Det forlyder fra ikke navngivne kilder hos Benetton, at Wurz står til at ryge ud efter det tyske GP, men er det ikke en sang vi har hørt før? Det forlyder også, at Wurz og Briatore ikke er på så god talefod mere, der skulle være visse uoverensstemmelser de to imellem.
Men hvem kan så tænkes at skulle erstatte Wurz, hvis han ryger ud inden sæsonen er slut? En mulighed kunne være en af teamets testkørere, Antonio Pizzonia, som i øjeblikket gør sig i den engelske F3 serie og fører denne. Han har imponeret alle hos Benetton. Hvis Wurz bliver taget så meget til nåde, at han får lov til at køre sæsonen færdig, åbner der sig andre muligheder. Villeneuve er væk nu, efter at han har forlænget sin kontrakt hos BAR. En anden kraftig aspirant, er Olivier Panis, som gør det rigtig flot hos McLaren som testkører for dem. Han har i den senere tid ikke lagt skjul på, at han ikke er tilfreds med at være testkører. Ron Dennis er meget begejstret for Panis, og har tilbudt ham en klækkelig lønforhøjelse for at blive - nogle rygter siger, at han er tilbudt op imod $ 2 mill. om året - men Panis har andre ambitioner. Han vil ud at køre hver anden uge i løbet af sæsonen. Der er også forlydender fremme om, at Panis er på tale som afløser for Ricardo Zonta hos BAR teamet.
En anden kører, der er sat i forbindelse med Benetton, er Jenson Button, men der ikke endnu noget fast, om hvorvidt der har været seriøs kontakt der.
Udstyret har fornylig været testet i USA, hvor Champ Car køreren Mauricio Guggelmin har været meget begejstret: "Det er ligeså stort fremskridt indenfor sikkerheden, som da vi udskiftede læderhjelmene med nutidens hårde fibermaterialer ! Blot et enkelt kik på video-optagelserne ville overbevise jer. Vore sundhedsfolk anbefaler at indføre HANS i CART næste år. Al den afprøvning Mercedes har foretaget, har været til stor gavn for os, men jeg tror mange kørere vil ønske af prøve udstyret, før det bliver obligatorisk. Mange er nøjeregnende med deres komfort under løbene, og de må først afprøve det og være tilfredse. Men jeg tror HANS bliver sat højt på dagsordnen i CART for næste år.
Jürgen Hubbert fra Mercedes's udviklingsafd. kommenterer: "Vi er glade for at deltage i dette projekt, hvor vi dels bidrager med vor mangeårige erfaringer indenfor sikkerhed i biler, og dels kan høste nye erfaringer på dette vigtige område. Det er stedse vor mål at gøre bilkørsel mere sikker, både på bane og almindelige veje."
Michael Schumacher sagde efter løbet, at han ville have en snak med Zonta, men om det blev til noget, vides ikke. I hvert fald har Craig Pollock, tilkendegivet at Zonta skulle give Michael Schumacher en undskyldning. Og nu har Zonta så sendt en skriftlig undskyldning til Michael Schumacher.
"Jeg er ked af det der skete. Jeg havde ingen intentioner om at blive involveret i en ulykke - og endnu mindre mig dig, fordi du er midt i mesterskabskampen. Jeg har selv tidligere prøvet det samme, dog i en mindre klasse, så jeg har selv fuldforståelse for de mulige konsekvenser, som uheldet kan medføre."
Så burde det for så vidt være ude af verden imellem de to. Nu kan resten af sæson så forløbe, og så vil det vise sig, om det har haft nogen betydning, at der ikke kom nogen points på tavlen for Michael Schumachers vedkommende.
"Han er kun en påståelig knægt og han skulle slet ikke tale om mig på den måde. Jeg har altid hjulpet ham som det er normalt at gøre for en erfaren kører til en begynder - og at forsætte med det er slut," siger Alesi direkte som et modsvar på Heidfelds udtalelser.
Det er ikke første gang at de to kørere har været på kollisionskurs. "Han havde allerede ramt mig i det franske grand prix og i Østrig gik det videre. Og hvordan kan han dog drømme om at han var et halvt sekund hurtigere en jeg?" spørger han. Så nu er der krig mellem de to kørere - og selvom Heidfeld gerne vil etablere sig, så er det ikke smart at markere sig så voldsomt.
"Efter at have fået løst de problemer der tvang mig til at stå over i Østrig, glæder jeg mig igen til at tage til Tyskland," forklarer Irvine. Det var ikke nemt for ham at skulle stå over i Østrig mens han kunne se kollegerne kører race. "Tro mig - at se kvalifikationen og løbet på TV var ikke nogen behagelig oplevelse," siger Irvine der sidste år fik foræret sejren på Hockenheim af Mika Salo der var stand-in for Michael Schumacher - et løb som han husker særlig godt, da de tyske tilskuerer heppede på ham og Salo i fraværet af Schumacher. Dette kan han dog ikke forvente i år. "Al støtte vil gå til Michael Schumacher igen," slutter Irvine.
Teamet har en ny Cosworth-motor med til Tyskland som er stærkere og kan give dem lidt med power ned ad langsiderne på den hurtig tyske bane.
Hvor Jenson Button lever for at være i vælten og altid gør en masse for at placere sig i midten, så søger Nick Heidfeld ikke ind mod det store påstyr og hysteri - og det ville han ikke hvis han havde haft samme resultater som briten. "Jeg fortrækker egentlig at mine omgivelser er stille og rolige," siger tyskeren der sidste år vandt det internationale Formel 3000-mesterskab.
Dog er der blevet mere fokus på tyskeren, dog ikke for et godt resultat men for balladen mellem ham og holdkammeraten Jean Alesi. Med de seneste udtalelser frem og tilbage mellem de to kørere går der vist lidt tid inden der igen kommer ro.
"At slutte som nummer 7 i Østrig er bedre end det vi har opnået de sidste par løb, men det betyder stadig 0 point. Nu gælder det om at holde momentet fra Østrig og begynde at score point til teamet," siger Herbert. Briten peger på koncentration som en vigtig del af at køre på Hockenheim. "Koncentrationen er meget vigtig for at køre godt på Hockenheim, fordi man kører ligeud med fuld speeder i længere tid, og man skal passe på at tankerne ikke drager på langfart," forklarer Herbert, der også peger på komplekset omkring stadion som der hvor omgangen kan blive god eller dårlig - den manglende downforce gør dette stykke svært, så derfor kræves der god traction for at komme igennem de sidste snævre sving.
Teamet er især bygget op omkring Ralf Schumacher som teamet sætter stor lid til. Tyskeren har endnu ikke været i stand til at vinde løb, men ifølge BMWs motorsportschef, Gerhard Berger vil det komme indenfor kort tid. Han mener at de to Schumacher-brødre har samme talent - men at de trods alt har forskelligheder. "Michael arbejdet med maksimal koncentration, mens Ralf er lidt mere afslappet. Men jeg er ikke i tvivl om at Ralf vil blive en vinderkører på et tidspunkt," siger Berger.
Uanset om der ligger en eller to McLaren-kørere i hælene på tyskeren når han kommer til sit løb på hjemmebanen, så noterer han sig at begge er hårde konkurrenter, men at han ikke vil lade dem komme forbi. "David og Mika kører begge godt og de har begge fået fordel af vores tab, ligesom jeg fik fordel af deres i begyndelsen af sæsonen," siger tyskeren meget ærligt.
Han bemærker forskellen på de to rivaler. "David siger meget om vores dueller, mens Mika siger meget mindre - men kører lige så hårdt og selvfølgelig vil jeg altid kører meget hårdt men hvis jeg har valget vil jeg ikke lade David komme forbi," siger han advarende. Den psykologiske krig er allerede begyndt.
Ser frem til løbet på hjemmebane
Tyskeren ser frem til at køre sig til sejr - men det er endnu ikke lykkedes mens han har kørt for Ferrari. Det skal der laves om på i år. "Atmosfæren på Hockenheim er virkelig speciel. Med tribunerne omkring stadion kan man se at alle hepper på en og nogen gange kan man høre det," siger Michael Schumacher der har vundet på banen i 1995 da han kørte for Benetton-Renault.
Han husker sejren - og håber på en gentagelse. "Min sejr på hjemmebanen i 1995 var noget meget specielt i min karriere og vil sandelig gerne have chancen for at opleve det igen i år," siger Schumacher. Og måske bliver det også tilfældet - Ferrari skal slå igen efter at McLaren for alvor er kommet med i VM-kampen.
Der er blevet arbejdet rigtig hårdt - så hårdt at Michael Schumacher blev kaldt hjem fra ferie derhjemme i Schweiz. Han måtte lige runde Fiorano for at bekræfte de testresultater som Rubens Barrichello havde fået på Mugello. Kom ikke og sig at teamet alene er bygget op omkring Schumacher.
Det menes at det vil være EM.TV's aktier der kan købes, eftersom Bernie Ecclestone fortsat ønsker at beholde sin halvdel af Formula One Holdings. Aktien ventes at blive børsnoteret når EUs kommissionen har afsluttet deres undersøgelser af de monopol-lignende forhold der kendetegner FIA og FOCA.
Daimler Chrysler har dog benægtet at de er interesseret i at købe sin i Formel 1.
Det er ikke lykkedes teamet at gå fremad i samme takt som eksempelvis McLaren. Den seneste model de har leveret, chassis 204 har haft flere problemer med balancen. Raceren benyttes af Michael Schumacher og de samme problemer gjorde sig gældende i Østrig og var en af de primære årsager til at Rubens Barrichello var hurtigere end tyskeren i kvalifikationen til det østrigske grand prix for lidt over en uge siden. Som en konsekvens af dette bruger Ferrari lidt mere tid på at udvikle på raceren så de kan komme tilbage i front.
Men Rubens Barrichello afviser at McLaren har fået et overtag over hans team, selvom det unægtelig så sådan ud under det østrigske grand prix på A1-Ring. Brasilianeren mener at det skyldes sammenstødet på første omgang. "Efter løbet talte jeg med Ross Brawn for at finde frem til hvor meget jeg aerodynamik jeg havde mistet efter sammenstødet i det første sving. Vi mener at det lå på godt 15 procent når det kommer til hurtighed, selvom vores teknikere fortalte os at det faktisk var mere end det," forklarer Barrichello der måtte nøjes med en 3. plads.
Dog mener Barrichello at McLaren har haft overtaget - men ikke i Østrig. "McLaren var kun stærkere end os i Frankrig - ikke i Østrig," påstår han. Det kan dog ikke helt afskrives at Ferrari var på hælene - Michael Schumacher var ret bekymret over afstanden til McLaren i Østrig, så måske forsøger Barrichello at dæmpe lidt på den krise som Ferrari er kørt ind i - men som de også hurtigt kan komme ud af.
"Det første sving tages med næsten 200 km/t og raceren er meget nervøs når man kommer til udgangen af svinget. Man skal bruge hver centimeter på banen, specielt på vej ud for at få farten med ud på de lige strækninger. Det første stræk er det hurtigste hvor vi når 250 km/t i sjette gear. Med denne hastighed forstår man ikke hvor hurtigt man kører, og som kører ønsker man blot flere kræfter. Chikanen er meget hård ved bremserne, hvor man bremser 100 meter før apex (indersiden af svinget - red.) og kører ned i andet gear for højresvinget og så venstre og derefter accelereres der til den anden del af det lange stræk.
Man kommer op på 330 km/t hvor man kommer ned til 'Ostkurve' og bremser lidt hårdere her - det er et meget snævert 1. Gears sving. Chikanen skifter meget i højde og det er sværere end det ser ud, fordi det meste af tiden kører man over kerbs og raceren er meget svær at kontrollere. Man skal sikre sig at man ikke laver en fejl og letter foden fra speederen da det ødelægger ens moment ned mod det næste stræk. Det er ikke så langt som det første og andet stræk, og man kommer cirka op på 330 km/t før man bremser til den hurtigste af de tre chikaner.
Derefter kommer man til et højresving som er meget lig det første sving, og som tages med næsten 180 km/t og hvor man kommer op på 200 km/t igennem apex. Man kan se tilskuerne her og derfor er der en tendens til at køre bredt for at bruge hver centimeter af banen, især eftersom man kører med et meget lavt downforce set-up. Nedbremsningen til hårnålen er meget svært fordi man har en tendens til at blokere hjulet fordi der er så meget fald i svinget, og det løfter inderside-hjulet som gør det svært at kontrollere raceren.
Når man kører ind på inderkredsen af banen skal man passe på da det er en meget udfordrende kombination som er meget glat, specielt med et lavt downforce set-up. Faren for at glide i inderkredsen er meget stor og man kan derfor godt miste et halvt sekund. Det sidste sving er meget hurtigt og man tager det med godt 260 km/t og kører ud af det med 270 km/t på vej mod start/mål for at køre endnu en omgang på Hockenheim.
Men Supertec har tilbud en 'hjælpende' hånd - for et astronomisk beløb kan de købe sig til deres motorer. Problemet er blot at teamet efter alt at dømme kommer til at ende i en økonomisk knibe da flere sponsorer er ved at få nok.
I sidste ende ser der ud til at teamet må tage den endelige konsekvens - at sælge teamet. Der går stadige heftige rygter om at teamet er sat til salg - og at det allerede skulle være blevet solgt til et canadisk konsortium, der igennem det seneste års tid har rumlet med Formel 1-planer.
Prost-teamets eksistens ser dermed ud til at hænge i en meget tynd tråd og det understreger blot at det ikke er nemt at få succes i Formel 1. Prost havde ikke den bedste motorpartner, da Peugeot ikke virkede særlig interesseret i Formel 1, men hellere ville koncentrere sig om rally-VM. Motorerne har stort set altid været for tunge og svage - og så viste Peugeot egentlig ikke nogen interesse i at gøre noget ved det. Imens kæmper Alain Prost for at få sit team til at overleve, og mon ikke der kommer en ordentlig bredside fra Prost over Peugeots manglende formåen?
Dette kom frem i går da han forud for det tyske grand prix på Hockenheim bekendtgjorde sin beslutning. Tyskeren har også forhandlet med Jaguar, men især udsigterne til at køre med fabriksmotorer fra Honda har været med til at overtale tyskeren til at blive i det britiske team, selvom teamet i år har været markant dårligere end sidste sæson.
"Jeg kan nu sige at jeg kører for Jordan de kommende to år samt for Honda som vil leverer fabriksmotorer til os," siger Frentzen og indikerer dermed kraftigt hvad der har været med til at overbevise ham - og dermed blev det et sportsligt valg fremfor et økonomisk valg. Jaguar skulle have været fremme med et mere favorabelt tilbud til den eftertragtede tysker. Men det blev altså til yderligere to år med Eddie Jordans band.
Dermed er Jordans kørerbesætning til 2001 klar - Frentzen og Trulli fortsætter.
Arrows går derfor fra Supertec for at få fabriksstøtte de kommende to sæsoner med AMT, der kommer til at bruge de samme faciliteter som Peugeot allerede har stablet på benene i Velizy. Arrows understreger at AMT bliver motorleverandør og har ikke købt nogen del af teamet. Teamet er glade for at få fabriksstøtte, selvom det er uvist hvorvidt det vil være et fremskridt. "Vi er selvfølgelig meget glade for den nye motoraftale med AMT, som vil gøre os i stand til at forbedre teamet markant, og for første gang får vi fuld fabriksstøtte fra en motorleverandør," siger Tom Walkinshaw.
Tiden må så vise om AMT får mere succes end Peugeot var i stand til at opnå. Peugeot kom ind i Formel 1 i 1994 med McLaren efter stor succes i Le Mans, men succes'en blev ikke ført videre ind i Formel 1 og efter blot en sæson gik de to parter fra hinanden og fortsatte derefter med Jordan og siden Prost - dog fortsat uden succes. Nu har Peugeot kastet håndklædet i ringen og AMT overtager resterne.
Jenson Button: "Jeg har tidligere kørt på banen, det var i Formel Ford. Jeg vandt løbet, men jeg håber ikke, at det bliver regnvejr ligesom dengang. Sigtbarheden i regnvejr er absolut minimal. Vi har testet på Silverstone med et low downforce set-up, så vi er forberedte til GP'et."
Ralf Schumacher: "Efter en vanskelig weekend på A1-Ring, hvor jeg ikke scorede nogle point til teamet og mig selv, glæder jeg mig til at komme til Hockenheim. Det er en af mine favoritbaner. Den er meget hurtig, og farten kommer op i nærheden af 350 km/t på de lige stræk. Det gælder om at finde et set-up, som tilgodeser både de lange lige stræk, og de snævre sving. Noget er det vigtigste, er at bevare så meget fart som muligt igennem svingene og chikanerne, og så kunne accelerere hurtigt ud af chikanerne."
En anden ting er motorenes holdbarhed. Der er ingen baner, hvor man kører med fulde omdrejninger så længe som på Hockenheim. Det stiller store krav til motorerne. Men det har BMW øjensynligt taget højde for, idet man bruger en simulation af banen i testbænken hjemme i München. Derudover har man et langsigtet mål for fremtiden.
Gerhard Berger: "Vi ønsker at etablere os selv som den tredje store faktor i F1. Vi ønsker at være et vinderteam enten i løbet af næste år, eller i starten af 2002."
Eddie Irvine: "Hockenheim er ikke en bane som jeg nyder specielt meget, selvom jeg vandt her sidste år, og også har vundet for Eddie Jordan i F3000 tilbage i 1990. De lange stræk er kedelige, man sidder bare der. Men får man et problem med bilen, er det næsten sikkert, at der kommer en stor ulykke ud af det. Det er herligt at komme fra skoven og ind på stadionsektionen. Specielt for publikum. De sidder og følger en bil rundt på stadion, og så går der et minut og så kommer den igen. Der bliver talt om at gøre banen kortere, men det behøver den ikke nødvendigvis at blive bedre af. Måske for tilskuerne, men ikke for kørerne."
Johnny Herbert: "Det er ikke en af mine favoritbaner. Det er bare lange stræk, chikaner, lange stræk, chikaner, lange stræk og så stadion. Jeg finder den ikke særlig udfordrende. Det er en teknisk bane, men ikke særlig udfordrende."
Men hvad skal der ske med Johnny Herbert? Meget tyder på at han har taget bestemmelse om at forlade F1, og tage til USA og forsætte karrieren Champ Car. Og ifølge Jaguar har man ikke nogen anden kører, som i øjeblikket er favorit til at overtage pladsen. Dario Franchitti har testet for teamet, men der er endnu ingen afgørelse. Hans nuværende teamchef, Barry Green, kæmper for at beholde ham i Team Green. I køen for en plads, står også teamet testkører, Luciano Burti, som fik sin debut i Østrig. Men der går nok noget tid, inden vi hører om afgørende nyt fra Jaguar på den front.
Tilbage står McLarens testkøre franskmanden Olivier Panis, og han må siges at være et godt bud, selv om Ron Dennis er parat til at betale et anseligt beløb for at beholde Panis i McLaren teamet. Men det ser ud til at Olivier Panis ønske om at komme tilbage i Formel 1 på fuld tid, er stærkere en behovet for penge og Panis evner på banen og ikke mindst som testkøre er ikke til at tage fejl af, og både Hakkinen og Coulthard har til tider haft svært ved at matche Panis tider under div. Tests denne sæson, men franskmandens navn har også været nævnt i forbindelse med Sauber teamet, selv om Peter Sauber stadig håber at kunne beholde både Mika Salo og Pedro Diniz. Men sådan er der jo så meget.
Dommen lød på, at Mika Hakkinen beholder sine points fra Østrig, men teamet for en bøde på ca. kr. 400.000,00 for ikke at overholde reglerne, samt at teamet får frataget de 10 points for sejren. De bliver fratrukket McLaren i konstruktørernes VM.
Forhistorien er den, at ved den tekniske kontrol af bilerne efter løbet på A1-Ring, fandt officials, at forseglingen eller plomberingen af en af de elektroniske black boxes, ikke var at finde ved den tekniske kontrol. Begge bokse blev siden sendt til teknisk undersøgelse i London, bl.a. for at se om der var ændret i softwaren. Ifølge FIAs regulativ skal et team inden et løb, anmelde hvilken af de tilladte motorstyringsprogrammer, som er godkendt af FIA, man vil bruge. Og der er ikke fundet afvigelser i softwaren. Visse steder i pressen har der været antydet, at der har været brugt en anden computer i bilen, men det har tilsyneladende ikke været tilfældet.
Og i går kom domsafsigelsen så:
"De tekniske delegerede har ved den tekniske gennemgang af Mika Hakkinens bil efter det østrigske GP, fundet at plomberingen af den elektroniske kontrol enhed (ECU) var manglende eller mangelfuld. De tekniske delegerede har fundet, at den manglende plombering ikke har været årsag til ændringer i softwaren i ECU'en, og at der ikke har været foretaget ændringer af denne. De tekniske delegerede har gjort opmærksom på, at bilen ikke har opfyldt reglerne i FIAs tekniske reglement gældende for Formel 1. Nærmere bestemt er der artikel 8.2.7 der ikke er overholdt. Det er ethvert teams opgave, at sikre sig at betingelserne for ens og ligeberettiget konkurrence og sikkerhed bliver opfyldt. Dette er beskrevet i artikel 7 i det sportslige reglement for Formel 1. Da dette ikke er blevet overholdt, er der opnået enighed om, at tildele Team West McLaren Mercedes en bøde på stort $ 50,000.00 og en fratagelse af 10 points for sejren. Dommen kan appelleres."
Hakkinen bevarer dermed de 10 points, han vandt i Østrig, hvorimod McLaren mister de points for sejren, og får en bøde på ca. kr. 400.000. Det betyder også, at Ferrari igen fører i konstruktørernes VM.
Efter domsafsigelsen kom følgende kommentarer:
Martin Whitmarsh, International adm. direktør i McLaren: "Efter denne beslutning, ser vi sagen som værende afsluttet. Selvom det selvfølgelig er skuffende at miste pointene i konstruktørernes VM, så tror vi på, at med vores nuværende form, at det ikke får nogen betydning i forhold til VM."
Mika Hakkinen: "Selvfølgelig er jeg glad for at min sejr i Østrig endelig er blevet bekræftet, jeg ser nu frem til GP'et på Hockenheim. Jeg er, som en del af teamet, selvfølgelig skuffet over tabet af de 10 points i konstruktørernes VM, men jeg er overbevist om, at jeg sammen med David, kan være med til at vinde konstruktørernes VM."
Efter Martin Whitmarshs udtalelse at dømme vil McLaren ikke appellere dommen. Spørgsmålet er også om de vil få noget ud af det, appelsager hos FIA plejer at være skærpende, og altså ikke til nogen fordel for den appellerende.
Ferrari har ikke kommenteret dommen endnu, andet end der er kommet følgende udtalelse fra en talsmand fra teamet: "Ferrari har bemærket sig dommen, og vi har ikke yderligere kommentarer."
Stillingen i kørenes mesterskab:
Plac. | Kører | Team | Point |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 56 |
2 | David Coulthard | McLaren | 50 |
3 | Mika Hakkinen | McLaren | 48 |
4 | Rubens Barrichello | Ferrari | 36 |
5 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 18 |
6 | Ralf Schumacher | Williams | 14 |
7 | Jacques Villeneuve | BAR | 11 |
8 | Jarno Trulli | Jordan | 6 |
9 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 5 |