Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.9.2000
 Stabilitet hos Arrows
 Zonta venter
 Herbert og ovalerne
 Panis rolig
 Watson roser Hakkinen
 Aldrig sige aldrig
 Minardi og Alonso
 
4.9.2000
 Ferrari vinder VM!
 Store forventninger
 Mosley - Ingen fredagskvalifikation
 Schumachers kørerstil frikendes
 Jordan - Ferie i august
 Monza - kaos i starten ?
 Button sammenlignes med Prost
 Briatore glad for Button
 Oastler forsikrer
 Benetton testrapport
 

Hop til top5.9.2000

Stabilitet hos Arrows

En kører i et mindre team kan sjældent planlægge et helt år forud, men da begge Arrows-kørere har imponeret i år er der en god mulighed for at Arrows beholder både Jos Verstappen og Pedro de la Rosa. Især spanieren har klaret sig godt og det ser ud til at Eddie Jordan kan tilføje endnu et navn til den liste over vellykkede formel 1-kørere, han har opdaget, eftersom de la Rosa debuterede i f1-verdenen som testkører for Jordan. Verstappens 2000-sæson har også været tilfredsstillende, men ligeså vigtigt er det at han bakkes op af Arrows' mange hollandske sponsorer. Hvornår teamet offentliggør den endelige kørersammensætning vides dog ikke.
CBA  


Hop til top
Zonta venter

Hvis Ricardo Zonta vil blive i formel 1 har han tre muligheder, hvoraf den ene er den ledige stilling hos McLaren, som testkører, en tjans Zonta allerede har brugt et år på inden han kom til Formel 1 hos British American Racing-teamet.

Zonta er ikke så skråsikker angående sin fremtid, som man umiddelbart skulle tro.

De to andre sæder er hos Sauber, der har et enkelt sæde ledigt, og Arrows, der ikke har offentliggjort nogle af sine kørere endnu og som, traditionen tro, nok heller ikke gør det foreløbigt.

"Jeg ville være tilfreds med hvilken som helst af de tre," siger Zonta og sådant set står brasilianeren heller ikke i en situation, hvor han kan tillade sig at være kræsen, efter to skuffende år hos BAR, der har været præget af svigtende materiel, uheld og forskelsbehandling.

Hvis Zonta kaprer sædet i Sauber bliver det ved siden af en anden f3000-mester, Nick Heidfeld, hvis talent også ser ud til at være falmet efter entreen i formel 1. "Jeg ved ikke hvad der sker. Min manager ordner alle forhandlingerne for mig,” indrømmer Zonta, der nu bare kan vente…

CBA  


Hop til top
Herbert og ovalerne

Selvom rygter forbinder Johnny Herbert med det tomme sæde i Sauber, så har englænderen tidligere fortalt at det er hans intention at forsætte karrieren i USA i 2001. Meget passende kan han så stifte bekendtskab med banestrækninger med hævede ramper som forberedelse på ovalbanerne, når f1-feltet sidst på måneden tager til Indianapolis Motor Speedway i det forjættede land.

F1-veteranen har aldrig prøvet at køre på ovalbaner, men han ser frem til oplevelsen næste år. "Det er en helt anderledes udfording end jeg er vant til fra formel 1,” siger Herbert. ”Jeg har aldrig kørt på en oval som sådan, men jeg har prøvet at køre en Jaguar på en testbane med en rampe og der klarede jeg det okay, så jeg tror ikke det er et problem eller en grund til bekymring. Jeg har set hvordan gutter, som ikke engang har kørt i formel 1, er kommet derover og klaret sig fint, så jeg er sikker på at jeg kan.”

CBA  


Hop til top
Panis rolig

Inden BAR’s første sæson forlød det at man ville vinde VM samme. Det blev en endnu større fiasko end nogen havde regnet med og næste år var målene lidt mere beskedne. I 2001 håber man på at kunne være med til at kæmpe om top tre og det er teamets nye mand, Olivier Panis, ikke i tvivl om er muligt. Han er meget glad for come-backet i f1, blev med BAR: "Jeg er meget tilfreds med denne beslutning. Jeg kender McLaren og jeg ved at Ferrari er et meget stærkt team for tiden, men BAR har gjort et stort fremskridt i år og jeg håber at der et stort et næste år. Så jeg er glad for at slutte mig til BAR, Honda, Craig Pollock og Jacques næste år."


Sidst Panis kørte i f1 var det med Prost.

Selvom teamet må dele opmærksomheden med Jordan, peger Panis på motorleverandøren som et af de stærkeste punkter: "Honda er en meget stor konstruktør og den samlede pakke er nok sandsynligvis den bedste efter McLaren."

Selv håber han dog også at spille en rolle: "Jeg føler mig meget sikker, for BAR-teamet har brug for to gode kørere – og to kørere med meget erfaring. For mig er Ricardo stadig meget hurtig, men måske har han brug for lidt mere erfaring. Måske vil BAR næste år også være mere erfarne og kunne give begge kørere samme bil." Franskmanden slutter af med at sige at: "Jeg har et godt forhold til Craig Pollock og det er også en meget vigtig ting at Jacques bliver i lang tid. Jeg har tiltro til næste år, selvom jeg ikke kender bilen.”

CBA  


Hop til top
Watson roser Hakkinen

For nylig var det Niki Lauda, der efter Belgiens GP bekendtgjorde, at han, i modsætning til så mange andre, vurderede Mika Hakkinen til at være en ligeså god kører som Michael Schumacher. Lauda, har som bekendt aldrig haft noget imod at indvie pressen i sine synspunkter på især Ferrari, hvilket der da også regelmæssigt skaffer ham mediernes opmærksomhed.

Også John Watson udtrykker nu sin beundring for finnen. "Det er meget tæt og åbent, men hvad McLaren og Mika har gjort i de sidste par har været meget imponerende og det ser ud til at han fundet fokus og fremdrift frem igen. At vinde tre mesterskaber i træk er en meget svær ting at opnå og presset på Mika er ikke til at forestille sig, men hans løb i Belgien var et af de største jeg nogen sinde har set!" Hakkinen har fire løb til at udbygge sit forspring på seks point ned til Michael Schumacher.

CBA  


Hop til top
Aldrig sige aldrig

Frank Williams vil ikke udelukke at han kunne finde på at sælge en del af sin part i teamet til motorleverandøren BMW, der derved ville opnå en stilling i Williams-teamet à la den Mercedes indtager i McLaren. Det er det stik modsatte af hvad han tidligere sagt om en eventuel overtagelse, men noget har åbenbart fået ham til at skifte mening: ”Jeg vil ikke udelukke det. For tiden er jeg glad tilfreds med den måde tingene er, men jeg vil aldrig bruge ordet ’aldrig’. Det vil være tåbeligt.”


Foto: Allsport.

CBA  


Hop til top
Minardi og Alonso

Det er rygternes tid, og i et stykke tid har der floreret rygter om, at Marc Gene ikke vil få lov til at køre sæsonen til ende for sin arbejdsgiver Minardi. Nogle af rygterne har gået på, at Marc Gene vil ryge ud til fordel for teamets testkører, Fernando Alonso. Alonso skulle, ifølge rygterne, træde ind i stedet for Gene i de to sidste GP'er.

Men nu er Giancarlo Minardi trådt frem, og afvist alle rygter. "Vi opfylder vores køreres forpligtigelser for denne sæson, men Alonso skal teste igen, og efterfølgende vil vi vurdere hans chancer og muligheder."

Fernando Alonso gjorde senest opmærksom på sig i F3000 sæsonens sidste løb på Spa, som han vandt.

PDL  


 

Hop til top4.9.2000

Ferrari vinder VM!

Ferrari vinder med stor sikkerhed VM. Blandt de to topteams har Ferrari vist sig at være de største i kampen om VM. Nu har Ferrari allerede sikret sig VM-sejren - i 'budget-VM'.


Jublen vil ingen ende tage - Todt og tropperne har brugt flest penge

Det italienske team har nemlig sprængt alle budgetrammer og har været det team der har investeret mest i Formel 1-projektet og i at vinde kørernes VM efter 21 års pause. Men det holder hårdt - der er ikke mange millioner kroner der skiller McLaren fra at have brugt flest penge. Officielt har Ferrari i år brugt 2 milliarder kroner, mens McLaren har ruttet lidt mere med pengene - 1,9 milliarder kroner har de brugt på fabrikken i Woking.

De store summer har indtil videre ikke givet Ferrari det mesterskab som de har jagtet, og nu begynder der også fra Fiat-koncernen at komme meldinger om det ikke skal blive et 'sort hul' hvor pengene blot fosser ud. Formel 1 er en dyr sport.

BB  


Hop til top
Store forventninger

Eddie Jordan kan efterhånden kun håbe at det kommer til at gå bedre. I år har Jordan været en slem fuser. Men Eddie Jordan har stadig store forventninger til denne sæson og så ikke mindst til fremtiden - men teamchefen vil dog gerne indrømme at det har været en tynd sæson - og så endda i den sæson der markerer 10-året for deres entre i Formel 1.

"Vores resultater har ikke været så gode som de burde være i år, men raceren er god og den bliver hurtigere. Tingene ser bedre ud nu," forsikrer Eddie Jordan.


Der er mere i Jordan-raceren - vi har blot ikke set det endnu.

Næste år træder Jordan et skridt frem når de får leverer motorer fra Honda på samme vilkår som BAR. Det er noget som han forventer sig meget af. "Jeg tror at Hondas ankomst betyder at vi kan opnå noget større. Vi har store kørere i Jarno og Heinz-Harald og der er ingen grund til at vi ikke skulle opnå meget," siger han. Eddie Jordan håber fortsat på at vinde mesterskabet.

Sidste år hentede Frentzen to sejre til teamet og han blev noget overraskende nummer 3 i VM. Det bliver det ikke til i år. Men hvor 2000 har været et mellemår, så ser tyskeren frem til 2001 og tiden derefter. "Vi behøvede en fabriksmotor, og den har vi fået fra Honda, så vi skulle træde et gear op," siger han om næste sæson.

Teamet satsede på at klare sig bedre end sidste år, men det er yderst tvivlsomt om de kan ende på samme plads som sidste år. 3. pladsen er med meget stor sikkerhed allerede gået til BMW-Williams. Derfor må Jordan forsøge at blive nummer 4, så de fortsat er en af de 'fire store' - alt andet vil næsten være pinligt. "Williams er lidt for langt væk, men vi burde kunne hente Benetton i de sidste fire løb," siger Frentzen. Sidste år vandt Frentzen på Monza - det bliver meget svært at forsvare sidste års sejr.

BB  


Hop til top
Mosley - Ingen fredagskvalifikation

Hvis det står til FIA-bossen Max Mosley bliver der ikke rokket ved den måde grand prix-weekenderne skal foregå. Fredagen har været det store stridspunkt, men Mosley vil ikke indføre kvalifikation om fredagen.

Der er delte meninger om hvordan fredagens træning skal afholdes. For at gøre fredagens træning mere interessant for tilskuere bør den tælle som en kvalifikation. "Jeg er imod at have kvalifikation om fredagen, fordi kvalifikationen er et lige så godt show som løbet, og de fleste mennesker arbejder om fredagen og vil ikke være i stand til at se det," siger Max Mosley.

Han hælder derfor mest til at droppe fredagens træning. Men det har også en hage. "Hvis det var mit valg, så ville jeg droppe fredagen, men de fleste arrangører får ikke en fordel, fordi de sælger billetter til fredagen," siger han om den svære balancegang.

25. august 2000 - Kvalifikation igen om fredagen?
1. september 2000 - Formel 1 møde i London

BB  


Hop til top
Schumachers kørerstil frikendes

Mika Hakkinen var efter det belgiske grand prix noget utilfreds med Michael Schumachers manøvre på 40. omgang, hvor tyskeren forsvarede sin førsteplads ved at trække så langt til højre at der ikke var plads til at Hakkinen kunne komme til.

Charlie Whiting har undersøgt 'sagen' og Michael Schumacher er blevet 'frikendt'. Blandt andet var Ron Dennis fremme med kritik, men ønskede i første omgang ikke at gøre en strid ud af det, da Hakkinen jo som bekendt kom forbi på den følgende omgang. "Som jeg ser det var Michaels skift lige på grænsen. Jeg vil ikke gøre dette til en krig på ord, men vi vil ikke bare ignorere det," sagde han efter løbet. Også Hakkinen beklagede sig over trækket.

Charlie Whiting har undersøgt videooptagelserne fra løbet og han finder at Schumacher ikke begik noget der var ulovligt. Selvom han skiftede bane flere gange.

31. august 2000 - Dennis sur på Schumacher

BB  


Hop til top
Jordan - Ferie i august

Det strømmer ind med kreative ideer til hvordan grand prix-weekenden skal skrues sammen, og nu er Eddie Jordan kommet med en ny ide til hvordan kalenderen skal se ud. Fjern al aktivitet i august - så kan Formel 1 få ferie!

Der er for meget stress i Formel 1, eftersom der køres grand prix hver 14. dag læg dertil at der bliver testet intensivt mellem løbene. "Det er så mange unge og midaldrende i sporten som går fra den ene sæson til den anden uden en pause, og der er skoleferier hvor de ikke har set deres far," siger Eddie Jordan.

"Jeg er kommet med den ide, ikke at det betyder noget hvem der er kommet med det, men jeg opsat på at få gennemført en regel som gør at der ikke er nogen test eller noget løb i august," beretter Eddie Jordan efter topmødet med FIA.

Jordan håber at det allerede kan blive aktuelt i 2001 - men FIA har allerede præsenteret den foreløbige kalender, og der er ikke afsat ferie til Formel 1-folket. Det kan dog løses ved at sæsonen bliver forlænget et par uger.

BB  


Hop til top
Monza - kaos i starten ?

Efter sidste uges testkørsler frygter flere kørere, at det ændrede lay-out af banens 2 første sving vil give store problemer i starten af løbet.

Arrows-køreren Pedro de la Rosa: "Første sving bliver det rene mord, ligesom motorvejene mandag morgen. Jeg håber bare jeg ikke bliver indblandet." Han bliver bakket op af både Coulthard og Jordans Jarno Trulli, der sagde: "Jeg tror helt sikkert, vi får et massesammenstød i chikanen når vi starter. Det bliver et risikabelt moment, som vi må forsøge at holde os ude af."

Micael Schumacher er dog knap så pessimistisk: "De har gjort et godt stykke arbejde med banen. Nu behøver vi ikke at bekymre os om skader på affjedringen mere. Men det bliver svært at få alle 22 vogne igennem det sving uden skader. Det er selvfølgelig vores opgave at undgå ulykker, så vi skal jo passe på hvordan vi kører netop her."

McLarens David Coulthard var ikke særlig begejstret for ændringerne "De fleste vil nok snitte hjørnerne, fordi man ikke at se bremsepunkterne. Men jeg ved ikke hvordan det vil influere på starten."

"Det kan da godt være svinget er bedre fra en sikkerhedsvinkel," sagde Trulli. "Nu hvor det er mere snævert og skal tages i første gear, så det vil helt klart gøre starten mere end almindelig interessant ! Men jeg tror det er skidt for løbet."

Man kan jo mene så meget, men man kan da sige, det ville være trist hvis spændingen om VM-stillingen bliver udløst allerede i første sving.

GRN  


Hop til top
Button sammenlignes med Prost

Button, som ikke kan forsætte hos Williams teamet, men i stedet bliver lånt/lejet ud til Benetton teamet fra næste sæson, nyder stor anerkendelse fra Patrick Head. Det kommer måske som en slags undskyldning for deres lidt underlige behandling af den unge talentfulde kører, som har vist sig at gøre det rigtig godt, i hvert fald væsentlig bedre end Zanardi gjorde hos Williams teamet.

Patrick Head har i længere tid, været meget imponeret af unge Button. Flere ting får ham til at sammenligne ham med Alain Prost. Specielt hans kørestil og opførsel, er ikke gået ubemærket hen.
"Det har slået mig, at Jensons stil er meget lig Alain Prost. Jenson er utrolig rolig - også under pres. Det er meget usædvanligt for en så ung kører. Han opfører sig ikke som en på 20, men som en erfaren GP kører. Under kvalifikationen til det belgiske GP, spurgte vi ham, om han ville have lavet yderligere ændringer på bilen. Dertil svarede han: Bilen er fin nok, jeg prøver bare at køre mig selv ind. Jeg tror jeg kan finde noget mere tid - og det gjorde han."

PDL  


Hop til top
Briatore glad for Button

Om ikke så lang tid er Jenson Button ikke længere Williams-kører. Han skifter efter løbet i Malaysia til Benetton, og der glæder de sig meget til at få tilført nyt blod. Den unge brite bliver holdkammerat med Giancarlo Fisichella og det er en interessant sammensætning med to unge og sultne kørere.

Der er mange der spørger sig selv om hvorfor Williams vælger at sige farvel til deres unge guldklump, når selv ledende medarbejdere i teamet kalder briten for en kommende Alain Prost... I stedet har de valgt at tage Juan Pablo Montoya, som ikke har kørt en Formel 1-racer i flere år. Det undrer mange at det ellers så ærkekonservative team vælger denne strategi, men teamchef Frank Williams må være meget sikker i sin sag.

Flavio Briatore er total ligeglad med Williams' valg - de har jo fritstillet den blot 20 årige brite. "Jeg er meget glad for at have Jenson i mit team næste år," siger Briatore. "Jeg tror at Frank har en anden ide om at Montoya er meget bedre, men hvem ved det?" siger han undrende. Kun tiden vil vise om det var en rigtig satsning.

BB  


Hop til top
Oastler forsikrer

Der er ikke nogen grund til at bekymre sig om sikkerheden på Indianapolis. Både dæk og biler er fuldt ud i stand til klare de anderledes forhold, siger BAR’s tekniske direktør Malcolm Oastler, der tidligere stod for udformningen af ChampCar biler for Reynard. "Jeg tror at hvis man tog en 10 år gammel formel 1-bil og ville køre den ind i muren med 180 mil i timen ville det være et problem," siger Oastler. "Men bilerne har gjort temmelig kæmpe fremskridt i de sidste 5-10 år - især i de sidste 5. Deres monocoque er ligeså sammenstødsstærke som en ChampCar-bil og de tingester smadrer ind i muren ganske regelmæssigt med 220 mil i timen. Jeg forventer egentlig ikke nogen særlig forhøjet fare-niveau end den det drejer sig om i ChampCar-serien."

Bridgestone har forstærket dækkene med netop henblik på dette løb, så også på det punkt er Oastler rolig: "Vi tager den slags kurver på andre baner uden rampen. Rampen har den effekt at den tilføjer noget lodret g-kraft der overføres til dækkene. Det er noget vi har gjort før og vi ved at dækkene allerede er i stand til at klare den belastning. Vi ved godt at effekten på dækkene under den slags belastninger ved den slags hastigheder er ret dramatisk."

CBA  


Hop til top
Benetton testrapport

Torsdag på Monza, var en blandet fornøjelse for Benetton teamet. Onsdag havde Giancarlo Fisichella igen et alvorligt uheld, og torsdag skulle Alex Wurz forsætte testen, men det gik ikke som planlagt.

Torsdag eftermiddag begyndte det at regne, og man valgte at indstille testen. En væsentlig årsag til denne beslutning var, at pitgaragerne næsten lignede pitgaragerne på Hockenheim, under GP weekenden der. Man brugte en del af eftermiddagen til at tømme garagen for vand. Men inden regnen kom, var Wurz i fuld gang med at teste dæk, og forskellige indstillingsmuligheder på bremserne. Alt sammen som forberedelse til det kommende GP på søndag.

Og hvorfor gik det med Fisichella?
På vej til Ascari-kurven som er blevet ændret forud for GP'et, opstod der en fejl i forbindelse med bremsepedalen. Det gjorde, at Fisichella ikke kunne bremse, og derved røg han hårdt ind i muren som afgrænser banen. Ifølge de seneste rapporter, har han skadet den ene ankel, og skal holde op til 5 dages pause. Det forventes dog, at han er klar til det italienske GP.

På Benettons hjemmeside, som blandt kan nås via sportal.dk på formel-1.dk, er der mulighed for at stille spørgsmål til de to Benetton kørere. Alle er velkomne til at stille spørgsmål til de to kørere. De fleste spørgsmål og svar bringes på hjemmesiden. Der er mange interessante spørgsmål til de to kørere, så prøv at kikke og stil evt. selv spørgsmål til kørerne.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk