Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.9.1999
 Kampen om VM afgøres i Asien
 Todt: ´Head hader Ferrari´
 
5.9.1999
 Schumacher har stor smerte...
 Ny BAR på Monza
 

Hop til top6.9.1999

Kampen om VM afgøres i Asien

Løbene i Malaysia og Japan bliver afgørende for Ferrari's kamp for at vinde årets mesterskab, da Michael Schumacher's tilbagevenden kan tippe vægten til fordel for den stejlende hingst. Plaget af smerter fra det benbrud han pådrog sig på Silverstone måtte Schumacher forleden efter nogle få test-omgange erkende at han bliver nødt til at stå over i de næste to løb. Smertetærsklen, som udelukker hans deltagelse fra såvel det Italienske Grand Prix som det Europæiske GP på Nürburgring, vil også berøve Irvine en uvurderlig holdkammerat i hans kamp for at holde trit med den regerende verdensmester Mika Hakkinnen. Med et blik på kørernes pointstilling sagde Irvine: "Det ville have været godt, hvis han kunne have kørt her. Men når han ikke kan, er der ikke noget at gøre ved det!"

Derfor må Ferrari's forhåbninger dreje sig om Asien og mulighederne for, at Schumacher der vil være tilbage bag rattet, og at teknikkerne vil være i stand til at levere de lovede forbedringer af F399'eren. Trods sit dramatiske uheld i England er tyskeren meget opsat på (omsider) at blive klar til den tid. F1-sædet har åbenbart så stor en tiltrækningskraft, at Schumacher endda legede med tanken om at vende tilbage allerede ved det Tyske Grand Prix blot en måned efter ulykken. Adspurgt om han på noget tidspunkt troede at hans karriere var slut, medgav MS: "Et eller to minutter efter ulykken, ja. Fordi når du er udsat for så voldsom et sammenstød og du ved hvad der kan ske, så tænker man i den retning. Men jeg talte med Jean Todt om han måske kunne få bilen klar til Hockenheim, og bare det at tænke på at køre væddeløb igen... Det var en dum tanke ... man må være realistisk med hensyn til at vende tilbage til bilen. Men det ligger mig i blodet, det er nok noget jeg er født med, og det er alt hvad jeg ønsker at foretage mig."

Bortset fra Schumacher søger Ferrari at finde nye tekniske løsninger på de problemer, Irvine og hans midlertidige holdkammerat Mika Salo har haft i de seneste to løb, hvor det har været arbejdet meget med aerodynamikken. Irvine er citeret for at have sagt at innovative ændringer ligger i kortene til løbene i Asien, mens det Italienske team satser alt i et desperat forsøg på at vinde den tyve år lange kamp om VM-titlen.

Redaktøren af Gazzetta dello Sport, Candido Cannavo påpegede imidlertid i torsdags, at Schumacher's historie er en påmindelse om, at man - trods den moderne teknik's (vid)undere - ikke skal prøve at fornægte naturen. "Hvis der er en morale at drage fra denne hændelse, er det denne: at hverken hverdagens hastværk, eller de videnskabelige fremskridt, eller de dygtige ortopæder, eller de vidunderlige apparater der anvendes til genoptræning, har vist sig i stand til at bryde naturens historiske ret til at bestemme."

GRN  


Hop til top
Todt: ´Head hader Ferrari´

Efter at Williams' tekniske leder langede ret så kraftigt ud efter Ferrari fordi de efter hans mening bevidst havde anvendt Mika Salo som en stopklods for at sikre Irvine, har Ferrari givet igen - og specielt på Heads udtalelser om at han hellere ser McLaren vinde! "Det er ikke første gang Patrick har været en smule ophidset over en løbsweekend. Han glemte åbenbart at Zanardi var foran Salo i begyndelsen af løbet og holdt ham tilbage i over 20 omgange. Men han har altid hadet Ferrari så det er ikke nogen overraskelse at han ønsker at McLaren skal vinde," siger Jean Todt som modsvar. Ross Brawn henviser blandt andet til Williams' egen kørsel på Suzuka i 1997 hvor Villeneuve kun var med i løbet fordi de appelere den dom der blev pålagt Jacques Villeneuve efter adskillige fejl, og Ferraris tekniske leder peger på at der var flere situationer hvor Williams-teamet forsøgte at holde Schumacher tilbage.

Selv siger Patrick Head at han ikke hader Ferrari men at han har større sympati for den måde som det britiske team kører på... Men det er jo næste den samme!

BB  


 

Hop til top5.9.1999

Schumacher har stor smerte...

På et pressemøde i lørdags fastslog Schumacher at han ikke kører i de næste to grandprix'er. Han havde håbet på at han kunne teste på torsdag og fredag og kører på Monza, men hans ben volder ham nu så meget smerte, at han knap kan køre fem omgange, "og specielt ikke på Monza, som jo er en bane med mange "bump" og sving", udtaler han.

Tusinde af ferrarifans, der var mødt op til pressekonferencen, fik den sørgelige nyhed: "Jeg holder pause og stopper med træningen foreløbig. Men det kommer nok til at tage et stykke tid før jeg er tilbage. Men når det sker, så er vi vel forberedte og klar. Jeg har smerter hele vejen ned gennem benet og jeg har prøvet at tage nogle smertestillende piller, men det hjælper ikke. Jeg kan jo ikke køre med smerter i benet.
Lægerne sagde, efter operationen, at jeg ikke ville være tilbage, før efter en 12 - 16 uger og det har vel vist sig at være rigtigt. Men på den anden side var det nødvendigt for mig at se om jeg var klar nu!

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe Irvine med at vinde," siger Schumacher.
Han udpeger også at han og Irvine altid har kørt for Ferrari's interesser og aldrig for medkørerens.
Han ville, hvis han kom tilbage, ikke køre for Irvine. "Jeg kører for holdet's interesser og det gør jeg med glæde, for vi har samme interesser."
Da Schumacher blev spurgt om hvad han havde af "tips" til Holdkammeraten, var svaret:
"Kør hurtigt og lad være med at køre galt! M.h.t. bilen er der stadig en del arbejde, men den bliver bedre!
Der er 4 grandprix'er tilbage og alt kan ske!"
Schumacher valgte selv, efter de 24 omgange på Monza, at sige stop. Han kørte tider som var over 1 sekund lang- sommere end Mika Salo. Ud over hans ben, har han også en skade i hælen, der giver ham stor smerte når han skal bremse. Man har prøvet at polstre vognen bedre, men uden resultat.
"Jeg vil først kunne køre omgange uden smerte, før jeg vender tilbage," siger en tydelig skuffet Michael Schumacher.
"Desuden kan jeg ikke køre med fuld styrke, så der er ingen grund til at teste videre. Vi ser på det igen, når vi nærmer os det Europæiske grandprix."

Det fremgik også tydeligt, at Schumacher under ingen omstændigheder ville være hjælpekører for Irvine.
Nogle tror at han ser tiden an på følgende måde. Hvis Irvine ikke får nok point, så kan Schumacher komme ind igen, som den holdet burde køre for. Hvis Irvine får point, vil Schumacher højst sandsynligt vente til næste sæson.

JMS  


Hop til top
Ny BAR på Monza

Her efter Spa GP’et må man vidst prise sig lykkelig for at man ikke arbejder hos British American Racing. De har virkelig arbejdet hårdt for at få repareret de to BAR-racere. Om torsdagen kunne Ricardo Zonta så prøve teste sin bil, og Jacques Villeneuve kørte om fredagen. Zonta var dog ikke særlig glad for testen og sagde bagefter:
”Det har ikke været nogen speciel god test for mig. Jeg håber jeg kan teste mere på Monza i næste uge. Vi havde nogle få tekniske problemer den første da og det mindskede den tid jeg kunne teste. Det vil sige at der er masse arbejde til når vi kommer tilbage på banen i næste uge. Hvis vi får lavet fejlene nu, går det måske bedre til løbet. Det håber jeg”. (Det håber jeg også!!).
Team manageren, Robert Synge, sagde at det har været en svær test fordi de kun har haft en bil at teste med, men de lærer noget hele tiden, hvilket jo kun kan forbedre bilen…
Han fortæller også at alle i teamet har arbejdet nat og dag for at få bilen i orden til ex-verdensmesteren Jacques Villeneuve. Det viser jo også hvilket sammenhold der er i BAR lejren.
Nu må man bare håbe at deres arbejde bliver belønnet.
MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk