Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.9.1999
 Grønt fryder øjnene
 Herbert viser sin værdi i sidste øjeblik
 Hill takker nej til Jordan´s ledelse
 Montezemolo:
 Barrichello:
 Zonta til McLaren i 2001?
 
19.9.1999
 Ferrari´s nye hemmelige våben
 Sidste chance
 David og mesterskabet
 

Hop til top20.9.1999

Grønt fryder øjnene

Nej, det er ikke et reklameindslag for en live-udsendelse i Søren Ryge Petersens have – men et mindre problem som der er opstået hos Stewart. I sidste uge præsenterede Ford den nye Jaguar-racer – farvet stort set helt grøn. Men sådan bliver det nok ikke alligevel: Det giver nemlig ikke PR-nok. Teamet får det problem at grøn ikke er en TV-venlig farve, og det kan man naturligvis ikke have. Jackie Stewart har fortalt at teamet i den kommende tid vil forsøge med diverse tests for at finde frem til den rette farveblanding – og det bliver ikke den samme som blev præsenteret i Frankfurt. "Den var ikke repræsentativ for det som bliver vist i januar, fordi grøn ikke vil fremstå klart på TV," siger den PR-mindede Stewart.

Spørgsmålet er om den mørkegrønne farve vil forsvinde, og der er ingen tvivl om at det er sværere at håndtere farven hvis man vil have sine reklamer igennem på TV. Så igen er der snak om racernes farver – Ferraris røde farve viser aggressivitet og derfor er det nemmere for en Ferrari-kører at overhale, var en af de mange "opdagelser" i år. Jordan har med sin skrigende gule farve også fået masser af opmærksomhed. Men hvad: man siger at håbet er lysegrønt, så der var måske noget der...

BB  


Hop til top
Herbert viser sin værdi i sidste øjeblik

Johnny Herbert har i øjeblikket samlet 3 points i kørernes tabel, mens hans Brasilianske makker har 15 points og konstant har været med fremme i de fleste løb i år. Stewart-team'et skal have været ret utilfredse med Johnny Herbert i hele sæsonen indtil Hockenheim, hvor briten for første gang beviste han kunne køre lige så hurtigt som sin holdkammerat. Efter sigende havde Herbert fået at vide, at Stewart ikke ville forny hans kontrakt for sæsonen år 2000, og at han skulle kigge sig om efter et andet sæde.

Men det var før Rubens Barrichello aftalte at køre for Ferrari næste år og, da Ford prøvede at slå en handel af med team'et eller rettere overtage det og give det navneforandring, var Stewart under stigende pres for at beholde den populære brite.

Herbert siger: "Jeg ved godt sæsonstarten gik lidt dårligt, men vi er ved at nå op til Rubens nu, og hvem ved - der er 30 points at køre om endnu !" 

Jackie Stewart har ikke fortrudt at have indgået kontrakt med den dobbelte løbsvinder Johnny Herbert: "I 1997, da han kørte for Sauber, holdt jeg øje med ham i lang tid. At få ham med på holdet har været en nydelse, og jeg håber på at se ham på podiet i år."

Som situationen er nu, har Jaguar-team'et skrevet kontrakt med Herbert for 1 år og har option på yderligere et år.

GRN  


Hop til top
Hill takker nej til Jordan´s ledelse

Damon Hill har sagt 'nej tak' til et tilbud om at påtage sig rollen som assisterende team manager for Jordan. Verdensmesteren fra '96 trækker sig tilbage med udgangen af denne sæson - eller  måske før, såfremt hans hold kan sikre sig trediepladsen i konstruktørernes VM inden da.

Hill blev kontaktet af teamet's hovedsponsor, Benson and Hedges, som ønskede at drage nytte af den britiske kørers popularitet efter hans 'pensionering', for på den måde at bevare og stimulere interessen for holdet på Europæisk plan. Hill skulle i givet fald have fungeret som rådgiver for Jordan indenfor området research og udvikling, og derfor også have vist sig på banerne i forbindelse med sporten.

Hill har efter sigende afvist at påtage sig jobbet, med henvisning til at familien fremover vil være hans topprioritet.

GRN  


Hop til top
Montezemolo:

Lad os håbe at Michael Schumacher er tilbage og hjælpe os til med at vinde verdensmesterskabet i år. Han er klar til at give sig 100% og det er meget vigtigt for os, HVIS han kommer tilbage i år. Hvis han ikke kommer tilbage i år, så håber jeg at han er 100% klar til det første løb næste år, vi har brug for ham.
Det var hvad Luca Montezemolo svarede da flere journalister spurgte til Michael Schumacher ved den Internationale Motorcykel udstilling i Milan.
Hvis man skal prøve at tolke hans ord, kunne det betyde at MS skulle være klar til et comeback (Hvis der kommer et i år) på Suzuka, eller i beste fald på Sepang.
BKP  


Hop til top
Barrichello:

”Hvis jeg ikke får 1 sejr efter 8 år i F1, så vil jeg stoppe min karriere”. Dette mærkelige løfte gav Barrichello under et privat interview med nogle brasilianske journalister. ”Jeg er ikke bange for at køre for Ferrari, det værste år var 1995 da jeg skulle løfte arven efter Senna, og forhåbningerne fra mine Senna og mine egne fans var at jeg skulle erstatte ham. Alle sagde at jeg var langt ned efter den sæson. Så jeg føler ikke at der er noget pres på mig bare fordi jeg skal køre Ferrari”
BKP  


Hop til top
Zonta til McLaren i 2001?

Ricardo Zonta får muligvis chancen for at droppe British American Racing i år 2001, til fordel for McLaren, hvis altså han er mere aggressiv i sin kørsel næste år. Han er ikke altid så hurtig som holdkammeraten Jacques Villeneuve, men han har vist en utrolig kørsel (og afkørsel (Belgien), hvilket har imponeret en del teams. Men Graig Pollock virker ret uimponeret, måske fordi han har/havde så store forventninger, både angående Zonta, men bestemt også til selve teamet. Derfor prøver Graig Pollock at finde en mere hærdet kører, og har efter sigende haft kontakt til Ralf Schumacher, men uden held. Mercedes, som jo levere McLaren motorer, har faktisk kontrakt med Ricardo Zonta, så BAR har været nødsaget til at betale Mercedes penge for at få Zonta til for BAR.
På grund af begge McLaren kørere har været ret uimponerende ved en del Grand Prix’s her på det sidste, så har McLaren vist stor interesse i Zonta, men Zonta selv har ingen kommentarer.
McLaren derimod siger det er ”interesseret i rygtet”.
Ja hvem ved, måske er det et rygte, måske ikke…
MEL  


 

Hop til top19.9.1999

Ferrari´s nye hemmelige våben

En underlige testdag på Fiorano, i går eftermiddags. Brawn, Byrne, Martinelli, D'Agostino og Todt var alle mødt op banen for at se Luca Badoer køre 59 omgange i chassis 193. Den bedste omgangstid var 1'03''092, men tiden i sig selv var ikke vigtig, men det der var specielt ved denne test var at selve bilen var camoufleret før testen. Så det var klart for alle at noget nyt blev testet, taget i betragtning af alle de høje herrer fra Ferrari's top var mødt op til denne test.

De folk der er vant til at følge Ferrari tæt på lagde mærke til at F399 havde en ny lyd far motoren.

Kilder tæt på Ferrari bekræftede at LB testede en ny udstødning som er højere end den gamle udstødning, det skulle kunne får nogle flere hestekræfter ud af motoren. For at får plads til den nye udstødning har man været nød til at designe hele bagenden på bilen om, ellers var der ikke plads til den nye udstødning.

I dag vil Eddie Irvine prøve den nye F399, så vil hans afgørelse bestemme om man vil bruge den nye udstødning i Tyskland ved det Europæiske Gran Prix.

BKP  


Hop til top
Sidste chance

År 2000 kan blive Rubens Barrichellos sidste år i formel 1. "Hvis jeg efter mit ottende år i formel 1 ikke har vundet et GP, trækker jeg mig tilbage." Barrichello tænker forhåbentlig ikke så meget på, at det tog Eddie Irvine 62 grand prix'er hos Ferrari før han vandt.

Han er heller ikke skræmt af de forventninger der følger med hans nye job. 1994 har hærdet ham og tiden hos Stewart givet ham masser af selvtillid: "Jeg er ikke bange for Ferrari. Det værste år var 1994, hvor jeg var nødt til over for Sennas død og presset fra mit land, der håbede jeg kunne erstatte ham. Alle sagde jeg var en fuser efter den sæson. Så det vil ikke være så voldsomt et pres, at være Ferrari-kører."

CBA  


Hop til top
David og mesterskabet

Før Italiens Grand Prix havde David Coulthard udtalt til pressen, at ved mindre han vandt på Monza, ville han glemme alt om mesterskabet og i stedet hjælpe sin teammate. Det blev som bekendt kun til en 5.-plads for skotten, men efter Hakkinens skuffende exit og Irvines enkle point, er Coulthard alligevel ikke så sikker i sin sag. At han nu er nr. fire, 2 point efter Heinz-Harald Frentzen, betyder intet. Han er tilsyneladende enig med Eddie Irvine i at Jordan-køreren ikke har nogen mulighed hvad angår kørernes titel. Om at hjælpe Mika siger han: "Jeg har ikke diskuteret, at hjælpe at Mika i mesterskabet, med nogen fra teamet. Det er ikke noget jeg ville have det godt med, for jeg føler stadig, at jeg har en chance for at vinde titlen. Det er åbent på grund af stabilitetsproblemer og de fejltagelser Mika har begået." Dette er kommet frem som svar på de udtalelser Ron Dennis kom med sidste uge, da han sagde at, den nuværende situation taget i betragtning, havde McLaren måske ikke andre valg end at benytte sig af team-ordrer.

Men spørgsmålet er om Coulthard virkelig vil jagte drømmen: "Jeg har aldrig gået imod teamets ønsker og jeg ville bestemt ikke være glad for hvis et andet teams kører tog titlen eller et rivaliserende team tog konstruktørernes mesterskab." Loyal er han, men det er ikke sådan man vinder et mesterskab.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk