Jaguar har ikke haft det debut-år, som man havde håbet på, efter overtagelsen af Stewart på trods at imponerende budget. Eddie Irvine advarer at det kan tage rigtig lang tid før Jaguar er klar til at blande sig helt fremme - og han er indstillet på, at det ikke bliver i hans tid med teamet. "Hvad jeg vil have er, at når jeg forlader dette sted, vil jeg have bibragt dem så meget som jeg kan. Der kan gå syv år eller måske endda ti år før Jaguar når toppen. Så den fyr, der kommer til teamet som nr. 1 efter mig, når måske ikke engang at se det, når teamet endelig bryder igennem."
Det er første gang Fisichella skal køre race i USA. "Det vil være første gang at jeg kører race i USA, så alt vil være nyt for mig, og forventer at det bliver meget spændende. Det er en ny bane for kørere og teams, så det gør den nye udfordring meget mere interessant," forklarer italieneren.
Han forventer ikke at det vil tage ham særlig lang tid inden han har lært banen at kende. "Selvom jeg ikke har kørt på banen, tror jeg at jeg har en lille fordel, da jeg normalt kun behøver få omgange for at lære en ny bane at kende," mener Fisichella, der ligeledes kun har set en oversigt over banen. "Det er en helt ny bane med to forskellige dele – en meget hurtig og en meget teknisk, så det bliver hårdt arbejde for teams'ene at finde det rigtige set-up," vurderer Fisichella.
Den anklage svarer Ron Dennis nu igen på. "Jeg har intet andet ønske i grand prix end at følge den strategi der vil hjælpe vores firmaer," siger forretningsmanden Dennis der står i spidsen for McLaren koncernen. Han har ingen intentioner om at overtage styringen med Formel 1, men har i stedet brokket sig over FIAs Ferrari-venlige indstilling. "Der er ingen der ønsker at se mig udføre Bernie Ecclestones arbejde og det ved Bernie også godt," forsikrer Dennis, og dermed giver han også Mosley et skub over snuden, ved at lægge op til at det jo ikke er Mosley og FIA der styrer ret meget i Formel 1.
Derudover er Dennis også meget utilfreds med at Mosley forsøger at udbasunere balladen i al offentlighed ved at sende åbne breve til teamcheferne. Det er resultatet af det meget omtalte topmøde i London som var på nippet til at blive et regulært slagsmål om magten i Formel 1. Resultatet er at Mosley nu vil stille op til en ny præsidentperiode, fordi han ikke er populær. Debatten er - hvis den ikke hele tiden har været det - meget destruktiv og nu er det i stedet blevet et personligt opgør hvor alle skal holde på deres ære. Hvor er det dog barnligt.
Af de mange ting der knytter sig til den berømte oval, ser østrigeren frem til at se banen. "Jeg ser mest frem til at sen den berømte Indy-bane, og det har altid været en drøm at køre race på Indianapolis. Jeg ønsker også at se det store stadion der," siger han.
Det vil dog ikke være første gang at Wurz kører i USA. "Jeg har kørt race i Amerika med GT-racere på Sebring og Laguna Seca, men aldrig på Indianapolis," siger han videre. Han ærgrer sig lidt over at hele løbet ikke bliver kørt på den store oval. "Desværre skal vi kun tage et sving på ovalen, men det bliver stadig interessant at se hvordan det går der," siger østrigeren der fik ram på pointene på Monza med en 5. plads.
Han har set videobilleder af banen, men han kommer et par dage før løbet for at studere forholdene. "Jeg kommer et par dage før og sikrer mig at jeg har kørt et par omgange i en gadebil eller løber banen rundt for at vænne mig til den," forklarer Wurz.
Tidligere på ugen indrømmede Hakkinen, at han opfattede USA's GP som værende meget et meget svært løb, men han er sikker på at det kan lade sig gøre at vinde tre mesterskaber i træk: "Jeg har vundet alle mine grand prix-sejre og mine to VM-titler med McLaren-Mercedes. Jeg har tillid til teamet og til mig selv. Jeg ved at jeg må score point ved hvert løb, helst ti ad gangen. Jeg vil forsætte med at arbejde hårdt, for jeg ønsker kun en ting: at vinde."
Tanken om et farvel til Formel 1 strejfede tyskeren på Monza
Det er ikke første gang at han har tænkt på at lægge hjelmen på hylden. "Jeg tænkte på at stoppe efter Ayrton Sennas dødsfald i 1994 og jeg tænkte igen på det efter det sidste løb på Monza," siger Schumacher der var følelsesmæssigt berørt af omstændighederne efter løbet. Men det er ikke en tanke som holder ved – nu skal han videre i livet.
"Følelsen kan vare et minut, en uge eller en måned, men så begyndte jeg at arbejde igen, fordi jeg kan lide det jeg laver," siger Schumacher der er klar til det amerikanske grand prix. Det står helt lige mellem ham og Hakkinen i kampen om VM. "Måske er det i år første gang at Mika og jeg kører racere som er næsten på samme niveau," siger han. Det gør det stadig svært at vurdere hvem af de to der er den bedste. "Det er ikke nok til at finde ud af hvem af os der er den bedste kører, fordi vi stadig er to point fra hinanden med tre løb tilbage," siger han og peger på at der skal to ens racere til at afgøre hvem der er hurtigst.
Rygterne er så stærke at det formodes at Jaguar præsenterer Rahal som den nye leder af det plagede team. Selv siger Rahal at det er varm luft. "Det er et gammelt rygte. Der har ikke været nogle samtaler på det niveau. Jeg vil sige at der ikke er noget historie," påstår han selv. Det kan heller ikke siges at Rahal har den store Formel 1-erfaring. Han har blot kørt to løb - og det var i 1978!
Jaguar vil give Rahal ansvaret for den daglige ledelse af teamet, efter at Neil Ressler og ledelsen i Jaguar Racing har undersøgt hvad der er gået galt i denne sæson. Rahal er kendt for at være engageret og en meget venlig person, så på det område er han bestemt ikke den forkerte. Spørgsmålet er så om han forstår sig nok på Formel 1, der er væsentlig mere komplekst end CART-serien. Kan Jaguar klare at der kommer flere mellemledere i teamet?
Mr. Jaguar? - er Rahal manden der kan flytte Jaguar fremad?
Det er spørgsmålet om det vil hjælpe teamet at der er så mange forskellige personer hos Jaguar som har en overordnet opgave. Det som de mangler er en stærk mand der sætter sig helt igennem. Der er Ressler måske manden - men han er optaget af så meget andet, at han ikke kan fokusere på Formel 1-projektet alene. Kommandovejene er alt for lange - og det hæmmer et team at der er en hær af ledere.
15. september 2000 - Jaguar nyt
15. september 2000 - Montoya og Rahal følges ad
"Hvis de vil reducere dæktrykket, så skal de være meget forsigtige. Vi vil anbefale et tryk, men vi er ikke dem der tager det afgørende valg. Hvis de gør det, så er det deres ansvar," advarer Yoshihiko Ichikawa.
Bridgestone medbringer nogle særlige dæk til USA som passer til banens særlige krav. Det bliver meget spænende at se hvordan kørerne takler den nye bane der byder på en rigtig stor langside og derefter en snørklet inderkreds.
De har nemlig en ekstraordinær indtægt på lidt over 700 millioner kroner, der primært kommer ved salget af Formel 1-teamet til Renault. Renser man tallene for dette salg har Benetton dog også haft en pæn fremgang - en stigning på 10% på bundlinien må siges at være et pænt resultat.
Formel 1-bossen var meget utilfreds med den måde det britiske grand prix på Silverstone forløb i år, men det var han jo også til dels selv med til at gøre dårligt ved at lægge det midt i påsken, hvor der var udsigt til masser af regn. Men det er ikke løbet i år som han føler er en skændsel. "Silverstone skal bare bruge nogle penge. Det er som et gammelt hus. Det er ingen sag at male lidt. Den skal nedlægges og bygges op igen," siger Ecclestone.
Han er som brite og ked af at det er England der står som et U-land. "Vi burde have de bedste baner i verden, men det har vi ikke. Vi har de værste," siger Ecclestone. Brands Hatch har været inde i billedet som arrangører af det britiske grand prix, men forholdene på banen nær Kent er ikke optimale. Dermed har Donington-banen fået pole position i kampen for at afholde det britiske grand prix. Sidste gang der blev kørt på Donington var i 1993 til det europæiske grand prix. Der skal dog ske flere forbedringer førend den er klar til et grand prix. "Jeg har set planerne for Donington og har hørt hvad de ønsker at lave, og hvis de laver det de siger vil det være fantastisk for os," siger Ecclestone videre.
De to chikaner - 'Variante Goodyear' og 'Curva della Roggia' er til denne sæson blevet ændret. Og det har givet stor kritik. Problemet er dog at de to chikaner ikke kan forsvinde uden at der skal ske andre store ændringer i layoutet af banen.
Chikanerne har til formål at bringe hastigheden ned - men de kan give kritiske situationer når så mange racere ligger tæt på hinanden. "Vi har holdt spørgsmålet om chikanerne under skarp overvågning i nogle år," siger Max Mosley og erkender altså at de kan give kritiske situationer.
Det er dog meget svært at få ændret meget på Monza-banen. De ændringer som vi har set - blandt andet da de to Lesmo-kurver blev ændret i midten af 1990'erne, kostede det en del træer i den prominente Monza-park. Det vil være svært, for ikke at sige umuligt at tage flere træer i sportens navn. Bare de få træer der blev ofret sidste gang, skabte stor politisk strid.
Mosley ser dog ikke noget problem i at der ryger nogle flere træer. "I 1994 - da banen blev opdateret, blev kun 200 træer fældet, og som kompensation for dette plantede banen yderligere 5.000 træer et andet sted i parken. Så det burde ikke blive et stort problem," mener FIA-præsidenten.
Bernie Ecclestone, der er vice-præsident i FIA mener at chikanerne skal fjernes. "Chikaner er skøre og unødvendige. Vi skal til at komme af med dem på mange baner, og nu vil jeg få dem væk hvis de var på min vej," siger han til The Times.
Der er stadig ikke kommet klarhed over om hvorvidt de italienske myndigheder vil gå videre med sagen. De TV-billeder der er blevet præsenteret viser at det var sort uheld der var skyld i den tragiske ulykke. Anlægsfolkene på Monza kan vist godt holde sig på stand-by!