Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.1999
 80 millioner for Newey
 Mere krise hos Minardi
 Heidfeld hindrer Hills afsked
 Coulthard igen hurtigst
 Jaguar vil have Frentzen
 Malik går fra Arrows
 Michael: Officielt nej til Nürburgring
 Montezemolo: Vi må arbejde endnu hårdere
 Ferrari på Mugello
 
14.9.1999
 Hill færdig igen?
 Salo til Ferrari i år 2002?
 Verstappen et emne til Arrows
 Test - Magny-Cours
 Jaguar og Irvine præsenteret
 

Hop til top15.9.1999

80 millioner for Newey

Det menes at Ferrari har haft tilbudt McLarens nuværende designer, Adrian Newey en årsløn på 80 millioner kroner for at flytte sin designerstue til Maranello. Newey betragtes som 1990'ernes absolut bedste designer og stod blandt andet bag Williams-racernes succes inden han blev hentet til McLaren hvor han allerede i den første sæson som designer gjorde teamet til verdensmestre!

Blandt andet har Ferraris præsident, Luca di Montezemolo og teamchef Jean Todt haft en frokost sammen med den talentfulde designer da han var lidt på rundtur i hans gamle Jaguar. Uheldigvis fik han nogle problemer og selvfølgelig var man meget hjælpsomme hos Ferrari, og så da Newey var på de kanter kunne man jo ligeså godt tage en hyggefrokost!

Det har sandsynligvis ikke været Jaguar og engelsk motortradition som de tre herrer har diskuteret. Ferrari er virkelig interesseret i at få fingrene i en designer der kan få Ferrari helt på toppen – men det har McLaren vist sikret sig imod eftersom han har en langtidskontrakt med teamet! Ferrari er stadig på jagt efter flere ingeniører og designere blandt andet efter at Rory Byrne har valgt at trække sig ud af Formel 1 efter at teamets racer til år 2000 er blevet præsenteret. Men officielt benægter teamet at Newey har været et emne...

BB  


Hop til top
Mere krise hos Minardi

På flere områder er Minardi nede i en stor bølgedal. Teamet har aldrig haft succes i Formel 1 siden de i 1985 kom med i Formel 1. Der har været lyse øjeblikke hvor de har været med helt fremme, men der var kun tale om enkeltpræstationer og til dato er der ikke kommet en eneste sejr til teamet! Derfor er motivationen ved at dale til nulpunktet, efter at man ellers har forsøgt at holde hovedet højt og tro på at en dag kunne det vende. Men nu er Giancarlo Minardi villig til at kaste håndklædet i ringen og sige farvel og tak til Formel 1.

Teamet er blevet ramt meget hårdt på et vitalt punkt: de har ikke mulighed for at anvende Fords aflagte motorer. Eftersom Ford har valgt at holde fokuset udelukkende på Jaguar, bliver Minardi ladt tilbage med et stort problem: uden en motor, intet Formel 1. Jo, men havde de ikke fået fingrene i Supertec-motorerne? Det har ellers set sådan ud, men der løber de ind i to problemer: det bliver svært at finde pengene til motorer – her er tale om et beløb på godt 170 millioner kroner - og så vil Supertec ikke leverer til mere end to teams i den kommende sæson og det ventes at blive Benetton og Arrows! Supertec er allerede baseret på at Benetton bliver prioriteret højest og det er dem der kommer til at få de bedste motorer, mens Arrows så er et par trin bagud.

Så nu står teamet med et alvorligt problem – der er måske ingen penge, men hvad der er værre: ingen motor! Dermed kan de være nødsaget til at vende sig til andre alternativer, og blandt andet kan man måske få Brian Hart til at lave en motor til teamet. Han har tidligere været involveret i Arrows bestræbelser på at lave deres egen motor. Derudover er siger de sidste rygter at Telefonica er ved at få kolde fødder og ikke vil købe teamet. Spørgsmålet er så om Minardi vælger at dreje nøglen om – også når man tager teamets seneste udtalelser i betragtning!

BB  


Hop til top
Heidfeld hindrer Hills afsked

Så er der nyt i Damon Hill 'stopper – stopper ikke' historierne. I går var det Nürburgring der skulle være det sidste løb, men i dag er den tidligere verdensmester med i resten af sæsonen. Grunden: Nick Heidfeld tør ikke gøre sin entre hos Prost før han har haft mere tid i raceren og en af grundene skulle være at Prost-raceren ikke har servostyring...

Men der er også andre betragtninger: Blandt andet skulle McLaren havde været meget lidt interesseret i at lade Trulli komme til Jordan som en støtte for Frentzen. Dette virker dog lidt underligt taget i betragtning at Trulli i givet fald ville komme til Jordan uden kendskab til raceren og derfor nok ikke vil være den store hjælp. Så derfor kan Damon Hill ikke få lov til at pakke sammen før tid.

Hvis det i givet var et stort problem kunne teamet jo blot finde en anden afløser end Jarno Trulli. Hvem siger at det partout skal være ham der taget sædet de to/tre sidste løb? I morgen er nyheden nok: "Damon Hill stopper efter Sepang." En ting er sikkert – nu er selv jeg ved at være træt af de mange rygter om så det ene og så det andet!

BB  


Hop til top
Coulthard igen hurtigst

På andendagen af testen på Magny-Cours var det igen David Coulthard der var hurtigst. Der var ligesom i går en hel del problemer med at teste på fuld styrke eftersom der var en del regnvejr, men der blev trods alt kørt i dag. I forhold til i går var der lidt flere teams i aktion – Jordan, Stewart og BAR rullede også deres racere ud på den franske bane. Derudover fik Enrique Barnoldi sin første Formel 1-erfaring, da han testede for Sauber.

Testtider fra Magny-Cours, den 15. september 1999:

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:17,57
Ralf SchumacherWilliams-Supertec1:18,05
H.-H. FrentzenJordan-Honda1:18,37
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:18,42
Pedro DinizSauber-Petronas1:19,31
Olivier PanisProst-Peugeot1:19,52
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:19,68
Johnny HerbertStewart-Ford1:19,72
Ricardo ZontaBAR-Supertec1:20,38
Mario HaberfeldMcLaren-Mercedes
BB  


Hop til top
Jaguar vil have Frentzen

Det lykkedes ikke for Jaguar at hente Heinz-Harald Frentzen til deres nye team. Teamet var ellers meget interesseret i tyskeren der har for alvor har fundet formen i denne sæson og bestemt er at regne blandt de bedste i Formel 1 lige nu. Således var teamet villige til at betale ham en fyrstelig sum penge for at stille sin kunnen til rådighed, men efter at han er faldet så godt til hos Jordan, og ikke mindst har fået status som førstekører, valgte han at bruge den option som Jordan havde med ham. Men eftersom sæsonen år 2000 er den sidste hvor Jordan har et papir på tyskeren kan han måske fristes til at komme til Jaguar. Så er det jo spørgsmålet om Jaguar kommer i den situation at Eddie Irvine er førstekører – og Frentzen vil helt sikkert ikke stille sig tilfreds med en plads som andenkører. Men det må være en rar følelse for Frentzen at være i så høj kurs – i 1997 var han nærmest på vej ud af Formel 1...
BB  


Hop til top
Malik går fra Arrows

Der har været mange rygter om at prins Malik var på vej til at opgive sine planer med Arrows, og der meget har peget på at han var interesseret i at sælge alle sine aktier i teamet og trække sig ud af Formel 1. Blandt andet skulle teamet have været blevet meget utilfredse over at Malik ikke havde været i stand til at finde sponsorer og penge til at udvikle teamet på trods af at han ellers kom ind i sporten med mange kontakter til multinationale selskaber. Derudover er der begyndt at opstå uenighed mellem flere af aktionærerne og der er meget der tyder på at Tom Walkinshaw simpelthen vil købe ham ud af teamet så man slipper af med ham – men først når teamchefen har skaffet pengene til det...

Men indtil videre har prins Malik valgt at trække sig ud af teamets bestyrelse, men han beholder indtil videre sine aktier i teamet. Så det lykkedes heller ikke denne gang at få Arrows på fode!

BB  


Hop til top
Michael: Officielt nej til Nürburgring

Michael Schumacher personlige talsmand udtalte i dag at Schumi ikke deltager på Nuerburgring. Hans comeback til det europæiske Gran Prix er helt udelukket, også de test han skulle havde kørt på Mugello er aflyst.

Ang. Schumacher blev der sagt, at han har det fint og at forløber fint med benet.

BKP  


Hop til top
Montezemolo: Vi må arbejde endnu hårdere

Dårlige nyheder for alle der er fan af Michael Schumacher og af Ferrari. Montezemolo sagde under et interview i Frankfurt at det er usikkert om Schumacher kommer tilbage i en racebil mere i år. "Vi venter på de sidste resultater fra det sidste læge besøg, og de skulle komme i næste uge, men vi må bare arbejde endnu hårdere, og glemme alt om Michael. Vi må regne med Mika Salo, som gør et godt stykke arbejde for os, og vi er meget glade for at vi valgte ham som afløser for Michael."

Da snakken faldt på hvordan man ville får titlen i hus sagde Montezemolo: "Vi kan stadigvæk vinde titlen, men det kræver at vi får en bedre bil, og at Eddie Irvine køre hurtigere og giver alt det bedste han har i sig. Det er nu han skal vise hvor god han er, og om han er så god som vi troede han var da vi skrev kontrakt med ham. Det er den største chance han får for at blive verdensmester, og vi håber han kan stå distancen".

Sårene fra Monza er ved at heles, Montezemolo sagde at det ikke var det bedste resultat for Ferrari, og han heller havde set Eddie Irvine på 3. pladsen og Michael Schumacher på 6. pladsen.

Montezemolo sidste ord var at de savnede Schumacher meget, han er en vigtig brik i vores udvikling af bilen, og han får alle til at arbejde ekstra hårdt, til at komme med nye ideer, og så er han god til at planlægge sit arbejde som ingen andre.

BKP  


Hop til top
Ferrari på Mugello

I går testede Ferrari teamet på Mugello banen med både Eddie Irvine og Mika Salo, som et led i klargøringen til løbet på Nurburgring den 26. oktober. Mugello banen er efter Ferrari teamets opfattelse den bedste bane at teste på forud for Grand Prix'et på Nurburgring, da banerne har mange ligheds punkter.
Det var den første dag i en tre dages test session.
Formiddagen blev brugt til et fælles setup program for de to kørere. Hvor imod de om eftermiddagen arbejdede på forskellige fronter.
Eddie Irvine testede nye bremsekomponenter, og Mika Salo gik igang med at teste nye aerodynamiske tiltag på Ferrari raceren.

Dagens tider blev:
Plac.KørerTeamTidOmg..
1Eddie IrvineFerrari1:28,24170
2Miks SaloFerrari1:28,51566

Teamet fortsætter deres testkørsler idag, og igen bliver det med begge kørene.

AN  


 

Hop til top14.9.1999

Hill færdig igen?

Der var 8 løb tilbage – nu ville han stoppe. Nej, så tog han lige et til for de mange fans skyld. Det gik nogenlunde, men så var der endnu et par dårlige løb. Så var der 4-5 tilbage: nu vil han måske igen stoppe. Nu er der talt ned til 3 og måske er han igen på vej til at lægge hjelmen på hylden. Damon Hill har været dette års store mål for 'nu-må-han-snart-stoppe-rygter' og nu er det altså Nürburgring der skal være hans sidste løb. Grunden til at han efter sigende skulle blive er at han skal være med til at hjælpe teamet til en tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Den blev ellers yderligere konsolideret efter Frentzens sejr på Monza, hvor Jordan udbyggede føringen over deres nærmeste rival Williams med fire point.

Ifølge flere mener de at vide at Hill ikke har i sinde at stille op til de to sidste løb, men hvis begrundelsen skal være at Hill kun bliver i teamet fordi han vil hjælpe holder den altså ikke vand! De sidste løb på Monza viste at den tidligere verdensmester har mistet beatet på sine gamle dage – det har bestemt ikke været en værdig afslutning på hans Formel 1-karriere.

Hvis Damon Hill vælger at pakke sammen ventes det at der direkte sker et kørerskifte, sådan at Trulli kommer til teamet, mens Prost så sikrer deres nye mand noget erfaring og giver Nick Heidfeld chancen i de to sidste løb i Malaysia og Japan.

BB  


Hop til top
Salo til Ferrari i år 2002?

Ifølge Mika Salo er han med i Ferraris planer for fremtiden, og han håber at han kan få en kontrakt med teamet til den tid. Det er blandt andet derfor at han er blevet 'placeret' hos Sauber de kommende to sæsoner. Linket er jo som bekendt de aflagte Ferrari-motorer og der er ingen tvivl om at det netop er Ferrari der har været med til at skaffe kontrakten. Finnen gør dog opmærksom på at der ikke er lavet nogen aftale mellem de to parter, men at det ligger i luften…

Salo fortæller blandt andet at det er en meget svær opgave at være stand-in for Michael Schumacher eftersom han er umulig at erstatte. Derudover siger finnen at han ikke har noget problem med at samarbejde med Eddie Irvine – de to har haft det meget sjovt! Såfremt Salo tror på en chance hos Ferrari i år 2002 skal det enten være hvis Barrichello ikke længere er i teamet, eller også hvis Michael Schumacher på det tidspunkt vælger at finde et andet team efter adskillige sæsoner hos den stejlende hingst. Men det afhænger jo også om Ferrari kan være med i kampen om VM.

BB  


Hop til top
Verstappen et emne til Arrows

Den tidligere Arrows-kører, Jos Verstappen er på vej tilbage til sit tidligere team. Den hollandske kører der har levet en omflakket tilværelse i Formel 1 senest som Stewart-kører og i denne sæson som mulig stand-in hos Jordan, er alligevel god til at dukke op når der er mulighed for at få et sæde. Arrows har bekræftet at de har interesse i at få Verstappen tilbage til teamet, som han kørte for i 1996. Det er endnu ikke sikkert om teamet vil beholde Takagi, der bestemt ikke har været overbevisende, mens det ikke er utænkeligt at Pedro de la Rosa tager til Minardi, eller det der måske kommer til at blive domineret af Telefonica. Andre kandidater til et sæde hos Arrows er Olivier Panis, men med Arrows i forvejen ringe økonomi og status i Formel 1 er det nok pengepungen der kan komme til at gøre udslaget – og der står blandt andet Panis ikke særlig godt.
BB  


Hop til top
Test - Magny-Cours

Blot 4 teams var på banen under den første dag med test på den fransk Magny-Cours bane. David Coulthard var den hurtigste mand – endda klart foran en af det store sensationer på Monza, hvilket måske understreger hvorfor et team som Williams var så godt med på en højfartsbane som Monza. Endvidere fik Nick Heidfeld også hans anden tur bag rattet i Prost-raceren, mens en mulig erstatning for tyskeren hos McLaren som testkører kunne blive Mario Haberfeld, der også er en del af McLarens juniorteam i Formel 3000. Her er dagens tider:

Testtider fra Magny-Cours, tirsdag den 14. september 1999:

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:17,58
Ralf SchumacherWilliams-Supertec1:18,37
Pedro DinizSauber-Petronas1:19,58
Olivier PanisProst-Peugeot1:19,65
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:20,02
Mario HaberfeldMcLaren-Mercedes1:20,90

BB  


Hop til top
Jaguar og Irvine præsenteret

Så oprindt dagen hvor Jaguar blev præsentreret for verdenspressen - ganske som det var ventet bliver der tale om et team som skal matche det image som Ferrari har opbygget gennem flere årtier. Ved motorshow'et i Frankfurt blev den nye konstallation præsenteret - næste år bliver Stewart-Ford til Jaguar! De to kørere var heller ikke overraskende: Eddie Irvine er ansat i tre år mens Herbert fortsætter på trods af en ellers meget ringe sæson... Med tidligere tiders dispositioner hos Stewart-Ford er det sandelig nye toner!

Det var en stolt og beæret Eddie Irvine der kunne fortælle om de nye udfordringer der ligger for teamet og ham selv. "Det er den chance jeg har ventet på de sidste to år. Jeg er heldig at være med i et så fantastisk projekt," siger ireren der stadig er med i kampen om VM 1999. "Gennem min erfaring med at genopbygge Ferrari tror jeg at jeg kan give en stor del til Jaguar Racing," fortsætter han. Det menes at Irvine ryger længere op i lønniveau og kommer til at tjene op imod 90-100 millioner kroner om året.

Hos Jaguar - der i samme moment præsenterede en mørkegrøn racer hvor det eneste der kunne give minder om Stewart er de hvide 'områder' på raceren vor HSBC har deres reklameplads på raceren - er man meget glade for at have hentet Eddie Irvine til teamet - fordi han har vist sig at være en vinder i Formel 1 og at han kan medbringe mange års erfaring.

Det er lykkedes Jaguar at komme ind i Formel 1 via Ford der som bekendt købte hele Stewart-teamet i juni måned i år, og siden da har det hele tiden ligget i luften at Ford og specielt deres datterselskab, Jaguar var meget interesseret i at udnytte denne position til at markedsføre Jaguar langt bedre - og ifølge Jaguars egne folk er der tale om at de nu endelig tager det sidste skridt, efter man har været med i utallige serier og blandet andet har hentet nogle sejre i Le Mans. Det er dog Ford der udelukkende kommer til at køre showet for Jaguar der så i stedet høster PR-værdien og Jaguar mener også at de erfaringer der kommer fra Formel 1 kommer deres kunder til gode i fremtiden - men mon ikke også Ford kommer til at vinde en hel del ved det? Det vil stadig være Ford og Cosworth der arbejder sammen om at levere motorer til teamet.

Dermed kommer der også nye folk ind på de bonede gulve i Formel 1, og flere Jaguar folk bliver derfor nu hevet frem i lyset, mens andre stadig glider længere ud. Flere af de ledende hos Ford vil fortsat være meget tæt knyttet til Jaguar, blandt andet Neil Ressler der har været en af de mere dynamiske til at få Stewart på rette køl efter at det viste sig at Paul Stewart ikke var den rigtige til at lede et team af denne kaliber... Derudover overgår Jackie Stewart som formand for bestyrelsen i Jaguar Racing men det ventes at han indenfor et års tid vil trække sig fra den plads. Dermed er Fords og Jaguars totale overtagelse af teamet snart gennemført - Stewart fik lov at begynde i det små og være legeplads, men det viste sig at Ford havde det største ord at skulle have sagt - men så kan man jo også sige at Stewart fik lidt ekstra skillinger til lægge oveni pensionen...

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk