Zonta er ikke så skråsikker angående sin fremtid, som man umiddelbart skulle tro.
De to andre sæder er hos Sauber, der har et enkelt sæde ledigt, og Arrows, der ikke har offentliggjort nogle af sine kørere endnu og som, traditionen tro, nok heller ikke gør det foreløbigt.
"Jeg ville være tilfreds med hvilken som helst af de tre," siger Zonta og sådant set står brasilianeren heller ikke i en situation, hvor han kan tillade sig at være kræsen, efter to skuffende år hos BAR, der har været præget af svigtende materiel, uheld og forskelsbehandling.
Hvis Zonta kaprer sædet i Sauber bliver det ved siden af en anden f3000-mester, Nick Heidfeld, hvis talent også ser ud til at være falmet efter entreen i formel 1. "Jeg ved ikke hvad der sker. Min manager ordner alle forhandlingerne for mig,” indrømmer Zonta, der nu bare kan vente…
F1-veteranen har aldrig prøvet at køre på ovalbaner, men han ser frem til oplevelsen næste år. "Det er en helt anderledes udfording end jeg er vant til fra formel 1,” siger Herbert. ”Jeg har aldrig kørt på en oval som sådan, men jeg har prøvet at køre en Jaguar på en testbane med en rampe og der klarede jeg det okay, så jeg tror ikke det er et problem eller en grund til bekymring. Jeg har set hvordan gutter, som ikke engang har kørt i formel 1, er kommet derover og klaret sig fint, så jeg er sikker på at jeg kan.”
Sidst Panis kørte i f1 var det med Prost.
Selvom teamet må dele opmærksomheden med Jordan, peger Panis på motorleverandøren som et af de stærkeste punkter: "Honda er en meget stor konstruktør og den samlede pakke er nok sandsynligvis den bedste efter McLaren."
Selv håber han dog også at spille en rolle: "Jeg føler mig meget sikker, for BAR-teamet har brug for to gode kørere – og to kørere med meget erfaring. For mig er Ricardo stadig meget hurtig, men måske har han brug for lidt mere erfaring. Måske vil BAR næste år også være mere erfarne og kunne give begge kørere samme bil." Franskmanden slutter af med at sige at: "Jeg har et godt forhold til Craig Pollock og det er også en meget vigtig ting at Jacques bliver i lang tid. Jeg har tiltro til næste år, selvom jeg ikke kender bilen.”
Også John Watson udtrykker nu sin beundring for finnen. "Det er meget tæt og åbent, men hvad McLaren og Mika har gjort i de sidste par har været meget imponerende og det ser ud til at han fundet fokus og fremdrift frem igen. At vinde tre mesterskaber i træk er en meget svær ting at opnå og presset på Mika er ikke til at forestille sig, men hans løb i Belgien var et af de største jeg nogen sinde har set!" Hakkinen har fire løb til at udbygge sit forspring på seks point ned til Michael Schumacher.
Foto: Allsport.
Men nu er Giancarlo Minardi trådt frem, og afvist alle rygter. "Vi opfylder vores køreres forpligtigelser for denne sæson, men Alonso skal teste igen, og efterfølgende vil vi vurdere hans chancer og muligheder."
Fernando Alonso gjorde senest opmærksom på sig i F3000 sæsonens sidste løb på Spa, som han vandt.
Jublen vil ingen ende tage - Todt og tropperne har brugt flest penge
Det italienske team har nemlig sprængt alle budgetrammer og har været det team der har investeret mest i Formel 1-projektet og i at vinde kørernes VM efter 21 års pause. Men det holder hårdt - der er ikke mange millioner kroner der skiller McLaren fra at have brugt flest penge. Officielt har Ferrari i år brugt 2 milliarder kroner, mens McLaren har ruttet lidt mere med pengene - 1,9 milliarder kroner har de brugt på fabrikken i Woking.
De store summer har indtil videre ikke givet Ferrari det mesterskab som de har jagtet, og nu begynder der også fra Fiat-koncernen at komme meldinger om det ikke skal blive et 'sort hul' hvor pengene blot fosser ud. Formel 1 er en dyr sport.
"Vores resultater har ikke været så gode som de burde være i år, men raceren er god og den bliver hurtigere. Tingene ser bedre ud nu," forsikrer Eddie Jordan.
Der er mere i Jordan-raceren - vi har blot ikke set det endnu.
Næste år træder Jordan et skridt frem når de får leverer motorer fra Honda på samme vilkår som BAR. Det er noget som han forventer sig meget af. "Jeg tror at Hondas ankomst betyder at vi kan opnå noget større. Vi har store kørere i Jarno og Heinz-Harald og der er ingen grund til at vi ikke skulle opnå meget," siger han. Eddie Jordan håber fortsat på at vinde mesterskabet.
Sidste år hentede Frentzen to sejre til teamet og han blev noget overraskende nummer 3 i VM. Det bliver det ikke til i år. Men hvor 2000 har været et mellemår, så ser tyskeren frem til 2001 og tiden derefter. "Vi behøvede en fabriksmotor, og den har vi fået fra Honda, så vi skulle træde et gear op," siger han om næste sæson.
Teamet satsede på at klare sig bedre end sidste år, men det er yderst tvivlsomt om de kan ende på samme plads som sidste år. 3. pladsen er med meget stor sikkerhed allerede gået til BMW-Williams. Derfor må Jordan forsøge at blive nummer 4, så de fortsat er en af de 'fire store' - alt andet vil næsten være pinligt. "Williams er lidt for langt væk, men vi burde kunne hente Benetton i de sidste fire løb," siger Frentzen. Sidste år vandt Frentzen på Monza - det bliver meget svært at forsvare sidste års sejr.
Der er delte meninger om hvordan fredagens træning skal afholdes. For at gøre fredagens træning mere interessant for tilskuere bør den tælle som en kvalifikation. "Jeg er imod at have kvalifikation om fredagen, fordi kvalifikationen er et lige så godt show som løbet, og de fleste mennesker arbejder om fredagen og vil ikke være i stand til at se det," siger Max Mosley.
Han hælder derfor mest til at droppe fredagens træning. Men det har også en hage. "Hvis det var mit valg, så ville jeg droppe fredagen, men de fleste arrangører får ikke en fordel, fordi de sælger billetter til fredagen," siger han om den svære balancegang.
25. august 2000 - Kvalifikation igen om fredagen?
1. september 2000 - Formel 1 møde i London
Charlie Whiting har undersøgt 'sagen' og Michael Schumacher er blevet 'frikendt'. Blandt andet var Ron Dennis fremme med kritik, men ønskede i første omgang ikke at gøre en strid ud af det, da Hakkinen jo som bekendt kom forbi på den følgende omgang. "Som jeg ser det var Michaels skift lige på grænsen. Jeg vil ikke gøre dette til en krig på ord, men vi vil ikke bare ignorere det," sagde han efter løbet. Også Hakkinen beklagede sig over trækket.
Charlie Whiting har undersøgt videooptagelserne fra løbet og han finder at Schumacher ikke begik noget der var ulovligt. Selvom han skiftede bane flere gange.
31. august 2000 - Dennis sur på Schumacher
Der er for meget stress i Formel 1, eftersom der køres grand prix hver 14. dag læg dertil at der bliver testet intensivt mellem løbene. "Det er så mange unge og midaldrende i sporten som går fra den ene sæson til den anden uden en pause, og der er skoleferier hvor de ikke har set deres far," siger Eddie Jordan.
"Jeg er kommet med den ide, ikke at det betyder noget hvem der er kommet med det, men jeg opsat på at få gennemført en regel som gør at der ikke er nogen test eller noget løb i august," beretter Eddie Jordan efter topmødet med FIA.
Jordan håber at det allerede kan blive aktuelt i 2001 - men FIA har allerede præsenteret den foreløbige kalender, og der er ikke afsat ferie til Formel 1-folket. Det kan dog løses ved at sæsonen bliver forlænget et par uger.
Arrows-køreren Pedro de la Rosa: "Første sving bliver det rene mord, ligesom motorvejene mandag morgen. Jeg håber bare jeg ikke bliver indblandet." Han bliver bakket op af både Coulthard og Jordans Jarno Trulli, der sagde: "Jeg tror helt sikkert, vi får et massesammenstød i chikanen når vi starter. Det bliver et risikabelt moment, som vi må forsøge at holde os ude af."
Micael Schumacher er dog knap så pessimistisk: "De har gjort et godt stykke arbejde med banen. Nu behøver vi ikke at bekymre os om skader på affjedringen mere. Men det bliver svært at få alle 22 vogne igennem det sving uden skader. Det er selvfølgelig vores opgave at undgå ulykker, så vi skal jo passe på hvordan vi kører netop her."
McLarens David Coulthard var ikke særlig begejstret for ændringerne "De fleste vil nok snitte hjørnerne, fordi man ikke at se bremsepunkterne. Men jeg ved ikke hvordan det vil influere på starten."
"Det kan da godt være svinget er bedre fra en sikkerhedsvinkel," sagde Trulli. "Nu hvor det er mere snævert og skal tages i første gear, så det vil helt klart gøre starten mere end almindelig interessant ! Men jeg tror det er skidt for løbet."
Man kan jo mene så meget, men man kan da sige, det ville være trist hvis spændingen om VM-stillingen bliver udløst allerede i første sving.
Patrick Head har i længere tid, været meget imponeret af unge Button. Flere ting får ham til at sammenligne ham med Alain Prost. Specielt hans kørestil og opførsel, er ikke gået ubemærket hen.
"Det har slået mig, at Jensons stil er meget lig Alain Prost. Jenson er utrolig rolig - også under pres. Det er meget usædvanligt for en så ung kører. Han opfører sig ikke som en på 20, men som en erfaren GP kører. Under kvalifikationen til det belgiske GP, spurgte vi ham, om han ville have lavet yderligere ændringer på bilen. Dertil svarede han: Bilen er fin nok, jeg prøver bare at køre mig selv ind. Jeg tror jeg kan finde noget mere tid - og det gjorde han."
Der er mange der spørger sig selv om hvorfor Williams vælger at sige farvel til deres unge guldklump, når selv ledende medarbejdere i teamet kalder briten for en kommende Alain Prost... I stedet har de valgt at tage Juan Pablo Montoya, som ikke har kørt en Formel 1-racer i flere år. Det undrer mange at det ellers så ærkekonservative team vælger denne strategi, men teamchef Frank Williams må være meget sikker i sin sag.
Flavio Briatore er total ligeglad med Williams' valg - de har jo fritstillet den blot 20 årige brite. "Jeg er meget glad for at have Jenson i mit team næste år," siger Briatore. "Jeg tror at Frank har en anden ide om at Montoya er meget bedre, men hvem ved det?" siger han undrende. Kun tiden vil vise om det var en rigtig satsning.
Bridgestone har forstærket dækkene med netop henblik på dette løb, så også på det punkt er Oastler rolig: "Vi tager den slags kurver på andre baner uden rampen. Rampen har den effekt at den tilføjer noget lodret g-kraft der overføres til dækkene. Det er noget vi har gjort før og vi ved at dækkene allerede er i stand til at klare den belastning. Vi ved godt at effekten på dækkene under den slags belastninger ved den slags hastigheder er ret dramatisk."
Torsdag eftermiddag begyndte det at regne, og man valgte at indstille testen. En væsentlig årsag til denne beslutning var, at pitgaragerne næsten lignede pitgaragerne på Hockenheim, under GP weekenden der. Man brugte en del af eftermiddagen til at tømme garagen for vand. Men inden regnen kom, var Wurz i fuld gang med at teste dæk, og forskellige indstillingsmuligheder på bremserne. Alt sammen som forberedelse til det kommende GP på søndag.
Og hvorfor gik det med Fisichella?
På vej til Ascari-kurven som er blevet ændret forud for GP'et, opstod der en fejl i forbindelse med bremsepedalen. Det gjorde, at Fisichella ikke kunne bremse, og derved røg han hårdt ind i muren som afgrænser banen. Ifølge de seneste rapporter, har han skadet den ene ankel, og skal holde op til 5 dages pause. Det forventes dog, at han er klar til det italienske GP.
På Benettons hjemmeside, som blandt kan nås via sportal.dk på formel-1.dk, er der mulighed for at stille spørgsmål til de to Benetton kørere. Alle er velkomne til at stille spørgsmål til de to kørere. De fleste spørgsmål og svar bringes på hjemmesiden. Der er mange interessante spørgsmål til de to kørere, så prøv at kikke og stil evt. selv spørgsmål til kørerne.