Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.9.1999
 Hill færdig igen?
 Salo til Ferrari i år 2002?
 Verstappen et emne til Arrows
 Test - Magny-Cours
 Jaguar og Irvine præsenteret
 
13.9.1999
 Effekten af Hakkinens sammenbrud
 Så er det bare at betale
 Todt: Schumacher ikke tilbage i år
 Ferrari i opløsning?
 Problemfyldt week-end på Monza
 Minardi på vej ud
 Irvine håber på hattrick
 Frentzen med i VM-kampen
 

Hop til top14.9.1999

Hill færdig igen?

Der var 8 løb tilbage – nu ville han stoppe. Nej, så tog han lige et til for de mange fans skyld. Det gik nogenlunde, men så var der endnu et par dårlige løb. Så var der 4-5 tilbage: nu vil han måske igen stoppe. Nu er der talt ned til 3 og måske er han igen på vej til at lægge hjelmen på hylden. Damon Hill har været dette års store mål for 'nu-må-han-snart-stoppe-rygter' og nu er det altså Nürburgring der skal være hans sidste løb. Grunden til at han efter sigende skulle blive er at han skal være med til at hjælpe teamet til en tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Den blev ellers yderligere konsolideret efter Frentzens sejr på Monza, hvor Jordan udbyggede føringen over deres nærmeste rival Williams med fire point.

Ifølge flere mener de at vide at Hill ikke har i sinde at stille op til de to sidste løb, men hvis begrundelsen skal være at Hill kun bliver i teamet fordi han vil hjælpe holder den altså ikke vand! De sidste løb på Monza viste at den tidligere verdensmester har mistet beatet på sine gamle dage – det har bestemt ikke været en værdig afslutning på hans Formel 1-karriere.

Hvis Damon Hill vælger at pakke sammen ventes det at der direkte sker et kørerskifte, sådan at Trulli kommer til teamet, mens Prost så sikrer deres nye mand noget erfaring og giver Nick Heidfeld chancen i de to sidste løb i Malaysia og Japan.

BB  


Hop til top
Salo til Ferrari i år 2002?

Ifølge Mika Salo er han med i Ferraris planer for fremtiden, og han håber at han kan få en kontrakt med teamet til den tid. Det er blandt andet derfor at han er blevet 'placeret' hos Sauber de kommende to sæsoner. Linket er jo som bekendt de aflagte Ferrari-motorer og der er ingen tvivl om at det netop er Ferrari der har været med til at skaffe kontrakten. Finnen gør dog opmærksom på at der ikke er lavet nogen aftale mellem de to parter, men at det ligger i luften…

Salo fortæller blandt andet at det er en meget svær opgave at være stand-in for Michael Schumacher eftersom han er umulig at erstatte. Derudover siger finnen at han ikke har noget problem med at samarbejde med Eddie Irvine – de to har haft det meget sjovt! Såfremt Salo tror på en chance hos Ferrari i år 2002 skal det enten være hvis Barrichello ikke længere er i teamet, eller også hvis Michael Schumacher på det tidspunkt vælger at finde et andet team efter adskillige sæsoner hos den stejlende hingst. Men det afhænger jo også om Ferrari kan være med i kampen om VM.

BB  


Hop til top
Verstappen et emne til Arrows

Den tidligere Arrows-kører, Jos Verstappen er på vej tilbage til sit tidligere team. Den hollandske kører der har levet en omflakket tilværelse i Formel 1 senest som Stewart-kører og i denne sæson som mulig stand-in hos Jordan, er alligevel god til at dukke op når der er mulighed for at få et sæde. Arrows har bekræftet at de har interesse i at få Verstappen tilbage til teamet, som han kørte for i 1996. Det er endnu ikke sikkert om teamet vil beholde Takagi, der bestemt ikke har været overbevisende, mens det ikke er utænkeligt at Pedro de la Rosa tager til Minardi, eller det der måske kommer til at blive domineret af Telefonica. Andre kandidater til et sæde hos Arrows er Olivier Panis, men med Arrows i forvejen ringe økonomi og status i Formel 1 er det nok pengepungen der kan komme til at gøre udslaget – og der står blandt andet Panis ikke særlig godt.
BB  


Hop til top
Test - Magny-Cours

Blot 4 teams var på banen under den første dag med test på den fransk Magny-Cours bane. David Coulthard var den hurtigste mand – endda klart foran en af det store sensationer på Monza, hvilket måske understreger hvorfor et team som Williams var så godt med på en højfartsbane som Monza. Endvidere fik Nick Heidfeld også hans anden tur bag rattet i Prost-raceren, mens en mulig erstatning for tyskeren hos McLaren som testkører kunne blive Mario Haberfeld, der også er en del af McLarens juniorteam i Formel 3000. Her er dagens tider:

Testtider fra Magny-Cours, tirsdag den 14. september 1999:

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:17,58
Ralf SchumacherWilliams-Supertec1:18,37
Pedro DinizSauber-Petronas1:19,58
Olivier PanisProst-Peugeot1:19,65
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:20,02
Mario HaberfeldMcLaren-Mercedes1:20,90

BB  


Hop til top
Jaguar og Irvine præsenteret

Så oprindt dagen hvor Jaguar blev præsentreret for verdenspressen - ganske som det var ventet bliver der tale om et team som skal matche det image som Ferrari har opbygget gennem flere årtier. Ved motorshow'et i Frankfurt blev den nye konstallation præsenteret - næste år bliver Stewart-Ford til Jaguar! De to kørere var heller ikke overraskende: Eddie Irvine er ansat i tre år mens Herbert fortsætter på trods af en ellers meget ringe sæson... Med tidligere tiders dispositioner hos Stewart-Ford er det sandelig nye toner!

Det var en stolt og beæret Eddie Irvine der kunne fortælle om de nye udfordringer der ligger for teamet og ham selv. "Det er den chance jeg har ventet på de sidste to år. Jeg er heldig at være med i et så fantastisk projekt," siger ireren der stadig er med i kampen om VM 1999. "Gennem min erfaring med at genopbygge Ferrari tror jeg at jeg kan give en stor del til Jaguar Racing," fortsætter han. Det menes at Irvine ryger længere op i lønniveau og kommer til at tjene op imod 90-100 millioner kroner om året.

Hos Jaguar - der i samme moment præsenterede en mørkegrøn racer hvor det eneste der kunne give minder om Stewart er de hvide 'områder' på raceren vor HSBC har deres reklameplads på raceren - er man meget glade for at have hentet Eddie Irvine til teamet - fordi han har vist sig at være en vinder i Formel 1 og at han kan medbringe mange års erfaring.

Det er lykkedes Jaguar at komme ind i Formel 1 via Ford der som bekendt købte hele Stewart-teamet i juni måned i år, og siden da har det hele tiden ligget i luften at Ford og specielt deres datterselskab, Jaguar var meget interesseret i at udnytte denne position til at markedsføre Jaguar langt bedre - og ifølge Jaguars egne folk er der tale om at de nu endelig tager det sidste skridt, efter man har været med i utallige serier og blandet andet har hentet nogle sejre i Le Mans. Det er dog Ford der udelukkende kommer til at køre showet for Jaguar der så i stedet høster PR-værdien og Jaguar mener også at de erfaringer der kommer fra Formel 1 kommer deres kunder til gode i fremtiden - men mon ikke også Ford kommer til at vinde en hel del ved det? Det vil stadig være Ford og Cosworth der arbejder sammen om at levere motorer til teamet.

Dermed kommer der også nye folk ind på de bonede gulve i Formel 1, og flere Jaguar folk bliver derfor nu hevet frem i lyset, mens andre stadig glider længere ud. Flere af de ledende hos Ford vil fortsat være meget tæt knyttet til Jaguar, blandt andet Neil Ressler der har været en af de mere dynamiske til at få Stewart på rette køl efter at det viste sig at Paul Stewart ikke var den rigtige til at lede et team af denne kaliber... Derudover overgår Jackie Stewart som formand for bestyrelsen i Jaguar Racing men det ventes at han indenfor et års tid vil trække sig fra den plads. Dermed er Fords og Jaguars totale overtagelse af teamet snart gennemført - Stewart fik lov at begynde i det små og være legeplads, men det viste sig at Ford havde det største ord at skulle have sagt - men så kan man jo også sige at Stewart fik lidt ekstra skillinger til lægge oveni pensionen...

BB  


 

Hop til top13.9.1999

Effekten af Hakkinens sammenbrud

Efter at man blev præsenteret for en rasende, ærgerlig og grædende Mika Hakkinen stiller flere spørgsmål ved hans person – kan han stå for presset, eller om det var begyndelsen på en stor nedtur for den regerende verdensmester. Det skete efter at Mika Hakkinen havde kørt sig selv af banen i den første chikane, på et tidspunkt hvor han dominerede løbet. Eddie Irvine kunne kun glæde sig over den udvikling – det gjorde at Hakkinen ikke kom 11 point foran i VM, mens det i stedet nu står hele lige mellem de to rivaler. Om det at Hakkinen brød sammen i tårer siger Eddie Irvine: "Man kan så tænke over hvilken effekt det vil få," siger ireren, og indrømmer at han flere gange havde det på samme måde henover weekenden da hans racer tydeligvis ikke kunne følge med og så siger han om Hakkinen: "Mika er alt for nervøs. Altid når han er i front begynder han at skælve og vil med sikkerhed tabe," fortsætter Irvine og lægger dermed op til at begynde en psykologisk krig forud for de tre sidste løb i sæsonen.

Selv siger Hakkinen at det var i nærheden af en total nedtur. "Jeg bliver nødt til at bruge resten af aften med at se ind i spejlet og sige: 'din store idiot!'" Hakkinen havde det meget svært efter den store nedtur – og det værste var at han selv var ude om det! Men selvom det ramte ham så hårdt vil det ikke slå ham ud. "Jeg ved at jeg må være meget stærk til det næste løb og være i bedre form på alle områder. Jeg ved hvad der forventes," siger han. Hakkinen så ellers meget godt ud efter en kvalifikation hvor alle blev sat grundigt til vægs – så mon det kan sætte Hakkinen endnu mere op? Eller kan de sidste løb vise frustrationer fra Hakkinen – for der er ikke så meget der egentlig tyder på at det bliver fra Irvines side at presset på banen skal komme...

BB  


Hop til top
Så er det bare at betale

Der er blevet uddelt et par bøder under løbsweekenden på Monza. Blandt fartsynderne der blev spottet var Ricardo Zonta der på fatte pungen og betale 3.500 kr. for at køre for hurtigt under træningen om fredagen. Men det var peanuts i forhold til det som Eddie Irvine må hoste op med – 70.000 kr. Det var for at køre for hurtigt i pitten, under søndagens løb… Det sidste virker meget mystisk – da det normalt jo skal koste en 10 sekunders straf...
BB  


Hop til top
Todt: Schumacher ikke tilbage i år

Jean Todt er slet ikke sikker på at Michael Schumacher bliver klar til at køre de to sidste løb på Sepang og Suzuka. Han er slet ikke kommet sig ordentlig efter sit uheld, og derfor mener teamchefen at han måske holder pause til sæsonstarten i Melbourne i starten af marts næste år. Blandet andet skulle Schumacher især have været interesseret i at komme til at køre på Sepang fordi det er en ny bane i kalenderen, men hvis ikke Schumacher er klar bliver det ikke til noget – og Jean Todt hæfter sig ved at tyskeren ikke har problemer med at lære banerne at kende. "Han skal først komme tilbage når han er 100% klar. Vi vil ikke have en 95%-Schumacher," siger teamchefen.

Andre grunde der også kunne ligge i det, er at Hakkinen ikke fik det ventede forspring i VM, og at kampen om VM derfor er blevet forlænget i yderligere nogle løb.Flere gange har det rygtedes at Michael Schumacher heller ikke vil komme tilbage til grand prix'erne i år for at hjælpe Eddie Irvine til et VM...

BB  


Hop til top
Ferrari i opløsning?

Der er meget der efterhånden tyder på at Ferrari ikke kun gennemlever en midlertidig krise, men at det kommer til at få længere konsekvenser end det har haft i de foregående tre løb. I Ungarn var Irvine ikke med fremme selvom han havde håbet på at være med i kampen om sejren – og Spa og Monza har siden da vist at det vist ikke går særlig godt hos Ferrari.

Meget af grunden til dette ligger naturligvis i at Michael Schumacher ikke er til stede, og det viser hvor svært det er at man har opbygget et team omkring en mand og hans kørestil. Der er ingen tvivl om at Michael Schumacher er hurtigere end Irvine og resten af Formel 1-feltet, men det har indtil videre vist sig at give et alvorligt bagslag når først Schumacher ikke er med mere. Om det så skyldes at Irvine og Salo ikke er i stand til at give input er meget svært at vide, men det er en nærliggende tanke. Derudover skal man ikke overse de mange skærmydsler der har været i teamet i år – de stærke personligheder har været på nakken af hinanden osv. Det kom endda til udtryk i et interview hvor Jean Todt lige fik sat Irvine på plads med en mindre lektion i Janteloven: "Eddie skal ikke glemme at han kun gennem hjælpen og det arbejde som Michael Schumacher har udført er kommet så langt." Derudover har han også fortalt at både Eddie og Michael ikke rigtig kan klare hinanden mere – og hvem husker ikke de mange forklaringer fra de to herrer om at det var der da slet ikke noget om… Det er selvfølgelig ikke videre befordrende for et team og deres kørere der forsøger at tage VM-titlen.

Det får også Ferrari til at ligne Benetton som de var i 1996 og fremefter – et team der i den grad var bygget op omkring tyskeren kollapsede i løbet af nogle få måneder, og siden da har det været med tyndt med præstationerne i teamet. Vil Ferrari opleve det samme når Michael Schumacher ikke er en del af teamet? Vil Ferrari så gå hen og blive den bløde mellemvare som de var i tiden før Schumacher? Hvad der også er interessant at spørge i denne forbindelse: Hvad med næste år s racer – den vil immervæk være inspireret af Irvine og Salo – to kørere der ikke kommer til at have noget at gøre med teamet i den kommende sæson. De nye dele, komponenter og ideer som udvikles frem mod sæsonen år 2000 vil ikke være testet af Michael Schumacher. Der er godt nok mulighed for at teste i december men så skal det godt nok også til at gå stærkt. Dermed står Ferrari ikke med de bedste kort på hånden til den kommende sæson!

Derudover lader det også til at Jean Todt har opgivet og kastet håndklædet i ringen. "Det bliver meget svært at nå vores mål. Men vi vil gøre vores bedste til enden," sagde han efter løbet på Monza som blev betragtet som et løb der bare skulle overstås og så måtte man forsøge at begrænse nederlaget. Det var også det samme man mente om løbet på Spa… Godt nok forventer man at være lidt mere med på Nürburgring, men med en racer der i den grad har været så ringe på først en langsom, så en mellemhurtig og siden en meget hurtig bane virker det lidt utroligt at Nürburgring, som en blanding af Spa og Hungaroring, skal vise sig at være bedre – efter at teamet i den grad er gået i stå! Derudover siger kilder der er tæt på Ferrari at der er en anderledes og mere spændt atmosfære – motivationen er slet ikke den samme som før!

Men det er ikke kun kørerne og den manglende udvikling der står for skud! De mange italienske tifosis vil gerne af med Jean Todt – og det da en grund: han fyrer de kørere som de elsker allermest. I denne sæson er Irvine blevet meget mere populær end Michael Schumacher og det er kommet bag på mange af italienske fans at man i stedet har hentet Barrichello til teamet. Blandt andet kunne man langs banen se banner der havde et klart budskab til Jean Todt: "Efter Jean så Eddie – skrid Todt!" med henvisning til at Jean Alesi i 1996 blev fyret fra teamet hvilket de mange fans hadede Jean Todt for. Nu sker det igen –

BB  


Hop til top
Problemfyldt week-end på Monza

Det var ikke kun på banen der var dramatik i denne week-end på Monza. Sent lørdag aften kom det til slagsmål mellem Ferrari- og McLaren-fans, der havde fået lidt over tørsten. Sikkerhedsfolk forsøgte at dæmpe de stridende parter ned, hvad der kun forværrede situationen. Omkring 80 personer kom til skade og to blev kørt på hospitalet. Det tog hele natten at rydde op efter urolighederne, for glas og murbrokker var landet på banen, der skulle være klar til warm-uppen kl. halv ti.

Andre uden billet havde forsøgt at komme ind ved at klatre hegn og rive dele af muren ned, men var blevet stoppet af sikkerhedsfolkene. Sidst, men ikke mindst, var der halvanden times strømafbrydelse fredag. Heldigvis var det efter formel 1-træningen og TAG Heuer kunne klare sig med nødgeneratorene ved de efterfølgende løb. Men alt elektrisk lys og air condition var væk og ingen computere eller maskiner virkede.

CBA  


Hop til top
Minardi på vej ud

Så er der ballade nede bagerst i feltet. Arrow-kørernes påkørsler af Minardi-kørerne har udløst bitre kommentarer fra teamboss Giancarlo Minardi. Arrows ødelagde efter sigende teamets week-end for "de er ikke længer i stand til at konkurrere med os hvad angår præstationer, så de valgte den eneste mulighed de kunne klare: de udryddede os," sagde Minardi. "Det er hårdt altid at komme sidst og det er svært at arbejde under disse forhold."

Han mere end antydede, at Minardi-teamets eksistens afhænger af om visse gennemgribende forandringer fandt sted - og at salg bestemt var en løsning. "Vi er i forhandlinger med det spanske firma Telefonica, med flere, med henblik på enten at sælge ud eller finde en ny støtte. Alt er muligt."

Telefonica er som bekendt en af Minardis hovedsponsorer og grunden til at Marc Gené kom til formel 1 i 1999. Hvis ikke det lykkes Minardi at skaffe sig nye samarbejdspartnere, må teamet, der aldrig har scoret point, nok sige farvel til formel 1.

CBA  


Hop til top
Irvine håber på hattrick

Hvis ikke man selv kan gøre det godt, kan man jo håbe på at de andre heller ikke gør det for godt... Det må være Eddie Irvines filosofi efter at det blot blev til en anonym 6. plads i løbet på Monza. Han kunne i stedet se Hakkinen køre sig selv af banen fra en sikker førsteplads - for anden gang i år, og dermed blev afstanden ikke 11 point, men i stedet helt lige i VM-stillingen. Nu håber Irvine på at det kan ske for 3. gang. "Det er anden gang i denne sæson at Mika har lavet en fejl uden at være under noget pres. Lad os håbe at han kan lave et hattrick," kommer noget kynisk fra Irvine. Ireren mener at det kommnede løb på Nürburgring også bliver svært for teamet, men at man vil have nogle nye tiltag klar. Men alligevel er det efterhånden ved at være pinligt at se en af VM-favoritterne køre rundt på banen helt anonymt og blot håbe på de andre fejl - det er ikke sådan man bliver en værdig verdensmester.
BB  


Hop til top
Frentzen med i VM-kampen

Med sejen på Monza kom der faktisk endnu en mulig kandidat til VM-titlen. Frentzen fik med sejren kørt sig til 3. pladsen i VM og er 10 point efter Hakkinen og Irvine, og med 3 løb igen hvor alt kan ske skal man slet ikke udelukke Frentzen som en dark-horse i spillet om VM. Med Ferraris meget svingende form kan Jordan måske gå hen og blive en trussel i de sidste tre løb og det kan måske endda få Frentzen til at finde endnu mere. Men Frentzen kunne naturligvis også profitere af Hakkinens fejl - men sådan er det i motorsport: Man kan være nok så hurtig, men hvis man parkerer raceren i rabatten er det jo ligemeget...Derudover har Eddie Jordan bevist at købet af Heinz-Harald Frentzen fra Williams har været måske sæsonens bedste indkøb - og det er noget som Eddie Jordan har det meget godt med!
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk