Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.9.1999
 Hockenheim bliver klippet
 11 eller 12 teams?
 Monza test - Dag 2
 Frank Williams vil ikke sælge
 Williams tester ung Brasilianer
 Barrichello’s skifte annonceres ved Frankfurt motorshow
 
2.9.1999
 Monza test - Dag 1
 Watt tæt på Formel 1
 "Det var min egen fejl" indrømmer Mika!
 Ralf Schumacher en usleben diamant
 

Hop til top3.9.1999

Hockenheim bliver klippet

På foranledning fra FIA, bliver Hockenheimring, banen hvor det tyske grand prix køres, nu fornyet på flere måder. For det første skal banen gøres kortere og FIA bedt om at få banen skåret ned på lidt under 5 km.
Denne forkortning vil ske ved at man "skærer" banen af ved første chikane, for så at lade gå på tværs, indtil den igen løber sammen med den gamle bane, ved 3. chikane.
Udover dette skal banen også laves bredere nogle steder og den noget nedslidte overflade skal erstattes med en helt ny. Dele af banen vil også blive designet på ny.
Pålidelige kilder fortæller, at disse ændringer forventes at være færdige inden banen skal tages i brug til 2000 sæsonen.
JMS  


Hop til top
11 eller 12 teams?

Det forlyder at der i øjeblikket er tre ansøgere til at blive det 12. team i Formel 1 feltet. Der er tale om Toyota, David Hunt med Team Lotus samt et endnu ikke navngivet team.
Toyota oplyser at de er interesseret i at komme med i Formel 1 fra år 2001.
David Hunt, der er afdøde James Hunt's bror, ejer rettighederne til Lotus Racing, uden at han af den grund har nogle relationer til Lotus fabrikken, så det vides ikke hvad materiel han eventuelt vil benytte.
Den sidste ansøger, som endnu ikke er offentligt præsenteret, menes at være Robin Herd som i sin tid grundlagde March teamet.

Kilder i konstruktørenes forening, oplyser at de gerne vil fortsætte med kun 11 teams, i stedet for det "normale" antal på 12.
Alternativt skal en eventuel ny ansøger indbetale en stor sum penge sammen med ansøgningen, penge som de ikke får igen hvis de trækker sig.
Dette for at der ikke igen skal opstå en episode som den med Honda, der lagde beslag på 12. pladsen, for senere at trække sig ud igen, og kun blive motor leverandør til BAR teamet.

AN  


Hop til top
Monza test - Dag 2

MONZA 2. TESTDAG - LANGT OG HURTIGT

På anden testdag overraskede Stewart-Ford køreren Johnny Herbert alle ved at sætte hurtigste tid 1:24:236 og slog dermed Hakkinen med 2 tiendedele, mens Mika Salo gennemførte en maraton på hele 130 omgange, svarende til 750 km eller 2.5 normal løbsdistance. Han opnåede trediebedste tid og hans 'volumen' skal ses i forhold til mange 'red flags', som på den anden side medførte at sessionen for blev forlænget til klokken 18.45. Det kan man vist kalde en fuld arbejdsdag i formel-1.

Herberts kollega Rubens Barrichello havde problemer med vibrationer i bagvingen og kørte kun 38 laps. Alle teams koncentrerede sig om at test set-up med henblik på den kommende Italienske Grand Prix, hvilket medførte mange afkørsler.

Williams opnående også et godt dagsresultat hvor Ralf Schumacher og Alex Zanardi satte henholdvis 5. og 6. bedste tider. Zanardis resultat var endda påvirket af motorproblemer, mens Ralf havde en problemfri test. Dette fik ham til at udtale: "Jeg må sige at FW21'erens balance er rigtig god her på Monza, og jeg er også imponeret af vognens generelle ydelser. Dette betyder at jeg er ret optimistisk med hensyn til at vende tilbage for at køre Grand Prix'et næste weekend."  Lørdag skal RS deltage i en promotion på Zandvoort, som også inkluderer et demonstrationsløb i Wiiliams-raceren på den modificerede bane. Derfor skal test-køreren Bruno Junqueira sidde i Ralf's vogn på tredie testdag. Den unge brasilianer, som i øjeblikket ligger på en delt fjerdeplads i F3000 for Petronas, vil fredag for første gang tage plads i en F1-racer. Da han ikke er i besiddelse af licens til denne klasse, skal han køre med grønt lys på vognen.

Benetton havde igen begge kørere på banen, hvor Fisichella gennemførte 66 laps med bedste tid 1:25:22. Til sammenligning kørte Wurz 65 omgange med 1:25:69 som hurtigste tid. Kørerne arbejdede tildels med bilernes generelle set-up, men koncentrerede sig om evaluering af et nyt differentiale. Team'et fortsætter testen fredag.

I Michael Schumachers fravær fortsatte Eddie Irvine og Mika Salo testprogrammet, hvor Salo kørte en fuld løbsdistance i 194-chassis'et og brugte 196-chassis'et til finpudsning af set-up og nye komponenter. Salo's hurtigste tid var 1:24:588. Irvine brugte ligeledes en del tid på set-up og nye aerodynamiske komponenter med hovedvægten på det sidste. Hans bedste tid blev 1:25:633.

På andendagen hjalp Marc Gene Minardi med at høste værdifulde data om set-up og evaluering af bremser. Desuden udførte han sammenlignende test med bagvinger fra henholdvis Spa og Hockenheim. Gene kørte dagen igennem uden problemer og teknikerne får nu travlt med at analysere de indsamlede data.

GRN  


Hop til top
Frank Williams vil ikke sælge

Williams afviser at sælge teamet til BMW, selvom rygter påstår det modsatte. Nyheden kommer direkte fra teamchef Frank Williams, der på trods af, at han tidligere har udtalt sig anderledes, nu fastslår, at hans team vil vedblive, at være ene ejet.
I en kommentar til pressen sagde Frank Williams: "Der er jo ingen tvivl om, at vi har brug for en partner, der leverer motorer og teknologi, men det er alt for tidligt, at tale om et salg, der oven i købet forekommer usandsynligt."
Teamchefen understregede at der indledes et samarbejde med BMW for næste sæson, der som Frank Williams sagde: ".skal levere motorer, sammen med en klækkelig sum penge" Men en tysk overtagelse af teamet, kommer altså ifølge Williams bossen, ikke på tale.
PSF  


Hop til top
Williams tester ung Brasilianer

Bruno Junqueira, vil få sin første chance i F1, når han i morgen tester for Williams. Den unge brasilianer, der for tiden er placeret på en samlet fjerde plads i F3000 stillingen for Petrobras teamet, får chancen for at vise sit potentiale, når han, på tredje og sidste dagen af testkørslerne på Monza, bliver sat bag rattet i Ralf Schumachers Williams racer.
Schumacher, der har dagen fri, skal koncentrere sig om afrejse til Zandvoort, hvor han på lørdag, skal deltage i et PR-arrangement, og hans fravær udnyttes så af Williams, til at teste Junqueira.
Det er en stor chance for den talentfulde brasilianer, der som eneste streg i regningen, kommer til at køre under "green-light", da han ikke er i besiddelse af en super licens.
PSF  


Hop til top
Barrichello’s skifte annonceres ved Frankfurt motorshow

Ferrari forventes klar til at offentliggøre den dårligst bevarede Formel-1 hemmelighed ved Frankfurt Motorshow d. 14. september. Trods hårdnakkede rygter om at kontrakten blev underskrevet i juli, har Ferrari endnu nægtet at bekræfte skiftet Barrichello/Irvine med Steward-Ford. Derimod har Jackie Steward i tirsdags delvist bekræftet byttet ved at udtale: “Ja, jeg kan ikke nægte at Ferrari har talt med Rubens.”

Ifølge den Brasilianske avis O Estado De Sao Paolo’ vil Barrichello begynde at teste på Monza omkring 1. December og vil få mere at skulle have sagt end hvad det for nærværende bliver Irvine til del. Den 27-årige Rubens Barrichello siges at have sagt, at han ikke vil spille andenviolin i forhold til Michael Schumacher. “Hvis jeg blot skal lade Schumacher køre forbi, så interesserer Ferrari mig ikke. Men er jeg parat til at samarbejde for at opnå det bedst mulige resultat for team’et.”

Kontrakten skal sikre Barrichello samme tekniske support som bliver den dobbelte verdensmester til del, inklusive samme adgang til testkørsler. Jackie Steward, som nærmest har et far-søn forhold til Rubens Barrichello, siges at have opgivet sine forsøg på at overtale ham til at blive hos Steward-Ford, men også at han frygter at Rubens ikke har tilstrækkelig psykisk styrke til at stå sig i forholdet til M. Schumacher.

For øjeblikket er det nærmesteman kommer til en officiel bekræftelse på skiftet, Barrichello’s egen udtalelse: “Tiden er moden til et skifte. Så enkelt er det. Vi ved alle når tiden er inde !”

GRN  


 

Hop til top2.9.1999

Monza test - Dag 1

MONZA TESTS VISER MIKA HAKKINEN OG RALF SCHUMACHER SOM DE HURTIGSTE

Begivenhederne på den første testdag på Monza var først og fremmest koncentreret om Michael Schumacher, som blev mødt af sine fans i et overvældende antal, 120.000 mennesker siges at have overværet dagens tests og hilste MS med klapsalver. Desværre var han ikke i stand til at køre igennem, men måtte trække sig med stærke smerter i benet efter 17 omgange hvor bilen også fik hydrauliske problemer. Men MS satte trods alt dagens ottende bedste tid. Senere udtalte Schumacher at han næppe vender tilbage før end det Malayiske GP den 17. Oktober. Michael  Schumacher er meget opsat på at deltage der for at få erfaringer fra denne nye bane.

Bortset fra ovennævnte virak satte Mika Hakkinen dagens bedste tid i det solrige meget også fugtige vejr, mens Ralf Schumacher fulgte meget tæt efter. Denne præstation er meget overraskende eftersom banen skulle give de bedste muligheder for vognene med de kraftigste motorer. Man skal dog muligvis se dagens resultater i lyset af at McLaren i vidt omfang afprøvede forskellige set-ups især med hensyn til banens krav om lav downforce.

For Stewart blev starten på den tredages test begivenhedsrig. Barrichello gennemførte 54 laps med den bedste tid 1:26:24. Om eftermiddagen havde han en afkørsel efter den tredie chikane på grund af bremseproblemer. Holdkammeraten Herbert satte under sine 42 laps sin bedste tid 1:26:36, og havde under formiddagens runde problemer med bagvingen. Også dette hold koncentrerede sig om at indsamle data om vognenes præstationer i forskellige lav downforce konfigurationer som forberedelse til det Italienske Grand Prix den 12. september.

Benetton team'et mødte ligeledes med begge kørere i forberedelserne til næste GP og fokuserede på både det aerodynamiske såvel som det mekaniske set-up for begge biler.  Udviklingen på Alexander Wurz' bil blev forsinket efter han beskadigede bilens chassis, da han kørte af banen i Lesmo svinget først på eftermiddagen. Han fortsatte dog prøvekørslen efter repationen.

Ferrari havde udover M. Schumacher både Irvine og Salo på banen hele dagen. Irvines formiddagen blev dog delvist spoleret af fejl i det hydrauliske system. Eftermiddagen gik mere glat med forberedelser til GP'et den 12. og både Irvine og Salo vil fortsætte med at teste de følgende dage. Mika Salo satte holdets bedste tid med 1:25:639 og Irvine blev noteret for 1:26:428.

Damon Hill var ene om at vise Jordans farver på førstedagen, men ventes at få selskab af Frenzen de næste to dage. Man koncentrerede sig om det generelle set-up og bilens aerodynamiske balance. Hill gennemførte hele 77 omgange med 1:27:23 som den hurtigste, men gik ikke efter hurtigste omgang pga testningen af aerodynamikken.

Efter at have udeladt testing i forberedelserne for Spa dukkede Minardi trods alt op her i Monza. Luca Badoer var i aktion på førstedagen og kørte i alt 48 omgange, hvor han fokuserede på aerodynamikken og bilens generelle set-up. Mars Gene forventes at overtage holdets forbedrelser om torsdagen.

Williams mødte med både Ralf Schumacher og Alex Zanardi. Holdets test team manager, Bryan Lambert kommenterede den første dags resultater med ordene: "Generelt er vi kommet her for en tre-dags test for at opnå et rigtigt godt set-up til næste uge. Vi mangler endnu at afprøve nogle få mindre ting, men ikke noget at overordret betydning.

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Johnny HerbertStewart1:24,1954
2
Plac.KørerTeam
GRN  


Hop til top
Watt tæt på Formel 1

Ifølge dagens udgave af Jyllandsposten er Jason Watt i dialog med Arrows om et sæde i næste sæson. Carsten Ree, direktør for Watts hovedsponsor Den Blå Avis, har flere gange været i kontakt med Arrows - senest i fredags inden løbet på Spa, som Jason Watt vandt. Det er ikke tilfældigt at Arrows viser interesse for den danske F3000 kører.

Prins Malik fra Nigeria, som ejer halvdelen af Arrows teamet, opererer med salg af en række produkter på det afrikanske marked. "Der en en vis logik i, at Arrows vil markedsføre sig i Afrika med en kører der er halvsort", siger Carsten Ree med henvisning til Jason Watt, som er pæredansk mulat. Da Formel 1 generelt er blevet kritiseret for at være en hvid sport, spås Jason Watt gode chancer.

Men Carsten Ree understreger at der indtil videre kun er tale om forhandlinger. ifølge Ree, skal Arrows i dag mødes med flere mulige danske sponsorer, som kan bidrage med at skaffe de omkrin 30 millioner kroner, der skal til, hvis Jason Watt skal avancere fra F3000 til Formel 1.

TK  


Hop til top
"Det var min egen fejl" indrømmer Mika!

Efter at have smeltet nederlaget til DC, så har Mika Häkkinen formelt meddelt at det var hans egen fejl efter at have set videooptagelsen fra løbet.
Mika's plads i skyggen
af David på SPA
Mika, som ellers var noget sparsom på kommentarer efter løbet, udtalte "Jeg kan godt se at David var længere fremme end mig og han havde ret til at tage svinget som han gjorde".
Dermed er den diskussion ude af verdenen, ifølge Mika.
Men fakta er at Mika mistede nogle meget vigtige point, men spørgsmålet er om ikke Mika skulle have gjort det samme som DC.
FLY  


Hop til top
Ralf Schumacher en usleben diamant

BMWs motorsportchef Gerhard berger har beskrevet Schumi's yngre bror Ralf Schumacher som en 'usleben diamant'. Gerhard berger sagde at hos Williams vil Ralf få 'sine tilsnit og slibning'. Berger tilføjede at han har et talent for hurtig kørsel og en stærk personlighed, og at Ralf anses for at være en af de bedste, blandt de unge kørere.

Berger uddybede sine synspunkter om Ralf Schumacher ved at sige:"Ralf er den førende i Williams-team'et med hensyn til talent for hurtig kørsel, mens Alex Zanardi vil have mere erfaring med sig på banen og vil være i stand til at give nøjagtige tilbagemeldinger til teknikerne med henblik på finpudse bilen til det yderste."

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk