Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.9.1999
 Verstappen til Ferrari?
 Barrichello ER toer
 Stadig ligestilling hos McLaren
 Sauber tester F3000-kører
 Vejrudsigten for Monza
 BMW tester offentlig i næste uge
 Ferrari shakedown
 Det er F1-kørernes krav
 Stewart bytter navn til Jaguar næste sæson
 
8.9.1999
 Spa definitivt ude næste år
 Schumacher trækker sig ikke
 Todt forsvarer Irvine
 McLaren går efter hattrick
 Prost beholder Barnard
 Prost beholder også Sarrazin
 Toyota i vildrede
 Junqueira til Minardi?
 300 millioner i depositum!
 Det mener de om Rubinho
 Dækkrig igen i år 2001?
 Speciel fornemmelse for Irvine
 FOA til salg
 Flinke Irvine
 

Hop til top9.9.1999

Verstappen til Ferrari?

Det ventes at Luca Badoer ikke længere vil være med til at være testkører for Ferrari. Han skulle efter sigende være blevet meget sur over at pladsen ved siden af Eddie Irvine gik til Mika Salo. Ferrari har ellers lavet et udkast til en forlængelse af kontrakten, men det lader til at Badoer vil sige nej tak. Efter sigende skulle han have andre kort på hånden som han finder bedre...

Det ventes ikke at der bliver plads til testkøreren hos Minardi i den kommende sæson eftersom teamet ventes at indgå en tæt alliance med det spanske teleselskab, Telefonica. Derimod kunne det tænkes at han i stedet tager en tur over Atlanten for at køre ChampCar. I stedet ventes det at Ferrari vil tilbyde Hondas tidligere testkører Jos Verstappen pladsen som testkører. Han kan komme med masser af input efter sin tid med den japanske bilgigant. Derudover er der også rygter om at Salo måske kan få en deleplads som testkører for Ferrari ved siden af pladsen hos Sauber.

BB  


Hop til top
Barrichello ER toer

Rubens Barrichello ved godt at han ikke kan komme til Ferrari med en indstilling om at han nu er deres førstevalg - dertil er teamet allerede funderet alt for meget på Michael Schumacher. "Jeg er helt sikkert nummer to. Det vil være snobbet at sige jeg vil være nummer et. Jeg kommer til teamet længe efter Schumacher. Han har sin plads, og jeg vil skabe min plads til at lære folk at kende og se hvad de er i stand til," siger Barrichello. Der blevet naturligvis gået meget til brasilianeren omkring muligheden om at der var en 'Irvine-klausul' i kontrakten, men det gad han ikke snakke om. "Jeg kender ikke deres kontraktet. Jeg ved det ikke og jeg er egentlig ligeglad," sagde han tørt. Derefter kommenterede han og sagde at han får det samme materiel som Schumacher og at han så derfra må vise om han kan klare sig - og han glæder sig til at komme igang og se hvordan han klarer sig. Derudover er det ikke kun det at tjene kassen, men han ønsker også at forsøge at tage udfordringen op og se om han kan matche Schumacher.
BB  


Hop til top
Stadig ligestilling hos McLaren

Hvis det står til Norbert Haug bliver det dagsformen på søndag der afgør hvordan de teamets to kørere skal være i forhold til hinanden - men den magtfulde Mercedes-chef antyder at det kun bliver tilfældet hvis Coulthard ligger til at vinde løbet...

McLaren overraskede mange da de for 14 dage siden undlod at komme med teamordre under det belgiske grand prix, på trods af at Mika Hakkinen kunne havde vundet yderligere 4 point fra Eddie Irvine. Resultatet af løbet på Monza kan altså især komme til at afhænge af David Coulthards position i løbet. Skotten har stadig fået grønt lys for at køre sin VM-chance og hvis der overhovedet skal holdes liv i den drøm skal han vinde løbet på Monza. David Coulthard er 14 point efter Hakkinen og det bliver meget svært for ham at komme tilbage i denne sæson. Alligevel siger Norbert Haug, totalt uagtet at Hakkinen blot fører med et point foran Eddie Irvine: "Skulle begge kørere ligge i den forreste række efter kvalifikationen, før Coulthard naturligvis chancen for at vinde løbet," siger han.

Blandt andet siger Norbert Haug at han finder det meget det med teamordre ikke rigtig passer ind i McLarens stil, og henviser til at man i teamet har to kørere og hver deres team bag kørerne. Ifølge Haug kan det ikke være meningen at man giver den ene del masser af motivation for blot at lade resultaterne tilfalde den anden kører.

Derudover har den måde som McLaren kørte på i Belgien også en anden og måske dybere mening. Coulthard har efterhånden stået totalt i skyggen af Hakkinen i halvandet år - uden at skotten har haft mulighed for at slå ham i fair kamp. Derfor kan det enten betragtes som en hjælpetjeneste for at holde skottens motivation i live så han stadig kan være et aktiv for teamet i kommende sæsoner. Der er meget der jo ligefrem tydede på at det ikke var alle i teamet der var særlig glade for den måde ledelsen i teamet vælger deres dispositioner. Mika Hakkinen var ret så rasende på skotten - selvom han godt nok faldt ned på jorden igen. Måske også fordi finnen for første gang i næsten to år ikke var manden i McLarens centrum...

Men der vitterlig tale om en radikal ændring i McLarens 'teamordre-politik' hvis man kan give det den betegnelse. Tidligere har man sagt at man ville stille de to kørere lige indtil der var en klar VM-favorit - og selvom Coulthard er 14 point efter Hakkinen og stadig har en reel mulighed for at komme med i VM-kampen, så er der altså stadig en kører der ånder dem lige i nakken. Enten har man fra McLarens side valgt at tro på at Hakkinen og måske også Coulthard er i stand til at holde Irvine bag sig i de fire sidste løb af 1999-sæsonen, fordi han ikke får opbakning af Michael Schumacher. Mon ikke McLaren var kommet med et helt andet udspil hvis Schumacher var blevet klar til Monza?

Endnu en vinkel på teamordre-debatten kan være det faktum at man efterhånden har to stærke teams der kæmper mod hinanden og hvert team har hver deres førstekører - og dem vil man så udelukkende satse på. Man så det sidste år: det var kun en kamp mellem Schumacher og Hakkinen. Hos Ferrari har man kun fået Irvine med i kampen fordi han har været godt med henover hele sæsonen, og dertil skal man også tilføje Schumachers ufrivillige pause fra Formel 1. Men Ferrari har i denne sæson forsøgt at køre Schumacher i stilling - og stadig givet Irvine rollen som hjælpekører. Det lader til at man, både hos Ferrari og McLaren har indset at man kan gavne det sportslige i Formel 1 ved at man stiller kørerne lige og undlader teamordre. Derfor har man over sommeren fra McLarens side ændret den politik man ellers havde lanceret før sæsonen - og dermed ligestillet de to kørere på trods af at en tredjepart også blander sig i kampen. Dette ses til dels også at man hos Ferrari har givet Rubens Barrichello samme vilkår som Michael Schumacher.

Alligevel tager man hos de førende teams nok visse 'ret til ændringer forbeholdes...' Hvis Eddie Irvine fører løbet på Monza foran Coulthard og Hakkinen ha

BB  


Hop til top
Sauber tester F3000-kører

Det er meget populært for tiden at de enkelte teams giver deres juniorkørere en chance i en Formel 1-racer, senest da Bruno Junqueira testede for Williams-teamet (han kommer jo fra deres juniorteam i Formel 3000, Petrobras). Nu melder yderligere et team sig på banen for at teste deres juniorkører - Sauber. Efter løbet på Monza er afsluttet vil Sauber-teamet teste på Magny-Cours forud for løbet der køres på Nürburgring. Der vil man give brasilianeren Enrique Bernoldi chancen - og det bliver første gang at han kommer til at prøve en Formel 1-racer. Han kører i øjeblikket for Red Bull Junior-teamet i Formel 3000 - men har scoret nogen point i denne sæson.
BB  


Hop til top
Vejrudsigten for Monza

Mens vi herhjemme i Danmark oplever den anden sommer - melder det italienske svar på Voldborg og co. om at Norditalien også er ramt af flot vejr - og derfor forventer man at der bliver høj solskin alle tre dage. Man venter at fredagen starter noget køligt med lidt skyer, men at temperaturen ved middagstid kommer op i nærheden af 30 grader. Samme prognose gælder også for lørdagen hvor det dog ventes at der kommer lidt flere skyer. Søndagens løb bliver kørt i strålende solskin og der ventes slet ingen nedbør i perioden - heller ikke i Danmark!!!
BB  


Hop til top
BMW tester offentlig i næste uge

Så er BMW snart klar til at gøre klar til at vise sig for offentligheden. Den tyske bilgigant har efterhånden fået udviklet meget på deres motor der skal være klar til sæsonstarten i Melbourne om et halvt år. Der er meget der tyder på at man nu holder sig til en V10-motor, det som er det gængse i Formel 1 p.t., og de vil teste på den sydfranske Miramas-bane i næste uge. Det er en nyudviklet udgave af motoren der bliver testet. Den indeholder flere hestekræfter og er også blevet lettet for en del kilo. Det har rygtedes at BMW har været meget efter hvad angår antallet af hestekræfter, men det ser ud til at man er ved at være godt med. Ifølge Gerhard Berger, der er BMW-chef bliver ingen skuffet. Men hvem husker ikke Fords entre med en helt ny motor i 1997?
BB  


Hop til top
Ferrari shakedown

I går gjorde man hos Ferrari klar til det forestående italienske grand prix. Mika Salo stod for teamets shakedown af de tre chassis'er som man har klar til løbet. Totalt kørte han 16 omgange på Fioriano, fordel på den måde at Irvines to racere (hans egen og reserveraceren) fik hver 5 omgange og hans egen lige en enkelt omgang mere. Tiderne er for så vidt ligegyldige i denne sammenhæng, men selvfølgelig skal det også med. Den hurtigste tid finnen satte lød på 1:06,264.
BB  


Hop til top
Det er F1-kørernes krav

Som tidligere omtalt på formel-1.dk har GPDA ('forbundet' af Formel 1-kørere) med Michael Schumacher i spidsen, givet FIA og Max Mosley nolge krav om ændringer af reglementet. Det som der står øverst på deres liste er at man vender tilbage til slicks. Derudover mener kørerne at man også skal se på udformningen af bremserne ved at gøre bremseskiverne større. Blandt andet har FIA også sørget for at racerne er blevet væsentligt smallere - det vil kørerne også gerne af med! Som et modspil vil de så gerne have at man forbyder diffuseren bag i raceren og yderligere gøre vingerne, både foran og bagved, mindre for at minimere downforce. Dermed lægger de op til at det mekaniske grip bliver øget mens man i stedet skal minimere det aerodynamiske. Men Max Mosely er meget stejl på dette område - de rillede dæk har været hans mærkesag og derfor slipper Formel 1 nok ikke af med dem foreløbig!
BB  


Hop til top
Stewart bytter navn til Jaguar næste sæson

Ford har fået grønt lys til at bytte navn på teamet fra næste sæson. Navnet bliver som ventet Jaguar. Det forventes offentliggjort på biludstillingen i Frankfurt næste uge. Her ventes det også at blive offentliggjort hvem den anden kører vil være. Alt tyder på at Eddie Irvine bliver Johnny Herberts holdkammerat fra næste sæson. Irvine erstatter i så fald Rubens Barrichello, som kører for Ferrari næste sæson.

Ford købte som bekendt Stewart Racing i juni måned i år. Teamet bliver dog stadigvæk ledet af far og søn, Jackie og Paul Stewart. Eftersom Ford på et tidligere tidspunkt købte den klassiske britiske bilproducent Jaguar, så vil man profilere varemærket Jaguar mere, på samme måde som Ferrari gør det. Rygter siger at bilen får en farve som er mørkegrøn, evt. farven "British Racing Green".

Teamet har også fået ny sponsor fra næste sæson, nemlig den skotske whisky producenten Grant's.

FLY  


 

Hop til top8.9.1999

Spa definitivt ude næste år

Efter al balladen om tobaksreklamer ved det belgiske grand prix har FIA nu fjernet det belgiske grand prix fra næste års kalender. Løbet var allerede truet tidligt på året hvor Bernie Ecclestone og FIA hele tiden truede med at man ville blive væk hvis der var problemer med reklamelovgivningen. Det troede man ikke der var indtil at alle teams var ankommet til banen - og det viste sig at man ikke ville bryde den belgiske lovgivning der forbyder tobaksreklamer i forbindelse med sportsbegivenheder. Det som tidligere har holdt live i håbet var den lovgivning der decentralt var vedtaget i Wallonien. FIA gør dog fortsat plads til løbet på Spa ved at holde ugen åben og venter et udspil fra det belgiske parlament. Det ventes at man i stedet flytter løbet til 'arvefjenden' Holland og Zandvoort-banen bare for lige at gøre det ekstra bittert for belgierne...
BB  


Hop til top
Schumacher trækker sig ikke

Flere rygter om at Michael Schumacher måske helt vælger at lægge hjelmen på hylden efter hans uheld på Silverstone dukker jævnligt op. Blandt andet har flere kommenteret hans kørsel og mener at det ikke er den samme Schumacher man kender - at han er blevet mere bange for at tage chancer og mangler de sidste procenter der i 1994 og 95 gav ham to verdensmesterskaber. Men det afviser han pure, men at tanken har strejfet ham... "Men så kommer man tilbage og er realistisk og man tænker på hvornår man kan komme tilbage i raceren," siger tyskeren og siger at race er en del af ham. Blandt andet er der meget der tyder på at Schumacher ikke vender tilbage til Formel 1 for at hjælpe Irvine - og udover at Schumacher stadig plages af smerter, kan dette også være årsagen til at han ikke vender tilbage på Nürburgring. At der er meget kold luft mellem de to Ferrari-kørere kan ses af den seneste udtalelse fra Schumacher: "Eddie og jeg har kørt for Ferraris interesser, men jeg tror ikke at han har kørt for mine, så det er rimeligt sikkert at jeg ikke vil køre for hans," siger han køligt og det må siges at være en besk måde at sige tak for hjælpen til Irvine der trods alt flere gange har et godt stykke arbejde for Schumacher. Men vi kommer nok til at se og høre mere ballade mellem de to... Der bliver sandsynligvis flere dueller og drama mellem de to kørere til næste år!
BB  


Hop til top
Todt forsvarer Irvine

Selvom det er tydeligt at Jean Todt og Eddie Irvine næppe kommer til at spille kort med hinanden efter udgangen af denne sæson, forsøger teamchefen alligevel at give ireren et moralsk rygstød forud for det vigtige grand prix på Monza, og forsøger at tage lidt luft ud af de mange rygter om hvorfor Irvine ikke fortsætter hos den 'stejlende hingst'. "Eddie bliver undervurderet af de mange mennesker der har forsøgt at få det til at se ud som om jeg har smidt ham ud," siger teamchefen med henvisning til at Irvine ikke fortsætter i teamet i den kommende sæson. Jean Todt henviser også til at Michael Schumacher skal takke for Irvines præstationer. "Michael har fået meget af ham og bør derfor være den første til at følge en teamordre," siger han med tanke for de sidste og afsluttende løb som det ventes at Schumacher bliver klar til. Schumacher har næppe samme holdning - se den forrige nyhed!
BB  


Hop til top
McLaren går efter hattrick

De sidste to løb i Ungarn og Belgien har givet fuld valuta for McLaren - to dobbeltsejre. Nu går de efter at score et vaskeægte hattrick. Teamets seneste sejr på Monza var i 1997 hvor David Coulthard i et meget stereotypt løb vandt for teamet der var på vej tilbage mod fortidens storhed. "Jeg har naturligvis gode minder om min anden sejr for teamet på Monza i 1997," siger Coulthard næsten helt nostalgisk. "Monza er en superbane, men dens hurtige og bumlede natur betyder også at det er en stor prøve for holdbarheden i motoren, ophænget og bremserne," fortsætter skotten der vandt det forrige grand prix i Belgien og hold liv i sine egne VM-chancer. Mika Hakkinen, der overtog føringen i VM efter sin andenplads på Spa siger: "Tifosi'erne giver en utrolig atmosfære på Monza og banen er i sig selv en spændende højfartsudfordring. Eftersom det ikke bliver noget problem for os at finde en god topfart, er det vigtigt at vores racere er sat op til at klare kantstenene godt i de tre chikaner og at have en god balance i de hurtige sving for at få en god omgangstid," siger den regerende verdensmester forud for det italiensk grand prix.

Sidste års grand prix på Monza var ikke videre opmuntrende. Der var ingen McLaren i den forreste række, men de var henvist til at starte i anden række. Det blev i stedet til en dobbeltsejr til Ferrari, mens Hakkinen efter diverse problemer sluttede som nummer 4 - næsten et minut efter Schumacher...

McLarens 7 sejre på Monza:

ÅrstalKørerNationalitet
1968Denny HulmeNew Zealand
1984Niki LaudaØstrig
1985Alain ProstFrankrig
1989Alain ProstFrankrig
1990Ayrton SennaBrasilien
1992Ayrton SennaBrasilien
1997David CoulthardBB  


Hop til top
Prost beholder Barnard

Den tidligere Ferrari-designer John Barnard, der tidligere på året kom til Prost fra Arrows hvor han røg i totterne på Tom Walkinshaw, bliver hos Prost. Barnard anses stadig for at være en af Formel 1's superdesignere selvom han ikke har været videre heldig med mange af de racere han har designet. På trods af dette har Benetton, der som bekendt stadig befinder sig i en større krise, været interesseret i at hente den engelske designer til teamet. Men der bliver ikke tale om at Barnard kan frikøbes af den nuværende kontrakt - faktisk har man forlænget den med yderligere to år. Barnard har ikke decideret status som designer men er ansat som en slags konsulent. Det er Loic Bigois der er Prost-teamets chefdesigner, mens den fyrede Stewart-designer Alan Jenkins er teknisk leder. Barnard støtter de to ledere med teknisk input. Benetton har endnu ikke løst deres designerproblem, hvor man blandt andet gjorde sig meget upopulær i Formel 1-kredse da man forsøgte at hente Charlie Whiting til teamet.
BB  


Hop til top
Prost beholder også Sarrazin

Og flere Prost-nyheder: Der var ikke plads til ham hos Prost da man, sandsynligvis på grund af Mercedes, valgte Nick Heidfeld som køreren ved siden af Jean Alesi. Stephane Sarrazin ventes at fortsætte som testkører for Prost, selvom Minardi-teamet efter sigende er meget interesseret i at få fat i den unge franskmand. I en vennetjeneste gav Prost-teamet Sarrazin som reservekører da Luca Badoer var ude med en skadet hånd. Han gjorde det så godt under det brasilianske grand prix at teamet gerne ville have at han havde kørt yderligere et løb for dem, men det blev ikke til mere. Han er med i kampen om det sidste sæde hos Minardi, eftersom man regner med at Luca Badoer får sparket. Marc Gene har sikret sin plads til næste år via sine sponsorer. Der er flere bejlere til det sidste sæde, men det ventes at det bliver kørere med penge i ryggen der får det sidste sæde. Det afhænger også om hvordan pladserne i det andet bund-team, Arrows fordeles.
BB  


Hop til top
Toyota i vildrede

Det ventes at Toyota indenfor kort tid offentliggør deres planer om at de vil komme ind i Formel 1 i år 2002 - og de betaler et 'mindre' depositum (mere om dette under dagens nyheder). Der er flere spørgsmål som stadig står åbne - blandt andet om de virkelig ønsker at komme ind i Formel 1 med deres eget team, eller om de simpelthen opkøber et andet team. Blandt andet har man nævnt Benetton og Arrows som de team som evt. vil lade sig opkøbe eller samarbejde med Toyota. Hvis man skal tolke de udtalelser som Toyota er kommet med er der meget der tyder på at de helst vil komme ind i Formel 1 med deres eget team. At der er tale om et seriøst projekt kan blandt andet ses af de mange annoncer der har været for ingeniører og andre folk til teamet.

Toyota er imidlertid lidt i vildrede om hvilken type motor de skal anvende. Efter sigende forsøger de sig med hele rækken af motorer. Den gængse V10-motor som anvendes i dag i Formel 1 kan indenfor overkommelig fremtid bliver erstattet af en langt mere kraftig V12-motor som blandt andet BMW er ved at udvikle, men som også Ferrari har overvejet. Derudover mener man også at Toyota vil se om der kan være en fordel ved at udvikle en lettere V8-motor. Om ikke andet så har de mindst to et halvt år til at finde ud af hvordan det skal fungere.

BB  


Hop til top
Junqueira til Minardi?

Efter at brasilianeren Bruno Junqueira testede for Williams i sidste uge har det sat gang i rygterne om hans fremtid. Han kørte en hel del omgange på Monza i sidste uge og Williams-teamet var meget tilfredse med hans kørsel, og den proffesionelle måde han udførte sit arbejde på. Det ventes at han fortsætter i Formel 3000 for Petrobras-teamet, men han sættes også i forbindelse med Mercedes som en eventuel testkører for McLaren efter at Heidfeld har sikret sig en fuldtidskontrakt med Prost-teamet. Derudover menes det også at Junqueira er et varmt navn hos Minardi, men meget afhænger af teamets sponsorer der blandt andet har store interesser i de spanske kørere.
BB  


Hop til top
300 millioner i depositum!

Så er det frem med den store tegnebog Toyota, Lotus, March eller hvem der ellers vil ind i Formel 1! Der skal lægges et 'mindre' depositum på 300 millioner kroner før man overhovedet vil give et nyt team en plads i Formel 1. Det sker efter at Honda trak sig fra deres planer om at lave deres eget team, efter at de havde fået reserveret pladsen i et godt stykke tid. Det vil de 11 nuværende teams ikke se gentaget og derfor foreslår de at det bliver en del af Formel 1-lovgivningen at der skal erlægges dette depositum. Forslaget er blevet behandlet hos FIA og nu venter man at forslaget ryger videre i systemet til Rådet der så vil behandle forslaget i oktober.

Det er yderligere også en fordel for Formel 1. Man sikrer dermed at nye teams ikke lukker alt for hurtigt, men at de kommer ind i sporten med en solid økonomi - det skal der jo til hvis man skal have deponeret 300 millioner kroner... Det er så meningen at det deponerede beløb bliver tilbagebetalt til teamet i 12 lige store portioner over det første år. Hvis ikke FIA godkender dette krav er det sandsynligt at de 11 teams vil ændre lovgivningen så der ikke længere er plads til flere teams, men at 11 er maksimum.

BB  


Hop til top
Det mener de om Rubinho

Naturligvis er der kommet en hel del respons og reaktioner på Rubens Barrichellos skifte til Ferrari. Hvis man skal tro udtalelserne er det noget som splitter kørerne. Blandt andet siger østrigske Alexander Wurz at det måske ikke var så god en ide. Han peger på at Ford nu er gået helhjertet ind i Formel 1 og at det ikke tager langt tid før de har vokset sig rigtig store og at det derfor var forkert at skifte til Ferrari. Jacques Villeneuve kan man altid få en kommentar fra - og man er slet ikke i tvivl om at det er canadieren der kommer med det! Vilde Jacques siger om Rubinhos skifte at den eneste der egentlig vinder noget ved dette er Schumacher, fordi han ikke ønsker sig et team men en underordnet håndlanger eller marionet...

Men der er også dem der synes at det er godt. Blandt andet siger hans landsmand, Pedro Diniz at det kan sætte liv i interessen for Formel 1 i Brasilien, eftersom det bliver første gang siden Ayrton Senna døde at der er en brasilianer der sidder i en vinder-racer, mens andre kørere synes det er en fin beslutning for begge parter.

BB  


Hop til top
Dækkrig igen i år 2001?

Der har flere gange dukket rygter op om at Michelin ville vende tilbage til Formel 1 efter at Goodyear trak sig ud i forrige sæson og hvorved Bridgestone overtog den totale dominans i Formel 1 hvad angår dækleverancer. Rygter er igen blevet forstærket og det franske dækmærke skulle ifølge motorbladet 'auto motor und sport' være ved at stable et udviklingsprogram på benene der gør at de kan komme tilbage til Formel 1 i år 2001. Hvis Michelin kommer tilbage bliver det efter godt 17 års fravær. Michelin trak sig ud af Formel 1 i 1984 da Niki Lauda havde vundet VM for McLaren.
BB  


Hop til top
Speciel fornemmelse for Irvine

Uanset udfaldet af det kommende italienske grand prix vil det være et løb med en underlig fornemmelse for Eddie Irvine. Det bliver måske sidste gang at han skal køre foran de mange forventningsfulde tifosis. "Det at køre på Monza for Ferrari er altid noget specielt. I år bliver det endnu mere specielt eftersom det vil være den sidste gang foran de mange tifosis og ved at Michael ikke er med i løbet vil de mange fans være endnu mere bag mig for at bringe dem en sejr og holde deres håb om mesterskabet i live," siger Eddie Irvine og de mange fans har bestemt ikke vendt ireren ryggen selvom han forlader teamet efter denne sæson. De mange fans planlægger at brede et 50 meter langt banner ud der kommer til at vise hele Irvines karriere. Ser man på hvordan det er gået de sidste par år har Monza været meget succesfuldt for Ferrari efter flere års sejrs-pause. Sidste år blev det endda til en fornem dobbeltsejr... Og for at føje mere historie på, så vandt Jody Scheckter også på Monza i 1979 - den sidste sæson hvor Ferrari blev verdensmester. Så hvis historien skal gentages her 20 år efter skal det blive til en Irvine-sejr!

De 12 Ferrari-sejre på Monza

ÅrstalKørerNationalitet
1951Alberto AscariItalien
1952Alberto AscariItalien
1960Phil HillUSA
1961Phil HillUSA
1964John SurteesEngland
1966Ludovico ScarfiottiItalien
1970Clay RegazzoniSchweiz
1975Clay RegazzoniSchweiz
BB  


Hop til top
FOA til salg

2,41 milliarder dollars er den prisen for halvdelen af Bernie Ecclestones firma Formula One Administration. Ifølge engelske "Sunday Business" er Uncle Bernie nemlig på nippet til at sælge til en ikke navngivet privat investor.

Ecclestones motiv er at få mere tid til sin familie, men Ecclestone, der er 68 år og har måtte gennemgå en bypass-operation, forventes at trække sig næsten helt ud af formel 1 indenfor de næste par år. Hvad der derefter vil ske angående formel 1s administration er svært at spå om. Ecclestone selv vil sandsynligvis beholde sin mindre aktive poster og især koncentrere sig om sit Formula One Holdings-projekt (der tager sig af børsnoteringen af formel 1), der har været ekstremt fofulgt af uheld her i år.

CBA  


Hop til top
Flinke Irvine

Alex Zanardi støtter Eddie Irvine i årets mesterskab, fortalte han for nylig - og ved samme lejlighed faldt der hårde ord til de to McLren-kørere. "Jeg ville ønske Irvine kunne vinde, for han er den flinkeste af dem der kører for mesterskabet. Han er sandsynligvis også den jeg bedst kan identificere mig med som person." Men italieneren ville dog alligevel ikke sætte pengene på Irvine. Hakkinens chancer for at vinde sin anden titel er større, eftersom McLarens bil er hurtigere og stærkere end Ferraris. "Mika Hakkinen beskytter sig selv bag en maske af professionalisme som ikke passer til ham. Coulthard er en professionel, men han mangler noget i sin kørsel.' Zanardi håber han kan forsætte takterne fra Belgien, hvor han fik sit bedste resultat i år, en ottendeplads.

David Coulthard forventer sig også meget af Monza - hvis han vinder der går han efter mesterskabet siger han. Det er altså sidste chance: "Jeg har virkelig brug for en sejr til at holde mig fokuseret." Coulthard vandt på Monza i 1997.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk