Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.9.1998
 Zanardis kontrakt underskrevet
 McLarens hemmelighed?
 Coulthard fik en forsmag
 Ferrari afslutter sagen
 
2.9.1998
 Irvine: "Coulthard er loyal"
 Monza test
 Ralf løst af kontrakten med Jordan
 Ford ønsker 2 teams
 Næste sæson vil ligne indeværende.
 Ros til sikkerheden i F1 og i Eau Rouge
 

Hop til top3.9.1998

Zanardis kontrakt underskrevet

Champ-cart køreren, Alex Zanardi menes nu at have skrevet kontrakt med Williams for 1999. Zanardi har længe været en mulighed hos Williams men Zanardi ønskede at vente med sin beslutning da en flytning til Formel 1 er en stor omvæltning for en Cart-mester. Zanardis største personlige hindring for at forlade Cart var hans gode forhold til Chip Ganassi teamet som han har vundet et mesterskab for. I år ser Zanardi også ud til at tage sit andet mesterskab med samme team. Der er ikke sat nogle tal på kontrakten.
NJ  


Hop til top
McLarens hemmelighed?

McLaren 1998-model, MP4/13, har hele sæsonen været suveren i forhold til resten af feltet. Dette skyldes i høj grad racerens stabilitet. Spekulationerne over, hvordan McLaren opnår denne stabilitet, rettes nu mod det faktum at hullet til den såkaldte pushrod er større end hos andre teams. Dermed kunne det tænkes at McLarens støddæmpere er frit monteret i stedet for at være boltet fast til chassis'et som det er praksis at gøre. Dermed kan hjulene justere sig meget i forhold til underlaget. Det er stadig usikkert hvordan McLaren helt præcist opnår denne effekt og hvordan den holdes stabil på langsider.
NJ  


Hop til top
Coulthard fik en forsmag

Onsdag var første dag efter Spa hvor Michael Schumacher også var tilstede ved testene på Monza, efter han havde udført nogle private tests på Fiorano banen om tirsdagen. En stor mængde af fans, i Italien kaldet Tifosies, mødte Michael; men også David Coulthardt skulle stifte bekendtskab med dem.

Tifosi'erne havde medbragt store bannere med ordene: " Morderen Coulthardt " og "Licensed to kill by Mercedes " og de buh-ede efter ham, når han var på banen. Heldigvis for Coulthardt greb banens officials hurtigt ind og fjernede bannerne fra Michel Schumacher fans'ene.

Italienerne er kendt for deres store lidenskab for Formel 1 i almindelighed og særdeles for Ferrari, og efter hvad der skete på Spa, må McLaren hellere indstille sig på at yde beskyttelse til Coulthardt ved næste løb på Monza, både på og udenfor banen.

Meget forståeligt var der ikke de varmeste følelser mellem Schumacher og Coulthardt, der ikke værdigede den anden et blik hele dagen.

Så indtil videre har David kun fået en forsmag på hvad der venter fra Tifosierne ved det Italienske Grand Prix. Det ser ud til at blive varmt ...

( KLH )

AN  


Hop til top
Ferrari afslutter sagen

Det har været frygtet at uheldet mellem David Coulthard og Michael Schumacher på Spa-Francorchamps banen sidste søndag kunne starte en krig mellem Ferrari og McLaren, eller mellem de italienske tifosi's og McLaren når næste runde i VM kampen afvikles på Monza i Italien. Men nu forsøger Ferrari teamet at lægge låg på sagen med følgende pressemeddelelse: "Efter forskellige fortolkninger af uheldet med David Coulthard's McLaren, som førte til eliminering af Michael Schumacher's Ferrari fra det Belgiske Grand Prix, har Ferrari igen undersøgt alle filmklip og fotografiske beviser fra løbet og er kommet frem følgende:
 
1. For det meste af en omgang ignorerede Coulthard de blå flag og lod aldrig Schumacher køre forbi som krævet i reglerne, selvom han havde flere muligheder for at gøre det.(Se billede på side 12 af Autosprint Nr. 36)
 
2. Ved flere lejligheder trak Schumacher sig væk fra ideallinien for at vise Coulthard at han var der, inden han igen opretholdte korrekt afstand mellem dem, som tidligere Formel 1 kører Ivan Capelli påpegede i han løbskommentar live på RAI.
 
3. Coulthard's pludselige nedsættelse af hastigheden på raceline var tidlig og uventet. På grund af den dårlige sigt var kollisionen uungåelig, til trods for at Schumacher gjorde hvad han kunne for at undgå det.
 
Ferrari vil ikke udtale sig mere om hvad der skete for anser sagen for afsluttet. Vi ser nu frem til at vende tilbage til et klima med ren og fair konkurrence."
MBP  


 

Hop til top2.9.1998

Irvine: "Coulthard er loyal"

I et interview efter det Belgiske Grand Prix udtalte Eddie Irvine: "Jeg kan forstå Ferrari teamets følelser, men David Coulthard ved godt at det er farligt at sætte farten ned på en langside i regnvejr med en kører bag sig. Det er seriøst farligt.." Irvine fortsætter: "Jeg kender David godt, han er en loyal fyr, og han gør ikke sådanne forfærdelige ting med vilje. Jeg er er ked af det på Michael's vegne. Som sædvanlig var han exceptionel igen, og det ville have været en stor triumf for ham. Jeg er dog glad på Eddie Jordan's vegne!"
MBP  


Hop til top
Monza test

På trods af de mange uheld på Spa Francorchamps banen i sidste weekend, i forbindelse med det Belgiske Grand Prix, hvor der blev smadret et hel del racere, så er det atter blevet hverdag i Formel 1. Testkørslerne op til det næste Grand Prix på Monza banen i Italien begyndte igår.
Der var 5 teams på Monza banen igår, og dagens hurtigste kører var Alexander Wurz i sin Benetton racer, disse fem teams var bare de første, i løbet af ugen forventes det at samtlige teams deltager i denne sidste chance for at teste inden det Italienske Grand Prix som afholdes her på Monza banen den 11.- 13. september.

Mandagens tider blev:
Nr.KørerTeamTidOmg.
1Alexander WurzBenetton1:24,73447
2Eddie IrvineFerrari1:25,29156
3Riccardo ZontaMcLaren
(Hakkinen's racer)
1:25,33366
4Giancarlo FisichellaBenetton1:25,62725
5Jean AlesiSauber1:26,33655
6Jos VerstappenStewart1:27,137
AN  


Hop til top
Ralf løst af kontrakten med Jordan

Ralf Shumacher blev tirsdag løst fra sin kontrakt med Jordan teamet og det synes bekræftet at han næste år vil være i Williams. Hans manager Willi Weber udtalte: " Ralf er fri til at gå - Jordan ønsker ikke længere at tale med ham" Han bekræftede herefter at de forhandlede med Williams: " Der er løbende forhandlinger med Williams; men ikke langt nok, til at jeg ønsker at sige mere", sagde Weber.
Eddie Jordans beslutning kom overraskende nok efter beskyldningerne mod storebror Michael Schumacher for at opmuntre lillebror til at skifte team. Eddie udtalte: " Jeg er ikke tilfreds med Michaels forsøg på at overtale Ralf til at skifte team for næste sæson; men det var tydeligt i søndags, at Ralf Schumacher ikke var en glad mand. Han havde regnet med at kæmpe om sejren mod teamkammeraten, Damon Hill; men fik besked om, ikke at angribe " Som Ralf sagde det: " Man kan ikke altid få, hvad man ønsker sig" Godt nok indrømmede han at det var en teamordre og det ville have været meget farligt under de givne omstændigheder med ordene: " Det var teamets beslutning; men en overhaling kunne have bragt os begge i fare"
(KLH)
NJ  


Hop til top
Ford ønsker 2 teams

Ford har planer om at støtte mindst 2 teams med fabriksracermotoren i fremtiden i følge koncernens motorsportsansvarlige: Martin Whitaker, som udtalte: " Konkurrence mellem de enkelte teams er sundt og med til at udvikle motorerne "

Han bekræftede realiteterne for fremtiden med ordene: " Lige nu har vi ikke hensigterne; men det vil ske "

Kilder tæt på, anser det for sandsynligt, at Ford vil genoptage leverancerne til Benetton teamet ved indgangen til næste årtusinde selvom Jan Magnussens gamle team, Stewart, har en exclusiv aftale om seneste version motor til år 2000.

Ford skulle efter Martin Whitakers udsagn være på jagt efter et topteam : " Det er vigtigt for Ford at blive betragtet som en seriøs motorleverandør, og vi havde været bedre stillet foruden den nuværende situasion "

(KLH)

AN  


Hop til top
Næste sæson vil ligne indeværende.

I følge kilder tæt på, har de brasilianske arrangører fået besked på at arrangere Grand Prix'et i marts måned som sædvanligt.

Bernie Ecclestone har tidligere fremsat et foreslag, at man skulle starte i Østen og slutte i Sydamerika, der således ville medføre, at TV transmissionerne fra sæsonafslutningen blev sendt på en for de europæiske seere mere belejligt tidspunkt. Det eneste nye Grand Prix, Malyasia, er planlagt i oktober 99.

(KLH)

AN  


Hop til top
Ros til sikkerheden i F1 og i Eau Rouge

Både formel 1 kører og konstruktører udtrykker deres ros til den forbedrede sikkerhed i den berygtede Eua Rouge kurve på bane i Spa efter Jacques Villeneuves og Mika Salos afkørsler i weekenden.

Afkørslerne var de første siden Alex Zanardi stod af samme sted i sin Lotus i 1993 som følge af en fejl i det hedengangne aktive hjulophæng. Han missede resten af 93 sæsonen som følge af det svære uheld.

Både Villeneuve og Salo var efter et sundhedsmæssigt check i stand til at deltage i kvalifikationen, hvilket de, i følge doktorerne, ikke havde kunnet i en bil fra før 96, hvor hoved- og sidebeskyttelserne af cockpittet blev indført.

Selvom om sandkassen og dækstablerne i Eau Rouge er blevet kraftigt forøget de seneste år vækker det alligevel bekymring hos den tekniske direktør hos Benetton, Pat Seymonds, som udtalte: " Det, der bekymrer mig mest, er måden bilerne fløj over sandkassen og mistede så lidt fart inden de røg ind i dækkene "

(KLH)

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk