Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.9.1999
 Monza test - Dag 1
 Watt tæt på Formel 1
 "Det var min egen fejl" indrømmer Mika!
 Ralf Schumacher en usleben diamant
 
1.9.1999
 Schumacher ude i to løb
 Ecclestone afslører BAR
 Schumacher er tilbage
 Ferrari boss taler med store bogstaver!
 

Hop til top2.9.1999

Monza test - Dag 1

MONZA TESTS VISER MIKA HAKKINEN OG RALF SCHUMACHER SOM DE HURTIGSTE

Begivenhederne på den første testdag på Monza var først og fremmest koncentreret om Michael Schumacher, som blev mødt af sine fans i et overvældende antal, 120.000 mennesker siges at have overværet dagens tests og hilste MS med klapsalver. Desværre var han ikke i stand til at køre igennem, men måtte trække sig med stærke smerter i benet efter 17 omgange hvor bilen også fik hydrauliske problemer. Men MS satte trods alt dagens ottende bedste tid. Senere udtalte Schumacher at han næppe vender tilbage før end det Malayiske GP den 17. Oktober. Michael  Schumacher er meget opsat på at deltage der for at få erfaringer fra denne nye bane.

Bortset fra ovennævnte virak satte Mika Hakkinen dagens bedste tid i det solrige meget også fugtige vejr, mens Ralf Schumacher fulgte meget tæt efter. Denne præstation er meget overraskende eftersom banen skulle give de bedste muligheder for vognene med de kraftigste motorer. Man skal dog muligvis se dagens resultater i lyset af at McLaren i vidt omfang afprøvede forskellige set-ups især med hensyn til banens krav om lav downforce.

For Stewart blev starten på den tredages test begivenhedsrig. Barrichello gennemførte 54 laps med den bedste tid 1:26:24. Om eftermiddagen havde han en afkørsel efter den tredie chikane på grund af bremseproblemer. Holdkammeraten Herbert satte under sine 42 laps sin bedste tid 1:26:36, og havde under formiddagens runde problemer med bagvingen. Også dette hold koncentrerede sig om at indsamle data om vognenes præstationer i forskellige lav downforce konfigurationer som forberedelse til det Italienske Grand Prix den 12. september.

Benetton team'et mødte ligeledes med begge kørere i forberedelserne til næste GP og fokuserede på både det aerodynamiske såvel som det mekaniske set-up for begge biler.  Udviklingen på Alexander Wurz' bil blev forsinket efter han beskadigede bilens chassis, da han kørte af banen i Lesmo svinget først på eftermiddagen. Han fortsatte dog prøvekørslen efter repationen.

Ferrari havde udover M. Schumacher både Irvine og Salo på banen hele dagen. Irvines formiddagen blev dog delvist spoleret af fejl i det hydrauliske system. Eftermiddagen gik mere glat med forberedelser til GP'et den 12. og både Irvine og Salo vil fortsætte med at teste de følgende dage. Mika Salo satte holdets bedste tid med 1:25:639 og Irvine blev noteret for 1:26:428.

Damon Hill var ene om at vise Jordans farver på førstedagen, men ventes at få selskab af Frenzen de næste to dage. Man koncentrerede sig om det generelle set-up og bilens aerodynamiske balance. Hill gennemførte hele 77 omgange med 1:27:23 som den hurtigste, men gik ikke efter hurtigste omgang pga testningen af aerodynamikken.

Efter at have udeladt testing i forberedelserne for Spa dukkede Minardi trods alt op her i Monza. Luca Badoer var i aktion på førstedagen og kørte i alt 48 omgange, hvor han fokuserede på aerodynamikken og bilens generelle set-up. Mars Gene forventes at overtage holdets forbedrelser om torsdagen.

Williams mødte med både Ralf Schumacher og Alex Zanardi. Holdets test team manager, Bryan Lambert kommenterede den første dags resultater med ordene: "Generelt er vi kommet her for en tre-dags test for at opnå et rigtigt godt set-up til næste uge. Vi mangler endnu at afprøve nogle få mindre ting, men ikke noget at overordret betydning.

Plac.KørerTeam
GRN  


Hop til top
Watt tæt på Formel 1

Ifølge dagens udgave af Jyllandsposten er Jason Watt i dialog med Arrows om et sæde i næste sæson. Carsten Ree, direktør for Watts hovedsponsor Den Blå Avis, har flere gange været i kontakt med Arrows - senest i fredags inden løbet på Spa, som Jason Watt vandt. Det er ikke tilfældigt at Arrows viser interesse for den danske F3000 kører.

Prins Malik fra Nigeria, som ejer halvdelen af Arrows teamet, opererer med salg af en række produkter på det afrikanske marked. "Der en en vis logik i, at Arrows vil markedsføre sig i Afrika med en kører der er halvsort", siger Carsten Ree med henvisning til Jason Watt, som er pæredansk mulat. Da Formel 1 generelt er blevet kritiseret for at være en hvid sport, spås Jason Watt gode chancer.

Men Carsten Ree understreger at der indtil videre kun er tale om forhandlinger. ifølge Ree, skal Arrows i dag mødes med flere mulige danske sponsorer, som kan bidrage med at skaffe de omkrin 30 millioner kroner, der skal til, hvis Jason Watt skal avancere fra F3000 til Formel 1.

TK  


Hop til top
"Det var min egen fejl" indrømmer Mika!

Efter at have smeltet nederlaget til DC, så har Mika Häkkinen formelt meddelt at det var hans egen fejl efter at have set videooptagelsen fra løbet.
Mika's plads i skyggen
af David på SPA
Mika, som ellers var noget sparsom på kommentarer efter løbet, udtalte "Jeg kan godt se at David var længere fremme end mig og han havde ret til at tage svinget som han gjorde".
Dermed er den diskussion ude af verdenen, ifølge Mika.
Men fakta er at Mika mistede nogle meget vigtige point, men spørgsmålet er om ikke Mika skulle have gjort det samme som DC.
FLY  


Hop til top
Ralf Schumacher en usleben diamant

BMWs motorsportchef Gerhard berger har beskrevet Schumi's yngre bror Ralf Schumacher som en 'usleben diamant'. Gerhard berger sagde at hos Williams vil Ralf få 'sine tilsnit og slibning'. Berger tilføjede at han har et talent for hurtig kørsel og en stærk personlighed, og at Ralf anses for at være en af de bedste, blandt de unge kørere.

Berger uddybede sine synspunkter om Ralf Schumacher ved at sige:"Ralf er den førende i Williams-team'et med hensyn til talent for hurtig kørsel, mens Alex Zanardi vil have mere erfaring med sig på banen og vil være i stand til at give nøjagtige tilbagemeldinger til teknikerne med henblik på finpudse bilen til det yderste."

GRN  


 

Hop til top1.9.1999

Schumacher ude i to løb

Michael Schumacher har valgt at stå over i yderligere to løb - og kommer dermed ikke mere ud at køre på de europæiske baner i år. Som det blev skrevet på formel-1.dk for godt en uge siden var der fare for at Schumi ikke ville komme til start mere i denne sæson - og indtil videre er han altså ude i to løb.

Efter at have kørt 21 omgange i sin Ferrari fortalte Michael Schumacer at han ikke vil stille op til løbet på Monza, og at han heller ikke ville fortsætte med at teste for teamet i den test der ellers var planlagt til at forløbe over tre dage. Efter testen holdt den dobbelte verdensmester et pressemøde hvor han blandt andet fortalte at smerterne tog til for hver omgang han kørte.

"Jeg kører ikke på Monza og det er heller ikke sikkert at jeg heller ikke er med på Nurburgring. Efter denne dag, der har skulle finde ud at om jeg var klar, fandt vi hurtigt ud af at det ikke var tilfældet," siger Michael Schumacher der naturlivis var ked af at han ikke kunne gøre et hurtigt comeback efter sin ulykke på Silverstone. Tyskeren peger selv på at det især er Monza-banen og dens beskaffenhed der gør at han ikke er i stand til at holde hele vejen igennem. Banen er meget hård ved kørerne - specielt eftersom man skal over mange kurber - og det belaster det skadede ben mere end normalt. Dertil kommer at han ikke mener at han kan levere en toppræstation med en skade - hvilket kun er naturligt nok i hans situation!

Selvom han gerne ville hurtigt tilbage prøver han nu at skrue sine egne forventninger ned og i stedet være realistisk. "Lægerne havde regnet med en pause på mellem tolv og seksten uger, og når man tænker på det skal jeg egentlig være glad for at være nået så langt. Men jeg er jo også blot et menneske og behøver tid for at kunne køre en sådan racer uden at have smerter samtidig," siger Schumacher der ellers havde håbet på at gøre det umulige ved at komme tilbage fra sygesengen og gå ind og køre optimalt på næsten ingen tid - og om det så var hans egne ambitioner der i yderste konsekvens ødelagde hans comeback kanm ikke afvises. Det skulle imidlertid ikke blive det storslåede comeback - Michael Schumacher er stærk, men ikke usårelig og det lader til at han nu vil være mere realistisk i sin rehabilitering. Dermed er et eventuelt comeback udsat til grand prix'et i Malaysia i midten af oktober. Mika Salo fortsætter som stand-in i yderligere to løb.

BB  


Hop til top
Ecclestone afslører BAR

År 2000 bliver forhåbentlig et bedre år for BAR end denne sæson. Det første år har budt på mange problemer og meget vil være ændret når næste sæson går i gang. En af de ting som BAR i hvert fald har lært, er at være klar med et design i god tid og få det godkendt så problemfrit som muligt. Derfor er et udkast til BAR-bilens udseende allerede havnet på Bernie Ecclestones skrivebord. Det opdagede en hollandsk fotograf ved det belgiske GP sidste weekend, da han fotograferede Ecclestone, Eddie Jordan og Tom Walkinshaw i dyb samtale. Uncle Bernie, der jo ellers er en hemmelighedsfuld mand, står med hænderne på ryggen og i dem ses tydeligt en tegning af tre formel 1-biler med logoet 555. Lucky Strike er tilsyneladende droppet og i modsætning til de nuværende kompromis-BAR-farver, som de færreste har været begejstrede for, er den nye mundering faktisk flot. Forslaget var meget præcist, med det lyseblå 555 og de nye sponsorer, Motorola, Sonax og Becks på en hvid baggrund med sorte aftegninger. Stewart skifter jo som bekendt til engelske Jaguars grønne farver, så ikke engang den mest nærsynede tv-kommentator kan tage fejl. Bernie Ecclestone skulle efter sigende være meget utilfreds med billedet.
CBA  


Hop til top
Schumacher er tilbage

Michael Schumacher var i formiddag tilbage i sin F399 på Monza. Mere end 10.000 italienske Ferrari tifosis modtog den tyske verdensstjerne med store bannere påtrykt slogans som "Wellcome back, Michael", "The king is back" og "Scumi you are magic". Schumacher ankom til Monza i helikopter ved halvtitiden i formiddag. Han var tydeligt berørt af situationen med de mange tilhængere.

Schumacher testede en ny version af F399 monteret med en ny 048B evolution motor, som skal yde 10 hk mere end standardversionen. Både Ferrari chefen Luca di Montezemole og teamchef Jean Todt var til stede sammen med Eddie Irvine og Mika Salo. Det er første gang siden 1994, at Ferrari tester med 3 kørere samtidig.

Schumacher fuldførte i alt 17 omgange med en bedste tid på 1.26:964. Salo var til sammenligning 0,3 sek. hurtigere. Dagens hurtigste på Monza var David Coulthard i McLaren, som blev noteret for 1.25:30.

Det er endnu ikke afgjort om Schumacher er klar til næste Grand Prix d. 12. september på Monza. Han haltede tydeligt både før og efter testen, og det forventes at den endelige afgørelse om, hvorvidt han er klar til at køre løb først træffes i begyndelsen af næste uge. Et fingerpeg herom får offentligheden måske allerede i aften, hvor verdenspressen er indbudt til Michael Schumachers første pressekonference siden ulykken på Silverstone d. 11. juli. Testen på Monza fortsætter i morgen, hvor det forventes at Schumacher vil forsøge at gennemføre en fuld løbsdistance.

TK  


Hop til top
Ferrari boss taler med store bogstaver!

Det var tid til en opsang i Ferrari teamet efter weekendens noget beskedne resultat. Det gik ud over teamets ingeniører, og opsangen kom fra ingen ringere end Ferrari’s chef Luca di Montezemolo. Montezemolo deltog i ingeniørernes møde i mandags og formulerede sig ifølge nyheds bureauet ANSA i ganske klare vendinger:

”Hvis ikke kørerne har bilen, kan de ikke vinde. På Spa havde de ikke bilen – de så vi alle. Vi er nødt til at tro på, at vi kan vinde verdensmesterskabet, så jeg beder om den maksimale tekniske støtte til kørerne”.

For at forberede sig bedst muligt til det næste Grand Prix – det Italienske Grand Prix d. 12. september – drager Ferrari teamet i denne uge til Monza for teste. Til testen medbringer de alle deres tre kørere: Michael Schumacher, Eddie Irvine samt deres stand-in Mika Salo. Hensigten er blandt andet at forberede Schumacher, der brækkede benet på Silverstone i juli måned, til sit mulige comeback på netop Monza banen under det Italienske Grand Prix.

TNR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk