Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.9.1999
 Irvine: ´Derfor forlod jeg Ferrari´
 Stewart ærgerlige - Barrichello lykkelig
 Sidste chance for Panis
 Barrichello til Ferrari
 Irvine sluttede på toppen
 Italienere i Formel 1
 
3.9.1999
 Hockenheim bliver klippet
 11 eller 12 teams?
 Monza test - Dag 2
 Frank Williams vil ikke sælge
 Williams tester ung Brasilianer
 Barrichello’s skifte annonceres ved Frankfurt motorshow
 

Hop til top4.9.1999

Irvine: ´Derfor forlod jeg Ferrari´

På dagen hvor det blev offentliggjort at Eddie Irvines fremtid ikke længere er hos Ferrari, har den Irvine fortalt hvorfor han ikke er at finde i deres line-up næste år. I øjeblikket slås han for at vinde VM, hvor han er ét point efter Mika Hakkinen. Hans chancer for at vinde titlen blev minimeret da det viste sig at Michael Schumacher ikke var i stand til at køre de næste to løb. Dertil kommer at der nok skal blive masser af interesse om hans forestående skifte til Jaguar-Ford.

Vi vil nok i den kommende tid høre mange udtalelser fra Irvine om hvorfor Ferrari ikke lige passede ham - og mon ikke vi kan forvente at han dagen efter løbet på Suzuka virkelig er ude med riven efter Ross Brawn, Michael Schumacher og især Jean Todt? Allerede på nuværende tidspunkt giver han en begrundelse for hvorfor han ikke valgte at fortsætte i teamet: han ville ikke acceptere at være andenkører for Michael Schumacher - den rolle som han har haft siden 1996. "Det ville have været umuligt for mig at blive hos Ferrari som andenkører for Michael Schumacher. Dette er enden på en utrolig oplevelse. Jeg vil takke Ferrari fordi de har gjort ligeså meget for mig, som jeg har gjort for dem," siger Eddie Irvine da det var officielt at Barrichello overtager hans plads. "Det har været en ære for mig, men alle historier må slutte på et tidspunkt," slutter Irvine.

Irvine har været frustreret over at han ubetinget skulle stå i skyggen af Michael Schumacher, og det har specielt været svært for ham at gå med til at acceptere rollen som andenkører for femte år i træk. Hvis man tolker det ret har det betydet at Ferrari gerne ville beholde Irvine under de nuværende forudsætninger. Hvorvidt Barrichello ikke har lignende vilkår vides ikke, men brasilianeren afviste indtil for få dage siden at han ville underskrive en kontrakt hvis den indeholdt en 'Irvine-klausul'. Tiden vil vise om Barrichello har denne klausul. Irvine bliver med stor sandsynlighed præsenteret som Jaguar-Fords førstemand ved det italienske grand prix.

Ferrari vil dog stadig bakke Irvine 100% op i bestræbelserne på at vinde det første VM i 20 år, og i en officiel meddelelse takker de ham for 5 års tro tjeneste.

BB  


Hop til top
Stewart ærgerlige - Barrichello lykkelig

Stewart-Ford er kede af at de må sige farvel til teamets vigtigste kører i deres nu tredje sæson i Formel 1. Rubens Barrichello har været omdrejningspunktet i deres bestræbelser på at gøre sig i Formel 1 - men efter Suzuka er samarbejdet slut. "Vi er kede af at se Rubens forlade os. I de tre år vi har været sammen, har han udviklede sig utroligt som racerkører. Han har udført sit arbejde på en professionel måde og gjort det godt for teamet," siger Jackie Stewart der i sin tid hentede Barrichello til teamet som andenkører til Jan Magnussen... Stewart vidste godt at han var på vej væk, og hvis ikke det havde været fordi der var en eksisterende kontrakt i denne sæson mellem de to parter, var Barrichello måske gået til et andet team. "Rubens har spillet en vigtig rolle i udviklingen af Stewart-Ford og hans engagement har været eksemplarisk. Alle hos Ford ønsker at sige ham tak for alt hvad han har gjort og ønsker ham alt held i fremtiden," siger Martin Whitaker på Fords vegne.

Modsat var Barrichello lykkelig over kontrakten. "Jeg er virkelig lykkelig over at skifte til Ferrari. De er et stort team og med et utroligt ry - og nu har jeg fået chancen," siger 'Rubinho' og fortæller at det er en drøm der er gået i opfyldelse - for alle kørere er Ferrari noget helt specielt. På spørgsmål om hvorvidt han skal vige pladsen for Michael Schumacher hvis det er nødvendigt siger han: "Jeg vil ikke holde tilbage og hvis jeg er hurtig nok tror jeg ikke at teamordre bliver nødvendige," siger Barrichello meget selvsikkert. Om Barrichello så kan matche Schumacher eller hænge på får vi først svaret på om godt et halvt år!

Stewart/Jaguar-Ford ventes at præsentere deres kørere for år 2000 på Monza. Det bliver Eddie Irvine og Johnny Herbert der kommer til at være holdkammerater.

BB  


Hop til top
Sidste chance for Panis

Olivier Panis fik for godt 14 dage siden fyreseddelen fra Prost-teamet da de valgte at skrive kontrakt med Jean Alesi og Nick Heidfeld. Dermed står han uden fast arbejde i år 2000, og måske endda med fare for at ryge helt ud af Formel 1. Den tidligere Monaco-vinder har aldrig rigtig fået gang i karrieren der nåede sit højdepunkt med sejren i det kaotiske grand prix i 1996. Sidenhen var han i 1997 en dark horse i flere af sæsonens indledende løb, men hans uheld under det canadiske grand prix hvor han brækkede begge ben, er noget der har sat sine spor.

I tiden efter hans comeback har det stort set hele tiden været Jarno Trulli der har været den hurtigste - og nu ser det ud til at den 33 årige franskmand måske kan finde en plads hos Arrows som han tidligere har haft kontakt til da der sidste år var en del kontroverser mellem Alain Prost og ham selv. "Jeg vil meget gerne vise hvor meget jeg er værd. Det er måske plads hos Arrows," siger han og fortæller at han og hans manager ikke er i tvivl om at de nok skal finde et godt sæde - hvis ikke i Formel 1 så eventuelt i ChampCar.

Det som kan blive et problem for Panis er at han ikke medbringer nogen sponsorer... Arrows er i forvejen kendt for at være et team hvor det er de folk der byder højest der får et sæde, og både Pedro de la Rosa og Toranosuke Takagi kan henholdsvis hente pesetas og yen nok til endnu en sæson. Der er selvfølgelig også Minardi, men så er det spørgsmålet om Formel 1 er sagen... Hvis du ikke er god nok og ingen penge har, ja så kender vi hele historien...

BB  


Hop til top
Barrichello til Ferrari

Så blev det bekræftet af Ferrari - Rubens Barichello bliver holdkammerat med Michael Schumacher i de kommende to sæsoner. Brasilianeren har underskrevet en toårig aftale med den stejlende hingst og kommer dermed til at opfylde hans egen drøm - at køre for Ferrari. Den 27 årige brasilianer begyndte sin Formel 1-karriere hos Jordan i 1993 hvor han etablere sig som en habil og god kører. Han blev dog i de følgende to sæsoner sat i skyggen af Eddie Irvine og ireren fik mod slutningen af 1995 en kontrakt med Ferrari. Sæsonen 96 blev ikke meget bedre for brasilianeren der var udpeget til at skulle føre Brasilien tilbage til tidligere tiders storhed.

Brasilianeren skiftede til Stewart fordi hans karriere efterhånden var ved at gå helt i stå - og tiden hos Stewart fik han til at blomstre op. Blandt andet på bekostning af Jan Magnussen, Jos Verstappen og i denne sæson Johnny Herbert. Det har fået ham til at stige i kurs og derfor er Ferrari villige til at betale Barrichello godt 60 millioner kroner for at køre for teamet. Det som især har været brasilianerens krav er at han ikke skal være hjælpekører for Schumacher - ellers var han ikke interesseret. Det lader til at teamet har undladt den passus i kontrakten - men hvem siger ikke at der efterfølgende kan komme teamordre...

Rubens Barrichello er en meget følsom person og der er mange der ikke levner ham mange chancer hos Ferrari og det miljø der er i teamet. Tiden må også vise om Barrichellos form og kørsel i virkeligheden skyldtes at Stewart udelukkende satsede på ham, eller om han virkelig er blevet så stærk en kører. Barrichello har endnu ikke vundet et Formel 1-løb, men har to pole positions på kontoen. Første gang i 1995 på Spa og han hentede i år Stewarts første pole position i det dramatiske løb på Magny-Cours.

Eddie Irvine der er Ferraris eneste kort på hånden til en VM-titel overtager med stor sandsynlighed Barrichellos plads hos det der kommer til at hedde Jaguar-Ford.

BB  


Hop til top
Irvine sluttede på toppen

På den sidste testdag på Monza var det Eddie Irvine der kunne trække sig ud med den dagens bedste tid, foran David Coulthard og dagens overraskelse, Alessandro Zanardi der på det seneste er begyndt at oppe sig efter en sæson som må siges at være meget skuffende.

Dagens test begyndte lidt senere eftersom asfalten stadig var våd efter nattens regnskyl, men kort før middag blev testen for alvor indledt. Testen blev kørt i solskin og med en temperatur på 24 grader. Blandt andet havde Williams lånt den unge brasilianer, Bruno Junqueira der kører for Petrobras Teamet i Formel 3000 og som iøvrigt vandt løbet på Hockenheim, til en test. Williams har tætte forbindelser til Petrobras, der er deres 'team' i Formel 3000. Det var første gang at han fik lov at vise sine evner i en Formel 1-racer - men som i så mange andre tests er det oftes nybegynderne der slutter med den dårligste tid, og det blev også tilfældet for Junqueira.

Derimod var manden i den anden Williams-racer godt kørende." Vi har haft to en halv dag med positiv tests. Vi har prøvet med nogle interessante løsninger men som sædvanlig mener jeg at det er utroligt at vi var i stand til at være så hurtige. Jeg er meget glad for de tider vi fik med løbs set-up'et," siger Zanardi der stadig mangler at score point i denne sæson, mens hans holdkammerat Ralf Schumacher næsten scorer point i hvert løb.

Et par kommentater fra BAR-teamet: De kom til Monza uden særlig mange dele, specielt efter at de måtte se deres to bedste racere blive smadret under kvalifikationen til det belgiske grand prix. Alligevel var de i stand til at teste på Monza - men det gik ikke så godt for det ambitiøse team. "Det har ikke været en særlig god test for mig. Jeg håbede virkelig at gøre mere klar til Monza i næste uge, men vi havde ret så mange mekaniske problemer på den første dag og det begrænsede hvor meget jeg kunne køre," siger Ricardo Zonta, der kunne konstatere at det var meget svært at teste eftersom teamet kun havde en testracer til rådighed - og den blev delt mellem de to kørere.

Testtiderne fra Monza den 3. september 1999:

KørerTeamBedste tidOmg.
Eddie IrvineFerrari1:23,87669
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,25086
Alessandro ZanardiWilliams-Supertec1:24,40373
Mika Salo
BB  


Hop til top
Italienere i Formel 1

Italienere i formel 1?? Er der virkelig nogen, eller er de bare ikke så bemærkelsesværdige? NU er de!! Og i de seneste par dage har de gjort sig rart godt bemærkede i formel 1. Hvem jeg snakker om? Alexandro Zanardi og Flavio Briatore selvfølgelig.

Den italienske formel 1 kører Zanardi ser nemlig ud til at have fået styr på sin Williams-racer, og kørte hurtigere, og bedre, end kørere som f.eks. Edmund (også kaldet Eddie) Irvine og David Coulthard. Det er jo rart godt kørt!
GODT GÅET, Alex!

Supertec chefen Flavio Briatore har også gjort sig bemærket, dog på en negativ måde, han er nemlig blevet beskyldt for at samarbejde med mafiaen. Han er beskyldt for at drive børneprostitution og sælge ulovlige stoffer. Han siger selv, det er løgn, og at det bare er formiddags pressen, som har opfundet det! Om det er falsk eller sandt er endnu ikke offentliggjort. Chancerne for er det er rigtigt er vel ret små, men der er ingen tvivl om at han må have et job ved siden af Supertec…altså ikke en hentydning til at Supertec.

MEL  


 

Hop til top3.9.1999

Hockenheim bliver klippet

På foranledning fra FIA, bliver Hockenheimring, banen hvor det tyske grand prix køres, nu fornyet på flere måder. For det første skal banen gøres kortere og FIA bedt om at få banen skåret ned på lidt under 5 km.
Denne forkortning vil ske ved at man "skærer" banen af ved første chikane, for så at lade gå på tværs, indtil den igen løber sammen med den gamle bane, ved 3. chikane.
Udover dette skal banen også laves bredere nogle steder og den noget nedslidte overflade skal erstattes med en helt ny. Dele af banen vil også blive designet på ny.
Pålidelige kilder fortæller, at disse ændringer forventes at være færdige inden banen skal tages i brug til 2000 sæsonen.
JMS  


Hop til top
11 eller 12 teams?

Det forlyder at der i øjeblikket er tre ansøgere til at blive det 12. team i Formel 1 feltet. Der er tale om Toyota, David Hunt med Team Lotus samt et endnu ikke navngivet team.
Toyota oplyser at de er interesseret i at komme med i Formel 1 fra år 2001.
David Hunt, der er afdøde James Hunt's bror, ejer rettighederne til Lotus Racing, uden at han af den grund har nogle relationer til Lotus fabrikken, så det vides ikke hvad materiel han eventuelt vil benytte.
Den sidste ansøger, som endnu ikke er offentligt præsenteret, menes at være Robin Herd som i sin tid grundlagde March teamet.

Kilder i konstruktørenes forening, oplyser at de gerne vil fortsætte med kun 11 teams, i stedet for det "normale" antal på 12.
Alternativt skal en eventuel ny ansøger indbetale en stor sum penge sammen med ansøgningen, penge som de ikke får igen hvis de trækker sig.
Dette for at der ikke igen skal opstå en episode som den med Honda, der lagde beslag på 12. pladsen, for senere at trække sig ud igen, og kun blive motor leverandør til BAR teamet.

AN  


Hop til top
Monza test - Dag 2

MONZA 2. TESTDAG - LANGT OG HURTIGT

På anden testdag overraskede Stewart-Ford køreren Johnny Herbert alle ved at sætte hurtigste tid 1:24:236 og slog dermed Hakkinen med 2 tiendedele, mens Mika Salo gennemførte en maraton på hele 130 omgange, svarende til 750 km eller 2.5 normal løbsdistance. Han opnåede trediebedste tid og hans 'volumen' skal ses i forhold til mange 'red flags', som på den anden side medførte at sessionen for blev forlænget til klokken 18.45. Det kan man vist kalde en fuld arbejdsdag i formel-1.

Herberts kollega Rubens Barrichello havde problemer med vibrationer i bagvingen og kørte kun 38 laps. Alle teams koncentrerede sig om at test set-up med henblik på den kommende Italienske Grand Prix, hvilket medførte mange afkørsler.

Williams opnående også et godt dagsresultat hvor Ralf Schumacher og Alex Zanardi satte henholdvis 5. og 6. bedste tider. Zanardis resultat var endda påvirket af motorproblemer, mens Ralf havde en problemfri test. Dette fik ham til at udtale: "Jeg må sige at FW21'erens balance er rigtig god her på Monza, og jeg er også imponeret af vognens generelle ydelser. Dette betyder at jeg er ret optimistisk med hensyn til at vende tilbage for at køre Grand Prix'et næste weekend."  Lørdag skal RS deltage i en promotion på Zandvoort, som også inkluderer et demonstrationsløb i Wiiliams-raceren på den modificerede bane. Derfor skal test-køreren Bruno Junqueira sidde i Ralf's vogn på tredie testdag. Den unge brasilianer, som i øjeblikket ligger på en delt fjerdeplads i F3000 for Petronas, vil fredag for første gang tage plads i en F1-racer. Da han ikke er i besiddelse af licens til denne klasse, skal han køre med grønt lys på vognen.

Benetton havde igen begge kørere på banen, hvor Fisichella gennemførte 66 laps med bedste tid 1:25:22. Til sammenligning kørte Wurz 65 omgange med 1:25:69 som hurtigste tid. Kørerne arbejdede tildels med bilernes generelle set-up, men koncentrerede sig om evaluering af et nyt differentiale. Team'et fortsætter testen fredag.

I Michael Schumachers fravær fortsatte Eddie Irvine og Mika Salo testprogrammet, hvor Salo kørte en fuld løbsdistance i 194-chassis'et og brugte 196-chassis'et til finpudsning af set-up og nye komponenter. Salo's hurtigste tid var 1:24:588. Irvine brugte ligeledes en del tid på set-up og nye aerodynamiske komponenter med hovedvægten på det sidste. Hans bedste tid blev 1:25:633.

På andendagen hjalp Marc Gene Minardi med at høste værdifulde data om set-up og evaluering af bremser. Desuden udførte han sammenlignende test med bagvinger fra henholdvis Spa og Hockenheim. Gene kørte dagen igennem uden problemer og teknikerne får nu travlt med at analysere de indsamlede data.

GRN  


Hop til top
Frank Williams vil ikke sælge

Williams afviser at sælge teamet til BMW, selvom rygter påstår det modsatte. Nyheden kommer direkte fra teamchef Frank Williams, der på trods af, at han tidligere har udtalt sig anderledes, nu fastslår, at hans team vil vedblive, at være ene ejet.
I en kommentar til pressen sagde Frank Williams: "Der er jo ingen tvivl om, at vi har brug for en partner, der leverer motorer og teknologi, men det er alt for tidligt, at tale om et salg, der oven i købet forekommer usandsynligt."
Teamchefen understregede at der indledes et samarbejde med BMW for næste sæson, der som Frank Williams sagde: ".skal levere motorer, sammen med en klækkelig sum penge" Men en tysk overtagelse af teamet, kommer altså ifølge Williams bossen, ikke på tale.
PSF  


Hop til top
Williams tester ung Brasilianer

Bruno Junqueira, vil få sin første chance i F1, når han i morgen tester for Williams. Den unge brasilianer, der for tiden er placeret på en samlet fjerde plads i F3000 stillingen for Petrobras teamet, får chancen for at vise sit potentiale, når han, på tredje og sidste dagen af testkørslerne på Monza, bliver sat bag rattet i Ralf Schumachers Williams racer.
Schumacher, der har dagen fri, skal koncentrere sig om afrejse til Zandvoort, hvor han på lørdag, skal deltage i et PR-arrangement, og hans fravær udnyttes så af Williams, til at teste Junqueira.
Det er en stor chance for den talentfulde brasilianer, der som eneste streg i regningen, kommer til at køre under "green-light", da han ikke er i besiddelse af en super licens.
PSF  


Hop til top
Barrichello’s skifte annonceres ved Frankfurt motorshow

Ferrari forventes klar til at offentliggøre den dårligst bevarede Formel-1 hemmelighed ved Frankfurt Motorshow d. 14. september. Trods hårdnakkede rygter om at kontrakten blev underskrevet i juli, har Ferrari endnu nægtet at bekræfte skiftet Barrichello/Irvine med Steward-Ford. Derimod har Jackie Steward i tirsdags delvist bekræftet byttet ved at udtale: “Ja, jeg kan ikke nægte at Ferrari har talt med Rubens.”

Ifølge den Brasilianske avis O Estado De Sao Paolo’ vil Barrichello begynde at teste på Monza omkring 1. December og vil få mere at skulle have sagt end hvad det for nærværende bliver Irvine til del. Den 27-årige Rubens Barrichello siges at have sagt, at han ikke vil spille andenviolin i forhold til Michael Schumacher. “Hvis jeg blot skal lade Schumacher køre forbi, så interesserer Ferrari mig ikke. Men er jeg parat til at samarbejde for at opnå det bedst mulige resultat for team’et.”

Kontrakten skal sikre Barrichello samme tekniske support som bliver den dobbelte verdensmester til del, inklusive samme adgang til testkørsler. Jackie Steward, som nærmest har et far-søn forhold til Rubens Barrichello, siges at have opgivet sine forsøg på at overtale ham til at blive hos Steward-Ford, men også at han frygter at Rubens ikke har tilstrækkelig psykisk styrke til at stå sig i forholdet til M. Schumacher.

For øjeblikket er det nærmesteman kommer til en officiel bekræftelse på skiftet, Barrichello’s egen udtalelse: “Tiden er moden til et skifte. Så enkelt er det. Vi ved alle når tiden er inde !”

GRN  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Johnny HerbertStewart1:24,1954
2