Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.10.2000
 Sepang - 2. fri træning
 Sepang - 1. fri træning
 M. Schumacher årets sportsmand i Tyskland
 Herbert siger nej
 Berger tænker lidt tilbage
 Dobbeltsejr til Ferrari
 
19.10.2000
 Mika Hakkinen ville stoppe karrieren
 David Coulthard ser frem til år 2001 sæsonen
 Ferrari tager ingen unødige chancer
 Tom K afslutter arbejdet for Michelin
 Den rigtige timing gør forskellen
 Jordan - Sværere næste år
 Ferraris 2001-racer
 Michelin ønsker konkurrence
 

Hop til top20.10.2000

Sepang - 2. fri træning

I dagens første fri træning så var det de to Ferrari kørere Michael Schumacher og Rubens Barrichello der indtog de første pladser, skarpt forfulgt af McLaren kørene David Coulthard og Mika Hakkinen. Alle i den nævnte rækkefølge. Og mon ikke vi kan forvente at de fire holder sig i front også her i den anden fri træning, spørgsmålet er så blot deres indbyrdes placeringer.
Men det ville da være et frisk pust, hvis man her i sæson afslutningen, fik nogle nye navne op imellem det fire spids kørere. Det ved vi meget mere om efter de 60 minutter som son dagen 2. fri træning strækker sig over. Og lad so straks kaste os ud i løjerne.

Sepang - fredagens 2. fri træning:
TidHændelse
06:55 Det er stadig varmt på Sepang banen, og bane temperaturen er i øjeblikket 38 C.
07:00 Så er de grønne lamper tændt, og første mand på banen er Ricardo Zonta.

Så kommer ogs de to Williams racere på banen.

07:02 Nu kører også Heinz-Harald Frentzen på banen.

Jarno Trulli og Gaston Mazzacane på vej ud på banen.

07:03 Nick Heidfelt kører sin Prost racer ud på banen.
07:04 Jean Alesi er på banen.

Mika Salo er nu også på vej ud af pitten.

07:05 David Coulthard og Rubens Barrichello kører ud på banen.

Så er også Michael Schumacher ude på banen igen.

Nick Heidfelt - 1:43,786 - 16. plads.
Han er dermed den første kører der forbedre sin tid fra 1. fri træning.

07:06 Alexander Wurz - 1:42,248 - 5. pladsen.

Heinz-Harald Frentzen - 1:43,446 - 15. pladsen.

07:07 AN  


Hop til top
Sepang - 1. fri træning

Så er vi nået til årets sidste Grand Prix løb, Malaysias Grand Prix. Og selv om verdensmesterskabet for kørere er afgjort, så er der stadig kamp imellem McLaren og Ferrari om konstruktørenes mesterskab. Ferrari har dog fat i den tykke ende, de behøver kun 4 point for at sikre sig mesterskabet. Op til dette løb er det faktisk kun Arrows og Ferrari der har testet, alle de øvrige teams har holdt mere eller mindre fri siden Japans Grand Prix for 14 dage siden.

Vi skal nu igang med den første af de frie træninger, 60 minutter på Sepang banen.
Og hvad kan vi så vente os her i denne træning?
Formentligt så vil de fleste teams være interesseret i at få mange omgange her i den første fri træning, dels er det kun anden gang der bliver kørt Formel 1 løb på banen, så de enkelte teams har ikke så mange telemetri data at arbejde med. Og dels så er her både meget varmt og fugtigt, noget som teamne heller ikke er vant til. Så der skal arbejdes både med motorenes og chassiernes opsætning.

Sepang - fredagens 1. fri træning:
TidHændelse
04:55 Vejret på Sepang banen er i øjeblikket overskyet, men banen er tør, og bane temperaturen er ca. 42 C.

I kø ved pitudkørsler holder de 2 BAR racere.

05:00 Så tænder de grønne lamper, og den første fri træning er i gang.

Efter de to BAR racere er kørt ud kommer de to Minardi'er.

Og nu kommer også Heinz-Harald Frentzen, Jos Verstappen og Giancarlo Fisichella på banen.

05:01 Så er Jean Alesi, Pedro de la Rosa, Jenson Button og Jarno Trulli på vej ud på banen.
05:02 Samtidig med at de første er på vej ind i pitten igen efter en installations omgang, så er resten af feltet på ud på banen.
05:04 David Coulthard på vej ud på banen, så nu er det kun de to Ferrari racere der ikke har været på banen endnu.

Banen virker meget glat, sikker som følge at at den ikke bliver brugt ret tit, og den derfor er meget støvet.

05:07 Så kører Michael Schumacher på banen.

Og her kommer så også Rubens Barrichello.

AN  


Hop til top
M. Schumacher årets sportsmand i Tyskland

Den tyske ADAC organisation bekendtgjorde torsdag, at den nykårede verdensmester i Formel-1, er valgt som årets sportsmand i Tyskland.

Det er anden gang at Michael Schumacher for tildelt denne ære. Første gang var tilbage i 1992, da Michael Schumacher debuterede i Formel-1.

Overrækkelsen af prisen vil foregå den 25 november, ved en gallamiddag i München.

BKP  


Hop til top
Herbert siger nej

Johnny Herbert vil for enhver pris ud af Formel 1 - han har netop sagt nej tak til at blive testkører for BMW-Williams. Dermed styrer han direkte til Amerika.

Briten, der kører sit sidste grand prix i Malaysia føler at det vil være et stort tilbageskridt (måske også i erkendelse af at det ikke bliver til et comeback!) Han ville ellers have tjent lidt over 6 millioner kroner på tjansen. "Frank talte lidt med mig om en test, men jeg tror ikke det er noget jeg virkelig ønsker," siger han. Herbert ved dog godt at han sagtens kan give teamet en masse - men det vil ikke give ham noget andet retur.

Williams - nej tak!

"Selv hvis jeg gjorde det godt for Williams og kørte de andre væk, tror jeg ikke at jeg ender hos Ferrari eller McLaren alligevel. Jeg ved ikke hvad det vil give mig - i hvert fald ikke tilfredshed," siger han - og i stedet er fokus sat på CART og Indy 500.

"Jeg tror jeg kan tage til CART og Indy 500 som er et af de løb som jeg altid har ønsket at køre," siger han videre og tror på succes. "Det vil være rart at vinde der og se tilbage og så sige at jeg har vundet Le Mans, haft en god karriere i Formel 1 og vundet CART og Indy 500," forklarer han - men ringen er ikke helt sluttet. Formel 1-VM blev ikke til boget. "Så vil jeg have nået to af mine mål - to ud af tre er ikke så dårligt," siger han. Men spørgsmålet er så om det lykkes at få den sidste succes...

Indtil videre vides det ikke hvem han skal køre for i CART, men han tager videre til USA for at sikre sig en kontrakt. "Jeg er 95% sikker på at jeg kan komme igennem," vurderer han.

Læs også artiklen om Herberts karriere - Herbert og heldet

BB  


Hop til top
Berger tænker lidt tilbage

I dagene efter at Michael Schumacher har vundet sit tredje verdensmesterskab, har BMWs motorsportschef, Gerhard Berger, åbenbart tænkt lidt tilbage til tiden, hvor han selv var aktiv kører. Bl.a. for Ferrari. Det virker som om, at det er lidt med blandede følelser, at han udtrykker sine tanker.

Det der bl.a. slår Berger, er at man "kan" tillade sig, at holde ferie i mellem nogle af løbene.

"Først og fremmest, vil jeg gerne kommentere det, som Michael Schumacher har sagt, om at hans kone aldrig har set ham så afslappet. At se ham læse en bog, at se ham ligge på stranden, ikke at se ham træne 8 timer om dagen - det får mig til at undre mig lidt. Jeg har altid gjort det sidste, og jeg er aldrig blevet verdensmester. Måske det er grunden. Måske har jeg gjort det på den forkerte måde. Jeg vil gerne lykønske Ferrari med mesterskabet. Det er flot. Efter at Ferrari har prøvet så hårdt i mange år, og været rigtig tæt på de sidste to, så er det fortjent, at de har vundet i år. Det er godt for F1, det er flot af Ferrari. Der har været nogle virkelig gode dueller de seneste år mellem Ferrari og McLaren. To år var det McLaren, der satte næsen frem, og i år var det så Ferraris tur. Jeg tror egentlig ikke, at man kan sige hvem der er den bedste af de to. Der har været nogle rigtig gode dueller de seneste år, både på den tekniske side, og også blandt kørerne. Som ex-kører, så var et løb som det på Suzuka noget specielt for mig. Prøv at forestille sig, at man ved, at man kan tabe eller vinde mesterskabet i løbet af et løb, hvor det det tilligemed begyndte at regne lidt. At køre flat out fra start til slut, og så bare vinde med et par sekunder, fordi man har en lidt bedre strategi - det er noget man ikke har set ret tit i F1 historien. Jeg vil gerne lykønske alle der har været involveret i det. Det har været spændende at følge."

Men når det så er sagt, så har Gerhard Berger også udtrykt sin holdning om Michael Schumacher, og den er for Schumi-fans ikke så pæn.

"Jeg respekterer Michael Schumacher for sine køremæssige egenskaber, de er helt formidable, men som person, er han stadigvæk en superegoist af første grad. I Italien er han respekteret, men ikke elsket."

Det er lidt af en svada, at komme med, men alle har selvfølgelig ret til have deres egen mening. Igennem tiden har det vist sig, at de to - Berger og Schumacher - aldrig har været specielt gode venner. Berger har også - dog med ret lange intervaller - vist sig at kan være en kontroversiel person. Og nogle gange har han fået en over snuden, for nogle af sine udmeldinger. Noget af det ovenstående, kan meget vel tænkes, at være skjult misundelse.

PDL  


Hop til top
Dobbeltsejr til Ferrari

Ferrari har allerede sejret i Malaysia. Side om side kørte de over målstregen og sikrede sig æren.

Men det var dog 'kun' et go-kart løb. De to Ferrari-kørere stillede op til et race mod nogle journalister og kendte malaysier. De to kørere startede bagerst - meget fair, men helt som ventet var det næppe det helt store problem. De kørte sig frem og sikrede sig sejren - og de kørte over målstregen på samme tid.


Rubens fører an - måske en indikation af udfaldet af løbet i Malaysia?

Gad vide om det bliver samme historie i det 'rigtige' løb i Malaysia? Men Ferrari skal alligevel passe på: i et andet gokart løb udgik et team med Ferrari-medlemmer nemlig med en ødelagt motor...

BB  


 

Hop til top19.10.2000

Mika Hakkinen ville stoppe karrieren

Mika Hakkinen kom med lidt af en overraskende udtalelse, forud for det Malaysiske Grand Prix. McLaren-Mercedes køreren ville stoppe hvis han havde vundet mesterskabet i år.
Mika Hakkinen: "Hvis jeg havde vundet verdensmesterskabet for 3. gang, så havde jeg med 100% sikkerhed stoppet efter denne sæson. Men da jeg stadig har motivationen og lysten til at vinde, så fortsætter jeg med at køre Formel-1.
Jeg er stolt af de titler jer har vundet, og jeg troede på at jeg kunne vinde igen lige til det sidste, ja faktisk mistede jeg første håbet da Michael Schumacher kørte over mållinien."
BKP  


Hop til top
David Coulthard ser frem til år 2001 sæsonen

Nu hvor Formel-1 sæsonen er ved at slutte, så er der allerede en kører der ser frem til næste sæson, og det er David Coulthard.
Coulthards mål for næste sæson er at vinde verdensmesterskabet for kørere.

Coulthard som ofte har været hjæpekører for Mika Hakkinen, er desperat over ikke selv at kunne vinde verdensmesterskabet for kørere, så næste år vil han ligge flinkebogen på hylden, og gøre alt for at vinde titlen.
"Jeg har udstået min læretid i Formel-1, og det er nu jeg skal til at vise, at jeg også kan vinde og være en stabil kører. Jeg har allerede en vinder bil, og jeg ved at McLaren snart forventer noget stort af mig.
Der er sikkert nogen som syntes at jeg har fået for lidt ud af det, men det er deres problem. Jeg sætter mig kun kort sigtet mål, og tænker kun fremad, det er den måde jeg lever på. Jeg vil selvfølgelig gerne vinde verdensmesterskabet, men kan jeg ikke det, så prøver jeg at undgå at lave fejl, og se hvor langt det har bragt mig." slutter David Coulthard.

BKP  


Hop til top
Ferrari tager ingen unødige chancer

Ferrari teamet bekræfter at de ikke vil tage nogen unødige chancer, i den kommende weekend, selvom de har vundet kørenes mesterskab, og kun mangler 3 point for at sikre sig konstruktørernes mesterskab for andet år i træk.

Ferraris tekniske leder Ross Brawn afslører, at selv om man kun mangler ganske få point for at vinde "The Double", så vil man bruge den samme motor som i sidste løb på Suzuka, som har vist sig at være meget pålidelig. Man har en ny motor som Luca Badoer har testet i Italien, men den er der ingen planer om at bruge.

BKP  


Hop til top
Tom K afslutter arbejdet for Michelin

Det var en vemodig Tom Kristensen, der i weekenden tog afsked med Michelins testteam ved en sidste seance i Valencia. Gennem hele året har Kristensen været en højt skattet testkører for den franske dækgigant, og derfor var det selvfølgelig trist at skulle tage afsked med en velfungerende enhed:
"Jeg kendte efterhånden Stewarts 1999-racer bedre end min daglige Audi S8 hjemme i garagen," siger Tom om det afsluttede samarbejde.

"Jeg lagde ud i marts med at køre et par sessioner for Michelin i samarbejde med Williams, for hvem jeg også testede i oktober sidste år. Jeg blev hentet ind, fordi Williams-BMW's faste testkører Jörg Müller var forhindret først på året, og da Jörg siden kom tilbage, lod Michelin åbenbart et par ord om min indsats gå videre til Jaguar. Ligesom Williams skal Jaguar i 2001 køre i Formel 1 på Michelin-dæk, så også dette team skulle til at teste på de franske dæk. Imidlertid kunne Jaguar ikke selv gå ind i test-samarbejdet, fordi grandprix-teamet i år er tilknyttet Bridgestone. I stedet blev der rullet en Stewart-racer fra 1999 ud af garagerne, og den har jeg så fået lov til at prøve kræfter med her i andet halvår sammen med en række ingeniører, som Jaguar og Michelin har peget ud. Det har været fantastisk spændende, og med i alt næsten 10.000 kilometers test på Michelin-dæk er jeg den kører i verden, der kender mest til franskmændenes kommende trumfkort. Hvis Williams, Jaguar eller Benetton, der også har valgt Michelin, gør en god figur i 2001, så vil jeg straks påtage mig æren," spøger det danske multitalent.

Michelin har gennem hele året holdt kortene tæt ind til chassiset. Absolut intet må komme frem om de fremskridt, franskmændene har gjort gennem sæsonen, og Tom har da også fået en mundkurv på i Sankt Bernhards-størrelsen.

"Michelin har enorme erfaringer fra andre motorsportsserier, og for mig er der ingen tvivl om, at franskmændene vil gøre en særdeles god figur i flere grandprix-løb næste år. Selvfølgelig bliver det svært at satse på sejre, da de suveræne Ferrari- og McLaren-vogne fortsætter på Bridgestone, men jeg vil ikke blive overrasket, hvis især Williams i enkelte løb kører lige op med overmagten. I den sidste test i Valencia, der blev kørt som regnvejrstest på vandet bane, gjorde Michelin nogle særdeles gode erfaringer, og det lykkedes os at finde et meget effektivt setup på Stewart-raceren. I en sådan test får man som kører virkelig indblik i, hvad gode dæk betyder for sin bils opførsel, og selv om Michelin mangler data fra mange grandprixbaner, ser det med mine øjne helt godt ud for 2001-sæsonen. Spørgsmålet er, om Bridgestone har gemt noget i ærmet til næste år. Jeg glæder mig afsindigt til at følge kampen mellem dæk-fabrikkerne."

BB  


Hop til top
Den rigtige timing gør forskellen

Juan Pablo Montoya skifter fra CART til Formel 1, og hans tid som kører i den amerikanske serie for Chip Gananssi er efterhånden ved at rinde ud. Hans skifte til Formel 1 bliver imødeset med stor spænding. I 1999 forsøgte Williams sig også med en stærk CART-kører - og det blev lidt af et flop!

Alessandro Zanardi fik aldrig kørt sig til hos Williams. Teamet var inde i en svær periode, men ikke desto mindre formåede Ralf Schumacher at score rigtig mange point og levere en flot indsats, mens Zanardi fik nul point og en fyreseddel. Nu gentager historien sig - Montoya har taget den samme vej som Zanardi, men bliver han også et flop? Forhåbentlig ikke - men hvis han bliver det, så kommer der i fremtiden ingen kørere fra CART til Formel 1!

Men forskellen på succes og fiasko ligger i timing. "Med det høje niveau i CART og Formel 1, gældet det om at komme til det rette team på det rigtige tidspunkt," forklarer Chip Ganassi. Forskellen på succes og fiasko handler om at komme til et team der har en god form, og som har den rette 'pakke' - motor, chassis, ingeniører, dæk og så videre.

Det er nemlig - ifølge Ganassi - ikke kørerne der gør den helt store forskel. "Alle kørerne i topteamsene er hurtige i alle formler, men man skal være i det rigtige team på det rigtige tidspunkt," forklarer CART-teamchefen. Montoya må så håbe at det er tilfældet for ham.

25. september 2000 - Williams om Montoya
26. september 2000 - Montoya er ingen ny Zanardi

BB  


Hop til top
Jordan - Sværere næste år

Jordan har haft en dårlig sæson i år - sidste år sejrede de, i år kan de dårlig nok komme i pointene, og det er næppe forkert at sige at teamet har haft en skuffende sæson. Teamchef Eddie Jordan forudser at det bliver sværere næste år.

Det øgede fokus fra de store bilgiganter, gør at der bliver en hidsig kamp om at få point. "McLaren vil sammen med Ferrari blive svære, Renault er vi tilbage, vi er tilbage som et Honda-fabriksteam, BAR bliver bedre og udeluk heller ikke BMW-Williams," siger Eddie Jordan. Fordi der er så hård kamp, tror han ikke det bliver meget nemmere næste år. "Det bliver endnu sværere at score point næste år. Det bliver meget svært og det kræver nogle utrolig kloge folk at lave den bedste racer og gøre det rigtigt," siger han videre - og taget i betragtning at der hos Jordan har været adskillige kloge folk der har forladt teamet, så er det svært at se hvordan teamet skal blive meget bedre end de er i dag.

11. oktober 2000 - Jordan vender tilbage næste år

BB  


Hop til top
Ferraris 2001-racer

Hvorfor ændre det helt store når den nuværende racer er en succes? Sådan er filosofien hos Ferrari. Derfor bliver 2001-raceren ikke tegnet om helt fra bunden, men der bliver bygget videre på F1-2000 modellen som har sikret teamet VM.

Den nye model får chassisnummeret 652 - så har vi fået det på plads. Derudover kommer motoren som teamet stadig arbejder på. "Vedrørende 050-motoren til næste år, så er nogle komponenter kommet, og det første eksemplar vil snart blive samlet," siger Ross Brawn.

At Ferrari ikke satser på et helt nyt design forklarer Brawn også. "Vores racer er den bedste, så derfor ser jeg ingen grund til at næste års racer skulle være meget anderledes," forklarer teamets tekniske leder. Men der bliver nok justeret lidt hist og her, sådan at teamet i 2001 er klar til at forsvare titlerne.

BB  


Hop til top
Michelin ønsker konkurrence

Fra næste sæson leveres der også dæk fra andre end Bridgestone - Michelin starter en ny dækkrig. Men spørgsmålet er hvor længe.

Det rygtes nemlig at Bridgestone overvejer at trække sig ud af Formel 1, eftersom der har været mange problemer med Firestone - den amerikanske del af koncernen. Men Michelin ønsker ikke at få monopol. De håber derfor på at Bridgestone vælger at blive i Formel 1.

Når der er konkurrence om at levere og producere det bedste dæk, giver det øget fokus på dækmærket, som ikke blot forsvinder som en selvfølgelighed. Derudover er der omkostningerne at tage i betragtning - dog bliver der under en dækkrig skruet gevaldigt op under udviklingsarbejdet. Vi kan blot håbe at de to mærker holder sig i Formel 1 et par år, sådan at det kan være yderligere en faktor der spiller ind, og som kan rykke lidt ved magtbalancen i sporten.

12. oktober 2000 - Bridgestone på vej ud?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk