Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.7.2000
 Den gale mand identificeret
 Graver Zonta sin egen grav?
 Fisichellas mening om sammenstødet
 Rubens jubler
 Mika med historisk start
 Coulthard forundret
 Tysklands GP
 Schumacher: Ude på grund af Fisichella
 Honda fryser Gascoyne ud
 Overraskende sejr til Barrichello
 Schumacher ude i første sving
 Panis nok hos McLaren
 Kørerne frygter Hockenheim
 Wurz forsætter hos Benetton
 Hockenheim - warm-up
 Sort dag for Rubens
 Bøde til Fisichella
 Ny krig mellem Ferrari og McLaren
 Toms maratontest for Michelin
 World Online sponsor for BAR
 BAR forsætter med Bridgestone
 
29.7.2000
 Irvine støtter ikke Coulthard
 FIA selv bag den manglende forsegling?
 Burti slår alle rekorder
 Rumi klar til at sælge
 Heidfeld bekymret for fremtiden
 Derfor har McLaren ingen teamordre
 Prost tænker stadig over fremtiden
 Irvine tilbage i fin form
 Hockenheim - kvalifikation
 

Hop til top30.7.2000

Den gale mand identificeret

Så er den gale mand der kom ind på Hockenheim-banen under løbet, til fare for sig selv og alle andre, blevet identificeret. Det har nu vist sig at være en 47. årig franskmand der løb ind på banen - og han var langt fra fan af Mercedes, som det ellers kunne indikere på hans 'jakke'.

Tværtimod indeholdt jakken en protest over Mercedes-Benz og man må sige at det lykkedes ham at ødelægge noget for Mercedes og deres partner, McLaren. Efter 25 omgange måtte sikkerhedsbilen ind for at sikre at der ikke skete noget alvorligt mens franskmanden stod langs banen. Den 47. årige har forbindelse til Mercedes, som han har arbejdet for i 22 år inden han af helbredsgrunde åbenbart er blevet fyret, hvilket han var meget fortørnet over.

Der er blevet rejst spørgsmål om hvorfor stewards ikke fik gennet ham væk hurtigere - men de var ikke trygge ved omstændighederne og valgte derfor at vente på en bil der kunne køre den skøre franskmand væk fra banen. Politiet har anholdt ham og det ventes at arrangørerne af det tyske grand prix vil rejse tiltale mod ham og i morgen stilles han for en dommer i Mannheim. Tidligere har Bernie Ecclestone klaget over at der løber hunde i på banen i Brasilien - hvad nu når der løber gale franskmænd ind på en tysk Formel 1-bane?

BB  


Hop til top
Graver Zonta sin egen grav?

Hvis Ricardo Zonta forventer at hans chancer for at blive i BAR-teamet er blevet forbedret efter det tyske grand prix, så er han virkelig gal på den. Da det begyndte at blive rigtig glat forsøgte brasilianeren at komme forbi sin canadiske holdkammerat, men eftersom det var meget glat og Villeneuve ikke havde 100% kontrol over raceren, ramte de to kørere hinanden og det resulterede i at Villeneuve tog en stor snurretur - og mistede alle muligheder for at score point.

Zonta kørte sig ellers fornemt frem, men måtte til sidst selv se sig parkeret ved siden af banen, da han ikke kunne holde sin racer på banen mens det øsregnede. "Jeg må sige at jeg ikke har særlig meget respekt for ham. Med den strategi som vi kørte med kunne vi have endt foran Mika Salo - som var nummer fem," raser Villeneuve. "Ricardos fejl kostede os 5. og 6. pladserne og teamet mistede 3 point," siger Villeneuve.

Zonta bortforklarer det med at han i det øjeblik fik at vide at han skulle ind til en stop-and-go straf, og at han derfor mistede koncentrationen! Hvis det er rigtigt så har teamet dummet sig ret så kraftigt! Men det var under alle omstændigheder ikke populært og nu hænger hans fremtid hos BAR i en tynd tråd!

BB  


Hop til top
Fisichellas mening om sammenstødet

Der er uenighed mellem Fisichella og Michael Schumacher over starten på det tyske grand prix. Italieneren har villet sige undskyld til Schumacher over sin egen del af uheldet, men det afviste tyskeren prompte - og så har Fisichella ikke lyst til igen at sige undskyld!

"Det hele skete så hurtigt. Jeg så lige pludselig Michael foran, på vej ind i min linie og der var intet sted jeg kunne køre, så vi ramte hinanden," forklarer Fisichella der selv mistede en god chance for point, da han startede som nummer 3.

Hvem kommer først? Fisichella og Schumacher var begge ude før det overhovedet kom igang!

Han vil ikke skyde skylden på nogen - men indikerer dog at det er et problem med kørere der skifter linie lidt for ofte. "Jeg ved ikke om Coulthard kørte ind foran eller hvad der skete, da jeg ikke kunne se det, så jeg vil ikke give nogen skylden, men det er et spørgsmål som vi skal have besvaret om kørere kan skifte linier eller ej," siger Fisichella, der fik hele skylden for uheldet af Michael Schumacher.

BB  


Hop til top
Rubens jubler

Efter otte år i Formel 1 og mere end 100 løb fik Rubens Barrichello endelig sin første sejr i Formel 1. Det var ikke så underligt at brasilianeren gav følelserne frit løb på podiet, hvor han som den første brasilianer siden Ayrton Senna vandt et Formel 1-løb.

Som altid er den sidste omgang altid den værste når man ligger til at vinde. "På den sidste omgang hvor gutterne fortalte at jeg var på vej til at vinde, men det var virkelig en lang omgang. Det er også så lang tid siden jeg sidst har vundet, så jeg havde næste mistet smagen for det," siger Barrichello der havde svært ved at fatte at han havde vundet – noget som der nok går lidt tid med at bearbejde.

Det var især beslutningen om at blive ude på de rillede dæk der kom til at give ham sejren. Både han og teamet holdt øje med hvad den førende, Mika Hakkinen lavede, og de forsøgte at strække sig yderligere en omgang. "Efter den omgang sagde Ross Brawn 'fortsæt bare, Rubens fordi du vil vinde hvis du holder denne fart.' Det var godt, fordi slicks klarede sig stadig godt på strækningerne og i de tre chikaner," forklarede Barrichello.

Selvom Barrichello rykker tættere på mesterskabet så vil han ikke tænke over det. Jeg var heldig i dag, på grund af uheldet på første omgang, og at min strategi virkede godt. Så lad os feste i aften og have det rart," siger en jublende brasilianer.

Mere:
Statistik - Sejre fra laveste grid-placering

BB  


Hop til top
Mika med historisk start

Mika Hakkinen leverede en superstart da han kørte sig i front fra 4. pladsen. "Det var en fantastisk start og jeg må indrømme at noget sådan er godt, da det ikke sker så ofte," siger finnen der dog ikke kunne holde føringen og omsætte den til sejr.

Den forsvarende verdensmester peger blandt andet på at teamet tester mange starter når de er ude at teste rundt om i Europa - og det gav pote. Finnen lå godt til at vinde løbet, og fik fra teamet en meget hjælpende hånd, idet teamet efter alt at dømme valgte at satse på Hakkinen som teamets førstevalg. "Teamet kaldte mig ind. Jeg skal selvfølge følge ordre, og beslutningen var til fordel for mig," siger finnen meget diplomatisk. Det har ellers tidligere været sådan at McLarens forreste vogn efter kvalifikationen også er den første til at stoppe - men det blev der vendt op og ned på.

Hakkinen var en af de første til at køre ind for at få regnvejrsdæk på - og set i bakspejlet var det måske forkert. Men det havde også en anden fordel - han havde mindre chance for at glide af banen. "Vi havde en god racer i dag, men den var ikke nem at køre. Så vi skulle fortsætte på slick og det ville have været blevet meget, meget svært. Så på den anden side må jeg sige at jeg er meget glad for dette resultat," slutter Hakkinen.

BB  


Hop til top
Coulthard forundret

David Coulthard blev sorteper i spillet om at få retten til først at gå i pit - og selvom han forsøgte at være meget diplomatisk og fortælle at han ikke hørte noget og blot var uheldig, så vidnede hans kropssprog om at det ikke var et populært spørgsmål da spørgeren efter løbet ville vide om hvordan han havde det med at Hakkinen fik lov til at køre først i pit.

"Jeg var på vej til at køre i pit på den omgang, men jeg hørte ikke radioen i stadionområdet, og så kørte Mika i pit foran mig. På det tidspunkt vidste jeg ikke at safety-car'en var ude, så jeg troede at der var noget forvirring om hvem af os der skulle ind. Det er derfor jeg kørte forbi og fortsatte," forklarer skotten der derefter kunne se sig selv rykke ned på 6. pladsen efter dette.

Dog kunne han vinde lidt igen da det begyndte at regne. Han valgte meget sent at skifte til regnvejrsdæk. "Jeg ved hvor jeg kunne have endt hvis jeg blev på de rillede sæk, men på det tidspunkt hvor jeg kørte ind var jeg 4'er eller 5'er, og nu er jeg her på 3. pladsen," siger skotten der nu blot er to point efter Michael Schumacher og står lige med Mika Hakkinen i VM.

I øvrigt så var Coulthard en af hovedpersonerne i starten hvor han kørte direkte ind foran Michael Schumacher. Ifølge skotten var der ikke tale om hævn. "Nej. Jeg havde bare for meget hjulspin. Jeg vidste at jeg lavede en dårlig start da jeg kørte fra linien. Så jeg ønskede blot at gøre det så svært som det er tilladt for os, at nogen kom forbi mig," bedyrer han. Det må altså gå galt en dag, uanset hvem der kører sådan på tværs!

BB  


Hop til top
Tysklands GP

Der er drama fra løbets første sekunder. Jenson Button springer opvarmningsomgangen over, da han staller. Med lidt hjælp kommer han dog i gang igen. De to McLaren krydser frem på banen og Hakkinen kommer frem helt i front, mens Schumachers forsøg på at komme udenom og trække ind resulterer i et sammenstød med Fisichella. Begge ender i barrieren og hvem der er mest ærgerlig over at have forspildt chancen for et topresultat kan der kun gættes om. McLaren trækker lidt fra, men ellers holder feltet sig stort set samlet og der sker megen rokering. Pedro de la Rosa, Jarno Trulli og de to Jaguar’er vinder pladser på Fisichella og Schumachers exit, men kvalifikationens store tabere, Heinz-Harald Frentzen og Rubens Barrichello, der startede som henholdsvis nr. 17 og 18, får virkelig udnyttet starten og de første omgange. Begge er snart oppe i pointene og på fjortende omgang tager Barrichello tredjepladsen fra Trulli. Der er over tolv sekunder op til David Coulthard på 2.-pladsen.

Barrichello sætter hurtigst tid, men få omgange senere bliver han kaldt i pit. Det tager teamet 7,2 sekunder og sender Barrichello ud i løbet på en 6.-plads. Også Frentzen går efter et tidligt pitstop. Efter 8,6 sekunder kommer han ud og indleder en duel med Jos Verstappen. Længere nede befinder sig en karavane med Zonta, Sauber- og Prost-racere og Alexander Wurz, der startede fra en 7.-plads og understregede sæsonens tendenser ved at ligge nr. 12 inden de første tyve omgange. Ralf Schumacher og Pedro Diniz går også i pit, mens himmelen bliver mørkere og mørkere og flere teams gør klar til at kalde folk i pit.

Få omgange senere starter faktisk den helt store flugt mod pitten, men ikke af helt naturlige årsager. En gut i et regnslag, der ser ud til at bekendtgøre Mercedes fortræffeligheder har forvildet sig på baneområdet. Stor opstandelse, gult flag og sikkerhedsvogn! Alle benytter sig af lejligheden og mekanikerne får travlt. I McLaren beslutter man at kalde Mika Hakkinen fra første position ind før pole-tageren David Coulthard – en beslutning der nok skal blive gennem analyseret efter løbet! Galningen kan nu nyde synet af hele tre Mercedes’er i front, indtil Coulthard bliver kaldt i pit. Mens Hakkinen kun røg om bag skotten efter sit stop, ender Coulthard nede som 6’er. Endelig bliver manden fjernet, men det varer ikke mange minutter før der dramatik i luften igen. Da sikkerhedsvognen går ind, begyndes en spændende duel mellem Jarno Trulli og Rubens Barrichello. Ralf Schumacher er en tur af banen med en Arrows, men da Diniz og Alesi støder ind hinanden er al opmærksomhed fokuseret Prost-raceren, der får flået begge hjul på venstre side af. Hjulene springer højt i vejret og triller ind over banen, hvor der stadig kommer biler kørende. Dinz’ Sauber er heller ikke helt ubeskadiget. Tredive omgange er gået.

Stakkels Wurz kører af på start-og-mål-langsiden af ikke helt åbenlyse grunde, netop som regnen begynder at falde. En raslen af regnfrakke og paraplyer fra de mange, mange tilskuere overdøver dog ikke racerne på banen. Der vinkes med de rød-gul-stribede flag og de mest modige går allerede ind for at få regnvejrsdæk på. Marc Genes Minardi trodser det våde vejr og går i brand og Ricardo Zonta støder sammen med Villeneuve. Canadieren spinder rundt en tre-fire gange, men er i stand til at forsætte løbet. Nu pisker det ned over det af banen og Johnny Herbert kører af banen. Endnu en gang er der hektisk aktivitet i pitten. Hakkinen kommer ind og Ferrari gør klar, men Barrichello besøger ikke pitten mere resten af løbet. Nu tordner det også, men arealer af banestrækningen i skoven er tørre. Jarno Trulli redder sig en ti sekunders stop & go, mens holdkammeraten befinder sig foruroligende nær David Coulthards McLaren indtil Coulthard bliver kaldt pit igen. Frentzen har problemer med sin Jordan og snart er han ude af løbet.

Rubens Barrichello har som en af de eneste ikke været inde og skifte til regnvejrsdæk og med under 7 om

CBA  


Hop til top
Schumacher: Ude på grund af Fisichella

Michael Schumacher giver ikke David Coulthard skylden for at tyskeren måtte parkere sin molesterede racer i det første sving. Skylden er Fisichellas.

Det er i hvert fald det som Michael Schumacher selv mener. "Jeg er ude af løbet – ikke på grund af David. Jeg er ude på grund af Fisichella," var hans kommentar til sammenstødet før det første sving. Ifølge tyskeren var han på vej til at tage en god kurve rundt i svinget for at forsøge en overhaling agf Coulthard. "Fisichella kom bagfra og han er den person der skal holde øje med racerne foran ham. Der er en grænse for hvad man kan gøre og man skal tilpasse sig forholdene, og det er han tydeligvis ikke god til," raser tyskeren.

Ballade igen i starten - her er Schumacher på vej af banen

Men tyskeren må også selv bære sin del af skylden idet han svinger direkte ind foran Fisichella – der er jo også noget der hedder spejle. Dem har Schumacher det ikke altid for godt med… Det er lidt bombastisk alene at give italieneren skylden. Han holdt sin linie hele vejen – det gjorde tyskeren ikke. Kørerne i feltet er jo ikke til familiekaffe – sådan som Schumacher selv kaldte det tidligere på ugen – så de skal føje tyskeren. Dog kunne Fisichella have gjort sit til at udgå uheldet ved at bakke af. På den anden side så bankede Schumacher bagenden af sin racer ind i Fisichellas front så helt uden skyld var tyskeren altså ikke. Det er race – og i race må man tage skrammerne når man selv søger dem!

BB  


Hop til top
Honda fryser Gascoyne ud

Det er ikke fordi Jordan har lyst til at lade Mike Gascoyne blive hjemme når teamet tager til grand prix'er. Men efter sigende er det Honda der har beordret at designeren ikke nærmer sig raceren og i særdeleshed deres motor. Han skulle jo helst ikke tage for mange fiduser med til Renault.

Det har ellers været teamets holdning at han fortsat skulle udføre arbejde for teamet, men hemmelighedskræmmeriet går altså forud for dette. Dermed har teamet rykket Tim Holloway op som teknisk leder, men hvorvidt han kan designe en habil racer til den kommende sæson er usikkert. Sam Michael bejler også til den tjans, men han har fået et favorabelt tilbud fra Ferrari, så måske kommer Jordan til at mangle flere topfolk i den kommende sæson.

BB  


Hop til top
Overraskende sejr til Barrichello

Det blev et dramatisk løb, hvor der skete noget fra første færd. Dramaet begyndte allerede på de første meter hvor Michael Schumacher igen var uheldig og kørte af i et sammenstød med Giancarlo Fisichella.

Dermed var vejen banet for McLaren-succes, men en sindssyg mand og et regnvejr på de sidste omgange blev vendepunktet. Jokeren i spillet om sejren var nemlig Rubens Barrichello der startede langt tilbage, men som meget hurtigt kom frem i rækkerne. Han kørte på en 2-stop strategi, mens stort set alle andre kørte efter 1 stop.

Men den sindssyge mand der kom ind på banearealet - hvordan det ellers kan lade sig gøre - vendte op og ned på det hele. Et pitstop kunne tages med fordel ved den situation, og Barrichello var igen med i topkampen. Da det på de sidste omgange begyndte at øsregne begyndte det taktisk spil.

Brasilianeren valgte som en af de eneste at blive på banen med rillede dæk, mens Hakkinen - der på det tidspunkt førte - kørte ind for at få regnvejrsdæk på. Regnen tog dog så meget af til sidst, at det viste sig at være en fejl. Eller måske var det blot for en sikkerheds skyld...

Barrichello kunne derfor tage en fornem sejr - og Brasilien er igen tilbage som vindere i Formel 1 efter mere end 6 års uden sejre!

Populær sejr - endelig fik Barrichello en grand prix-sejr

En stor dag for Rubens Barrichello - så herfra skal der lyde et stort tillykke til Barrichello der leverede en af de mest overbevisende opvisninger. Kun to andre kørere har startet fra dårligere placeringer og vundet - og når Formel 1 i dag stemples som værende umuligt at overhale i, så viste Barrichello mod og vilje til sejr! Det er det vi vil se!

BB  


Hop til top
Schumacher ude i første sving

Så skete det som vi forventede måtte ske - et uheld efter en zik-zak start. David Coulthard havde før løbet bekendtgjort at han havde i sinde at bruge den samme taktik som Schumacher har benyttet et par gange, nemlig at skifte direkte bane på de første meter for derefter at trække sig tilbage igen. Skotten udførte netop dette og kørte direkte ind foran tyskeren - der var ikke plads så han skiftede selv bane, men der kørte han blot ind i Giancarlo Fisichella.

Det skete igen - Schumacher igen ude inden det første sving

Det vil blive diskuteret heftigt - og de to lejre har nu igen noget at kaste med. Men faktum er at det er race - og tyskeren var selv ret kraftigt ude om sammenstødet med Fisichella. Italieneren havde indfundet sig på ideallinien hvorefter Schumacher skar ind foran - og dermed var uheldet en kendsgerning.

Dette kaster yderligere debat i den verserende krig - Schumacher mod Coulthard - om hvad der er god skik i starterne. Tyskeren har afvist at der er noget galt ved hans starter. I dag blev han offer for sin egen taktik. Spørgsmålet er så om piben får en anden lyd når det nu er gået ud over ham selv.

BB  


Hop til top
Panis nok hos McLaren

Rygterne om Olivier Panis, der sættes i forbindelse med BAR og Benetton er måske ved at forstumme, eftersom der fra McLarens side bliver lagt pres på at beholde franskmanden som testkører i den kommende sæson. Blandt andet er mulighederne hos Benetton blevet minimeret efter at Wurz har indikeret at han mod alle odds bliver hos Benetton næste år.

Ron Dennis har på det seneste intensiveret forhandlingerne for at sikre sig at han ikke skifter til et andet team og blandt andet fører en del godbidder med fra et af Formel 1's bedste teams.

BB  


Hop til top
Kørerne frygter Hockenheim

På kørermødet i fredags, blev FIAs sikkerhedschef, Charlie Whiting, tilkaldt af flere grunde. En af grundene er, at kørerne udtrykte en vis frygt for at skulle køre på Hockenheim, hvis der bliver regnvejr.

Det er yderst farligt at køre på de lange lige stræk, hvis det er regnvejr. Topfarten er oppe i nærheden af 330 - 350 km/t. Al spray fra den forankørende bil gør, at udsynet er begrænset til nogle ganske få meter. Hvis der sker en ulykke af en eller anden årsag, har man ikke en chance for at undgå, at ulykken ikke bliver værre. Et af problemerne er, at banen ligger imellem træer, og skoven er så tæt, at der stort set ingen vind er til at bære al sprayen væk. Efter en byge, tager det også forholdsvis lang tid inden banen tørrer op.

Michael Schumacher: "Det er et utroligt farligt sted at køre, når der er vådt. Vi har advaret og bedt om, at sikkerhedsbilen skal være meget hurtigere ude og i længere tid, hvis der sker en ulykke. Problemet her er, at strækningerne er lange her, og at vi opnår en utrolig høj fart, og i al den spray der bliver hvirvlet op her, er udsynet begrænset til næsten lig nul. Med den fart og det begrænsede udsyn, kan man overhovedet ikke vurdere, hvor langt en bil er foran én selv. Vi har underrettet Charlie Whiting om, at hvis der sker noget, skal der reageres utroligt hurtigt."

Der blev på fredagens møde også klaget over andre forhold på banen. Grunden er, at banen har fået raspet de værste ujævnheder af, og det har gjort, at der ligger en masse meget fint støv på næsten hele banen.

Mika Salo, som var en af dem der klagede over dette forhold, siger: "Støvet bliver hvirvlet op af de forankørende. Det har rent faktisk beskadiget min hjelm, mit visir og flere dele på bilen. Støvet er meget fint, og virker ligesom et slibemiddel. Andre har haft de samme oplevelser."

Men mon ikke den megen regn siden, har elimineret dette problem?

PDL  


Hop til top
Wurz forsætter hos Benetton

Wurz forsætter hos Benetton i resten af sæsonen. Det fortalte han lørdag til den østrigske tv-station ORF. Der har i lang tid været mange rygter om Wurz, og hans eventuelle fremtid hos Benetton. Der har været meget snak om, at Wurz måske ville ryge ud efter det tyske GP, men det har han så selv dementeret nu.

"Jeg vil køre for Benetton i resten af sæsonen, jeg er træt af hele tiden at skulle benægte alle rygter som dukker op efter hvert løb."

Kan Wurz nu slappe af?

Man kan så begynde at spekulere på, om det er for at skabe ro om hans egen person, at han siger dette. Det er forståeligt, at lave en sådan udtalelse. Det er absolut ikke befordrende, hele tiden at blive konfronteret med diverse rygter. Måske det kan gavne hans koncentration og præstation i de kommende løb.

PDL  


Hop til top
Hockenheim - warm-up

Noget som kørerne frygter på Hockenheim, er vejret. Ved gårsdagens kvalifikation drillede vejret rigtig meget. Bare spørg Frentzen, Barrichello og flere andre.

Ved starten af dagens warm-up, var vejret overskyet, og solen prøvede at titte igennem skyerne. Luftens temp. 17° og banens temp. 24°.

Alle ud på banen. Nogle valgte at starte på regnvejrsdæk, men ellers var de fleste på tørvejrsdæk. Men hvordan var banen ude i skoven? Halvtør, og allerede ved første chikane gik det galt. Kolde dæk var muligvis årsagen til, at Verstappen og Villeneuve kom i karambolage med hinanden. De kom på forskellig vis ret hurtigt tilbage til pittet, og kom ud i reservebilerne nogle minutter efter. De andre kørte en omgang eller to for lige at få en fornemmelse af banen i det halvtørre føre.

Efter 10 min. af sessionen, lå de to Jaguar biler placeret som nr. 1 og nr. 3, Ralf Schumacher som nr. 2. Men så begyndte de store at blande sig. DC satte en tid der var knap to sekunder hurtigere end Irvine, der havde den hidtil hurtigste tid. Efterhånden var banen blevet så tør, at alle havde skiftet til tørvejrsdæk. Men pludselig efter 15 min. af sessionen, skete der noget til glæde for alle Ferrari fans. DC kørte af banen på nøjagtig det samme sted, hvor MS kørte af under lørdagens træning. Han kom dog hurtigt over i pittet, og tilbage ud på banen i reservebilen.

Resten af sessionen var præget af, at man ville prøve flere forskellige ting af, såsom hvordan bilen reagerede med nye og brugte dæk, meget og lidt benzin i tankene osv. Det giver så lidt stof til, hvordan de forskellige teams taktik vil blive. Meget afhænger af hvad vejrguderne bestemmer sig for. Weekenden igennem har vejret vekslet utrolig meget, så det kan være, at det rigtige set-up på bilerne, bliver endnu vanskeligere at finde.

I den sidste del af sessionen, var der flere biler som tabte dele fra karosseriet. Mest iøjnefaldende var vel nok, da motorskjoldet på Heidfelds bil fløj af lige før Ostkurven, og det skabte faktisk en lidt farlig situation, fordi flere dele lå lige i ideallinjen.

Bemærkelsesværdigt var det også, at Pedro de la Rosa kørte sig ind på en 3 plads.

Se resultatet af dagens warm-up ved at klikke her

PDL  


Hop til top
Sort dag for Rubens

Selvom Rubens Barrichello ikke ynder at gå i matrostøj, var der dog mere end den postkasserøde bil, der forbandt ham med en vis and bosiddende i Andeby. Brasilianeren var godt uheldig i gårsdagens kvalifikation og at have sytten biler foran sig i starten kan give selv en Ferrari problemer. Teamet har ikke oplevet en startposition som nr. 18 siden 1996. Barrichello skal tilbage til 1998 med Stewart for fremvide lignede resultater. "Det var uden tvivl årets værste dag for mig," mener han. "Jeg havde et elektrisk problem på min første tur og var nødt til stoppe ude på banen. Da jeg kom tilbage til pitten var jeg nødt til at vente indtil Michaels racer var repareret." Schumacher havde beskadiget bilen tidligere på dagen i træningen og kørte kvalifikationen i reserven. Da mekanikerne endelig havde bilen klar og havde tilpasset den Barrichello, var der under fem minutter tilbage af kvalifikationen. "Da jeg så kom ud på banen var det for vådt. I de sidste minutter forbedrede forholdene sig, men jeg kom ind noget trafik på min bedste omgang. Jeg er sikker på at jeg i morgen vil være i stand til at vinde de placeringer som jeg mistede i kvalifikationen, for jeg ved jeg har en konkurrencedygtig bil."
CBA  


Hop til top
Bøde til Fisichella

Der går efterhånden sjældent en grand prix-weekend uden at et eller andet medlem af formel 1-cirkuset må gribe efter tegnedrengen og betale et ikke beskedent beløb i bøde for denne eller hin overtrædelse af reglementet. Knapt én omgang nåede Fisichella at fuldføre inden han spandt af banen i kvalifikationen. Ifølge FIA skal en kører vejes igen inden han skifter fra den ene bil til den anden under en tidskørsel, men Fisichella var lidt for ivrig efter at komme af sted og glemte dette. Det kostede den succesrige part af Benetton-duoen $5,000. Til gengæld beholdt han den 3. startposition, som han kvalificerede sig til. Og en plads i anden startrække kan føre til hvad som helst, mener Fisichella: "Vi klarer os som regel bedre i løbet end i kvalifikationen og jeg kan virkelig godt lide denne bane. Naturligvis ville en sejr være fantastisk, men en plads på podiet vil være nok til at gøre mig glad."
CBA  


Hop til top
Ny krig mellem Ferrari og McLaren

Så er de i gang igen: nu er der udbrudt direkte krig mellem de to topteams, McLaren og Ferrari. Grunden er at Ferrari har forsøgt at påvirke løbslederne i deres vurdering af problematikken om Hakkinens manglende forsegling. Ron Dennis har fortalt at Ferrari direkte har forsøgt at få begge racere diskvalificeret - og nu ruller balladen ellers.

Ferrari sendte nemlig et brev til løbslederne hvor de direkte opfordrede til at diskvalificere begge McLarens racere. Dog valgte lederne at ignorere Ferraris krav - men Ron Dennis er rasende. "Der er intet i reglementet der giver rum for et sådan brev, men ethvert team er i stand til at vide hvad de laver når de sender et sådant brev til løbslederne," raser Dennis.

Derefter kritiserer han Ferraris moral. "Nogle vil gå til alle grænser for at vinde, men for os vil det devaluere sejren," mener han - dog skal han vist lige huske hvordan de selv var en part i spillet om Malaysia-balladen sidste år.

Todt bekræfter brevet

Det er ikke fordi Ron Dennis har fået det forkerte ben ud af sengen. Ferrari og Jean Todt har bekræftet at de har sendt det omtalte brev, men ifølge teamchefen er det en storm i et glas vand. "Vi bad om en præcis anvendelse af reglen og skrev et brev til løbslederne, hvor vi gav vores syn på det. Det er normalt," siger Jean Todt. Alligevel dæmper det næppe gemytterne og krigen mellem de to teams bliver næppe lagt på is. Samtidig får FIA også lige lidt med på vejen - og indikerer at brevet ganske vist ikke kom til at ramme teamet. "FIA har det svært. Lederne forsøgte at komme til en beslutning som passede alle godt. Det var ikke perfekt for alle. Jeg mener at det var en hård dom, men jeg var slet ikke overrasket," siger Ron Dennis.

Vi venter nu på et nyt slag i den engelsk-italienske krig.

BB  


Hop til top
Toms maratontest for Michelin

Tom Kristensen afsluttede i sidste uge endnu en test for Michelins dækspecialister. Testen har givet Kristensen uundværlig erfaring via omkring 1.700 km, hvilket svarer til næsten seks grandprix-distancer på fem dage! I parentes skal det bemærkes, at testen foregik i 30 graders spansk solskin på Circuit de Catalunya tæt ved Costa Brava og Barcelona.

Det hårde arbejde blev udført i en Stewart F1-bil fra sidste år. Bilen var efter få justeringer optimal og kørte problemfrit gennem hele ugen.

"Det var skønt at være med til at give feedback til de allerede kendte ingeniører fra Michelin, men også at møde et helt nyt team af teknikere, ingeniører og mekanikere fra den 'rigtige' Formel 1-verden."

"Jeg har i år allerede fået ca. 3.600 km bag rattet i to forskellige F1-teams chassier - og flere venter! Det er et kanon job, som jeg absolut nyder og håber at kunne udføre optimalt og profitere af i fremtiden".

Tom K kan ikke snakke om tider, da de naturligvis er hemmelige i forbindelse med Michelins spændende comeback i Formel 1 i 2001.

"Men det går rigtigt godt," siger danskeren med et stort smil.

tomkristensen.com

BB  


Hop til top
World Online sponsor for BAR

Den europæiske internetudbyder World Online, som har afdelinger i flere lande, bl.a. i Danmark, har tegnet en flerårig sponsorkontrakt med BAR teamet.

Det underlige ved denne aftale er, at den kommer få dage efter at WOL har annonceret, at man vil skære ned på forskellige reklameområder. Og ifølge en talsmand fra firmaet, er hensigten med denne sponsoraftale, at få fat i flere abonnementer.

"Vi vil lancere forskellige former for webcams afvikling og forskellige chatrooms. Dette partnerskab er lavet med henblik på at få mange flere abonnementer." siger talsmanden(kvinden) Margaret van Kempen.

Hun nægtede at udtale sig om, hvor stort et beløb man har tegnet sig for. Men kilder som har kendskab til sådanne aftaler, mener at det drejer sig om ca. 10 mill. hollandske gylden om året. Sponsormærkerne vil være at se på bilerne næse, og på siden af front og bagvinger. Det er pr. tradition nogle af de dyreste steder at få reklameplads på en F1 bil. Ligeledes vil WOLs logo blive sat på Villeneuve og Zontas køredragter. WOL vil også være host for BAR teamets hjemmeside.

Tidligere på ugen annoncerede WOL ellers om store tab på bl.a. markedsføringssiden, og man beklagede sig over, at kundetilgangen ikke har været i et forventet tempo. Tidligere har man været sponsor for store arrangementer, f.eks. Tina Turners koncertturne. Men det er stoppet efter, at der er kommet ny bestyrelsesformand i firmaet. Og nu har man så vendt sig til F1 i stedet for. Meget lig andre IT virksomheder, og muligheden for at vi får flere at se, er absolut tilstede. Verdens næstmest sete sportsbegivenhed er et godt udstillingsvindue for sponsorerne.

PDL  


Hop til top
BAR forsætter med Bridgestone

BAR teamet offentliggjorde lørdag, at man vil forsætte med at bruge Bridgestone dækkene i hvert fald næste sæson også.

Michelin er på jagt efter nogle af Bridgestones kunder, men ikke alle vælger at skifte.

Craig Pollock: "Vi har brugt meget tid på at overveje situationen. Efter dybe overvejelser, har vi besluttet at blive hos vores nuværende dækleverandør."

Indtil videre vil Williams og Jaguar skifte, og Toyota vil også bruge Michelin, når de debuterer i 2002.

Ferrari, McLaren, Jordan, Arrows og nu BAR vil forsætte med Bridgestone, i hvert fald næste år også. Måske er det en god ide at vente, på trods af det omfattende testarbejde som Michelin udfører i øjeblikket, bl.a. med hjælp af Tom Kristensen

PDL  


 

Hop til top29.7.2000

Irvine støtter ikke Coulthard

Eddie Irvine som kører for Jaguar, siger at han på ingen måde støtter David Coulthard, og han håber ikke at han vinder dette års verdensmesterskab.

Eddie Irvine uddyber sine udtalelser med at sige "Davids sidste løb var meget dårligt, jeg ved ikke hvorfor, men han var slet ikke på samme niveau som Mika var. Man er ikke bedre end det sidste løb man har kørt, og med den vilje Mika lagde for dagen, så tror jeg at Michael frygter Mika mere end han frygter David."

Eddie Irvine mener dog stadigvæk at det er Michael Schumacher der er favorit til at vinde årets verdensmesterskab

BKP  


Hop til top
FIA selv bag den manglende forsegling?

Norbert Haug mener at FIA måske selv stod bag den manglende forsegling som manglede i Hakkinens computer da han kom sejrende i mål ved det østrigske grand prix. Han indikerer kraftigt at det er FIA selv der har fejlet ved ikke at sætte forseglingen på, hvorfor han naturligvis finder det unfair at teamet skulle straffes.

Nu er det jo altid sådan at FIA eller andre sportsorganisationer sjældent, om overhovedet nogen sinde, erkender at de fejler. I McLarens tilfælde kan det så også siges at teamet selv kunne have gjort noget for at sikre sig at de i givet fald ikke kørte med en manglende forsegling, hvis Haug har ret i sin påstand. "Forseglingen manglede. Vi mener at den aldrig har været der," påstår Norbert Haug. "FIA siger at elektronikken var blevet godkendt og var helt i orden. FIA skal sætte deres forsegling på ECU'en, og det manglede," siger Norbert Haug. Man kan så stadig undre sig over at teamet ikke gjorde noget for at gøre FIA opmærksom på dette.

BB  


Hop til top
Burti slår alle rekorder

Det var ikke helt billigt at få Luciano Burti med i Formel 1 - hele tre forseelser nåede den debuterende brasilianer at begå i grand prix'et i Østrig. Om søndagen præsterede han at køre for hurtigt i pitten - blot 19 km/t. Pris: 2500 dollars. Men han nøjedes ikke kun med det. Han overså et rødt lys: pris: 7500 dollars. Og sandelig om han ikke yderligere en gang overså det røde lys - og dermed yderligere en bøde på 5000 dollars. Totalpris for diverse bøder: 15.000 dollars.
BB  


Hop til top
Rumi klar til at sælge

Så ser det også ud til at Minardi går i salgstanker. Fondmetal-bossen, Gabriele Rumi vil være klar til at sælge sin aktiepost - men meget afhænger også om hvorvidt de får en ordentlig motor næste år. Teamet vil nemlig forsøge at sikre sig de ledige Mugen-motorer som Jordan ikke får brug for.

Men der skal til at ske noget hvis Minardi skal videre, og om det betyder et salg kan ikke afvises. "Vi kan ikke fortsætte på denne måde. Et Formel 1-team kan ikke ejes af individuelle personer - det skal ejes af et firma der er involveret i kommunikation," siger Rumi. Hvordan det sidste skal tolkes må være frit for, men meget kan altså tyde på at det bliver et selskab der har med kommunikationsteknologi at gøre.

Før at der dog kan sælges et team skal der også være noget at sælge. "Vi skal først finde en motorpartner og dem er der ikke mange af. Jeg kan ikke sælge et team uden at der er en motor," siger Rumi. Så der er meget der tyder på at Formel 1's to dårligste teams er ved at komme på andre hænder.

BB  


Hop til top
Heidfeld bekymret for fremtiden

Tysklands seneste Formel 1-skud har ikke haft den store succes. Nick Heidfeld kom ind i Formel 1 efter to sæsoner i Formel 3000, hvor han sidste år blev mester, er det ikke gået godt for tyskeren. En del af grunden til dette kan især findes i den svage Prost-racer, men hans sæde er blevet varmere efter det famøse sammenstød i Østrig med sin holdkammerat, Jean Alesi.

Med udsigten til at der først kommer en afgørelse på hans fremtid i teamet - hvis der da overhovedet er et Prost-team til den tid - er nært forestående, så er han begyndt at blive bekymret - især med sammenstødet i Østrig in mente. "Det vil være ideelt for mig at få nogle point i de næste par løb, men spørgsmålet er om jeg kan det," siger en bekymret Heidfeld der den 27. august får svar på om Prost ønsker at bruge deres option på tyskeren der har langtidskontrakt hos McLaren.

BB  


Hop til top
Derfor har McLaren ingen teamordre

McLaren-Mercedes har ikke i sinde at indføre teamordre i teamet. Dette fortalte Norbert Haug i går - og han ser ikke at det bliver tilfældet på noget tidspunkt i denne sæson. Mercedes-bossen forklarer hvorfor de ikke har i sinde at indføre teamordre: "I det lange løb vil vi vinde flere løb og mesterskabet på denne måde," påstår Haug.

Han forklarer videre hvorfor teamet har denne filosofi. "Ingen ønsker at være i et team hvor en racer blot kører for at slutte som nummer 2. Det vil hurtigt ødelægge motivationen til at vinde og det er vigtigt for ethvert team," siger Norbert Haug der dermed påpeger det psykologiske i at lade begge kørere give deres bedste. På den måde presser de på for at vinde - og teamet står dermed ikke stille.

BB  


Hop til top
Prost tænker stadig over fremtiden

Der rumler flere ting i baghovedet på Alain Prost. Han har efter sigende sat sit team til salg, blandt andet fordi det har vist sig at han ikke kan stable et ordentligt team på benene, og fra næste år står han med flere problemer. Sponsorerne vil væk og der er ingen motor.

Således vil han ikke rigtig kommentere hvad der er hans planer og visioner for fremtiden. Det eneste han vil sige er: "Jeg tager den tid det tager." Dog vides det at teamet har fået flere henvendelser om køb, så det går imod at teamet bliver solgt.

BB  


Hop til top
Irvine tilbage i fin form

Eddie Irvine kommer udhvilet - og en hel del lettere - tilbage fra sin ufrivillige sommerferie, der har varet siden han måtte melde afbud til Østrigs GP pga. mavesmerter. Afbrydelsen var dog et tiltrængt pusterum, har Irvine udtalt. "Den pause, som jeg lige har haft, har været virkelig brugbar. Nogle gange er det bedre at blive holdt væk fra at køre, så når man er vild efter at komme i gang når man kommer tilbage til bilen. Jeg har tabt mig meget. Det er første gang i et stykke tid at jeg har været under de halvfjerds kilo. Men jeg har det godt. Der var et par andre ting på færde, der var mere foruroligende, men de har givet mig grønt lys hvad angår mit helbred."

Ireren berettede også om de overvejelser han gjorde sig på sit sygeleje. Irvine mente at han lå på sit yderste, men da krisen var ovre, havde han besluttet sig for visse forandringer: "Jeg har gjort stort set alt, så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne farve mit hår." Eddie Irvine, der har ry for at være lidt af en playboy, har nu tilsyneladende sat sig for at finde ud af om blondiner virkelig har det sjovere. En alternativ løsning ville have været at forhøre sig hos Jacques Villeneuve, der sprang ud som affarvet ved det franske GP i 1997 og siden har eksperimenteret med alle tænkelige nuancer.

CBA  


Hop til top
Hockenheim - kvalifikation

Stor spænding herskede ved starten af kvalifikationen. Ville vejret holde efter gårsdagens skybrud? Ved formiddagens træninger, var der sol, men med kraftige regnskyer, der truede med at åbne for sluserne. Og ville Michael Schumachers bil blive klar efter afkørslen lige før 4 træningssession sluttede? Hvilket setup ville de forskellige teams vælge, med den overhængende fare for regnvejr?

Vejret var tørt lige da kørerne kørte ud, men så begyndte det at regne. Luftens temp. havde sneget sig op 21° og banens temp. 24°. Banen var våd efter en byge, og det overraskede måske nogle af kørerne, i hvert fald røg Fisichella og Barrichello af i det første sving. Barrichello var endda på regnvejrsdæk, som den eneste. Og efter ganske få omgange var der adskillige gule flag banen rundt, fordi kørerne ikke kunne holde bilerne på den våde og fedtede bane. Men det var ikke overalt på banen der var vådt, og det var en medvirkende faktor til at drille kørerne.

Efter den første runde af omgange, var DC hurtigst, 1,5 sek. foran MH og MS. Efter den første runde af omgange, valgte de fleste at blive i pitgaragerne, indtil vejret klarede lidt op, og det var først efter ca. 20 min. at der kom aktivitet igen. Men det varede kort, næste regnbyge. Stillingen næsten uforandret, dog havde Fisichella kørt sig ind på andenpladsen. De forskellige fik sikkert travlt med endnu engang, at kommunikere med deres adgang til metrologiske informationer. Stilstand indtil man var 35 min. henne, og der kørte Barrichello ud for i det mindste at sætte en tid. Specielt strækningen fra Jim Clark kurven til et godt stykke forbi Ostkurven var våd. Resten af banen var stort set tør. Bilerne var sat op til tørvejr, og det var tydeligt, at langt fra alle, havde den optimale balance i bilen.

Barrichello kørte flere omgange alene på banen, men det lykkedes ikke i første omgang, at komme indenfor 107 % tidsgrænsen. Heller ikke Frentzen var på dette tidspunkt inden for tidsgrænsen. Hans første tid blev slettet, da han under nedbremsning til en af chikanerne, kørte lige igennem chikanen, i stedet for at følge vejen rundt i chikanen. Han kørte tydeligvis lige igennem chikanen, for at undgå at køre ind i nogle forankørende, da han kiksede nedbremsningen, men da han kom ud foran de andre, valgte officials at slette tiden.

Vi skulle helt hen til der manglede 9 min. inden der begyndte at ske noget igen. Men så kom de til gengæld alle sammen. Tiderne var væsentligt langsommere end de første tider, der blev sat. Banen var ikke tørret ordentligt op endnu. Da der manglede 3,5 min. kvalificerede Frentzen sig indenfor tidsgrænsen på en 17 plads. Og med 1,5 min. tilbage lykkedes det Barrichello at kvalificere sig, det skete på en 18 plads. Hans svageste startplacering siden Stewart tiden. I de allersidste sekunder kørte MS sig ind på andenpladsen, men det var en forskel på de 2 kørere på hele 1,3 sek. Også flot af Fisichella, at erobre 3 pladsen foran Hakkinen.

Spændende er det at se i søndagens warm-up, om Barrichello og Frentzen kan finde et set-up som kommer til at passe dem til GP'et.

Se resultatet af dagens kvalifikation under "Resultater"

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk