Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.9.2000
 Pneumatisk fejl hos Hakkinen
 Hakkinen - Det kunne have været et flot show
 Kørerne får deres vilje
 Fisichella arbejder ikke nok
 Trulli håber på mange overhalinger
 Mika hjalp Coulthard - og sig selv...
 Button fortsætter succesen
 Tre fans fundet døde
 Coulthard - Hvad skal jeg gøre?
 Problemer ved starten?
 Flere F1 løb i USA?
 Villeneuve giver Montoya gode råd
 5 kører besøger børnenes hospital
 Formel 1 på oval-bane?
 Villeneuve støtter Montoyas overgang til F1
 Mosley forlader USA
 
23.9.2000
 Ferrari og Jordan uden hovedsponsor
 Den nye bane får det blå stempel
 Mosley har fået svar
 Dennis tilfreds med forholdene
 Pressen får først besked
 Williams spændt på vurdering
 Montoya bliver en joker
 Intet venskab mellem VM-rivaler
 Ferrari åbner ny butik
 Villeneuve fundet af Ecclestone
 Ferrari arbejder videre
 

Hop til top24.9.2000

Pneumatisk fejl hos Hakkinen

Der var meget stor skuffelse over Mika Hakkinens farvel. Finnen udgik efter lidt over en snes omgange med et teknisk problem. Norbert Haug er den første til at tage ansvaret for den tekniske fejl, der meget vel kan koste ham VM.

Mercedes har endnu ikke fundet årsagen, men Norbert Haug mener at det kan være en fejl i det pneumatikken eller måske en fejl direkte i ventilen. Dette skal Mercedes dog analysere nærmere. "Vi havde ellers forberedt os rigtig godt, og man kunne se at der var god fart, så jeg kan kun sige undskyld til Mika - det var slet ikke planlagt," siger Mercedes-bossen.

Norbert Haug vil dog ikke kaste håndklædet i ringen. "Vi er otte point efter nu, og alt kan ske, så vi giver ikke op," lover Haug. Også i konstruktørernes VM er McLaren og Mercedes sat tilbage, så der skal virkelig arbejdes hårdt for at sikre de to mesterskaber.

BB  


Hop til top
Hakkinen - Det kunne have været et flot show

Materiellet var Hakkinen imod, og det var skuffende for finnen at han måtte parkere sin syge racer i garagen. Han var ellers godt på vej til at varme op under en ny flot duel - men motoren holdt ikke.

"Som I alle kunne se så kom der masser af røg ud, og det må have været på grund af en eller anden fejl og så mistede jeg motoren," beretter Hakkinen der nu skal på meget hårdt arbejde hvis det skal lykkes ham at genvinde VM.

Finnen satsede meget tidligt på at skifte til tørvejrsdæk og det kom til at koste. "Jeg var ved virkelig at hente ind på Michael, og så kom jeg til at ligge bag Minardi'en. Det var virkelig en katastrofe – jeg var vist fem eller seks omgange efter ham," siger han noget irriteret og mener at han der mindst mistede 6-7 sekunder.


I røg og damp - exit Hakkinen. Måske også i VM!

Det ærgrer ham rigtig meget at motoren skulle sætte ud. "Jeg var kun seks sekunder efter Michael, og jeg er sikker på at det ville have været et rigtig flot show, men sådan skulle det ikke blive," konkluderer Hakkinen skuffet. Nu bliver det spændende at se hvordan han klarer sig i de to sidste løb – nu kan Schumacher for alvor satse defensivt og med en sejr på Suzuka kan tyskeren allerede kåres som verdensmester. Det er hårde odds for Hakkinen…

BB  


Hop til top
Kørerne får deres vilje

Det lykkedes for Michael Schumacher at få flyttet grid'en så meget tilbage at han ikke får problemer i starten. Tyskeren starter i dag fra pole, og lige foran sig ville han oprindeligt have de berømte brosten, der er et minde fra den originale Indianapolis-oval.

Men det lykkedes Ferrari-kørere at få FIA overtalt til at flytte startpladserne lidt længere tilbage. Ferraris teamchef, Jean Todt har ligefrem kaldt brostenene livsfarlige - især fordi kørerne skal igennem en stående start. Selvom det så lykkedes Ferrari at få sin vilje, så har McLaren også været bekymrede, så derfor har Ron Dennis næppe noget krudt at skyde med denne gang.

"Hele start grid'en er blevet flyttet tilbage i nat efter at kørerne i forreste række, Michael Schumacher og David Coulthard, udtrykte bekymring om hjulspind på grund af brostenene ved start/slut-linien," siger FIAs sikkerhedsdelegerede, Charlie Whiting. Derudover bliver farten i pitlane forhøjet til 120 km/t. eftersom pitlane på Indianapolis er bred og sikker nok til at køre med højere hastighed.

Alt i alt - de to beslutninger er meget fair - så det kan der ikke sættes en finger på.

BB  


Hop til top
Fisichella arbejder ikke nok

Selvom man har sikret sig en kontrakt i yderligere en sæson, så skal en kører ikke tro at alt så er sikret. Benetton var langt fra tilfreds med den indsats Giancarlo Fisichella lagde for dagen i kvalifikationen. Der blev han meget skuffende blot nummer 15, mens Wurz arbejde sig til en 11. plads.

Og det er simpelthen ikke godt nok, hvilket Flavio Briatore kommenterer uden omsvøb. "Resultatet af kvalifikationen viser én af forskellene på kørerne. Alex har fokuseret meget på løbet, og har virkelig studeret alting inden vi kom herover. Giancarlo har sat sin lid til hans talent, det er ingen erstatning for hårdt arbejde," siger han meget kontant og det er et vink med en vognstang til Fisichella - 'hvis du vil videre, så skal du tage dig sammen.'


Et godt råd fra Briatore: 'du skal arbejde, Giancarlo!'

Teamchefen henviser til en lignende situation hvor forskellen viste sig. "Det ligner situation i Malaysia sidste år," siger Briatore videre. Der var Wurz også bedre - 4 pladser og med en afstand på 7/10 sek.

Men Fisichella fatter ikke selv hvorfor det gik så dårligt. "Jeg forstår det simpelthen ikke. I formiddags var bilen rigtig god, men i kvalifikationen var næsten al vejgreb væk, og det gjorde utrolig svært for mig at køre bilen," siger han skuffet. Pat Symonds forsøger at forsvare det noget arbejdssky italienske talent. "Giancarlo har ikke rigtigt forstået banen, måske et resultat af den fejltagelse han lavede i går," siger han. Fredag kørte han tidligt af banen og mistede meget tid.

Det er dog ikke nogen undskyldning. "Det er alligevel lidt svært at forstå, hvorfor han er så langsom, som han er," slutter Symonds. Så Giancarlo: talentet er der, men der skal hårdt arbejde til! Dette var måske første vink med den nok så berømte vognstang.

BB  


Hop til top
Trulli håber på mange overhalinger

Jarno Trulli formåede at kvalificere sig som nummer 5, og italieneren viser her i den sidste halvdel af sæsonen at han efterhånden har fundet sig til rette hos Jordan. Nu mangler han blot at få ram på flere point.

Italieneren var da også ovenud tilfreds med resultatet. "Jeg er glad for dagens resultat. Alle gjorde et godt stykke arbejde og det er altid tilfredsstillende at kvalificere sig efter de to topteams, selvom jeg følte at vi kunne gøre det bedre," siger Trulli. Han ser især frem til at få muligheden for at levere nogle overhalinger. "De lange strækninger giver muligheden for at overhale i slipstrømmen, hvilket vil give et interessant race," siger han videre - men spørgsmålet er om han overhovedet kan følge de fire forreste. Det er meget tvivlsomt.

Det er hans første løb i Staterne, så derfor vil han gerne begynde med en flot rekord. "Jeg er meget spændt, da det i morgen vil være mit første løb i Formel 1 i USA. Jeg er sikker på vores præstation, og jeg tror at det vil blive et meget interessant løb, specielt med chancen for at overhale i slipstrømmen på den lange strækning," siger Trulli forventningsfuldt.

BB  


Hop til top
Mika hjalp Coulthard - og sig selv...

McLaren viste flot teamarbejde, da Mika Hakkinen trak David Coulthard ned ad langsiden for at vinde noget mere fart, inden skotten blev sendt af sted for at køre resten af omgangen færdig.

Men om det var det der udelukkende gav skotten 2. pladsen skal der regnes på. "Man mærker selvfølgelig forskellen, da vi gik derud med den intention," forklarer skotten der i de sidste minutter kørte sig frem i den forreste række. "Men jeg ved ikke hvor meget det giver indtil detaljerne viser det. Det er dog en stor ting, og jeg vil gerne takke ham for det," siger Coulthard der fik fortjent støtte fra Hakkinen.


Mika hjalp Coulthard en plads frem, og med fordel sig selv tilbage...

Det rykkede Hakkinen en plads tilbage - men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Derfor bekymrer det ikke finnen meget at han starter i anden række. "Jeg var sikker på at den måde jeg hjalp David på, ville forbedre hans fart på det lige stræk, og forhåbentlig ville det give noget moment der ville forbedre hans samlede tid, og det gjorde det," forklarer Hakkinen.

Men han er ikke bitter fordi det kostede ham en plads. "Jeg er ikke skuffet over at falde en plads tilbage. Anden startrække er ikke så dårlige endda," konkluderer han og henviser til bekymringen for de brosten der ligger lige foran den forreste række.

BB  


Hop til top
Button fortsætter succesen

Jenson Button fortsætter med at imponere. Således blev kvalifikationen i USA blot en bekræftelse af at den blot 20-årige brite er noget helt specielt. Han viste gode takter og klarede sig bedre end sin langt mere erfarne holdkammerat, Ralf Schumacher.

Briten var i de frie træninger med fremme og bide i skeer med de store, og derfor kunne han måske sikre sig pladsen som 'best of the rest'. Dette glippede dog, men trods dette er Button meget forventningsfuld forud for løbet. "Jeg ville selvfølgelig gerne have været på anden række, som jeg var i træningen til morgen, men jeg er alligevel meget glad for min 6. plads, især fordi der ikke er så stor forskel mellem mig og de fire forreste kørere," siger en stolt brite.

I de sidste sekunder forsøgte han at presse sig op på 5. pladsen, "men jeg tror at jeg pressede lidt for hårdt," konkluderer han. Måske er der mere succes i vente for Button.

BB  


Hop til top
Tre fans fundet døde

Tre canadiske Formel 1-fans er fundet døde udenfor Indianapolis. De blev fundet af politiet i deres motorhome.

De tre Formel 1-fans holdt om aften motoren kørende og uheldigvis var deres udstødningsrør blevet tilstoppet af græs og mudder, og de uheldige fans overlevede ikke kulilteforgiftningen. "De gik i seng om aftenen ved 21-tiden og da vennerne forsøgte at vække dem om morgenen, var det uden succes," forklarer Jeffrey Dine. Politiet fandt efterfølgende de tre mænd.

BB  


Hop til top
Coulthard - Hvad skal jeg gøre?

David Coulthard skal formelt set fortsat køre sin egen chance. Men hvad nu hvis. Er der teamordre - eller hvordan kommer det til at fungere?

Det ved skotten ikke rigtig selv, men alt kan ske. "Hvis Mika og Michael kører af i det første sving, så vil der ikke være nogen teamordre," siger han indledningsvis - og det er jo ganske rigtig. Men der kunne opstå en anden situation. "Hvis jeg fører og Michael er toer og Mika er treer - hvad skal jeg så gøre? Jeg kan ikke få Mika til at overhale Michael," siger skotten. Det vil være en taktisk brøler, men skotten tror det bliver aktuelt hvis han ligger lige umiddelbart foran.

"Der er kun få omstændigheder hvor teamordre vil blive sat ind, og det vil selvfølgelig være hvis Michael fører, at jeg er toer og Mika er nummer 3. så kan jeg forvente en ordre," siger skotten. Ron Dennis har afvist at det bliver aktuelt i dette løb - men lad os nu se.

BB  


Hop til top
Problemer ved starten?

Den berømte Indianapolis bane, hvor der skal køres GP på, senere på dagen, har måske et problem. Den har tidligere haft en overflade bestående af brosten, men man har for mange år siden asfalteret hele banelegemet, undtagen en smalstribe ved start/mål linjen.

Det kan få betydningen for manden i pole, i dette tilfælde Michael Schumacher. Afhængig af hvor selve startplaceringerne er placeret i forhold til start/mål linjen, kan endda nogle af de forreste risikere at producerer en masse hjulspind, fordi der er en meget mindre friktion på brostenene. Både Michael Schumacher og David Coulthard er ikke så glade for den smalle stribe brosten.


Fisichella og Wurz ser på de legendariske brosten - men de kan give problemer

Michael Schumacher:
"Jeg er endnu ikke helt klar over hvor startplaceringerne er, i forhold til brostenene. Men det skal der findes ud, det kan skabe problemer. Det burde det ikke gøre, fordi bilen i pole, ikke burde have en sådan ulempe eller forhindring. Det er noget vi skal have talt om. Man skal ikke straffes, fordi man er i pole."

David Coulthard:
"Pole er det man normalt foretrækker. Her tror jeg dog, at det kan være en fordel at være i den anden side af startgridden. Det kan være en fordel, fordi man vil få et længere stykke asfalt til at få fart i bilen, og dermed undgå hjulspind."

PDL  


Hop til top
Flere F1 løb i USA?

Præsidenten for Indianapolis International Motor Speedway, Tony George, forventer at der vil være F1 GP'er i USA i fremtiden. På et af de mange pressemøder på Indianapolis, er han blevet spurgt, om han mener om der vil være i F1 i USA om 10 år:

Tony George:
"Det er en langtidsinvestering. Forhåbentlig vil det være med til at øge interessen for F1, så der om 5 eller 10 år, vil være et USA GP hvert år. Indianapolis er et af de mange steder, hvor der kan køres F1 i USA."

Bernie Ecclestone siger dog, at man i øjeblikket ikke har planer om løb andre steder i USA.

PDL  


Hop til top
Villeneuve giver Montoya gode råd

Ex-Williams-verdensmesteren og nuværende BAR-kører, Jacques Villeneuve, har givet Juan Pablo Montoya hans første råd med på vejen, efter at denne i går underskrev en 2-årig kontrakt med Williams' Formel 1-team.

Siden mesterskabet i 1997 har Williams haft deres problemer lige indtil i år. Efter BMW's ankomst er tingene vendt til det postive og Ralf Schumacher har indtil videre sørget for 3 podie-pladser til teamet.

Villeneuve tror på, at Montoya har det nødvendige talent, som skal til for at få success i Formel 1, og det, at han var testkører for teamet i 1998 - før han skiftede til CART-serien - gjorde at han nåede at udviklet et samarbejde med teamet. Villeneuve skiftede også fra at være CART-mester og vinder af INDY-500 til Formel 1, og han har udtalt at Williams er et af de nemmeste team, at arbejde sammen med.

"Jeg vil fortælle Juan Pablo, at Williams er et meget nemt team at arbejde sammen med. De er et stækt team med meget erfaring og de har vundet både løb og mesterskaber", udtalte Villeneuve.

"Både Frank Williams og Patrick Head er væddeløbere med hjertet og de lever for at vinde. Du skal bare vide hvad du vil, holde fast i dine principper og samtidig sørge for, at der er en god portion respekt indenfor teamet. Hvis dette fungerer, skal resultaterne komme og da Juan Pablo har arbejdet med teamet i 1998 er han allerede godt bekendt med teamet."

Per Liebst

XT  


Hop til top
5 kører besøger børnenes hospital

Fem formel-1 kørere mødte op på 'Riley's Children Hospital' i Indianapolis for at give autografer samt deltage i fotografering sammen med de unge patienter. Den dobbelte verdensmester Michael Schumacher fra Ferrari, Jordans holdkammerater Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, Williams-køreren Jenson Button og Benetton-køreren Giancarlo Fisichella tilbragte en del af eftermiddagen i selskab med børnene.

En anden verdensberømt deltager var professor Sid Watkins, nervekirurgen som også er præsident for FIA's medicinske kommision.

Kørerne signerede plakater fra denne weekends grand prix samtidig med, at de fik talt med forældre og børn. "Det var skønt at de kom," sagde Heather Tishner, som er "special event"-koordinator for 'Riley's Children's Hospital'. "De sørgede for at alle børn og forældre fik en uforglemmelig dag."

Mange andre plakater fik påført autografer, som så senere ville uddeles til de børn, som ikke selv kunne være med under det fine besøg.

Per Liebst

XT  


Hop til top
Formel 1 på oval-bane?

Nu, hvor Indianapolis Speedway er en del af løbskalenderen i Formel 1, så kan man jo egentlig godt lege med tanken om, hvorvidt der kunne køres et Formel 1-løb på en oval-bane.

Først og fremmest vil det dog kræve, at man i et sådan løb skulle køre i special-byggede biler af hensyn til sikkerheden. Her kunne F1 med fordel skele lidt til CART og IRL.

Men udover skrappere sikkerhedsregler for F1-feltet på oval-baner, så er der ikke noget yderligere teknisk, der forhindrer dette. Adrian Newey og Patrick Head havde bl.a. følgende kommentar, da de blev spurgt om det ville skabe yderligere problemer, hvis F1-feltet skulle køre på hele oval-banen på Indianapolis Speedway:

"Egentlig ikke. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig, men jeg er ikke så sikker på, at de fleste af kørerne deler mit synspunkt," siger Newey.

"Hvis vi kørte på hele oval-banen, så ville vi bruge mindre downforce end på Hockenheim. Der ville altså blive kørt utrolig hurtigt," siger Head.

Det største problem handler dog nok om holdninger. Vi har gang på gang måtte høre på, at oval-bane-løb ikke har noget med rigtig motorsport at gøre. 'Herregud - de kører jo bare venstre om hele tiden med 4xspeeder og 4xbremse. Det er der da ikke særlig svært,' er efterhånden en standard-kommentar.

Og jo, det er meget nemt at køre på en oval-bane. Teoretisk set behøver kørerne i CART rent faktisk slet ikke holde hænderne på rattet igennem kurverne p.g.a. det setup, der hedder Stagger. Dette betyder, kort sagt, at de to yderste hjul (de højre) har en smule større diameter end de inderste (venstre). Du kan også forestille dig et papkrus. Hvis du lægger det på siden, og giver det et skub, ja, så vil det jo også helt automatisk dreje. Og det er rent faktisk princippet med et Stagger setup.

At kørerne ikke behøver at holde hænderne på rattet, er selvfølgelig udelukkende teoretisk, men Stagger setup'et giver dem en hjæpende hånd. Det største problem er rent faktisk, når de skal en tur i pit. P.g.a. setup'et skal de nemlig være meget forsigtige da bilen jo stadig vil dreje til venstre.

Så jo, det er meget nemt at køre på en oval-bane - vel at mærke når man er den eneste bil på banen. Hvis der pludselig er 25-26 andre biler samtidig, ja så er det altså en helt anden sag. At ligge side om side igennem kurverne og måske med en bil foran og en bagved, ja, det er altså ikke bare så ligetil.

Udover det tætte race som et oval-bane-løb helt naturligt kan byde på, så er der også en anden meget stor fordel ved den slags baner. Alle tilskuerne har komplet overblik over banen. Dvs. at de kan følge bilerne hele vejen rundt på banen i modsætning til f.eks. Hockenheim, hvor bilerne jo forsvinder ret hurtigt efter at de har passeret.

Formel 1 på oval-baner engang i fremtiden? Tja, hvorfor egentlig ikke? Udover den store barriere, som hedder holdninger, så er der absolut intet, der taler imod dette. Det sikkerhedsmæssige spørgsmål er uden diskussion det vigtigste i denne sammenhæng, og sammenlagt med holdninger (og selvfølgelig også fordomme), så er det nok det, der er den største forhindring.

Personligt kunne vi godt tænke os at se F1 feltet drøne rundt på hele oval-banen i Indianapolis.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
Villeneuve støtter Montoyas overgang til F1

Juan Pablo Montoya blve bekræftet som Williams afløser for Jenson Button i torsdags og han bakkes godt op af Jacques Vileneuve.

Craig Pollock udtalte desuden omkring skiftet: "Jeg tror på, at der et et godt skifte og jeg bekræftiger Jacques udtalelser, at Williams er et fantastisk team at komme til for en ung kører. Jacques kontrollerede dette virkelig godt for nogle år siden og han vandt respekt, ved at få resultater i et tidligt forløb. Jeg tror på at hurtige resultater vil gavne Juan Pablo fremtid i teamet."

Per Liebst

XT  


Hop til top
Mosley forlader USA

FIAs præsident, Max Mosley kommer ikke til at overvære hele det amerikanske grand prix. Briten har været nødsaget til at tage hjem igen. "Større forpligtigelser har krævet at jeg desværre må forlade løbet før slutningen på denne ekstraordinære weekend på Indianapolis," siger Mosley.

Han når dog at give banen og folkene bag den, stor ros. "Jeg har været meget overrasket over standarden her og den utrolige kvalitet som faciliteter har," siger han videre og mener at Formel 1 ikke alene er kommet til en god bane, men også til "et historisk motorsportscenter."

Derfor er der tak til Tony George der har stået bag arrangementet. "Jeg vil også gerne takke alle de amerikanske fans og medierne for den varme og entusiastiske velkomst som de har givet Formel 1 i vores comeback i USA," slutter han inden han begav sig på vej tilbage til Europa.

BB  


 

Hop til top23.9.2000

Ferrari og Jordan uden hovedsponsor

Både Ferrari og Jordan har måttet fjerne deres reklamer. De to teams må ikke anvende deres reklamer i USA. Men hvorfor skal netop de to teams rammes, når teams som McLaren, BAR, Prost og Benetton bruger deres originale bemaling?


Ferrari uden røg i USA!

Det er ikke fordi Ferrari eller Jordan særligt skal straffes. Men både Marlboro og Benson & Hedges har brugt deres ene chance for at være sponsor. I USA må tobaksfirmaer kun være sponsor for en stor sportsbegivenhed, og det har de allerede anvendt. Derfor har de to teams måtte finde de hvide klistermærker frem.

BB  


Hop til top
Den nye bane får det blå stempel

De 22 kørere fik lov at prøve den nye bane - der var delte meninger, men de fleste var tilfredse. Måske også for at være lidt flinke overfor amerikanerne, og hvis man læser nøje efter, er det især historien omkring Indianapolis der får den til at blive accepteret. Havde det været en bane ethvert andet sted, ville den nok have fået en anden anmeldelse.

Her er nogle hurtige kommentarer til banen - og vi lægger ud med de positive kommentarer:
Mika Hakkinen - "Banen er god og fornøjelig at køre. Den er svær nogle steder og den vil være svært at finde det optimale set-up."

David Coulthard - "Det er meget interessant i inderkredsen, og sikkert mere interessant end nogen anden bane end Monaco. Ovaldelen er meget sjov."

Michael Schumacher - "Jeg havde ikke svært ved at tilpasse mig banen. At køre gennem svinget på ovalen var ikke så utroligt som det kunne se ud."

Rubens Barrichello - "Min første oplevelse var at jeg kan lide banen som ikke er bumlet."

Heinz-Harald Frentzen - "Det er en sjov bane at køre på, hvor den bakkede sektion gør karakteristikken meget anderledes i forhold til de andre baner vi bruger."

Alexander Wurz - "På denne bane er krængningerne interessante og ret lette at tage med fuld speedere, men inderkredsen er meget langsom og snæver."

Mika Salo - "Jeg kan rigtig godt lide banen, men jeg kan ikke lide de tre førstegears sving."

Eddie Irvine - "Den er et mix mellem Monza og Budapest. Inderkredsen er meget langsom, og den er faktisk langsommere end Budapest flere steder."

Pedro de la Rosa - "Banen er ret god, selvom der er to sving er alt for langsomme. For mig er banen interessant på grund det lange stræk."

Jos Verstappen - "Det er en rimelig udfordrende bane, og jeg kan rigtig godt lide den."

Jacques Villeneuve - "Det er en meget svær bane. Inderkredsen er meget langsom. Der er to meget langsomme sving til slut som ikke skulle have været der. Og krængningen er ingenting."

Ricardo Zonta - "For mig, er inderkredsen for langsom til et Formel 1-løb og de to sidste sving er bare fuld speeder."

BB  


Hop til top
Mosley har fået svar

Krigen mellem Max Mosley og de to 'rebelske' teamchefer - Frank Williams og i særdeleshed Ron Dennis, fortsætter. Men de to teamchefer vil ikke gøre det i al offentlighed sådan som Mosley har gjort det.

Williams og Dennis er enige om at FIA og Mosley i al for høj grad favoriserer Ferrari, og derfor har de brokket sig over dette med trussel om at indblande EU, der stadig undersøger Formel 1-sporten for et muligt monopol. Men de vil ikke kommentere Mosleys brev yderligere. "Det er ikke det rette forum at tale dybt om dette," forklarer Dennis der også peger på at det ikke har været meningen at overøse Mosley med kritik. "Frank og jeg deler mange synspunkter, og disse synspunkter er ofte ens og lig med andre grand prix-teams, så måske mangler muligheden for at være så åbne og direkte til at forklare deres problemer," siger Dennis.

Frank Williams var meget skuffet over at Mosley sendte et brev til Williams-teamet hvori Ron Dennis beskyldes for at være interesseret i at styre Formel 1 på egen hånd. Egentlig vil han ikke rigtig sige meget om de problemer der har været mellem teams'ene og FIA, men han er især skuffet over Mosleys svar. "Han valgte at lade brevet cirkulere til de andre teams, så det blev lækket," forklarer Frank Williams.

Teamchefen fortæller at han har svaret på Mosleys brev - men hvad han svarer får vi ikke at vide. "Jeg har i mellemtiden svaret ham og jeg har valgt ikke at lade mit svar cirkulere. Det kan også siges på anden vis: jeg har altid følt at det er bedste at tale om det privat," siger Williams kritisk.

Krigen mellem de britiske topteams og Mosley er næppe stoppet, så selvom der officielt forsøges at blive lagt låg på balladen, så ulmer den fortsat.

9. september 2000 - Ny F1-krig
14. september 2000 - Mosley og Dennis i bitter krig
17. september 2000 - Dennis tager til genmæle

BB  


Hop til top
Dennis tilfreds med forholdene

Ron Dennis er meget tilfreds med forholdene på Indianapolis, og teamchefen er meget overrasket over at hans to kørere er blevet glade for banen, på trods af at de ikke fik så mange omgange.

"Det var en god overraskelse at høre de positive kommentarer fra vores kørere om banen. De nød træningerne, selvom de var lidt kortere end de kunne have ønsket," siger Ron Dennis. Teamchefen er meget glad for de nye faciliteter. "Som jeg ser det, er faciliteterne rigtig gode, og der er masser af plads, hvilket har gjort det lettere," forklarer han.

Han glæder sig især over at lyden af Formel 1-motorerne bliver spredt ud på langsiden. "Det er sådan som det skal være og jeg forventer at tilskuerne vil være meget entusiastiske omkring dynamikken i Formel 1," vurderer McLaren-teamchefen.

BB  


Hop til top
Pressen får først besked

Der er meget tys-tys i Formel 1, men Ron Dennis lover at pressen bliver de første til at vide hvornår teamet indfører teamordre. Mika Hakkinen ligger 19 point foran David Coulthard, men Ron Dennis nægter at give Coulthard besked på at være andenkører - selvom skotten faktisk selv har indstillet sig på det.

Ron Dennis afviser derfor at det bliver aktuelt på Indianapolis. "Hvis han kan få indflydelse på resultatet af løbet, så vil vi træde ind, og hvis vi træder ind, så vil vi gøre det kendt for alle medierne. Men det har vi ikke gjort indtil videre," siger Ron Dennis. Så det venter vi så på.

Og pressen får også som nogle af de første at vide hvem der bliver deres testkører i 2001 - men det kan Ron Dennis ikke sige i denne weekend, hvilket ellers var ventet. Meget afhænger nemlig af hvem der får det andet sæde hos Sauber, hvor deres to emner, Alexander Wurz og Ricardo Zonta bejler til sædet.

BB  


Hop til top
Williams spændt på vurdering

Frank Williams er meget spændt på hvordan amerikanerne tager Formel 1 til sig. Han ser meget frem til at læse kommentarerne til løbet når mandagens aviser kommer på gaden. Teamchefen ser på banen med lidt andre briller.

"Det eneste som jeg ser efter på en racerbane er - at den giver mulighed for overhalinger og at det køres lige for alle. Om det er en god eller svær bane, så vil teamet med den bedste mentale og tekniske indgang gøre det bedst og vinde," analyserer Frank Williams.

Hvordan amerikanerne tager imod Formel 1 er også vitalt. "Jeg er meget interesseret i at se hvad folk skriver mandag morgen. Det er en stor chance for alle, men i særdeleshed for Bernie fordi han har arbejdet hårdt for at få Formel 1 tilbage til USA," siger han. Så Formel 1 skal virkelig gøre et godt indtryk på amerikanerne hvis løbet skal få fremtidig succes. "Mandag betyder meget for mig," siger teamchefen.

BB  


Hop til top
Montoya bliver en joker

BMW-Williams har udpeget Juan Pablo Montoya som deres nye kører i 2001, og Frank Williams har stor tiltro til at colombianeren bliver en joker næste år - ingen ved rigtig hvor meget der ligger i CART-mesteren.

"Det er tydeligt at han er en utrolig talentfuld kører," forklarer Frank Williams der for fjerde gang henter en kører fra CART-serien ind i sit team. I den første tid skal han suge til sig og udvikle sit talent så det bliver tilpasset Formel 1. Williams mener også at det har givet en god oplæring at køre i CART. "Disse CART-racere har 900 hestekræfter, som er pinligt mere end det vi har," siger han.

Netop fordi Montoya er et totalt ubeskrevet blad i Formel 1, ved ingen om han bliver et hit eller et flop. "Ingen kan virkelig være sikker på hvordan hans præstation bliver eller ikke bliver," siger han videre. Men han tager også meget af ansvaret på sig, hvis det viser sig at teamet ikke får det bedste ud af Montoya. "Uanset om vi kan lide det eller ej, så bliver alle kørerens præstation overdækket af teamets og dets materiel, og hans succes vil være en måling på vores mulige succes," forklarer Frank Williams.

Sidste gang den ellers så konservative Frank Williams hentede en kører i CART-serien blev det et flop af store dimensioner. Men han forventer sig meget af deres nye guldæg. "Jeg tror han bliver spændende at følge," siger teamchefen. Men hvorfor tage Montoya, når det nu viste sig at Jenson Button blev et hit? "Alle teamchefer som skriver kontrakt med en kører, håbes det at han hyrer en som er bedre end hans nuværende ansatte," forklarer han.


Med på en lytter - Montoya gæster Williams i denne weekend

Derudover var det allerede givet på forhånd at Button ikke ville få sædet i 2001. "Vi er meget kede af at han skal gå et andet sted hen i en periode, men vi havde allerede en forpligtigelse overfor Juan og vi havde ikke i sinde at trække os fordi det pludselig var ubekvemt," siger Frank Williams der altså valgte at holde sit ord - selvom det blev på bekostning af Jenson Button.

Colombianeren var ellers tæt på at komme til teamet på et tidligere tidspunkt, men der valgte teamet at satse på Ralf Schumacher. De havde holdt øje med tyskeren, som brugte halvandet år med at køre som en gal. "Der var to teorier - enten vidste han ikke hvad han lavede, eller også prøvede han grænser. Efter det sidste halve år, omkring tiden hvor vi blev interesserede i 1998, viste han sikker og solid kørsel," forklarer Frank Williams - og derfor blev Montoya siet fra. Nu mødes de to kandidater igen - som holdkammerater.

BB  


Hop til top
Intet venskab mellem VM-rivaler

Blot fordi der er respekt mellem de to VM-rivaler, bliver der aldrig tale om at Mika Hakkinen og Michael Schumacher kan opbygge et venskab. Dertil er de to personligheder vidt forskellige. De to kørere har dog respekt for hinanden som kørere - og det gælder begge veje. Men dertil og ikke længere.

Som konkurrenter er det svært at acceptere at andre vinder, og det vil være en hindring for et muligt venskab. "Man ønsker at vinde hele tiden, og når en anden gør det, så er det svært at acceptere. Det er derfor det er svært at opbygge et godt forhold til en anden konkurrent," siger den forsvarende verdensmester.


Kun en kan vinde - og som kørere er et venskab mellem disse to herrer en umulighed

Schumacher giver finnen ret på dette område. Som konkurrenter kan de ikke komme for tæt på hinanden. "Vi ser nogengang hinanden, og måske får vi også en drink sammen efter løbet, hvilket kun er naturligt, men det er så langt som det går," forklarer Michael Schumacher, der også peger på at det vil være svært at opbygge ret meget venskab, da de koncentrerer sig om deres egen præstation.

BB  


Hop til top
Ferrari åbner ny butik

Med Ferraris øgede engagement i Formel 1, hvor de fra 2001 leverer motorer til yderligere to teams, bliver Ferrari nødt til at lave nogle strukturændringer. Derfor bliver der oprettet en ny 'butik', hvorigennem de sælger deres motorer.

Jean Todt forklarer at det er nødvendigt at lave denne nye opdeling. "Næste år vil vi give to teams vores motorer - Prost og Sauber. Det er en vigtig beslutning, men vi åbner en ny butik, som er helt uafhængig af Scuderia Ferrari, som alene står for at levere motorer til vores to kunder," forklarer Jean Todt.

Der bliver ingen ændring i mønsteret som vi ser med Sauber. Begge teams får motorer der er dateret et år tilbage. "Kundemotorerne vil være et år efter dem som vi bruger sæsonen igennem," forklarer han videre. For Ferrari betyder det også en god ekstra indtægt ved levering af motorer til de to teams.

BB  


Hop til top
Villeneuve fundet af Ecclestone

Det var ikke Frank Williams der var den drivende kraft for at hente Jacques Villeneuve til Formel 1. Canadieren blev hentet til teamet i 1996, men forud gik der mange tests. Faktisk var Frank Williams slet ikke sikker på at de havde fundet den rette mand - og manden der fik ham ind i Formel 1 var somend Bernie Ecclestone.

Det burde jo ikke være så overraskende at Ecclestone var manden, men det har da vist sig at være en succes. Frank Williams var meget betaget af canadierens kørsel på ovalerne hvor der kæmpes hjul til hjul. "Men vi testede Jacques og vi var ubeslutsomme," forklarer Frank Williams. Men så kom Bernie på banen. "Bernie lagde masser af pres på mig, så måske skal Jacques takke Bernie mere, end at takke mig og Patrick," forklarer teamchefen.

BB  


Hop til top
Ferrari arbejder videre

Ferrari kaster alt ind i kampen for at vinde VM. Derfor har teamet været aktive på deres egen testbane.

Luca Badoer, der i øvrigt ventes at forlænge kontrakten med Ferrari som testkører, blev beordret på arbejde. Han kørte ikke mange omgange, men brugte dagen på at teste starter. Måske har Ferrari noget nyt i ærmet som skal prøves af inden der skal køres løb på søndag i USA.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk