Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.9.1998
 Pressemeddelelsernes krig
 Joke
 Williams, Jordan og Stewart leger bytteleg
 
3.9.1998
 Zanardis kontrakt underskrevet
 McLarens hemmelighed?
 Coulthard fik en forsmag
 Ferrari afslutter sagen
 

Hop til top5.9.1998

Pressemeddelelsernes krig

Uden for banen kæmper Ferrari og McLaren stadig videre i den ‘hotte’ debat om hvem der har skylden for sammenstødet mellem David Coulthard og Michael Schumacher. Hvert team har selvfølgelig deres mening om uheldet - enten var det blot et uheld eller også var det Coulthards skyld. Ferraris udtalelser lyder i uddrag: "Efter nogle forvirrende forklaringer på det farlige uheld med David Coulthards McLaren, som førte til elimineringen af Michael Schumachers Ferrari fra det belgiske grand prix, har Ferrari igen undersøgt forskellige film- og billedbeviser fra løbet som utvetydigt viser at:

1) Coulthard over næste en omgang ignorerede det blå flag, og ikke tillod Schumacher at komme forbi som det er påkrævet ifølge reglementet, selvom han havde flere muligheder for at gøre det.

2) Michael Schumacher flere gange kørte væk fra ideallinien for at vise Coulthard at han var der, inden han holdt den korrekte afstand mellem dem, som den tidligere Formel 1-kører Ivan Capelli pointerede i han kommentarer, direkte på RAI.  

3) Coulthards pludselige nedsættelse af hastigheden, mens han var i racesporet, var forhastet og uforudset. I den dårlige sigtbarhed var kollisionen uundgåelig, selvom Schumacher forsøgte at undgå det.

Ferrari vil ikke give yderligere kommentarer til hvad der skete og mener at uheldet er afsluttet. Vi ser nu frem til et klima med ren og korrekt sportskonkurrence." Selvfølgelig reagerede McLaren på denne pressemeddelelse og kom på banen med deres modtræk:
"West McLaren-Mercedes teamet har med ærgrelse bemærket sig at en række pressemeddelelser fra Ferrari, med hensyn til uheldet som førte til Michael Schumachers afgang under det belgiske grand prix. Det var forståeligt at følelserne umiddelbart efter uheldet var uden på tøjet og forkerte konklusioner blev nået. Det er til vor ærgrelse at dette uheld forekom og efterfølgende at Ferrari har draget vort team og dets kørers integritet i tvivl. Det er dog klart at hændelsen var tilfældig og som en konsekvens af begge køreres handlinger, der begge deltog under forfærdende vejrforhold. Kommissærer ved det belgiske grand prix modtog en detaljeret redegørelse fra David Coulthard og gennemså bilens data som var hentet af FIA. Ikke ved på noget tidspunkt anvendte David Coulthard bremsen eller løftede foden fra speederen - han var kørte udelukkende på en måde som ville give Michael Schumacher mulighed for at overhale. Kommissærerne konkluderede at uheldet var hændeligt og der var ingen sag der skulle besvares af David Coulthard.
West McLaren-Mercedes håber at kunne fortsætte med at kæmpe under sportslige manerer og vil ikke involveres i en langtrukken offentlig diskussion med Ferrari om hændelsen, men indbyder til at diskutere dette under private forhold hvis der er ønske om det."
De to teams har i disse pressemeddelelser hver givet udtryk for deres mening om uheldet, og nu vil tiden vise om der bliver forsoning mellem de to kørere.

BB  


Hop til top
Joke

Schumi must be a blonde! I think someone told him to take out anyone who can be a WC. So what happens, he takes out DH. He takes out JV. And in 1998, when he has a chance for WC, he takes out himself!
AN  


Hop til top
Williams, Jordan og Stewart leger bytteleg

Kampen om Ralf Schumacher er begyndt og nu er det kommet frem at den unge tysker har en meget snørklet aftale med Jordan. Som bekendt fik Jordan en dobbeltsejr på Spa, og scorede 16 vigtigt point - men en anden placering i pointene afgør måske Ralf Schumachers fremtid. I aftalen skulle der efter sigende stå at der automatisk ville komme en option på tyskeren hvis Jordan kun var fire point efter det team der ville ligge på fjerdepladsen i konstruktørernes verdensmesterskab, efter løb nummer 13. Som bekendt tog Frentzen sig af femtepladsen og sikrede sig to point, og dermed et hul på seks point ned til Jordan. Der kommer derfor ikke en automatisk option - eller man kunne sig at Frentzen skriver sin egen fyreseddel ved at score point! Jordan-teamet hævder at de ud fra forskellige breve har papir på tyskeren og det er det som de skal i retten for at få afklaret. Det sker den 9. september. Det gør at der ikke bliver plads til Juan Pablo Montoya, hvis Ralf Schumacher bliver klar til underskrive med Williams. Colombianeren skifter måske i stedet til Stewart, men også her er der konkurrence om pladserne. Det kunne også tænkes at Pedro de la Rosa, nuværende Jordan-testkører, vil være et bud. Endvidere tales der stadig om Johnny Herbert, men han skulle have være på kontrakt hos Sauber til næste år. Den nuværende andenkører, Jos Verstappen er stadig med på det yderste mandat.
BB  


 

Hop til top3.9.1998

Zanardis kontrakt underskrevet

Champ-cart køreren, Alex Zanardi menes nu at have skrevet kontrakt med Williams for 1999. Zanardi har længe været en mulighed hos Williams men Zanardi ønskede at vente med sin beslutning da en flytning til Formel 1 er en stor omvæltning for en Cart-mester. Zanardis største personlige hindring for at forlade Cart var hans gode forhold til Chip Ganassi teamet som han har vundet et mesterskab for. I år ser Zanardi også ud til at tage sit andet mesterskab med samme team. Der er ikke sat nogle tal på kontrakten.
NJ  


Hop til top
McLarens hemmelighed?

McLaren 1998-model, MP4/13, har hele sæsonen været suveren i forhold til resten af feltet. Dette skyldes i høj grad racerens stabilitet. Spekulationerne over, hvordan McLaren opnår denne stabilitet, rettes nu mod det faktum at hullet til den såkaldte pushrod er større end hos andre teams. Dermed kunne det tænkes at McLarens støddæmpere er frit monteret i stedet for at være boltet fast til chassis'et som det er praksis at gøre. Dermed kan hjulene justere sig meget i forhold til underlaget. Det er stadig usikkert hvordan McLaren helt præcist opnår denne effekt og hvordan den holdes stabil på langsider.
NJ  


Hop til top
Coulthard fik en forsmag

Onsdag var første dag efter Spa hvor Michael Schumacher også var tilstede ved testene på Monza, efter han havde udført nogle private tests på Fiorano banen om tirsdagen. En stor mængde af fans, i Italien kaldet Tifosies, mødte Michael; men også David Coulthardt skulle stifte bekendtskab med dem.

Tifosi'erne havde medbragt store bannere med ordene: " Morderen Coulthardt " og "Licensed to kill by Mercedes " og de buh-ede efter ham, når han var på banen. Heldigvis for Coulthardt greb banens officials hurtigt ind og fjernede bannerne fra Michel Schumacher fans'ene.

Italienerne er kendt for deres store lidenskab for Formel 1 i almindelighed og særdeles for Ferrari, og efter hvad der skete på Spa, må McLaren hellere indstille sig på at yde beskyttelse til Coulthardt ved næste løb på Monza, både på og udenfor banen.

Meget forståeligt var der ikke de varmeste følelser mellem Schumacher og Coulthardt, der ikke værdigede den anden et blik hele dagen.

Så indtil videre har David kun fået en forsmag på hvad der venter fra Tifosierne ved det Italienske Grand Prix. Det ser ud til at blive varmt ...

( KLH )

AN  


Hop til top
Ferrari afslutter sagen

Det har været frygtet at uheldet mellem David Coulthard og Michael Schumacher på Spa-Francorchamps banen sidste søndag kunne starte en krig mellem Ferrari og McLaren, eller mellem de italienske tifosi's og McLaren når næste runde i VM kampen afvikles på Monza i Italien. Men nu forsøger Ferrari teamet at lægge låg på sagen med følgende pressemeddelelse: "Efter forskellige fortolkninger af uheldet med David Coulthard's McLaren, som førte til eliminering af Michael Schumacher's Ferrari fra det Belgiske Grand Prix, har Ferrari igen undersøgt alle filmklip og fotografiske beviser fra løbet og er kommet frem følgende:
 
1. For det meste af en omgang ignorerede Coulthard de blå flag og lod aldrig Schumacher køre forbi som krævet i reglerne, selvom han havde flere muligheder for at gøre det.(Se billede på side 12 af Autosprint Nr. 36)
 
2. Ved flere lejligheder trak Schumacher sig væk fra ideallinien for at vise Coulthard at han var der, inden han igen opretholdte korrekt afstand mellem dem, som tidligere Formel 1 kører Ivan Capelli påpegede i han løbskommentar live på RAI.
 
3. Coulthard's pludselige nedsættelse af hastigheden på raceline var tidlig og uventet. På grund af den dårlige sigt var kollisionen uungåelig, til trods for at Schumacher gjorde hvad han kunne for at undgå det.
 
Ferrari vil ikke udtale sig mere om hvad der skete for anser sagen for afsluttet. Vi ser nu frem til at vende tilbage til et klima med ren og fair konkurrence."
MBP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk