Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.10.1999
 Spa år 2000-sikret
 McLaren stadig uden teamordre
 Det bliver bedre til næste år
 Verstappen til Arrows?
 Doping i Formel 1
 Hakkinen klar til dysten
 Køber McLaren sig ind i F1?
 Toyota dropper WRC
 
30.9.1999
 Schumacher tvivlsom
 BMW klar til test
 Irvine reddet af kameramand
 Jordan tror på Frentzen
 Williams opmærksom på 'truslen' fra Stewart
 Benetton ikke videre imponeret af McLaren
 Diniz - Update
 

Hop til top1.10.1999

Spa år 2000-sikret

Godt nyt til Formel 1-fans. Spa-Francorchamps er atter med i kalenderen for år 2000, hvilket er en god nyhed for kørerne, tilskuerne og Formel 1 som et hele. Efter at sagen har været behandlet ved de belgiske domstole har man nu valgt delvis at ophæve det totale forbud mod tobaksreklamer. Dette års grand prix blev kørt uden disse reklamer og efterfølgende fortalte FIA at banen ikke længere var velkommen i Formel 1 med mindre der skete ændringer, og de er nu kommet.

Dog vil Belgien ikke følge den del af EU-lovgivningen som giver rum for tobaksreklamer frem til oktober 2006, men vil i stedet følge den lovgivning og tidsplan som er listet op i forbindelse med al anden reklamevirksomhed. Som tidligere beskrevet på formel-1.dk har Formel 1-sporten fået en særklausul, men den vælger de belgiske myndigheder altså ikke at anvende. Dermed er problemet med tobaksreklamer ved det belgiske grand prix udskudt i mindst 3 sæsoner. Hvis der skal køres løb på Spa i år 2003 skal det i givet fald ske før 31. juli som er den sidste skæringsdato for tobaksreklamer under "normale ikke-F1" forhold. Men faktum er: Spa er reddet i denne omgang!

BB  


Hop til top
McLaren stadig uden teamordre

McLaren ser ud til stædigt at fastholde deres kørepolitik. David Coulthard skal som udgangspunkt stadig ikke modtage teamordre, hvis man skal tro de seneste udtalelser i ledelsen af McLaren-teamet. "Vi kan selvfølgelig ikke tillade flere skøre fejltagelser, men det betyder ikke at vi nu vil stoppe David i sit race eller tage hans chance for at vinde," siger Mercedes-bossen, Norbert Haug. David Coulthard er med to løb igen 14 point efter Hakkinen og har derfor kun en matematisk chance for at vinde VM. Selv har Coulthard antydet at han måske vil køre for Hakkinen i det kommende løb i Malaysia. Der er meget der tyder på at Hakkinen presser på for at der kommer teamordre, blandt andet efter at teamet og han selv har vadet i fejltagelser.
BB  


Hop til top
Det bliver bedre til næste år

Sådan siger de alle sammen, og en af disse er Tom Walkinshaw. Arrows har i år været virkelig elendige og bør vel efterhånden betragtes som det dårligste team efter at Minardi efterhånden er kommet forbi dem her på det seneste. Men det har en god forklaring og det har Walkinshaw nu løftet sløret for - man vil nemlig hellere koncentrere sig om den kommende sæson. "Det bliver en helt ny racer til næste år. Det eneste der holder mig i gang, er at grunden til at sæsonen har været så dårlig skyldes at vi koncentrere os om næste år og det har vi gjort siden maj," beretter Tom Walkinshaw og siger videre at den eksisterende racer blot skal køre de to sidste løb inden den må lade livet! Så er det man spørger sig selv: Er det ikke hørt før?
BB  


Hop til top
Verstappen til Arrows?

Jos Verstappen, der siden han røg ud af Stewart teamet i 1998 har været uden for Formel 1 cirkuset, set nu ud til at være på vej tilbag. Det er en del begivenheders sammenfald der har sat gang i spekulationerne om Verstappens tilbagevenden som Formel 1 kører hos Arrows. Hollænderen blev frem til 1996 støttet af Phillips, der på det tidspunkt valgte at trække sig ud af alle motorsports sponsorater. Det forlyder nu at Phillips skulle have vendt rundt en gang til, og nu gerne vil tilbage i motorsportens fornemste klasse, som sponsor for Verstappen. Phillips skulle også være blevet tilbudt Arrows mærket 't-minus' til en overkommelig pris. En af grundene til at Phillips vil tilbage, kan være at det nu ser ud til at Holland igen kan få et GP på Zandvoort banen. Dette falder sammen med at den nuværende Arrows kører Takagis sponsor skal have trukket sig, og japaneren står derfor uden penge til at købe sig til endnu en sæson.
NKH  


Hop til top
Doping i Formel 1

Det forventes at FIA vil annoncere, at de vil skærpe antallet af dopingtests. I samarbejde med den Internationale Motorcycling Federation, FIM, vil de afholde unge racertalenter fra at begynde at bruge farlige stimulanser. Misbrugere skal straffes hårdt. Begge organisationer vil gennemføre minimum en doping-test i indeværende sæson, og det er planen at hver kører skal testes mindst to gange i sæsonen år 2000.
GRN  


Hop til top
Hakkinen klar til dysten

Mika Hakkinen har udtalt, at han ser frem til de sidste 2 løb og håber, han vil have lidt mere af heldet på sin side, så han kan sikre sig titlen i Malaysia. "Hele team'et har arbejdet hårdt denne sæson, og den eneste belønning nogen ønsker sig er mesterskabet. Vi er i en bedre position nu end Ferarri og hele holdet koncentrerer sig om udfordringen."

Hakkinen fører med 2 points foran Irvine, mens de andre titel-rivaler David Coulthard og Heinz-Harald Frentzen i det mindste skal vinde et af de to resterende løb for at bringe sig foran i konkurrencen. "På dette tidspunkt i sæsonen har vi en bil, der kunne have sikret os begge titler nu. Vi har begået nogle fejl undervejs, men vi kan stadig fjerne de dårlige minder ved at vinde to gange mere."

GRN  


Hop til top
Køber McLaren sig ind i F1?

Rygterne bliver stadig mere intense, at TAG-McLaren gruppen forbereder sig på at erhverve en betydelig andel i FOA, når Bernie Ecclestone sælger virksomheden. For tiden holder Mansour Ojjeh og Ron Dennis udsalg af de dele af deres virksomhed, der ikke hører til kerneområdet, og man vil vide det er begrundet i ønsket om at have en tilstrækkelig likviditet når chancen byder sig.

Sidste uge solgte de TAG Heuer til LVMH – det franske konglomerat der beskæftiger sig med luksus varemærker. Det stærkt likvide position bliver yderligere forstærket, når Mercedes afslutter deres køb af 40% af McLaren-teamet.

Det er måske også værd at bemærke at LVMH’s økonomiske arm, LV Capital har indgået aftale med Prost Development om at skabe et fælles varemærke. I den anledning udtalte Daniel Piette, bestyrelsesformand for LV Capital: “Alain Prost’s berømmelse som firfoldig verdensmester er velkendt over hele kloden. Vi vil kombinere Prost navnet med vor betydelige ekspertise indenfor udvikling af mærkevarer, samt dybe kendskab til butiks- såvel som global distribution, og på den måde skabe en verdensomspædende succes baseret på Prost mærkevarer.” Og Alain Prost supplerede: ”Vi har længe overvejet at udnytte potentialet udover motorsport, og i LV Capital har vi fundet en imponerende ekspertise på dette område, der i kombination med en høj grad af professionalisme giver os fuld tiltro til at dette joint venture bliver en succes.” LVMH markedsfører champagne og cognac (Dom Périgon, Moët & Chandon, Hennessy m.fl.), mode- og lædervarer (Louis Vuitton, Givenchy, Kenzy o.a.), parfume og kosmetik (Christian Dior, Givenchy, Kenzy o.a.). Så man må nok forberede sig på at Prost’s kørere i 2000-sæsonen, Jean Alesi og Nick Heidfeld vil optræde med et skønsomt udvalg af ovennævnte navne påført dragt og vogne.

GRN  


Hop til top
Toyota dropper WRC

Toyota har besluttet at de vil droppe WRC rally for at istedet koncentrere sig om Formel 1. En talsmand for Toyota siger at det vil blive offentligt gjort i Japan senere sidst på året. Man regner med at det bliver det Japanske Grand Prix som køres den 31 Oktober på Suzuka banen. Der går også rygter der lyder på at Toyota fremskynder deres indtræden i Formel 1 som de har sat til år 2003. Det er også stadig usikkert om Toyota vil komme ind i Formel 1 som deres eget team, D.V.S. med eget chassis, stab og så videre, eller om det bliver ved at overtage et eksisterende team.
PH  


 

Hop til top30.9.1999

Schumacher tvivlsom

Der kan vist skrives endeløse nyheder om Michael Schumacher – og specielt når det drejer sig om hvornår han kommer tilbage til Formel 1. Tyskeren står overfor at skulle teste i sin racer en af de nærmeste dage og selvom det kribler i tyskeren for at komme tilbage lader det til at vi nok skal vente til Melbourne år 2000 får han er tilbage. "Jeg er i dårlig form, og jeg kan ikke udføre den træning jeg er vant til, på grund af mine ben og jeg kan ikke køre særlig godt når jeg har dette problem," siger Schumacher og forventninger om et muligt comeback får et yderligere knæk: "Jeg tænker stadig over hvornår jeg er klar – til næste år er det ikke noget problem men det kan endda blive meget hårdt til vinter," siger han videre og siden han allerede har denne holdning er det ikke usandsynligt at vi skal vente til den kommende sæson med Schumachers comeback.
BB  


Hop til top
BMW klar til test

Om ikke mange måneder bliver samarbejdet mellem BMW og Williams helt offentligt, og den tyske bilgigant arbejder stadig på at få deres nye motor klar til sæsonen år 2000 hvor de gør comeback i motorsportens superliga. Nu er de efterhånden klar til at vise sig frem, og efter sigende bliver det banen på Zeltweg der kommer til at lægge asfalt til testen. Blandt andet kan BMW få fordel af at der tidligere er blvet kørt på banen i år og det kan give dem en indikation af hvor de står.

Tidligere har BMW udelukkende testet på mindre baner i Frankrig og Tyskland, men nu er det efterhånden tid at komme ud på de "store baner". Testen bliver kørt af Jörg Müller der har været ansat som testkører for teamet der anvender et ældre Williams-chassis. Der satses på at teamet først vil få mulighed for at teste den nye motor i slutningen af oktober, hvis den er klar.

BB  


Hop til top
Irvine reddet af kameramand

Total panik i Ferrari-lejren under Irvines pitstop – der mangler et dæk og ingen kan finde det, hvis ikke det lige havde været for en kameramand der opholdt sig i garagen. Teamet havde problemer med at finde ud af hvilke dæk der skulle sættes på de respektive racere. Der skete det at Irvine var ved at gøre sig klar til at komme ind til sit pitstop hvor han skiftede mening et par gange om det skulle være tørvejrs- eller regnvejrsdæk. Men det var Salo der kom ind først og derfor satte man Irvines dæk væk og der gik ikke mange sekunder før Irvine var på vej til sit stop og mekanikerne farede rundt for at finde fire dæk, men den ene mekaniker kunne ikke finde andet end et regnvejrsdæk, mens der var sat tørvejrsdæk på de resterende. Det sidste hjul var trillet ind i pitten og den stakkels mekaniker var helt i vildrede. Kameramanden følte sig forpligtet til at give lyd fra sig og dermed fandt mekanikeren dækket – og reddede Irvine.

Derudover afviser Mika Salo at det var hans skyld at der kom panik i pitten. Han kom ikke ind uden at have fortalt det til pitten, men havde fået grønt lys eftersom han havde fået beskadiget en del af fronten.

BB  


Hop til top
Jordan tror på Frentzen

Heinz-Harald Frentzen må siges at have fået en af de største opblomstringer der er set i 1990'erne. Han har hele tiden været nævnt som en mulig trussel til Michael Schumacher som han kørte lige op med i hans unge dage. Men sæsonerne hos Williams fik Frentzen til at ligne en total fiasko og der var flere der mente at han var på vej ud af Formel 1. Men situationen er blevet en hel anden for den pæne tysker.

Efter løbet på Monza, hvor han vandt sin anden sejr i år, kom han lige pludselig med i kampen om VM, og tyskeren har stadig en chance for at tage titlen, om end Hakkinen og Irvine er de klare favoritter. Men Eddie Jordan tror på Frentzen som verdensmester 1999, selvom han ikke var i stand til at lukke hullet op til Hakkinen og Irvine. "Frentzen skal vinde de to sidste, men han vokser hele tiden med opgaven. Hakkinen kan kun tabe mesterskabet. Han kan ikke vinde det, fordi alle mener at han allerede har sikret sig det," siger Eddie Jordan der giver total opbakning til Frentzen og teamet gør sig store anstrengelser på at få en endnu bedre racer klar. Blandt andet kommer Honda også med stærkere motorer til de to sidste løb. Hvis ikke det bliver til en overraskende VM-titel til Frentzen har teamet i hvert fald gode muligheder for at gøre sig gældende til næste år!

BB  


Hop til top
Williams opmærksom på 'truslen' fra Stewart

Efter det Europæiske Grand Prix skiller kun to points Stewart fra Williams' attraktive fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab. Williams er dog fuldt opmærksomme på truslen.

I en udtalelse til bladet Autorace den 26. september lykønskede teknisk direktør for Williams, Patrick Head, Barrichello, Herbert og holdet bag dem for præstationen med ordene: "Jeg må sige, det er godt klaret af Stewart. De har haft en problematisk sæson med mange op- og nedture, men det ser ud til vi får en temmelig tæt dyst mellem dem og os i konstruktørernes mesterskab fra nu af og til sæsonen er slut."

GRN  


Hop til top
Benetton ikke videre imponeret af McLaren

I det Europæiske Grand Prix førte Benetton-køreren Giancarlo Fisichella nogle omgange midt under løbet, før han måtte udgå på 48. omgang. Han spandt af to gange men havde held til at bevare sin position indtil han kørte af for tredie gang (alle gode gange tre ?), og gik derved glip af en længe ventet Grand Prix sejr.

Hele tre teams fulgte ifølge Benetton-manageren Joan Villadelprat ikke god og redelig løbs-opførsel, på tidspunkter hvor de blev indhentet af Benetton-køreren. Der var tale om Mclarens Mika Hakkinen, Ferraris Mika Salo og BAR-køreren Jacques Villeneuve, der alle sinkede Fisichella ved ikke at give plads til overhaling.

Villadelprat besøgte alle tre teams efter løbet for at diskutere situationerne, men hans efterfølgende kommentar tyder ikke på det bedste resultat: "De kørte alle i vejen. Når Hakkinen fører og andre er foran ham - uden at give plads til overhaling, så er McLaren hurtigt fremme med klager, men når det er os, er det noget helt andet."

GRN  


Hop til top
Diniz - Update

Diniz er nu udskrevet efter grundige undersøgelse på tyske hospitaler. Som bekendt blev Sauber-kørerens vogn påkørt af Wurz, da denne skulle undvige Damon Hills 'døende' bil i chikanen. Alexander Wurz udtalte forleden: "Damon Hill kørte foran mig og midt i chikanen accellerede han ikke. Derfor undveg jeg til højre og ramte Pedro Diniz. Jeg er lykkelig for at Pedro, som er en af mine venner, ikke kom alvorligt til skade."

Sauber-raceren blev kastet op i luften og vendte rundt, så den ramte kerben med hjulene i vejret. Team'ets teknikere har analyseret det frygtelige uheld og oplyser at styrtbøjlen først ramte asfalten med ca. 95 km/t. Ved dette sammenstød blev energien optaget som forventet. Dernæst ramte styrtbøjlen kerben og dette vandrette tryk flåede sikkerhedsmekanismen ud af vognen: "Styrtbøjlen blev udsat for extremt store kræfter, langt over hvad reglementet foreskriver den skal kunne optage." Imidlertid blev Diniz' hoved under den efterfølgende rulletur dækket af en sekundær beskyttelse, der er unik for Saubers C18. Derudover har også den forhøjede siddebrønd medvirket til at afbøde uheldets virkninger, hvor bilen endte på hovedet med Diniz fastklemt nedenunder.

Den uheldige kører blev først undersøgt på det felt-hospital, der altid er til stede under formel-1 løbene, og derefter fløjet til et hospital i Køln. Og med ægte tysk grundighed gennemgik Diniz så dagen efter endnu en undersøgelse på et hospital i Bonn, hvorfra han nu er udskrevet.

"Jeg var virkelig motiveret, da jeg startede løbet," sagde Diniz ved udskrivelsen. "En stor tak til redningsmandskabet og lægerne - de gjorde et godt stykke arbejde med at få mig ud af vraget. Bortset fra kraftige hudafskrabninger på den ene skulder og knæ kom jeg ikke til skade. Jeg regner med at teste i Barcelona den 6-7 oktober, men det afhænger af en fornyet lægeundersøgelse."

FIA vil muligvis gennemføre deres egen undersøgelse af raceren, da det er første gang styrtbøjlen er blevet revet af, siden den blev indført ved en ændring af reglementet for 10 år siden. Dette tiltag kommer uanset Sauber team'ets egen undersøgelse, da man ønsker at drage fuldt udbytte af tildragelsen med henblik på fremtidige revisioner af reglementet.

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk