Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.9.1999
 Frentzen satser på succes
 Irvine: Jeg forlod Ferrari!
 Schumacher opfordrer til ændringer
 
6.9.1999
 Kampen om VM afgøres i Asien
 Todt: ´Head hader Ferrari´
 

Hop til top7.9.1999

Frentzen satser på succes

Monza er som skabt til succes for Jordan - hvis man skal tro deres egne udtalelser. Heinz-Harald Frentzen har været stærkt kørende i år - og det var femte gang i år at han besteg podiet da han blev nummer 3 i det forrige grand prix i Belgien. "Jeg tror at Jordan-teamet vil være meget stærke på Monza," siger dette års store overraskelse. "På Spa var vi ikke i stand til at følge med McLaren, men jeg håber at vi vil være i stand til at kæmpe mere med dem i Italien. Vores testprogram på Monza-banen var især koncentreret om bremserne, og det gik meget godt," siger tyskeren om teamets forberedelser forud for løbet.

"Jeg er virkelig glad for at køre på Monza da det er den hurtigste bane i kalenderen, på trods af chikanerne, og den er derfor spændende at køre på. Det at styre raceren gennem de hurtige sving er virkelig en stor udfordring," siger han om banen og fortæller hvorfor han forventer at teamet kan blande sig i topstriden. "Monza er en lav-downforce bane, ligesom Hockenheim hvor jeg kvalificerede mig som nummer to og sluttede som treer. Jeg tror at vi kan lave et lignende resultat i den kommende weekend," siger han og ser frem til endnu en gang at være på podiet.

Frentzen gør sig klar til det belgiske grand prix, hvor han blev nummer 3

Jordans chefdesigner giver Frentzen ret: "Vores racer har kørt godt på denne type baner i år, så Heinz-Harald har al mulig grund til at være selvsikker. Vi gjorde det godt på Spa, hvor vi køre med lav downforce og ved testen på Monza. Set-up'et er stort set det samme som det var på Hockenheim hvor han var i stand til at sætte sin racer i den forreste startrække. Det ville være godt hvis han kunne gøre det igen," siger Mike Gascoyne.

"Målet er at vi kommer til weekenden for at forsøge at køre mod McLaren, end blot at køre bag dem," siger Gascoyne om teamets målsætning for løbet, men det bliver ikke nemt. "Det bliver et hårdt løb hvor McLaren er stærke og Ferrari har ekstra kræfter ved at køre foran deres hjemmepublikum. Men vi vil være med i kampen for point og podiepladser," slutter Gascoyne.

Derimod er Eddie Jordan mere tilbageholdende - selvom teamet indtil videre har haft en stor sæson og har placeret sig solidt på 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab. "Man må ikke føle sig sikker og undervurdere modstanderne," advarer Jordan. "Vi har vist et stærkt teamarbejde ved de sidste to løb, ved at begge kørere er sluttet i pointene. Damon var skuffet over ikke at være sluttet bedre end som nummer 6 på Spa efter at have kvalificeret sig så godt, men et point som er hentet på en sjetteplads tæller for to point fordi det holder vores rivaler udenfor pointene," siger Eddie Jordan og dermed kommer 'bankmanden' op i ham. Det var med en skjult hentydning til Williams-teamet, som er Jordans nærmeste konkurrent til 3. pladsen og Zanardi der sluttede udenfor pointene.

Eftersom teamet efterhånden kan være sikker på tredjepladsen er man så småt begyndt at koncentrere sig om næste års racer. "I vindtunnellen kan vi for eksempel koncentrere os 100% om næste års racer. Det der nok er det mest tilfredsstillende ved de sidste par løb er at vi har fortsat med at være konkurrencedygtige uden store ændringer på raceren, hvilket viser hvor godt teamet og kørerne arbejder sammen," siger Gascoyne.

Sidste år sluttede Ralf Schumacher som nummer 3, mens Damon Hill kørte sig fra en 14. plads til 6. pladsen.

BB  


Hop til top
Irvine: Jeg forlod Ferrari!

Efter at Rubens Barrichello, næsten som ventet fik Irvines sæde, har rygterne om hvorfor Irvine ikke er at finde i teamet tik næste år haft gode vækstbetingelser. Blandt andet vil flere rygter vide at det var Barrichello der presse Irvine ud af teamet - men det afviser Irvine der blandt andet skriver følgende i sin klumme i 'The Express': "Jeg forlod Ferrari. Det var ikke den anden vej rundt," konkluderer han og siger videre at han under ingen omstændigheder ville være andenkører for Michael Schumacher. Han er naturligvis meget ked af at han må forlade teamet - det største og mest præstigefyldte team i Formel 1. "Enhver dreng som har ønsket at være racerkører drømmer om at sidde i en rød Ferrari Formel 1-racer, og jeg har fået drømmen opfyldt," siger Irvine.

Der er flere ting som virker lidt specielt i valget af Barrichello fremfor Irvine. Sådan som det forlyder har man altså tilbudt Irvine en kontrakt - med den samme klausul om at han skal være hjælpekører for Schumacher. Den har han afvist, og derfor begyndte man sideløbende at forhandle med Rubens Barrichello. Indtil nogle få dage før det blev officielt udtalte Barrichellos sig om at han under ingen omstændigheder ville underskrive en kontrakt der indeholdt en 'Irvine-klausul', hvorefter der gik to dage - så var det officielt. Selv siger Barrichello at kontrakten ikke indeholder en 'andenkører-klausul'. Det kan tænkes at man hos Ferrari fik den fjernet til allersidst, da man fandt ud af at Barrichello i stedet ville blive hos Stewart hvis klausulen ikke blev fjernet, mens man allerede havde opgivet Irvine - blandt andet fordi man egentlig ikke længere ønskede ham i teamet. Derudover kan det ikke udelukkes at Irvine allerede på dette tidspunkt har underskrevet kontrakten med Jaguar.

Andre faktorer spiller måske også ind. Forholdet mellem Jean Todt og Irvine har ikke været særlig godt - de to er tæt på at hade hinanden. Derudover blev forholdet mellem Irvine og Schumacher meget køligt henover sæsonen - ifølge Irvine begyndte det allerede efter at han havde vundet det australske grand prix i marts måned. Hvorvidt Michael Schumacher også har haft et ord at skulle have sagt kan bestemt ikke udelukkes - Schumacher ville gerne have beholdt Irvine under de nuværende forudsætninger. Men hos Ferrari, og måske også fra Schumachers side var man altså ikke villig til at give Irvine samme vilkår som Schumacher - men valget faldt i stedet på Barrichello - der så faktisk opnår lige status med tyskeren. Selv siger Schumacher om hans nye holdkammerat at han ikke kender brasilianeren så godt - og at Irvine trods alt var hurtigere end Barrichello da de to var holdkammerater hos Jordan... Om det skal ses som om at man tror på at alt bliver status quo og om Schuamacher har undervurderet Barrichello, må tiden vise.

BB  


Hop til top
Schumacher opfordrer til ændringer

På trods af at Michael Schumacher ikke kan være aktiv på racerbanerne - både til løbet på Monza såvel som løbet på Nürburgring - tænker han stadig over Formel 1, og specielt i relation til hans uheld på Silverstone. For første gang i Formel 1-karrieren kom han alvorligt galt af sted, og det har naturligvis sat tankerne om sikkerhed i gang. Efterhånden er det blevet til en længere liste over gode ideer til FIA - og han vil forsøge at lægge pres på FIA til at gennemføre nogle ændringer der øger sikkerheden.

Michael Schumacher er som bekendt talsmand i GPDA - kørerens 'forbund' - og faktisk overbragte han forud for løbet på Silverstone en liste til Max Mosley der indeholder nogle punkter som kørerne mener skal ændres. Det som står øverst er at man går tilbage til almindelige slicks og dermed opgiver de rillede dæk. Derudover ønsker flere kørere at cockpittet bliver gjort større - hvilket det også er blevet de seneste par år. Hidtil har FIA haft en noget kølig indstilling til de forslag som kørerne kommer med. Blandt andet har Max Mosley udtalt at "det ikke er kørernes opgave at blande sig i ændringer i reglerne," og siger at de blot skal koncentrere sig om at køre - det er jo det de får så mange millioner for... Om Mosley så vil ændre sin opfattelse fordi der i år har været så mange uheld er ikke til at vide - flere meldinger siger at det først bliver til år 2001 at FIA igen piller ved reglementet.

BB  


 

Hop til top6.9.1999

Kampen om VM afgøres i Asien

Løbene i Malaysia og Japan bliver afgørende for Ferrari's kamp for at vinde årets mesterskab, da Michael Schumacher's tilbagevenden kan tippe vægten til fordel for den stejlende hingst. Plaget af smerter fra det benbrud han pådrog sig på Silverstone måtte Schumacher forleden efter nogle få test-omgange erkende at han bliver nødt til at stå over i de næste to løb. Smertetærsklen, som udelukker hans deltagelse fra såvel det Italienske Grand Prix som det Europæiske GP på Nürburgring, vil også berøve Irvine en uvurderlig holdkammerat i hans kamp for at holde trit med den regerende verdensmester Mika Hakkinnen. Med et blik på kørernes pointstilling sagde Irvine: "Det ville have været godt, hvis han kunne have kørt her. Men når han ikke kan, er der ikke noget at gøre ved det!"

Derfor må Ferrari's forhåbninger dreje sig om Asien og mulighederne for, at Schumacher der vil være tilbage bag rattet, og at teknikkerne vil være i stand til at levere de lovede forbedringer af F399'eren. Trods sit dramatiske uheld i England er tyskeren meget opsat på (omsider) at blive klar til den tid. F1-sædet har åbenbart så stor en tiltrækningskraft, at Schumacher endda legede med tanken om at vende tilbage allerede ved det Tyske Grand Prix blot en måned efter ulykken. Adspurgt om han på noget tidspunkt troede at hans karriere var slut, medgav MS: "Et eller to minutter efter ulykken, ja. Fordi når du er udsat for så voldsom et sammenstød og du ved hvad der kan ske, så tænker man i den retning. Men jeg talte med Jean Todt om han måske kunne få bilen klar til Hockenheim, og bare det at tænke på at køre væddeløb igen... Det var en dum tanke ... man må være realistisk med hensyn til at vende tilbage til bilen. Men det ligger mig i blodet, det er nok noget jeg er født med, og det er alt hvad jeg ønsker at foretage mig."

Bortset fra Schumacher søger Ferrari at finde nye tekniske løsninger på de problemer, Irvine og hans midlertidige holdkammerat Mika Salo har haft i de seneste to løb, hvor det har været arbejdet meget med aerodynamikken. Irvine er citeret for at have sagt at innovative ændringer ligger i kortene til løbene i Asien, mens det Italienske team satser alt i et desperat forsøg på at vinde den tyve år lange kamp om VM-titlen.

Redaktøren af Gazzetta dello Sport, Candido Cannavo påpegede imidlertid i torsdags, at Schumacher's historie er en påmindelse om, at man - trods den moderne teknik's (vid)undere - ikke skal prøve at fornægte naturen. "Hvis der er en morale at drage fra denne hændelse, er det denne: at hverken hverdagens hastværk, eller de videnskabelige fremskridt, eller de dygtige ortopæder, eller de vidunderlige apparater der anvendes til genoptræning, har vist sig i stand til at bryde naturens historiske ret til at bestemme."

GRN  


Hop til top
Todt: ´Head hader Ferrari´

Efter at Williams' tekniske leder langede ret så kraftigt ud efter Ferrari fordi de efter hans mening bevidst havde anvendt Mika Salo som en stopklods for at sikre Irvine, har Ferrari givet igen - og specielt på Heads udtalelser om at han hellere ser McLaren vinde! "Det er ikke første gang Patrick har været en smule ophidset over en løbsweekend. Han glemte åbenbart at Zanardi var foran Salo i begyndelsen af løbet og holdt ham tilbage i over 20 omgange. Men han har altid hadet Ferrari så det er ikke nogen overraskelse at han ønsker at McLaren skal vinde," siger Jean Todt som modsvar. Ross Brawn henviser blandt andet til Williams' egen kørsel på Suzuka i 1997 hvor Villeneuve kun var med i løbet fordi de appelere den dom der blev pålagt Jacques Villeneuve efter adskillige fejl, og Ferraris tekniske leder peger på at der var flere situationer hvor Williams-teamet forsøgte at holde Schumacher tilbage.

Selv siger Patrick Head at han ikke hader Ferrari men at han har større sympati for den måde som det britiske team kører på... Men det er jo næste den samme!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk