Jublen vil ingen ende tage - Todt og tropperne har brugt flest penge
Det italienske team har nemlig sprængt alle budgetrammer og har været det team der har investeret mest i Formel 1-projektet og i at vinde kørernes VM efter 21 års pause. Men det holder hårdt - der er ikke mange millioner kroner der skiller McLaren fra at have brugt flest penge. Officielt har Ferrari i år brugt 2 milliarder kroner, mens McLaren har ruttet lidt mere med pengene - 1,9 milliarder kroner har de brugt på fabrikken i Woking.
De store summer har indtil videre ikke givet Ferrari det mesterskab som de har jagtet, og nu begynder der også fra Fiat-koncernen at komme meldinger om det ikke skal blive et 'sort hul' hvor pengene blot fosser ud. Formel 1 er en dyr sport.
"Vores resultater har ikke været så gode som de burde være i år, men raceren er god og den bliver hurtigere. Tingene ser bedre ud nu," forsikrer Eddie Jordan.
Der er mere i Jordan-raceren - vi har blot ikke set det endnu.
Næste år træder Jordan et skridt frem når de får leverer motorer fra Honda på samme vilkår som BAR. Det er noget som han forventer sig meget af. "Jeg tror at Hondas ankomst betyder at vi kan opnå noget større. Vi har store kørere i Jarno og Heinz-Harald og der er ingen grund til at vi ikke skulle opnå meget," siger han. Eddie Jordan håber fortsat på at vinde mesterskabet.
Sidste år hentede Frentzen to sejre til teamet og han blev noget overraskende nummer 3 i VM. Det bliver det ikke til i år. Men hvor 2000 har været et mellemår, så ser tyskeren frem til 2001 og tiden derefter. "Vi behøvede en fabriksmotor, og den har vi fået fra Honda, så vi skulle træde et gear op," siger han om næste sæson.
Teamet satsede på at klare sig bedre end sidste år, men det er yderst tvivlsomt om de kan ende på samme plads som sidste år. 3. pladsen er med meget stor sikkerhed allerede gået til BMW-Williams. Derfor må Jordan forsøge at blive nummer 4, så de fortsat er en af de 'fire store' - alt andet vil næsten være pinligt. "Williams er lidt for langt væk, men vi burde kunne hente Benetton i de sidste fire løb," siger Frentzen. Sidste år vandt Frentzen på Monza - det bliver meget svært at forsvare sidste års sejr.
Der er delte meninger om hvordan fredagens træning skal afholdes. For at gøre fredagens træning mere interessant for tilskuere bør den tælle som en kvalifikation. "Jeg er imod at have kvalifikation om fredagen, fordi kvalifikationen er et lige så godt show som løbet, og de fleste mennesker arbejder om fredagen og vil ikke være i stand til at se det," siger Max Mosley.
Han hælder derfor mest til at droppe fredagens træning. Men det har også en hage. "Hvis det var mit valg, så ville jeg droppe fredagen, men de fleste arrangører får ikke en fordel, fordi de sælger billetter til fredagen," siger han om den svære balancegang.
25. august 2000 - Kvalifikation igen om fredagen?
1. september 2000 - Formel 1 møde i London
Charlie Whiting har undersøgt 'sagen' og Michael Schumacher er blevet 'frikendt'. Blandt andet var Ron Dennis fremme med kritik, men ønskede i første omgang ikke at gøre en strid ud af det, da Hakkinen jo som bekendt kom forbi på den følgende omgang. "Som jeg ser det var Michaels skift lige på grænsen. Jeg vil ikke gøre dette til en krig på ord, men vi vil ikke bare ignorere det," sagde han efter løbet. Også Hakkinen beklagede sig over trækket.
Charlie Whiting har undersøgt videooptagelserne fra løbet og han finder at Schumacher ikke begik noget der var ulovligt. Selvom han skiftede bane flere gange.
31. august 2000 - Dennis sur på Schumacher
Der er for meget stress i Formel 1, eftersom der køres grand prix hver 14. dag læg dertil at der bliver testet intensivt mellem løbene. "Det er så mange unge og midaldrende i sporten som går fra den ene sæson til den anden uden en pause, og der er skoleferier hvor de ikke har set deres far," siger Eddie Jordan.
"Jeg er kommet med den ide, ikke at det betyder noget hvem der er kommet med det, men jeg opsat på at få gennemført en regel som gør at der ikke er nogen test eller noget løb i august," beretter Eddie Jordan efter topmødet med FIA.
Jordan håber at det allerede kan blive aktuelt i 2001 - men FIA har allerede præsenteret den foreløbige kalender, og der er ikke afsat ferie til Formel 1-folket. Det kan dog løses ved at sæsonen bliver forlænget et par uger.
Arrows-køreren Pedro de la Rosa: "Første sving bliver det rene mord, ligesom motorvejene mandag morgen. Jeg håber bare jeg ikke bliver indblandet." Han bliver bakket op af både Coulthard og Jordans Jarno Trulli, der sagde: "Jeg tror helt sikkert, vi får et massesammenstød i chikanen når vi starter. Det bliver et risikabelt moment, som vi må forsøge at holde os ude af."
Micael Schumacher er dog knap så pessimistisk: "De har gjort et godt stykke arbejde med banen. Nu behøver vi ikke at bekymre os om skader på affjedringen mere. Men det bliver svært at få alle 22 vogne igennem det sving uden skader. Det er selvfølgelig vores opgave at undgå ulykker, så vi skal jo passe på hvordan vi kører netop her."
McLarens David Coulthard var ikke særlig begejstret for ændringerne "De fleste vil nok snitte hjørnerne, fordi man ikke at se bremsepunkterne. Men jeg ved ikke hvordan det vil influere på starten."
"Det kan da godt være svinget er bedre fra en sikkerhedsvinkel," sagde Trulli. "Nu hvor det er mere snævert og skal tages i første gear, så det vil helt klart gøre starten mere end almindelig interessant ! Men jeg tror det er skidt for løbet."
Man kan jo mene så meget, men man kan da sige, det ville være trist hvis spændingen om VM-stillingen bliver udløst allerede i første sving.
Patrick Head har i længere tid, været meget imponeret af unge Button. Flere ting får ham til at sammenligne ham med Alain Prost. Specielt hans kørestil og opførsel, er ikke gået ubemærket hen.
"Det har slået mig, at Jensons stil er meget lig Alain Prost. Jenson er utrolig rolig - også under pres. Det er meget usædvanligt for en så ung kører. Han opfører sig ikke som en på 20, men som en erfaren GP kører. Under kvalifikationen til det belgiske GP, spurgte vi ham, om han ville have lavet yderligere ændringer på bilen. Dertil svarede han: Bilen er fin nok, jeg prøver bare at køre mig selv ind. Jeg tror jeg kan finde noget mere tid - og det gjorde han."
Der er mange der spørger sig selv om hvorfor Williams vælger at sige farvel til deres unge guldklump, når selv ledende medarbejdere i teamet kalder briten for en kommende Alain Prost... I stedet har de valgt at tage Juan Pablo Montoya, som ikke har kørt en Formel 1-racer i flere år. Det undrer mange at det ellers så ærkekonservative team vælger denne strategi, men teamchef Frank Williams må være meget sikker i sin sag.
Flavio Briatore er total ligeglad med Williams' valg - de har jo fritstillet den blot 20 årige brite. "Jeg er meget glad for at have Jenson i mit team næste år," siger Briatore. "Jeg tror at Frank har en anden ide om at Montoya er meget bedre, men hvem ved det?" siger han undrende. Kun tiden vil vise om det var en rigtig satsning.
Bridgestone har forstærket dækkene med netop henblik på dette løb, så også på det punkt er Oastler rolig: "Vi tager den slags kurver på andre baner uden rampen. Rampen har den effekt at den tilføjer noget lodret g-kraft der overføres til dækkene. Det er noget vi har gjort før og vi ved at dækkene allerede er i stand til at klare den belastning. Vi ved godt at effekten på dækkene under den slags belastninger ved den slags hastigheder er ret dramatisk."
Torsdag eftermiddag begyndte det at regne, og man valgte at indstille testen. En væsentlig årsag til denne beslutning var, at pitgaragerne næsten lignede pitgaragerne på Hockenheim, under GP weekenden der. Man brugte en del af eftermiddagen til at tømme garagen for vand. Men inden regnen kom, var Wurz i fuld gang med at teste dæk, og forskellige indstillingsmuligheder på bremserne. Alt sammen som forberedelse til det kommende GP på søndag.
Og hvorfor gik det med Fisichella?
På vej til Ascari-kurven som er blevet ændret forud for GP'et, opstod der en fejl i forbindelse med bremsepedalen. Det gjorde, at Fisichella ikke kunne bremse, og derved røg han hårdt ind i muren som afgrænser banen. Ifølge de seneste rapporter, har han skadet den ene ankel, og skal holde op til 5 dages pause. Det forventes dog, at han er klar til det italienske GP.
På Benettons hjemmeside, som blandt kan nås via sportal.dk på formel-1.dk, er der mulighed for at stille spørgsmål til de to Benetton kørere. Alle er velkomne til at stille spørgsmål til de to kørere. De fleste spørgsmål og svar bringes på hjemmesiden. Der er mange interessante spørgsmål til de to kørere, så prøv at kikke og stil evt. selv spørgsmål til kørerne.
Det er forventet at Pedro de la Rosa fortsætter hos Arrows teamet i næste sæson, mens teamet endnu ikke har fortalt hvem der skal køre den anden racer. Man forventer at komme med en pressemeddelelse inden udgangen af denne måned.
"Da jeg kørte gokart, ønskede jeg at komme til at køre i Formel klasserne. Man blev bedre med tiden, og man begyndte vinde løb og mesterskab. Så begyndte arbejdet på at få et sæde i en Formel-1 racer, og arbejdet blev meget fokuseret på at gøre det godt hele tiden. Men alt arbejdet har været sliddet værd" siger de la Rosa.
De la Rosa har været teamets stjerne denne sæson. Kun dårligt materiel har forhindret ham i at komme i mål. De la Rosa har indtil videre scoret to 6. pladser i år, og sammen med Arrows teamet har De la Rosa i alt scoret 3 point i sin karriere.
Barry Green indrømmer at der er noget i gang, men ikke hvad " Alt hvad jeg kan sige, er at jeg ikke er direkte involveret. Jeg har længe arbejdet sammen med BAT, og jeg ville ikke afvise at der har været følere ude efter mig,"
Barry Green tilføjer at BAT og BAR må lave en plan for fremtiden, før man arbejdere videre med disse planer. Green siger også at han har brugt meget tid på at tænke over sin fremtid, men endnu har han ikke været ovre og se BAR teamets faciliteter. Men der skal laves meget arbejde før det hele falder på plads.
Fisichella vil for ingen ting i verden, misse det Italienske Grand Prix, da det er hans hjemme Grand Prix, og derfor vil teamet gøre alt for at få Fisichella klar til weekendens løb.
Giancarlo Fisichella var i fredags i Rom for at gennemgå et læge check. Tirsdag eller onsdag skal Giancarlo Fisichella igen igennem et større læge check.
Fisichella pådrog sig sine skader efter 2 store uheld. Det første uheld skete under opvarmningen til det Belgiske Grand Prix, og det andet store uheld var da han testede for Benetton teamet i onsdags på Monza banen, forud for det Italienske Grand Prix.
En talsmand fra Benetton teamet udtaler: " Vi er sikker på at Giancarlo Fisichella vil deltage i det Italienske Grand Prix. Fisichella har så stor viljestyrke at han ikke misser sit hjemmebaneløb."
Ferrarien kunne kun præstere 8. bedste tid - 1m28.801 på 77. omgang - over 1 sekund dårligere end Ralf Schumacher i sin BMW-Williams.
MS koncentrede sig om at køre en Grand Prix distance om morgenen, og Ferrari motoren blev skiftede sent om eftermiddagen, da problemet opstod. Ikke desto mindre forlod tyskeren Autodromen yderst tilfreds med sin indsats.
"Vent nu med at dømme indtil tidskørslen - jeg er ikke så bekymret pga vores resultater under testen. Bilen gik virkelig godt og tiderne var tilfredsstillende. Der er ingen grund til ikke at være tilfreds og jeg er heller ikke bekymret omkring titlen. De 4 runder som mangler gør mesterskabet helt åben," udtalte MS efter testen.
Schumacher tilskyndede så til de tusinder af tifosis, som forventes at flokkes til MONZA for at give Schummi en hjælpende hånd til at slå McLaren.
"Jeg håber, at når min Ferrari kører forbi vores fans - vil de puste for at give bilen ekstra fart" - udtalte MS.
Den sidste Ferrari sejr på den legendariske bane var i 1998 - hvor Schumacher kørte først over målstregen efterfulgt af Eddie Irvine - i en Ferrari 1-2 sejr. Dengang imponerede Ralf Schumacher også ved at besætte 3. pladsen i sin Jordan-Mugen lige foran Mika Hakkinen.
Per Liebst
Coulthard er citeret for at have sagt : "Jeg tror ikke, at der vil blive nogen teamordre. Der er visse ting, som er blevet sagt til mig i private omgivelser, som gør mig overbevist om, at jeg får chancen for at køre for mesterskabet."
Endnu engang udtalte David C. at han ikke ville give op og tilføjed,e at det der stadigvæk er 40 point at køre om og han er fuldt bevidst om hvad der kræves nu - hvorefter han sluttede med at fortælle, at han kun sigtede på sejren på Monza.
Per Liebst
Diagnosen lyder på senebetændelse i højre ankel og han skal i den forbindelse tage nogle antibetændelsespiller. Han skal også igennem flere undersøgelser på tirsdag og onsdag.
Den uheldige kører er selv glad for at han kan stille op på sin hjemmebane i Monza og en talsmand for Benetton har udtalt: "Vi er tilfredse med, at der ikke er noget problem med, at Giancarlo Fisichella kører i det italienske Grand Prix. Han er en stærk personlighed og vil helst ikke gå glip af det her løb."
Julia Jensen
Den tidligere verdensmester har med baggrund i det belgiske grand prix, ræsonneret sig frem til at de to VM-rivaler må stå lige. "Jeg er nået til den konklusion at Schumacher og Hakkinen kørermæssigt står lige, og at VM kommer til at være en direkte duel mellem de to," forklarer han. Men hvis Hakkinen skal vinde VM, skal McLaren til at vælge en førstekører, da det ikke kan betale sig at satse på begge kørere. Skotten er efter i VM-stillingen så han tror ikke på skotten som en reel VM-kandidat. "De bør i de sidste løb satse på Hakkinen," vurderer Lauda.
Schumacher og Hakkinen er lige gode - det mener Lauda efter det belgiske grand prix
Dog vil han ikke lægge sig fast på hvem der er favorit - der kan stadig nå at ske meget. Hans kommentarer findes jo også i en tysk avis, så hvis han skrev at Hakkinen er favorit sælger det vist ikke så meget.
Et enkelt point blev det til sidste år i øsende regn på Nürnburgring og der er intet der tyder på, at det går bedre i år. Men stadigvæk har Gene kun ros tilovers for sit team: "Det er måske svært at se, men jeg kæmper meget mere i denne sæson. Der er en stor forskel, selvom jeg sidste år opnåede et point, hvilket var højdepunktet af min karriere."
Endvidere afviser Gene alle påstande om at Minardi-teamet er for langsomt og langt under Formel 1-niveau. "I løbene er vi normalt to sekunder efter de hurtigste pr. omgang, men det betyder, at vi kan udfordre Prost og Jaguar og endda slås med Williams og Benetton i nogle løb."
Herfra kan man jo bare konkludere, at Marc Gene ikke har tænkt sig at give op - og hatten af for det...
Julia Jensen
"Det strejfer mig at Jenson i sin stil ligner Alain Prost - smidig og rolig. Jenson er utrolig rolig, ikke blot af en 20 årig, men også af en grand prix-kører at være," siger Patrick Head. Han beretter om en episode fra det netop overståede grand prix i Belgien. "Under kvalifikationen i Belgien spurgte vi ham om han ønskede at få lavet nogle ændringer på raceren og så sagde han: 'den er i orden - jeg skal blot køre mig ind. Jeg tror at jeg kan finde mere tid' - og det gjorde han," siger en forbløffet Head. Button kvalificerede sig som nummer 3.
Alain Prost har vundet 4 VM-titler og 51 grand prix-løb - det sidste er all-time rekord i Formel 1. Man kan så undre sig over at Williams siger farvel til en kommende 'Prost'. Montoya må i givet fald være større end som så.
Den kolde benzin skulle give Ferrari-motoren en chance for at yde flere hestekræfter, ikke mange - men der gættes på en håndfuld hestekræfter. Derudover får teamet en anden fordel: den kolde benzin fylder mindre end benzin ved 'stuetemperatur', og derfor kan der køres med flere liter i tankene.
Det er dog ikke tilladt at have køleapparater tilsluttet benzinpåfyldningsapparaterne, så derfor har Ferrari omgået reglementets bogstav ved at få Shell til at levere benzinen direkte fra Shells egne frysere - så er det jo ikke teamet der udfører noget ulovligt og dermed overholdes reglementet. Med andre ord vil det være en handling der ligger i gråzonen. Ferrari afviser da også at det er ulovligt. "Vi laver ikke noget der er ulovligt," lover Claudio Berro.
Spørgsmålet er om Ferrari omgår det der siges i artikel 5.3.1 i det tekniske reglement - "Enhver indretning (anordning el. apparat), system, procedure, konstruktion eller design som har til formål og/eller påvirker et fald i temperaturen i luftindtaget og/eller ladningen af (luft og/eller benzin) motoren, er forbudt." Dog er der tale om at benzin en kølet før det kommer ned i tanken - og dermed har Ferrari ikke gjort noget forkert. FIA er dog blevet opmærksom på problematikken og fra og med det amerikanske grand prix på Indianapolis vil der blive foretaget målinger af benzinens temperatur. Der er dog ikke meget der indikerer at det vil være noget som Ferrari får en stor fordel af, men det giver da sikkert nogle hundrededele.
Flavio Briatore har tidligere kritiseret fredagen og foreslog at nedlægge fredagens træning og i stedet bruge dagen som en åben testdag. Efter mødet i London har han ikke skiftet mening. "I øjeblikket er fredagen total spild af tid og penge, og vi burde se fredagen som en testdag, eller også skal vi til at kvalificere os igen om fredagen. Vi kunne kombinere tiderne med dem der sættes om lørdagen," siger Benetton-teamchefen.
Dermed vil der fortsat være debat om hvordan fredagen skal anvendes.
11. maj 2000 - Briatore: Fredagen spild af tid!
Schumacher har set at føringen på 24 point er blevet spist op og at han har tabt 30 point i forhold til den forsvarende verdensmester, Mika Hakkinen der nu fører med 6 point. Men derfor er mesterskabet ikke væk. "Titlen er langt fra mistet. Det vil først være forbi når der ikke længere er en matematisk chance," siger Schumacher. "Indtil da vil jeg give alt hvad jeg har. Jeg vil vende det hele - bare vent og se," forsikrer tyskeren der nu skal leve op til de italienske tifosis forventninger om sejr på hjemmebanen Monza.
'To sejre er nok' - Schumacher lover flere sejre til Ferrari
Han erkender dog at løbet i Belgien var et nederlag. "Jeg tabte klar på Spa, og det var meget skuffende," indrømmer han, men omvendt er det historie så derfor er der ikke grund til at bekymre sig mere om det belgiske grand prix. "Nu skal jeg vinde - og jeg ved at jeg kan! Jeg kan blive mester igen," siger han advarende.
Jenson Button har været denne sæsons store overraskelse og havde ret beset allerede vundet prisen inden sæsonen gik i gang, da han som den eneste rookie kom ind i et topteam. Han har dog vist sig opgaven voksen og er kommet ind i Formel 1 med maner. Derudover får McLaren en pris for deres fornemme arbejde i pitten - de har i år været det bedste team til at få skiftet dæk og fyldt benzin på racerne - et arbejdsområdet som Ferrari ellers har haft som deres speciale.
At være indblandet i den tekniske side af formel 1 har nemlig den fordel at man kan regne med et par måneders lønnet ekstra-ferie mellem hver arbejdsplads. Intet team har lyst til at have en ansat med i processen, der derefter drager afsted til konkurrenten med alle hemmelighederne. Derfor kan også Mike Gascoyne bruge tid på haven og huset, mens hans nye arbejdsgiver Briatore forsøger at købe ham ud af kontrakten med Jordan, så at Gascoyne kan starte tidligere end planlagt. De penge Eddie Jordan får ud af Benetton på denne handel, kan han passende bruge på at betale Eghbal Hamidy ud af dennes kontrakt med Arrows og Tom Walkinshaw.
Og eks-verdensmesteren Fittipaldi samt Sir Jack Brabham vil begge være tilstede og agere co-løbsledere. Desuden vil Sir Jack Brabham køre fem heldige tilskuere én omgang rundt på banen i en pace car. Lørdagen vil bl.a. byde på et såkaldt "Lotus Clash", mens selve hovedløbet med de forskellige F1-racere køres om søndagen.
Watkins Glen huskes for mange store løb, men ét der står klarest i hukommelsen må være 1983, hvor de to McLaren-kørere John Watson og Niki Lauda startede løbet som nr. 22 og 23, men endte som nr. 1 og 2!