Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.9.2000
 Rahal fik jobbet hos Jaguar
 Tom K snydes igen
 De frie amerikanere ikke så frie endda
 Minardi satser forsat på ungdommen
 VM afgøres i sidste løb
 Toyota tænder for deres første V10
 VM duellanterne
 Vector Motorsports trækker sig
 Jaguar viser US F1-vejen.
 Prost om USA´s Grand Prix
 Rejsen til Amerika
 Købes Formel 1 af Formel 1?
 Michelin er bekymrede
 
19.9.2000
 Frentzens vigtige løb
 Ferrari om Amerika og fremtiden
 Ny to-hjuler fra Ferrari
 McLaren indrømmer teamordre
 Ferrari og Amerika
 Ingen nem tjans
 3 kørere med USA erfaring
 Villeneuve skeptisk om F1 succes i USA
 

Hop til top20.9.2000

Rahal fik jobbet hos Jaguar

Bobby Rahal er blevet ny leder og teamchef hos Jaguar. Den behagelige amerikaner overtager den daglige ledelse, og det er et job han skal have fra 1. december 2000 og tre sæsoner frem.

Her er han - Jaguars nye teamchef og leder

Amerikaneren er teamejer og præsident i CART-serien, som han også selv har været med til at præge i 1980'erne og 1990'erne. Nu skal han så være leder i et af Formel 1's mest ambitiøse projekter. Jaguar har haft en svær 'debut' og teamet har analyseret mulighederne for at styrke teamet. De har fundet at Bobby Rahal har den profil der skal til for at rette op på teamet.

"Hans kendskab til motorrace på topniveau, sammen med hans forretningstalenter og lederskab, gør han kvalificeret til at komme til Jaguar Racing," sagde Neil Ressler ved pressemødet. Rahal er også glad for at have fået jobbet. "Det er en stor ære at blive spurgt af Ford og Jaguar Racing, om at overtage denne post. Jeg har ingen tvivl over den store udfordring der ligger foran mig, men jeg føler at med støtte fra de gode folk hos Jaguar Racing, kan vi realisere det potentiale som dette arbejde repræsenterer," siger en stolt Rahal.

Den nyudnævnte leder i teamet har gode forbindelser til Ford, blandt andet eftersom de har været motorleverandør til hans CART-team. Det menes at det især er Fords magtfulde præsident Jac Nasser, der står bag udnævnelsen af Rahal. Han har også flere gode kontakter i Formel 1, hvor han er en nær ven af Adrian Newey – så mon ikke Jaguar også har det i tankerne…

Rahal har ikke den store Formel 1-erfaring, da han blot har kørt to løb tilbage i 1978 for Wolf Racing. Så der er flere ting der skal læres på det nye job. "Som ung var Formel 1 mit mål," forklarer han. Drømmen blev dog ikke rigtig opfyldt som aktiv kører. "Jeg må sige at det nye job ikke er nogen lille måde at realisere den drøm. Jeg ser meget frem til udfordringen," siger Rahal.

Lad os se om det bliver en succes, eller om det blot er en ambassadørstilling der gives til Rahal. Resultaterne fra CART har de seneste år ikke været prangende for Rahal – men lad os nu se...

BB  


Hop til top
Tom K snydes igen

Meget tyder på at Tom Kristensen igen-igen bliver skubbet til side i Formel 1. Selvom danskeren har været Michelins bedste mand, så vælger Jaguar ikke at gøre brug af det danske multitalent. Igen er danskeren blevet ofret til fordel for en kører med et bedre klingende navn.

Det bliver nemlig Tomas Scheckter der får det ledige testsæde som Luciano Burti forlader. Så nu skal vi i fremtiden til at høre flere rosende udtalelser fra Jody Scheckter om sønnike. Sydafrikaneren kørte tidligere på året en test for Jaguar, som han klarede pænt. Derudover har han været stand-in hos McLarens juniorteam i Formel 3000.

At Tom Kristensen igen får sorteper, viser blot at flere døre bliver lukket når man ikke har den rette nationalitet og erfaring er totalt ubrugeligt. Det ventes også at Scheckter ryger ind i Michelins testteam. Dette er næppe særlig genialt set fra Michelins synspunkt, da Scheckter er total grøn og er uden større erfaring i en Formel 1-racer.

BB  


Hop til top
De frie amerikanere ikke så frie endda

De amerikanske motorsportsfans kan meget vel få sig et ordentlig kulturchok. Formel 1 er nemlig ekstremt tillukket, og ingen får fri adgang til banen så bilerne kan studeres på nærmeste hold. Og det er noget som amerikanerne ikke er vant til!

Amerikanerne bor jo i 'the land of liberty', så de skal nok brokke sig over Ecclestones lukkede sport. Dermed er Formel 1's fremtid i USA i fare - sådan som en tidligere amerikansk Formel 1-kører vurderer det.

Eddie Cheever har kørt i Formel 1 i 11 år for adskillige teams. Han tror ikke at Formel 1 vil overleve, hvis Formel 1 fortsat skal være så indelukket. I CART såvel som i amerikanerens store hit, NASCAR er der fri adgang, hvor det er muligt at komme helt tæt på racere og kørere. "Formel 1 skal være mere tilgængeligt for at appellere til amerikanerne," vurderer Cheever der også mener at kørerne ikke skal komme til USA for at lege primadonnaer - det vil prelle helt af på amerikanerne.

Så nu må vi se om amerikanerne holder Formel 1 ud - og der kunne godt komme lidt mere åbenhed i Formel 1 i al almindelighed. Det er blevet alt for indelukket.

BB  


Hop til top
Minardi satser forsat på ungdommen

Et af de teams der har produceret flere kommende talenter, er det upåagtede Minardi-team. Flere kørere har rundet teamet inden de er blevet sendt videre til andre teams. I flere tilfælde har det dog også været med støtte fra især Benetton, så derfor ligger der jo også en del af incitamentet her.

Men dagene er ikke forbi hvor nye kørere følger i Fisichella og Trullis hjulspor. "Minardi var tidligere det eneste team der har ført unge kørere frem," siger Giancarlo Minardi. Han henviser til Williams' satsning i denne sæson, hvor de gav debut til en helt uprøvet kører, Jenson Button. "Williams tog også en chance med Button og viste at man kan være foran. Jeg håber at der vil komme flere unge kørere," siger Minardi.

Hvem der skal være kørerne i hans team i 2001 er dog fortsat ukendt. Hverken Marc Gene eller Gaston Mazzacane har fået at vide om de fortsætter - Gene burde af de to have de bedste muligheder for at fortsætte. En af de unge kørere der kunne være på vej, er Fernando Alonso, som sejrede i finalen på Spa. Hans sæson i Formel 3000 inkluderede dog alt for mange sammenstød, så et år mere i serien under Formel 1 vil nok være at foretrække.

BB  


Hop til top
VM afgøres i sidste løb

Giancarlo Fisichella tror at VM først bliver afgjort i det allersidste grand prix i Malaysia. Italieneren vurderer at de to VM-duellanter ligger så tæt at der næppe kommer en afgørelse i Japan om cirka to uger. "Michael og Mika er næsten lige og jeg tror at mesterskabet ikke vil blive afgjort før det sidste løb," siger italieneren.

Selv ser Fisichella frem til at få succes i den kommende tid. Om det bliver næste år er måske lige at satse højt, men med Renaults kommende engagement i teamet, er Fisichella nu i et team der vil fremad. Men det bliver ikke let med Hakkinen og Schumacher som konkurrenter. "Efter denne sæson, håber jeg at de begge ville give plads, fordi jeg ønsker at vinde det næste mesterskab," siger han spøgende.

BB  


Hop til top
Toyota tænder for deres første V10

Toyota tog i går et vigtigt skridt mod deres indtræden i F1 i 2002, da de fyrede op for deres første V10 F1-motor nogensinde. Begivenheden, som fandt sted i F1-hovedkvarteret i Köln, blev bl.a. overværet af motorsportschefen Ove Andersson, Teknisk Direktør André De Cortanze, og Motorchef Norbert Kreyer.

Motoren som efter gældende Formel 1-specifikationer er en 3000 ccm, V10 sugemotor, er udelukkende blevet bygget in-house og blev startet præcis kl. 10.00 på testbænken. Gennem hele sessionen spandt den fejlfrit.

Motorsportschefen Ove Andersson udtalte: "Jeg er meget glad for vores fremskridt indtil videre, og dette var meget vigtigt for os alle. Vi føler nu, at bilens hjerte banker, og det er godt for vores motivation".

André De Cortanze var ligeledes glad, og er sikker på, at programmet kører efter tiden. Han ser frem til den næste milepæl; nemlig når motoren parres med chassis'et. Chefen for testteamet, Norbert Kreyer kommenterede: "Dette er et stort øjeblik for motorafdelingen, men det er endnu for tidligt til at blive for opstemt. Der er stadig en hel del arbejde, der skal gøres på testbænken, inden vi vil være klar til at teste på banen næste år, men selvfølgelig er jeg glad for, at vi har vores første motor kørende".

Efter testarbejdet forestår produktionen af flere ens motorer, som skal bruges, når bilen bliver præsenteret til marts næste år. Dette giver Toyota omkring 6 måneder før det intensive testarbejde på banen påbegyndes til næste år.

ISH  


Hop til top
VM duellanterne

Kampen forsætter. Hvem bliver verdensmester? Vi har vel alle vores favorit, og det kan skabe masser af samtale og diskussioner. Udover at være de to nærmeste til at vinde VM titlen, og dermed skarpe konkurrenter, så er der også visse lighedspunkter imellem de to konkurrenter. Som noget lidt usædvanligt, tager Michael Schumacher sin værste konkurrent lidt i forsvar over for noget af den kritik, der huserer.

Michael Schumacher:
"Jeg har vundet 41 løb og 2 verdensmesterskaber, det er et faktum. Mika har vundet et antal løb og 2 verdensmesterskaber, det er et ligeså stort faktum. Han begyndte at køre lidt før mig, men han var til gengæld ude et års tid pga. af sin alvorlige ulykke i Australien. I år er måske første gang hvor vi konkurrerer under næsten lige vilkår. Det eneste der mangler, er at vi kan køre i samme bil."

De to kørere mærker også et næsten ens pres, måske er presset lidt større på MS. De to kørere har næsten det samme antal points, kun 2 points adskiller dem til fordel for Hakkinen i øjeblikket. Udover den store lighed i resultater, så har MS det pres hvilende på sig, at Ferrari ikke har vundet kørernes VM i 21 år. Og det har man arbejdet hårdt og intenst på, specielt i de senere år.

Hvordan forbereder kørerne sig så til en ny bane? Nogle af kørerne bruger computersimulationer, men ikke de to VM kandidater.

Mika Hakkinen:
"Det kan være en smule vanskeligt at sidde hjemme og spille, fordi du behøver et udstyr, hvor du kan sidde ned og styre og skifte gear. Man får slet ikke den rigtige fornemmelse af banen, og man sidder egentlig bare og trykker på nogle knapper. Det er ikke det samme."

Michael Schumacher:
"Det er noget man skal finde ud af selv, og jeg har aldrig været særlig vild med at spille på computer. Jeg har aldrig haft et problem med at komme til en ny bane, og så lære den at kende."

Hvordan har de det med at komme til en ny bane, der er stor forskel på hvor hurtigt man kan lære en ny bane at kende.

Michael Schumacher:
"Jeg har aldrig haft problemer med at komme til en ny bane og vænne mig til den, og jeg kan ikke se at der denne gang skulle være nogen forskel på det. Jeg er meget tilfreds med det testforløb vi har haft. Vi kommer til USA meget velforberedte."

PDL  


Hop til top
Vector Motorsports trækker sig

En af køberne til det pressede Prost-team, Vector Motorsports har valgt at trække deres købstilbud tilbage. De har forhandlet, men flere aspekter i aftalen faldt til jorden, og derfor trækker canadierne sig tilbage.

Vector har trukket sig - hvad nu Alain?

Chefen for Vector Motorsports fortæller om hvad der er sket. "Jeg mødtes flere gange med Alain weekenden igennem ved det canadiske grand prix, og vi kom meget hurtigt til en aftale om overtagelse, som blot krævede en garanti for beløbet," siger Marc Bourdeau til en canadisk avis.

De var dog ikke i stand til at rejse beløbet på 100 millioner dollars - svarende til godt 850 millioner kroner, og derfor blev aftalen ikke til noget. Derudover var der et par punkter i aftalen som der var noget usikkerhed omkring, så dette gjorde at de har valgt at trække deres tilbud tilbage.

24. juli 2000 - Prost sat til salg?
7. september 2000 - Ulven kommer, ulven kommer

BB  


Hop til top
Jaguar viser US F1-vejen.

Irvine og Herbert tog turen ned ad New Yorks Broadway henholdvis i Jaguars R1 og en yellow cab i en reklame stunt, der fik tusindvis af amerikanere til at flokkes på fortorvene. Alene lyden af den ikke-dæmpede V10 Cosworth motor - selv i de forholdsvis lave omdrejninger - fik folk til at dreje hovedet af led. R1'eren var naturligvis behørigt eskorteret af NYPD, der holdt et adstadigt tempo.

Oplevelsen fik det store smil frem his Irvine: "Jeg er lykkeligt for at have fået lov til at være midt i rampelyset (Broadway er teatergaden, red.), selvom det var på asfalt. Det var skægt. Jeg har godt nok oplevet trafik i R1'eren, men det her slår alt ! Og så var det en perfekt måde at gøre reklame for Jaguar og Formel-1, før det går løs på Indianapolis."

JohnnyHerbert var ikke mindre påvirket af begivenheden: "Jeg nok regnet med at vi ville vække opsigt, men oplevelsen var overvældende. Det viser at amerikanerne virkelig interesserer sig for Formel-1." Reklameindslaget havde målstreg på Times Square, og Herbert benyttede også lejligheden til at ser frem til weekendens løb: "Jeg ser fem til udfordringerne på den for os stort set ukendte bane. Jeg kan næsten ikke vente med at komme ud og prøve de hævede sving og den abnormt lange lige strækning."

Herbert er dog en af de få kørere i feltet, der har kørt på de amerikanske ovalbaner, men det var helt tilbage i 1989. "Jeg tror publikum bliver overraskede over F1, farten - teknikken - teknikerne - rivaliseringen mellem holdene. Alt er så forskelligt fra hvad Amerikansk racing er, og det ellers meget varieret. Men om interessen kan fastholdes er en anden sag - grundlæggende er Formel-1 jo ikke en Amerikansk ide - så det kan vise sig svært at levere en oplevelse, der får folk til at komme, igen og igen."

GRN  


Hop til top
Prost om USA´s Grand Prix

Alain Prost forudsiger, at inden længe, vil der være 2 GP'er i USA om året. Alain Prost har tidligere i hans aktive karriere kørt F1 i USA. Hans første løb i USA var på bybanen i Long Beach, Californien i 1980. Hans bedste placering i USA, var en andenplads i 1988 i Detroit.

"Jeg er sikker på, at hvis løbet i Indianapolis viser sig at være en succes, så vil de amerikanske arrangører prøve at få mere end et løb pr. sæson. Det vil bevare interessen hos det amerikanske publikum i gennem hele sæsonen, fordi der er en hård konkurrence med Champ Cart og NASCAR. Jeg mener at der mange gode steder i USA, hvor man kunne afholde et GP. Amerikanerne er ved at revidere deres opfattelse af F1, og netop det at reintroducere F1 på Indianapolis, er helt perfekt. En anden fordel er også, at de store bilmærker har en større interesse i F1. Bare se på Ford som har Jaguar-navnet med i F1. Men der skal også det til, at de unge amerikanske kørere kommer til Europa, for at lære den noget anderledes form for race, som vi har. Det vil give dem meget bedre betingelser for at komme til at køre i F1. Der er mange gode kørere i USA, men de gennemgår ikke den samme oplæring som man gør i Europa."

En der sikkert vil være uenig med Alain Prost, er Jacques Villeneuve. Hans opfattelse af F1's fremtid i USA er væsentlig mere skeptisk. Han har så også den fordel, at han er født og opvokset på det nordamerikanske kontinent, og derfor kender amerikanernes opfattelse af motorløb fra deres egen vinkel.

PDL  


Hop til top
Rejsen til Amerika

USA byder Formel 1 velkommen tilbage – og Formel 1 vender tilbage til Staterne i de bedste omgivelser – på den ærkeamerikanske Indianapolis-bane.

Hvad er det der gør USA og Indianapolis til noget specielt? Det er jo – hvis vi skal se helt nøgternt på det – blot et løb som alle andre. Og så alligevel ikke. Det har ikke været nogen hemmelighed at mange sponsorer netop i denne sæson er blevet meget mere interesseret i at poste penge i Formel 1. Europæiske virksomheder har en formidabel chance for at vise sig frem i USA. PR-værdien er derfor yderst vigtig og de store bilkoncerner ser det også som en stor chance for at få PR i det store amerikanske marked.

Formel 1 i USA

Det første amerikanske grand prix blev først kørt i 1959, hvor det var McLaren-teamets grundlægger, Bruce McLaren der sejrede i en Cooper. New zealænderen blev den yngste kører til at vinde et Formel 1-grand prix – og den rekord har han fortsat! Det amerikanske grand prix cyklede meget mellem flere baner – og det var først da man kørte på Watkins Glen at der blev fundet en bane som blev anvendt mere regelmæssigt. I 1970'erne og 80'erne gik Formel 1 så meget amok at der blev to løb i USA – én sæson nåede man op på tre løb i Staterne.

Det amerikanske grand prix blev til sidst placeret i Phoenix, Arizona – en snæver bybane sådan som de amerikanske bybaner nu en gang er! Men så var der ikke flere penge i kassen, og så var USA ikke rigtig interessant mere. Imens voksede den amerikanske Indy-car serie sig større, og så var Formel 1 for en stund glemt.


Ayrton Senna fører feltet an i Phoenix i 1989

Sidst i 1990'erne begyndte så det hårde lobbyarbejde for at få Formel 1 tilbage. Der blev talt om et løb i Las Vegas – men til sidst blev det Indianapolis der fik rettighederne til at afholde Formel 1-grand prix. Formel 1 køres ikke på ovaler, så derfor var der ikke tale om at det var superovalen der skulle anvendes. I december 1998 begyndte arbejdet med at konstruere en ny inderkreds. Tilskuertribuner blev nedlagt og alle faciliteter blev gået efter i sømmene. Pressefolkene kan endvidere ser frem til helt nye faciliteter – så der bliver ikke sparet på noget for at give alle indtryk af at i USA forstår man virkelig hvordan et arrangement af den størrelse skal afholdes.

Ekko af legender

Den 'rigtige' Indianapolis-oval blev bygget i foråret 1909 – oprindeligt som en testbane for bilfirmaerne i delstaten Indiana. Banen var helt enkel – fire sving med en krængning på lige lidt over 9 grader – og så stod en af verdens mest berømte baner klar.

Siden da er legender blevet skabt på "Brickyard" som er blevet dens kælenavn. Den gang kørte man ikke på fin blød asfalt – men som Brickyard antyder, blev der kørt på brosten. Flere af de originale brosten findes fortsat findes under den nuværende asfalt. De oprindelige sten findes dog fortsat på banen – lige ved målstregen. Det har sikkert været en yderst ubehagelig oplevelse at køre på Indianapolis før den blev asfalteret…

Det berømte Indy 500-løb blev sat i gang i 1911 – og siden da har det været en årligt tilbagevendende begivenhed (dog blev der ikke kørt i 1917 og 1918 samt fra 1943-45 på grund af verdenskrigene). Det er et show i sig selv – og det er skræmmende at tænke over at racerne når godt op omkring 400 km./t. Banen har dog også krævet sine ofre. Utallige kørere har mistet livet på den lynhurtige bane, hvor der ikke vises nogen nåde hvis køreren fejler.

Den nye bane er på 4,195 km. og er faktisk konstrueret eksklusivt til Formel 1. Der kommer til at blive kørt noget på ovalen – og de kommer igennem et af svingene på ovalen hvor de kommer til at få lidt af fornemmelsen af den ægte Indy… "Gentlemen – start your engines!"

BB  


Hop til top
Købes Formel 1 af Formel 1?

I øjeblikket er det Bernie Ecclestone og EM.TV som ejer hver 50% af det holdingselskab som har rettighederne til Formel 1. Men der er stor bekymring over dette - især fra dem der udgør Formel 1 - de store bilgiganter.

Derfor tumler de med planer om at gå sammen for at købe sig ind i Formel 1. De er nemlig bekymrede over EM.TV, som arbejder på at gøre oplevelsen af Formel 1 mere avanceret og i fremtiden gå over til digitale transmissioner. Men bilgiganterne tror mere på det brede marked, hvor de har større mulighed for at blive eksponeret.

De får sikkert svært ved at købe sig ind i holdingselskabet. Derfor går de efter at købe sig ind hos FOA, der forhandler rettighederne til transmissioner fra løbene. Det menes at de er tæt på at underskrive en aftale, og det vil endvidere sikre Ecclestone at de deltagende bilmærker ikke forlader Formel 1 uden videre.

BB  


Hop til top
Michelin er bekymrede

Michelin er alt andet begejstret for fremtiden. Det er de fordi, de i øjeblikket er ved at klargøre sig til deres comeback i F1. Og så ser de, at konkurrenten lige udvikler et nyt dæk til et helt nyt GP.

Michelin tester på livet løs på en del af de baner som der bliver kørt på i øjeblikket. Men en del baner kender de ikke, og har måske heller ingen data på dem. Så en del af sæsonen næste år vil blive lidt hen imod løb til løb forberedelser. Derimod har Bridgestone den fordel, at de har været på alle baner, undtagen eksempelvis den ny anlagte Indianapolis bane. Men ved hjælp af datterselskaber har de en del informationer til rådighed - fra eksempelvis Firestone.

Michelin kan kun få hjælp fra de andre serier, som man leverer dæk til. Det giver mulighed for at få kendskab til nogle af de forskellige baneoverflader, og der kan også simuleres, men de får ikke et fuldstændigt billede af hvordan forholdene er, før de selv har gjort deres erfaringer på banerne. Bridgestone har den store fordel, at de har været med i nogle sæsoner nu, og har 22 biler til at give dem data. Michelins bekymring er forståelig.

PDL  


 

Hop til top19.9.2000

Frentzens vigtige løb

For Heinz-Harald Frentzen bliver det amerikanske grand prix yderst vigtigt. Han skal så at sige tilbage på hesten, efter den fatale ulykke på Monza forrige weekend.

Den meget følsomme og letpåvirkelige tysker, skal overkomme de tanker der uvægerlig vil komme når starten går til det amerikanske grand prix på Indianapolis. Han er blevet udsat for stor kritik for sin kørsel - selvom han gav Barrichello skylden for uheldet. "Den første omgang er den mest risikable tid i løbet, og det er uundgåeligt at tingene nogen gange falder sådan ud at det resulterer i et uheld," siger Frentzen.

Tyskeren har haft en meget omtumlet sæson og det er blot blevet til 7 point, mod 54 sidste år. Det er meget vigtigt for tyskerens selvtillid at han kommer rigtigt godt igennem løbet på Indianapolis.

BB  


Hop til top
Ferrari om Amerika og fremtiden

Ferrari har visse spekulationer omkring deltagelsen i GP'et på Indianapolis. Banen er helt ny, men det er et faktum som gælder for alle. Det man bekymrer sig om, er problemstillingen med at finde et setup. Banens karakteristik er total ukendt, og er så forskellig fra andre baner, at det uværgeligt må give overarbejde til ingeniørerne. Det lange hurtige stræk med de stærkt hældende kurver, samt kombinationen af de tætte og meget langsomme sving, er noget der giver hovedbrud hos ingeniørerne.

Vi vil for engang skyld opleve en meget travl fredag, fordi banen er ny, og alle skal vænne sig til den og køre sig ind på den.

Ross Brawn:
"Ethvert minut på banen er af allerstørste vigtighed. Kombinationen af det hurtige stykke og de langsomme sving i inderkredsen af ovalen, bliver meget interessant, set udfra et teknisk synspunkt."

Men mon ikke det stærke samarbejde mellem Michael Schumacher og Ross Brawn, kan give et godt resultat? De viste i hvert fald på Monza, at de kan kæmpe sig tilbage i forreste linje. Og ifølge Jean Todt, så er han sikker på, at Michael Schumacher vil arbejde hårdt på at finde det bedst mulige setup. "Vi ved ikke helt hvad vi kan forvente på banen, fordi der findes ingen data på den nybyggede del af banen. Men Michael Schumacher tager det som en stor udfordring, og plejer at være god til at finde det optimale i bilen."

Michael Schumacher var, som alle ved, meget dybt berørt efter sejren på Monza sidste weekend. Nu er han kommet med en lidt dybere forklaring på det: "Det var en kombination af flere ting. Jeg nåede Ayrton Sennas rekord. Der var en brandmand der desværre mistede livet. Men hovedgrunden var Ayrton Senna. Det var en kører som jeg så op til. Vi var ikke nære venner, men talte af og til sammen. Da han skulle begraves, valgte jeg at blive væk fra begravelsen, men det har jeg inderligt fortrudt siden. Mine følelser den gang var meget forvirrede, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre."

Jean Todt er for øvrigt meget sikker på, at Michael Schumacher bliver hos Ferrari, efter at hans nuværende kontrakt ophører. Det sker med udgangen af 2003. Han er også overbevist om, at hvis ikke Michael Schumacher ikke vinder VM i år, så vil han være endnu mere opsat næste år. Hvorfor?

Jean Todt:
"Michael, som har kørt for Ferrari de sidste 5 år, har vundet 22 GP'er for Ferrari indtil nu. Det er en rekord. Michael føler sig hjemme hos Ferrari, og det er et spørgsmål om følelser, ikke resultater. Det er en af grundende til, at Michael har intentioner om, at forsætte samarbejdet hos Ferrari mange år frem i tiden."

PDL  


Hop til top
Ny to-hjuler fra Ferrari

Så er det med at være hurtig. Ferrari har bygget en racercykel. Men kun i en begrænset mængde på 500 stk. Det er fjerde gang, at Ferrari laver en racercykel. Og det er en meget eksotisk sag.

Vi har i skrivende stund desværre ikke fået oplyst noget om konstruktionen i enkeltheder. Men det er et usædvanligt stykke high-tech det drejer sig om. Selve rammen vejer ikke mere end 7,8 kg. Den er støbt i ét stykke i carbonfibre og er dermed noget af det letteste og stærkeste der findes. Der er hovedsageligt brugt titanium de fleste andre steder på cyklen for at holde vægten så lav som muligt.

Det er den lille eksklusive Colnago fabrik der fremstiller den for Ferrari. Denne fabrik er en af verdens allerbedste racercykelfabrikanter ud i det eksklusive. Colnago og Ferrari har været tekniske partnere i 13 år. Prisen på denne eksklusive sag er omkring 60.000 kr. i Italien, dertil kommer alle diverse afgifter og moms, som vi desværre er plaget af.

PDL  


Hop til top
McLaren indrømmer teamordre

Ved sæsonstarten gøres der meget ud af at mane ethvert rygte om teamordrer i jorden, men når man nærmer sig de sidste løb i kalenderen og der kun er to point mellem rivalerne, er der ingen grund til at hykle ligestilling. Det har Jürgen Hubbert, medlem af Daimler Chryslers bestyrelse, i hvert fald ikke tænkt sig. "Så vidt jeg ved, vil vi koncentrere os om én i de sidste løb," udtalte Hubbert til en østrigsk avis for nylig.

Mercedes-overhovedet Norbert Haug har derimod nægtet at bekræfte dette. McLaren har allerede truffet nogle meget omdiskuterede beslutninger under løbene i år. Haug siger: "Vi har ikke talt om det endnu. Det vil vi gøre ved Indianapolis." Haug får ikke nogle problemer med David Coulthard. Så snart han var ude af det italienske GP bekendtgjorde han, at han havde opgivet sine chancer i VM og resten af sæsonen vil køre for Mika Hakkinens tredje titel.

CBA  


Hop til top
Ferrari og Amerika

I den kommende weekend vil man se et nyt stykke historie blive skrevet i den store Formel1 historiebog. Et nyt forsøg på at etablere sig i USA bliver gjort, og forhåbningerne til at det lykkedes denne gang, er store. Selvom Formel1 kun er repræsenteret i USA med indbyggede "pauser", så er der er en del historie i deltagelsen alligevel.

For Ferrari, og her tænkes der ikke kun på Formel1, er det et stort og vigtigt land. Ferrari har et stort marked netop i USA. Mange amerikanere kan godt lide de røde biler, og man skal bare tage en tur rundt i de mere eksklusive bydele i Los Angeles, der vil man straks opdage, at der kører adskillige Ferrari'er rundt. En lille del af Ferraris rødder ligger rent faktisk i USA.

Da Formel1 verdensmesterskabet startede officielt i 1950, var noget af det som betog nu afdøde Enzo Ferrari, lyden af Packards V12 motorer. Efter det fik Enzo Ferrari travlt med at få konstrueret en 12 cylindret motor.

Enzo Ferrari:
"Jeg har altid længtes efter en 12 cylindret motor. Jeg husker billeder af en Packard der kørte på Indianopolis i 1914. Lige efter krigen, havde jeg mulighed for at se en af deres 12 cylindrede motorer. Bare lyden af den var nok. Og så det, at Packard var de eneste, der kunne lave en ordentlig motor med så mange cylindre, var en udfordring." Resten af historien kender de fleste.

Ud af alle de nuværende teams i Formel1, er Ferrari det eneste mærke, der har kørt Indy 500, som tidligere var en del af verdensmesterskabet. Men det er aldrig lykkedes at vinde der, til stor ærgrelse for Enzo Ferrari. Noget gik altid galt. Ferrari har tidligere benyttet sig af amerikanske kørere i teamet. Dog med blandet succes. Den første viste sig også at være den bedste. Navnet er Phil Hill. En mand som tiltalte Enzo Ferrari meget. Og så gjorde det jo heller ikke noget, at han kunne tale italiensk.


Phil Hill var en af Enzo Ferraris foretrukne kørere. Her er han under Monaco's Grand Prix 1961 i den berømte "Shark-nose" Ferrari 156 F1.

Andre amerikanere, som har slået deres navn fast hos Ferrari var Dan Gurney og Mario Andretti. Enzo Ferrari regnede dog ikke Andretti for at være amerikaner. Andretti blev verdensmester, men det var for Lotus. Han er den sidste amerikaner, der har kørt for Ferrari. Han sluttede hans karriere hos Ferrari, da han blev kaldt til Ferrari, for at køre de sidste løb i sæsonen 1982, efter at Gilles Villeneuve havde mistet livet i Belgien.

PDL  


Hop til top
Ingen nem tjans

Tro ikke at det er nemt at ligge i front af Formel 1-feltet. Chaufføren i safety-car'en er ikke ude på en rolig søndags tur... Umiddelbart er det ikke det vildeste job, men der skal alligevel lægges masser af energi i arbejdet.

En af chaufførerne i safety-car'en har været tyskeren Bernd Mayländer. Han har mærket det hårde pres der har været fra de ivrige kørere der ligger bag ham. "Jeg kan godt lide arbejdet, da det er professionelt og kræver meget smidighed og koncentration," siger tyskeren der har ført feltet an et par gange.

I forrige weekend var det Andre Riberio der fik lov at ligge sig i front og han førte de første 10 omgange af det italienske grand prix. "På TV ser det meget let ud, men jeg har et stort pres på mig, og jeg skal arbejde meget hårdt," siger Mayländer.

BB  


Hop til top
3 kørere med USA erfaring

Ud af de 22 kørere der deltager i dette års verdensmesterskab i Formel 1, så er der kun 3 der tidligere har kørt Formel 1 race i Amerika. Og samtlige af de løb som de har deltaget i har været afviklet på gadebanen i Phoenix. De tre kørere er Johnny Herbert, Jean Alesi og Mika Hakkinen. Og herunder kan du se hvordan deres løb gik.

År Kører Team Kval. Race
1989 Johnny Herbert Benetton 25 5
1990 Jean Alesi Tyrrell 4 2
1991 Jean Alesi Ferrari 6 12
Mika Hakkinen Lotus 13 DNF

Nogle vil måske mene at det bliver svært for Formel 1 i USA, da de dels ikke kender kørerne, og dels ikke selv har nogle kørere med i løbsserien. Og det kan da godt være rigtigt, men Amerika har tidligere været meget flot repræsenteret i Formel 1 sporten.

Der er ialt 45 amerikanske kørere der har deltaget i Formel 1 siden starten i 1950, og af dem har de 5 vundet Grand Prix sejre, det er:
Ritchie Ginther, Peter Revson, Phil Hill, Dan Gurney og Mario Andretti.
To af de ovennævnte kørere, nemlig Phil Hill og Mario Andretti har desuden været verdensmestre i Formel 1.
Der er dog kun en amerikaner der har vundet sit hjemlands Grand Prix, det var Mario Andretti i 1977, og han er samtidig den sidste amerikaner der har vundet et Grand Prix løb (Holland 1978).


Mario Andretti under USA's Grand Prix på Long Beach

AN  


Hop til top
Villeneuve skeptisk om F1 succes i USA

Jacques Villeneuve sætter spørgsmålstegn ved de forventninger der er til det første amerikanske GP i næsten et årti. Flere gange i 70erne og 80erne var USA vært for 2 Grand Prix'er hver sæson. Men efter flere år med stærkt faldende seertal, blev baneejerne næsten tvunget til at vælge deres egen Cart serie. Den var og er mere lukrativ for amerikanerne. Villeneuve er i øjeblikket den eneste kører der har kørt i begge mesterskaber, og som også har vundet dem begge. Han mener, at kun lidt har ændret sig siden dengang i 70erne og 80erne.

Jacques Villeneuve:
"Tilskuerpladserne vil være fulde til GP'et fordi, det er første gang, at der køres F1 på Indianapolis, men det betyder ikke, at det forsat vil blive værdsat af det amerikanske publikum. Ved enhver sport i USA, plejer amerikanerne at støtte deres egne mestre, og de er ikke interesseret i hvad der sker i resten af verdenen. Motorsport er ingen undtagelse, så et amerikansk GP uden amerikanske kørere og biler, vil ikke være attraktivt nok. Den eneste fordel er, at løbet er netop på Indianapolis. Det er det eneste sted i hele USA, hvor der er ægte racerfans, ikke bare dem som kun følger en speciel kategori. Det er kun godt, men jeg håber at de amerikanske fans forstår, at det er helt anderledes at køre på en decideret bane i stedet for på en oval."

For hans eget vedkommende, kan man høre at han har sine rødder netop på ovalen. "Det bliver godt at komme til USA og køre, og da Indianapolis er centret for alle formeltyper i USA, så er det stedet at være. Det eneste jeg er skuffet over er, at vi ikke kommer til at køre på ovalen. Det var en fantastisk oplevelse og virkeliggørelse af drømme, at vinde Indy 500 i 1995, og det var efter den sejr, at Frank Williams besluttede sig til at skrive kontrakt med mig til den efterfølgende sæson."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk