Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.1999
 Spa definitivt ude næste år
 Schumacher trækker sig ikke
 Todt forsvarer Irvine
 McLaren går efter hattrick
 Prost beholder Barnard
 Prost beholder også Sarrazin
 Toyota i vildrede
 Junqueira til Minardi?
 300 millioner i depositum!
 Det mener de om Rubinho
 Dækkrig igen i år 2001?
 Speciel fornemmelse for Irvine
 FOA til salg
 Flinke Irvine
 
7.9.1999
 Frentzen satser på succes
 Irvine: Jeg forlod Ferrari!
 Schumacher opfordrer til ændringer
 

Hop til top8.9.1999

Spa definitivt ude næste år

Efter al balladen om tobaksreklamer ved det belgiske grand prix har FIA nu fjernet det belgiske grand prix fra næste års kalender. Løbet var allerede truet tidligt på året hvor Bernie Ecclestone og FIA hele tiden truede med at man ville blive væk hvis der var problemer med reklamelovgivningen. Det troede man ikke der var indtil at alle teams var ankommet til banen - og det viste sig at man ikke ville bryde den belgiske lovgivning der forbyder tobaksreklamer i forbindelse med sportsbegivenheder. Det som tidligere har holdt live i håbet var den lovgivning der decentralt var vedtaget i Wallonien. FIA gør dog fortsat plads til løbet på Spa ved at holde ugen åben og venter et udspil fra det belgiske parlament. Det ventes at man i stedet flytter løbet til 'arvefjenden' Holland og Zandvoort-banen bare for lige at gøre det ekstra bittert for belgierne...
BB  


Hop til top
Schumacher trækker sig ikke

Flere rygter om at Michael Schumacher måske helt vælger at lægge hjelmen på hylden efter hans uheld på Silverstone dukker jævnligt op. Blandt andet har flere kommenteret hans kørsel og mener at det ikke er den samme Schumacher man kender - at han er blevet mere bange for at tage chancer og mangler de sidste procenter der i 1994 og 95 gav ham to verdensmesterskaber. Men det afviser han pure, men at tanken har strejfet ham... "Men så kommer man tilbage og er realistisk og man tænker på hvornår man kan komme tilbage i raceren," siger tyskeren og siger at race er en del af ham. Blandt andet er der meget der tyder på at Schumacher ikke vender tilbage til Formel 1 for at hjælpe Irvine - og udover at Schumacher stadig plages af smerter, kan dette også være årsagen til at han ikke vender tilbage på Nürburgring. At der er meget kold luft mellem de to Ferrari-kørere kan ses af den seneste udtalelse fra Schumacher: "Eddie og jeg har kørt for Ferraris interesser, men jeg tror ikke at han har kørt for mine, så det er rimeligt sikkert at jeg ikke vil køre for hans," siger han køligt og det må siges at være en besk måde at sige tak for hjælpen til Irvine der trods alt flere gange har et godt stykke arbejde for Schumacher. Men vi kommer nok til at se og høre mere ballade mellem de to... Der bliver sandsynligvis flere dueller og drama mellem de to kørere til næste år!
BB  


Hop til top
Todt forsvarer Irvine

Selvom det er tydeligt at Jean Todt og Eddie Irvine næppe kommer til at spille kort med hinanden efter udgangen af denne sæson, forsøger teamchefen alligevel at give ireren et moralsk rygstød forud for det vigtige grand prix på Monza, og forsøger at tage lidt luft ud af de mange rygter om hvorfor Irvine ikke fortsætter hos den 'stejlende hingst'. "Eddie bliver undervurderet af de mange mennesker der har forsøgt at få det til at se ud som om jeg har smidt ham ud," siger teamchefen med henvisning til at Irvine ikke fortsætter i teamet i den kommende sæson. Jean Todt henviser også til at Michael Schumacher skal takke for Irvines præstationer. "Michael har fået meget af ham og bør derfor være den første til at følge en teamordre," siger han med tanke for de sidste og afsluttende løb som det ventes at Schumacher bliver klar til. Schumacher har næppe samme holdning - se den forrige nyhed!
BB  


Hop til top
McLaren går efter hattrick

De sidste to løb i Ungarn og Belgien har givet fuld valuta for McLaren - to dobbeltsejre. Nu går de efter at score et vaskeægte hattrick. Teamets seneste sejr på Monza var i 1997 hvor David Coulthard i et meget stereotypt løb vandt for teamet der var på vej tilbage mod fortidens storhed. "Jeg har naturligvis gode minder om min anden sejr for teamet på Monza i 1997," siger Coulthard næsten helt nostalgisk. "Monza er en superbane, men dens hurtige og bumlede natur betyder også at det er en stor prøve for holdbarheden i motoren, ophænget og bremserne," fortsætter skotten der vandt det forrige grand prix i Belgien og hold liv i sine egne VM-chancer. Mika Hakkinen, der overtog føringen i VM efter sin andenplads på Spa siger: "Tifosi'erne giver en utrolig atmosfære på Monza og banen er i sig selv en spændende højfartsudfordring. Eftersom det ikke bliver noget problem for os at finde en god topfart, er det vigtigt at vores racere er sat op til at klare kantstenene godt i de tre chikaner og at have en god balance i de hurtige sving for at få en god omgangstid," siger den regerende verdensmester forud for det italiensk grand prix.

Sidste års grand prix på Monza var ikke videre opmuntrende. Der var ingen McLaren i den forreste række, men de var henvist til at starte i anden række. Det blev i stedet til en dobbeltsejr til Ferrari, mens Hakkinen efter diverse problemer sluttede som nummer 4 - næsten et minut efter Schumacher...

McLarens 7 sejre på Monza:

ÅrstalKørerNationalitet
1968Denny HulmeNew Zealand
1984Niki LaudaØstrig
1985Alain ProstFrankrig
1989Alain ProstFrankrig
1990Ayrton SennaBrasilien
1992Ayrton SennaBrasilien
1997David CoulthardBB  


Hop til top
Prost beholder Barnard

Den tidligere Ferrari-designer John Barnard, der tidligere på året kom til Prost fra Arrows hvor han røg i totterne på Tom Walkinshaw, bliver hos Prost. Barnard anses stadig for at være en af Formel 1's superdesignere selvom han ikke har været videre heldig med mange af de racere han har designet. På trods af dette har Benetton, der som bekendt stadig befinder sig i en større krise, været interesseret i at hente den engelske designer til teamet. Men der bliver ikke tale om at Barnard kan frikøbes af den nuværende kontrakt - faktisk har man forlænget den med yderligere to år. Barnard har ikke decideret status som designer men er ansat som en slags konsulent. Det er Loic Bigois der er Prost-teamets chefdesigner, mens den fyrede Stewart-designer Alan Jenkins er teknisk leder. Barnard støtter de to ledere med teknisk input. Benetton har endnu ikke løst deres designerproblem, hvor man blandt andet gjorde sig meget upopulær i Formel 1-kredse da man forsøgte at hente Charlie Whiting til teamet.
BB  


Hop til top
Prost beholder også Sarrazin

Og flere Prost-nyheder: Der var ikke plads til ham hos Prost da man, sandsynligvis på grund af Mercedes, valgte Nick Heidfeld som køreren ved siden af Jean Alesi. Stephane Sarrazin ventes at fortsætte som testkører for Prost, selvom Minardi-teamet efter sigende er meget interesseret i at få fat i den unge franskmand. I en vennetjeneste gav Prost-teamet Sarrazin som reservekører da Luca Badoer var ude med en skadet hånd. Han gjorde det så godt under det brasilianske grand prix at teamet gerne ville have at han havde kørt yderligere et løb for dem, men det blev ikke til mere. Han er med i kampen om det sidste sæde hos Minardi, eftersom man regner med at Luca Badoer får sparket. Marc Gene har sikret sin plads til næste år via sine sponsorer. Der er flere bejlere til det sidste sæde, men det ventes at det bliver kørere med penge i ryggen der får det sidste sæde. Det afhænger også om hvordan pladserne i det andet bund-team, Arrows fordeles.
BB  


Hop til top
Toyota i vildrede

Det ventes at Toyota indenfor kort tid offentliggør deres planer om at de vil komme ind i Formel 1 i år 2002 - og de betaler et 'mindre' depositum (mere om dette under dagens nyheder). Der er flere spørgsmål som stadig står åbne - blandt andet om de virkelig ønsker at komme ind i Formel 1 med deres eget team, eller om de simpelthen opkøber et andet team. Blandt andet har man nævnt Benetton og Arrows som de team som evt. vil lade sig opkøbe eller samarbejde med Toyota. Hvis man skal tolke de udtalelser som Toyota er kommet med er der meget der tyder på at de helst vil komme ind i Formel 1 med deres eget team. At der er tale om et seriøst projekt kan blandt andet ses af de mange annoncer der har været for ingeniører og andre folk til teamet.

Toyota er imidlertid lidt i vildrede om hvilken type motor de skal anvende. Efter sigende forsøger de sig med hele rækken af motorer. Den gængse V10-motor som anvendes i dag i Formel 1 kan indenfor overkommelig fremtid bliver erstattet af en langt mere kraftig V12-motor som blandt andet BMW er ved at udvikle, men som også Ferrari har overvejet. Derudover mener man også at Toyota vil se om der kan være en fordel ved at udvikle en lettere V8-motor. Om ikke andet så har de mindst to et halvt år til at finde ud af hvordan det skal fungere.

BB  


Hop til top
Junqueira til Minardi?

Efter at brasilianeren Bruno Junqueira testede for Williams i sidste uge har det sat gang i rygterne om hans fremtid. Han kørte en hel del omgange på Monza i sidste uge og Williams-teamet var meget tilfredse med hans kørsel, og den proffesionelle måde han udførte sit arbejde på. Det ventes at han fortsætter i Formel 3000 for Petrobras-teamet, men han sættes også i forbindelse med Mercedes som en eventuel testkører for McLaren efter at Heidfeld har sikret sig en fuldtidskontrakt med Prost-teamet. Derudover menes det også at Junqueira er et varmt navn hos Minardi, men meget afhænger af teamets sponsorer der blandt andet har store interesser i de spanske kørere.
BB  


Hop til top
300 millioner i depositum!

Så er det frem med den store tegnebog Toyota, Lotus, March eller hvem der ellers vil ind i Formel 1! Der skal lægges et 'mindre' depositum på 300 millioner kroner før man overhovedet vil give et nyt team en plads i Formel 1. Det sker efter at Honda trak sig fra deres planer om at lave deres eget team, efter at de havde fået reserveret pladsen i et godt stykke tid. Det vil de 11 nuværende teams ikke se gentaget og derfor foreslår de at det bliver en del af Formel 1-lovgivningen at der skal erlægges dette depositum. Forslaget er blevet behandlet hos FIA og nu venter man at forslaget ryger videre i systemet til Rådet der så vil behandle forslaget i oktober.

Det er yderligere også en fordel for Formel 1. Man sikrer dermed at nye teams ikke lukker alt for hurtigt, men at de kommer ind i sporten med en solid økonomi - det skal der jo til hvis man skal have deponeret 300 millioner kroner... Det er så meningen at det deponerede beløb bliver tilbagebetalt til teamet i 12 lige store portioner over det første år. Hvis ikke FIA godkender dette krav er det sandsynligt at de 11 teams vil ændre lovgivningen så der ikke længere er plads til flere teams, men at 11 er maksimum.

BB  


Hop til top
Det mener de om Rubinho

Naturligvis er der kommet en hel del respons og reaktioner på Rubens Barrichellos skifte til Ferrari. Hvis man skal tro udtalelserne er det noget som splitter kørerne. Blandt andet siger østrigske Alexander Wurz at det måske ikke var så god en ide. Han peger på at Ford nu er gået helhjertet ind i Formel 1 og at det ikke tager langt tid før de har vokset sig rigtig store og at det derfor var forkert at skifte til Ferrari. Jacques Villeneuve kan man altid få en kommentar fra - og man er slet ikke i tvivl om at det er canadieren der kommer med det! Vilde Jacques siger om Rubinhos skifte at den eneste der egentlig vinder noget ved dette er Schumacher, fordi han ikke ønsker sig et team men en underordnet håndlanger eller marionet...

Men der er også dem der synes at det er godt. Blandt andet siger hans landsmand, Pedro Diniz at det kan sætte liv i interessen for Formel 1 i Brasilien, eftersom det bliver første gang siden Ayrton Senna døde at der er en brasilianer der sidder i en vinder-racer, mens andre kørere synes det er en fin beslutning for begge parter.

BB  


Hop til top
Dækkrig igen i år 2001?

Der har flere gange dukket rygter op om at Michelin ville vende tilbage til Formel 1 efter at Goodyear trak sig ud i forrige sæson og hvorved Bridgestone overtog den totale dominans i Formel 1 hvad angår dækleverancer. Rygter er igen blevet forstærket og det franske dækmærke skulle ifølge motorbladet 'auto motor und sport' være ved at stable et udviklingsprogram på benene der gør at de kan komme tilbage til Formel 1 i år 2001. Hvis Michelin kommer tilbage bliver det efter godt 17 års fravær. Michelin trak sig ud af Formel 1 i 1984 da Niki Lauda havde vundet VM for McLaren.
BB  


Hop til top
Speciel fornemmelse for Irvine

Uanset udfaldet af det kommende italienske grand prix vil det være et løb med en underlig fornemmelse for Eddie Irvine. Det bliver måske sidste gang at han skal køre foran de mange forventningsfulde tifosis. "Det at køre på Monza for Ferrari er altid noget specielt. I år bliver det endnu mere specielt eftersom det vil være den sidste gang foran de mange tifosis og ved at Michael ikke er med i løbet vil de mange fans være endnu mere bag mig for at bringe dem en sejr og holde deres håb om mesterskabet i live," siger Eddie Irvine og de mange fans har bestemt ikke vendt ireren ryggen selvom han forlader teamet efter denne sæson. De mange fans planlægger at brede et 50 meter langt banner ud der kommer til at vise hele Irvines karriere. Ser man på hvordan det er gået de sidste par år har Monza været meget succesfuldt for Ferrari efter flere års sejrs-pause. Sidste år blev det endda til en fornem dobbeltsejr... Og for at føje mere historie på, så vandt Jody Scheckter også på Monza i 1979 - den sidste sæson hvor Ferrari blev verdensmester. Så hvis historien skal gentages her 20 år efter skal det blive til en Irvine-sejr!

De 12 Ferrari-sejre på Monza

ÅrstalKørerNationalitet
1951Alberto AscariItalien
1952Alberto AscariItalien
1960Phil HillUSA
1961Phil HillUSA
1964John SurteesEngland
1966Ludovico ScarfiottiItalien
1970Clay RegazzoniSchweiz
1975Clay RegazzoniSchweiz
BB  


Hop til top
FOA til salg

2,41 milliarder dollars er den prisen for halvdelen af Bernie Ecclestones firma Formula One Administration. Ifølge engelske "Sunday Business" er Uncle Bernie nemlig på nippet til at sælge til en ikke navngivet privat investor.

Ecclestones motiv er at få mere tid til sin familie, men Ecclestone, der er 68 år og har måtte gennemgå en bypass-operation, forventes at trække sig næsten helt ud af formel 1 indenfor de næste par år. Hvad der derefter vil ske angående formel 1s administration er svært at spå om. Ecclestone selv vil sandsynligvis beholde sin mindre aktive poster og især koncentrere sig om sit Formula One Holdings-projekt (der tager sig af børsnoteringen af formel 1), der har været ekstremt fofulgt af uheld her i år.

CBA  


Hop til top
Flinke Irvine

Alex Zanardi støtter Eddie Irvine i årets mesterskab, fortalte han for nylig - og ved samme lejlighed faldt der hårde ord til de to McLren-kørere. "Jeg ville ønske Irvine kunne vinde, for han er den flinkeste af dem der kører for mesterskabet. Han er sandsynligvis også den jeg bedst kan identificere mig med som person." Men italieneren ville dog alligevel ikke sætte pengene på Irvine. Hakkinens chancer for at vinde sin anden titel er større, eftersom McLarens bil er hurtigere og stærkere end Ferraris. "Mika Hakkinen beskytter sig selv bag en maske af professionalisme som ikke passer til ham. Coulthard er en professionel, men han mangler noget i sin kørsel.' Zanardi håber han kan forsætte takterne fra Belgien, hvor han fik sit bedste resultat i år, en ottendeplads.

David Coulthard forventer sig også meget af Monza - hvis han vinder der går han efter mesterskabet siger han. Det er altså sidste chance: "Jeg har virkelig brug for en sejr til at holde mig fokuseret." Coulthard vandt på Monza i 1997.

CBA  


 

Hop til top7.9.1999

Frentzen satser på succes

Monza er som skabt til succes for Jordan - hvis man skal tro deres egne udtalelser. Heinz-Harald Frentzen har været stærkt kørende i år - og det var femte gang i år at han besteg podiet da han blev nummer 3 i det forrige grand prix i Belgien. "Jeg tror at Jordan-teamet vil være meget stærke på Monza," siger dette års store overraskelse. "På Spa var vi ikke i stand til at følge med McLaren, men jeg håber at vi vil være i stand til at kæmpe mere med dem i Italien. Vores testprogram på Monza-banen var især koncentreret om bremserne, og det gik meget godt," siger tyskeren om teamets forberedelser forud for løbet.

"Jeg er virkelig glad for at køre på Monza da det er den hurtigste bane i kalenderen, på trods af chikanerne, og den er derfor spændende at køre på. Det at styre raceren gennem de hurtige sving er virkelig en stor udfordring," siger han om banen og fortæller hvorfor han forventer at teamet kan blande sig i topstriden. "Monza er en lav-downforce bane, ligesom Hockenheim hvor jeg kvalificerede mig som nummer to og sluttede som treer. Jeg tror at vi kan lave et lignende resultat i den kommende weekend," siger han og ser frem til endnu en gang at være på podiet.

Frentzen gør sig klar til det belgiske grand prix, hvor han blev nummer 3

Jordans chefdesigner giver Frentzen ret: "Vores racer har kørt godt på denne type baner i år, så Heinz-Harald har al mulig grund til at være selvsikker. Vi gjorde det godt på Spa, hvor vi køre med lav downforce og ved testen på Monza. Set-up'et er stort set det samme som det var på Hockenheim hvor han var i stand til at sætte sin racer i den forreste startrække. Det ville være godt hvis han kunne gøre det igen," siger Mike Gascoyne.

"Målet er at vi kommer til weekenden for at forsøge at køre mod McLaren, end blot at køre bag dem," siger Gascoyne om teamets målsætning for løbet, men det bliver ikke nemt. "Det bliver et hårdt løb hvor McLaren er stærke og Ferrari har ekstra kræfter ved at køre foran deres hjemmepublikum. Men vi vil være med i kampen for point og podiepladser," slutter Gascoyne.

Derimod er Eddie Jordan mere tilbageholdende - selvom teamet indtil videre har haft en stor sæson og har placeret sig solidt på 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab. "Man må ikke føle sig sikker og undervurdere modstanderne," advarer Jordan. "Vi har vist et stærkt teamarbejde ved de sidste to løb, ved at begge kørere er sluttet i pointene. Damon var skuffet over ikke at være sluttet bedre end som nummer 6 på Spa efter at have kvalificeret sig så godt, men et point som er hentet på en sjetteplads tæller for to point fordi det holder vores rivaler udenfor pointene," siger Eddie Jordan og dermed kommer 'bankmanden' op i ham. Det var med en skjult hentydning til Williams-teamet, som er Jordans nærmeste konkurrent til 3. pladsen og Zanardi der sluttede udenfor pointene.

Eftersom teamet efterhånden kan være sikker på tredjepladsen er man så småt begyndt at koncentrere sig om næste års racer. "I vindtunnellen kan vi for eksempel koncentrere os 100% om næste års racer. Det der nok er det mest tilfredsstillende ved de sidste par løb er at vi har fortsat med at være konkurrencedygtige uden store ændringer på raceren, hvilket viser hvor godt teamet og kørerne arbejder sammen," siger Gascoyne.

Sidste år sluttede Ralf Schumacher som nummer 3, mens Damon Hill kørte sig fra en 14. plads til 6. pladsen.

BB  


Hop til top
Irvine: Jeg forlod Ferrari!

Efter at Rubens Barrichello, næsten som ventet fik Irvines sæde, har rygterne om hvorfor Irvine ikke er at finde i teamet tik næste år haft gode vækstbetingelser. Blandt andet vil flere rygter vide at det var Barrichello der presse Irvine ud af teamet - men det afviser Irvine der blandt andet skriver følgende i sin klumme i 'The Express': "Jeg forlod Ferrari. Det var ikke den anden vej rundt," konkluderer han og siger videre at han under ingen omstændigheder ville være andenkører for Michael Schumacher. Han er naturligvis meget ked af at han må forlade teamet - det største og mest præstigefyldte team i Formel 1. "Enhver dreng som har ønsket at være racerkører drømmer om at sidde i en rød Ferrari Formel 1-racer, og jeg har fået drømmen opfyldt," siger Irvine.

Der er flere ting som virker lidt specielt i valget af Barrichello fremfor Irvine. Sådan som det forlyder har man altså tilbudt Irvine en kontrakt - med den samme klausul om at han skal være hjælpekører for Schumacher. Den har han afvist, og derfor begyndte man sideløbende at forhandle med Rubens Barrichello. Indtil nogle få dage før det blev officielt udtalte Barrichellos sig om at han under ingen omstændigheder ville underskrive en kontrakt der indeholdt en 'Irvine-klausul', hvorefter der gik to dage - så var det officielt. Selv siger Barrichello at kontrakten ikke indeholder en 'andenkører-klausul'. Det kan tænkes at man hos Ferrari fik den fjernet til allersidst, da man fandt ud af at Barrichello i stedet ville blive hos Stewart hvis klausulen ikke blev fjernet, mens man allerede havde opgivet Irvine - blandt andet fordi man egentlig ikke længere ønskede ham i teamet. Derudover kan det ikke udelukkes at Irvine allerede på dette tidspunkt har underskrevet kontrakten med Jaguar.

Andre faktorer spiller måske også ind. Forholdet mellem Jean Todt og Irvine har ikke været særlig godt - de to er tæt på at hade hinanden. Derudover blev forholdet mellem Irvine og Schumacher meget køligt henover sæsonen - ifølge Irvine begyndte det allerede efter at han havde vundet det australske grand prix i marts måned. Hvorvidt Michael Schumacher også har haft et ord at skulle have sagt kan bestemt ikke udelukkes - Schumacher ville gerne have beholdt Irvine under de nuværende forudsætninger. Men hos Ferrari, og måske også fra Schumachers side var man altså ikke villig til at give Irvine samme vilkår som Schumacher - men valget faldt i stedet på Barrichello - der så faktisk opnår lige status med tyskeren. Selv siger Schumacher om hans nye holdkammerat at han ikke kender brasilianeren så godt - og at Irvine trods alt var hurtigere end Barrichello da de to var holdkammerater hos Jordan... Om det skal ses som om at man tror på at alt bliver status quo og om Schuamacher har undervurderet Barrichello, må tiden vise.

BB  


Hop til top
Schumacher opfordrer til ændringer

På trods af at Michael Schumacher ikke kan være aktiv på racerbanerne - både til løbet på Monza såvel som løbet på Nürburgring - tænker han stadig over Formel 1, og specielt i relation til hans uheld på Silverstone. For første gang i Formel 1-karrieren kom han alvorligt galt af sted, og det har naturligvis sat tankerne om sikkerhed i gang. Efterhånden er det blevet til en længere liste over gode ideer til FIA - og han vil forsøge at lægge pres på FIA til at gennemføre nogle ændringer der øger sikkerheden.

Michael Schumacher er som bekendt talsmand i GPDA - kørerens 'forbund' - og faktisk overbragte han forud for løbet på Silverstone en liste til Max Mosley der indeholder nogle punkter som kørerne mener skal ændres. Det som står øverst er at man går tilbage til almindelige slicks og dermed opgiver de rillede dæk. Derudover ønsker flere kørere at cockpittet bliver gjort større - hvilket det også er blevet de seneste par år. Hidtil har FIA haft en noget kølig indstilling til de forslag som kørerne kommer med. Blandt andet har Max Mosley udtalt at "det ikke er kørernes opgave at blande sig i ændringer i reglerne," og siger at de blot skal koncentrere sig om at køre - det er jo det de får så mange millioner for... Om Mosley så vil ændre sin opfattelse fordi der i år har været så mange uheld er ikke til at vide - flere meldinger siger at det først bliver til år 2001 at FIA igen piller ved reglementet.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk