Ralf Schumacher har med tyve point dobbelt så mange som Button, men det er formodentlig flere end nogen forventede af debutanten. "Jeg mener at vi burde have ladet Schumacher-Button-konstellationen forblive. Jeg kender ikke Montoya, men det virker usandsynlig at en fra CART kan komme direkte herover og straks vinde i formel 1," siger han, der altså vælger Alessandro Zanardi som fortilfælde, frem for Jacques Villeneuve.
Men Ralf Schumacher kan næppe forventes at ønske det går alt for godt for Montoya i colombianerens første sæson i f1, for er der nogen bedre måde at vurdere en kører end at sammenligne ham med kollegaen i den samme bil? En ting er i hvert fald sikkert: den interne duel i Williams i 2001 bliver meget spændende at følge.
Mosley har flere gange holdt det åbent om hvorvidt han vil fortsætte eller ej. Men han vil gerne fortsætte når medlemslandene i oktober 2001 skal vælge en ny præsident. Der er også en grund til det - kupforsøget fra flere Formel 1-teams som blev afværget på topmødet i London, har sat nogle ting på plads hos Mosley. "Når folk siger 'du skal gå' så er min umiddelbare reaktion at 'så vil jeg blive'. Det har altid den modsatte effekt på mig," siger Mosley advarende.
Hvis det skal være budskabet, så er det tvivlsomt om Mosley overhovedet kommer til at forlade posten. Han går nu i gang med lobbyarbejdet for at få stemmer. "Jeg vil stille op til genvalg hvis der er et klart flertal som ønsker mig," siger FIA-bossen.
31. august 2000 - Kupforsøg mod Mosley?
Helt overordnet: hvis du vil vinde VM, så lad være med at vinde på Monza! Vi skal helt tilbage til Nigel Mansells sejr i 1992 for at finde et modbevis på den forgående påstand. Samtidig ser det også ud til at den førende i VM har en større fare for at udgå i den første chikane - især hvis han også fører løbet. Det skete i 1996 for Damon Hill og det skete også for Mika Hakkinen sidste år. Så pas på Mika - der er glat i den første chikane.
Hvad der også er bemærkelsesværdigt er at Mika Hakkinen endnu ikke har vundet på Monza. Det kan Michael Schumacher imidlertid prale med at have gjort - to gange. Og så endda mens han kørte Ferrari! David Coulthard har vundet en gang - det skete i 1997. Siden da har det været svagt med resultater. Han blev blot nummer 5 sidste år.
Heinz-Harald Frentzen kommer næppe på podiet. Han har været på podiet tre gange på Monza og med tre forskellige teams - Sauber, Williams og sidste år med Jordan da han sejrede. Så Heinz-Harald: du skal vist finde et andet team hvis du vil på podiet igen.
Johnny Herbert fik et lucky-punch af en sejr i 1995, da Damon Hill 'boksede' Michael Schumacher af banen. Siden sejren har Herbert ikke været i nærheden af at score point igen. Det er sidste chance for Herbert til at få rettet historien op! En anden af veteranerne har dog en bedre statistik. Jean Alesi har gennemført de sidste fire år. To gange endda som nummer 2 - men han har aldrig vundet løbet. Han gennemførte sidste år - dog uden at få point.
Rubens Barrichello har også gennemført de sidste fire år, men med blandede resultater. Han blev sidste år nummer 4 hos Stewart og drømmer nu om en plads på podiet foran de vilde tifosis der tiljubler Ferrari med sejren. Han er dog statistisk set truet af Ralf Schumacher. Lillebroder Ralf har de seneste to år sluttet løbet med en podieplads - så han går efter et hattrick.
Vi kunne fortsætte i en uendelighed med hvad der er sket og ikke er sket. Til sidst kan det ikke sker særlig hyppigt at manden på pole og bliver vinderen af løbet. Det skete sidst i 1998 hvor Schumacher tog sig af pole og sejr, men ellers skal vi tilbage til 1990 for at finde en lignende begivenhed. Af de 49 italienske grand prx'er der er blevet afholdt på Monza, er blot 10 vundet fra pole position.
Yderligere statistik:
Pole position i det italienske grand prix
Vindere af det italienske grand prix
Hos Williams leverede han racere der kunne føre teamet frem til VM, dog var 1995 en undtagelse hvor Benetton tog det hele. Efter sæsonen 1997 var det slut hos Williams og han skiftede direkte til McLaren. Og med et slag blev McLaren verdensmester - racerne blev med ét meget bedre. Det er uundgåeligt at pege på Adrian Newey som manden der har ført McLaren tilbage til tidligere tiders storhed.
Men måske bliver det et andet team der får glæde af hans utrolige evner til at producere mesterskabsbiler på samlebånd. Han har flere gange været sat i forbindelse med Ferrari, men det bliver ikke til noget her og nu. Egentlig er Newey meget tilfreds med tilværelsen hos McLaren. Han kom til teamet uden at de havde en teknisk leder, så derfor har han selv været med til at skabe sin egen jobbeskrivelse - det er de færreste der har mulighed for det.
Samtidig er der kulturforskelle mellem Williams og McLaren. "Jeg ønskede mere frihed end jeg havde hos Williams, og en ny udfordring, hvilket McLaren har givet mig," forklarer Newey. Han er ikke blot leder af teamets designafdeling, men han bliver også taget med på råd i tekniske spørgsmål. "Jeg har heller ikke skullet lave så meget papirarbejde," siger han videre.
Derfor har han ikke spildt tiden med at rode med alt muligt andet. "Det har sat mig i stand til at fokusere på de områder hvor vi kan opnå den største forbedring af præstationen," siger Newey og peger også på vigtigheden af at han deltager i det daglige arbejde med kørerne, hvor han modtager feedback og kan anvende det konstruktivt i sine bestræbelser på at levere en bedre racer.
20. august 2000 - Adrian Newey bekræfter tilbud fra Ferrari
26. august 2000 - Dennis og Todt: Newey ikke til Ferrari
McLaren-Mercedes havde taget deres 2-sædet racer med og skotten gav hen under aften opvisning på en lille bane i den tyske storby. "Det har været en interessant dag, fordi vi er kommet med raceren til publikum, i stedet for at publikum skal komme for at se raceren," siger Coulthard efter dagens hårde arbejde. Cirka tre timer rullede han rundt i Hamborg.
Dermed har adskillige fans fået en fornemmelse af fart og Formel 1 - så Coulthard og co. må meget gerne komme til Danmark.
18. august 2000 - Coulthard kører race i Hamborg
Den ellers så sikre og beregnede Eddie Jordan vil nemlig ikke satse på at det bliver skotten der tager mesterskabet. "Jeg vil gerne have at David skal vinde VM fordi han er en rigtig flink fyr, og for et par uger siden ville jeg havde troet at han kunne det. Men han har mistet det hele og man vil være skør hvis man ikke tror på Hakkinen, så sæt pengene på Mika," opfordrer Eddie Jordan der er kendt for til tider at sætte større beløb på højkant. Vi hører kun når han har vundet - og det har vi vist ikke hørt at han har gjort længe.
17. august 2000 - DC er Eddie Jordans VM favorit
Zonta er ikke så skråsikker angående sin fremtid, som man umiddelbart skulle tro.
De to andre sæder er hos Sauber, der har et enkelt sæde ledigt, og Arrows, der ikke har offentliggjort nogle af sine kørere endnu og som, traditionen tro, nok heller ikke gør det foreløbigt.
"Jeg ville være tilfreds med hvilken som helst af de tre," siger Zonta og sådant set står brasilianeren heller ikke i en situation, hvor han kan tillade sig at være kræsen, efter to skuffende år hos BAR, der har været præget af svigtende materiel, uheld og forskelsbehandling.
Hvis Zonta kaprer sædet i Sauber bliver det ved siden af en anden f3000-mester, Nick Heidfeld, hvis talent også ser ud til at være falmet efter entreen i formel 1. "Jeg ved ikke hvad der sker. Min manager ordner alle forhandlingerne for mig,” indrømmer Zonta, der nu bare kan vente…
F1-veteranen har aldrig prøvet at køre på ovalbaner, men han ser frem til oplevelsen næste år. "Det er en helt anderledes udfording end jeg er vant til fra formel 1,” siger Herbert. ”Jeg har aldrig kørt på en oval som sådan, men jeg har prøvet at køre en Jaguar på en testbane med en rampe og der klarede jeg det okay, så jeg tror ikke det er et problem eller en grund til bekymring. Jeg har set hvordan gutter, som ikke engang har kørt i formel 1, er kommet derover og klaret sig fint, så jeg er sikker på at jeg kan.”
Sidst Panis kørte i f1 var det med Prost.
Selvom teamet må dele opmærksomheden med Jordan, peger Panis på motorleverandøren som et af de stærkeste punkter: "Honda er en meget stor konstruktør og den samlede pakke er nok sandsynligvis den bedste efter McLaren."
Selv håber han dog også at spille en rolle: "Jeg føler mig meget sikker, for BAR-teamet har brug for to gode kørere – og to kørere med meget erfaring. For mig er Ricardo stadig meget hurtig, men måske har han brug for lidt mere erfaring. Måske vil BAR næste år også være mere erfarne og kunne give begge kørere samme bil." Franskmanden slutter af med at sige at: "Jeg har et godt forhold til Craig Pollock og det er også en meget vigtig ting at Jacques bliver i lang tid. Jeg har tiltro til næste år, selvom jeg ikke kender bilen.”
Også John Watson udtrykker nu sin beundring for finnen. "Det er meget tæt og åbent, men hvad McLaren og Mika har gjort i de sidste par har været meget imponerende og det ser ud til at han fundet fokus og fremdrift frem igen. At vinde tre mesterskaber i træk er en meget svær ting at opnå og presset på Mika er ikke til at forestille sig, men hans løb i Belgien var et af de største jeg nogen sinde har set!" Hakkinen har fire løb til at udbygge sit forspring på seks point ned til Michael Schumacher.
Foto: Allsport.
Men nu er Giancarlo Minardi trådt frem, og afvist alle rygter. "Vi opfylder vores køreres forpligtigelser for denne sæson, men Alonso skal teste igen, og efterfølgende vil vi vurdere hans chancer og muligheder."
Fernando Alonso gjorde senest opmærksom på sig i F3000 sæsonens sidste løb på Spa, som han vandt.