacques Villeneuve har forlænget kontrakten med British American Racing Honda indtil 2003, betyder det at BAR teamet nu skal ud og lede efter en ny holdkammerat til Jacques Villeneuve.

Ricardo Zonta skulle fortsætte i BAR teamet, hvis Jacques Villeneuve havde forladt teamet når hans kontrakt udløb. Men i stedet for, skal Ricardo Zonta nu ud og lede efter et sæde hos et andet team.
Ricardo Zonta var kun lånt ud til BAR teamet fra McLaren Mercedes teamet. Kontrakten med McLaren Mercedes udløber i år.

Den største bejler til det frie sæde hos BAR teamet, er i.flg. de seneste rygter Jenson Button, og Ricardo Zonta skulle i.flg. de samme rygter være på vej til Arrows teamet.
Der skulle han blive holdkammerat med Pedro de la Rosa.

BKP  


Hop til top
Peugeot ude af Formel-1 !

Så er det officielt, Peugeot stopper sit engagement i Formel-1 sporten med udgangen af dette år. Fabrikken sælger sine F1 aktiver til det nydannede asiatiske konsortium Asian Motor Technologies AMT, som tidligere forudsagt bl.a. på dette site.

Peugeot og Prost har indtil nu haft det problematisk med hinanden især i denne sæson, og kombinationen har endnu tilgode at vinde et Formel-1 GP. Bilfabrikken vil nu koncentrere sine ambitioner på det sportslige område omkring World Rallye Championships, da man i langt højere grad har haft succes dér.

AMT har indgået ekslusivaftale med Arrows om motorleverancer i 2001, hvilket sætter Prost i endnu en penibel situation. Alain Prost må givet have så dybe panderynker, at han kan skrue kasketten på. Han skal hurtigst muligt have løst disse store problemer: Den tilskærpede strid mellem team'ets to kørere Alesi og Heidfelt må ikke udvikle sig yderligere til skade for holdets samlede præstationer; Der skal findes en ny motorleverandør til næste sæson, her kan man forestille sig Supertec; Derudover forlyder det, at holdets tre vigtigste sponsorer, Gaulioses, Total og BIC vil slutte samarbejdet.

Set i det lys er det vel ikke urimeligt, at der rundt om gættes på et snarligt salg af Prost-team'et, og rygterne går på et prisniveau omkring 45.000 Britiske Pund. Hvis det sku' være...

GRN  


Hop til top
McLaren tester nyt udstyr

Normalt er F1 et sted, hvor der udvikles ting, som senere bliver brugt andre steder i bilindustrien. Men nu har McLaren hentet inspiration i flyindustrien, eller rettere sagt hos den militære flyindustri.

Ved den seneste test på Silverstone, testede Olivier Panis prototypen på et nyt Head Up Display (HUD) system. På dansk betyder det, at relevante informationer for køreren, kommer til at stå på visiret på hans styrthjelm. Det har den store fordel, at han ikke skal fjerne blikket fra banen, for at læse informationer på det lille display der er på rattet. Det kan på sigt, betyde en større sikkerhed. Kørerens koncentration vil på den måde hele tiden være på banen, i stedet for inde i bilen.

McLaren har ikke kommenteret udstyret, andet end at det er en prototype, og at det skal afprøves mange gange, før man tager stilling til om det evt. skal bruges.

PDL  


Hop til top
Dommedag i dag

I dag er det afgørelsens time for McLaren og Mika Hakkinen. Årsag: en manglende plombering på en af de elektroniske black boxe, fundet ved den tekniske kontrol efter det østrigske GP.

Plomberingen er anbragt af FIA, bl.a. for at undgå, at der bliver manipuleret med den elektroniske motorstyring. Man tillader med andre ord ingen afvigelser udover det afstukne regelsæt.

En gennemgang af FIA's tekniske rapport er sendt til de involverede officials ved det østrigske GP, og de vil sammen med repræsentanter for McLaren være tilstede i London i dag, hvor det ventes, at konklusionen og en evt. dom offentliggøres kl 15,00 dansk tid.

Det lader til at McLaren tager det helt stille og roligt. I hvert fald har de hele tiden, udtrykt deres overbevisning om, at der ikke er ændret i softwaren. Men det er alligevel en spændt situation. Mange venter at Mika Hakkinen og McLaren går fri. Hvis de ikke gør, er spændingen om VM for konstruktører lige pludselig vendt, for så vil Ferrari være i føringen igen. Der vil også ske det, at David Coulthard kommer tættere på Michael Schumacher i kørernes VM.

Der har nogle steder været antydet, at skulle dommen gå McLaren imod, så kan Norbert Haug lige pludselig befinde sig i et varmt sæde. Mercedes har ansvaret for motorerne, og dermed også for motorstyringen. Han selv er overbevist om at FIA og den tekniske kontrol ikke finder noget ulovligt, for der er ikke noget ulovligt at finde. Men mange venter spændt på eftermiddagens afgørelse. Uvisheden øger på mange områder den spændte situation i toppen af F1 feltet.

PDL  


Hop til top
BAR arbejder ihærdigt videre med Athena projekt

BAR har ved adskillige tester i år sideløbende med den egentlige test og forberedelse, også testet og udviklet på en projektbil. Athena, som den hedder, er et udviklingssamarbejde mellem BAR og Honda. Noget af det man har arbejdet mest med på projektet er, udover aerodynamik, et nyt affjedringssystem og en ny elektronisk kontrolstyringsenhed, i teamet kaldet ECU. Derudover arbejdes med en helt ny type chassis.

Og ifølge Andy Green, chef designer hos BAR, er der ingen af delene i Athena projektet, der vil blive brugt før til næste år. Der skal arbejdes mere med projektet endnu, før der bliver deciderede brugbare resultater. Bilen har dog været brugt til test af dele der allerede nu er at finde på dette års bil.

Det er en af grundene til at BAR udover de to kørere, som er med til diverse tests, også har to testkørere, som er med ved diverse test. De er primært med for at teste Athena projektbilen. Darren Manning er dog også involveret i opsætning af løbsbilerne til de kommende GP'er.

PDL  


Hop til top
Nyt chassis hos Jordan

Som tidligere nævnt i Jordans preview til Hockenheim, vil teamet lancere et nyt chassis til GP'et på Hockenheim. Det nye chassis kunne have brugt i Østrig, men da det ikke var fuldt gennemtestet, og en hel del reservedele ikke var klar, har man valgt at udskyde debuten til Hockenheim.

Trevor Foster, Jordan: "Vi tog ikke chassiset med til Østrig, da visse ting i den aerodynamiske opbygning ikke var testet færdigt. Nu er testen gennemført og vi har fået fremstillet ekstra reservedele, og vi vil bruge det nye chassis på Hockenheim. Det nye chassis har allerede vist sig at være bedre end det gamle, og vi ser frem til en bedre præstation i resten af sæsonen."

PDL  


Hop til top
Gascoyne stadig hos Jordan

Der har i den seneste tid verseret adskillige rygter om, at Mike Gascoyne, den øjeblikkelige chef designer hos Jordan, skulle have forladt teamet. En af grundene skulle være, at Jordan som i øjeblikket kører med Mugen-Honda motoren, og som efter årsskiftet får Hondas fabriksmotor, har fået besked om, at Gascoyne ikke kan få adgang til Honda fabrikkerne, fordi han til næste år skifter til Benetton midt på sæsonen. Honda er kendt for at holde kortene tæt ind til kroppen.

Men en talsmand fra Jordan siger, at det ikke er rigtig. Rygterne havde ellers fået ekstra grobund, fordi Gascoyne ikke havde været tilstede i Østrig. Men ifølge førnævnte talsmand, er Gascoyne på ferie. Tim Holloway, som er en af topkandidaterne til at efterfølge Gascoyne, var heller ikke tilstede. Talsmanden tilføjede også, at Gascoyne ikke tager til ret mange løb på denne tid af sæsonen, han er begyndt at arbejde på næste års Jordan bil, og at der derfor ikke vil være den samme tid til rådighed. Udover Tim Holloway er HHF's løbsingeniør, Sam Michaels også nævnt som kandidat til at efterfølge Gascoyne.

PDL  


Hop til top
Jacques Villeneuve bliver hos BAR.

Blod er tykkere end vand. Det må være konklusionen på, at Jacques Villeneuve på trods af alle odds, har valgt at forlænge sin kontrakt med BAR teamet for yderligere tre år, hvilket dermed maner div. rygter vedrørende et eventuelt skifte til Renault i jorden.
Jacques Villeneuves beslutning kommer nok bag på de fleste, da det tilsyneladende så ud til at Villenuve med sikkerhed ville forlade det problem ramte BAR team ved udgangen af denne sæson.

At Jacques Villeneuve har valgt at forblive hos BAR kan kun tilskrives Canadierns tætte forhold til BAR teamets Direktør Greg Pollock. Pollock var tidligere Jacques Villeneuves personlige manager, og det ser nu ud til at være "Pay back time". Der kan næppe herske tvivl om, at Jacques Villeneuves beslutning også vil være med til at sikre Pollocks position i BAR teamet.

Greg Pollock lægger da heller ikke skjul på sin begejstring: " Vi er meget begejstrede over Jacques beslutning. Og ikke mindst at han har tilkendegivet sin tro på British American Racing. Jacques har været en integreret del af teamet siden starten for snart to år siden, og hans beslutning om at forblive i teamet indikerer, at han deler vores tro på, at vi kan vinde løb. Ultimativt vinde Verdensmesterskabet."

Jacques Villeneuves beslutning om at forblive hos BAR efterlader et tomt, men også eftertragtet sæde i næste års Benetton Renault team, og kampen om dette sæde starter allerede nu.

CS  


 

Hop til top24.7.2000

Prost sat til salg?

Ifølge ubekræftede forlydender, er Prost teamet sat til salg. Credit Suisse First Boston skulle være kontaktet, og blevet bedt om at formidle salget. Prisen er foreløbig sat til £45.000. Og ifølge de samme forlydender, skulle der allerede være to interesserede, nemlig et privat amerikansk aktiehandelsselskab, Hidden Creek, og et canadisk motorsportsfirma, Vector Motor Sports.

Prost selv har ikke ønsket at udtale sig, men mon ikke at han mere eller mindre har opgivet en næsten fortvivlet kamp. Problemerne med Peugeot, en sæson der har været alt andet en vellykket. Fyringen af chefdesigneren, og en masse andre problemer, har ganske givet, givet ham grå hår i hovedet. Men en handel kan gennemføres på mange måder, det kan være at Alain Prost, kan bevare Prost navnet på teamet alligevel. Der findes mange konstruktioner.

PDL  


Hop til top
Heidfeld er uskyldig

Det mener han i hvert fald selv. Nick Heidfeld er blevet kritiseret af et par af de andre kørere efter det østrigske GP. Den ene er hans teamkollega, Jean Alesi, som mener at Heidfeld direkte kørte ham af banen. Det sammenstød som de to kørere havde, satte dem begge ud af spillet. Men Nick Heidfeld har en anden mening:

Jeg vidste, at Jean skulle have et pitstop mere, og jeg ville ikke lade ham komme forbi, fordi han var et halvt sekund langsommere end jeg var, og det ville have forsinket mig i at komme frem og kæmpe om points. Efter løbet talte jeg med ham, men han holder fast på sin mening, så vi skal nok have snakket noget mere."

Jean Alesi mener, at han havde den hurtigste bil af de to, og derfor skulle have lov til at overhale.

PDL  


Hop til top
McLaren nyt - mandag

"Ingen teamorder hos os" - Ron Dennis benægter stadig, at man vil indføre teamorder hos McLaren. Og måske kan det gå hen vise sig at være en fordel. Som det er nu, er der kun 8 points forskel mellem nr. 1 og nr. 3 i VM. Hvis Hakkinen da ikke bliver diskvalificeret, men det vides endnu ikke.

Ron Dennis: "Vores måde er den bedste for os. En af de ting som man skal have mulighed for når man kommer til os, er at få ens materiel og dermed lige stor chance for at vinde løb. Hvis kørerne skiftes til at vinde og ingen af dem vinder VM, ja, så skal man nok overveje det, men omvendt så har Ferrari ikke vundet VM i over 20 år, og vi er overbeviste om, at den måde vi gør det på, er den bedste for os, og sådan bliver det."

David Coulthard glæder sig til de næste løb. Og måske med god grund. McLaren har vist, at de kan holde tempoet, og der kommer nogle hurtige baner som de næste i kalenderen, undtagelsen er Ungarn. Ferrari derimod, har haft nogle ikke helt så gode resultater på det seneste.

David Coulthard: "Vi har nok gjort dem lidt bekymrede. Michael og Ferrari skulle se på, hvordan det er gået i de seneste løb. Michael kunne dog ikke gøre for det i Østrig, men alligevel fik han ingen points. Da vi var bagefter, holdt vi hovedet koldt og forsatte med at arbejde videre. Vi gik ikke i panik, og selvom Ferrari måske gjorde, tror jeg ikke at de gør det alligevel, det er det for godt et team til. Måske skal Michael til at tænke anderledes, nu er hans forspring skrumpet væsentligt ind."

PDL  


Hop til top
Prost teamet tilfreds med test

Teamet har testet på livet løs på Mugello. Alle tre kørere har været i ilden, og har bl.a. testet adskillige nyudviklede modifikationer og ændringer på bilen. Og ifølge sportsdirektør i teamet, John Walton, har det forløbet uden problemer.

"Det har været en meget positiv test, og vi har kunnet gennemføre testen uden nævneværdige problemer. De modifikationer og ændringer vi har lavet, har været virkelig virkningsfulde, og der er samlet masser af data, som vi kan bruge i det videre forløb. Det skulle nu være mulighed for, at vi resten af sæsonen kan forbedre os virkelig meget, og det er muligt at vi allerede i weekenden vil se de første resultater af dette."

PDL  


Hop til top
Benetton med Michelin?

Benneton skulle ifølge rygter være meget tæt på at underskrive en kontrakt med Michelin. Det betyder at Benneton i næste sæson skal køre med Michelins dæk. Da Benneton bliver til renault fra 2002 er det også meget sandsynligt at det sker. Et fransk team med Franske dæk er jo idealt.
Williams, Jaguar og Toyota har allerede skrevet kontrakt med Michelin. Men også Ferrari er spået til at skrive under med franskmændene.
PH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk