Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.9.1999
 Effekten af Hakkinens sammenbrud
 Så er det bare at betale
 Todt: Schumacher ikke tilbage i år
 Ferrari i opløsning?
 Problemfyldt week-end på Monza
 Minardi på vej ud
 Irvine håber på hattrick
 Frentzen med i VM-kampen
 
12.9.1999
 Frentzen vandt!
 Monza: Favoritterne svigtede
 

Hop til top13.9.1999

Effekten af Hakkinens sammenbrud

Efter at man blev præsenteret for en rasende, ærgerlig og grædende Mika Hakkinen stiller flere spørgsmål ved hans person – kan han stå for presset, eller om det var begyndelsen på en stor nedtur for den regerende verdensmester. Det skete efter at Mika Hakkinen havde kørt sig selv af banen i den første chikane, på et tidspunkt hvor han dominerede løbet. Eddie Irvine kunne kun glæde sig over den udvikling – det gjorde at Hakkinen ikke kom 11 point foran i VM, mens det i stedet nu står hele lige mellem de to rivaler. Om det at Hakkinen brød sammen i tårer siger Eddie Irvine: "Man kan så tænke over hvilken effekt det vil få," siger ireren, og indrømmer at han flere gange havde det på samme måde henover weekenden da hans racer tydeligvis ikke kunne følge med og så siger han om Hakkinen: "Mika er alt for nervøs. Altid når han er i front begynder han at skælve og vil med sikkerhed tabe," fortsætter Irvine og lægger dermed op til at begynde en psykologisk krig forud for de tre sidste løb i sæsonen.

Selv siger Hakkinen at det var i nærheden af en total nedtur. "Jeg bliver nødt til at bruge resten af aften med at se ind i spejlet og sige: 'din store idiot!'" Hakkinen havde det meget svært efter den store nedtur – og det værste var at han selv var ude om det! Men selvom det ramte ham så hårdt vil det ikke slå ham ud. "Jeg ved at jeg må være meget stærk til det næste løb og være i bedre form på alle områder. Jeg ved hvad der forventes," siger han. Hakkinen så ellers meget godt ud efter en kvalifikation hvor alle blev sat grundigt til vægs – så mon det kan sætte Hakkinen endnu mere op? Eller kan de sidste løb vise frustrationer fra Hakkinen – for der er ikke så meget der egentlig tyder på at det bliver fra Irvines side at presset på banen skal komme...

BB  


Hop til top
Så er det bare at betale

Der er blevet uddelt et par bøder under løbsweekenden på Monza. Blandt fartsynderne der blev spottet var Ricardo Zonta der på fatte pungen og betale 3.500 kr. for at køre for hurtigt under træningen om fredagen. Men det var peanuts i forhold til det som Eddie Irvine må hoste op med – 70.000 kr. Det var for at køre for hurtigt i pitten, under søndagens løb… Det sidste virker meget mystisk – da det normalt jo skal koste en 10 sekunders straf...
BB  


Hop til top
Todt: Schumacher ikke tilbage i år

Jean Todt er slet ikke sikker på at Michael Schumacher bliver klar til at køre de to sidste løb på Sepang og Suzuka. Han er slet ikke kommet sig ordentlig efter sit uheld, og derfor mener teamchefen at han måske holder pause til sæsonstarten i Melbourne i starten af marts næste år. Blandet andet skulle Schumacher især have været interesseret i at komme til at køre på Sepang fordi det er en ny bane i kalenderen, men hvis ikke Schumacher er klar bliver det ikke til noget – og Jean Todt hæfter sig ved at tyskeren ikke har problemer med at lære banerne at kende. "Han skal først komme tilbage når han er 100% klar. Vi vil ikke have en 95%-Schumacher," siger teamchefen.

Andre grunde der også kunne ligge i det, er at Hakkinen ikke fik det ventede forspring i VM, og at kampen om VM derfor er blevet forlænget i yderligere nogle løb.Flere gange har det rygtedes at Michael Schumacher heller ikke vil komme tilbage til grand prix'erne i år for at hjælpe Eddie Irvine til et VM...

BB  


Hop til top
Ferrari i opløsning?

Der er meget der efterhånden tyder på at Ferrari ikke kun gennemlever en midlertidig krise, men at det kommer til at få længere konsekvenser end det har haft i de foregående tre løb. I Ungarn var Irvine ikke med fremme selvom han havde håbet på at være med i kampen om sejren – og Spa og Monza har siden da vist at det vist ikke går særlig godt hos Ferrari.

Meget af grunden til dette ligger naturligvis i at Michael Schumacher ikke er til stede, og det viser hvor svært det er at man har opbygget et team omkring en mand og hans kørestil. Der er ingen tvivl om at Michael Schumacher er hurtigere end Irvine og resten af Formel 1-feltet, men det har indtil videre vist sig at give et alvorligt bagslag når først Schumacher ikke er med mere. Om det så skyldes at Irvine og Salo ikke er i stand til at give input er meget svært at vide, men det er en nærliggende tanke. Derudover skal man ikke overse de mange skærmydsler der har været i teamet i år – de stærke personligheder har været på nakken af hinanden osv. Det kom endda til udtryk i et interview hvor Jean Todt lige fik sat Irvine på plads med en mindre lektion i Janteloven: "Eddie skal ikke glemme at han kun gennem hjælpen og det arbejde som Michael Schumacher har udført er kommet så langt." Derudover har han også fortalt at både Eddie og Michael ikke rigtig kan klare hinanden mere – og hvem husker ikke de mange forklaringer fra de to herrer om at det var der da slet ikke noget om… Det er selvfølgelig ikke videre befordrende for et team og deres kørere der forsøger at tage VM-titlen.

Det får også Ferrari til at ligne Benetton som de var i 1996 og fremefter – et team der i den grad var bygget op omkring tyskeren kollapsede i løbet af nogle få måneder, og siden da har det været med tyndt med præstationerne i teamet. Vil Ferrari opleve det samme når Michael Schumacher ikke er en del af teamet? Vil Ferrari så gå hen og blive den bløde mellemvare som de var i tiden før Schumacher? Hvad der også er interessant at spørge i denne forbindelse: Hvad med næste år s racer – den vil immervæk være inspireret af Irvine og Salo – to kørere der ikke kommer til at have noget at gøre med teamet i den kommende sæson. De nye dele, komponenter og ideer som udvikles frem mod sæsonen år 2000 vil ikke være testet af Michael Schumacher. Der er godt nok mulighed for at teste i december men så skal det godt nok også til at gå stærkt. Dermed står Ferrari ikke med de bedste kort på hånden til den kommende sæson!

Derudover lader det også til at Jean Todt har opgivet og kastet håndklædet i ringen. "Det bliver meget svært at nå vores mål. Men vi vil gøre vores bedste til enden," sagde han efter løbet på Monza som blev betragtet som et løb der bare skulle overstås og så måtte man forsøge at begrænse nederlaget. Det var også det samme man mente om løbet på Spa… Godt nok forventer man at være lidt mere med på Nürburgring, men med en racer der i den grad har været så ringe på først en langsom, så en mellemhurtig og siden en meget hurtig bane virker det lidt utroligt at Nürburgring, som en blanding af Spa og Hungaroring, skal vise sig at være bedre – efter at teamet i den grad er gået i stå! Derudover siger kilder der er tæt på Ferrari at der er en anderledes og mere spændt atmosfære – motivationen er slet ikke den samme som før!

Men det er ikke kun kørerne og den manglende udvikling der står for skud! De mange italienske tifosis vil gerne af med Jean Todt – og det da en grund: han fyrer de kørere som de elsker allermest. I denne sæson er Irvine blevet meget mere populær end Michael Schumacher og det er kommet bag på mange af italienske fans at man i stedet har hentet Barrichello til teamet. Blandt andet kunne man langs banen se banner der havde et klart budskab til Jean Todt: "Efter Jean så Eddie – skrid Todt!" med henvisning til at Jean Alesi i 1996 blev fyret fra teamet hvilket de mange fans hadede Jean Todt for. Nu sker det igen –

BB  


Hop til top
Problemfyldt week-end på Monza

Det var ikke kun på banen der var dramatik i denne week-end på Monza. Sent lørdag aften kom det til slagsmål mellem Ferrari- og McLaren-fans, der havde fået lidt over tørsten. Sikkerhedsfolk forsøgte at dæmpe de stridende parter ned, hvad der kun forværrede situationen. Omkring 80 personer kom til skade og to blev kørt på hospitalet. Det tog hele natten at rydde op efter urolighederne, for glas og murbrokker var landet på banen, der skulle være klar til warm-uppen kl. halv ti.

Andre uden billet havde forsøgt at komme ind ved at klatre hegn og rive dele af muren ned, men var blevet stoppet af sikkerhedsfolkene. Sidst, men ikke mindst, var der halvanden times strømafbrydelse fredag. Heldigvis var det efter formel 1-træningen og TAG Heuer kunne klare sig med nødgeneratorene ved de efterfølgende løb. Men alt elektrisk lys og air condition var væk og ingen computere eller maskiner virkede.

CBA  


Hop til top
Minardi på vej ud

Så er der ballade nede bagerst i feltet. Arrow-kørernes påkørsler af Minardi-kørerne har udløst bitre kommentarer fra teamboss Giancarlo Minardi. Arrows ødelagde efter sigende teamets week-end for "de er ikke længer i stand til at konkurrere med os hvad angår præstationer, så de valgte den eneste mulighed de kunne klare: de udryddede os," sagde Minardi. "Det er hårdt altid at komme sidst og det er svært at arbejde under disse forhold."

Han mere end antydede, at Minardi-teamets eksistens afhænger af om visse gennemgribende forandringer fandt sted - og at salg bestemt var en løsning. "Vi er i forhandlinger med det spanske firma Telefonica, med flere, med henblik på enten at sælge ud eller finde en ny støtte. Alt er muligt."

Telefonica er som bekendt en af Minardis hovedsponsorer og grunden til at Marc Gené kom til formel 1 i 1999. Hvis ikke det lykkes Minardi at skaffe sig nye samarbejdspartnere, må teamet, der aldrig har scoret point, nok sige farvel til formel 1.

CBA  


Hop til top
Irvine håber på hattrick

Hvis ikke man selv kan gøre det godt, kan man jo håbe på at de andre heller ikke gør det for godt... Det må være Eddie Irvines filosofi efter at det blot blev til en anonym 6. plads i løbet på Monza. Han kunne i stedet se Hakkinen køre sig selv af banen fra en sikker førsteplads - for anden gang i år, og dermed blev afstanden ikke 11 point, men i stedet helt lige i VM-stillingen. Nu håber Irvine på at det kan ske for 3. gang. "Det er anden gang i denne sæson at Mika har lavet en fejl uden at være under noget pres. Lad os håbe at han kan lave et hattrick," kommer noget kynisk fra Irvine. Ireren mener at det kommnede løb på Nürburgring også bliver svært for teamet, men at man vil have nogle nye tiltag klar. Men alligevel er det efterhånden ved at være pinligt at se en af VM-favoritterne køre rundt på banen helt anonymt og blot håbe på de andre fejl - det er ikke sådan man bliver en værdig verdensmester.
BB  


Hop til top
Frentzen med i VM-kampen

Med sejen på Monza kom der faktisk endnu en mulig kandidat til VM-titlen. Frentzen fik med sejren kørt sig til 3. pladsen i VM og er 10 point efter Hakkinen og Irvine, og med 3 løb igen hvor alt kan ske skal man slet ikke udelukke Frentzen som en dark-horse i spillet om VM. Med Ferraris meget svingende form kan Jordan måske gå hen og blive en trussel i de sidste tre løb og det kan måske endda få Frentzen til at finde endnu mere. Men Frentzen kunne naturligvis også profitere af Hakkinens fejl - men sådan er det i motorsport: Man kan være nok så hurtig, men hvis man parkerer raceren i rabatten er det jo ligemeget...Derudover har Eddie Jordan bevist at købet af Heinz-Harald Frentzen fra Williams har været måske sæsonens bedste indkøb - og det er noget som Eddie Jordan har det meget godt med!
BB  


 

Hop til top12.9.1999

Frentzen vandt!

Heinz-Harald Frentzen vandt søndag det Italienske Grand Prix. Tyskeren havde kvalificeret sig til en andenplads på startgridden, men fik en dårlig start og faldt ned på fjerdepladsen. Senere lykkedes det ham dog at kæmpe sig op som 2er i løbet igen og da Hakkinen på 30. omgang lavede en kørerfejl lå Frentzen i front. Finnen var tydeligvis oprørt og brød senere fuldkommen sammen – hvad kameramænd og producerer ikke var sene til vise for alverdens tv-seere. Det lignede ikke den cool og fåmælte verdensmester, hvad fru Hakkinen også senere kommenterede. "Det er første gang Mika reagerer sådan. Det viser hvor skuffet han var. Normalt, reflekterer og analyserer han, før han handler. Da han vendte tilbage til pitten gik han hen til mekanikerne og bad dem tilgive ham hans fejltagelse." Fejlen skete da Hakkinen tog chikanen i 1. gear i stedet for 2. og mistede kontrollen over bilen.

Hakkinens uheld sikrede ikke alene Frentzen hans tredje sejr, men også et enkelt point til Eddie Irvine der sluttede på 6.-pladsen. Han og Hakkinen ligger nu lige mesterskabet med hver 60 point, 10 foran dagens vinder og 12 foran David Coulthard. Denne havde ellers inden grand prixet udtalt at vandt han på Monza, gik han efter verdensmesterskabet. Det blev kun til en 5.-plads, så nu må skotten nok til at hjælpe sin teammate, der fik sat skår i sit image og i det glamourøse billede af racerkørere generelt.

Ind på 2.-pladsen kom Ralf Schumacher og tifosierne kunne glæde sig over at se i det mindste én Ferrari-kører på podiet, Mika Salo. En anden der kunne være tilfreds var Jacques Villeneuve, der for anden gang fuldførte et løb for BAR med teamets bedste resultat, en 8.plads.

Heinz-Harald Frentzen ser nu optimistisk på resten af sæsonen og håber på det bedste: "Mesterskabet er virkelig tæt nu – jeg kan næsten ikke tro det. Da jeg så Mika ryge af banen tænkte jeg: "surt for ham, godt for mig". Vi har udnyttet enhver mulighed for at score point hvor vi kunne i år og i dag gjorde vi brug af en fantastisk mulighed. McLaren udnyttede ikke deres potentiale og hvis dette gentager sig vil det give Eddie og mig en chance i mesterskabet."

CBA  


Hop til top
Monza: Favoritterne svigtede

Efter det forventelige kaos i starten tog Hakkinen føringen med Zanardi (!) på andenpladsen tæt fulgt af Frentzen, medens Coulthard skuffende måtte lade sig nøje med sjetteplads. Frentzen kom dog hurtig forbi Zanardi, og efter Hakkinen's elementære kørefejl på 29. omgang havde Frentzen aldrig problemer med at holde førerpositionen helt mål. Irvine gjorde ikke megen væsen af sig og sluttede på en beskeden 6. Plads, hvilket lige akkurat rakte til at komme a'points med Hakkinen i kampen om VM-titlen, hvorimod Frentzen nu ligger tredie med 50 points og Coulthard har 48. Det tegner til et interessant opløb i de sidste tre GP'er.

Hakkinen smed sine helt oplagte sejrschancer væk ved at tabe bagende i chikanen og havnede med baghjulene dybt begravet i gruset. Derpå fulgte et optrin man næppe kan kalde en titelkandidat værdig, først blev rattet kylet ud af vognen, og da han selv kom ud fortsatte Hakkinen med at smide om sig med div. ting. Derpå satte han i løb for at gemme sig bag nogle buske, hvor han tilsyneladende brød helt sammen i gråd ! Havde man ikke senere set ham i pitten, undskylde overfor team'et, kunne man tro Hakkinen var færdig i F1, ude af stand til at stå for presset.

Herefter formede løbet sig forholdsmæssig statiskt, trods rækken af pitstops. Skuffende at Coulthard fra en kamp med Salo om trediepladsen faldt så meget tilbage at Barrichello var i stand til at overhale, og at Coulthard derefter kun gjorde halvhjertede forsøg på at bryde tilbage. Eller er Ford-Jaguar motoren omsider jævnbyrdig med Mercedes ?

Slutstillingen: Frentzen, R. Schumacher, Salo, Barrichello, Coulthard, Irvine.

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk